Helmikuun helmet 2013

Meillä kanssa ruvetaan itkemään jos katoan toiseen huoneeseen piipahtamaan mutta olen lukenut jostain että vauvan pitää tottua siihen että äiti häviää hetkeksi näkyvistä joten ei vaarallista vaik vähän huuteleekin! En jaksais koko ajan kannella n. 11 kiloista mötikkää.

Meillä noustaan nyt koko ajan seisomaan tukea vasten ja muutamia askeleitakin ottaa tuettuna...hurjaa kyytiä kehittyy päivä päivältä.

Rytmikin on löytynyt =) Aamulla ylös klo 7, klo 8 aamupuuro, 9.30 maitopullo, 10-12 päiväunet, 12.30 ruoka, 13 maitopullo, 14.30 välipala, 15.30-17 unet, 17 ruoka, 19 puuro, 20 maitopullo ja nukkumaan=) Mites muilla?

äitx2 ja pieni mies 9½kk (isommat jo 8 ja 9 vuotiaita)
 
Kyllä meillä on ollut rytmi jo pidemmänkin aikaa. Nykyinenkin on ollut jo jonkin aikaa...
Herätys 6-7
1.Päiväunet alkaa 10-10:30
Lounas 12-13
Välipala 14:30
2.Päiväunet alkaa 15:00-15:30.
Päivällinen 17:00
19:00 Iltatoimet
n. 19:45 nukuttamaan
20:00 Tyttö toivottavasti nukkuu :D

Jotkut on noin-aikoja, ei sitä voi minuutilleen mennä, mutta esim. toiset päikkärit on oltava riittävän aikaisin, jottan tyttö sitten nukahtaa illalla.

EH&tyttö
 
Heippa hei kaikille!

Käytiin jo viimeviikon perjantaina 10 kk-neuvolassa, mitat oli 8185g ja 69,2cm. Harmikseni meijän neuvolan terkkari sanoi jättävänsä meijät, kun siirtyy vuon lopulla töihin lyhemmän työmatkan päähän :( Eli meille tullee joku ihan uus ja outo terkkari, ei vois enää enempää harmittaa! Tämä nykyinen kun on niin mukava, että on tultu kokoajan tosi hyvin juttuun ja tietysti myös seurannu tuota meijän junioria ihan sieltä alkuraskauesta lähtien. No, ei auta kun toivoo, että uus terkkari on vähintään yhtä mukava.

Rupesin antamaan pojalle sitä rasvatonta ja maustamatonta tavallista jugurttia viime viikonloppuna pikkusen ensalkuun ja sit enemmän, hyvin meni vaihto enkä huomannu pojassa oikein mitään eroo. Oon ruennu nyt laittamaan myös puuroihin puoldesiä ihan normi kevytmaitoo (meillä kun ei rasvatonta juua) ja loput vettä. Pikkuhiljaa sit rupeen jossain vaiheessa niihinki lisäämään sitä maijon määrää, mut en vielä.

Kiitos vinkistä, en vaan muista kuka se kirjotti, että jos lasta imettää esim. aamuyöstä kerran, niin vauva ei ymmärrä sitä, miks muilla kerroilla herätessään ei saa maitoo. Reilun viikon oon nyt jättäny sen aamuimetyksen pois ja nyt jo 4-5 yötä on poika nukkunu vähintään 7:n asti! Ihanaa! Tänä aamuna heräsin vähän ennen seittemää, kun poika kuiskaili sängyssään: tä-tä-tä-tä...

Hirmusesti hän on kyllä nyt oppinu tekemään uuenlaisia ääniä, lähinnä kieltään käyttäen, mut kyllä muutenki. Ja seisomaan nousee kyllä ihan mitä vasten vaan ja koittaa kiivetä kaiken päälle. Tänään käveli itekseen vaunujaan ja mopoaan työntäen, kohta se jo juoksee tuolla pitkin käytävää :D

Semmosta tänne, kertokaahan kuulumisia kaverit :heart:

(Just kun tämä keskustelu oli täällä vilkastunu, niin se näköjään taas hiljeni)

minä vaan -84 + Vesku 10kk1vko
 
Moikka vaan kaikille. Ja terveiset Kanarialta! Täällä aurinko paistaa ja ihanaa. Matka mennyt superhyvin, lennot oli 6,5 tuntia ja meni parilla vinkaisulla, nukkui kyllä minipäiväunet, mutta ei näkynyt menoa haittaavan. Täällä on ollut ihan innoissaan kaikesta, ainoa mikä vähän tökkii on nukkumaanmeno, ts. ei oikein haluaisi jäädä yksin pinnikseen, vaikka se on tietty samassa makuuhuoneessa. Kotona eri huoneessa eikäm itään ongelmaa, mutta täällä on vähän eri.

Pari asiaa olen kans laittanut merkille: posket ei helota koskaan mistään vaikka uusia ruoka-aineita on nyt tullut roppakaupalla, kun ostelen paikallisia soseita purkissa. Ja iho on silkinpehmeä kauttaaltaa, eli kyllä se taitaa olla se kylmä ja kuiva Suomen ilma sittnekin, joka meidän pojan ihoa on kuivannut ja punoittanut.

Meillä on muuten tosi sama päivärytmi kuin äitix2lla, päikkäreitä ja syömisiä myöten. Ainoa ero, että saa vaan rintamaitoa. Ja yöllä syö siis edelleen kaksi kertaa.

Ollaan ajalteltu pitää unikoulu heti täältä tultua. Mulla olisi vielä yksi kysymys siihen liittyen, unikoulun pitäneille. Eli: tarkoitus olisi että isä hoitaisi yöhyssytelyt koulun aikaan, mutta poika on kyllä niin äidin perään, etten ole varma onnistuuko. Miten muilla? Joskus nukkumaanmennessä tai päivällä kun hermostuu jostian, ei meinaa rauhoittua isän syliin ollenkaan, minun syliin samantien. Eli olen miettinyt pitäisikö miun sittenkin pitää itse se unikoulu, vaikka a) en kyllä jaksaisi b) poika haistaa maidon. Se tulee meillä varmaan vaan olemaan muutenkin vähän haastava sen perusteella millaiset porut tulee kun yritän skipata edes toisen yöruokailuista...

Ja sitten toinen kysymys: jos vauva itkee puoli yötä unikoulun aikaan, saako hän sitten nukkua aamulla niin pitkään kuin nukuttaa? Ja jos saa, eikö päivärytmi meni persiilleen?

Paikalliset on muuten aivan ihania vauvojen kanssa! Siis kertakaikkiaan. Käydään joka päivä ravintolassa syömässä ja ihan kirjaimellisesti kaikki tarjoilijat tulevat vuorollaan paijailemaan ja jopa suukottelemaan päälakea ja söpöttämään espanjaksi kuin söpö poika on. MInusta tosi ihanaa. Ja poika tykkää myös huomiosta.

Nyt alkoi pinnisitku, pitää mennä. Kiva oli lukea kuulumisia täältä tien päältä!

Terkuin, TUulis ja rakas vähän yli 9kk
 
Oi olispa kiva päästä lämpimään taas =) Elokuussa käytiin Turkissa ja ehkäpä sitten vuoden päästä marras-tammikuussa viikoks tai kahdeks kanarialle =)

Miksi Minä Vaan annat rasvatonta jogurttia? Meillä syö valion bulgarian maustamatonta jogurttia...en oo kyl ees kattonu sen rasvamäärää ;)

Nyt taitaa olla ruoka aika eli lyhyeksi jäi tämäkin.

Äitx2 ja pieni mies ensi viikolla 10kk <3
 
äitx2 Neuvolassa terkka sanoi mulle, että sen olis hyvä olla rasvatonta, sillä aattelin nyt, että se maitoki varmaan sais olla... en tiiä. Ja ite yleensä käytän muutenki rasvatonta jugurttia (en kyllä tiiä miks, kun maito on kuitenki ihan sitä kevyttä :)).

Katoin tänään tuonne pojan suuhun ja siis yläikeniin, kun oon ootellu, että millon ne hampaat sieltä tulee läpi asti, kun pullottivat niin pitkään, ni nehän oli tullu tuossa loppuviikosta. Meijän pojalla on nyt sitten neljä hammasta :D Ihan hyvä määrä tässä vaiheessa, niin jospa tuo ei kerkeis sitte enää ainakaan kovin montaa kertaa puremaan tissiä verille. Kerran on niitä alahampaitaan vähän imemisen jälkeen leikillään kokeillu.
 
Tuuliannaliina Meillä oli ihan selvä juttu, että minä pidän unikoulun :). Minä olen pääsääntöisesti ollut meillä tytön nukuttajakin ja tyttö on kovasti minun perääni, joten kai se siitä tuli... tai sitten vaan siitä, etten tässä asiassa vaan voinut ajatella miestä tähän hommaan. Itse olen määrätietoisempi ja jämäkämpi + pärjään vähemmillä unilla ;).

En kyllä tiedä, onko monet vauvat itkeneet puoli yötä unikoulussa... meidän totaalinen tissilupsuttelijatakiainenkin huusi ensimmäisenä yönä kai 3 krt noin ½ h tai vähemmänkin ja hän oli siis suunnilleen asunut tissillä viimeisen kuukauden. En usko, että tuosta tulee teille ongelma, kyllä ne rytmit sitten taas normalisoituu - tai sitten ei täysin, meillä herääminen aikaistui, joten ekat päikkäritkin on ja muukin, mutta eihän se mikään ongelma ole ollut.

Muistaa vaan psyykata itsensä (mä itkin ensin tytön kanssa :whistle:), olla johdonmukainen, päättää, että nyt tämä tehdään ja olla optimistinen, vaikka aluksi voi takutakin.

Vaikka tuntuu, ettet jaksaisi, niin muista: työn tuloksena voi olla parhaassa tapauksessa vaikka kokonaiset yöunet sinulle! Itse olen tyytyväinen, että pidin unikoulun enkä vaan jäänyt odottamaan, että jotain muutosta tapahtuisi itsestään. Tokkopa olisi mitään tapahtunutkaan koskaan...

EH & tytsi
 
Meillä taas oli selviö, että mies piti unikoulun. Hän kestää huutoa paremmin kuin minä, ei heti ole koppaamassa syliin ja antamassa maitoa vaan jaksoi hyvin kuunnella sitä ja tassutella rauhassa. Ja meillä esikoinen oli todellinen tissitakiainen, eikä hänkään puolta yötä jaksanut huutaa, joten harvassa sellaiset vauvat varmaan on :) Tuuliannaliina: vaikka meillä on yöllä valvonut melkein kaksi tuntia, niin on silti herännyt aamulla samaan aikaan kuin aina ennenkin. Jos olis jatkanut unia, niin olis saanu jatkaa. En ole koskaan kuullut että jonkun lapsen unirytmi olis muuttunut unikoulun takia.

Imetän edelleen, nyt 4 kertaa päivässä (aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen). Sain ne imetykset ennen unia pois kun vaan kylmästi ne lopetin. Eipä tuo ole niitä tuntunut kaipaavankaan. Öisin on alkanut omassa sängyssä aina jossain vaiheessa änisemään ja olen ottanut viereen loppuyöksi ja nyt mietin, että teenkö nyt tässä jotain väärin kun saa tulla melkein heti viereen kun älähtää. Ei edes itke, sellaista ihmeälinää vaan, hiljaa. Kun en ottanut viereen, niin saattoi pari kertaa loppuyöstä huudella, mutta kun otan viereen niin siinä nukkuu ääneti aamuun. Ilmeisesti joku vaihe? Missä teidän lapset nukkuu? Mietin, että koska olis hyvä vaihe siirtää isoveljen kanssa samaan huoneeseen, vinkkejä? Isoveli 3-vuotias ja haluaisi kovasti että vauva tulis kanssaan nukkumaan kun välillä saattaa herätä keskellä yötä ja varmasti kokis olonsa turvallisemmaksi kun joku tuhisee vierellä. Nytkin on pari yötä nukkunut miehen kanssa vierashuoneen isossa sängyssä, kun näki pahaa unta. Joku vaihe ilmeisesti hänelläkin, näitähän riittää... :D

2 hammasta löytyy täältä ja rakeisempaa ruokaa on nyt alettu antaa ihan urakalla. Eikä enää kovin edes yöki, joten alkaa tottua. Melkein täysin purkkiruoalla elellään, pitäis vaan alkaa antaa omaa ruokaa mutta jotenkin oon ollut laiskana tämän toisen lapsen suhteen.. :ashamed: Nokkamukista juo korviketta ruoan yhteydessä ihan hyvin ja senpä takia mietinkin uskaltaisiko jättää vielä yhden imetyskerran nyt pois, että imettäisin enää lounaan ja päivällisen jälkeen sekä illalla? Miten te muut, montako kertaa päivässä imetätte?

Ja nyt laittaaan lounasta, laittakaahan kuulumisia, niitä on aina niin kiva lukea! :)

cannes ja typy 9,5kk
 
Viimeksi muokattu:
Unikoulusta en oo muistanukaan kirjottaa, meillä minä pein sen. Poika on niin paljon minun perään ja mies on vähän liian pehmo siihen hommaan (jos nousee yöllä pojan takia, niin ottaa syliin ja tuo meijän keskelle nukkumaan). Eipä siinä oikeestaan muuta, kun jätin vaan ne syötöt pois. 2-3 ekaa yötä meni niin, että ensimmäisellä heräämisellä riitti pieni hyssyttely ja toisella piti sitte pääsätä käymään sylissä, sen jälkeen jatko taas unia tyytyväisenä. Sitten vielä parina yönä tais herätä itkemään kerran, mut pieni hyssyttely autto(en oo siis mitenkään tassuttanu, vaan vähän silittäny ja hyssyttäny(vai onko se just sitä?), joskus riittää hyssytys omasta sängystä). Sen jälkeenpä poika alkoiki nukkua sit heräilemättä.

cannes Meillä on vähän semmonen hassu tilanne, että remontoijaan pikkuhiljaa tätä meijän taloo ja meijän makuuhuone ja vaatehuone on vielä remontoimatta ja toimiivat sitte samalla vähän varastoina. Myö nukuttiin miehen kanssa nykysessä pojan huoneessa ja minä nukun siellä siis edelleen, koska meijän sänky ei sovi vielä muualle. Poika nukkuu siis siellä omassa pinnasängyssään. Mies nukkuu edelleen patjalla täällä elokuva/tietokonehuoneessa viikot, että saa nukuttua varmasti ehjät yöt, kun käy töissä. Viikonloppusin nukkuu minun vieressä ;)
Imetyskertoja meillä on vielä se 6, kun imetän aamulla ylösnoustua ja sit joka syönnin päälle. Ihan sen takia siis imetän noin usein, että poika varmasti saa sen tarvitsemansa maitomäärän. Jossain vaiheessahan niitä pitää tietysti vähentää, mut varmaan sit samalla tarvii myös lisätä sitä lehmänmaitoo.
 
Kiitos unikouluvastauksista, pitää miettiä jos minä sen sitten pitäisin.

Imetyksestä Cannes kysyi: mä imetän noin 6krt vuorokaudessa, joista kaksi yöllä. Eli aamulla heti herättyä, lounaan jälkeen, päivällisen jälkeen ja iltapuuron jläkeen meidän sängyssä ennen kuin vien omaan sänkyyn. En ole ajatellut vähentää imetyksiä, paitisi öiden osalta, jos pidetään se unikoulu. Alkaa tuntua siltä, että pidän sen itse sitten kuitenkin, arvelen että on vaikea lapselle kuitenkin ja vielä vaikeampi jos isä pitää kun on niin minun perään.

Me ollaan edelleen täällä Kanarialla ja aika kehnoksi on mennyt matka: poika sai rajun vatsataudin ja jouduttiin viemään hänet pääkaupunkiin lastensairaalaan, jossa oli yön tiputuksessa. Oli tosi kamalaa, suonta alettiin ronkkia keskellä yötä ja pikkuraukka ulvoi kuin syötävä. Loppuyö istuttiin sitten miehen kanssa nojatuolissa sängyn vieressä ja valvottiin. Aamulla päästiin kotiin kun poika ei enää oksentanut ja oli vähän virkistynyt, mutta heti hotelliin tuntua alkoi ripuli, joka jatkuu edelleen ja päivän päästä sairaalasta tulosta aloin itse oksentaa kaaressa ja sitten mies. Ollaan oltu ihan sängynpohjakunnossa koko konkkaronkka. Poika ei paljon saa syötyä ja suurin osa tulee läpi joten huoli nestetasapainosta, mutta onneksi juo kuitenkin paljon vettä ja maitoa ja pissavaippoja tulee normaalisti. Mutta eka kerta kun poika on kipeä ja kyllä se on ihan sydäntäraastavaa!

Onko muilla muuten jo sairasteltu? Varmaan ollut puhetta jossain vaiheessa mutta en muista. Meillä ei siis ole ollut ikinä mitään ennen tätä. Se tuli myös selväksi, että on kyllä todella rankkaa hoitaa lasta jos on itse sairas ja toinen töissä. Mä olen ollut niin kipeänä täällä, etten oikeasti päässyt sängystä puoleenpäivään. 'Onneksi' mies sairastui vasta päivän myöhemmin.
 
Voi kurjuus Tuulis, että teidän reissu sai tuollaisen käänteen. Onneksi oksentelu pojalla jo loppunut. Ripulihan saattaa kestää ja kestää, meillä pahimmillaan viikon verran, oli myös tuollainen etelän vatsatauti. Tärkeintä, että poika juo. Ja maidosta hän saa jo vähän ravintoaineita. Ja vaikka ruokaa menisi ihan vähän, niin aina sieltä jotain imeytyy. Toivottavasti toivutte nopeasti ja loppuloma ja kotimatka sujuvat hyvin.

Minäkin olen pitänyt itse kaikille kolmelle unikoulun. Ja hyvin mennyt kaikkien kanssa. Lopetin samalla kokonaan makuuhuoneessa imetykset, jos ei yöllä niin ei sitten päivälläkään. Ja jos jouduin ottamaan vauvan syliin yöllä rauhoittumaan vältin ottamasta lasta imetysasentoon. Itkut kestäneet ensimmäisenä yönä n 3-4x 20-30min. Ja seuraavana itkut vähentyneet ja kolmas yö mennyt jo melkoisen hyvin.

Meillä on sairastettu vain nuhaa, toistaiseksi.

Nukkuuko kaikki vielä kaksia päiväunia? Meillä tuntuu olevan melko ongelmallista jo. Yöunille saaminen hankalaa ja aamu alkaa aivan liian aikaisin. Taitaa meillä olla hiljalleen aika siirtyä yksiin päiväuniin. Jospa tyttö joku aamu nukkuisi hieman pidempään, meillä nykyään normaalisti aamu alkaa n. klo6, joskus jopa ennen (haukotus).

Tyttö seisoo tukea vasten ja nyt on alkanut irroittamaan otetta, eilen kokeili useaan kertaan josko pysyisi pystyssä. Hetken pysyykin, mutta ei kovin kauaa. Ja kovasti jo selvästi pohtii kävelyä. Pitää yhdellä kädellä kiinni jostakin ja kurkottaa seuraavaan kohteeseen ja selvästi suunnittelee askelia, ne ei vaan vielä onnistu. Tukea vasten tyttö kavelee jo ihan hienosti.

Ja taas mennään...

-Ninnu ja tyttö 9,5kk
 
Kyllä täällä ainaki poika nukkuu edelleen kahet päikkärit. Kipeenäkin oli tuossa, jos nyt niin voi sanoo, sillon ylähampaitten puhkeemisen aikaan alko jonkun sortin flunssa, eipä tuolla muuta kun pari päivää vähän nenä vuoti ja yski, mut se yskä jatku kyllä sitte kaikkiaan jotain kolmisen viikkoo ja nyt se taitaa viimein olla ohi.

Olin illalla työpaikan pikkujouluissa, kylläpä oli hauskaa!!! Voi herranjesta, en kyllä muista, millon oisin nauranu niin paljon. Käytiin siis ensin ravintolassa syömässä ja sitte musiikkikeskuksella kattomassa stand up-esitys, pari jotain tuntematonta tyyppiä sekä Ilari Johansson ja Niko Kivelä, aivan mahtavia tyyppejä!!

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!!!

minä vaan -84 ja Vesku 10kk ja melkein 3 viikkoo
 
Täällä on siirrytty yksiin päikkäreihin, jos saa ne nukkua rauhassa. Nukkuu noin 3h unet ja sillä jaksaa iltaan asti. Jos unet katkeaa kesken kaiken, niin voi olla että tarvitsee toiset, pienemmät unet vielä ennen iltaa.

Terveinä ollaan oltu, vaikka hieman nuharohinaa yrittikin. Influenssarokote otettiin, eikä siitä tullut mitään oireita. Hankittiin samalla isommalle lapselle vesirokkorokote ja sama otetaan tällekin kunhan ikää tulee tarpeeksi. Joko täällä on puhuttu rokotteista? Itse mieluummin tosiaan rokotutan tuota vesirokkoa vastaan kuin annan sairastaa, oli sen verran raju tautimuoto ystäväni lapsilla etten halua riskeerata samaa meille (huusivat tuskasta, näppyjä ihan joka puolella ja varsinkin genitaalialueilla, itku meinasi tulla itelläkin kun kuuntelin ystäväni selostusta :'( )

Imetyksen purkua tässä alan yritella, tähän asti oon imettänyt vielä aamupala, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen, mutta tänään jätin tuon päivällisen jälkeisen imetyksen pois. Eli sai nyt sitten 3krt rintaa päivän aikana ja tietty ruokailun yhteydessä nokkamukista aina korviketta. Ei suostunut syömään iltapuuroa, enkä tiedä ärsyttikö se päivällisimetyksen poisjättäminen sitten vai oliko vaan väsynyt, mutta tällä nyt ajattelin jatkaa viikon päivät ja sitten taas vähennän yhden imetyksen pois jne... Eiköhän tuo ala sitten juomaan nokkamukistakin paremmin, kun muuta ei oo tarjolla. Olen niin kurkkua myöten täynnä tätä touhua, että aika lopettaa. Ja tätä lopetustahtia menee vielä ainakin kuukaus imettäessä, joten hyvällä omallatunnolla kyllä nyt jo laittelen hanoja kiinni :)

Hapanmaitotuotteita olen antanut parina päivänä, lusikallisen viiliä. Mitään en oo huomannut ja ajattelin nostaa huomenna kahteen lusikalliseen. Kuukauden päivät maistatutan hapanmaitotuotteita ja sitten alan antaa jo oikeaa maitoa tilkan kerrallaan. Miten te muut, joko olette alkaneet siirtyä maitotuotteisiin?

Ja nyt nukkumaan. Yöt menee todella hyvin pääsääntöisesti, mutta nyt viime aikoina on alkanut äniseen jossain vaiheessa aina ja oon nostanu viereen nukkumaan, jolloin äninät on loppuneet. Joku äitivaihe kai menossa, enkä jaksa huudattaa kun ei mitään huutoa vauvakaan päästä, kunhan änisee. Pitäis kai olla kovempi, mutta viimeinen vauva tää on meille ja saa kyllä nukkua vieressä jos ei muuten hiljaa nuku :) :heart:

Ja nyt unten maille itsekin. Kirjoitelkaahan kuulumisia!

cannes ja typy kohta 10kk
 
Meillä ei imetetä enää ollenkaan, ei suostu rinnalle vaikka minkä tekisin. Lypsytulos jäi toistuvasti niin ala-arvoisen surkeaksi, 10-20ml, niin ei sitäkään sitten enää jatkettu. Korvike maistuu hyvin ja juo sitä 5-6dl joka päivä. Jauhemaista tuttelia käytetään ja se näyttäisi sopivan pienen massulle :) Nan ei käy ollenkaan, erityisesti jauhemaisesta tulee vihreää kakkaa ja ilmavaivaa. Sopii toki toi tutteli meidän lompakolle, ainakin omassa kaupassa se on 5e kun nan on 7e. Vaikkei ole iso raha sinällään niin hoitovapaalla jokainen euro on tiukassa joten pienikin säästö tuo helpotusta arkeen. Kohta onneksi helpottaa talous kun palailen hissukseen töihin. Vaikkakin osapäiväisesti niin silti tulee rahaa samat kuin äitiysvapaalla ollessa. Vaikka on kiva olla kotona pienen kanssa niin kyllä tämä jatkuva rahan kanssa askartelu alkaa rassata. Oishan se kiva käydä kaupassa ilman taskulaskinta ja stressiä riittääkö raha kaikkeen. Mitään ylellisyysjuttuja ei kyllä ostella tai käydä kahvilla kaupungilla, mutta onneksi kaverit löytävät tiensä tänne meillekin kahville. Kahvipaketin verran on onneksi rahaa :D Tiedä vaikka tosta tulisi tapa, nyt kun miettii niin ihan törkeän hintaista se kahvi on kahvilassa eikä tunnelma ole sekään aina paras. Kotona saa valita seuransa, kahvilassa on aina muitakin ihmisiä kuin oma kaveripiiri.
Pikkuhiljaa syödään karkeampia soseita ja jonkin verran sormiruokaa.
Päiväunet on alkanut tuottaa ongelmaa, ei millään menisi unille vaan riehuu ja huutaa pinniksessä. Yleensä 30min kokeillaan, sitten pois ja hetken päästä uusi yritys. Aina tietty rauhoittelen vieressä mutta ei vaan toimi jos on sillä mielellä ettei tosiaan aio nukkua.
Hapanmaitotuotteita ollaan hiljalleen maisteltu, tykkää piimästä ja maustamattomasta viilistä, raejuustolle vähän irvisteli mutta söi kuitenkin. Sokerijogurttia sai maistaa pienen tipan-irvisti :D Ei vissiin ole sokerihiiri meidän tyttö. Karsea sokeripommi toi jogurtti olikin, ihan hyvä jos ei maistu.
Tarha meillä alkaa tammikuussa, eli senkin takia totutellaan jo tavalliseen maitoon. Saa sitten syödä sitä mitä muutkin, tarvittaessa toki soseuttavat isommat palat.
Seisomaan tuo nousee jo, tarkkana saa olla joka hetki. Kissoja jahtaa kontaten pitkin asuntoa, jopa tuli naarmukin hankittua kun ehti kiskoa hännästä. Oppi kyllä, ettei häntää pidä mennä repimään :D Ei onneksi käynyt kummemmin, pari veritippaa ja kyyneltä eikä sen kummoisempaa. Kisukin kävi sen jälkeen puskemassa ja kehräämässä, ei jäänyt tuolle karvapehvallekaan traumoja nähtävästi.

Nyt on iltaruuan aika, joten tämä äiti marssii puurokattilan ääreen.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kävellään ilman tukea!! Nopeasti se lähtikin :)
Hapanmaitotuotteista bulgarian jogurtti, viili ja piimä kokeiltu. Hyvin maistuu, raejuustoa pitäisi myös kokeilla. Aiotteko jouluruokia antaa maistella? Neuvolassa puhuttiin viime viikolla, vihreää valoa sai porkkana- ja perunalaatikot, kinkkua saa maistaa hieman, samoin piparia ja joulutorttua. Muut taitaa olla vielä pannassa.
Nyt riittää puhelimella näpyttely, hermoja raastavaa! :D

norpu ja ukkeli 10kk
 
Se on sitten kohta vauvojen eka joulu :xmas: :). Täällä meillä varmaan kaatuu kuusi :D.

Siis meillä vauhdikasta menoa ryömien ja seisoen. Kaikkea pitää kokeilla, räpeltää, maistaa, kaluta ja painella. Hampaita tullut lisää ja vähän nuhaakin ollut. Sormella osoitellaan autoja, lamppuja, kaikkea mielenkiintoista ja sanotaan mm. "täh" tai päristellään, näytellään kieltä tai päryytellään ärrää sekä nauraa rätkätetään :). Taputetaan ja vilkutellaan.

Nukkumispaikka on edelleen meidän sängyn vieressä. Nyt tosin sänkyjen välimatkaa pidennetty. Jos vaikka ensi vuonna kattelisi sitä omaan huoneeseen siirtymistä. Ajateltiin, että sitten kun yöt on pidempään olleet hyviä voidaan siirtoa ajatella. Nyt suuntaus on ollut ihan positiivinen... Tai siis nukahtaa, mutta sitten on vähän levotonta, mutta yö voi mennä ihan ok. Jotenkin ihan älytöntä joskus tuo seisominen... kun yksi ilta nousi noin puolessa tunnissa seisomaan ja huutamaan 7 kertaa :headwall:.

Rokotuksista joku kyseli... No, annetaan ne rokotukset, mitä itsekin ollaan saatu.

Maitotuotteita/hapanmaitotuotteita ei olla annettu vielä. Kun 10 kk nyt täyttyy, voisi jotain testata. Tyttö ei siedä oikein mitään isompia paloja, vaikka tarjottu on. Joku minikokoinen lihapalakin pyörii joskus suussa loputtoman aikaa. Ei vaan saa jotenkin nielaistua sitä. Pari kertaa on tullut kaikki ruoat ulos, kun on suuhun osunut jotain karkeampaa. Pinsettiotetta ja palaruokaa ollaan treenattu mm. antamalla banaanipaloja. No, laittaa suuhun ja kaivaa pois ne palat. Ja muussaa ne käsissään. Ja on kovin innoissaan :LOL:.

Ei kai ole aikomus jouluruokia antaa tai en ole itseasiassa asiaa edes ajatellut. Eikä mene joulusaunaan ;). Ostatteko lapsukaisille paljon lahjoja?

EH & Tyttö 9 kk 3 vko
 
Kyllä myö meinataan jouluruokia vähän antaa maistella siinä oman ruokansa ohella. Eihän se siihen kuole, jos vähän antaaki. Lanttulaatikkoo ja savustettua lohta maisteli jo vähän tuossa itsenäisyyspäivän aikoihin, mutta ei tainnu oikein lanttulaatikko olla mieleistä ;) Lohi maistu paremmin, mut tais aiheuttaa vähän mahanpuruja. Maistelkoon sit jouluna niitä muita ruokia. Ja meillä saa kyllä lähtee meijän mukaan joulusaunaan, saunotaan sillon ekan kerran meijän uuessa ulkosaunassa =) On tuo jo muutaman kerran ollu minun kans saunassa, istunu ammeessaan siinä alajakkaralla enkä oo heittäny paljon löylyä, saunan lämpötilaki on ollu vaan vähän päälle 40 astetta. Joululahjoja isänsä tais ostaa yhen isomman lelun, minä ostin sit semmosen isäntä-rekisterikilven, muovilautasia ja muutaman bodyn eli lähinnä ihan tarpeellista tavaraa. Lahjatoiveetki on meillä ollu se brion kävelyvaunu tai mikä onkaan ja satukirja.

minä vaan -84 + Vesku huomenna jo 11kk :xmas:
 
Heippa

Ninnulle suurkiitos empatiasta! Onneksi ollaan jo toivuttu taudista ja pojan ruokahalu on palannut tosi hyväksi. Ekan lomaviikon aikana siellä Kanarialla tapahtui jotain, ja poika alkoi äkkiä syödä tosi hyvin. Sitten tuli se mahatauti ja paino tippui melkein 400 grammaa viikossa mutta nyt on tullut jo 300 takaisin ja ruoka maistuu.

Meillä nukutaan edelleen kahden päikyt. Ja varmaan vielä aika tovi.

Me myös saunotaan alalauteilla aina vauvauinnin jälkeen. Ei ole kyllä yhtään kuuma sauna ja vauva tykkää kovasti. Kohtahan tulee jo se vuosi täyteen ja saa mennä luvan kanssa saunaan.

Jouluruokia ei taideta paljon maistella kun niissä tuppaa olemaan jotain maitoperäistä, laatikoissa ainakin. Ja kalat ja kinkku on niin suolaisia, ettei varmaan tykkäisi. Ehkä piparia voisi antaa murusen.

Meillä ryömitään vihdoin, johan siihen meni se 9kk. Nyt jo aika kovaa vauhtia ja saa perässä juosta. Tänään meni joulukoristeen pala kurkkuun ja poika kakoi pää punaisena ja sain ihan paniikin. ONneksi sain sitten ongittua sen pois suusta, sellainen litteä kultaenkeli metallipaperista sinne oli sujahtanut. Saa kyllä jatkuvasti katsella, ettei lattialla oel jotain vaarallista, kun kaikki menee suuhun.

Minua on muuten todella järkyttänyt tuo Kirkkonummi uutinen, siis se 2-vuotias. Asia pyörii jatkuvasti mielessä. Äidiksi tultua en kertakaikkiaan kestä uutisia lapsiin kohdistuvasta väkivallasta tai muusta pahasta. En käsitä miten kukaan voi haavoittaa pientä viatonta lasta, vaikka sairashan tekijä eittämättä on. Viime yönä en saanut oikein nukuttuakaan, kun asia niin mietitytti.

Meillä on unikoulu meneillään ja hyvin menee! Isä pitää, käytössä on se ns. 'pistäytymiskoulu', eli käy vaan välillä vähän hyssyttelemässä kun poika itkee. Ekana yönä itki 40 minuuttia, ja sen jälkeen vähän inahti aamuyöstä, tokana yönä itki sitten reilummin, eli 2 tuntia tosin nukahteli välillä, mutta nukkui sitten vihdoin aamuun asti. Viime yönä ei itketty ollenkaan, mutta herättiin jo kuuden jälkeen ja noustiin sitten ylös. Kokonaisuudessaan koulu on mennyt todella paljon helpommin kuin kuvittelin, olin varautunut tuntikausien itkuun. Ainoa mikä riipii on se, että isä laittaa myös nukkumaan - tämä oli minun ideani että tottuisi kummankin vanhemman kanssa menemään unille, siltä varalta että itse on joskus illan pois. Pojalle se on kyllä vaikeaa, takertuu ihan kaksin käsin kaulaan kiinni ja itkee kun pitäisi lähteä isän kainalossa unille. Pikku raasu. Toivon että tästä on palkintona se ennen pitkää, että isä alkaa tuntua yhtä mieleiseltä nukuttajalta kuin äiti.

Minä aion kyllä ostaa lahjoja sekä miehelle että pienelle. Leluja varmaan, tykkää niistä niin kovin ja vaatteita ei tarvita. Viimeaikainen suosikki on puupalapeli, jota kopistelee päivät pitkät.

Kohtahan se joulu jo tuleekin!
 
Ihanaa ensimmäistä joulua kaikille helmikuisille!

Täällä vietetään joulua sekä anoppilassa että minun vanhemmillani. Kaikki haluavat siivun vauvajoulua, kun molempien puolella on toistaiseksi ainoa lapsenlapsi. Joululaatikoita saa varmaan meidänkin tyttö varovasti maistaa, siis porkkanaa ja perunaa. Mutta ei paljoa suolan takia.

Ruokailut sujuvat kohtuullisesti. Puurojauheesta ollaan siirtymässä vaiheittain ihan tavalliseen kaurapuuroon, ja raejuustoa sekä maustamatonta jogurttia ollaan annettu. Kohta aletaan tehdä puuro 50/50 -suhteessa maitoon ja korvikkeeseen. Imetys meillä loppui tytön tahdosta 9 1/2 kuukauden iässä. Heti uuden raskauden alettua hän alkoi hylkiä rintaa, ja marraskuun puolivälissä se ei kelvannut enää ollenkaan. Nyt harjoitellaan vaihtelevalla menestyksellä mukista juontia. Tyttö juo maitoa 1-2 dl päivässä, mutta neuvolan mukaan se on kuulemma ok. Lisäksi puuroista tulee maitoa 2,5 dl päivässä, ja raejuustosta jonkun verran. Vettä tarjotaan myös. Mikään juomari tämä lapsi ei kyllä ole.

Ei ole ollut ihan helppoa vauvanhoidon ja uuden raskauden yhdistäminen. Olen voinut tosi pahoin, ja se jatkuu edelleen, vaikka viikkoja yli 12. No, ehkä se kohta jo loppuisi. Nyt sentään jaksan jo vähän touhutakin lapsen kanssa, vaikka tuossa vähän aikaa sitten oli tosi synkeä jakso sen suhteen. Odotin vain aamulla iltaa ja nukkumaan pääsemistä. Nyt ehkä ollaan jo voiton puolella, toivottavasti!
 
HYVÄÄ JA ILOISTA JOULUA KAIKILLE!! :xmas:

Myö vietetään aattoa ihan kotona ja sitten illemmalla anoppilassa, koska sinne tulee pukki joka vuos kello 6. Siellä on hyvä käyä pukkia aina kahtomassa, tosin en tiiä, miten pitkään pukki siellä vielä vierailee, kun siellä nuorimmainenki on kuitenki jo 8-vuotias.

Pilkku tsemppiä ja toivotaan, että se tosiaan helpottaa :)


minä vaan -84
 
Kaikkea hyvää helmikuisten vauveleille ja perheille vuoteen 2014 :)
Vauvavuosikin alkaa tässä vedellä vähitellen viimeisiä ja 1-vuotispäivätkin lähestyy!

Ehkä tässä ihan kuukauden aikana on tuntunut, että tytöstä on tullut pikku tyttö eikä ole enää niin vauva :). Taidot on karttuneet, vuosi aloitettiin tuen kanssa kävelyllä ja joskus jään ihan katsomaan, että missä se pienokainen on. Hampaita tytölle tuli nyt rysäyksellä varmaan 5, siitä hieman kitinää iltaisin ja levottumuutta öisin. Suurempaa ruokapalaakin jo huolii suuhunsa.

Joku kyseli aiemmin niistä päiväunista. Meillä on nyt viikon verran testattu yksiä päiväunia ja ihan ok mennyt. Negatiivista on se, että jos tekemistä on ollut paljon, illalla on sitten tosi väsynyt, positiivista se, että silloin nukahtaa hetkessä ja on nukkunut ne yöt hyvin. Jos tyttö herää 2. päikkäreiltä liian myöhään, nukkumaanmeno siirtyy aina. Siksi se 2. päikkäreiden ajoittaminen ja ehtiminen päivään on alkanut olla joskus vähän vaikeaa. Sitten yhtenä päivänä yritin nukuttaa eikä edes malttanut nukahtaa, vaikka tuntui väsyneeltä, joten hän päätti näin sitten ihan itse. Eiköhän tässä vähitellen yksiin siirrytä.

Jugurttia tyttö on nyt saanut vähitellen, ei ole tullut onneksi mitään oireita. Muita hapanmaitotuotteita ei ole vielä saanut.

Mutta mitä muille kuuluu näin uuden vuoden alussa? Tulkaahan kertomaan!

EH & Tyttö 10 kk 1 vko
 
Hyvää uuttavuotta muillekin helmikuisille :)
Meidän uusivuosi meni kotona, pikkuinen nukkui eikä juuri välittänyt raketeista mitään. Itse ei luonnollisesti lähdetty minnekkään, vietettiin perheen kesken laatuaikaa.

Ah päikkärit, ei muuten nuku tuo neiti silloin kun niin päättää... :D Sitten mennään vaan aiemmin illasta nukkumaan jos ei päikkärit kelpaa. En ole alkanut taistella sen enempää kun tiedän olevan turhaa. Puolisen tuntia kokeillaan unta saada kiinni ja sitten myöhemmin uudestaan. Tappelu on turhaa, piristyy siitä ja sit ei ainakaan nuku.

Huomenna meillä on eka oikea tarhapäivä. Saa nähdä miten menee, luultavasti hyvin. Itsellä on varmaan se vaikein paikka kun ollaan oltu kotona kahdestaan koko tämä aika :( Nyyh, mun pieni kasvaa aivan liian nopeasti :'(
 
Heippa ja hyvää alkanutta vuotta!

Meillä mennään vauhdilla eteenpäin, viikon verran on nyt kävelty ilman tukea ja nyt menee jo yli parikymmentä askelta hyvinkin. Ihme kyllä ei ole vielä pahempia haavereita sattunut vaikka aikamoista kompurointia ja huojumista tuo vielä on. Sohvalta osaa tulla jo aika näppärästi takaperin alas ja matalan rahin päälle kiipeää ketterästi. Joulupukki toi puisen ksylofonin ja sitä soittelee mielellään, myös pehmolelut on alkaneet nyt kiinnostaa ja nallea halitaan kovasti. Mitään selkeitä sanoja en vielä ole bongannut, mutta selvästi tunnistaa paljon sanoja ja jos esimerkiksi pyytää hakemaan nallen/pallon/pöllön tms niin tuo kyllä melkein aina sen mitä on pyydetty.

Päiväunia meillä nukutaan vielä kahdet ja tuntuu että kyllä tuo ne vielä ehdottomasti tarvii. En usko että vielä onnistuisi päiväunien siirtäminen vasta lounaan jälkeisiksi, kun aamusta herätään 6-7.30 (nukkumaan käy illalla 19.30-20) ja viimeistään klo 11 on jo kyllä päästävä nukkumaan. Yöt nukutaan nyt hyvin, mitä nyt pari korvatulehdusta on ollut ja ne on vähän sotkeneet öitä hetkeksi.

Hampaita neidillä on neljä ja kolmas ylähammas selvästi jo kuultaa läpi. Ruoka maistuu hyvin ja saa olla jo vähän kokkareisempaakin. Raejuustoa on pari kertaa saanut vähän, mutta kunnolla aloittelen hapanmaitotuotteiden antamisen vasta kun saadaan tämä antibioottikuuri syötyä loppuun. Eilen käytiin 10kk neuvolassa ja nyt oli onneksi sekä painoa että pituutta tullut ihan hyvin, kun pari viime kertaa on tullut aika naftisti molempia.

Iloinen ja aika rauhallinen tyttö meillä on, ihana pikku naureskelija :) Mutta tosiaan tuntuu että on kasvanut jo niin isoksi tytöksi, että ei kyllä oikein voi enää vauvaksi sanoa. Ja täällä edelleen vauvakuume kolkuttelee, vaikka välillä kyllä tuntuu että ollaanko ihan hulluja kun halutaan toinen vauva just kun tämän kanssa on valvomiset ja muut helpottaneet :D

Turvaistuin-asia meillä tällä hetkellä mietinnässä, kun alkaa toppavaatteiden kanssa olla kaukalo jo niin ahdas. Tyttö tosin on pienikokoinen, 8200g ja 71,5cm, että en tiedä olisko vielä edes järkevää siirtää siihen isompaan istuimeen. Millaisia istuimia te olette hankkineet? Meillä lähipiirissä monella se Cybex mutta mietityttää vaan että olisko kuitenkin selkä menosuuntaan vielä parempi.

Hepa ja typy 10kk
 
Hepa_, turvaistuimesta me ostettiin Cybexin juno 2-fix palkki-istuin, ja tyttö on siinä jo pari kertaa matkustanut. Mietinnässä oli juuri tuo naama menosuuntaan matkustaminen, mutta tällä hetkellä tyttö on sen verran pieni, että ei kyllä heilahda istuimesta mihinkään :) Mitat meillä kuukausi sitten 78 cm ja 10,6 kg. Istuin on tosi turvallisen oloinen, päälle on kunnon sivutuet, ja palkki tosiaan tulee sen verran rintakehälle, että kovin voimakas eteenpäin nytkähdys ei ole mahdollinen. Turvallisemmalta vaikuttaa, kuin vauvakaukalo, jossa vauvan pää retkotti välillä tosi ilkeästi sivulle.

Jos rahaa olisi ollut käytössä enemmän, niin olisimme ehkä hankkineet Cybex Sironan, jossa ymmärtääkseni mahdollisuus myös matkustaa selkä menosuuntaan. Hinnat vain olivat noin 590 euroa ja 260 euroa, ja istuimilla tuntuu olevan lähes olematon jälleenmyyntiarvo, erityisesti kun tälle istuimelle tulee nyt tytön kanssa käyttöä ehkä kaksi vuotta, ja sitten vielä kaksi vuotta päälle seuraavan lapsen kanssa. Junon yläpaino on 18 kg, ja se riittää meille hyvin, kun tosiaan joskus kesällä 2015 pitää hankkia jo uusi istuin, jotta tämän saa kierrätettyä tulokkaalle. Jos tyttö jäisi ainoaksi lapseksi, niin olisimme ehkä hankkineet jonkun vielä isommaksi asti soveltuvan istuimen.

Tyttö muuten tykkää matkustaa naama menosuuntaan, hymyilee sieltä istuimeltaan, kun näkee meidät istumassa edessä. Kaukalossa ei tykännyt olla, ei nuku hyvin autossa, ja oli siellä vähän yksin, kun ei nähnyt mitään.
 
Hepa Meillä on turvaistuimena Besafe Izi Combi Isofix X3 ja tyttö matkustaa siinä selkä menosuuntaan. Piti lähes tunkea jo kaukaloon, joten vaihto oli tehtävä. Ihan kätevä istuin mielestäni.

Ja piti vielä sanoa tuosta vauvakuumeesta... että joo, kyllähän se joskus mielessä käy, että miksi tähän nyt uutta vauvaa toivoisi, kun tämä "paketti" suht'koht jo sujuu... mutta huoh, minkäs ajatuksilleen ja toiveilleen voi :). Eikä tässä ole vuosia (kuukausia) aikaa odotella, varsinkin jos taas pidempään menee kuten viimeeksi!

EH & Tyttö reilu 10 kk
 

Yhteistyössä