*Helmikuun helmet 2017*

Oireista: aamulla huomasin hampaita pestessä, että ikenet(?) vuotaa verta ja oon nyt illallakin joutunut syljeskelemään verta mikä on aika ällöä. Pelästyin aika pahoin aamulla, kun ei ole koskaan ollut ientulehduksia tai vastaavaa. Onkohan tää ihan normaali raskauden aiheuttama oire? Pitänee kyllä varata hammaslääkäriaika muutenkin, kun olen kuullut, että hampaat kannattaisi tsekata kuntoon raskauden alussa.

Mulla vuotaa ikenet myös verta ja samoin ekassa raskaudessa. On kuulemma normaalia. :)

Keskenmenon pelko: Täälläkin pelko on välillä hurjan hallitseva. Joka märkä tunne on pakko käydä tarkistamassa ja joka vihlaisu alavatsatsassa saa pelot pinnalle.Tuntuu, että aika matelee siihen että riskiviikot päättyy, vaikka teidostan, että senkin jälkeen voi jotain pahaa tapahtua. Uskon peloista huolimatta kaiken menevän hyvin, vaikka välillä siihen luottaminen onkin vaikeaa. Pelkohan ei lopu vauvan syntymään. Sitten se vasta alkaakin nimimerkillä tarkistan vieläkin useamman kerran yössä, että kolmevuotias hengittää...
 
Moikka! Täällä yksi pari päivää sitten plussanut liittyy seuraanne odottamaan. :) Esikoinen täyttää juhannuksena vuoden, eli näille tulisi ikäeroa sellainen 1v8kk. Mulla ei minkäänmoisia oireita oo vielä, ja testailinkin vasta kun menkat oli myöhässä. Tämä toinen lapsi oli kuitenkin siis ihan toiveissa, ja tärppäsi nyt kolmannesta varsinaisesta yrityskierrosta. Laitoinkin jo viestiä tuosta fb-ryhmästä :)

19.2./ rukkapeikko / 27 / TAYS / 2.lapsi
Hauska kun munkin esikoinen on syntynyt juhannuksena ja 1v7kk myöhemmin helmikuussa syntyi kakkonen.
Esikoinen on poika (nyt 14v) ja kakkonen on tyttö (12v) ja niillä on samaan aikaan alkanut teini-ikä
 
Mulla on kans pieni pelko persiissä siihen asti että sen sykkeen näen tai kuulen siellä ultrassa. Omasta keskenmenneestä aikaa kohta tasan kolme vuotta ja välissä yks onnistunut raskaus mutta kyl se siellä kaihertaa vaikka oonkin sitä mieltä että korkeemman kädessä tämä kaikki on ja kaikella on tarkoituksensa. Silti on jo niin innoissaan pienestä et olis se iso kolaus jos meniskin kesken tai olis tm.

Mulla on ollu ajoittain haamupotkuja koko tän 1v9kk esikoisen syntymän jälkeen aina yhtä hauskoja. En kans malttais odottaa oikeita potkuja, ei sen ihanampaa ookaan!
 
Mä jäin töissä kiinni perjantaina mun sijaiselle, jota oon perehdyttänyt tiistaista asti. Oli vähän ihmetellyt mun vessaan sinkoiluja, mutta perjantaina katsoi vierestä kahteen kertaan kun oksensin :$
Jälkimmäisen jälkeen en viitsinyt enää keksiä selityksiä.
Mutta hän lupasi, ettei puhu kenellekään. Koska mä kerron töissä vasta kun on pakko, eli noin 1,5kk ennen äitiyslomaa.
Tänään en sitten olekaan yrjönnyt kertaakaan (olen käytännössä nukkunut koko päivän) :D

Nyt nautin lomasta!
Oinas ja Onni 7+4
 
Cicada opiskelen solu- ja molekyylibiologian maisterin opintoja parhaillaan :) tutkimus kiinnostaa. Meidän labrassa on töissä myös amk-pohjalla labrateknikkoja, jotka tekee sitten juuri vaan kaikkia käytännön hommia labrassa :)
 
Moi kaikille (y) Täällä kirjoittelee varovaisesti onnellinen 7+3 viikoilla oleva 32v Keski-suomalainen, perjantaina oli eka ultra jossa nähtiin sydämensyke ja muutenkin kaikki oli mallillaan. Toinen raskaus, esikoinen nyt reilu 2.5v ja kovasti toivomme että kaikki menisi hyvin ja 2.2,2017 olisi sitten laskettuaika ♡ Alkuraskaus on ollut aika vaikea, kovia mahakipuja ollut ja plussapäivästä lähtien pahoinvointia, joka tuntuu vain pahenevan. Tänään jo soittelin päivystykseen, että onko mentävä tiputukseen, kun alkaa olemaan aika kuiva olo, syötyä saan kaikkea kuivaa ja pehmeää, kuten terveellisesti pullaa, vaaleaa leipää, puuroa, mutta nesteet tulee heti ylös :( Toivotaan että alkaisi jossain vaiheessa helpottamaan. Aika rankalta tuntuu, kun ei pysty mitään tekemään eikä missään käymään.
 
  • Tykkää
Reactions: Summer2
Tervetuloa uusille taas!

Matkustamisesta, meillä on tarkoitus tehdä joku Eurooppaan suuntaava lyhyt reissu elo-syyskuun vaihteessa, jos ei mitään erikoisia riskejä ilmaannu. Suurin riski reissussa on varmaan listeria tai muu pöpö kun bakteerikanta on erilainen ja hygieniasta ei aina ole varmuutta. Ihan varuiksi vilkaisisin oman matkavakuutuksen ehdot jos käy niin, että reissussa täytyy turvautua lääkäriin. Lämpimissä kohteissa olisin erityisen tarkka sen kanssa mitä syön ja missä. Ne pöpöt ei ehkä aikuiselle tee mitään, mut listeria voi aiheuttaa keskenmenonkin.
 
Me ollaan menossa Turkkiin ensi kuussa ja viikkoja sillon muistaakseni 11+3.
Hassu sattuma kun 3 vuotta sitten kun oltiin Turkissa,odotin silloin esikoista :). Luin juuri,että maitotuotteetkin on pastöroituja joten ruokailut pitäisi sujua sen enempää miettimättä.

Eilen oli pakko ostaa suolakurkkua! Nauratti,että olempa kliseinen odottaja:D. Yleensä makea kuten karkki yms maistuu,mutta nyt ei tee yhtään mieli
 
Onks sulla vaikuttanut raskaus imetykseen, ootko huomannut? Musta tuntuu et maito on jo tiukemmassa, ja tissit vähän herkemmät. Ehkä senkin takia (tai sit ihan jonkun muun) toi on nyt roikkunu pari yötä tississä kiinni, mä en saa nukuttua ja oon ihan loppu. Entä meinaatko lopettaa ennen toisen syntymää? Mä tavallaan toivoisin et toi vierottuis itellään tässä raskausaikana... Toisaalta se on toiselle niin tärkee juttu et en tiä onko musta viemään sitä pois :D

(Karkas omia aikojaan kesken kaiken)
. On vaikuttanut imetykseen, maitoa ei tuu enää niin paljoa ja jotenkain tuo imetys on menny rimpuilemiseks. Tarkotus olis pikkuhiljaa alkaa lopettelemaan heinäkuun jälkeen kun tulee vuosi täyteen, jos onnistuis helposti Pieni tauko ennen seuraavaa olis ihan paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille! mä en oo pystyny kirjottaan viime päivinä, oon ollu niin huonovointinen, mut pakko ollu koittaa töissä selvitä.. niin vapaa-ajalla ei oo tullu koneella oltua sit yhtää. Kerran oon vasta oksentanu, mut muuten sit yökkiny ja tuntuu että koko ajan pitää olla syömässä jotain, ettei paha olo tulis niin voimakkaana.. tätä menoa turpoan varmaan 20kg tässä alkuraskaudessa!!! :/

Tyyppinen kiva kuulla sun kokemuksesta tunteiden syntymisestä toista lasta kohtaan! :) kyllähän se varmaan sit niin menee, että rakastuu tähän toiseenkin <3 nyt vaan niin vaikee kuvitella kun esikoinen on kaikki kaikessa ja tää toinen ei tunnu millään vielä todelliselta.

Esva: Harmi ettei vauvan isä oo kiinnostunut oleen mukana :/ mutta aivan mahtavaa, että sulla löytyy ystävistä ihania miehiä <3 henkkoht seuranneena joitai vastaavia juttuja oon sitä mieltä, että etenkin lapsen kannalta parempi jos isä ei oo ollenkaan mukana sillon, jos ei todella oo kiinnostunut, entä sellanen on-off-jojoilu. Mut toki näissä asioissa on aina monta puolta, eikä omakohtaista kokemusta oo. Mut sä tuut varmasti selviään tosi hyvin <3

Täällä puhuttiin raskauden eroista, niin mulla tää toinen nyt on ollu tooosi paljo lievempi pahoinvoinnin suhteen oksentelun lukumäärässä :D mutta muutoin samat oireet ja sama kuvotus.. ja vielähän tässä kerkee alkaa oksentaan.

Peloista: mä pelkäsin esikoisen raskaudessa kaikkea mahollista, olin varma että menee kesken, on jtn häikkää nt-ultrassa ja rakenneultras, synnytyksessä tulee jtn komplikaatioita ym ym.. ruokajutuista olin aivan hysteerikko. Nyt jostai syystä oon paljon rauhallisimmin mielin, tai on sellanen olo, että otetaan mitä annetaan. Toki vieläkää en uskalla uskoa, että oikeesti tulis vauva..<3

Huhhuh maratooniviesti :D luppelo 7+6
 
  • Tykkää
Reactions: kesäyllätys
Minäkin voisin uskaltautua mukaan, testin tein alkuviikosta, nyt taitaa olla rv4+4. Minä olen 31-vuotias kahden lapsen äiti Keski-Pohjanmaalta. Esikoinen tulee syksyllä jo 13 vuotta ja nuorempi on 2v 2kk, tyttöjä molemmat. Tuli yllätyksenä, miten nopeasti sitä raskautui, jo toisella yrityskierroksella.

Turvotus on aivan jäätävää. Lopetin tupakoinnin plussan jälkeen ja se varmaan edesauttaa mahan jumittamista. Raskautta uskalsin alkaa epäillä kun rinnat saivat yhtäkkiä jostakin lisää fillinkiä. Ja jo pari viikkoa olen ollut todella kärtynen, vaikka normisti aika rauhallinen. Niin ja jonkinlainen pesänrakennusvimma päällä, mallaillut maaleja vähän joka huoneeseen. :D

Faceen lähtisin mielelläni mukaan, kunhan ryhmä ei tosiaan näy kenellekään. :) Tutkailen nuo liittymisohjeet ja laitan pyyntöä. :)

22.2 / Nete / 31 / K-PKS / 3.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Heipähei pitkästä aikaa! Täällä olikin sopivasti juuri matkustelusta puhetta. Tulimme juuri reissusta ja hyvin män kaikki. Ällötysolo nostanut vähän enemmän päätään, mutta muutoin ei ongelmia minkäänlaisia. Oksentaa ei ole onneksi vielä tarvinut. Aiemmilla kerroilla ne oksentelukerrat taisi olla lähempänä viikkoa 10. Silloinkaan niitä ei montaa kyllä ollut. Mutta matka meni siis hyvin.

Imetys on minulle tosi tärkeää ja neuvon mielelläni jos jollain on siitä jotain kysyttävää...joskus niitä neuvoja saattaapi tulla kysymättäkin...mutta lämpimästi suosittelen lukemaan asiasta mahdollisimman paljon ennen kuin se aika koittaa. Tieto auttaa eteenpäin ja se ei oikeasti ole ihan helppo juttu moninaisine vaiheineen. Mutta jos tietoa löytyy niin osaa erilaisiin ongelmiin varautua paremmin ja uskoa onnistumiseen paremmin vaikeissakin vaiheissa. Uskon, että jos en olisi lukenut aiheesta niin paljon ennen esikoista, en välttämättä olisi sillä taipaleella onnistunut. Oli se välillä niiiiiiiiiin hankalaa. Toisen kohdalla tietysti kaikki oli jo paljon tutumpaa. Mutta lopussa kiitos seisoo ja koin alun jälkeen imetyksen ehdottomasti helpoimpana tapana ruokkia lapsi.

Ar-ultra häämöttää jo keskiviikkona ja vähän pistää jo jännittämään. Sittenpä sitä on jo viisaampi monen asian suhteen.

Elisia 7+0:ko?
 
Stressi! Valkovuoto on aika runsasta ja vetistä. Ja jatkuvasti käyn tarkistamassa että nytkö se vuoto alkoi. Pientä kuvotusta välillä ja pientä pistelyä vatsassa. Sen takia paniikki. Röyhyttelykin loppui.

Onko toi valkkari sit ees hyvä merkki?

- panikoiva Bettinah ja muru 4+1 (kaikki laskuritkin näyttää eri päiviä niin en yhtään tiedä oikeaa päivää :D)
 
Bettinah täällä on kans todella vetistä valkovuotoa ja runsasta :LOL: gynen mukaan täysin normaalia ja asiaankuuluvaa (y)välillä tulee enempi ja vähempi..ar- ultrassa oikeen tunsin kuinka valkkaria valu kun gyne lopetti tutkimisen :LOL:

Kinder_kitty & minion 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Bettinah
Perjantaina loppu rusehtava vuoto ja ei oo siis edelleenkään vuotanut perjantain jälkeen (y) en mä ole kauhean huolissani, koska oon lukenut et on tosi yleistä..eikä tosiaan oo kipuja yms..

Matkustaminen me ollaan lähdössä elokuun alussa viikoksi kreikkaan...hieman kans jännittää et tuleeko taas vatsapöpö..kun 2014 oltiin turkissa ja mulle tuli siel joku vatsapöpö vaik söinkin maitohappobakteereja varmaan siis ruuasta tuli...tai jostain.. nyt hieman pelottaa kyllä varsinkin tuo syöminen..täällä ois viikkoja silloin jo 15 :eek:
 
Jee! Väsymystä ilmassa. Yöllä nukuin päälle 8h ja nyt nukuin päiväunet 1,5h. Olisin nukkunut kauemmin mutta niin kova pissahätä että oli pakko nousta. Ja pissattaa myös! Jee! Koitan vaan hakea lisää ja lisää oireita jotta kaikki menisi hyvin :D vatsa myös tänään pullottanut paljon. Joskus hälvenee kyllä mutta yleensä keskipäivän aikoihin pahimillaan (parhaimillaan) ja jouduin peittelemään naapureilta. Isot paidat on hyviä ja farkkuja en pysty pitämään joten kuljen mekoilla (ihanaa että on kesä ainakin tulossa :D) ja miehen lökäreillä. En viitsi vielä ostaa äippähousuja jos meneekin kesken niin sit harmittaa ja ne housut vaan kummittelee.
 
Peloista:
Mulla eka raskaus oli tuulimuna. Ja kun aloin sen jälkeen esikoista odottamaan (17-vuotiaana) niin olin aivan varma, että se menee kesken myös. Pelkäsin kokoajan. Tein jopa taulukon millä viikolla on kuinka suuri % eloon jäämiselle.
Ei silloin 2001-2002 meillä ollut edes tietokonetta. Tai siis oli, muttei nettiä.
Ei silloin käyty varhaisultrassa ei edes np-ultrassa. Eka ultra oli viikolla 20 rakenneultra.
Viikolla 19 kuuluikin vatsasta kahdet sydänäänet. Siitä sitten vaan kotiin odottelemaan seuraavaa päivää. Lääkäri löysi myös kahdet sydänäänet. Sitten vielä päiväksi odottelua ennenkuin pääsin ylimääräiseen ultraan, jossa todettiin yhden sikiön siellä vain olevan. Syytä tuohon en koskaan saanut.
Mun tuttava samoihin aikoihin kävi myös rakenneultrassa (eka ultra). Siellä todettiin, että se vauva joka kovasti kasvatti masua ja potki, onkin vaikeasti kehitysvammainen. Häneltä puuttui päästäkin puolet. Ei olisi selvinnyt hengissä tässä maailmassa.
Tuollainenkin oltais huomattu jo np-ultrassa jos silloin oltais sellainen tehty.

Että kyllä meillä on kuitenkin asiat hyvin nykyään :)

-Oinas ja Onni 7+5
 
Kinder_Kitty, mä varmaan välttelisin jääpaloja, ne on aika yleinen mahapöpön lähde. Samoin huonosti pestyt vihannekset ja sit just kaikki buffeteissa seisoneet maidot ja majoneesit. Mä Oon kans joka reissussa melkeinpä kärvistellyt mahan kanssa vaikka olis millaiset tropit mukana, on se vaan niin helppoa napata joku pöpö.
 
  • Tykkää
Reactions: kesäyllätys
naeli juu tosiaan noi jääpalat on ehdoton nou..täytyy vaan muistaa joka paikassa sitten sanoa että ei jäitä... ja noi kasvikset..vähän kans hankala juttu kun mistä sitä tietää miten on pesty yms.. ja uskaltaakohan ollenkaan syödä raakoja kasviksia... mekin aateltiin syödä vaan ulkona.. vaik meillä on kyllä huoneistohotelli mut jotenkin en lomalla halua tehdä ruokaa itse, kun muutenkin jokapäivä saa ruokaa laittaa :LOL: yleensä en oo mitenkään herkkä vatsanen..mut tosiaan siellä turkissa iski..mieheen ei kyllä iskeny o_O vaik syötiin tismalleen samoja ruokia..ja juomia...ei se pöpö kestänyt onneks kun yön ajan...imodium autto hyvin(y) saakohan sitä syödä raskausaikana :(
 
Kinder_Kitty, imodiumia ei saa käyttää raskausaikana, just edellisessä raskaudessa sitä nimittäin meinasin ottaa. Kai ne pöpöt on vähän huonoa tuuria kun että kuka saa ja kuka ei, eihän samoja ruokia Oo välttämättä samoilla likaisilla käsillä käsitelty molempia. Mistä niitä aina tietää :unsure:
 
Taidan kysyä neuvolasta asiaa ja sitten vielä soitella lähempänä sinne teratologiseen tietopalveluun :) jostain löysin keskustelun missä joku oli soittanut sinne ja sieltä sanottiin et voi käyttää mut tästä jo useita vuosia.
 

Yhteistyössä