Helmikuun helmet 2014 *heinäkuussa*

Joko muilla tuntuu liikkeet?? Potkujahan tuskin vielä voi ainakaan mulla rv 10+1 tuntua,mutta nyt n. 5päivää ns.kutitellut ja kuplinut mahan sisällä niinku pieni hiiri menis siellä :D kai ne niitä liikkeitä sitten on. Tuntuu monta kertaa päivässsä. vauva kyllä liikkui edellisessä ultrassa tosi paljon...
 
miss_piggy
Veriseulasta, ite kävin ainaki siellä 11+1, kun nt-ultran yhteydessä kysyivät haluanko mennä. Eli meidän isossa keskussairaalassa ( tämän läänin isoin ) ei ainakaan rajana ole se 10+0.

Ite en usko, että liikkeitä voi vielä tuntea, se alkio/sikiö on niin pieni vielä, korkeintaan täälläkin noin 5cm mittanen, joten ei voi vielä tuntea :)

Oon syöny ku sika, en ees uskalla mennä puntariin. Pahoinvoinnit onneks loppunu niin ruokaki taas maistuu entiseen tapaan. Sokerirasitukseen joudun varmaan jossain vaiheessa menemään koska oon yli 30-vuotias. Eipä tänne sitten muuta. Aamuvuorot menossa ja kyllä väsyttää ku pääsee kotia.

12+1
 
missbiggy: Kyllä mä tuossa googlettelin että monetkin oli tunteneet liikkeitä rv 10+,mutta ei tietenkään ensisynnyttäjät :) sulla ilmeisesti ensimmäinen tulossa? ei ne siis ole mitään potkuja vaan siitä vauvan liikkeestä tulee ilmeisesti jotain ilmakuplia jotka kutittelee. Tietty vaikuttaa kohdun kallistuneisuus,mulla eteenpäin kallistunut kohtu.
 
3 Yötä ultraan on laskin aivan itse tänään... Odottavan aika on Toooooosi pitkä.

Voi kuinka ihanaa lukea hyviä uutisia <3
Jaziemily, ihana uutinen kaksosista, alko ihan itkettää. Mies katto vierestä " Ooksä lopullisesti seonnut".

Oloista: Täällä ainakin on helpottanut, -8kg pahoinvointi vei. Vieläkään en pysty syömään kun rajallisesti ja vähän kerrallaan ja usein mutta se kamalan paha olo on poissa. Vihdoin.

Mahasta: En tiedä kuvittelenko mutta mielestäni masu on vähän muuttunut. Aristava tuo alamaha, kohdusta jouhtuen? En tiedä. Musta tuntuu et toukka potkii mun virtsarakkoa. Sellanen epämielyttävän outo tunne ajoittain, onkohan se mahdollista. Eka ajattelin et varmaan on pissatulehdus mut ei, ekä hiivakaan ole tollanen välillä tuntuva. Mene ja tiedä. Muilla samanlaisia outoja tunteita?

Pomolle kertomisesta: Mä jouduin jo kertoo ihan heti alussa kun en tiennyt miten toi neuvola työaikana menee. Muutama työkaverikin on jo arvannut enkä ole niille kuitenkaan voinut valehdella vaikka olin toivonut että ois pysynyt salassa ultraan asti.

Täällä ois huomenna btw eka LOMAPVÄ, 4 vk ihanaa rauhaa.
11+6
 
Sokerirasituksesta, mulle mainitsi ekassa neuvolassa, että ei tarttis tässä raskaudessa mennä! Yllätyin kyl aikas paljon, koska ikää kuitenkin 30 v. Kuulemma kun normi painoindeksi, ei sukurasitetta ja edellisessä raskaudessa ei ollut, niin ei tarvi mennä. Hmm....edellinen vauveli painoi 4150 g, joten millasen 5 kilosen vauvan mä sieltä sit tällä kertaa punnerran?? :LOL: Noh, pääseehän sinne varmaan, jos neuvolassa alkaa oloja valittelemaan ;)

Jospa sit uskaltautuisin veriseulaan silloin 10+2. Kyllähän joo taudit näkyy verestä millon vaan, mutta kromosomihäiriöiden merkkiaineet näkyy veressä vain rajatun ajan, siksi tuo rajattu näytteenottoaika. Lähinnä siis siksi tuota asiaa stressaan, että jos meen 10+2 (että kerkeis hyvin tulokset ennen ultraa, joka on 12+2), niin mites jos laskettu aika heittääkin esim. viikolla, niin olinkin veriseulassa vasta 9+2?? Pitääkö se sit ottaa uudestaan? Muoks. luin just huslabin sivuilta, että vaikka näyte ohjeistetaan ottamaan aikaisintaan 10+0, niin näyte kelpaa 9+0 alkaen... Huh, lopetan asian vatvomisen... :)

-riitu- 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
miss_piggy
Ite luin vaan jostain että liikkeitä voi tuntea vasta paljon myöhemmin ku esim. rv 12, mutta en väitä vastaan ku en oo mikään lääkäri. Ite vaan en oo tuntenu mitään ku tässä vaiheessahan ne sen liikkeet on muutenki sellasia refleksin omaisia ja tyyppi joku ison katkaravun kokonen :D
 
miss_piggy
Tuolla kerho-osiossa on tähän ketjuun liittyen muuten suljettu kerho, liittykää sinnekin. Siellä on toistaseks aika hiljasta, ja sinnehän ei pääse sitten ketkään ketjun ulkopuoliset kurkkimaan mitä kirjotellaan :)
 
Heissan helmikuiset!
Tulin tuolta maaliskuisista vaan ihmettelemään, kun ainakin minä pääsen lukemaan teidän suljettua kerhoa heinäkuun 2013 osalta? Puuttuukohan jotain asetuksia? Ettette liikaa paljasta ;)

Terkuin Pikkusukka
 
  • Tykkää
Reactions: emlu
Mut pistetää painon takia vaikka ylipainoo ei olu juur nimeksikään.... onhan se hyvä mut muutenkaa tapana mussutella herkkuja ja sipejä inhonnu aina yms.. jotenki olo et normaalikokosia valvotaan ja arvostellaan... jos on normaalii isompi lantio ni pistetään lihavuuden piikkiin. Sori avautuminen mut moni asia kyl pistää kiristää täl hetkel :D
 
miss_piggy
Täällä on tullu pahoinvoinnin tilalle pääkipu. Eilen ja toissapäivänä aivan järjetön päänsärky, eikä meinaa edes panadol auttaa. Eilen menin sänkyyn jo joskus klo 21 mutta en kyllä nukahtanu ku päässä jyskytti. Ja toinen vaiva on nuo levottomat jalat, jalkoja pakottaa nukkumaan mennessä sen verran, että pitää pitää jalkojen alla paria tyynyä että jalat on kohollaan. Nice..
 
Takaisin lomalta ja netin ääressä taas.

Täällä oireisiin on tullut mukaan taas vanha ystäväni närästys. Ei niin ihanaa :(. mutta onneksi auttaa vähän noilla pureskeltavilla lääkkeillä, jotka sopii raskaana oleville myös.

Pahoiointi ei edelleenkään ole helpottanut vaikka eilen poksui 11+0. Olo on edelleen päivästä riippuen ihan hirveä ja vetämätön Painokin on laskenut raskauden alusta 3,5 kiloa. Mutta maha on pompsahtanut esiin ja nyt jo monet ovatkin kyselleet, että koska meidän perhe kasvaa sillä kolmannella.

Tiedättekö tosta partamies turkkilaisesta jogurtista, voiko sitä syödä raskaana? Mun herkkua ja olen syönyt pakettikaupalla, mutta nyt huomasin, että selosteessa lukee korkeapastoroitu maito, kerma ja hapate. Onkohan se kermakin pastoröitua?

Onko meidän ketjulle löytynyt päivittäjää?

missy mulla oli tota jalkasärkyä ja levottomuutta ekoilla viikoilla. Liittynee lisääntyneeseen verenmäärään ja pitäisi mennä ohi aika nopeasti. Toivotaan , että sulla olo paranee. Olsiiko sulla raskausmigreeni kyseessä?
 
Minä kärsin migreenistä muutenkin mutta nyt on ollut todella usein pää kipeä. Neuvolalääkäri sanoin että voin hyvin ottaa 1g parasetamolia ja päälle vielä 800mg ibuprofeenia ja nämä siis kerralla huiviin. Johan tepsi.
 
Enpä usko sitten että tarvitsee mennä sinne sokerirasitukseen. Tosiaan kun mitään syytä ei ole. Huh! Tänään tuli muuten ne yhteisseulan tulokset kirjeitse, ja niissä vain kerrottiin että tulos on normaali eikä lisääntynyttä riskiä ole. :heart:

Migreenistä puheenollen; itsellä on todettu v. 2010 alussa migreeni, joka ei onneksi oireillut paljoa ennen ensimmäistä raskautta. Sitten tulin raskaaksi v. 2011 ja koko sinä aikana ei kohtauksia ollut. Mutta, raskauden jälkeen ne tulivatkin rytinällä takaisin; noin joka viikko ainakin yksi kohtaus (ja kaikki keillä migreeni on tietävät varmaan kuinka ihanaa se on..). Osaksi syytän kyllä e-pillereitä, joita ei edes saisi syödä jos se on todettu, mutta päätettiin kokeilla kun ei niitä kohtauksia aiemmin tosiaan paljoa ollut. Sitten menin uudestaan vastaanotolle ja vaihdettiin merkkiä, ei mitään apua. Minipilleritkään ei sopineet. Noh, tuloksena se, että mitään ehkäisyä ei oikein voi käyttää, lisäävät vain kohtauksia. Nyt pelottaa se että tuleeko niitä tässä raskaudessa (joku mainitsikin raskausmigreenin..?) ja kun niitä lääkkeitä ei saa vissiin edes käyttää raskaana. Pitää kai vaan toivoa että ne taas olisi hetkeksi multa loppuneet. Eikä itsellä ainakaan mistään normi särkylääkkeestä ole minkäänlaista hyötyä, ei ennakoivanakaan.
 
migreenistä Mullakin on migreeniä, mutta se on hormonaalista, eli joka kuu pari päivää ennen menkkoja tulee. raskausaikana ei ole onneksi ollut.

veriseuloista ja np-ultrasta Täällä mun asuinmaassa näitä ei oteta. Siihen miksi ei, on eettiset syyt. Eli käytännössä ainoa seulonta on rakenneultra. Yli 35 vuotiaat pääsee täällä seulaan, mutta muilla ei ole mahdollisuuksia ellei jotain tiettyä riskiä johonkin ole. Eli jännityksellä saa sitä rakenneultraa sitten odotella.
 
Heips!

Täällä kans yks tuore odottaja! :) Varhais ultrassa sain tietää,että odottelenkin nyt sitten kaksosia! Huikee,mutta samalla hiukan pelottava fiilis kaikesta,että miten pärjää jne. :D Nyt viikkoja kasassa vasta 10+4,joten onneksi pikku hiljaa jo lähestytään pois pahimmilta riskiviikoilta..LA 21.02.14 :) Mulla kans kiusannut päänsärky,ja toki myös pahoinvointi...pariin otteeseen niin kovin särkenyt pää,että luulin jo sen olevan migreeniä vaikken normaalisti sellaista vaivaa "sairasta".

Kovasti ja innoissani jo np-ultraa odottelen,joka on tuossa parin parin viikon päästä :)
Töihinkin pitäisi palata torstaina,vatsa aikamoisen turvonnut jatkuvasti,pariin otteeseen joku jo kysäissytkin,että ollaankos sitä raskaana :D (normaalisti mulla litteä vatsa/muutenkin pieni kokoinen).
Mietityttää milloinkas sitä kannattaa töissä kertoa? Kokemuksia? Tietty ensin ainakin riskiviikot pois alta,kun ei tosiaan tiedä mitä kaikkea voinkaan vielä tapahtua,kun niin alussa mennään :) Onnellisia odotushetkiä kaikille onnenpotkua odotteleville ! :)
 
Viimeksi muokattu:
Vau toiset kaksoset meidän porukkaan :) Töissä kerroin ite esikoisesta rv 22. Nyt kerroin heti plussan jälkeen pomolle etten tulekaan takaisin tammikuussa :) Riippuu sun työsopimuksesta, jos sulla on vakkari ja täydet tunnit nii voi kertoo millon vaan. Jos on huono sopimus, kuten mulla oli odotin mahdollisimman pitkään. Kerroin sit rv 22 ja mulla oli niin mahtavat pomot et rv 24 allerkirjoitin vakituisen työsopimuksen <3
 
Tässä just vaan se,että tua maha saattaapi tulla aikas ajoissa näkyviin :D Meillä kans todella kiva työporukka,ja lasten kanssa muutenkin työskentelen niin sieltä kyllä ainakin ymmärrystä löytyy tähän juttuun,muutenkin siellä sellainen kaverillinen työilmapiiri kaikkien välillä mukaan lukien myös siis meidän pomon joka on kans aivan mahtava! Mulla määräaikainen työsoppari et puoleen väliin tammikuuta ois tarkotus olla,mikäli siis sinne asti sitte jaksaa/pystyy olemaan työelämässä :) Mahtavat pomot kyllä sulla,pakko myöntää! :)
 

Yhteistyössä