Helmikuun helmet 2013

MrsR Joo, vaatteet ne täälläkin tuntuu koko ajan jäävän pieneksi. Vasta eilen laittelin pari bodyä pieneksi jääneiden pinoon ja tänään bongasin jo yhden, joka tuskin enää paria viikkoa kauemmin päälle mahtuu. Damn, pitää lähteä kohta taas lastenvaatetta metsästämään :D Ihan kuin minä vihaisin shoppailua, on se vallan kamalaa...

Ulkona ollessa tytöllä on päällä body,housut,välihaalari tai vastaava lisäkerros vaatetta ja ulkohaalari. Tietty myssy ja tumput myös. Vaunuissa on oma pussukka, sen enempää ei olla laitettu kun tuntuu muuten pieni olevan ihan läkähdyksissä. Nukkuu vaunuissa aina tosi tyytyväisenä, eli on ilmeisen hyvä olla siellä :) Eikä auton kyydissäkään ole ollut lainkaan kurjaa, sieläkin viihtyy vaikka ei vaunuiluun voine verrata. Nyt taidetaankin lähteä vähän vaunuilemaan. PK-seudulla on tosi ihana ilma, aurinko paistaa eikä pahemmin tuule. Olisin hullu, jos en tätä tilaisuutta hyödyntäisi ja lähtisi ulkoilemaan! Vaikka saisi se kevät kyllä jo alkaa, mitta on jo talvea täynnä...
 
Nukkuminen Meillähän on pinnasänkykin vielä täysin käyttämättä sekä se äitiyspakkauksen laatikko. Joten emme siis yritä saada lasta mihinkään rytmiin tai sänkyynsä itsekseen nukkkumaan :D. Nukkuu sohvalla, kantokopassa tai meidän vieressä/välissä. Illalla käy yöunille noin 22-24:00 (ei mitään säännöllistä aikaa) ja nukkuu yleensä noin 5-6 h. Yleensä nukahtaa rinnalle ja siitä sitten siirretään kantokoppaan, joka siirretään meidän sänkyyn tai sitten nukahtaa rinnalle sängyssä ja jää sitten siihen viereen nukkumaan. En ole edes ajatellut mitään itsekseen sänkyyn nukahtamisen opettelua, tuohon on vielä niin hemmetin pieni vasta :).

Parisuhdeasiat Sanotaan vaikka näin, että vauva-arkea nyt ja aikansa sitten kutakin. Ei näillä vuosilla enää suhde kaatu tilapäiseen seksittömyyteen tai läheisyyden ajoittaiseen puutteeseen. Kuitenkin pienillä teoilla ja sanoilla on suuri merkitys, tämä vaihe ei kestä ikuisuuksia kuitenkaan. Oltiin miehen kanssa varauduttu tähän alkuun, siihen että enää ei sitten kyhjätä tuntikausia leffaa katsellen, vaan että tässä on nyt mukana yksi uusi henkilö.

EH ja tytteli 1 kk 2 pv
 
tuohon kakka asiaan kommentoin et meillä täysin pelkällä rintamaidolla mut kakkaa 5-6 päivän välein...yksilöllistä siis sekin =)

nukkumisesta: illalla klo 20-21 nukkumaan, syö 1-4 tunnin välein ja 05-06 herätään.

ja unikoulu tosiaan vast 6kk ja omaan huoneeseen siirtyminen. nyt nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa.

ristiäiset on onneksi jo ohi ;)

äitx2+pieni mies 1kk3vko
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja Heidukka
Kakkaaminen Meillä kakataan lähes joka vaippaan enempi tai vähempi. Öisinkin joudun pari kertaa syömisen lomassa vaipan vaihtamaan. Niskakakkaa ei vielä ole tullut onneksi kuin kerran-kaksi, mutta välillä sitä sontaa on kyllä niin paljon, että ihmettelen, ettei ole vaippa falskannut...

Omassa sängyssä ei viihdytä juuri lainkaan, parina iltana olen yrittänyt laittaa omaan pinnikseen nukkumaan ja tuurilla on saattanut hetken siellä nukkuakin, mutta helpoimmalla pääsen, kun otan pojan syliin nuokkumaan telkkarin katselun lomaan.

Syöminen on välillä hieman hankalaa, niin oma kuin vauvankin, koska nälkä tuntuu olevan koko perheellä yleensä yhtäaikaa. Siksipä olenkin usein ottanut vauvan ruokapöytään ruokailemaan muun perheen kanssa yhtäaikaa. Eikä tuo tunnu ketään haittaavan :D yleisillä paikoilla en ole imettänyt, yleensä vetäydyn sitten huoltsikalla vessaan tai ostarilla vauvanhoitohuoneeseen toimittamaan tämän jutun. Jotenkin arveluttaa olla tissit paljaana ihmisten edessä :LOL:

Mrs-K sellaista kysäisen, että miksi annat korviketta, jos maitoa tulee pulauteltavaksi asti? Onko siihen jokin erityinen syy vai tuntuuko, ettei maito silti riitä? Yleisesti olen huomannut, että aika moni antaa korviketta, vaikka vain 5% äideistä maito ei oikeasti lääketieteellisistä syistä riitä. Tokihan vauvat kasvavat hyvin myös korvikkeella, ei siinä mitään :) Nykyisin tuntuu, että tunnen koko tuon 5%...

Unikoulua en ole koskaan joutunut pitämään yhdelläkään lapsista, toivottavasti en nytkään :) Mutta kai ekan puoli vuotta lapsi syö ja nukkuu aikalailla omaan tahtiinsa.

Viivi ja pikkumies 2kk tasan :)
 
Mör Mör =)

Kiitos vastauksista kun tuossa kyselin aiemmin imettämisestä vieraiden nähden. Itsekin haluan mielellään imetellä kahden kesken jos on yhtään oudompaa sakkia, mutta uskon, että tiukan paikan tullen en ujostele tai jaksa kuunnella nälkäistä huutoa vaan tissiä suuhun :LOL: Teki vaan mieli tuossa kysellä teidän näkemyksiä ja yllättävän moni vastasikin, mikä on tosi kiva kuulla. :) Jokainen äiti tekee sen asian suhteen, miten parhaaksi näkee :heart: Minä kun itse huomasin siellä mummolassa ollessani, että miten "oudolle" tuntui vetää rinta paljaaksi oudossa paikassa. Noh, se siitä sitten .. =)

Pinnasängyssä tyttö viihtyy vaihtelevasti. Siellä on tosiaan vielä se äippäpakkauksen laatikko söpöksi pedattuna. Siihen olen hankkinut lisäksi kehtopussin mikä on todella kätevä!! Ei ole pelkoa, että vaava potkisi sen silmilleen tai vastaavaa, ja on lisäksi lämminkin. :) Joka yö myö ollaan se sinne omaan sänkyyn saatu nukkumaan. Sanotaan vaikka näin, että joka toinen yö nukahtaa heti kun tyrkkää sänkyyn ja sitten se seuraava yö on ähinä puhinaa tunnin verran kunnes nukahtaa.. =) Päikkärit tuo nukkuu miun vieressä sitten meidän sängyssä. (Vaikka mies olisi laittamassa omaan sänkyynsä... mutta mami haluaa viekkuun ni sillo tullaan !! ) :LOL:

Mrs-K: Minäkin olen hankkinut nyt sitten jemmaan tuota korviketta. Syynä on se, että tyttömme on suursyömäri. Ja ihan tässä parin päivän sisällä miun tisseistä on tullut paljon vähemmän maitoa kun aiemmin ja tuntuu pahalle, kun toinen sitten lupsuttaa tyhjää tissiä, mistä ei tule enää pisaraakaan ;( Tällöin annan lirun korviketta niikun varmistamaan sen, että hän tulee kylläiseksi. Voi olla, että tää miun stressi nyt alkaa vaikuttaa tuohon maidontuotantoon. Kunha n nyt vaa ei loppuisi !! Mutta siis maitoa tulee ja se on ihana asia, ja tyttö syö rinnoistani 98% ja loput 2% sitä korviketta.. voi olla että se on ihan turhaa, mutta tässä vaiheessa uskon tietäväni, mitä teen. =)
 
Meillähän tyttö on ollu pelkällä korvikkeella pari viikkoa, kun tuli niin järkyttäviä rintaraivareita, jotka turhautti sekä minut että tytön. Pian sitten loppui maidonnousu ja sitä kokeiltiin kaikki mahdollinen, että nousis uudelleen, mutta nyt kävi sitten näin. Harmihan se on, mutta minkäs tekee, kun turhautuminen johtaa stressiin ja stressi pitää kyllä huolenaan, ettei maito enää nouse. Suurimmaksi osaksi ongelma ollu varmasti mun päässä, mutta eipä mun maito yksin missään vaiheessa riittänytkään tytölle eli molempia sai alusta asti. Ehkä sitä seuraavan kanssa osaa luottaa siihen omaan tuotantoon paremmin. :) neuvolastakin silloin tukea hain ja sain, mutta taisi viimeinen puhelu terkalle olla niin hysteerinen, että tultiin siihen tulokseen yhdessä, notta siirrytään pelkkään korvikkeeseen. Hyvin silläkin siis kasvaa ja on muutenkin tyytyväinen tyttö. On vaan luonteeltaan niin kuin minä, että kaikkimullehetinyt niin se tissillä olo sit tosiaan ei oikein menny niinkuin Strömsössä. Tää on tätä ja suotta sitä tosiaan murehtii ja märehtii. Oon sit vaan vähän outsideri näissä tissittelyjutuissa. :)

Nyt vois painella sänkyyn, kun neitikin hetki sitten nukahti. :)
 
Julkisesti imettäminen ei ole mun mielestä mikään kamala peikko. Vetäisen kyllä huivilla tai harsolla paikat piiloon, mutta ei häiritse imettää edes ostoskeskuksessa. Tietty mä etsin vähän rauhallisemman paikan jos löytyy, mutta ei tuota lasta viitsi nälkäisenäkään huudattaa. Veikkaanpa, että enemmän se vauvan itku häiritsee kuin rauhallinen istuskelu penkillä ;) Ei varmasti onnistu kaikilta, mutta mä nyt olen mieleltäni ja tavoiltani aika avoin muutenkin enkä näe imettämisessä mitään kauheuksia. Ei mua myöskään häiritse jos joku toinen julki-imettää, hyvä vaan kun edes "harrastaa" rintaruokintaa! Yhtään negatiivista sanaa en ole kuullut imettäessäni, mutta eipä mulla paikat vilku puolelle kansalle. Suurin osa tuskin edes tajuaa, mitä siinä penkillä tapahtuu. Kyläillessä imetän muiden läsnäollessa huivin takana, en mä halua eristäytyä keskusteluiden ulkopuolelle jos imetys ei ketään meistä häiritse. Silloin turvaudun antamaan pumpattua maitoa kupista jos olen paikassa, jossa ei kertakaikkiaan ole istumapaikkaa jossa imettää. Pulloa en edelleenkään uskalla antaa kun siitä tuli ihan kamalat rintaraivarit alkuvaiheessa. Hörpytyksessä ei pitäis olla samaa riskiä, joten sillä mennään :)
 
Säikähdys heti aamutuimaan...otin eilen illal ja tänä aamun yhden panacodin migreeniin ku kuvittelin et sitä voi ottaa vaik imettää ku sain sitä sairaalassakin vielä tupla annoksena mut nyt ku luin netistä ni sitä ei saa ottaa jos imettää! soitin sit terveydenhoitajalle ja se sano et ei suositella otettavan mut ei toi vaaavi missään vaarassa onneks nyt ole! onko muilla migreeniä? mitä siihen nyt otatte? entä onko muut ottanu panacodia vaik imettää? Mie saan syödä särkylääkkeist vaan panadolia ja se ei auta ku oon esim. buranalle allerginen!

mut nyt minuu kutsutaan!

äitx2+pieni mies 1kk3vko1pv
 
Panacodia ei todellakaan suositella ottamaan jos imettää, oiskohan juuri sen voimakkuuden takia kun ei se mikään heppoinen lääke ole :D Mulla menee siitä vintti pimeäksi kuluvan päivän ajaksi jos sen ottaisin. Mutta jos migreeni tulee niin on melkeinpä ainoa mitä voin minäkään käyttää. Ehkä teratologisesta palvelusta osattaisiin neuvoa varoaikojen kanssa. Aika montahan lääkettä voi käyttää, kunhan on hetken imettämättä sen jälkeen ja pumppaa maidot viemäriin. Tuskinpa kuitenkaan olet mitään peruuttamatonta aikaansaanut, antaahan ne tota sairaalassakin lapsivuodeosastolla jos on kovia kipuja mutta älä ota lisää ennen kuin olet varmistanut turvallisen annostuksen ja varoajat :)
 
Moikka mammat pitkästä aikaa! Onko jollain kokemusta siitä kun vauvalla käheä itkuääni? Toi poitsukulta inissy voimattomalla ja käheällä äänellä viikon. Neuvolatäti ei sanonut siihen oikein juuta eikä jaata. Mitään sairastumisen merkkejä en ole huomannut, pikkasen vatsavaivoja ja ehkä ripulia mutta ei mitenkään mainittavasti. Vauvakin vaikuttaa perus tyytyväiseltä. Voiko toi "tekoitkun" kuuloinen kähinä vain olla uusi tapa kommunikoida? Huolestuttavan kuulosta se kumminkin äitille on =( . Lueskelen tässä pinkkaa taaksepäin nyt sitten, laittakaa ihmeessä vastausta jos tosta kokemusta...

Vempukka ja Kaveri kohta 2 kk!
 
Meilläkin syödään jonkun verran tuota korviketta. Samalla tyylillä kun mitä Pikku_Pallokin kertoili. Tytöllä alkoi paino nimittäin menemään enemmän laskusuuntaan kun nousu, niin piti tähän ruokinta-asiaan nyt ihan paneutua. Rinta-ruokintaa tihennettiin reilusti ja nyt maitoa tuntuu tulevankin ihan mukavasti ainakin päivisin. Mutta iltaisin joskus tuntuu, ettei riittäisi ja silloin tankataan himppasen korviketta.

Pitää kyllä sanoa, että en ihan tiennyt, mitä tuo rintaruokinta vaatii... Siis jotenkin naivisti ajattelin, että maitoa tulee tai ei tule ja sitten vaan imetellään tai ei :ashamed:. Ja nyt sitten koska tahdon imettää, niin asia onkin vaatinut paneutumista. Jotkut päivät ovat menneet ihan vaan imetellen kun ei tuotanto ole ihan riittänyt.

Serafiina1 Me ollaan tuossa d-vitamiinitutkimuksessa mukana! Just tuossa joku päivä täyttelin noita kyselykaavakkeita, olipa kysymykset :D.

EH & tyttö 1 kk 3 pv
 
MRS-K, imetyshormoonit vaikuttavat rintarauhasen turvotukseen vauvalla myös. ootkos syöny ite jotain erilaista kun on pulauteltu?

JULKI-IMETYS sujuu kyllä, kaksosten kans tietty nyt vähän niin ja näin et viittiikö kun se aina vie aikansa...

Meillä on tosiaan rauhoittunut elo nyt, ihanaa! Viimeyö oli hulinaa, mut muuten. A-vauva panttasi kakkaa viikon niin se varmasti teki viime yön levottomaksi

Oli 6 vkon neuvola ja hienosti rintamaidolla tuplat kasvaa!:heart::heart:
A-vauva oli 4505g ja 54,3cm (s. 3240g ja 49cm)
B-vauva oli 4305g ja 54,5cm (s.2860g ja 48cm)
ja edelleen siis lisäksi jokatoinenpäivä lähtee litran verran maitoa luovutukseen:heart:
Mulla tulee maitoa edelleen niin paljon, että molempien vauvojen syötön jälkeen lypsän usein vielä 300-500ml maitoa luovutukseen muutamia kertoja päivässä, varsinkin yöaikaan maitoa nousee paljon. Toki meillä syödäänkin 3h välein edelleen joten maidon "tilaustakin" vauvat harrastaa paljon.

Oma paino on karissut 20 kilon verran, eli puolet ois nyt 6 vkossa pois :D Kyl tää tästä, imetys syö aika paljon, luulisin. En ainakaan oo juurikaan katsonu mitä suuhun laitan ja nyt vast päässy ulkoilunmakuunkin.

Jahas, vauvat heräs syömään vaihteeksi..

T:Neiti+Prinsessat 6vkoa+pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Pulautuksista meillähän on sitä tehty alusta alkaen. Ja melkein alusta oli cuplaton käytössä. Nyt kolme päivää ilman sitä ja pari päivää ollut Disflatyl, eikä isoja pulautuksia ole! Kop kop kop ettei tuliskaan.

Korviketta menee entistä enemmän. Tissillä on saman mitä ennenkin, mutta nälkä kasvaa syödessä nopeempaa entä ruoka rinnassa. Luulisin. Harmittaa kun ajattelin että rinta riittää ;)

Imetykset tapahtuneet vasta kotioloissa, mutta olen imettänyt vaikka kuka olis ollut paikalla. Jotenkin ruokinnan ajattelee niin mekaanisena ruuananto tapana vain, ei niinkään omien osien paljasteluna... jos ymmärrätte. Jo sairaalassa mulla muuttui ajatus tämmöiseksi, aikaisemmin jos olisi kysytty en missään nimessä olisi imettänyt kuin mieheni seurassa.

Tänään olisi 1kk neuvola, jännittää painon nousu jota edelleen tarkkaillaan. Olis niiiin kiva lopettaa kellon kanssa yöherätykset! Mutta terkkari on niin varovainen että tuskimpa vielä saa lupaa.

Oma paino edelleen kilo tai kaks jäljellä lähtöpainosta, tähän se jäi heti synnytyksen jälkeen. Koskahan tuon imettelyn pitäisi alkaa vaikuttamaan siihen... :LOL: Kävelyt oon aloittanu vaunujen kans, on vaa nii liukasta ettei kovin reippaasti ole uskaltanu mennä. Mutta aina olen hien saanut pintaan! Ja herkkuja haluttaa enempi entä raskaana.

Ja saatiin aikaiseksi testata sitteriä ja kantoreppua ja kyllä tyttö niissä hetken viihtyi :) Jopa nukahti molempiin. Kantopussista en tykännyt, jotenki en luottanut että kantaa.

Haliput ja punni 1kk2pv
 
Aurinkoista aamua kaikille!

Lueskellut olen päivittäin mutta oma tekstin tuotto on ollut jumissa :D Jospa korjaillaan hieman tilannetta...
Tervetuloa Mrs-K! :wave:

Pulauttelut: päivittäin neiti pulauttelee, ei kuitenkaan joka syötöllä tai mitenkään paljoa. Röyhtäisee myös hyvin miehekkäästi lähes joka ruokailun päälle. Meillä ei mitään lääkkeitä käytössä. Meillä siis ollaan täysin rintamaidolla. Eikä Devisolin d- tipatkaan aiheuttaneet vatsan puruja, onneksi!
Julki-imetys: ei onnistu. Ensistäänkin siksi ettei meiltä onnistu edelleenkään iometys istuiltaan, tarvitsen siis paikan missä voi makuulta syöttää. Olen kovasti yrittänyt harjoitella istuiltaan syöttämistä, useastakin asennosta, mutta ei neidille ke´lpaa. Asettelu aiheuttaa jo huuto konsertin. Ja itsekin tunnen itseni niin kömpelöksi kun yksi käsi menee rintakumin pitämiseen aluksi ja sit ei saa kunnolla toisella kädellä vauvaa tuettua vaikka olisikn tyyny käytössä. Neiti siis suorastaan riehaantuu aina rinnalla ennen kun rauhottuu syömään, se on rasittavaa, varsinkin yöllä. Ja toisekseen minä vierastan varsinkin toisia mies puolisia henkilöitä jos on paikalla. Oma mies ei tietenkään haittaa eikä muut naisetkaan, mutta muussa mies seurassa en imetä :D
Nukkuminen/nukahtaminen: välillä neiti nukahtaa mihin vaan ja joskus pitää sit sylissä nukuttaa. Ei edes olla kokeiltu jättää sänkyyn hereillä, ei varmaankaan viihtyis siellä kovin kauaa huutamatta :D Sen verran seurankipeä meidän neitokainen on! Mutta neiti on alusta asti nukkunut hyvin niin en valita jos joskus on vaikeeta nukahtaminen :D Nyttenkin neiti on nuhassa niin nukkuu kuitenkin todella hyvin, yöllä heräs kahden tunnin välein kun ei nenä tukossa jaksa kerralla syödä niin paljoa kun normaalisti. Terveenä meillä herätään 1-2 krt yössä ja aamulla sit herätään 7-8 välillä, joskus nukutaan sit pidempäänkin, mikä kelpaa äitille oikein hyvin :D Niin ja pääosin neiti nukkuu omassa sängyssä yöt, jos on levoton niin jätän syötön jälkeen meidän väliin touhuamaan, nukahtaa sit omaan tahtiin siinä. Päivällä nukkuu sit vaunuissa tai omassa sängyssä tai kaukalossa jos ollaan menossa. Sitterissä nukkuu joskus kanssa. Nuhassa nukkui yhden yön sitterissä kun siihen parhaiten rauhottui, sitteri lähes makuu-asennossa mutta sen verran oli pää koholla että neitin oli hyvä nukkua siinä.
Muutenpa meillä vietetään oikein leppoista vauva-arkea! Tyttö on oikein kiltti, ei ole kitissyt pahemmion vaikka on nyt nuhassakin. Vaatii seuraa ja seurustelua, tykkää katella tv:tä tai liikkuvia leluja. Hymyilee paljon.

Heidukka ja tyttö Mytty 1kk
 
Zue
Hei kaikki!

olen lukenut keskustelujanne, mutta koskaan ei ole mukamas aikaa kirjoittaa tänne.;)

Meille siis syntyi helmikuun alussa hurmaava tyttö, kokoa tytöllä oli tuolloin 4340g ja pituutta 52cm.:) Tuhti tyttö siis. Huomenna neuvola ja mielenkiinnolla odotan kuinka iso tyttö on nyt, 1kk neuvolassa oli 4950g ja5 6cm.:D

Nyt en ehdi sen ihmeempiä kirjoitella, vaan kysyn pumpatun maidon käytöstä. Joku mainitsi et ottaa kaupungille/liikenteeseen mukaan pumpattua maitoa, niin ei tarvitse julkisesti imettää. Miten sitten tämän pumpatun maidon lämmitys, käyttekö jossain vessassa lämpivän veden alla lämmittämässä maidon tms.? Ajattelin, kun meidän tyttö viihtyy tunnin tissillä, ja jo tuon ajan takia on aika ankeeta julkisella paikalla imettää, vaan enemmin tyrkkäisin tuttipullon suuhun, mikä menee sitten huomattavasti nopeammin..

T.Zue & prinsessa 6vkoa5pvää
 
Zue, mä suosittelisin sellaista termoslaukkua joka pitää maidon lämpimänä parin tunnin ajan. Jos ei siis ole mitään pitkäkestoista asiaa kaupungilla. Aika monessa kahvilassa suostuvat kyllä lämmittämään vauvalle maitopullollisen jos samalla itse pysähtyy kahville. Ja hätätapauksessa varmaan onnistuu kuuman veden alla pitämälläkin. Aikamoinen tissitakiainen sulla kyllä on, jos tunnin kerrallaan viihtyy. Mut kerranhan nuo vain noin pieniä ovat :) Meillä on suurin piirtein saman ikäinen tyttö ja popsii masun täyteen 10-15min kuluessa. Tosin on kyl niin tehokas imu ja mulla suihkutissit, ettei tuo mikään ihme ole. Välillä pieni ihan kiukkustuu kun maitoa tulee niin tehokkaasti ettei kerkeä itse vauhtiin mukaan ja sitten sitä maitoa tulee suupieliä pitkin joka paikkaan :kieh:


Ah, vihdoinkin kevät näyttäisi tulleen. Monta päivää on ollut jo putkeen ihanan aurinkoinen ilma ja lumi sulaa vauhdilla pois :) Taidanpa jälleen kaivaa vaunut varastosta esiin ja lähteä rullailemaan pitkin katuja ilman päänmäärää. Pakko ottaa kaikki ilo irti tästä säästä, ei tiedä miten kauan sitä taas kestää. Ja tulee samalla liikuntaakin, jos nämä viimeiset 5kg extraa lähtisi samalla pois :p
 
Meillä on sama juttu MrsR:n kanssa. Todella lämminverinen tyttö :) eli vaunuissa vain body+housut+sukat sitten karvapuku ja vaunujen makuupussi ja äp makuupussi. Niin ja pipo, mutta pipo pakko otta pois välillä kun pää hikoaa helposti.
Olin ajatellut että puen liian vähän. Mutta tyttöhän on ihan lämmin ja tyytyväinen. :)

haluja löytyy!! Ja ollaan jo harrasteltukin.

unirytmi on ihan hyvä meillä :) tyttö nukahtaa n klo 23 ja herää kerran yöllä joka sekin menee niin että otan viereen ja imetän ja sitten nukutaan taas 7.30 saakka ja sitten noustaan :) vaihdetaan vaippa ja syödään ja sitten tyttö menee makaamaan sitteriin ja pistän muumit joita sitten katselee :D ja minä syön aamupalaa.

Eli meillä menee hyvin! Ja olen todella onnellinen :heart: vihdoinkin tapahtuu hyvää tässä elämässä. Eihän mikään korvaa kuollutta veljeäni mutta olen taas iloinen ja onnellinen kun on tämä pieni elämän alku, ihana prinsessa :heart:

paino on heti synnytyksen jälkeen se sama lähtöpaino. Mutta minähän haluan laihduttaa. Minulla on vain 3kg ylipainoa, mutta haluan -8kg. Mutta olen LAISKA! Kyllä käyn kävelyllä vaunujen kanssa mutta eihän se mihinkään riitä kun haluan edelleen syödä koko ajan jotakin hyvää. Ja ei siinä painossa mitään vikaa olisi jos se olisi jossain muualla kuin SUORAAN mahassa. Eli maha pullottaa :/ turhauttaa. Ja kun en ole mikään sali ihminen niin sinne en mene. Jospa vaan ottaisi itseään niskasta kiinni ja alkaisi jumppailla kotona! Ja jättäisi herkut...

korvikkeesta piti vielä sanoa että sitä menee imetyksen jälkeen jos neiti jää hereille. Eli öisin ei tarvitse mutta päivisin imetän ja hän jää hereille ja kun yritän uudestaan niin hetken syö ja sitten ei jaksa imeä enää ja pullosta pitää antaa kun nälkä jää ja pullosta saa helpommin. :)

Huomenna neuvolaan!

rokotuksista en aio ottaa rotaa enkä pneumakokkia.

Bettis ja rakas 5vko 5pvä :heart:
 
Noniin, jos sitä yrittäis lukemisen lisäksi saada itsekkin jotain tekstiä aikaiseksi :)

Meillä neiti on osaimetyksellä. Noin puolet menee tällä hetkellä korviketta. Alkuun otin kovasti paineita ja tunsin syyllisyyttä siitä ettei täysimetys toimi, mutta nyt onneksi olen hyväksynyt asian ja meillä tämä systeemi toimii vallan mainiosti :)! Jokainen toimii tässä asiassa itselle ja vauvalle parhaiten sopivalla tavalla. Toiset kasvaa pelkällä rintamaidolla, toiset pelkällä korvikkeella ja toiset molemmilla. Itse jännitin kertoa neuvolassa, että olemme jatkaneet lisämaidon antoa (meillähän lisämaitoa alettiin antamaan jo sairaalassa ja siitä tehtiin suunnitelma jonka mukaan olisimme siirtyneet pikkuhiljaa täysimetykseen), olin varma, että neuvolan terkka "tuomitsee" päätöksemme, mutta suureksi yllätykseksi hän sanoikin, että ei se vaarallista ole :D pikkuisemme kasvaa niin hyvin tällä tyylillä, että turha lähteä muuttamaan ruokailua, jos se kovasti aiheuttaa stressiä. Vauva kuulemma saa tästä tissillä olo määrästä kaikki äidinmaidon hyödyt. Nyt siis vihdoin aijon heittää syyllisyyden nurkkaan ja nautin siitä, että lapseni kasvaa hyvin :heart:

Ja tästä sopivasti aiheeseen imetys muiden nähden...En pysty. Oma mies on ainoa jonka nähden pystyn imettämään :ashamed: en tiedä mikä siinä on, mutta vieroksun ajatusta ihan hirveästi. Ja rintani ovat aika kookkaat, joten tuntuu, että niitä olisi hyvin vaikea siinä edes peittää.

pumpatusta maidosta, että äidinmaitoahan ei saa tai ainakaan suositella lämmitettävän mikrossa. Joten kuuman veden alla voi lämmittää. Meillä neidille kelpaa hyvin huoneenlämpöinen maito. Mielellään kuitenkin lämmittäisin edes vähän. Jossain lähteissähän ei edes suositella alle kaksi kuiselle alle kädenlämpöistä maitoa. Itse kääräisen pullon ympärille jotain villaista, niin ei helposti ihan kylmäksi mene.

Pulautuksia meillä tulee aika vähän. Ehkä päivittäin yhdet pienet. Cuplaton on käytössä ilmavaivoihin, mutta en ole huomannut, että se vaikuttaisi pulautteluun. Usein muuten ne pulautukset mitä tulee, niin tulee vaipanvaihdon yhteydessä! Mikähän siinä on...

Kakkaaminen on meillä nyt mennyt jo jonkun aikaa niin, että tekee 2-3päivän välein ja aika isot satsit kerralla. Tuli miehellä kerran ihan yökkörefleksi ku pesi sitä sonta määrää :LOL: välillä kakka vähän vihertävää, johtuuko siis ilmavaivoista?

Meillä oli eilen neuvola ja hienosti kasvaa tyttö :heart: painoa oli nyt 3620g ja pituutta 53cm :) syntymämitathan oli 2595g ja 47cm.

Oma paino on nyt laskenut reilu 11kg, eli 6 kg vielä, niin olen lähtöpainossa. Mutta varaa olisi tiputtaa siitä vielä ainakin 10kg...nyt paino on laskenut ihan itsestään vaikka olen syönyt aika reilusti herkkuja. Vaunulenkit on aloitettu ja täytyy sanoa, että kylläpä on mukavaa työnnellä vaunuja aurinkoisessa säässä :) vielä kun saisivat putsattua noi hiekoitushiekat pois.

Paljon olisi ollut vielä kirjoitettavaa ja kommentoitavaa, mutta ei nyt jaksa tällä erää enempää :)

Bumble & Pikkuinen 4vko 4pvä :heart:
 
Imetyksestä, mä imetän kyllä kotona sohvalla vaikka olis vieraita, olishan se tylsää mennä yksin johonkin istumaan kun muut on olkkarissa. Julkisilla paikoilla voisin kyllä kuvitella imettäväni silleen jossain vähän sivussa, mutta kun vieläkään en oikein osaa imettää ilman tyynyjä niin se on sit vähän hankalaa reissun päällä. Täytyy ruveta harjottelemaan ilman tyynyjä nyt kun neiti saa jo tissistä otteen tosi hienosti eikä sen kanssa tarvi enää juurikaan tapella. Onko vinkkejä miten asetella vauvaa syliin, kun tuntuu etten saa päätä ja vartaloa pysymään linjassa ja vauva menee ihan länään kun yritän asetella sitä edes suht koht rinnan kohdille :D

Yöt meillä menee vaihtelevasti, tyttö nukahtaa yleensä siinä 21-23 välillä. Olis koko illan rinnalla, siis tuntitolkulla, eikä siltikään meinaa helposti nukahtaa, niin on sit annettu pieni määrä korviketta mihin on sit yleensä rauhottunut. Nyt kuitenkin oli painoa tullut niin hyvin ettei se kyllä nälkää näe, niin täytyy yrittää lopetella tota korvikkeen antoa kun tuntuu vähän turhalta avata pakkaus pariniymmenen millin takia. Sit kun saadaan tyttö nukahtamaan niin yleensä sit nukkuu sen ekan pätkän tosi hyvin, semmoset 4-6h yleensä ja siinä vaiheessa kun herää niin mulla on tissit jo ihan räjähtämispisteessä. Välillä jos satun heräämään tytön vielä nukkuessa, oon käsin vähän tyhjännyt tissejä niin on sit tytönkin helpompi saada ote kun ruoka-aika koittaa. Mut ongelmana meillä on se, et ton syötön jälkeen ei meinata enää kunnolla nukahtaa tai jos nukahtaa niin tyttö nukkuu tosi levottomasti, ähkii ja murisee ja yrittää selvästi saada piereskeltyä. Tästä aamuyön masuvaivasta (oletan ainakin sen olevan sellaista) johtuen oon sit eilen alottanu disflatylin ja annan nyt 10 tippaa kahdesti päivässä. Vielä en oo kauheesti eroa huomannu, paitsi ehkä vähän enemmän on pulautellu ku ennen.

Oma paino mulla on suunnilleen sama kuin ennen raskautta, noin 12kg tuli yhteensä ja siitä reilu 10kg jäi sairaalaan.

Neuvolassa tosiaan käytiin tänään ja tyttö on hienosti kasvanut, pituus ja paino nyt keskikäyrän tuntumassa. Pituus oli 54,3cm ja paino 4295g (syntymämitat 3685g ja 50cm) nyt kun ikää on ens maanantaina 1kk. Kohta saa jo ruveta pistämään noita 50cm vaatteita pois, aamulla kun puin bodya niin tuntui jo aavistuksen naftilta. Kauheeta vauhtia tää aika kyllä menee!

Tosta vauvakirjasta kun kyselin aiemmin, niin mun äiti oli ostanut meille sen mauri kunnaksen kirjan. Mennään viikonloppuna siellä käymään nin saan sen ja voin ruveta täyttelemään :) Kävin myös ostamassa semmosen laatikon, mihin aloin keräillä tytölle kaikkia muistoja, mm. sairaalarannekkeet, syntymäpäivän iltasanomat, onnittelukortit jne.
 
Terveisiä kuuhulluudesta... ollaan valvottu vaavin kanssa vuoron perään, jotenkin hän on myös ollut hieman kiukkuinen pari vuorokautta. Mutta eilen sitten löytyi syykin: maitoa oli päässyt tai siis puklua kaulaan ja kun sen putsasin ja tarkistin kaikki taipeet niin johan rauhoittui. Mutta yön oli taas ihan täysin tissillä. Ihmettelen, kuinka sieltä edes mitään saa irti, mutta ilmeisesti saa. Aamulla oli sitten taas liivit ja kaikki ihan märkänä :( että näyttäis tilaushommilta. Ite oon ihan poikki, kun en tuon pääsiäiskuun takia saa nukuttua, unet on sellaisia, etten ole edes varma onko ne totta vaiko eikö...

Pullomaito äidinmaitohan säilyy 6-10 tuntia huoneenlämmössä nautittavana, että ehdotan kanssa, että kääräisee johonkin villasukkaan tms. että pysyy lämpimänä vain. Tai sit vaan lämmittää jossain tyyliin teekupissa kahvilassa, sitäkin taisin joskus harrastaa aikanaan, vielä ei olla kokeiltu moista. Isäntä lämmittää kotona aina vesihauteessa, mutta harvoin annan hänen ruokkia, koska sitten taas halutaan sitä tissiä ja raivotaan sille, kun maito ei tulekaan kuin apteekin hyllyltä. Kaverille kävi ohraisesti: pumppasi maidon aina pulloon mukaan, koska ei kans tykännyt imettää julkisesti ja nyt vauva on puolivuotias ja kieltäytynyt ehdottomasti tissistä, joten eipä sitä maitoakaan nouse :( siihen ei taida auttaa oikein mikään :(

Maidon nousu hämmästyin, mutta testattuani asian useaan kertaan, olen huomannut, että jostain syystä mustikkavadelmakiisseli nostattaa maitoa ihan törkeästi, ainakin minulla. Samoin kun käyn lenkillä ja on niin ihana ilmakin, tulee jotain ihmehormooneja, ja kun kotiin pääsen, on paita usein märkänä :LOL:

En ole tehnyt koko viikolla oikein mitään ja nyt pitäisi alkaa niitä ristiäisiä valmistelemaan. Toinen kissoista vihaa vauvaa ilmeisesti, koska paskoo jatkuvasti eteisen matolle, jos vauva itkee. Laitoin sen pihalle, kissan siis :D Vauvakin kyllä nukkuu ulkona nyt, kun ei millään meinaa sisälle rauhoittua päiväsaikaan. Miksi se yöllä nukkuu kuin tukki vai enkö vain herää sen hohhoiluun? Päivällä sitten nukutaan vartti ja taas ähistään ja puhistaan. Hirmuisen äänekäs vauva minulla, sanoisin :D

Mrs-K juu mulla saattoi mennä jotain ohi korvienkin tuossa asiassa :D Ethän pahastunut, kun kysyin? Itse oon miettiny kanssa, että kun 3kk tulee täyteen, voisikohan iltaisin alkaa antamaan jotain maissivelliä tms. että nukkuisi ehkä pidempään, oletteko kukaan miettinyt tällaista?

Neiti mulla sama homma, joka toinen päivä menee litra sairaalalle bussilla :) En oo ottanut asiasta stressiä, pumppailen kanssa pari kertaa päivässä. Nyt oon joutunut pumppaamaan ennen syöttöä, koska vauvan kakka oli taas ihan vihreää. Mutta näemmä riittää silti.

Mukavaa pääsiäisen odotusta pikkupupujen kanssa :heart:

Viivi ja pari päivää vielä nimetön poitsu
 
Moikka

Kiva että taas näin vilkasta keskustelua!

Meillä nukuttiin eilen eka yö omassa sängyssä ja meni hyvin. Jesh! Kapaloin myös, tilasin netistä sellaisen mahtavan tarrakapalon, joka ei löysty yöllä laisinkaan. Nämä yhdessä takasivat paremman yön kuin aikoihin.

Päikkärit ovat alkaneet myös maistua! Aamusella 3h, ja toisetn iltapäivällä, 4h! Miten monia ja miten pitkiä päikkäreitä teillä nukutaan? Meillä nukuttiin pitkään vaan yhdet, ja usein tosi pitkät, mutta nyt olen alkanut pistää nukkumaan jo aamulla, klo 10 aikoihin, kun poika kuitenkin herää jo klo 6-7 ja näin onnistuu kahdetn päikkärit, mutta vaan jos laitan ulos vaunuihin nukkumaan. Sisällä ei tuppaa nukkumaan ollenkaan, tai ihan miniunia.

Meilä tulee kohta stressi nimen kanssa, en tiedä missä vaiheessa ehditään sitä miettiä....

Huomenna mennään yöksi kylpylähotelliin, vähän jännittää! ETenkin illallinen ravintolassa, saa nähdä onko vauveli hyvällä vai huonolla tuulella...:whistle: Mä en voi mihinkään altaisiin mennä kun vielä vuotoa, mutta saunassa ajattelin piipahtaa, oman pefletin kanssa.

Iloista pääsiäistä mammoille ja muruille!

Tuulis ja rakas, huomenna 5 viikkoa!
 
Huomenta,

Kapalosta, että kuinka pitkiä aikoja olette vauvaa siinä pitäneet? Voiko se olla päällä yön yli? Tuulis ilmeisesti ainakin pitänyt hyvällä menestyksellä :) Meillä on vähän muuttuneet yöt levottomammiksi ja mietinkin, että pitäisikö alkaa kapaloimaan. Nyt kapalo ollut vain päikkäri käytössä. Meilläkin siis sellainen tarroilla kiinnitettävä kapaloliina. Lähinnä kai mietiskelen sitä kun vauva ei sitten pääse niin pitkään aikaan liikuttamaan käsiään..

Jossain vaiheessa oli puhetta alakuloisuudesta ja itkuisuudesta. Onko muilla mennyt jo ohi? Mulla ei... Vähän huolestuttaa kun lähes päivittäin itkettää ja välillä tuntuu, etten tunne itseäni enää ollenkaan. Eilen illalla vasta sain puhuttua asiasta miehelleni ja se kyllä jonkin verran helpotti. Niin hyvin olen osannut pitää kaiken sisälläni, että hän ei ollut huomannut mitään. Enemmän on kuitenkin hyviä hetkiä, mutta silti en ole koskaan tuntenut itseäni näin epävarmaksi ja riittämättömäksi. Lupasin, että jos ei jälkitarkastukseen mennessä helpota, niin otan yhteyttä neuvolapsykologiin. Jotenkin vain ahdistaa mennä keskustelemaan jonkun vieraan ihmisen kanssa. Niin ja väsyneenä huonoja fiiliksiä tulee selkeästi helpommin.

Mutta ihanaa kun mies on taas neljä päivää meidän kanssa kotona :heart: täytyy käyttää tilaisuus ja mennä vaikka pitkään suihkuun :)

Bumble & pikkuinen 4vko 5pvä :heart:
 
Mrs-K En nyt muista tuon sinun imetysprobleemin alkua, mutta jäin nyt miettimään tuota, kun sanot, että saat lypsettyä ”hurjat 50 ml per tissi” ja maitoa ei nouse tarpeeksi. Minä en ole missään vaiheessa saanut lypsettyä 50 milliä per tissi. Kaikkein suurin saavutus on yhteensä 80 ml, mutta yleensä tulee tuo 50 ml yhteensä. Mulla poika on aina tissillä vähintään tunnin ja yleensä teen niin, että tunnin jälkeen tyrkkään pullolla korviketta ja sitä menee yleensä noin 50 milliä, joskus vähän enemmän ja joskus vähemmän, jos sattuu nukahtamaan. Ja kun kirjoitit, että olit testannut tuota maidon nousemista, niin ymmärsinkö oikein, että olit sen ajan kokonaan imettämättä ja pumppaamatta? Olen vähän ymmärtänyt, että mitä enempi imettää ja pumppaa, niin sen paremmin nousee. Mutta joo, mulla siis silleen sama tilanne, että mun mielestä mun oma maito ei riitä ja annan lähes aina lisäksi korviketta. Neuvolassa ensin sanoivat, että voi lopettaa lisämaidon, mutta viimeksi eivät enää ehdottaneetkaan. Eli painoa ei tulisi tarpeeksi ilman lisämaitoa, joten en aio huonoa omatuntoa sen vuoksi tuntea. Korviketta menee tällä hetkellä päivässä ehkä noin 4 desilitraa.

Tuuliannaliina Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä (eli ei aina) yhdet pidemmät, noin 3 tuntia. Sen lisäksi välillä torkahdetaan 15 minuutiksi - puoleksi tunniksi.

Bumble Mulla on tuota alakuloa ollut varsinkin väsyneenä, mutta kun saa nukutuksi, niin on tuntunut paremmalta. Huomaa, että en ole ihan normaali itseni, mutta en osaa tätä masennukseksikaan ajatella. Mutta jos sinulla tosiaan tuo huono fiilis jatkuu, niin ilman muuta menet juttelemaan sen psykologin kanssa. Sitä varten se siellä on. Mä olen ollut muissa merkeissä juttelemassa psykiatrille ja se tuntui yllättävän luonnolliselta, kun sinne asti pääsi. Eli kokeile rohkeasti vaikka nyt tuntuisikin oudolta ajatukselta.

Alakulosta tuli mieleen Facebookin sivu 875 grammaa, jossa kerrotaan viime viikolla keskosena syntyneen tytön taipaleesta. Mä en pysty lukemaan sitä, kun alkaa itkettää niin paljon, mutta tasapainoisemmat käykää ihmeessä lukemassa, jos ette ole vielä siihen sivuun törmänneet.

Keltakukka ja poika 5 viikkoa ja 5 päivää
 
Miun pikkune käänty äsken mahalta selälleen <3

Eilen oli neuvola lääkäri ja kaikki oli sekä äidillä että pojalla hyvin =) Viikkoa vaille 2kk mitat: 5230g ja 56cm...hienosti siis kasvaa pelkällä rintamaidolla <3

Kolmet päikkärit 1-3 tuntia nukutaan päivällä ja illalla käydään klo 21 nukkumaan, 1-2 välil syö ekan kerran ja 4 tokan kerran ja 5-6 välil kolmannen kerran ja klo 7 herätään viimeistään...Hyvin siis menee =)

Mut nyt hermostuu pikkuinen. Hyvää pääsiäistä kaikille =)

äitx2+pieni mies 1kk3vko4pv.
 
Hellurei.

Itkupotkutissiraivarit jatkuu vaan :( Viime yönä herra pikkuherra taisi olla koko yön tissillä, koska se oli aamulla julmetun kipeä ja kakka oli ainakin aivan kirkkaan keltaista. Jälkimmäinen hyvä asia, ensimmäinen ei niinkään. En tiedä, onko hän kuuhullu vai johtuikohan siitä, että söin eilen illalla raakasuklaata. Se saattoi kyllä olla pienelle masulle vähän liikaa. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että suurimmaksi osaksi kaikki itkut ja muut johtuu siitä, että hän vain sattuu olemaan vauva eli niitä joko on tai sitten ei. Aiemmilla niitä ei ollut, tällä on, elän sen kanssa... välillä kyllä hieman väsyttää.

Ristiäiset. Mitenkähän ihmeessä tulen ikinä olemaan sunnuntaina missään vaiheessa tarjoilujenkaan kanssa :D Täytekakkupohjan tein eilen, mutta muuten kaikki on vaiheessa, aamulla pitäisi mennä kaupoille vielä. Ja iltapäivällä on ystävän 'vauvavastaanotto', koska hän asuu toisella paikkakunnalla, niin huomenna mennään sitten katsomaan hänen muutama viikko sitten synnyttämäänsä vaavia :) Ihana juttu, mutta ne ristiäiset... no, aion kuitenkin kunnioittaa läsnäolollani tilaisuutta :) Ja mies on töissä. Luultavasti joutuu sunnuntainakin vielä menemään ja voi olla, että ehtii juuri ja juuri oman lapsensa ristiäisiin... No, tää on meidän elämää...

Päikkärit MINÄ nukun päikkärit. Vauva nukkuu lähestulkoon aina syötyään, joten en ole oikeastaan kiinnittänyt aiemmin huomiota asiaan, mutta nyt kun siitä puhuttiin, niin tosiaan, hän nukkuu ehkä noin neljät päikkärit, joista 1-2 ulkona vaunuissa. Pyrin pitämään vaunuissa lähinnä aamupäivällä pidempään ja ip vähemmän aikaa. Nyt laitoin sänkyyn ja hetken kiekui siellä, koska varmaankin tutti putosi. Kaksi kertaa kävin laittamassa sen jo, joten lasken tämän iltakitinäksi ja jäin odottelemaan, ja hän nukahti :) Tyypillinen vauva, näemmä :D

No okei, en minä joka päivä nuku päikkäreitä :D olen alkanut piristymään, käydään iltapäivisin lähikaupalla vaunujen kanssa välipalalla, siellä on törkeän hyvää omenaviineriä :p Tulee luettua samalla päivän lehdetkin ja saa happea, matkaa kertyy yhteensä n. 4 kilsaa :) Muuten en ole mitenkään kuntoillut, enkä aio alkaakaan. Paino on alle lähtöpainon, mutta mahamakkara tuossa kyllä killuu ja keikkuu. Isompi lapseni sanoi, että 'äiti sulla on ihanan pehmeä masu'. Joten en taida sillekään tehdä mitään. Miestä ei kuulemma kiinnosta mun makkarat :LOL: Ilmeisesti ne ei siispä ketään haittaa :D paitsi mua itteäni tietenkin, mutta saako sellaista roikkoa ylipäänsä pois? Ja jos, niin miten...

Pissaongelma yritän treenata lantionpohjaa alvariinsa, mutta se mitään auta. Sitten kun tulee hätä, niin on oltava jo vessassa taikka takuuvarmasti käy kurjasti. Viimeistään siinä kohtaa alkaa myös aivastuttaa ja sitten peli eli housut on menetetty. Miksi se treenaaminen ei auta? Tai kuinka kauan siinä menee, että se auttaa. Puristelen ja jännittelenkin lihaksia aina imettäessä, ja trust me, sitä tapahtuu siis tuntitolkulla päivässä...

Meillä eletään siis pääsääntöisesti hyvin vauvantahtista elämää, välillä tekee oikein pahaa isompien puolesta, mutta aika hyvin he ovat sopeutuneet, vaikka kaikki melkein riippuu aina siitä, onko vauvalla nälkä tai nukkuuko hän. Ilmeisesti kaiken saa anteeksi, kun lukee vauva tissillä iltasatua koko konkkaronkalle tai lapset saavat hoitaa vauvaa valvovan silmän alla :D Välillä vähän meinaa väsyttää, mutta yritän muistaa, että tätä ei kestä kuitenkaan kauaa enää, kohta syödään jo kiinteitä hieman ja sittenhän se jo muuttaa pois kotoa :D Mulla on siis jo uusi vauvakuume tulollaan... ;)

Oikein ihanaa pääsiäistä :)

Viivi+Vaavi :heart:
 

Yhteistyössä