Helmikuun helmet 2013

Meillä ei ollut edes sitä Liberoa sairaalassa, vaan tilasin sen sitten itse Liberolta. Tommosesta Pampersin pakkauksesta en oo kuullutkaan, vaikka Pampersin vaipat oli sairaalassa käytössä..

Poika keksi eilen illalla kätensä, niitä tuijotetaan nyt koko ajan. Ja aamulla keksittiin päristely. Tietokoneen näyttökin on nyt ihan kuolassa! :LOL:
 
Me saatiin myös heti sairaalasta molemmat kassit. Tai Liberon kassi ja Pampersin pahvilaatikko. Pampersin sisältö oli vähän köyhempi, ihan pari vaippaa vain, pikkiriikkiset talkki- ja öljypurkit, esitteitä, pieni body (jäi meillä käyttämättä) ja joku pinkki pussukka, missä ne natusan talkki ja -öljy olivat.

Vaatteet meilläkin on tulltu vaatetta niin paljon (onneksi pitkälti unisexiä) että ihan kaikkia ei tullut lopulta käytettyä. Lisäksi kokomerkinnät vaihtelee, ja osa esim. 62-koon vaatteista olikin liian pieniä, kun siirryimme siihen kokoon. Nyt käytössä 68, ja osa näistäkin on jo turhan nafteja. Jos meille seuraava suodaan, en tahdo yhden yhtä vaate- tai lelulahjaa keneltäkään. Muutenkin olisin toivonut vieraiden tuovan ennemmin vaikka suklaata kuin niitä vaatteita. Juuri laitoin kaksi _isoa_ muovilaatikollista vaatteita koossa 56 ja 62 kellariin. Me oltaisiin pärjätty paljon vähemmällä, näitä 68-kokoisiakin on ihan liikaa. Joku 5-6 bodya, sama määrä housuja ja 4-5 pyjamaa per koko olisi ihan ihanteellinen määrä. Ja mekoista en tykkää yhtään, kamalan epäkäytännöllistä pienelle vauvalle! Ei pitäisi marista kun ihmiset innolla tuo, mutta kun ei ne meinaa mahtua minnekään, ja itseäni harmittaa kun toisten kalliilla hankkimat vaatteet jää käyttämättä. Itse ostan tarvittavia kirppareilta, kun tuntuu tyhmältä maksaa bodysta kaupassa se kymppi, kun niitä ehtii käyttää max pari kuukautta. Ahdistaa vaan kotona muutenkin tavaramäärä, mikä ei ainakaan vauvan myötä ole vähentymään päin.

Tänään on vähän tylsä päivä muutenkin. En jaksanut lähteä kävelylle, kun ei huvita nyt vaunujen työntely. Haluaisin siirtyä jo matkarattaisiin, kun niissä meillä kääntyvät pyörät, vaunuissa ei. Vaunut on muuten tosi hyvät, talvella ne olivat ihan huiput, mutta nyt kesän tultua haluaisin vähän ketterämmät. Voi kun olisi ne kääntyvät etupyörät. Nyt jännittyy aina niska ja hartiat, kun vaunuja pitää koko ajan himppasen nostella tien kaartuessa ja käännyttäessä. Oikeastaan nyt lumien sulettua en ole paljon kävelemässä käynytkään, lojun vain kotona, kun ei työntäminen huvita. Talvella kävelin pitkiä lenkkejä oikein mielelläni. Näin ei kyllä kunto kohoa ja lihakset palaudu.

Meillä ei vieläkään pyöritä eikä kääntyillä. Selällään huidotaan leluja ja otetaan käsiin (ja suuhun) tutkittavaksi. Tyttö on kyllä aivan ihana, rakastan häntä päivä päivältä enemmän, ja vasta oman vauvan myötä olen tajunnut kuinka paljon oma äitini varmasti meitä lapsiaan rakastaakaan. :heart: Meillä typy nauraa aina välillä ääneen, ja se on niin ihanan kuuloista, että alkaa aina itkettää. Valitettavasti se on vielä satunnaista, mutta eiköhän nauraminenkin vielä tule lisääntymään.

Pilkku_ ja Simppunen 3,5 kk
 
Mä en kanssa tykkää, kun tänne roudataan hirveät läjät vauvanvaatteita. Ilman, että edes kysytään et mitä kokoa on tarpeen-jos on tarpeen. Nyt jo kaappi tursuaa yli äyräiden eikä meillä todella ole yhtään hukkatilaa tässä asunnossa, varastokin on ihan täynnä tavaraa. Anopilla on joku pakkomielle tuoda aina tullessaan vauvalle tavaraa, ei edes kysy välttämättä etukäteen et tarvitaanko jotain. Enemmän olisi apua vaikka vaippapaketista tai kosteuspyyhkeistä kuin jatkuvalla syötöllä tulevista vaaleanpunaisista nutuista. Oli ostanut villasukatkin vauvalle. No joo ihan kiva, mutta kun ovat nyt oikean kokoiset eikä vauvalle todellakaan voi laittaa villasukkia kesällä!

Tuleepahan nyt muuten liikuttua kävellen. Täällä missä asutaan on bussilakko jatkunut kohta viikon ja palveluiden pariin on 1½km/suunta. Ja kaupassa on pakko käydä kun muuten ei tule syötyä mitään. Pitäisköhän kiittää bussikuskeja, 1kg lähtenyt viikossa raskauskiloja pois :D Varmaan voisi itseasiassa alkaa kävelemään kauppaan useamminkin, ei toi ole matka eikä mikään edes täyden ostoslastin kanssa. Kun on isopyöräiset ja vakaat vaunut niin menee tosi helposti. Jatkaisko ne vielä jokusen viikon tota lakkoa niin lähtis tältä mammalta loputkin kilot pois :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Heippa

Keisha: täällä on sama meininki: michelinit täynnä töhkää ja nyrkit suussa! Hah. Sen töhkän putsaamiseen käytän usein pumpulia ja Ceridal-öljyä kun vedellä vaikea hanan alla saada paikkoja puhtaaksi

Joku sanoi käsien olemassaoloon havahtumisesta: täällä myös! joko ne nyrkit on suussa tai sitten huitoo silmien edessä.

Muuten ei kyllä osata kovin paljon temppuja vielä, ei kääntyillä eikä naureta, mutta sätkiminen on kovaa ja hymy herkässä. Liikuttavaa kun vauvalla on tunnetilat niin fyysisiä: meillä ainakin sätkitään sitä enemmän, mitä innostuneempia ollaan! Meillä on yksi farm animals -pehmokirja, jota poika kertakaikkiaan rrrrrrakastaa. Ei meinaa pysyä nahoissaan kun otan sen esiin ja voidaan lukea 20 kertaa peräkkäin...

Mä olen myös aivan totaalisen rakastunut vauvaan! Hoen hänelle vaan, että olet maailman ihanin poikanen.

Meillä on huomenna allergologin tapaaminen sen selvittämiseksi onko pojalla maitoallergiaa. Olen nyt vältellyt maitotuotteita viikkoja ja kakka on normaalimpaa, mutta menee mielestäni taas huonoksi, jos käytän maitotuotteita. Kuitenkin niiden välttämienn on niin iso uhraus minulle, että jos allergiasta ei ole kyse, en halua turhaan niitä vailla olla. Tiedän ,että testit eivät ole 100% luotettavia, mutta saattaa niistä jotain osviittaa löytyä.

Me ollaan luovuttu kapalosta! Unet menneet tosi pätkiksi sen myötä, goodbye yhden syötön yöt! Nykyään heräillään 4-5 kertaa, mutta silti olen tyytyväinen että kapalosta on päästy.

Mitäs muuta? Kohta on nukkumaanmenoaika pojalla. Edelleen meillä on sitä, että jos laittaa väärään aikaan nukkumaan (liian aikaisin) poika saa raivarit omaan sänkyyn laskettaessa. Siis hirveät itkuhuudot. Sitten kun odottelen kiltisti siihen 21 asti (vaikka poika olisikin tosi väsynyt sitä ennen), niin suostuu mukisematta omaan sänkyyn. En ihan tajua mistä tuossa puolessakin tunnissa on kyse, mutta hyvä kun o hoksattu.

Kiva, että näyttää taas vähän aktivoituneen tämä palsta.

Gunatt!

Tuulis ja rakas 3 kk ja 3 päivää
 
Päivää!

Menee monta viikkoa ettei saa aikaiseksi kirjoittaa tänne ja sitten kirjoittaa taas ihan alvariinsa! :LOL:

Käväisin eilen työmaalla ensimmäistä kertaa pojan syntymän jälkeen ja järkytys oli suuri, kun läheisin työkaverini oli ottanut ja lähtenyt, eikä ole mulle edes ilmoittanut asiasta. Toki en ole kyllä itsekään niin kovin ollut yhteyksissä, kun otin itseeni, kun ei edes onnitellut pojan syntymästä. Eli sitten kun töihin paluu koittaa, niin palaan eri työporukkaan kuin mistä lähdin. Sinänsä erikoista, kun meillä ei juuri tuota vaihtuvuutta ole työntekijöissä ollut. Mutta tuleva lähin työkaveri tuntui todella mukavalta, niin ei ole sellaista paniikkia asian suhteen. =) Ja pomollekin ilmoitin ainakin tämän vuoden olevani kotona, niin on kuulemma olettanutkin, että tulen aikaisintaan joskus tammi-helmikuulla töihin. Hänen oma vaimonsa oli lasten kanssa sen 5 vuotta kotona, niin on siis sitä kautta ymmärrystä vaikka mies onkin! =)

Meille ei onneksi ole juuri noita lasten vaatteita ja tarvikkeita tullut kuin ihan muutamia ja vielä sopivasti isompia kokoja, jotka alkavat mennä tässä piakkoin tai sitten syksyllä päälle. Anoppikin on sitä mieltä, ettei hän osaa lapsenlapselleen ostaa mitään, niin antaa mielummin aina rahana muistamiset ja tuomiset. Tosi kiva niin, niin saamme hankittua sitten pojalle mitä tarvitaan siihen hetkeen, vaikka niitä vaippoja tai vastiketta. Mä kävin tossa pari viikkoa sitten kaverien poikien vaatteita kahmimassa meille, ja nyt on joka paikka täynnä niitä isompia vaatteita (vain kokoon 74 asti), niin on onni ettei kamaa tule nyt mistään. Tämä kaksio kun on hyvin rajallinen tiloiltaan! Ollaan kuitenkin löydetty ehkä omakotitalo, saas nähdä..

Hitsi, olipa tuo kello paljon. Pakko alkaa toimia, pitäisi olla katsastamassa autoa tunnin päästä 40km päässä!
 
Heipähei :)

Me saatiin se liberolaukku sairaalasta ja pamppersin laatikon toi terkkari ekalla kotikäynnillä. Ekalla neuvolakäynnillä sai ainun pienen laatikon.

Täälläkin nyrkit on löydetty ja suuhun ne menee :) Kuolaa tulee. Ei vielä pyöritä, sätkitään vain paikallaan. Ekat naurahdukset on kuultu! Se on sellasta käkätystä :D

Kuumuus aiheuttaa ongelmia nukkumisen suhteen. Kapalo ja runsaat pukemiset ja toppaukset talvella antoivat viidenkin tunnin päikkärit mutta nyt tuntikin on jo hyvä...

Ja tänne tuli riesaksi oravat. Välikatto täynnä niitä ja me ei voida tehdä mitään asialle kun vuokralla ollaan. Odotellaan jos taloyhtiö tekis jotain. Muuten ihan sama mutta ulkona nukkuttaminen pelottaa. Ostin elukkaverkonki mutta on aika hankalaa kun pitää nii usein laittaa tuttia ja hyssytellä kuuman vuoksi.. Kuinkahan todennäköisesti menevät vaunuihin? Riittäisköhän hyttysverkko?

Mulla kans menee hermot tuohon tavaramäärään ylipäätään ja kun sitä vauvalle raahataan. Meilläki 50 neliöä neljälle hengelle, niin ei paljoa turhia mahdu! Paljoa pieni ei tosiaan tarvitse ja kyllä meillä käytetään niitä jotka on itse oman maun mukaan valittu. Mummojen "ihanat vaaleanpunaiset rimpsumekot" ei oo meän juttu ja makunsa kullaki mikä on niiiin ihanaa. Mekot on hankalia kun ei vielä istu tai seiso. Ja kans niitä villasukkia tulee, vaikka kaikki kyllä tietää villa-allergiasta. Monta ikean pussillista oon jo vieny surutta äitini vintille odottaan kirpparia.

Meillähän tarkkailtiin painon nousua ja nyt päästiin kontrollikäynneistä sitten oikeasti :) Paino nousee tasaisesti kun saa korviketta noin puolet tissin lisäksi.

Halibut ja punni kolme päivää vajaa 3kk
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Meidän yöunet on hävinneet :| Ei enää tietoa edes kolmen tunnin unipätkästä, vaan nyt nukutaan se noin tunti ja sekin vain vanhempien vieressä. Sitten sätkitään ja potkitaan ja läpsytellään patjaa kuin majava, ettei muutkaan saa nukuttua. Aamukuudelta taas piti alkaa jutustella kattolampulle pitkää tarinaa kovaan ääneen. Huoh. Nälästä ei ole kiinni, sillä tyttö ei kovin paljoa yöllä syö, kunhan liikuskelee.

Onko muilla samanlaista tai neuvoja mitä kannattaisi kokeilla?

Pilkku_ ja tyttö melkein 4 kk
 
moikka

Pilkku: sympatiat! Meillä on sama meininkin yöunien suhteen, tosin päättelen sen johtuvan kapalosta luopumisesta. Mutta joo, siinä missä ennen nukuttiin tosi hyvin, jopa 6h putkeen, nyt on yksi 3-4 tunnin pätkä heti illasta ja aamuyö yhtä hulinaa. Herätään tunnin välein suunnilleen 04 lähtien. Viime yönkin klo 04, 05 ja 06. VAuva itkee ja minä syötän ja sitten hän nukahtaa hetkeksi ja herää taas. Ei rauhoitu ilman rintaa. Olen ihan tosi väsy, ja kuudeltä hän onkin sitten jo valmis heräämään. Mies ottaa hänet silloin alakertaan toviksi ja tuo takaisin yläkertaan kun lähtee töihin seitsemän jälkeen. sitten nukutaan ehkä vielä tunti kylki kyljessä. Mutta joo en tiedä mistä johtuu ja toivon, että menee ohi pian! Neuvoja mulla ei ole, mutta kiitollisena ottaisin kyllä vastaan :). Tod näk se paras neuvo on se, että kärsivällisyyttä vaan!

Halibut; meillä on myös oravat välikatossa ja pesä on autokatoksen kattorakenteessa, jonka alla vauva nukkuu päikkärit. Mä hankin vaan hyttyssuojan, jolla peitän vaunut. Toivon, etteivät uskalla sen läpi yrittää. Oravilla on 3 poikastakin, mutta ei ole näkynyt lähellä vaunuja kuitenkaan. Itkuhälytin on tietty siinä koko ajan, eli kuulen, jos tulisi jotain rapinaa.

Minä siirryin muuten takaisin toppahaalariin päikkärien ajaksi, kun ulkona oli tänään 11 astetta. Muuten olen käyttänyt äp-pakkauksen makuupussia ja siellä alla vaan sisävaatteita plus pipoa ja hanskoja. se on kuitenkin niin avonainen, ettei sillä minusta tällä kelillä pärjää, jos ei pynttää tosi paljon alle. Toppahaalarin alla on vaan sisävaatteet; body, housut, sukat ja sitten pipo ja hanskat. En usko, että tulee kuuma.

Allergiatestit tehtiin eilen, eikä sieltä löytynyt mitään, mutta allergologi sanoi että on vaan 50% mahis, että näkyisi, vaikka allergiaa olisikin. Sain ohjeeksi noudattaa 2 viikkoa totaalista maidotonta ja munatonta dieettiä ja sitten aloittaa käyttää ensin toista viikon ja sitten toista omassa ruokavaliossa. Ja jos oireita tulee, ts. kakka menee taas pahanhajuiseksi ja limaiseksi, on tod näk kyseeessä allergia vaikkei prick-testi sitä näyttänytkään. ja jos näin, maito ja/tai kananmunaa pitää välttää koko imetyksen ajan. toisin kuin lastenlääkäri, tämä kokenut allergologi sanoi, että näin pientä vauvaa EI pidä missään nimessä siedättää, ts. jos on yliherkkyyttä jonkun ruuan suhteen niin pois vaan se äidin ruokavaliosta.

Nyt imuroimaan!

Tuulis ja rakas 3kk

ps. mä olen muuten koko ajan laskenut väärin, siis että 12 viikkoa on 3 kk, vaan eihän se ole. Siirryn nyt tästä kalenterikuukausiin kun mummi oivasti eilen muistutti, että eiköhän se 3kk tule huomenna täyteen kun on 22.5. ja poika syntyi 22.2.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Kyllä huvittaa lukea tuota mun viimekertaista tekstiä :whistle:. Viikko on ollu taas niin huoh. Päiväunia tyttö ei nuku enää ollenkaan - tai no joo, imetyksen jälkeen "maitounia" n. 5 min. Vaunuissa huutaa hysteerisesti ihan koko matkan ajan, viimetestaus kesti 30 min. ja koko ajan suoraa huutoa. En uskalla enää edes kokeilla. En tiedä, mikä noissa vaunuissa nyt yhtäkkiä niin kauheeksi tuli!

Yöt. No, nyt rytmi on ollut monena yönä nukkumaan 22:30 (tai siis minä menen tähän aikaan, nukahtaa imetykseen, koska ei saa vielä huudattaa) ja herää 11:15 eli yli 12 h yöunet. Ja siis yhteen putkeen unta. Tänään heräsi kello 8:00 kakkaamaan ja nyt on väsynyt, mutta ei nuku kun tuon syömisen jälkeen hetken.

Viime viikolla tyttö kääntyi selältä vatsalleen pitkän yrityksen jälkeen :D. Tosi liikkuvainen hän kyllä on.

Kai meillä sitten on tosiaan jotenkin keskivertoa "hankalampi" tapaus tämä lapsi... varsinkin tulee tämä mieleen, kun tämänkin ketjun viestejä lukee "ruusunpunaisesta vauva-arjesta, jossa toivoo, että aika vaan hidastuisi..".
Kyllä mä joskus toivon, että aika kuluisi sen verran, että nämä alkuaikojen probleemat selviäisivät... meillä kun tätä "huoh"-aikaa on ollut jo sen 3 kk. Aivan ihana ja hurmaava ja rakas lapsi toki, mutta kun tuntuu, että koko ajan jotain uutta vaihettaja kitinää ja kaikkea.
 
EtelänHetelmä ehkä vauva ei enää viihdy vaunuissa, voisitko kokeilla ratasosaa? Kaverin vauva nelikuisena alkoi inhota vaunuja (heillä rattaissa pehmeä kantokassi "vaunukoppana"), mutta vauva halusi alkaa katsella ympärilleen. Meillä vähän samaa vikaa, ennen tyttö nukahti vaunuihin _heti_ ulos päästyä, nyt voi kitistä 30-40 minuuttia ja herää helposti jos liike loppuu. Ajattelin siirtyä kohta kokeeksi pois vaunukopasta ja käyttää ratasosaa, kun sen saa kokonaan makuulle, sieltä lapsi näkisi vähän ympärilleen. Tai sitten nostan vaunukopan päätyä vähän ylemmäs, ja lasken kuomua, niin vaunuistakin voi kurkkia. Ei minua haittaa jos ei vauva nuku vaunuissa, kunhan ei koko aikaa itkisi.

Kiitos Tuulis sympatioista! Ehkä tämä tosiaan on joku vaihe... Minäkin muuten odotan ajan kulumista todella innolla, vaikka vauva onkin ihana ja rakas. Uskon nauttivani enemmän pikkulapsiajasta, kuin pikkuvauva-ajasta, vaikka tässäkin on toki ihania hetkiä paljon. Mutta turhan paljon on noita mystisiä vaiheitakin, varmaan liittyvät uuden oppimiseen.
 
Moi.

:vampire: Uusia asioita, joita ilmaantunut meillä: Tyttö kääntyilee jo hyvin selältä kyljelleen tuolla lattialla! Ja nauraa! Hahah, ihanaa! Mut tää nauraminen tapahtuu vain sillo, kun sitä kutittelee jalkapohjista sillei hauskasti ;D

Hei muuten, onko täällä keskuudessamme yhtään kestoilua harrastavaa mutsia? Jos on niin voisin kysellä vähä apuloita... :$

Jahas ,miljoona hommaa ois tehtävänä. Käytii jo lenkilläkin tytsyn kanssa, kun minulla oli aika verikoikeisiin. Nyt kuuluu kitinää. Pitää mennä hätiin!

-Pikku Pallo ja Möyrijä, joka melkein 3kk :D
 
Minulla on kauhean ristiriitaiset fiilikset tuosta ajan kulumisesta. Ensimmäiset 2 kuukautta odotin koko ajan sitä, että menisi nyt tämä aika nopeasti, että lapsi kasvaisi äkkiä ja tulisi jotain järkeä tähän toimintaan. Odotin niin innolla sitä, että lapsi oppii liikkumaan ja leikkimään ja ennen pitkää myös keskustelemaan minun kanssani. Sillä hetkellä halusin ajan kuluvan lähinnä sen takia, että unista ei tullut yhtikäs mitään ja päivät oli koko ajan sellaista varuillaan oloa, että mitäköhän seuraavaksi tapahtuu ja koskakohan ehtisi itse edes hetken nukkua tai milloin tulee päivä, jolloin ei tarvitse itse syödä huudon saattelemana. Vasta nyt kun yöllä on tullut pidempiä unipätkiä olen havahtunut siihen, että tämä vauva-aika on oikeasti NIIN lyhyt aika, että tästäkin täytyy ottaa kaikki irti. Olen nyt yrittänyt ottaa positiivisemman asenteen ja se on tuntunut toimivan. Nautin suorastaan täysillä niistä hetkistä, kun hän hymyilee ja on hyväntuulinen. Sitten kun taas huudetaan ja kitistään, niin yritän miettiä sitä, että tämä on niin pian ohi, että ei kannata hermostua. (Ja totta kai minä välillä hermostun, mutta nykyisin kuitenkin harvemmin).
 
Moi!

En ole vielä saanut kertaakaan aikaiseksi kirjoittaa mutta eilen kun luin teidän tekstejä, niin ne osui eiliseen päivään täysin. Kuvittelin olevani ainut jolla on päikkäriongelmia. Tämä kuitenkin on vissiin jokin vaihe kun niin monella niitä tuntuu olevan. Meillä nukahtamiseen kietoutuu myös syömisongelma: väsyneenä ei voi syödä kun siihen saattaa nukahtaa. Eli rytmit on aikalailla sekaisin tällä hetkellä.

Onneksi yöllä syönti ja nukkuminen vielä onnistuu....

Poika voi hyvin. Alhaisen painon vuoksi jouduttu antamaan lisämaitoa, mutta senkin määrää on nyt saatu pienentää kun rinnoista tulee enemmän maitoa. :)

Annemiini ja poika 2,5kk
 
Meillä on myös muuttunut vaunukäyttäytyminen tässä ihan lähiaikoina. Ennen tosiaan heti kun vaunuun laittoi niin tyttö simahti, mut nyt saattaa pitkän aikaa olla hereillä ennen nukahtamista vaikka olisikin päikkäriaika. Joskus sit hereillä ollessaan huutelee ja käniseekin, joskus taas makoilee siellä ihan hiljaa tyytyväisenä. Sit kun vihdoin nukahtaa niin pakko tehdä tosi pitkä lenkki että likka nukkuis edes jonkin aikaa. Useimmiten kun herää vaunujen pysähtyessä, mut sit taas joskus saattaa jatkaa unia pihassa pitkäänkin. Ota tosta nyt sit selvää..

Me ei saatu pampersin lahjapakkausta, mutta liberokasseja saatiin kaksi. Asuin raskausajan eri paikkakunnalla ja sieltä sai tuon kassin jo rakenneultrasta mukaan. Sit äitiysloman alettua muutin ja siis synnytin eri kaupungissa, missä sit kassin sai synnäriltä, eikä sit tietysti siinä synnytyksen jälkeisessä hämmennyksessä tajunnut sanoa että meillä on tollanen jo. Sit ekalla neuvolakäynnillä saatiin Ainun pieni pahvilaatikko missä oli just joku tutti, tuttipullo ym.

Täällä on nyt ollut muutaman päivän pieni nuhanenä. Mä oon itse ollu jo pitkään flunssassa, nyt sit tarttui se nuha pieneenkin. Ei onneks oo kuumetta ja muutenkin neiti käyttäytyy ihan normaalisti. Nenä tuntuu tukkoiselta öisin, mutta kuitenkin pystyy vielä hengittämään nenän kautta ja syöminen onnistuu normaalisti. Aamulla tulee joitain räkäpaakkuja mut päivällä ei juurikaan. Mut ei olla nyt sit kauheesti oltu ulkona muutamaan päivään kun on tuo nuha molemmilla ja on kyllä ollu niin sateiset säätkin nyt ettei viitsi sinne ehdoin tahdoin lähteä itseänsä kastelemaan.
 
Moi taas pitkästä aikaa!

Minä en ollu tuosta Pampers-paketista kuullukaan eli en tosiaan oo saanu, kun vaan sen Libero-kassin sairaalasta. Tosin appivanhempien ystävä työskentelee mm. Ainun tuotteita maahantuovassa yrityksessä, niin saatiin häneltä sit sellanen iso kassillinen tavaraa :D Oli kiva ylläri!

Täällä on myös pienen päiväunet ihan hukassa. Nukkuu semmosia puolentunnin pätkiä, yleensä 2-3/pvä, eilen vaan 1! Sylissä nukkuu kyllä hyvin, nytki nukkunu jo kolmatta tuntia tässä koneella istuskellessa. Varmastiki siihen on vaikuttanu paljolti nämä lämmenneet kelit, tänään (onneks! välillä) viileempi päivä. Ja pojalla oli myös tiheenimun jakso nyt tässä parisen viikkoo, niin söi öisinki 2 kertaa ja päivisin kyllä n. 10-12 kertaa. Se onneks loppu pari päivää sitten ja nyt on kahtena yönä taas nukkunu normaalisti yhellä syötöllä.

Vaunuissa ei meijänkään herra enää juuri viihy, yrittää nousta istumaan ja sitten lopulta menee hermot, kun ei sieltä makuultaan paljoo näe. Keskiviikkona lenkillä kannoin häntä välillä, että sai katella ympärilleen. Ei sitä huutoo voinu vaan kuunnella. En vaan tiiä, mitä noista lenkeistä tulee, kun ei saa istuttaa, kun vasta sitte 6 kk iässä... Pakko kai aina lähtee lenkille sillon, kun poika ois väsyny, että nukahtas. Mut ei onnistu sekään aina, kun ei välttämättä malta nukahtaa sinne.

Noista taidoista olitte puhunu. Meijän poika pyörii napansa ympäri ja kylelleen selällään ollessaan ja mahallaan alkaa rueta nojaamaan kämmeniinsä. Tarttuu leluihin ja minkä nyt vaan käteen antaaki, mahallaan kans tavottelee tavaroita. Jokeltelee paljon, monilla eri tavoilla ja tekee kurkkuääniä sekä riemunkiljahduksia kuuluu. Hymyilee paljon ja naureskelee ääneen. Vierastaa jo vähän. Nyrkit on ollu kova juttu parisen kuukautta, kieli löyty kans n. kuukaus sitte, alkuviikosta sitä vielä esitteli, mut ei enää. Nyt on viikon-pari katellu jalkojaan ja hiveltää välillä polvia tai nilkkoja. Istumaan tuntuu olevan kova kiire ja kaikki ympärillä oleva kiinnostaa, pää pyörii kovasti, ihan jokakohta pitää kahtoo. 2v 6kk ja 1v 2kk vanhoja serkkujaan seurailee niin, että siinä vaikuttas menevän vaikka koko päivä :)

4kk-neuvola oli viimeviikon keskiviikkona, mitat oli sillon 5535g ja 60,4cm. Kolmessa viikossa oli tullu pituutta 1,9cm ja painoo 210g, terkkari ei ollu huolissaan, koska pituutta oli tullu noin hyvin. Pieni, mutta topakka poika! Lääkärillä käytiin tiistaina ja lääkäri onki kirjotttanu tuohon korttiin, että "kasvaa omalla pienellä käyrällään" :) Eipä mitään isokokosia olla myö vanhemmatkaan.

minä vaan -84 + Vesku 4kk 1vko
 
Moikks

Ja argh! Täällä on yöunet totaalipersiillään! Eka pätkä on se kolmen tunnin, jos sitäkään ja siitä alkaa sellainen tunnin kahden välein heräily. Eikä halua enää nukkua omassa pinniksessä ollenkaan sen ekan syötön jälkeen. Mikäköhän tässä nyt on??? Itse valvoin eilen 12-06 ja sitten nukuin tunnin ennenkuin oli herätys. Eikä toissayö ollut paljon parempi. Järkky olo itsellä, vauva ok, nukkuu päikkärit sikeämmin, luonnollisesti. Ah ja uh, toivottavasti tää menee pian ohi, mä olen kyllä jo ihan totaalitiltissä. Mitenkäs Pilkku ja muiden yökukkujien äidit? Miten menee.

Tuulis ja rakas 3kk ja risat
 
Tuulis vähän samaa täällä edelleen. Nukkuminen yöllä on todella huonoa, ennen rytmi oli
22 nukkumaan
3-4 herääminen syömään
6-7 herääminen syömään
8-9 ylös

Nyt mennään tällä:
21.30-23 nukkumaan
1.30 herääminen (viimeistään tähän aikaan!) Ekan herätyksen jälkeen nukutaan loppuyö vauvan kanssa vierekkäin.
ja sitten heräämisiä 1-2 tunnin välein. Ei syö kuin kerran tai kaksi yön aikana, eli varmaan se on tuo liikkuminen mikä virkistää.
Ylös noustaan viimeistään seitsemän maissa.

Olen itsekin todella, todella väsynyt, mutta esim. nyt en saa unta, vaikka vauva nukkuu. On parisuhdestressiä ja ahdistusta pukkaa päälle, niin sinne taisi mennä hyvät yöunet. Voi voi, mutta jaksan uskoa helpotuksen vielä koittavan. Puolen vuoden iässä pidämme unikoulun, ja siihen olen toivoni ladannut.

Päivällä nukutaan 2-3 kertaa 20-30 minuuttia ja kerran 3-4 tuntia, mutta tässä saattaa olla herääminen tai pari välissä, ja joudun osan aikaa nukkumaan vauvan vieressä. Eli se pitkä päiväuniaikakaan ei ole ns. omaa aikaa. Tosin saan sentään silloin levähdettyä, kun nukutaan yhdessä vauvan kanssa.

Jaksamista vaan meille kukkujien mammoille! Kateudella kyllä lueskelen joidenkin 19-07 nukkuvista vauvoista... Mutta ehkä meilläkin joskus, ja onhan tuo tyttö muuten aivan mielettömän ihana ja rakas, välillä ihan itkettää, kun on niin tärkeä mulle:heart:
 
moikka

tsemppiä Pilkku! Täällä on jokseenkin sama meininki, eli eka se kolmen tunnin pätkä ja sitten jatkuvaa heräilyä. Sillä erotuksella, etten saa rauhoitettua millään muulla kuin syöttämisellä, itkee jos yritän vaan tutilla tai silittelyllä tai halimisella rauhoitella. Rinta rauhoittaa, mutta jatkuvasta syömisestä seuraa ähky ja puklut pitkin sänkyä ja lisäksi ne syötöt kestää vielä niin pitkään, n. 45 minuuttia, että äidin pätkät nukkua jäävät tosi lyhyiksi. Ja samoin kun siellä, täällä on myös välillä aikalaista parisuhdestressiä ja mä olen aina heti uneton jos kotona on huono tunnelma. Huh huh, ei voi kuin toivoa, että tää menee tosi pian ohi. Meillä nukutaan kans yhdet pitkät päikkärit, n. 3h ja välissä heijausta, ja sitten parit 30-45 min päivällä.

Mutta maailman ihanin poika silti! On se jännää, että vaikka on kuinka väsynyt ja voisi teoriassa vähän ärtyäkin jatkuvasti herättävään vauvaan, niin sitä ei tapahdu. Jotenkin sen vaan ymmärtää, ettei vauva tahallaan kiusaa, mies saa sen sijaan välillä osakseen minun kiukkuväsymyksiä...

Milloin muuten ne ekat hampaat voi puhjeta? Olen miettinyt voisiko tää heräily olla hampaisiin liittyvää. Kuolaa ei kylläkään tule. Nyrkit sen sijaan on suussa, ehkä se voi liittyä ikenien kutisemiseen?
 
Huomenta!
Sympatiat kaikille yökukkujille! Muistan kuinka kateudella luin teidän muiden öistä jo alusta lähtien, kun monet pääsivät niin vähillä heräämisillä. En ole kokenut öitä rankaksi vaikka meidän neiti on heräillyt useammin, rinnalle olemme molemmat aina nukahtaneet. Mutta nyt on tapahtunut käännös! Toisin kuin muilla, meillä alkoi viikko sitten selkeämmät yöt! Nukkumaan 22-23, herätään syömään 04-05 ja siitä nukutaan vielä 09-10 asti. Ja näiden öiden ansiosta olen saanut vauvani nukkumaan omaan sänkyyn koko yöksi, kun meilläkin nukkui vain ekan pätkän (jos sitäkään) omassa sängyssä ja lopun yötä mun vieressä. Jotenkin muutenkin hänet saa nyt nukkumaan mahdottoman helposti, ei tarvitse nukuttaa ja päikkärit nukkuu vaunuissa tai sisällä, missä vaan muutaman tunnin.

Olimme koko perhe ystäväperheen kanssa mökillä viikonlopun ja siellä meni unet yhtä hienosti kuin kotona, mikä antoi rohkeutta lähteä toistekin reissuun! Iskä ei vaan oikeen vielä tajua, et noi mökkireissut ei enää oo samanlaisia ku aikana ennen lasta, mut en jaksa naputtaa. Monet iskät heräävät kunnolla isyyteen vasta toisen lapsen synnyttyä. Meilläkin isä on on lapsen kanssa, lirkuttelee ja vaihtaa vaippaa, mutta pitkien työpäivien vuoksi ei lainkaan liikaa. Ja jotenkin kun vielä imetän, ni ei voi ihan niin hyvin jakaa hoitovastuuta. Vaikkakin vauva juokin pullostakin äidinmaitoa. Oon alusta asti päättänyt, etten painosta toista yhtään mihinkään, kyllä se sieltä perästä tulee kun haluaa. Ja onhan tässä ite kerinnyt valmistautua vähän kauemmin vanhemmuuteen, ja nyt sitä on ensisijaisesti äiti, sitten jotain muuta. Mutta, hyvän diilin mielestäni teimme: saan kerran viikossa tehdä jotain ihan yksin ja silloin iskä on vauvan kanssa. Tulee heidän oltua yhdessä ja iskä saa harjoitella rauhassa vauvanhoitoa ilman että kyttään vieressä! Ja voi sitä iloa, kun heidän aikansa on mennyt hienosti, isän ylpeys ja rohkaistunut vanhemmuus! Kärsivällisyyttä noiden ukkojen kanssa vaaditaan. Huoh.

Vauva on ihanan nauravainen, oikea michelin, kuukaudessa painoa tullut 1,4 kg! :) Eipä tarvi kiirehtiä kiinteisiin ku omalla maidolla noin kasvaa. Pituuttakin oli tullut 3,7 cm. Hän ei kauheasti vieläkään liiku, on aika tyytyväinen tyllerö paikallaan.

Ja mä rakastan olla äiti! Rakastan tavallista arkea kotona ja oon tosi onnellinen! Ja ihanaa kun on kesä ja nätit päivät ei mee töissä hukkaan!!
 
Heipsan mamat :)

Me saatiin liberon ja pampersin pakkaukset sairaalasta kotiin lähtiessä :) eikös sen pystynyt netistäkin tilaamaan?

Täällä on hyvin kasvettu, tosin korvikkeella mutta pääasia että kasvaa :) 3kk neuvolassa pituutta oli 58.5cm ja 5.9kg

yökukkujille! ootteko kokeillut nukuttaa mahallaan? tää meidän pallero alkoi nukkua heti täysiä öitä kun pääsi nukkumaan mahallaan. viimeyökin nukuttiin 22-08 ilman heräämisiä. suosittelen kokeilee toimii ainakin meillä :) Musiikki on toinen mihin rauhoittuu. tosin nyt on nukuttu vähän lyhyempiä päiväuniakin mutta inahan voi testaa. toivottavasti menee ohi nuo kukkumiset että saisitte nukkua! Tosin en ole itse osannut nukkua kun herään ihmettelemään miksi ei olla hereillä :D

Kauheesti pitäis kaikkee tehdä. onkos teillä ideoita minne säilöä ruoka ym lehdet kun en tahtoisi pois heittää mutta pitäis saada johonkin piiloon. nyt kansioissa hyllyssä...

Meillä ainakin vielä viihdytään vaunuissa tykätään katsella puita ja pilviä kuomu alhaalla :)

Minä kans tykkään olla kotona vaikka välillä onkin aika yksinäistä. Kun ollaan vasta vähän yli vuosi täällä asuttu enkä ole oikein löytänyt mitään kerhoja yms. Olishan se kiva kun ois välillä lenkki kahvi seuraa :) Mut onneks tulee kesä ja lämmin ja tulee tuo eskarilainen kotiin niin voi lähteä tuttuja moikkaileen pidemmälle. :)
Enemmän mieltä synkentää vielä nuo kilot mitkä ei tunnu lähtevän millään :mad:

Mutta onneksi pikkumies on ihanan nauravainen ja hyväntuulinen tämä mamma on ihan rakastunut :heart:
kesäterkuin syyysvuokko ja pojan pallero
 
Moikka

Syysvuokko: lehtivinkki: hankkikaa joku sellainen arkkupöytä tai pöytä jonka kannen alle mahtuu lehdet piiloon. Me ostettiin sotkasta alennuksella nätti valkoinen sohvapöytä jonka alle menee huisisti lehtiä, siis ihan piiloon

Mahallaan nukuttamisesta: kokeiltu on, ei onnistu! Tosin en ole kyllä kokeillut yöllä kun poika on uninen, mutta päikkäreille ollaan kokeiltu, ei mitään toivoa. Poika ei tajua, että siinä voi ihan levätä vaan poski alustaa vasten, luulee, että koko ajan pitää yrittää kannatella päätä ja äkkiähän siihen väsyy ja sitten tulee itku. Meillä ei muuten vieläkään viihdytä kovin hyvin mahallaan muutenkaan, mitenkä muilla? Ja onko mahalleen nukuttamisessa joku vippaskonsti, jolla pojan saisi hoksaamaan, että voi laittaa simmut kiinni ja ottaa ihan rennosti vaan?

Meillä siis heräillään edelleen tosi paljon, mutta Pilkulle ja muille vinkiksi että kokeilin viime yönä siirtää pojan vierestä vasta 20 minuutin kuluttua syötön jälkeen, ja tämä onnistui, ts. ei herännyt kun siirsin pinnikseen. Tosin heräsi sitten taas tunnin tai noin päästä, mutta sai edes sen tunnin omaa uniaikaa. Mun valvomiset käy kyllä aika pitkiksi kun tissillä ollaan tosiaan se 45 minuuttia helposti yölläkin ja siinä kun odotelet 20 minuuttia päälle, niin yli tunti on jo hujahtanut.... Huh heijaa, onneksi sain viikonloppuna nukuttua päikkyjä kun mies hoiti lasta.

Moulin rougelle onnittelut onnistuneesta matkasta ja etenkin yöunista! Kuulostaa mahtavalta! Toivottavasti perässä tullaan...
 
Eikös mahallaan nukuttaminen ole ei niin suositeltua kätkytkuolemariskin takia? Näin mä ainakin muistelisin kuulleeni. Meillä toi pikkuneiti tuppaa jäämään aina naamalleen niin, että naama on kiinni alustassa niin ei kuulosta kovin turvalliselta. Itsekin kun on aika vaikea hengittää paksun patjan läpi niin tuskin on tuolle vauvallekaan kovin helppoa. Meillä kyl tykätään nyt kääntyä kokoajan mahalleen, menee noin sekuntti kun on laitettu lattialle selälleen niin on jo kiepsahdettu toisin päin. Ja sitten suututtaa kun ei osaa vielä kääntyä sujuvaasti takaisin selälleen :D No hyvä vaan kun on ohjelmaa pienellä, siinähän nuo taidot karttuu kun sitkeästi opettelee.

Kiinteät aloitetaan heti 4kk iästä vaikka alkuun mietinkin, että olisi haluja pärjätä 6kk ikään saakka pelkällä rintamaidolla. Painonkehitys ei vaan ole niin hyvää kun saisi olla ja tytöllä on selvää kiinnostusta syömistä kohtaan niin soseet lähtee kokeiluun. Jos tuntuu ettei vielä sovi mahalle niin sitten tietty siiretään aloitusta vähän myöhempään. Muutama valmissose on ostettuna valmiiksi, mutta suurimman osan yritän valmistaa ihan itse. Tulee halvemmaksi ja on enemmän valinnanvaraa. Kaupasta löytyi aika niukasti kasvissoseita mutta kasvisosaston valikoima on todella monipuolinen ainakin tossa isommassa kaupassa. Ja kun on toi iso pakastin niin sinne sopii laittaa annoksia valmiiksi sopiviin pakkauksiin. Alkuun varmaan jääpalamuotteihin ja sitten pikkurasioihin kun aika on kypsä isommille määrille sosetta.

Meillä on toivottavasti pian edessä muutto isompaan asuntoon. Oma asunto laitettiin pari viikkoa sitten myyntiin ja uskoisin, että menee aika nopsaan kaupaksi. Tällä alueella missä asutaan on kova pula pienistä vapaista asunnoista, tähän mennessä kaikki myynnissä olleet ovat menneet kaupaksi. Ihan kiva, että päästään vähän väljempiin tiloihin kun tää asunto on ollut jo kahdelle ihmiselle liian pieni. Kolmesta nyt puhumattakaan kun pitää lapsen tavarat saada myös mahtumaan ja myöhemmin lelut, muutkin kuin helistimet jne. On jo uusi asunto katsottuna jos pysyy vapaana kunnes oma on myyty, pankki ei meille myönnä uutta lainaa ennen kuin oma on myyty pois. Lainalupaus on jo saatu, eli sen puolesta ei tarvitse kantaa huolta onneksi :)

Tämäkin äiti tunnustaa nauttivansa täysillä äitiydestä. Vaikka se joskus tarkoittaakin unettomia öitä, loputonta stressiä, oman ajan menettämistä, hiustenlähtöä ja joskus armotonta kiukutusta :D Silti toi pieni ihanuus piristää päivää aivan mahdottomasti ja on niin ihanaa seurata kun toinen kasvaa ja kehittyy päivästä toiseen :heart:
Nämä pienet ihmiset kun on niin täynnä elämäniloa ja halua oppia uutta. Nyt kun on vielä kesäkin niin ei mikään voisi olla paremmin. Päästään torille ostamaan mansikoita, saaristoon hengaamaan ja nauttimaan auringosta, syömään jäätelöä puistoon jne. Ilman, että juurikaan tarvitsee katsella kelloa. Ihanan kiireetöntä!
Töihin mulla ei ole yhtään ikävä.

Valmiiksi jo harmittaa palata vuoden alusta töihin, mutta pakko se on kun ei raha riitä muuten elämiseen ollenkaan. Turha vinkua päättäjien päivähoidon kalleudesta kun eivät ole valmiita aidosti tukemaan lasten kotihoitoa. Ei se alle 1/3 normaalista tulotasosta ole mitään tukemista vaan enemmänkin silmille pissimistä! Olisi edes 50% normaalista ansiotasosta niin voisin miettiä hyvillä mielin jääväni kotiin vähän pidempään. Nyt menee kaikki säästöt siihen muutamaan kuukauteen minkä olen ylimääräistä aikaa kotona vanheimpainvapaan jälkeen, jotta saadaan pidettyä pieni rintaruokinnalla siihen vuoden ikään asti ettei tarvi korvikeen kanssa alkaa turaamaan parin kuukauden takia (ei aiemmin sopinut vatsalle yhtään kun jouduttiin lisämaitoa antamaan).

Nyt taidan nostaa tytön vaunuihin ja painella takaisin ulos nauttimaan päivästä.
 
Moi taas! Ihanaa, kun moni tuntuu nauttivan vauvastaan=) Tänään on tasan vuosi siitä, kun tein positiivisen raskaustestin. Uskomattoman äkkiä menee aika, vastahan sitä eli epävarmuudessa niitä alkuviikkoja miettin, voiko siellä masussa todella olla joku. Voiko minusta tulla äiti? Ja niin siinä sitten kävi:heart:

Mahallaan nukuttamista voisi kokeilla, ainakin päivällä ensin, niin voisi vähän valvoa ettei pikkuinen tukehdu patjaan. Meilläkin pitää varmaan alkaa odotella tuo parikymmentä minuuttia ennen yritystä siirtää omaan sänkyyn, eilen tyttö heräsi kahdesti siirrettäessä, vaikka oli jo nukahtanut. Lopulta nukuimme koko yön vierekkäin... Kiva kuitenkin, että osalla menee jo paremmin. Taitaa olla vauvojen kanssa hyvin kausittaisia nämä uniasiat.

Mahallaan viihtyminen: hyvin viihtyy masulla lattialla, jaksaa pitää päätä kauan ylhäällä, ja tykkää katsella maailmaa siitä vinkkelistä. Joku varttikin menee hyvin ennen väsähtämistä. Mutta kaverin vähän vanhempi vauva ei viihdy noin hyvin mahallaan, vaan pää lätsähtää heti mattoon, eli tosi yksilöllistä. Mitään kääntyilyä meillä ei yritetä, mutta lantio nousee jo välillä ilmaan mahalla ollessa.

Nyt ei ehdi kirjoittaa enempää, oli rankka päivä kun sairastuin itse. Onneksi mies hoiti vauvaa, ja nyt olo on jo parempi.

Ihanaa uutta viikkoa kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Moi!

Meillä ei aiota, eikä tullakaan, nukuttamaan poikaa mahallaan ennen kuin oppii itse kääntymään edes takaisin, juuri tuon huomattavasti suurentuneen kätykytkuolemariskin vuoksi. Toki noiden ilmavaivojen vuoksi se olisi se paras nukkumisasento, mutta onneksi nekin ovat nyt hieman helpottaneet.

Kiinteitä meilläkin varmasti aloitellaan pikku hiljaa, kun se 4kk tulee täyteen. Hyvin meillä on kyllä poika maidollakin kasvanut, mutta neuvolassakin olivat sitä mieltä, että pian ei enää maito riitä tuohon kasvuvauhtiin. Ja jonkin verran ollaan kuitenkin annettu vastikettakin koko ajan, niin tuntuu järkevältä alkaa ne kiinteät. Ja sitten helpottaa noi pullojen keittämisetkin, kun ei enää tarvitse niitä kovamuovisia osia keittää, riittää kun keittää tutit. Ja sormiruokailu aloitetaan sitten 8kk iässä! Pikku yllätys meille ei liioin meinannut löytyä sopivaa vastiketta, mutta kaverien suosituksesta kokeiltiin sitten Semperin Baby Semp- vastiketta ja se sopikin. Ihan vinkkinä, jos teille joskus tulee pakkotilanne ja jotain vastiketta on koitettava. Mä joudun varmaan myöskin lopettelemaan imetystä pikku hiljaa, kun kiinteät aloitetaan, koska ei enää kroppa anna myöden. Olen nyt sen 2kk jo taistellut jatkuvien tissikipujen kanssa ja jaksanut vain sillä ajatuksella, että kunhan sinne 4kk ikään edes päästäisiin.

Mä kyllä nautin äitiydestä, mutta en niinkään tästä kotona olemisesta. Olen tottunut olemaan ihmisten seurassa ja puhua pälpättämään kaikki päivät, niin alkaa pikku hiljaa seinät kaatua päälle. Onneksi nyt on pari kaveria jäämässä mammalomalle, niin saa heistä sitten seuraa päiviin. =) Ja niihin iltoihinkin, kun mies on työmatkoilla. Niin ja pari opettajakaveriahan jäävät pitkille lomille myöskin! Työmaalle olen jo ilmoittanut olevani tämän vuoden kotona, mutta pakko se on heti 2.1.2014 vaan sinne töihin suunnata. Tuon loppuvuodenkin kotona olon mahdollistaa verottaja, joka muistaa meitä kunnon palautuksilla. Täällä kun ei mitään kuntalisiä tunneta, niin sillä 300€:lla mikä jää käteen kotihoidontuesta, ei makseta edes omaa osuutta asuntolainasta. Ainoa mikä nyt jo mietityttää, on omat työajat, jotka ovat todella hankalat työmatkat mukaanlukien tuollaiselle pienelle. Ja mun työaikojen mukaan pieni joutuu siellä hoidossa olemaan, kun mies on niin paljon poissa. Mies kyllä sanoi jo, että jos vaikka murehtisin näitä asioita sitten, kun ovat pikkasen ajankohtaisempia.

Nyt raahaan kyllä kroppani maata, viime yö kun meni aivan harakoille. Poika sai vissiin rokotteiden jälkiseuraamuksena nuhan ja oli aika tukkoinen viime yön. Tänään onkin ollut jo sitten aamuisten imujen jälkeen paljon parempi ja onkin syönyt nyt ihan normaalisti ja meni ihan rohisematta nukkumaan. =)
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys

Yhteistyössä