** Helmikuun Helmet** tammikuu

Huomenta

Olipas juttua. En taida lähteä vaipparoskis-rinnanlämmitin keskusteluihin, on puitu jo paljon =) .

Mä olin eile iha mase ja niin hemmetin väsynyt. Menin kympiltä nukkuu ja tytötki nukku koko yön putkeen, joten sain sitä kaivattua unta ja lepoa! Tosin viime yönä supisteli erittäin mojovasti. Ei säännöllisyyttä, mutta useempi tuli ja piti ihan keskittyä hengittelee. Aamulla noustessa ihan sairaat poltot alamahalla ja alaselällä. Ajo kakkoselle ens teoiks.. Polttelee sillai pahojen menkkakipujen lailla nytkin, mutta supistukset taitaa kaikota. No anyway, ekaa kertaa todella tuntunu supparit, ett äuseempi noita, ts. säännöllisesti, ni lähtö ois lähellä. Toivotaan, että ärtyyvät takas =) .

MItehä Tarpalla? Jos meidän yhteinen kaveri ilmestyy meseen, pakko utsia, onko kuullu mitää ;) :whistle: .

Nyt tuttiritarin pariin :D

:heart: nelli&pulla 37+2
 
Huomenta vaan :wave: Siitä rokotteesta, niin oisko ollu ekalla neuvola käynnillä, kun se tarra korttiin lätkästiin.
Väsyttää ihan perskuleesti. Heräsin, kun mies tuli tunti sitten töistä.
Ei viitsi takasin mennä nukkumaan, kun lapset kohta herää, vaikka kyllä houkuttelis köllähtää miehen viereen.
Apua, maanantain hammaslääkäri lähestyy!
Nyt kahvetta :p
37+5
 
huomenia!

yö meni aika mukavasti ja melkeen kasiin tuli nukuttua. tietty useempi kerta taas veskissä mut siihen on jo tottunu B) lapsetki nukku aika hyvin. kohta pitää ukko potkia ylös. mitään supisteluihin viittaavaakaan ei oo, mutta mä en nyt niitä oikeesti toivokkaan ku tää aikataulu on nyt tällänen. parin vkon päästä sit toivotaan suppareita oikeen urakalla =)

mun neuvolakortissa oli ihan se paikka siitä rokotuksesta eli rasti ruutuun, ei tarvinnu tarraa. ja en muista mitä kyseli mut kait se jotain kyseli ja sen perusteella sit ruksitti :whistle: kait noi terveydenhuollon ammattilaiset sit tietää et kannattaako se rokotus vai ei. meki täällä rajan pinnassa kuiteski ja ryssiä pyörii enempi ku oman paikkakuntalaisia :kieh:

kiin ja evaellen: tosta yksinhuoltajuudesta, mä kun tiesin heti alusta lähtien että tuun olemaan yksin vauvan kanssa ni siihen asennoituki sit alusta lähtien niin =) yksinodotus ei myöskään tuntunu pahalta vaikka kyllä sitä toki välillä aatteli et olis kiva jos olis toinenki siinä. nykyäänhän on hirveesti kaikkia tukiryhmiä ja vertaistukea yksinodottajille mitä ei -05 vielä hirveesti ollu tai sitte mä en osannu vaan ettiä. eve mantun kirjan jälkeenhän näistä asioista alettiin enempi puhua ja asia nous tapetille miten yleistä onkaan. suomessaki syntyy vuodessa n. 2000 "isätöntä" vauvaa ja se on paljon. ja mulla oli hirmu helppo vauva et sen puoleen pääsin aika vähällä vaikka tietty sitä välillä oli aika väsyny. mulla on nyt eri tilanne kun viimeks ja se aiheuttaa tiettyjä "ongelmia" koska viimeks hoidin ite kokonaan vauvan ja päätin kaikista asioista, nyt sitte pitääki antaa toisen puuttua kans ja päättää yms. tiukka paikka :whistle: no ehkäpä sitä oppii jakamaan vastuuta kun siihen on mahdollisuus =) nelli tietää mistä mä puhun ;)

nyt antamaan aamupalaa :wave:
 
Cruella tiedän juu :) .
Ja yksinhuoltajuudesta.. Mä en oi voinu kuvitellakkaan aikoinanu, että jään alle 3kuisen ja 1v10kk kaa keskenään, mut eipä sitä elämästä tiedä. Kiitos hatunnostoista! Ei se helppoo ollu, mutta kaikkeen tottuu ja selviää Tosin ei ilman apua. Kuopiossa sain ihan ok tuen, tosin mitään en ois saanu, jos en ois ITE vaatinut, että se on sääli. Koska monilla ei varmasti ole voimia ja kykyä tunnistaa omaa väsymystään, enne ku sot menee tilanne jo ihan hurjaks. Evaellen kirjottikin yhteiskunnan tuesta..siihen se valitettavasti on mennyt, että resurseja on vaa lastensuojelutapauksiin. Nii se Kuopiossakin vaihtu, mutta olin jo silloin paremmin "jaloillani".

Ei ole Tarppa ainakaan vielä synnyttänyt. Just kamun kaa mesessä..

Pakko kuiteski vaipparoskikseen ja tissilämppäreihin kommentoida
:D

Tisuvillat löytyy multakin, mutta ne kutittaa :( . Mutta mulla on arat rinnat ja suojata ne pitää, varsinki kun maito nousee, en kestänyt edes kesällä +30C hempeää kesätuulta, joten kyllä ne voivat olla todella tarpeelliset joillekin aroille, ja varsinki talvella!
Vaipparoskiksen voisin ottaa, jos ois ylimäärästä rahaa tai joku sen ostas..mutta hyvin pärjää taviksellakin :)
 
mä vielä lisään tohon yh-juttuun, et mulla ei juurikaan tukiverkkoja ollu, tai oli mut kaikki päivisin töissä eikä niitä voinu vkl velvottaa poikaa hoitamaan ku ainoot vapaat. tietty tarvittaessa sain apua vkl mut viikot piti pärjätä yksin. mihinkään ei oikeen päässy, siis omiin menoihin mut en mä niitä kaivannukkaan hirveesti. välillä pääsin salille ni se riitti. äkkiä sitä oppi siihen et sellasiin juttuihin mä en mee mihin ei vauvan kanssa pääse. ehkä kerran kahdessa tai kolmessa kuukaudessa sain vapaa-illan, välillä meni pitempäänki. nyt varmaan outoa kun voi lähteä vaikka kaupassa käymään yksikseen eikä tarvi mitään kummempia sumplimisia =) yksinhuoltajanakin viihdyin mut on tää parisuhde sit taas toisenlaista kun on se toinen aikuinen jakamassa sitä vastuuta. oon viimiset 3 vuotta ollu tyytyväinen elämääni, sen jokaiseen osaan. nyt on välillä rankkaa kun on enempi lapsia mut kaikkeen tottuu. kiva seurailla ton 2 veen kehitystä miten nopeutu kun tuli enempi elämää, siis puheenkehitystä mikä hällä oli vähän jälkijunassa.

kevytmelankolia: jaksamista :hug: toivottavasti pian tapahtus jotain. varmaan stressaavaa kun tietää et vauva iso ja koko ajan kasvaa ja alakautta pitäs synnyttää :/ vai olikos sulle luvattu sectiota?
 
Cruella 28.1 katotaan mitä tehdään, joko käynnistetään tai sitten sektio.
Sektiota lupailtiin, jos paino on ehtiny nousta yli neljän kilon.
En kyllä sektioon kovin mielelläni mene, mutta ei kyllä houkuta ajatus yli nelikilosta väkertää alakauttakaan.
Eihän tässä enää pitkä aika ole, mutta kauhistuttaa, kun tietää vauvan kasvavan kokoajan.

 
Huomenta |O

Väsyttää ihan sikana vaikka kertaakaan ainakaan muistaakseni noussut yöllä pissalle. Vasta tuossa 8 aikoihin heräsin ja nyt väsyttää taas. :/

Ehkä menen hetkeks huilaa viel.

Nalle-puhille jaksuja :hug: Jos oikein pahaks flunssa pääsee niin sinuna ottaisin yhteyttä johonkin. :heart:

Verenpaine oli ihan hyvässä kuosissa eilen illalla. Ja vauveli riehui. Nyt on taas ollut aamun hiljaiseloa vaikka yleensä riehuu näillä aamun tunneilla. Noh seuraillaa.

Jalat senkun turpoo. :/

Onkos muilla vastaavaa että jalkoihin tulee näppyjä mitkä kutisee ihan tajuttomasti ja sit rupee polttelee ja kihelmöimään se kohta. :/

Niisku-neiti & rinsessa 37+4
 
No eipä ole päänsärky vieläkään kokonaan lähtenyt :( , eilen otin vielä ennen nukkumaan menoa paramaxia ja nyt aamullakin yhden.. Ehkä mä vaan nukuin eilen liikaa.
Nuhakin on, tosin mulla on nuhaa ollut käytännössä koko raskausajan; allergiaa ja lisäksi limakalvot ihan kuivat. Ainahan mulla nokka valuu ku tarkemmin ajattelee...
No joo, jalat on nyt sheivattu joten mä voin mennä synnyttämään koska vaan :D. Huomenna mullakin jo rv 37+0!

 
Tere,

mulla on nyt vissiin osit tämmöstä rytmiä: Nukkumaan 12-02, ylös 04-06, uudet unet 08-10... Enteileeköhän tää vauvan rytmiä? ;) Tosiaan, katoin hetken aikaa tota Huvituttia (ai kun ne lapset on söpön tosissaan! :D ) ja simahdin soffalle. Heräsin just on on vähän pöhnäinen olo...

Mitäköhän sitä tänään tekis? :/ Ollaan ainakin menossa kattomaan yksien kavereitten tiistaina syntynyttä poikavauvaa. :heart: Pääsee vähän taas fiilistelemään ja nuuskimaan! =)

Jaksuja kaikille :hug: Viddumaisia nuo taudit: pitää näitten jomotusten lisäks sit vielä jotain ylimääräisiä flunssia ja mahatauteja pukata. :kieh: Täällä ollaan *kopkop* kaikesta huolimatta vältytty kaikilta flunssilta.
Janottaa taas pirusti... :p Greippi light limu- here I come! :p
 
kun lueskelin noista isyyspakkauksista, onko kaikilla jotain hankittuna isälle? Aluks ajattelin sellasen tehdä ite, mut en tiedä mitä sinne ostais, kun ei rahaakaan olis hirveesti... Oisko ehdotuksia, mitä kaikkee sinne vois laittaa tai olisko jotain ehdotuksia ihan vaan yhdestä hyvästä lahjasta? Olis se kiva jotenkin isääkin muistaa =) Millon sen isyyspaakuksen tai muun lahjan annatte isälle? Vähän tyhmiä kysymyksiä, mut nyt aloin tälläsistä stressaamaan :ashamed:
 
Chili: Ei mulla oo mitään tulevalle isälle varattuna. Kiva ideahan se on, mutta mä oon semmonen lahjojen ostelija muutenkin, että se ei ois mitään erikoista meidän perheessä. Mies sai marraskuussa isänpäivälahjaks kaks isyysaiheista kirjaa ja teen muutenkin yllärihankintoja sille. Toisaalta, tuolla Vauva-lehden sivuilla nettikaupassa ois ihania tyynyliinoja tekstillä "ÄITI" ja "ISÄ", mutta niitä oon kyllä miettiny ihan molemmille. En nyt sit tiiä... :/ pitäisköhän tolle rakkaalle sit oikeesti varata joku ylläripylläri... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
Chili: Ei mulla oo mitään tulevalle isälle varattuna. Kiva ideahan se on, mutta mä oon semmonen lahjojen ostelija muutenkin, että se ei ois mitään erikoista meidän perheessä. Mies sai marraskuussa isänpäivälahjaks kaks isyysaiheista kirjaa ja teen muutenkin yllärihankintoja sille. Toisaalta, tuolla Vauva-lehden sivuilla nettikaupassa ois ihania tyynyliinoja tekstillä "ÄITI" ja "ISÄ", mutta niitä oon kyllä miettiny ihan molemmille. En nyt sit tiiä... :/ pitäisköhän tolle rakkaalle sit oikeesti varata joku ylläripylläri... :/
No mulla vähän samajuttu et oon ostellu tässä koko raskausaikana kirjoja ja kaikkee muuta iskä- tavaraa :D Ja välillä jo luovuinki ajatuksesta etten hankkisi isyyspakkausta, mut nyt sit ajattelinki et olis ihan kiva jotain antaa :D
 
Joo eli miehellä oli iltasella työpaikan pikkujoulut(!). Oli puhetta, että ihan menee siellä vaan käväsemään, voisin tarvittaessa tulla hakemaan kotiin.
No, eikös se sitten kuitenkin baariin innostunut lähtemään. Ei siinä mitään, eipä tuo turhan usein ole lähiaikoina käynytkään.

Mutta pointti oli se, että kun on tässä tosiaan noita suppareita ollut enemmän ja vähemmän, niin lähtö tosiaan saattaa olla yllättävänkin lähellä.

Mies lupaili tulla kotiin 1-2 viimeistään jossain pubissa kävästyään.

Kello tuli puoli neljä, eikä ukkoa näkynyt vieläkään :kieh:

Puin päälle, ja läksin autolla tuonne ABC:lle kaupungin toiselle laidalle. Kävin siellä kahvilla, ja sitten itkeä tihrustin autossa tunnin verran :'(

Mies oli tällä välin kotiutunut, en vastannut puhelimeen.
No, tää pöhkö oli soittanut 100km säteellä synnytysosastot läpi, ja oli juuri lähdössä taksilla paahtamaan kun tulin kotiin...

Että sellaista kivaa täällä :/

Vihainen Pessi 36+6
 
Mä ostin miehelle joululahjaksi "Tuoreen isän kirjan", jota se vissiin on plarannut jonkun verran. Sanoi kyllä että on aatellut että menee silleen vaiston varassa, ei olla kuitenkaan ensimmäisiä ihmisiä jotka saa vauvan tässä maailmassa.. Mä veikkaan että se ainakin satunnaisesti surffailee netissä koska yllättävän paljon se tietää eri asioista raskausaikanakin.

Mä palaan vielä tohon rinnanlämmitin-vaipparoskis asiaan.. Lämmittimet ois kyllä kivat, kärsin kuiteskin tulehduksista kolmatta kuukautta toissa syksynä (kivasti poistettiin ihan mätää rinnasta lääkärissäkin) mutta mä tunnustan olevan silleen laiska että en varmaan lämmittimiä laittais päälleni :ashamed:. Tai sitten laittaisin kun oisin valittanut asiasta ja lopulta mies pakottais mut sellaisia käyttämään. Kipu on kumminkin tulehduksessa jalat alta vievä |O

Vaipparoskistakin mä kattelin, ois kyllä hieno! Mut sit mä aloin miettimään että yksi roskis lisää meille.. Ja tulin siihen päätökseen että kiikutan vaipat tavisroskiin. Saa nähä mitä koirat sanoo kakkavaipoista. Otan riskin ;).

Ja varmaan on meilläkin kaikkea enemmän tai vähemmän tarpeetonta! Mistäs sitä tietää tarviinko mä rintapumppua, laitanko vauvalle koskaan valkoisia karvahanskoja jne. Mobileakin mies on harkinnut. Ois kuulemma varmaan vauvaa kehittävä kapistus.. Mä oon taas alkanut aatella että josko pitäis sängyn ihan nukkumista varten mutta mistäs sitä taas tietää jos vauva onkin sellainen jota ei saa nukkumaan ihan tosta vaan..
Lähtökohta on se että jokainen hankkii itselleen tarpeelliset tavarat, eiks je? =)

Helvetti tätä mun nuhaa! Mä oon ihan räkänokka..

 
evaellen ykshailee, miten muilla menee, kunhan ittellä on kaikki hyvin... (lainattu sun tekstistä)juu,näinhän mä ihan varmasti aattelen...
mut ite sanoit ettet ymmärrä miksi täällä ei saa esittää omaa mielipidettään niin sitten kun joku sen esittää niin siitä vedetään pultit...hmm...vähän ristiriitaista... :whistle:
joo mut saa mun puolesta olla tää juttu nyt tässä =)

(.) nukkuminen alkaa olee aika vähäistä...pissalle kun herää niin vähintään 2 tuntii saa valvoo sen jälkeen ennenkuin saa taas unen päästä kiinni |O ja sit taas uus pissahätä :/ mä en kestä tätä enää |O raskaus raskaudelta alkaa vaivat tulee kamalammiksi,mitenköhän kipee sitä olis jos tekis viidennen muksun heti perään...?
peittoja tuli aamulla pöllyteltyä ja nyt supistaa...!
turhuuksista vielä: kyllä meiltäkin niitä turhuuksia löytyy...esim. monen mielestä mobile on turhuus,no meillä on kaikki lapset laitettu sen avulla nukkuu,sitten on kaikenmaailman jumppamattosysteemiä ym...ja aion ostaa taas uuden sellaisen kun näin ihanan yhes nettikaupas :D eli turhuuksia löytyy meiltäkin vaikka minkälaista =) vaikka jo 4. lapsi on tulossa... :heart:
ja rintapumppu on ollu mulle turhuus,en oo tarvinu sitä kertaakaan,vauvat olleet kovia syömään ja jos tarve vaatinut niin suihkussa olen käsin lypsänyt ylimääräiset maidot veke.monelle taas se on ihan ehdoton vempele... =)
ilman vaipparoskista ollaan pärjätty kun ollaan laitettu kakkavaipat leipä tai pakastepusseihin ja tiukkaan kiinni,ei hajut levii.
että näin meillä!!

hulipumpsis 35+6
 
Sekalaista kommentointia: Tubi, ei meilläkään neuvolassa ole siitä mitään puhuttu, viimeksikin vasta laitoksella kyseltiin ja siellä päätös tehtiin rokotuksesta (v.2006). Rinnanlämmittimet mulla on sellaiset ruskovillan silkkivillatjutskat ovat olleet varsin turhat, koska aina saa käyttää liivinsuojia ja jos liivinsuojat ovat märät eivät nuo lämmittimet tee oloa tippaakaan mukavammaksi. Mulla on Hesan kämpillä tuollainen vaipparoskis. On mukava, koska vaipat vaihdettiin makkarissa, niin ei hajut levinneet pitkin huushollia ja kun parina päivänä viikossa siellä olin ja joskus vaipat unohtuivat tuohon roskikseen kotiin lähtiessä niin ei seuraavan kerran tullessa haju tervehtinyt tulijaa. Kotona meillä on kodinhoitohuoneessa hoitopöytä ja allaskaapissa roskisvaunu, jossa ämpärissä on aktiivihiilisuodattimellinen kansi. Ilman sitä, mun nenällä vaipat saisi viedä vaipat ulos 2 krt vuorokaudessa. Meillä on harrastettu vaipattomuutta lasten kanssa enemmän ja vähemmän aktiivisesti eli pissatettu ja kakatettu vaipanvaihdon yhteydessä. Tästä on ollut se hyöty, että potalle ei ole tarvinnut opettaa, koska se on ollut tuttu kapistus. Toisaalta esim. eilen kun käytiin mun kämpillä ja tämä nuorempi oli mukana (1v2kk) häneltä otettiin vaippa pois ja vietiin potalle, lähti siitä tyytyväisenä pylly paljaana leikkimään, niin auta armias mikä huuto ja protestointi seurasi, kun isä rupesikin laittamaan vaippaa takaisin oli vissiin pikkuisella muistissa, että äitin kämpillä saa olla ilman vaippaa (kuten viime keväänä yleensä aina oli).

(.): Nyt on viralliset tahot vakuutettu etten ole edelleenkään tappamassa itseäni ja se yksityisellä käynti oli ihan yhtä tyhjän kanssa (tai no menetinpä ison kasan rahaa). Ainut "ilo" tästä prosessista on ollut se, että ennen pelkäsin hoitohenkilökuntaa, mutta yksi kerrallaan pystyin rakentamaan luottamussuhteita pikkuhiljaa. Nyt koko julkinen terveydenhuolto on vankila ja kaikki hoitohenkilökuntaan kuuluvat ovat jokainen omassa eristyssellissään, minulla ei ole avaimia sen paremmin vankilan portteihin kuin niihin eristysselleihinkään. Mulla on vielä yksi lääkäri, johon luotan (mun työterveyslääkäri) ja nyt olen miettinyt, että otanko häneen yhteyttä, sillä toisaalta olen sälyttämässä hänen harteilleen liian ison ja hankalan kuorman. Toisaalta tarve olisi suuri.

Heltu ja Rymy 34+5
 
hulipumpsis: Niinhän mä sanoinkin, ja olen edelleen sitä mieltä, että mielipiteensä saa esittää, mutta mielestäni on myös lupa esittää eriävä mielipiteensä ja vetää pultit toisten kommenteista. Mitä ristiriitaista siinä muka on? Enhän vittuuntunut siitä, että esitit mielipiteesi, vaan sanoin, että se oli mielestäni ajattelematon vertaus. Mielipide siis sekin. :headwall: Enkä tosiaan enää viittis, mutta pakko sanoa vielä, että sen käsityksen sun kommenteistas saa, ettei kiinnosta miten muilla menee... (ihan sama sattuuko sua vai ei) Jeps, mutta en halua enää puida tätä asiaa. Mun puolesta olkoon nyt piste. Jag har talat. ;)
 
Heltu: Nuo rinnanlämmittimet mitä mulla on toimii myös liivinsuojina, joten käytän niitä varmaankin ulkoillessa silloin kun on oikein viimainen päivä. :hug: sulle! Oletko miettinyt sitä kirjojen siirtämistä? Voisitkohan kirjojen siirron myötä päästä jollekkin lääkärille, josta olisi edes vähän apua, esim. pelkopolille? Todella vaikealta kuulostaa tuo sun tilanteesi... :(
 
Moikka

Täällä supistelut ja poltot ihan kiitettävästi jatkunut :whistle: . Sais vaan kivut koventua (jossain vaiheessa perun sanani sit ) ja säännöllistyä. Näillä oloilla ei vielä mihkää tartte olla lähössä, mutta ihan kiitettävät kivut on. Noihin suppareihin on tullu alapäävihlontaa, mikä on superhyväjuttu =) . Kivun meinaan unohtaa helposti, mutta tokan synnytyksen alusta, vielä ku kotona olin, ni muistan, mite supistaessa vihlo kohdunsuulle ja laitto huutamaan iha..että siihen suuntaan vois nyt mennä :D . Mutta mun tuurilla nää loppuu. Tahti kyllä kiihtynyt, yöllä tosiaan alko, ja eilenki epäsäännöllisesti, mut turha luulo, sanon minä |O :kieh: .

En oo Tarpastakaan kuullu..mitehä sujuu hänellä????
 

Yhteistyössä