Helmikuun helmet 2013

Serafiina1 toi hiustenlähtö on hormonaalista, mutta jos se häiritsee kovasti, kannattaa imetyksen lopettamisen jälkeen ottaa kuuri Priorinia tai vastaavaa - Priorin on kallista, mut muistaakseni biotiini on halvempaa ja ajaa saman asian. Hiukset kasvavat sitten ainakin nopeammin takaisin. :) useimmiten se pahin hiustenlähtö sijoittuu noin puolen vuoden päähän synnytyksestä, mutta riippuu ihan ihmisestä sekin.

Tää oli tällainen nopea vastaus, nyt äkkiä saunaan ennen kuin neiti herää vikalle iltasyötölle. :)
 
Keisha Mainitsit tuon hematooman. Koskeeko se sulla? Mullahan tuli repeämiä synnytyksessä, särkylääkkeitä meni alkuun runsaasti, lääkärintarkastuksessa lääkäri totesi, että tuossa oikeella puolella on ilmeisesti hematooma. Mulla ei ole oikeestaan enää mikään muu vaivaa kun se (ilmeisesti). Tunne on sellainen jomottava ja säteilee pakaraan. Kun mut leikkurista tuotiin synnytyksen jälkeen osastolle, tämä pakarasärky oli mun suurin särky, johon söin kolmiolääkettäkin aikani. Jos kävelen pitkän aikaa ja olen pitkään jalkeilla, alkaa jomottaa vielä. Mutta etsin netistä tietoa asiasta ja jossain luki, että kestää pitkään parantua, vaikka ilmeisen pieni onkin... Mitäänhän lääkäri ei (tietenkään) sanonut...

Miehet Kyllä mun mies on ollut ihan messissä mukana. Synnärillähän hän hoiti vauvan täysin (no, mä imetin toki), myös kotona on ollut edelleen vaippa/puhdistusvastaavana - jotenkin ne roolit jäivät sieltä sairaalalta eikä mies ole kokenut asiaa outona. No, yöheräämiset on sille selkeesti vaikeampia kun mulle, mulla riittää tulpat päässä kärsivällisyyttä kuunnella itkevää vauvaa, hänellä ei niinkään. Asia ihan ok. Muut vauvahommat tekee täysin yhdenvertaisesti mun kanssa, myönnän, että joskus aktiivisemminkin kuin minä ;).

Öistä Ei tässä mitään rytmiä olla odoteltu, kun on vauva pariviikkoinen, mutta kyllähän se välillä vähän ihmetyttää hänen toiminta... En vaan tajua, että miksei hän voi mennä samalla rytmillä myös yötä, syödä ja käydä uudestaan nukkumaan. Viime yönäkin söi rintaa ensin toisesta rinnasta, sitten vaihdettiin vaippa, siirryttiin toiseen rintaan eikä tämän jälkeen nukkunut varmaan 4 h. Sitten huudon kautta nukahti rinnalle ja päästiin nukkumaan...

Mutta onhan hän ihan ylisöpö, kun hämärässä makuuhuoneessa valtavat silmät tuijottelee takaisin, vaikka vähän ärsyttääkin :heart:. Olen psyykannut itseni kestämään hyvin nuo yövalvomiset ja huudot. Se stressaaminen ja tuskastuminen ei auta mitään... Jos tilanne "pahalta" näyttää, siirrymme sitten olohuoneeseen nukkumaan, että edes mies saa nukkua.

Mutta nyt syömään jotain. Mukavaa päivää kaikille!

EtelänHetelmä & Vauva 2 vko
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Miehen osallistumisesta täällä ainakin isä osallistuu mielellään, vaihtelee vaippaa, syöttää ja kylvetys on kokonaan hänen hommaansa - isommat kädet ja enemmän voimia. :) niin kuin itse neuvolassa torstaina totesi "yhteinen projektihan tämä on ollut niin miksei jatkossakin". :) luulen, että tilanne ois ollu ihan sama, vaikka normaalisti alateitse olis tyttö syntynykin. Kai sitä tosiaan on alitajuisesti valinnut samanmoisen kumppanin kuin oma isä on - melko oidipaalista, mutta minkäs tekee - isäni on ollut aina hyvin aktiivinen hoitaja, jäi veljeni syntymän jälkeen kotiin, että äiti pääsi töihin.

Kuinkas moni on jo vauvan kanssa uskaltautunut päiväreissulle jonnekin?
Meillä on sellainen edessä ensi lauantaina, kun mulla on Jyväskylässä kokous illalla niin on vähän pakko lähteä koko porukan voimin liikenteeseen - julkiset kulkee niin perseelleen, etten pääse yöksi kotiin ja en halua jäädä yöksi kaupunkiinkaan. :( onneks tuolla on noita sukulaisia, joiden nurkkiin voi mennä niin ei tarvitse välttämättä kaupungilla vauvan kanssa vielä pyöriä. Velipoika asuu melkein ydinkeskustassa niin siitä pääsen sitten itse kaupungille kätevästi - tietty kerrostalossa on aina se ikävä homma, että itkevä vauva ei kaikkia välttämättä kauheammin naurata... Nyt kyllä näyttää oikeasti siltä, ettei neiti enää kärsi koliikkivaivoista, joten itkun saa loppumaan vaipan vaihdolla tai syötöllä. Ois kyl niin paljon helpompaa, että ois se edes yks linkkivuoro myöhällä niin pääsis kotiin sillä - kuitenkin toiseen suuntaan kulkee vuoro iltamyöhällä vielä. Hmph.

Välillä tuntuu, ettei meidän neiti oo tietoinen siitä, mitä kuukauden ikäisen vauvan kuuluu tehdä - täällä meinaan käännytään jo selältä kyljelle. Näin on käynyt jo useamman kerran viikon aikana vaipanvaihdon aikana. Tänään tuli ensimmäinen vastaus hymyynkin, saattoi vielä olla vahinko, mutta tuli kuitenkin. :) voi vietävä, kohtahan meillä on rippikouluikäinen neiti tätä menoa. :D

Taitaa olla aika kohta neidin herätä unilta, semmoisia ääntelyjä päästelee. :) siispä vaipan vaihtoon ja syötölle. :)

Ärrät ja Helmi 1kk3pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka
Täällä pientä imetyskriisiä edelleen, imetys pelottaa jo etukäteen kun tietää että nyt sattuu ja paljon. Neuvolantäti kävi katsomassa otetta ja oli sitä mieltä että ihan hyvännäköinen ote pienellä, että kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa. Mulla alkaa kuitenkin usko loppua vaikkei tätä kauaa vielä ole kestänytkään. Lansinohia menee paljon, onko kokemusta auttaisko Bepanthen paremmin? Oon kokeillut pitää rinnanpäät kosteina kaalinlehdillä ja maidonkerääjillä ettei kova rupi pääsis aina muodostumaan imetyksen jälkeen, mutta ei tosta ainakaan kivun suhteen oo apua ollut. Rintakuminkaan en koe helpottavan kipua, tuntuu että tyttö ei malta odottaa että kumi on kokonaan suussa vaan tarttuu tiukasti jo siinä puolivälissä, jolloin tietysti on nänni välissä ja sattuu. Kai sitäkin pitäis vaan treenaata, onko vinkkejä miten saan sen tungettua kunnolla suuhun? Oon nyt sitten jonkin verran lypsäny ja tänään sit annettiin aamupäivällä ekaa kertaa mun maitoa pullosta, hyvin uppos. Varmaan vielä tässä illallakin koitan pitää taukoa imetyksestä ja sen sijaan lypsää tytölle maitoa pulloon. Onko olemassa joku aika kuinka kauan kerrallaan saa lypsää yhtä rintaa? Saako niin kauan kun maitoa vaan tulee? Mulla on tosi huono omatunto kun joudun antamaan pulloa, varsinkin kun muutenkin on mieli tosi herkillä. Ei tota mun lypsymaitoa kuitenkaan loputtomasti oo vielä varastossa, muutaman annoksen verran ehkä, ja pelkään että joudun antamaan korviketta lisäksi. Tiedän kyllä ettei se mikään maailmanloppu ole, muualla kuin mun omassa päässä. Itsekin oon aikanani ollu lähes pelkällä korvikkeella ja ihan hyvä musta tuli, jopa paljon terveempi olin kuin pitkään imetetty pikkusiskoni.

No, se siitä. Onneks on joku paikka mihin purkautua. Mies on kyllä hyvin tukena, mutta ei se vaan voi ymmärtää täysin miltä musta tuntuu. Hän on onneks hoidellut nyt tyttöä tosi paljon ja ollut muutenkin kovasti avuksi.

Napa meillä irtosi eilen aamulla ja jonkin verran nyt erittelee lähinnä verta. Ootteko saanu jostain ton ohjeen desinfioida napaa, kun mulle on sanottu vaan että samalla lailla vaan ensin veteen kastetulla puikolla ja sitten kuivalla.

Ihan naurattaa tää oma tunteellisuus, en meinaa pystyä edes katsomaan tyttö ilman että alkaa itkettää kun se on niin täydellinen.

Mulla on tänään myös ollu semmonen kuumeinen olo, kaikki nivelet kipeinä ym, lämpöä ei onneks ollut aamupäivällä kun 37,0 ja nyt en oo mittaillu. Toinen tissi on tuolta aika ylhäältä kosketusarka, mutta ei oo mitään punaista aluetta tai pattia, oon myöskin lypsäny rintaatyhjäksi ettei pitäs olla siitäkään. Nyt sit on lämmin jyväpussi siinä päällä, toivottavasti ei nyt sit kehittele mitään tulehdusta vielä tähän imetyskriiseilyn päälle.

Hepa ja neiti 1vko 2vrk

muoks Nyt onkin sitä kuumetta 38,2, kiva juttu..
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan tänne puolelle saisin viestin aikaiseks :D Aina kerkee lukee tulleet jutut ja sitten pitää jo mennä... No nyt on neiti yöunilla niin taidan keretä kirjotella meidän kuulumisia!
Elikkäs kirjottelin synnytystarinan tuonne odotus-puolelle, käykää lueskelemassa sieltä... teholla neiti oli sitten to-su kun oli crp koholla ja ne sokerit oli matalat. Sai teholla alkuun lisämaitoa nenämaha letkun kautta, mutta sit mun maito alkoi todenteolla nousta ja saatiin siitä sitten kaikki tarvittava neidin syömisiks! Imetyshän ei sitten sairaalassa onnistunut ollenkaan osin siksi että neiti oli väsynyt kuurin ja sokereiden takia ja osin siksi että tottui saamaan pullosta ja letkusta helpommin evästä. Aloin olla jo epätoivoinen ja ajattelin että itse pumppaan maidot ja annan sit pullosta, sitä hirveetä rintaraivaria en ala kotona kuunnella. No maanantaina päästiin sitten kotiin ja kas kummaa imetys sujui kun vanhalta tekijältä meiltä kummaltakin, pulloja ei kotona tarvittu kun yhden kerran heti sairaalasta tultua. Kummallisen ihmeellistä! Nyht sitten neiti täysin syö pelkästään rinnalta, huikea tunne itellä kun muistelee meidän alkutaivalta, kätilötkin alkoi olla jo luovuttamis pisteessä rinnalta syötön kanssa.
Kotona muutenkin ollut elämä ainakin vielä tytön kanssa helppoa, nukkuu hyvin ja muutenkin todella tyytyväinen, itkee ainoastaan sillon jos ei ole tissi suussa nälän tultua :D Yöt menee kolmen tunnin pätkissä ja päivällä nukkuu ainakin yhdet neljän tunnin unet, joten olen saanut itsekin nukkua hyvin.
Mies on arjet töissä ja nyt siis oltiin viikonloppu kotosalla, eilen kävi mummot ja ukit kylässä ja saatiin jääkaappi täyteen ruokaa ja neiti paljon vaatteita lahjaksi!
Miehen osallistumisesta on ollut puhetta: meillä ainakin on innolla mukana kaikessa ja kyselee neuvoa ja pyytää apua. Perjantai-iltana valvoi tytön kanssa kun tyttöä ei nukuttanu ja minua nukutti. Vaihteli vaipat ja toi tytön sitten syömään rinnalle ja sittenhän se neiti nukahtikin. Minusta on tärkeää että mies saa itse touhuta vauvan kanssa, koska muutenhan vauva on paljon minussa kiinni jo ruokailunkin vuoksi ja päivät muutenkin kun mies on töissä. Yritän antaa mahdollisimman paljon heille yhteistä aikaa ja kehitellä omia juttuja :heart:
Ja omista tunteista/hormooneista: minä olen ainakin sellainen itkupilli nykyään että ei tosikaan. Ei tarvii kun miestä tai vauvaa katsoa niin jo itkettää, saatikka jos ne kahdestaan jotain puuhailee... Voi tätä onnen määrää :heart:
Hepa: minulle ainakin sanottiin että saa pumpata rintaa niin paljon kun hyvälle tuntuu ja vaikka tyhjäksikin. Tosin jos vauvaa on tarkoitus imettää niin en varmaankaan ihan tyhjäksi pumppailis... Tosin jos sulla nyt meinaa tulehdusta tehdä niin mahdollisimman tyhjäksi rinnat on saatava.

Heidukka ja tyttö Mytty 1vko 4pv
 
Heidukka mulla on kans edelleen herkkä mieli, ihan tuota sun tekstiä lukiessa nous kyyneleet silmiin... Puhumattakaan siitä, jos joku kysyy jotain neitiin tai mieheen liittyvää, niin itku pääsee. :D tänään itkin, kun neiti illemmalla hymyili uudelleen kuullessaan mun äänen läheltä, kun oli mummin sylissä. Voi vietävä, kauankohan tätä vetistelyä vielä kestää? :D joskus herkistyy jo ihan sille, kun katsoo nukkuvaa tyttöä ja miettii, miten ihmeellinen saavutus hänen olemassaolonsa onkaan. :heart:

Jumantsuikka, et on muuten iho muuttunu kuivaks. Ja kun en millään jaksa rasvata. :D päänahkakin on nyt sit kuivahko, kun silloin alkuraskauden aikana oli rasvainen kuin grillin rasvakeitin. Joudun oikeasti lotraamaan hoitoaineella ja käyttämään öljyäkin sen kanssa. Outoa.

Mut nyt mä meen unille, kun mies jää syöttämään tyttöä pullosta. Vähän venähti tää meidän iltasyöttö, kun mun vanhempien yllätysvisiitti pidensi alkuillan unien alkuajankohtaa eikä sit viititty valvottaa neitiä enempää, oli jo ehtinyt olla valveilla 3,5h ja ois pitäny valvottaa vielä 2h siihen päälle.

Kauniita unia ja hyviä huomenia samalla kertaa :heart:
 
Oisko kellään muuta vinkkiä kun ajan kuluminen siihen, että esimerkiksi nyt neitokainen makaa tuossa sohvalla mun vieressä, silmät auki, mitä lie puuhaileekaan valveilla - ja tätä on siis jatkunut noin kello 2:45 lähtien. Kävi nukkumaan n. 23:00 ja nukkui tuonne 2:45 asti (no tämä positiivista!), sitten annoin rintaa, söi varmaan 1-1½ h (ajantaju häviää), oli jo silmät kiinni, siirsin tuohon kantokoppaan, alkoi elämöidä, kuuntelin aikani, sitten oli nostettava viereen, annoin lisämaitoa jonkin verran, joi, laitoin koppaan, annoin rintaa (ei huolinut) ja siitä eteenpäin ollaan vaan hereillä |O. Ei kummemmin huuda eikä ainakaan nyt tee mitään raivokohtausta, känisee, rääkäsee, on vaan söpö ja tuijottelee... No, nyt alkaa kai olemaan vähän liian väsy ja alkaa huutaa. No, nyt kapaloin ja rauhoittui...

On ristiriitaista tietoa. Mennään lapsentahtisesti päiväunien ja syömisen osalta, sitten taas toisaalta pitäisi alkaa kääntää päivärytmiä mm. päiväunia lyhentämällä. En tiedä, mitä teen. Miten pidän lapsen päivällä enemmän hereillä? Meillä on päivällä ääntä kyllä, yöllä ei tietenkään mitään erityistä älämölöä. Viedään pimeään huoneeseen nukkumaan jne.

Vai taasko se aika vaan tekee tehtävänsä eikä mitään kannata tehdä/yrittää...huoh.
 
EtelänHetelmä meillä valvotetaan vasta illasta, jos halutaan yöksi pidempi pätkä unta. Mutta tuohon käninään ja levottomuuteen voisin veikata sitä, että vauva tekee unta eikä jostain syystä pääse uneen asti. Sitä on meilläkin melko paljon, varsinkin iltapäivästä. Vaippa on kuiva, maha täynnä ja kaikki hyvin, mutta itkua, käninää ja levottomuutta vaan piisaa. Silloin ainakin meidän neidillä toimii se, että laitan selälleen tai oikealle kyljelle ja työnnän pullon suuhun, joka ainakin pari kertaa työnnetään pois huutaen, mutta sitkeesti vaan kun jatkaa niin ennen pitkää nukahtaa pullo suussa. Meillä tää väsyränkkä on yhdistetty siihen, että jostain syystä on liikaa stimulantteja ja neiti ei vaan osaa nukahtaa siitä johtuen - ainakaan se ei onnistu helpolla. Tämmöinen episodi juuri oli tällä kertaa aamulla, kun siirsin nukkuvan neidin isänsä sylistä meidän sänkyyn, kun ajattelin, et ois saanu jatkettua unia sängyssä, mutta siellähän sitten vedettiin kunnon raivarit ja ei kun takas olohuoneeseen divaanille, puolen tunnin pullotaistelu, mut nyt nukutaan ainakin vähän aikaa. Pierua tuntuu tulevan melkosesti, onneks on jo valmiiks oikealla kyljellään niin saa helpommin punnerrettua sitä pihalle. Eli ihan ilmavaivatkin voi tuota ränkkää joskus aiheuttaa, kun ei unta saa oikein aikuinenkaan, jos oikein mahassa kiertää.
Toivottavasti selviää, mikä teillä tuota ränkkää aiheuttaa. :)

Pöh, täällä ollaan nyt sit neidin kanssa kaksin, kun isukki lähti töihin - muutama päivä on vielä tallessa siitä isyyslomasta, minkä voi pitää äidin kanssa yhtä aikaa, mutta ne varmaan pidetään ens viikolla, kun menen vanhaan opinahjoon "luennoimaan" tiistaina ja keskiviikkona on lääkärinla ja jälkitarkastus. :)
Kovin on outo olo kyllä, kun tietää, että seuraavan kerran mies pääsee pidemmän pätkän meidän kanssa olemaan kesällä - isännällä on järjetön määrä pitämättömiä lomia, viime vuodelta jäi vielä 3vko ja just pärähti uudet vuosilomat käytettäväksi. Jospa kesällä sais pidettyä noista edes puolet eli 4vko. :)

Nyt vähän evästä, kun neiti kerran vielä nukkuu. Jokseenkin ois perinteistä, et just kun saa ruoan mikrosta niin huuto kuuluu. :D

Ärrät ja Helmi 1kk4pvä
 
Kivaa kun täällä käy näin aktiivinen keskustelu! Itsekkin tekisi mieli enemmänkin kirjoitella, mutta kummasti on vuorokaudesta kadonnut tunteja vauvan synnyttyä. Ja nyt vielä kun mies on kotona, niin tulee vähemmän oltua koneella.

EtelänHetelmä mitään vinkkiä en osaa oikein antaa, mutta toivottavasti olet päässyt takaisin nukkumaan :) Saatko nukuttua päivällä silloin kun vauva nukkuu?

Tuuliannaliina meillä mies ottanut vauva-arjen oikein hyvin vastaan. Osallistuu pienen hoitoon paljon. Tosin nythän on siis vielä isyyslomalla ja palaa töihin vasta ensi viikolla, mutta en usko, että siinä on mitään ongelmaa. Ei edes herää yleensä yöllä kun herään syöttämään vauvaa. Meidän pieni ei hirveästi huuda yöllä nälkäänsä, vaan ennemmin kitisee ja minä herään siihen. Harrastuksia miehellä ei ole kodin ulkopuolella, joten niihinkään ei tarvitse haikailla. Toki jos niitä olisi, niin olisi ok käydä parina iltana viikossa kunhan vastaavasti minäkin pääsisin omiini. Mutta enemmän ollaan tälläisiä kotona kyhjöttäjiä :D. Kyllä varmaan sinunkin miehen mielialat tasoittuu kun vähän tottuu uuteen elämäntilanteeseen. Onhan lapsen tulo iso muutos molempien elämään.

Ihon rasvailusta meillekkin sanottiin jo synnärillä, ettei kannata laittaa mitään voiteita tai öljyjä hilseilevään ihoon, sillä muuten saa olla sitten rasvailemassa toista seuraavat kymmenen vuotta. Vauvan iho uusiutuu todella nopeasti. Jos iho näyttää siltä, että on menossa rikki, niin sitten voi laittaa hieman esim. jotain öljyä.

Mitään kunnollista rytmiä vauvalla ei vielä ole, mutta yöt meillä menee ainakin vielä niin, että hän herää syömään 2-3h välein ja sen jälkeen jatkaa nukkumista. Yleensä aamuyöstä tapahtuvan heräämisen yhteydessä kestää hieman kauemmin nukahtaa takaisin, mutta nätisti omassa sängyssään makoilee. Jään aina itse valvomaan ja odottamaan koska hän nukahtaa. Siinä välissä on hyvä surffailla netissä ipadilla. Päivällä sitten onkin sellaista, että välillä ei tiedä millä kitisevää pientä viihdyttäisi. Selkeästi välillä itkee väsymystä, mutta ei oikein malta alkaa nukkumaan ja sitten on kiukkuinen. No eilen sitten otin käyttöön kapaloliinan ja heti kun siihen olin hänet käärinyt, niin johan rauhoittui ja vetäisi 3h unet! Joten ainakin päikkärikäyttöön otamme kapalon. Jos yöt muuttuu levottomiksi, niin sitten myös yökäyttöön.

Tuhiseeko muiden vauvojen nenät? Ensin luulin, että vauvalle tuli nuha kun viime tiistaina alkoi tuhisemaan niin pahasti. Se meni kuitenkin ohi, mutta parin päivän päästä sama juttu. Googlasin ja ilmeisesti on ihan normaalia kun vastasyntyneellä on niin ahtaat sieraimet. Kovin pahalta se tuhina välillä vain kuulostaa. Ostettiin sitten eilen ilmankostuttaja jos se vaikka auttaisi. Meillä on todella kuiva ilma kotona, mulla itselläkin nenä on aina niin kuiva sisältä, että ihan sattuu hengittää ja helposti niistäessä tulee verta. Toivottavasti kostuttajasta ois apua!

Kuinka usein teidän vauvat kakkaa? Meidän neiti kakkasi aluksi joka kerta kun söi, sitten harveni pariin kertaan päivässä ja nyt ei kakannut pariin päivään ollenkaan! Tänä aamuna tuli sitten oikein kunnos pläjäys :D Aloin jo pelkäämään ummetusta, mutta siitä ei siis ainakaan ollut kysymys.

Bumble & Pikkuinen rakkauspakkaus 2vk 2vrk :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Moikka

Unirymistä yöllä: Etelänhetelmä sympatiat täältä, monesti meillä on samanlaisia öitä, eli pitkän pitkät syötöt ja sitten paljon valvomista päälle. Itse olen kyllä ajatellut, sairaalan suositusten pohjalta, että tällaista pariviikkoista ei auta vielä alkaa rytmittämään suuntaan eikä toiseen. Eli meilläkin nukutaan sikeämmin päiväunia kuin yöunia. Yritän ajatella, että tämä on nyt tätä, vaikka väsyttää ihan vietävästi, ja kestää aikansa. Missä vaiheessa olette ruvenneet rytmittämään lapsen unia, ts. 'valvottamaan' illalla? Siis kun vauva on minkä ikäinen? Meillä poika ei suostu nukkumaan vielä omassa sängyssä, joten pidän suosiolla vieressä, mutta jossain vaiheessa aion kyllä totuttaa nukkumaan itsekseen. Muuten on kohta ties kuinka vanha taapero aina vaan vieressä.

Isistä vielä: kiva kuulla, että monella on mies täysillä ja innolla mukana. Harmi, ettei omalla kohdalla ole ihan niin... Tarkemmin ottaen meillä ongelma on se, että mies kyllä osallistuu paljon sekä lapsenhoitoon, että minun, ts. vaihtaa vaippaa jopa keskellä yötä, seurustelee vauvan kanssa, hakee viikonloppuaamuisin aikaisemmin perhepedistä, että saisin vähän nukuttua, kokkaa, tiskaa jne. mutta asenne mättää. Etenkin minua kohtaan. Ei purnaa, ettei jaksaisi kantaa korkea kekoon, mutta on apea ja kun tivaan mikä vaivaa, sanoo, että on yliväsynyt eikä ole itselle yhtään omaa aikaa.... Toki se onkin kortilla kun on palannut töihin, mutta hänellä on kuitenkin urheiluharrastus se 3 x vko ja teen itsekin kotihommia minkä vaan pystyn, eli aika paljon. Mies siis touhuaa, mutta alakuloisena ja apeana aika usein ja se saa mint sekä surulliseksi että vähän vihaiseksikin. Minusta meillä on niin paljon mistä olla kiitollinen, ihana uusi koti ja maailman söpöin pieni poika, enkä tajua miten toinen kehtaa olla huonolla tuulella... Miehellä on lähtökohtaisesti taipumusta masentuneisuuteen ja pakko sanoa, että vauvan tulo on valitettavasti tuonut nämä tunteet pintaan, vaikka toki hän on lapsesta tosi iloinenkin. Pitäisiköhän ehdottaa että mies muuttaisi toiseen huoneeseen nukkumaan, jos asenne kohenisi parempien unien myötä? Kuinka monella isät nukkuvat eri huoneissa?

Meillä on napa edelleen kiinni, mutta pikku nurkasta enää.

Elämänlaatu on kohentunut huomattavasti ulkoilun myötä! Nautin vaunulenkeistä niin paljon kahden viikon sisälläolon jälkeen.

Vinkkejä miten saada vauva tykkäämään kantoliinasta ja mistä liinasta tykkää? Meillä kokeiltu hug a bub ja sellainen repputyyppinen kankaasta, kummassakaan ei viihdy yhtään. Rengasliina harkinnassa.

Tuulis ja rakas 2 vkoa ja 3 pvää
 
hepa sanoit että imetys sattuu.. Mulla sattui myös tosi paljon alussa! Sairaalassa ja neuvolantäti sanoivat että ote on oikea. Silti järkky kipu ja pelkäsin imetystä kun tiesin että kohta sattuu. No pidin 2päivää "vapaata" imetyksestä ja annoin korviketta. Sen jälkeen aloin imettää uudestaan ja ei tunnu enää missään! En tiedä mistä johtui, annoin ilmakylpyä rinnoille ja kuumassa suihkussa kävin. Tosin se vesi sattui alussa paljon kanssa. Mutta tosiaan vapaan jälkeen, imetys sujunut ongelmitta! :)

MrsR taisi puhua tosta selältä kyljelleen kääntymisestä. Täällä sitä on harrastettu jo viime viikosta, eli 2 vkon ikäisenä :D toisaalta mullan meni 2vkoa yli lasketun ajan. ;D

Mä sitten rakastan tota meidän pientä prinsessaa niin paljon <3 en tiedä mitään yhtä ihanaa ja suloista. Tossa hän nukkuu sitterissä ja venyttelee :heart:

hymy meillä prinsessa hymyili ensin isälleen. Viime viikolla ja edellis päivänä hymyili äidillekkin jo. Hän tykkää kuunnella kun minä laulan. Oi :heart:

Nyt hän kaipaa syliin! :heart:

Bettis ja rakas 3vkoa 3 pvä
 
Bettis ja Hepa Mulla myös imetys sattui ihan helvatosti alkuun ja kun ensimmäinen imetys oli 7 kuukautta ihan hirveetä ja toinen ei onnistunut ollenkaan, niin olin ihan valmis luovuttamaan koko touhusta viidessä päivässä. Sitten googlasin ja hain tietoa ja luin keskusteluita, niin päätin, että en vaan voi luovuttaa näin nopeesti. Mä myös annoin tissien levätä noin 1,5 vrk:tta, ahkerasti bepanthenia ja kas kas nännit paranivat. Nyt imetys onnistuu kivutta, mutta maito ei riitä täys-imetykseen.

Any way, älä kiusaa ittees, imetät tai et, tärkein on vauva, imetys ei ole mikään hyvä-äiti mittari, mä en ainakaan ikinä ole saanut mitään ahaa-elämystä kun vauva on rinnalla, mutta mikään ei ole söpömpää kun kunnon röyhtäisy kun massu on täynnä!!

Hansuu
 
Bumble meillä ainakin neiti tuhisee koko ajan. :) omalla tavallaan niin uskomattoman hellyttävää kuultavaa. Kakkaa tulee noin kahteen vaippaan päivässä nykyään, parin päivän tauko oli meilläkin viikonloppuna, mutta eilen tuli taas ihan normaalisti. Googletin aiheesta ja ummetusta se ei ole, kun näin pienillähän voi mennä 7-10 päivääkin ilman kakkimista. :)

Tuulis mulla kyl kans räjähtelee välillä, kun vauvan nukkuessa päivällä mies menee pelaamaan pleikkarilla... Ei sillä, etteikö se ois ihan sallittua, mut jotenkin vaan tympii. Varmaan joku hormoonihomma tämäkin. Ite mieluusti kattois vaikka jotain leffaa silloin yhdessä, mut minkäs tekee.
Me nukutaan miehen kanssa ihan samassa huoneessa, ainakin alkuyö. Syötölle menevä jää (nukahtaa) olohuoneeseen tytön kanssa. Suhteellisen yllättyny oon siitä, et mies herää vauvan itkuun ja nousee ylös vuorollaan, kun normaalisti ei edes herätyskellot herätä. Kyllä nää tilanteet tasottuu, vauva on kyllä niin kovin iso elämänmuutos itse kullekin. :)

Hansuu asiaa turiset tuosta imetyksestä - mulla on just itellä se tilanne, että imetys loppui kokonaan, yrityksistä huolimatta, tuli lähinnä vain rintaraivareita, kun virtaus ei ollut tytölle riittävä. Pumppasin sitten vielä jonkin aikaa, mutta nyt sekin loppui. En koe olevani huono äiti siitä syystä, lapsi se on todellakin tärkein ja kun kerran korvike maistuu ja sillä tyttö saa mahansa täyteen, kasvaa ja voi hyvin niin mikäs tässä ollessa. :) läheisyyttä ja rakkautta ei neidiltä puutu, vaikkei tissillä enää ollakaan. :)
 
Moicca :wave:

Tosiaan mahtavaa ,että täällä on näin aktiivista ja ihanaa vauvakeskustelua kuten joku jo tuolla mainitsikin ! Kiitos siintä. Itse käyn täällä koneella pikaisesti lukemassa tätä palstaa ja samalla muita asioita, enkä sitten ikinä malta itse kirjoittaa mitään. Synnytyskertomuskin jäänyt kertomatta. Jahka sen vielä joskus saisin aikaseksi :whistle:

Täälläkin on imetysongelmia, mutta ei toistaiseksi stressiä siintä. Maitoa tulee ja olen jopa pumppaillut pakkaseen "pahan päivän varalle " :D Tällä hetkellä imetys onnistuu ainoastaan rintakumia apuna käyttäen. Tosin typy ei ole kun reilu viikon ollut maailmassa, toivottavasti saan tuon kumin jätettyä pois... syynä on vammaisen muotoiset nännit. Niistä ei saa otetta :( Tuntuu, että kaikki keinot on kokeiltu.

Täällä typykkä kakkaa pari kertaa päivässä ja yleensä sitä on suht paljon. Maito tekee tehtävänsä =)

Mutta joo, täällä ollaan nyt sit oltu tasan VIIKKO kotona ja mennyt uskomattoman hyvin. Voiko vauvan kanssa olla näin kivaa ??? Sais vielä itellee tuon kampaaja-ajan varattua niin ei näyttäisi näin pöllähtäneelle. Tosiaan hiukseni on värjätty ja leikattu kaaaaauan aikaa sitten ja sen on näköisetkin , hyih !!! Mutta tyttö on kaunis täällä joka onnellisena istuu sitterissä ja kohta iltasyöttö.

Hmm, olikos miulla jotain muuta ... eih, nyt ei jaksa kirjoittaa.

Pikku Pallo ja möyrijä, joka tuli ulos masusta 1vkoa ja 3 pvää
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka
Imetys on meillä tosi tärkeää ja onneksi rintaraivarit on vähän helpottaneet. Te muutkin, jotka painiskelette imetysongelmien kanssa niin hakekaa ihmeessä apua ja tuke niiden kanssa. Lähes joka paikkakunnalla on jonkinasteista imetystukea saatavilla ja sitä todella kannattaa hyödyntää. Eikä se tee kenestäkään huonoa äitiä, jos imetys ei nyt vain kertakaikkiaan suju tai on muuten vain mahdoton vaihtoehto. Tärkeintähän on, että lapsi saa rakkautta, puhtautta ja ruokaa! Jokainen rintamaitotippa on jo arvokas lahja lapselle, mutta kyllä se lapsi korvikkeen voiminkin kasvaa ja sehän on se tärkein juttu :) Neuvoloiden pitäisi kyllä paremmin tukea imetyksen suhteen. Mulla ei ole neuvolan imetys"tuesta" mitään positiivista mainittavaa, täyttä *askaa paketissa suoraan sanottuna.

Tänään meillä oli 1kk neuvola. Hienosti pikkuinen kasvaa omaa tahtiaan. Tein kyllä nyt lopullisen päätöksen neuvolanvaihdosta, pk-seudulla onneksi käy helposti toi homma. Meillä vaihtui terveydenhoitaja, ja tää vaihto oli kyllä ihan täysin ojasta allikkoon. Meillä on tehty päätös ettei oteta rotarokotetta eikä pneumokokkirokotetta ja siitäkös tämä neuvolaterkkari riemastui. Aloitti totaallisen pelottelumanipuloinnin, ei vaan toimi mun kohdalla kun on aivoja ottaa asioista itse selvää. Hyvin vastentahtoisesti kirjasi koneelle, että ei laiteta rotaan tai pneumokokkiin rokotteita ja vielä totesi että kyllähän sä voit aina mieles muuttaa. Eipä tee mieli päästää toista piikkien kanssa pientä tökkimään, ei jäänyt kauheen luottavaista fiilistä. Ei muutenkaan oikein kemiat osuneet kohdilleen. Kamalasti uteli meidän jaksamista,mielialaa,päihteiden käyttöä (ei käytetä, kerrottu tämä ennenkin ja lukee neuvolan papereissa että ei alkoa,tupakkaa tai muitakaan) sukulaissuhteita yms. Kovin oli huolestuneen näköinen kun sanoin, että ei elämä 1kk ikäisen vauvan kanssa ole ihan ruusuilla tanssimista mutta silti sen kaiken arvoista. Käsi sydämmellä, voiko kukaan sanoa elämän olevan täysin ongelmatonta pienen vauvan kanssa? Rohkenen epäillä. Harva ihminen kuiteskaan nauttii yöherätyksistä, likaisista vaipoista ja kiukkukitinöistä? Mutta ne iloiset hetket, hymyt, jokeltelut kompensoi kaikki huonot puolet :) Ja kun tietää, ettei vauva kiusallaan itke tai kiukuttele vaan itkun takana on aina joku syy. Tietty se syy voi olla joskus aivan naurettavan pieni meidän aikusten mielestä, mutta lapsen mielessä aivan maailmanloppu (kun vaikka tutti tipahtaa suusta niin huudetaan niin, että koko kaupunginosa kuulee tutin tipahtaneen :LOL: )

Meillä muuten hymyillään! Tänään tuli hymyjä useita kertoja kun vähän hassuteltiin pikkuisen kanssa :) Siinä taas unohtui omat, neuvolan aiheuttamat kiukut kummasti vähäksi aikaa :)
 
Onko teidän pienillä yskää? meidän neiti yskähtää muutaman kerran kerralla, miettisin onko silloin yskää vai jotain vain meni kurkkuun? :)

Entäs vauvojen hormoninäpyt? meillä tytölle on tullut naama täyteen. Voi pientä <3 ja ne kutiaa!! Kun otan tytön syliin hän alkaa "rapsuttaa" kasvoja minua vasten. Voiko sille kutinalle tehdä jotakin?

Nyt näköjään ruoka-aika!

Bettis ja rakas 3vko 4pvä :heart:
 
Moikka

EKaksi Bumblelle kysymys rokotteista: me ollaan myös mietitty rotan skippaamista, pneumokokkiin en ole ehtinyt vielä perehtyä. Rotasta ei olla innostuneita, kun lähipiirissä on useampi järkyttävistä sivuoireista kärsinyt vauva, tyyliin ripulia viikkotolkulla. Millä perusteella päätitte jättää noi kaksi rokotetta ottamatta?

Kakasta: täällä tulee melkein joka syötön jälkeen, eli paljon! Sanoisin, että n. 8 vaipallista päivässä! Yövaipainvaihdon suhteen olen tullut vähän laiskemmaksi ja siitä vähän huono omatunto. Vaihdan n. kaksi kertaa yössä, mutta jos vaihdan kakkavaipan ja hetikohta sinne plörähtää jotain uudestaan ja vauva on just nukahtanut syöttömaratonin jälkeen, olen jättänyt seuraavaan heräämiseen. MOntako kertaa yössä vaihdatte vaippaa ja aina heti kakkimisen jälkeen?

Alan alkaa paremmin tunnistaa pojan ääntelyä. Esim syötön viime vaiheessa, ennen kuin lopettaa, alkaa ns. murina, aika kovaääninenn karhuilu, joka vaan edeltää syömisen loppumista ja joskus kesken unienkin jotain mitä lie. Mies nukkui viime yön vauvan kyljessä ja oli heti paijailemassa kun murisi, mutta sanoi, että kuuluu asiaan, eikä meinaa mitään. Vauva ei herää siihen. Muriseeko teidän lapset? Ja mistäköhän se kertoo?

Näppyjä ei ole täällä pahemmin näkynyt. Joskus joku pieni punainen piste, mutta ne tulee ja menee, välillä ihan tunnin sisällä! Yleensä ottaen pojalla on tosi hyvä iho.

Meillä yskitään välillä, minusta siinä vaan köhitään röörejä auki, usein syödessä, eli en ole huolestunut moisesta.

Onko teidän 2-3 viikkoiset paljon lattialla? Meillä tosi vähän, enimmäkseen sylissä ja sängyssä. Pitäisi ehkä alkaa totuttaa lattiaan piakkoin... Ja ihokontaktista kysyn uudestaan, kun ei tullut vielä vastauksia, eli onko sitä hyvä harrastaa pitkin matkaa vauvan vartuttuakin vai onko se näitä parin ekan viikon juttuja lähinnä?

Aktiviteettimatto: onko käytössä? Täällä harkitsen lattialla oloon tutustuttamiseksi.

Parisuhde-elämä on onneksi ollut onnellista taas vaihteeksi! Mies ehkä tajusi ottaa onkeensa ja on ollut hyvällä ja huomioivalla tuulella minuakin kohtaan. Ehkä mä en vaan tajua että on raukka aika väsynyt itsekin, kun herää jo klo 7 töihin ja hoitaa vauvaa yöllä minun lisäkseni. Vauvan kanssa nukuttiin tänään klo 11.30 asti, toki aika pienissä erissä... herääkö muut samaan aikaa aamuisin? Täällä herätään ihan milloin sattuu ja tavaksi on vakiintunut syödä aamiaista n. klo 3 aamulla yösyötön jälkeen. Järkyttävä nälkä öisin ja raskauskilot kaikki hävinneet, joten energiantarve suuri! Ja hikoilu saamari senkun jatkuu.

TUulis ja rakas 2 vkoa ja 3 pvää
 
Bettis jostain luin, että pienet vauvat aivastelee ja yskii röörejään auki. Meijän poika ainakin tekee molempia useita kertoja päivässä. Samaten myös hikka on välillä kiusana. Ne hormoninäpyt valitettavasti vaan ovat aikansa ja häipyvät sitten, vedellähän lapsen kasvoja voi puhistaa, sen pitäs auttaa vähän niihin näppyihinki.

Tuuliannaliina
en vaiha, kun kerran yössä vaipan, meijän poika ei ainakaan kakkaa yöllä, piereskelee kyllä. Varsinaisesti hän kakkaa kahesti päivässä, aamulla ja illalla, mut lähes joka vaipassa on kyllä "pierujälki" :LOL: eli vähän kakkaa tullu pierun mukana.

Eiköhän se murina oo vaan yks lapsen vielä vähäisistä "ääntelytavoista". Kyllä meilläki muristaan ja liikehditään usein just syötön loppupuolella, en tiiä meinaako hän nukahtaa, että herättelee sillä itteensä vai eikö sitä maitoo enää tule niin hyvin siltä tissistä vai mikä lie syynä...

Alussa en pitäny poikaa ollenkaan lattialla koiran ja kissan takia, jos ei ollu sylissä, niin oli sitterissä tai sohvalla. Tais olla n. kuukaun ikänen, kun rupesin pitämään lattialla, kun eipä sohvalla paljoo sovi liikkumaan.

Tuosta ihokontaktista en oikein osaa sanoo, en tiiä, pitäskö sitä vielä jatkaa... eipä kai siitä haittaakaan oo.

Meillä ei ees oo mitään aktiviteettimattoo. Muutama lelu kylläkin tuossa lattialla, niitä toisinaan näytän pojalle.

Yleensä herätään aamuisin aikalailla samoihin aikoihin. N. 8-9 aikaan, sitten seurustellaan ja ootetaan, että aamukakka pörähtää ja vaihetaan vaippa. Joskus poika myös syö ennenku pääsen ite aamupalalle. Mut se minun aamupala on joka aamu samaan aikaan, n. klo 10.

minä vaan -84 + Vesku 1kk 23pvä
 
pikku yllätys meillä onneks neuvolasta on saanu tukea tuohon imetysasiaan ja kun asiasta viimeks keskusteltiin, kun olin melkolailla päivän pari aiemmin sen yrittämisen lopettanut, terkkari sanoi, että voin vielä kokeilla parillakin tavalla, mutta jos se turhauttaa eikä tyttökään saa siitä muuta kuin raivareita niin voi lopettaa kyllä. Kyseli kyllä, millä mielin asian suhteen olen, mutta tosiaan en ole ottanut asiaa itseeni, koska omasta mielestäni olen kaikkeni asian eteen tehnyt. Voi toki olla, ettei mulla ole riittävästi kärsivällisyyttäkään, mutta tärkein on tosiaan se, että lapsi saa tarvitsemansa - meillä se nyt on korviketta. :)
Jumpe, et toi sun terkkaris on aikamoinen tapaus... Näköjään siinäkin voi sit mennä ojasta allikkoon.

Meilläkin yskitään ja aivastellaan, mut se on normaalia röörien puhdistusta. :)

Näppyjä on meidänkin neidillä - alkuun hormooninäppyjä imetyksen takia, mutta nyt näkyy olevan jotain pientä näppyä otsalla ja ne on ilmeisesti kanssa vain jotain ohimeneviä. Muuten meilläkin on tytöllä hyvä iho, ollut alusta asti. :)

Vaippa vaihdetaan kerran yössä syötön yhteydessä, jos on tarvetta. Neiti itse ei välitä pissavaipasta, mutta kakkavaipan kyllä pyytää vaihtamaan, jos kakkaa on paljon. Meillä ne kakat on yleensä aamupäivällä vaipassa niin hyvä sitten taas syötön yhteydessä vaihtaa. :)

Murinaa kuuluu välillä täälläkin, syötön yhteydessä. Meillä vaan taitaa johtua siitä, ettei tule pullosta riittävällä virtauksella - käytössä Aventin ykköstutti vielä, mut tällä viikolla toivon mukaan tulee postiin se kakkonen niin loppuu se turhan työteliäs syöntikin. Eli ihan vois kuvitella olevan tavallista vauvan kommunikointia. :)

Ihokontaktia on meillä pyritty pitämään yllä, nyt varsinkin, kun imetys on lopetettu. Illalla otan vauvan viimeisen syötön yhteydessä vaippasilleen ja nostan rinnalle, johon monesti sitten nukahtaakin. :) sitten joutuu kyllä hiukan heräilemään yöpukua kun päälle laittaa, mutta sitten vielä takaisin samaan asentoon rinnalle uudelleen ja taas uni maittaa. :) eli ite pidän sitä kyllä tärkeänä, että ottaisi sen ihokontaktin vielä vanhemmankin vauvan kanssa, läheisyys ja turvallisuuden tunne on tärkeitä aikuisellekin, siis taatusti tärkeää pienelle ihmisen alulle. :)

Täällä ei ole vielä lattiaan totuteltu, mutta tarkoitus on pian alottaa, kun saadaan aktiviteettimatto aikaiseksi hankkia. Tosin meillä on olohuoneessa kylmä lattia, mutta vauvan omassa huoneessa voisi touhuilla sitten maton kanssa, kun siellä on lattialämmitys ja koiratkaan eivät siellä paljoa oleskele. Olen kyllä nyt opettanut nukkumaan päikkäreitä sohvalla (meillä on moduulisohva, jossa vierekkäin kaksi isoa divaania) niin tilaa on vauvan nukkua tuossa ihan vieressä rauhassa. Saa sitten itsekin nukkua vieressä, kun tarvitsee. :)

Mä kyllä heräilen aamuisin aikalailla miten sattuu, riippuu hieman, kumpi on yösyöttövuorossa. Ja mä kun en edelleenkään pysty kovin nopeasti herättyäni syömään aamupalaa niin monesti syön vasta 2-3h heräämisen jälkeen - onpa joskus mennyt niinkin kauan kuin kuusi tuntia. Eilen unohdin syödä, kun oli helvetilliset ilmavaivat neidillä ja sylirallia harrastettiin miehen kanssa kuutisen tuntia ennen kuin helpotti. Sen siitä saa, kun typeryyksissään luulee, että yksi annos Cuplatonia päivässä riittää... Tää päivä onkin menny paljon helpommin nyt, kun illalla meni annos ja aamulla plus äsken syötöllä annoin kanssa. Imettäessä pitääkin syödä, olikohan energiantarve 400-500kcal enemmän kuin normaalisti eli syökää ihmeessä riittävästi. :) ja nestettä kanssa viereen kovasti, että voi hörppiä imetyksen aikana - mulle ainakin tuli kova jano imettäessä. :)

Hitto, jokseenkin en epäilis, jos just tähän meillekin satelis sen 10-20cm lunta... Vois jo loppua tää talvi. Kevät sais jo tulla niin sais kunnolla vaunuillakin - meillä on niin perseelleen auratut tiet, kävelytiet jopa huonommin, ettei siellä mitään vaunuja pysty lykkimään - tärisyttää niin paljon, että ihan pahaa tekee pelkästään katsella. Tiekarhut takasin sanon minä. Ja siitä tulikin mieleen, kun meidän talo on kahden tien risteyksessä ja viime kesänä laittoivat toisen tien kuntoon (sisälsi mm.kallion räjäyttämistä ym.kivaa noin kahden kuukauden ajan lähes päivittäin) niin tänä kesänä on toisen tien vuoro... Toivon mukaan ei ole räjäytystyömaata tai on aika mukavaa vauvan yrittää nukkua ulkona, kun se varotusääni on aivan kamala... Sitten loppukesäksi saadaan vielä bituminkatku, kun asfaltoivat molemmat tiet. Voin kertoa, että odotan innolla. :kieh:
 
Neuvola kuulumisia...poika siis eilen 5vko ja mitat 4kg700g ja 54.5cm...2 ja puoles viikos painoo tullu 980g ja pituuta 2cm eli miusta aikas paljon...luulin ensin et tisseist tulee vaan rasvatonta maitoa ku syö usein mut taitaakin tulla kermaa ku paino noin hyvin nousee pelkäl rintamaidol =) Kaikki hyvin muutenkin <3

Lattialla ei oo vielä ollu...pitäneekin ruveta pitämään =)

Kerran yössä vaihdetaan täälläkin vaippa ja hyvin on riittänyt =)

Näppyjä ja murinaa täälläkin paljon! Samoin kuin yskimistä ja aivastelua ja hikkaa.

Aamulla herätään aina 5.30-6.30 välillä =)

Kakka tullut viimeeksi 4 päivää sitten mut sekin normaalia =)

Isä ei meillä todellakaan valvo öisin ja muutenkin saattaa nukkuu puoleen päivään jos vapaalla =) Miulle riittää et pitää aina joskus vaik puolisen tuntia vaavia et pääsen suihkuun yms. vaippaa ei oo vielä kertaakaan vaihtanu ;)

Mut nyt täytyy lopettaa...moikka =)

äitx2+pieni mies 1kk1vk1pv
 
Neiti harjoittelemassa vaunuilua jo kolmatta tuntia, taitaa unet maittaa vaunussakin :D huomenna meinattiin sitten ulos asti... Ja D-vitskut aloitetaan huomenna kanssa, saas nähdä tuleeko masu-vaivat huomenna kanssa...

Lattialla on neiti ollut, tykkää katsella ja jumppailla lattialla! Yhtä lasten kirjaa tuijottelee todella mielellään, tai oikeestaan yhtä kuvaa siitä kirjasta :D

Vaipan vaihdan kerran tai kaksi yöllä, riippuu onko kakkaa ja miten neiti nukkuu.

Kakka tulee useamman kerran päivässä ja välillä isolla määrällä, välillä vaan pieruja.

Isä ei hoida vauvaa öisin, kun on kuitenkin töissä arkisin. Viikonloppuisin sitten enemmän vauvan kanssa niin minä saan nukkua. Mutta neiti kyllä nukkuu niin hyvin öisin (*koputtaa puuta*), että olen saanut ihan riittävästi levättyä.

Näppyjä tai muitakaan iho juttuja ei ole ainakaan vielä ilmaantunut. Napatynkäkin on vielä kiinni, tosin verestelee jo, joten irtoilee varmaan lähipäivinä.

Heidukka ja tyttö Mytty 1vko 6pvä
 
Tuuliannaliina taisi olla joku muu joka puhui noista rokkotteista. Meillä aijotaan kyllä ottaa rokotusohjelman mukaiset rokotukset :)

Ihokontaktissa pyritään olemaan useita kertoja viikossa. Tekee ihan hyvää myös isommillekkin lapsille. Meidän kätilö nimitti sitä pesimiseksi ja sanoi, ettei sen merkitystä voi koskaan korostaa liikaa, eikä lapsi ole siihen koskaan liian vanha. Mutta nyt pari kertaa on käynyt niin, että kun olen ottanut vauvan ilman paitaa makoilemaan mahan päälle, niin hän alkaa hirveästi hamuilemaan ja kitisemään jos en anna tissiä. Taitaa haistaa maidon lähellä :D Mutta sitten imetin kyljellään ja nukahdimme siihen ihan lähekkäin :heart: Eiköhän sekin aja sen asian :)

Bettis kyseli vauvan yskästä. Meillä vauva kanssa yskäisee välillä pari kertaa ja mielestäni tämä tapahtuu yleensä joko ruokailun yhteydessä tai vähän sen jälkeen. Samaten vauva aivastelee päivittäin, mutta jo synnärillä sanottiin, että on ihan normaalia kun tosiaan puhdistelee niitä röörejä :)

Lattialla pidetään peiton päällä vauvaa aina välillä, tuntuu viihtyvän siellä. Myös mahallaan lattialla pidetään välillä pieniä hetkiä. Leikkimatto meiltä myös löytyy, mutta vielä ei olla sitä kokeiltu.

Nyt menemme kylpemään ennen kuin illan tv-ohjelmat alkaa :)

Bumble ja pikkuinen 2vko 3pvä :heart:
 
Heippa kaikki helmikuiset pitkästä aikaa ja suuret onnittelut kaikille pienistä prinsessoista ja prinsseistä!

Olinhan itsekin kovasti odottamassa silloin kesällä parempia uutisia ja äidiksi tulemista, silloin ei vain ollut aika vielä kypsä. Mutta... Joko joku arvaa?!?!? No ehkä jotain kyllä, mutta ei varmaa ihan kaikkea seuraavaa:

Meille on nyt varmistunut tulevaksi ei yksi vaan kaksi pientä ihmisen alkua :LOL: Tänään käytiin ultrassa pieniä tutkailemassa ja selvisi, että ovat kaiken kukkuraksi 'identtiset', eli yhdellä istukalla yhdessä pussissa vain ohuella väliseinällä toisistaan erossa. Itse olen voinut todella hyvin, pientä väsymystä, tissiarkuutta ja pissataukojen paljoutta lukuunottamatta.

Täydellistä, sanoisin ;) Nää varmaan sit osaakin jo kävellä heti syntyessään :LOL:

Ihanaa kevättä ystävät, nyt on miun vuoro kasvattaa vatsaa :LOL:

Terkuin Wiitahepo 13+1 tuplahippoineen
 

Yhteistyössä