HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Piiitkän tauon jälkeen kirjoittelen taas minäkin. Joka päivä käyn lukemassa kuulumiset ettei tipu kärryiltä. ;) Pink89 tsemppiä ja toivotaan että synnytys lähtis kunnolla itsestään käyntiin. Viivi76lle myös tsempitykset että saisit levättyä ja jonkun selvyyden että pääsetkö synnytyspuuhiin vai et. :)

(.) ensin eli ennen joulua (rv 30+1) oltiin taas ultrassa tsekkaamassa miten kysta vauvan keuhkoissa voi ja se oli pienentynyt ihan valtavasti! Lääkäri ei edes meinannut sitä ensin löytää. Eli saatiin hienoja joulu-uutisia. =) Painoarvio silloin 1600g. :heart: Seuraava ja mahdollisesti viimeinen ultra ennen synnytystä on 1.2. Joulu ja uusivuosi meni, ja tuliaisina viime vuoden puolelta sain flunssan joka on jo jatkunut lähes 3 viikkoa. :mad: Ensin oli ihan karmea kuiva yskä joka sitten muuttui limaisemmaksi ja sitten alkoi myös jatkuva niistäminen. Toinen 100kpl:n nenäliinapaketti korkattu... Ottaa aivoon ihan kunnolla. En tiiä pitäiskö jo mennä lääkäriin kyselemään et onks mulla keuhkoputken- tai poskiontelotulehdus kun keuhkot välillä sattuu, hengitys vinkuu/rohisee ja pääkin särkee aika ajoin. Kuumetta ei kumminkaan oo ja pystyn ihan hyvin olemaan. Lisäks ollaan pojan kanssa sairastettu mitä todennäköisemmin Noro-virus. Oli kummallakin yhden yön juttu onneksi, mut kyllä sitä lakanapyykkiä silti riitti.

Ja muihin aiheisiin. :)

Mulla on Brion musta hoitolaukku, joka näyttää äkkiseltään ihan tavalliselta mustalta olkalaukulta ja sillä mennään.

Kaukalopussi on pesty ja vauvan kotiintulovaatteet valittu, ja muutenkin vauvan vaatteet on pesty ja lipastossa odottamassa käyttäjää.

Kaikki hankinnat jotain pientä sälää lukuunottamatta on tehty. Esikoiselta on säästetty kaikki joten ei tarvii kun seisomalauta ja Manduca ostaa. Ärsyttää kun meidän vaunuihin ei mee kun kaks erilaista seisomalautaa ja molemmat maksaa 79e uutena enkä käytettynä oo mistään löytäny. Mut pakko se on hankkia vaikka poika (2v 8kk vauvan la:na) jaksaa kävellä, niin välillä tulee niitä "äiti en mä jaksa, ota sylkkyyn" -juttuja. Ja sit kun on koira jota mun pitää yksin kahden lapsen kanssa ulkoiluttaa niin on se kätevää saada isompi kyytiin jos ei jaksa/huvita kävellä.

Nukun edelleen melko hyvin, paitsi silloin tällöin en saa unta yöllisen pissareissun jälkeen. Edellisyönä valvoin 3 tuntia!

Vauvaa ohjeistettiin ainakin vielä 2010 TYKSissä nukuttamaan kyljellään välillä kylkeä vaihtaen ja niin aion tehdän nytkin.

Vauvan koko nimi on jo päätetty muttei olla kerrottu sitä kellekään. Halutaan tässä raskaudessa pitää edes jotain salassa kun viimeks kerrottiin sukupuoli ja nimi muille ennen vauvan syntymää. ;) Pikkuveli tulee saamaan 3 etunimeä kuten veljensäkin.

Säärikarvat ei mullakaan kasva ihan yhtä nopeesti kun normaalisti, joten en oo jaksanu ajella niitä kun vasta sitten kun on itteä häirinny tai ollaan käyty uimahallissa. Alapäätä sheivaan näppituntumalla. :LOL:

Vauva on edelleen raivotarjonnassa, ollut rv 26 lähtien, ja varmaan pysyykin niin. Toivon ainakin. Inhottavaa vaan kun toinen punkee peppua kiinni rintalastaan niin et tuntuu ettei happea meinaa saada.

Pakko vielä kertoa mun hienoista neuvolakokemuksista, siis voi elämä miten siellä tunaroidaan. Moka nro.1 liittyy mun nt-tuloksiin. Mulle ei koskaan tullu kotiin kirjettä jossa kerrotaan onko jotain erityistä. Sit soittelin ite neuvolaan ja ihmettelin asiaa. Siellä ei koneellakaan näkyny mitään tuloksia ja edelleen on jotkut arvot hukassa. Hienoa toimintaa TYKSin labralta... Moka nro 2. : nt-ultran yhteydessä otetusta verinäytteestä ei oltu määritelty veriryhmää ja jouduin menee uudestaan verikokeeseen. Onneks ei oo piikkikammoo. Moka nro 3. : viime neuvolassa jätin pissanäytteen sille osoitettuun paikkaan nimellä varustettuna. Tussi oli kyllä hiukan kuivunut, mutta kyllä mä ainakin ite sain selvää että siinä purkissa luki mun sukunimi. No sit kun th lähti tsekkaamaan näytettä, se ei ollut siellä pöydällä! Eli joku toinen th oli varmaan ottanut mun näytteen ja tutkinut sen oman potilaansa näytteenä! :LOL: Hitto me naurettiin terkan kanssa et mä voisin kirjottaa muistelmat tän raskauden neuvolakäynneistä! Sf-mitta oli rv 32+5 27cm, jolla just pääsee alakäyrälle, eli samalla kaavalla mennään kuin esikoisenkin aikaan. Olisko taas pieni maha, pieni vauva?

Ens kerralla lupaan ettei tuu yhtä pitkä romaani! Pitää siis kirjoitella useammin. :)

Elsiliini ja pikkumies 34+1 (vasta)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja MrsR
Tuuliannaliina meillä isäntää häiritsee kovastikkin mun pyöriminen,ähkiminen,puhkuminen ja vessaralli.Voi joutua muuttamaan sohvalle,minä meinaan en sohvalle mahdu nukkumaan : / .Rokotuksista olen kanssasi samoilla linjoilla,ei mitään "ylimääräsiä".

Neuvola lääkäri oli tänään.Todella pätevä lääkäri,mutta hiukka hätänen.Kokoarviota kyselin niin tuumas että: Oikein päin on,eikä varmaan enää käänny,hyvän kokonen,punnaat sen sitte vaan pihalle ku siltä tuntuu.Alapää todennäkösesti pehmenny,jos nyt oikein mutinan tulkitsin.Terkka sano et sokerit oli kolmella plussalla ja oli epätietonen jatkosta,mut lääkäri ei ollu moksiskaan.Tuumas että katotaan sitte mitä näyttää ens viikolla.No se ei ainakaan turhia nipota eikä käyriä kumarra :).

Tsemppiä Pink89 ja Viivi76 ja kaikille meille muillekki samantien!

Tervetuloa Pupunen90 :wave:
 
Siis mua jännittää nykyään ihan kauheesti tulla kattomaan uusimmat tekstit, että onko joku jo jakaantunut :) On tämä kyllä jännää ja nyt on vasta tammikuun puoliväli!

Mä kävin äsken istumassa siskon seurana salilla, kun hän teki treenin ja poljeskelin huvikseni semmosta kuntopyörää. Personal trainer tuli siihen viereen katsomaan, etten vaan liian kovaa urheile :D On muuten ensimmäinen kerta, kun personal trainer tekee minulle noin päin.

Keltakukka 36+5
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Neiti-81
tsemppiä suppareitten kanssa kaikille :heart:

Voi vitsi neiti noita sun vaunuja! Ihanat! Pieni juna. ;D :heart:

Täälläpäin ei mitään uutta. Huomenna neuvolaan. :) tuskin mitään uutta siellä. Voi että kun ei jaksais odottaa enää vauvan tuloa! <3

Hiukset ajattelin värjätä tässä joku pvä jos näyttäisi vaikka vähän ihmiseltä sitten synnärillä. :) tuli muuten vuosiakin itsellä taas täyteen. Mulla ja vauvalla on sitten n. 2 vkoa synttärieroa. ;D tulee miehelle kalliiksi kun pitää kahdelle naiselle lahjat ostaa ;D :heart:
Täälläkin on muuten yritetty kaikkea että alkaisi synnytys tulla "tutummaksi" eli siivottu, sekstailtu, saunottu, shoppailtu. Kaikki "ässät" koitettu, mutta ei mitääään! Siis supistuksia tulee yleensä kun on vähän reippaillut alhaalla ja sitten raput ylös niin maha ihan kova mutta ei tunnu ollenkaan muuten. Höh.. Oon jokseenkin kateellinen teille jotka ootte "saaneet" vauvasta vähän ilmoituksia. Meillä vaan hikotellaan :D oisko pink synnyttämässä? Jännää! :heart:

Tässä tekstissä ei ehkä ollut nyt mitään järkeä mutta koittakaa ymmärtää silti ;D

Bettis (joka on syystä tai toisesta ihan sekaisin :D ) ja rakas 37+5 :heart:
 
Ainiin piti kysyä!

Geenit! Eli onko teillä kellään mennyt niin kuin omalla äidillä eli oma vauvanne olisi syntynyt samoilla viikoilla kuin itse? Siis aiemmissa raskauksissa tietysti :D
Hei anteeksi vielä, jotenkin en suodata nyt yhtään järkevää tekstiä :D mutta toivottavasti ymmärsitte. :D
Itse olen syntynyt rv 40+1 eli jos menisi mulla samoin niin meillä vauva syntyisi 3.2. Onkohan tuossa mitään perää? :)

Edelleen Bettis ja rakas :heart:
 
Voi ei noita Neiti-81 vaunuja! On se kyllä hurjaa sitten se elämä niin monen pienen kanssa.

Bettis Mulla on siis tulossa vasta eka, mutta siskolla on samat geenit ja hänellä jo kaksi lasta. Meidän äiti on saanut veljeni ja siskoni viikkoa ennen laskettua aikaa ja minut kaksi päivää ennen laskettua aikaa. Siskoni taas synnytti kummatkin lapsensa laskettuna aikana. Eli on ne nyt viikon sisällä syntynyt "samaan aikaan", mutta ei mitenkään päivälleen.

(.) Mulla levisi äsken lattialle kahden appelsiinin kuoret ja voi jestas kirosin itseni alimpaan helvettiin niitä pienen pieniä valkoisia roskia tuolta lattialta könytessäni. Niinku ei olis muutenki tarpeeks vaikeeta tämän pallomahan kanssa! Että kiitos vaan, kun tartutitte sen appelsiinihimon! :D

Keltakukka edelleen 36+5
 
Heipparalla!

Viivi76 ja pink89 tsemppiä teille! Jännää!! :heart:

Tänään oli neuvolalääkäri, olipas nopea käynti.. ehti tuskin sisään, pöksyt pois sisätutkimus, pöksyt päällä ja siinä oltiin sit valmiina. Ei kyl kestänyt varmaan kun 5 minuuttia. Lääkäri olikin 30 minsa myöhässä niin ehkä hän yrittää ottaa menetetty aika kiinni?!!

Vempukka Meillä on täällä hetkellä neuvola suomeksi, koska se on lähin mutta puhutaan miehen kanssa keskenään ruotsia ja lapsi menee luultavasti ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun niin vaihdetaan sit neuvolakin ruotsiksi jossain vaiheessa. Milli1988 Puolison äidinkieli on kyl suomea, niin hän saa sit puhua suomea vauvelin kanssa, ettei mun lapset tarvii kamppaila suomen kielen kanssa yhtä paljon kun minä olen! Kyllä minä luulen että sinä oppisit varsin nopeasti jos sun mies puhuisi suomea. Siihenhan menee aikaa ennenkuin lapset ovat oppineet niin paljon että pystyisi hujamaan aikuinen :) Ainakin täällä (espoossa) on neuvolasuositus että ainakin ne isommat neuvolakäynnit (3,4 ja 5 vuotias) neuvolakäynnit tekisi sen kielen mukaan mikä lapsi on päivähoidossa ja menossa kouluun.

Viivi 76 Minäkin näin viimeyönä vauvauni! Pienokainen oli nälkäinen joten imetin häntä sängyssä :D ehkä se johtuu siitä kun eilen etsin imetysliivi netistä ja mietiskelin että saa nähdä jos tulee maitoa tästä maitobaarista vai ei, mutta ainkain unessa sieltä tuli! :LOL: mutta ei ole ollut mitään kipuja rinnoissa nyt, alussa ne oli niin arat että sattui kun laiton liivin päälle ja vielä enemmän kun otin liivit pois.. hoho..

Paikat on vielä tiukasta kiinni ei mitään merkkejä että neiti haluaisi päästä ulos. Huomenna poksahtaa 36+0. :heart:

pikku yllätys, näin on asutaan PK seudulla, joten kiitos vinkistä!
Tilasin yksi liivi netistä jo, mut pidän myyrmanni korvan takana!

Heidukka Nauti äityislomasta!! on kyllä outo tunne ne ekat päivät kun ei tarvi laittaa hälytystä! :)

Mimaco ja pyret 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja MrsR
Pöh. Onse tämäki synnytys. Supistukset loppuu aina välillä ja sit välillä niitä tulee jopa 3min välein. Nyt väli on n.4min. Kohdunsuu auki 6cm! Kyllä tää tällä reissulla syntyy. Menee vaan vähän aikaa. Tätä supistelee-ei supistele -touhua on kestäny nyt 23 tuntia! Hirvee väsy. Oon nukkunu ehkä 4 tuntia tänä aikana. Panadol ja kuuma suihku jumppapallon kans on riittäny hyvin näihin kipuihin jotka on vielä hyvinkin siedettäviä. Sain vesiperäruiskeen, eipä oo ummetuksesta tietoakaan! Ei ollu ollenkaan niin paha ku pelkäsin.
 
Pink89 siks en mäkään lähteny synnärille vielä, kun arvelen, että sama meininki :( kysäses et eiks ne vois antaa oksitosiinia tipassa, mulla ei oo ikinä vielä tapahtunu mitään ilman sitä. Ja taas alkoi yökärvistelyt eli suppareilla nukkumaan... saa nähdä kuinka jaksan aamulla. Öitä ja tsemppiä :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pink89
Viivi Täällä ei haluttais jouduttaa synnytystä kun viikkoja on "vasta 37". Toki ronskimpia sisätutkimuksia tekeevät ja käskeevät liikkumaan yms. Mutta haluaavat että etenis luonnollisesti. Katotaan nyt. En mä täältä ilman vauvaa aio lähtee. Pitää huomenna lääkäriltä kysästä oksitosiinista... Jos ei siis sitä ennen synny.
Ja mun supistukset ei tälläkään kertaa piirry käyrälle! Sama oli esikoisen synnytyksessä...

Turhauttaa....

Kiitos teille murut kun jännäätte mun kaa! :heart:
 
ila
Tsemppiä Pinkille ja muille, jotka synnytystä aloittelevat! Ja ihana kun saa reaaliajassa raporttia synnytyksen etenemisestä :D

Ja tervetuloa uusille ja uudestaan aktivoituneille!

Täällä perätilatyyppi on tainnut kääntyä raivotarjontaan! Jee! En kylläkään ole asiasta täysin varma, sen verran venkula kaveri tuolla mahassa, etten osaa kamalasti liikkeistä asentoa arvata. Mutta nyt on potkuja sadellut jo useamman päivän ajan vasempaan kylkeen, eli ei se perätilassakaan varmaan enää ole :) Ensi keskiviikkona lääkäri, sittenpähän sen saa tietää.

Ruokahimoja tällä hetkellä: 1. hedelmät, erityisesti klementiinit ja appelsiinit, 2. soijakaakaotuotteet, kuten vanukkaat ja maitojuomat (eipä paljon sokereita juu.... :whistle: ), 3. VESI! Koko ajan on vieressä 6dl tuoppi vettä ja koko ajan se on vaan tyhjä.
Oikeestaan noilla kolmella pärjäisi ihan hyvin. Lämmin ruoka ei oikein maistuisi, mutta ymmärrän ettei mun päivän ruokavalio voi koostua neljästä appelsiinista ja litrasta soijakaakaota :D

Neiti-81:n vaunut on ihan huikeat :D ihana pieni juna!

Tilasin Taikutti-nimisestä firmasta kestoliivinsuojia. Rinnat vuotaa jo nyt ihan kiitettävästi (pakko käyttää liivinsuojia lähes päivittäin), ja olen huomannut inhoavani noita kertakäyttöisiä tosi paksuja möhköjä. Ne tuntuu jotenkin inhottavan karkeilta eikä istu liivien sisään sillain nätisti. Kestoliivinsuojat tuntuu pehmeämmiltä, muotoutuu rinnan päälle paremmin ja on kaiken lisäksi ekologisia.

Vauvan nimi on päätetty, mutta se pysyy salaisuutena nimiäispäivään asti :) Emme ole kertoneet kenellekään edes tulevan lapsen sukupuolta, joten tämä salassapidon meininki sopii meille!

Onnea teille, joilla on raskausvaivat mystisesti loppuneet. Täältä saisi ison annoksen iskiaskipuja ja yleistä tukaluutta, jos tuntuu että haluaisi vielä vähän kärsiä :D
Onko muilla ollut suonenvedon tyylisiä kipuja nivusissa? Öisin asentoa vaihtaessa herään järkyttävään nivuskipuun, joka kestää hetken aikaa ja estää liikkumisen. Onkohan ne suonenvetoja vai jonkinlaisia kannatinlihasten repäisykipuja? Olisi mukavaa tietää saako niitä kipuja ennaltaehkäistyä jotenkin.


ila 35+1 (miksi nää päivät ja viikot ei tunnu etenevän?)
 
Iltoja!

Käynpäs pikaisesti kirjoittelemassa ennen kuin Iholla-sarja alkaa. Seurasin ekaa kautta ja tää toinenkin vaikuttaa ihan mielekiintoiselta. Tosin ei ole vielä hahmot tulleet kovin tutuksi tai läheiseksi.

Neiti81, aivan huikeet nuo vaunut! En ole ennen nähnytkään tuommoisia :) Minkäikäinen teillä onkaan kuopus? Tosiaan vilinää riittää varmasti! Itseä jännittää miten jaksaa yhden kanssa, kun on niin pitkä aika siitä kun isommat lapset on ollut ihan pikkuisia :) Mutta kyllä me kaikki jaksetaan! Ihan varmasti :)

Tunnelmat vaihteleekin itsellä päivittäin. Välillä tuntuu, niinkuin Ilakin, sanoit että päivät ja viikot vaan matelee. Toivoo, että menisi äkkiä aika ja saisi vauvan syliin. Välillä taas ajattelen kauhulla synnytystä ja toivon ettei se koittaisi vielä pitkään aikaan. Mulla on ollutkin tässä raskaudessa koko ajan kova synnytyspelko. Kaksi aikaisempaa synnytystä on edennyt aika samalla kaavalla. Mennyt yli lasketunajan, alkaneet supisteluilla. Sairaalaan mennessä kohdunsuu ollut jo mukavasti auki 5-6cm, mutta sitten ei ole edistystä juurikaan tapahtunut, ennenkuin kätilö on puhkaissut kalvot. Sen jälkeen avautuminen on ollut helvetillisen tuskaista ja ponnistaminenkin ollut aivan kamalaa. Ei mitkään mukavat muistot kummastakaan synnytyksestä. Kivunlievitystä en ole saanut, koska supistusten kanssa olen mukavasti pärjäillyt sen alku synnytyksen, mutta kalvojen puhkaisemisen jälkeen on avautunut sen verran nopeasti että mitään ei ole enää keretty antamaan. Kuitenkin se hetki, kun vauva nostetaan masun päälle, on niin uskomaton, että kaikki kivut on unohtuneet samantien. Niin kliiseeltä kuin se kuulostaakin :) Pitää kuitenkin nyt miettiä miten tämän synnytyksen kanssa tekisi toisin, jos etenee taas samalla kaavalla. Pyytääkö jotain kivun lievitystä ennen kuin kalvot puhkaistaan, vaan odotanko vaan sinnikkäästi, että ne puhkeisivat itsestään.

Elsiliini hahaa, tosiaan sulle on sattunut ja tapahtunut neuvolassa! Tuommoinen ois kyllä painajainen jollekin piikkikammoiselle. Tuosta pissanäytteestä tuli mieleen, että kerran kun istuin pöntöllä neuvolassa, juurikin näytettä antamassa, avasi joku ihminen toiselta puolelta luukun ja kurkkasi sisään. Ei ollut mitään neuvolan henkilökuntaa vaan ihan siviilit päällä.. Kiva juttu! Siellä toisella puolella vessaa on läpianto luukku, josta hoitajat voi käydä ottamassa näytteet, mutta olipa ikävä kokemus todeta, että voi sieltä muutkin kurkkia!

Olemme saaneet tehtyä melkein kaikki hankinnat vauvalle. Vaatteet on kaapissa, vaipanvaihtopisteet valmisteltu, pinnasänky kootaan huomenna. Sitä mietin vielä, että pitäisikö ostaa kantoliina? Aiotteko hommata? Mietin että tuleeko käyttöä. Kaupassahan se esimerkiksi olisi kätevä, mutta toisaalta meillä turvakaukalo käy adapterin kanssa vaunun runkoon ja veikkaan, että useasti tulee napattua vauva kaukalossa kärryjen päälle ja menoksi.

Kääk, nyt se Iholla menee jo melkein ohi. Palataan asiaan paremmalla aikaa :)
Ai niin melkein unohdin! Pupuselle tervetuloa ja tsemppiä supistusten kanssa kamppaileville ja jo synnyttämässä olevalle Pinkille!! Uskomatonta tosiaan, että täällä alkaa pikkuhiljaa olla kovastikin vauvauutisia! Itsehän veikkaan että pääsen tositoimiin aikaisintaa helmikuun lopussa tai jopa hyppään vielä maaliskuistenkin kelkkaan :)

RouvaRuusunen ja Poikapiikkinen 34+6
 
:wave:

Onpas tällä alkanut tapahtua, voimia synnyttämään lähteneille ja kohta ehkä perässä menijöille :flower:

rokotukset meille tulee vain nämä perus vanhat yhdistelmät. Ei peumokokkia eikä rotaa todellakaan! Rotan ottaneiden tuttujen lapset on olleet niin kipeitä ja kiukkuisia, kellään ei ole mennyt "tuosta noin vaan". Ja tosiaan refluksin ja koliikin lisäksi niitä sen aiheuttamia vaivoja ei otettu lisäksi, eli ei nytkään.

neiti-81 on sulla komea troikka! Tosi hienot=) ei voi kun nostaa hattua ja onnea sitten mutkiin niitten kanssa ;)

kantoliina on jo olemassa olevan mandukan lisäksi harkinnassa koti käyttöön. On yksi ympyrä liian vai mikä se nyt oli mutta se taitaa olla nyt vikakokoinen. Katselen varmaan netti kirppareilta ensin kokeeksi sitä liinaa.

kapalontaidan myös nyt hommata kun vaan löydän mieleisen ja sopuhinnalla toki..

nukkumisesta olen kyllä itse vaihtanut sohvalle noina öinä kun ei saa nukuttua, saa sitten kaikki muut nukuttua. Enkä osaa vaan tuijotella kattoa tai seinää jos ei saa unta, niin joskus jopa auttanut se että lähtee vähäksi ikaa valvomaan.

(.) alkaa pikkuhiljaa yököttää suklaa ja makea, jolla joutuu tätä hilja hissukkaa herättelemään. Ja ottaa aivoon koska minussahan se näkyy. No tänään vein lapsia pulkkamäkeen jotta lähtis kertyneet liikkeelle, tuossa on aika iso mäki niin sitä kun ravaa edes takas niin lähtee nesteetkin liikkeelle. Tosin tuntuupa taas että on tullut tehtyä.

Taikamyrsky 1,5h ja poks 35
 
täälläkin jännäillään Pinkin kuulumisia :)

neiti-81 on kyllä komeat kärryt! on sulla sitten kiirusta pienten ihmisten kanssa, toivottavasti saatte paljon apuja, jos tarttee :)

rokotukset.. hmm ei taideta ottaa kun noi samat jotka esikoinen on saanu, eli ei rotaa ja mpr siten myöhäisemmässä vaiheessa.

muutakin piti taas kommentoida mutta pää ihan jäässä kun flunssa palasi tälle mammalle :/ en tykkää sitten yhtään. Viikonloppuna pitäs viel pojan synttäeit viettää suvun kesken, ja porukkaa riittää... no ehkä se menee..

josko sit lisäämää takkaa puita, takkatuli on vaan niiin ihana <3
ai ja kinkkuki on muuten uunissa :D mies on suuri joulukinkun ystävä , yksi kinkku on vielä pakkasessa :D:D

hiippis ja muru 37+3
 
Heippa kaikille taas pitkästä aikaa!
Olen kyllä käynyt puhelimella lukemassa kuulumisianne, mutta kirjoittaminen on puhelimella liian työlästä! Jo hetken koneella istuminen on saanut aikaan kauheat liitoskivut, mutta nyt appivanhemmat toi meille uuden (käytetyn) tietokonetuolin, niin nyt on paljon parempi =)

Karvojen ajelu on melkoisen extreme laji, mutta olen jotain koittanut silloin tällöin huiskia :D Kainalot ihan säännöllisesti, mutta sääret on vaatinut jo ponnistelua useamman kuukauden ja ovat jääneet harvemmalle huomiolle. Bikinirajat olen sokkona siistiny!

Nimi on jo päätetty, mutta esikoisen kohdalla kävi just sillee että ei näyttäny yhtään etukäteen päätetyltä nimeltä, ni se meni sit viel vaihtoon ennen ristiäisiä. Olin aina pitäny sitä jotenki hassuna ajatuksena, et vauva ei muka näyttäis jonkun nimiseltä, mutta niin siinä vaan kävi ja (ex)miehen kanssa oltiin sillon samaa mieltä vielä asiasta!

Hankinnat on imetysliivejä ja pinnasängyn patjaa vailla valmiina. Olen aluksi aatellu hyödyntää tota äitiyspakkauslaatikkoa+perhepetiä, niin en oo sen sängyn patjan kanssa kiirehtiny. Pinnasängyn maalaus on myös vielä vaiheessa, mutta kaippa senkin kerkee tarvittaessa vaikka vauvan jo synnyttyä. Muuten on vaippoja, rasvoja ja vanupuikkoja myöten hommattu mielestäni kaikki tarpeellinen. Sortusin muuten ostamaan yhden ehkä(?) hieman turhakkeen. Läysin nettikaupasta tarjouksella sen doomoo seat säkkituoli sitterin (doomoo collection) ja mul tuli vaan sellanen olo, et se on pakko hankkia…valvoin sängyssä kolme tuntia ja mietin perusteita itselleni miks se ois hyvä ja voinko sen tilata, vaikka meillä on jo sitteri (joka kyllä saatiin ilmatteex) jne. Sit mul on nyt jo kaks imetystyynyä, ku en tiedä kumpi ois parempi…pidän joko molemmat tai palautan toisen…viel on aikaa pari päivää miettiä!

Ristiäisiä varten oon jo varannu 31.3.2013 päivälle kirkon, juhlatilan ja pastorin. Täällä käskettiin olla ajoissa liikenteessä, kun on kuulemma kovin varattuja. Oon myös askarrellu puoli valmiiks jo ristiäis kutsut ja kiitos kortteihinkin on jo matskut ostettu. Kastemekko odottaa tossa uusia nauhoja ja tarjottavia on mietitty ja hieman jo delegoitu…on siis ristiäistenkin suunnittelu hyvällä mallilla :)

Jännittää kyllä täälläkin, että millanen vauva tämä mahtaa olla, kun on ainakin kaikissa tutkimuksissa tehnyt kaiken mahdollisimman hankalaksi ja kenellekään ei ole suostunut liikkumaan ”pyydettäessä” eli vaikka kuinka tökkii ja muljuttaa mahaa, niin hän ei eväänsä letkauta. Ainoastaan omasta halustaan ja oman fiiliksen mukaan liikuskelee! Muutenkin on tosta vauva ajasta jo liki seitsemän vuotta, niin vähän jännittää miten kaikki sujuu ja en jotenkin vieläkään voi uskoa, että muutamien viikkojen päästä meillä on täällä pieni vauva…tosi hassua!!

Pupunen90 meillä esikoisen kanssa kylpytuki oli sellanen vekotin mistä oon sanonu, et sitä ilman en suostu olee :D Meillä ei ollu sillon ammejalkoja ja selkä ois kyl niin kärsiny siin kylvettämis hommassa ilman sitä tukea! Poika oli vielä hyvin ”pomuinen” (5kk:n iässä jo yli 10kg), niin helpotti sitä poimujen välistäkin pesua, kun sai kaksi kättä pesemiseen (toisella nostelin poimuja ja toisella pesin). Nyt oon ostanu tollasen ok baby muotoillun onda ammeen (käytettynä 15€) ja nyt kyl sit löysin halvalla (käytettynä 8€) ne amme jalatkin.

Annemiini minä olen ajatellu toivoa ristiäislahjaks sellasia itkuhälytin toiminnolla olevia radiopuhelimia (cobra), jota voi poika (6v.) sitten käyttää myös ulos mennessään tai antaa kaverille naapuriin toisen tms. Kokemusta ei ole, mutta aattelin et jos kuitenkin jää vähäselle käytölle, ni noilla on sit muutakin käyttötarkotusta.

Raskausviikot ku just viime neuvolassa tota kysyin, että miten se nyt sitten menee, että onko neuvolan mukaan 38 viikolla, kun on 37+1 VAI vasta 38+0, niin sano että kyllä se neuvolassa ja sairaalassa lasketaan, että 38 viikko on vasta 38+0. Mainitsi toki, että monet vauvan kehitys viikkoja seuraavat kirjat ja oppaat laskevat viikot toisin! No paljastettakoon tässä nyt vielä, että myöskään sektiota ei saanut vielä viikolle 38+3…tehdään kuulemma aina viikolla 39+0 jälkeen, jos ei ole äidin tai vauvan henkeä uhkaavaa hätää!

Neiti81 mulla kaveri sai kaksoset viime maaliskuussa ja heidän (vilkas) esikoinen täytti sitten viime kesänä 2v.ja aika touhukas vajaa vuosi on heillä takana. Onneks isovanhemmat on ollu tiiviisti apuna, mutta kaverini kyllä sanoi että ärsyttää aika paljon, jos joku yhden lapsen äiti valittaa väsymystä ja kuinka on raskasta…ei varmaan oikeen sympatiaa heru! Kyllä sitä kuitenkin pärjää ja selviää, kun on eipä ole kauheesti vaihtoehtoja! Toivottavasti teilläkin on hyvä tukiverkosto mistä saatte apua tarvittaessa :)

PINK tsempit viimeiseen rutistukseen :heart:

( . ) Täällä voidaan varsin paksusti ja tänään oli pitkään odottamamme päivä…vihdoin se aika sinne äitiyspolille! Kävin siis synnytystapa arviossa ja siis sain mielestäni ihan mielettömän hyvää palvelua/kohtelua TAYS:ssa! Tapasin kätilön, lääkärin (+2opiskelijaa), diabeteshoitajan (+opiskelijan) ja anestesialääkärin. Kaikki oli muuten masussa hyvin, mutta Tipi on siellä vähän ”kulmittain”! Sen pää on tuolla vasemmalla alhaalla ja lääkäri sano, et jos suunnitellaan alatiesynnytystä niin hän suoristaa sen vatsan päältä. Kuitenkin keskusteltuamme päädyimme sektioon sillä varauksella, että jos synnytys käynnistyisi luonnollisesti ennen sektiota olisi myös alatiesynnytysmahdollinen, jos se etenee hyvin jne.! Sain nyt sektio ajan, mutta olemme päättäneet pitää päivän salassa, jotta yllätys säilyy ;) Kerrotaan päivä vaan niille kenelle on pakko esim. koirien tai lapsenhoidollisista syistä :p Asia mikä ”hieman” suututtaa on nyt tää diabetes juttu!! Mullehan on neuvolantäti laittanu äippäpolille useamman lähetteen, jotta saisin ne insuliinit niin kuin esikoisestakin. Tunnin arvot on kuitenkin ollut enimmäkseen yhdeksän tienoilla :/ Ollessani rv31 äippäpolilta soitettiin ja sanottiin, että olisi jo varmaan myöhästä alottaa ne insuliinit ja vastaan väittäessäni puhelimessa ollut hoitaja käski vaan mittailla sokereita vielä vaikka viikon ajan tammikuun alussa?! No nyt vein sit ne tammikuun alun tulokset ja ihan sellanen olo jäi tänään, että joku kämmi tässä on nyt käyny! Insuliinit alotettiin nyt sit tänään rv36+3 ja asiasta urputtaessani lääkäri ja opiskelijat näytti just siltä, että heistäkin ne insuliinit ois pitäny alottaa ajat sitte!! Pääasia, että masussa oli kaikki hyvin ja painoarviokaan ei ollu mikään ihan kohtuuton…nyt olis masussa arviolta 3046g vauvaa :heart: Sf mitta oli viime viikolla neuvolassa 37cm ja tänään TAYS:ssa 36cm!

Tää on ollu oikeen lekuri viikko, kun maanantaina esikoisella oli hörökorva leikkaus, tiistai lepäiltiin, keskiviikkona mul oli labra (uuden ohjeistuksen mukaan kaikilta otettava streptokokki tuli hoidettua ja verikoe vasta-aineiden varalta uudelleen, kun esikoisen jälkeen saanu verensiirron) , tänään oli toi synnytystapa arvio ja huomenna on pojan siteiden poisto. Ens viikolla 22.1 on sitte neuvolaan aika ja sitte ne halus mut vielä äippäpolille kontrolliin sit seuraavalla viikolla eli 29.1…eipä tässä kauheasti ole tätä raskautta jäljellä…tulee kyllä ikävä tätä ihanaa masua!

Tiuhti ja Tipi rv36+3

Olen kovin pahoillani kilometrin pituisesta tekstistä, mutta edellisestä kommentoinnista on NIIN kauan!!

Tässä vielä (toivottavasti) kuva meidän Tipistä rv34+0!
[/URL][/IMG]
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
rouvaruusunen: mulla tosiaan täällä 8 ja 7vee tytöt ja 22.pvä kuopus 1v3kk :D

noissa vaunuissa on ratti joka ohjaa eturenkaita, eli kääntyvät näppärästi :D

mulla tosiaan vanhemmat asuu espanjassa ja miehen vanhemmista apua ei ole, mut tosiaan, aika tottunut pyörittää yksin kaikkea, entisessä liitossa mies oli merimies ja jotenki tottu pyörittää jo sillo arkea 2 pienen kans yksin, vaikka tuolla toisella likalla oli viel omat eritystarpeensa halkion takia. helppoahan se eka 3vuotta ei varmaan taaskaan ole, mut onneks on ystäviä joiden kans jutella ja nykyään hyvä aviomies rinnalla :)

KANTOLIINA löytyy täältä ainakin ja oon tykänny, ei käy selänpäälle kuten kantoreppu. hug-a-bub liina jo esikoisen ajalta siis tallessa

( . )
mä tääl valvon muuten vain :D
illalla B-vauva käänty ympäri ja ekaa kertaa sen huomasin! siis miten se mahtuu???? no nyt hikottelevat taas eritahtiin :D mut nyt on taas rt ja rt suuntana kun molemmat hikat tuntuu alhaalla :D
koita täs ny nukkua :D

se on muute 35+0 poksis tänään :) :) :)
 
J+
Lapsivesi yms neste lorahti eilen reisille n. 21 jälkeen. Kirkasta eikä haissut juurikaan pissalle. Puolisen desiä jos olisi tullut. Kättärillä pistettiin paperit valmiiksi jos lähtö tulisi.
Se paperituppo/side, ei siihen yön aikana mitään ole tullut. PT tilan takia tuo lähtö olisi kiireellinen, sillä jos lapsivedet menisi kokonaan. Olisi napanuoran ja istukan luiskahdus riskinä. Yritin eilen siivota vähän paikkoja jos tulisi lähtö.

Yhden aikaan yöllä olin jo niin poikki että aloin nukkumaan sohvassa. Jalkoja, etenkin nilkkoja särkee jännästi ja kuukautisjomotustahan on ollut jo iät ja ajat.

Sairaalaan kohta sairaalaan tarkistukseen, sitä RR kun seuraavat tarkkaan. Pyydän sisätutkimuksenkin samalla, että tietää. Eihän se synnytys täällä ala muutenkaan kun sektiolla, niin voisihan sitä turkia missä mennään.

Muutenhan se on se 28.1 kun tapahtuu.

Läheiset piti eilen soitella että "voi olla yöllä lähtö". Kohta ukkokin palaa töistä niin ei tässä hätää ole.
 
Pink niihän se on, että mitä pidempään pysyy sen parempi. Mutta on sekin hanurista, että olet sitten jo niin poikki, ettet ehkä jaksa synnyttää. Mulle kävi viimeksi niin (39+4), että menin laitokselle, kun kaksi viikkoa supisteli niin etten kyennyt nukkumaan juuri lainkaan ja olin ihan puhki. Pistivät osastolle ja antoivat Opamoxin, nukuin vallan tunnin ja vedet meni, todella kipeät supparit 2,5 minsan välein eikä tapahtunu mitään! Olin niin väsynyt, että jos synnytys olis kestänyt yhtään kauemmin, olisi varmaan päätynyt sektioon. Oksitosiinit suoneen synnytyssalissa sitten vasta mun omasta pyynnöstä, eivät olleet edes katsoneet koneelta, että jouduttiin ekassakin laittamaan. Kohdun kaulaa oli siis 2,5 senttiä jäljellä vielä saliinkin mennessä. Imukupilla sitten vielä joutuivat nyppäämään pojan, kun olikin muka isompi kuin piti... vaikka oli 3980g ihan kuin oli tiedossa. Ja mä sanoin moneen otteeseen, että se ei tule sieltä ihan noin vain... että pidä pääsi ja lisätsempit!

Mä sain nukuttua, vaikka heräsinkin joka supistukseen. Ne onneksi taas loppuivat ja nyt taas vain jomottelee. Mutta olenpahan levännyt :)

Viivi+Tiiti 37+1
 

Yhteistyössä