Helmikuun Helmiäiset 2016 *Helmikuussa* MEIDÄN KUU!

Mää en oo synnyttämässä. Ei tämä ilman käynnistystä pihalle tule.
Huono merkki kuulemma kun viimeksikin jouduttu lääkkeillä käynnistämään, jos ei olisi vedet menneet olisi varmasti mennyt syntymä la jälkeiselle puoliskolle.

Tänään soittaa terkka ja katotaan mitä hän sanoo kun vointiani kysyy.

Oma jaksaminen alkaa olla tosiaan ihan piipussa, yöt alkaa olla niin hirveitä että en oikeasti enää jaksa kun en saa nukuttua.

Vatsa painaa ihan turkasesti öisin, en saa kylkeä käännettyä, lonkka on niin kipeä ettei sitä voi kääntää eikä liikuttaa. Lisäksi kun nukun kyljelläni niin lonkat puutuu niin pahasti että kipu on ihan järkyttävää. Puutuminen alkaa mennä myös jo jalkoihin asti. Krampit on myös lisääntyny ihan valtavasti viimepäivinä mahanpainon vuoksi.
Unettomuus vaivaa, nyt on mennyt monta yötä ilman kunnollisia yöunia. Onneksi päivällä saa kirittyä hiukan.

Vatsa on myös kokonsa puolesta alkanut jälleen kutista, samalla tapaa kuin viimeksikin. Rasvailu onneksi auttaa hiukan.

Ens perjantaina viimestään käynnistetään, vähän päälle viikko siis enää maksimissaan. Jos oikein valitan tänään niin ehkäpä saisin aikaisemmin ajan. Huoh.

rv 40+5
 
IMN
No höh, minä ku aattelin että ootte ponnistamassa ku oli niin hiljasta :D

Mullaki oottelee kolmen yön sairaalalasku 198e tuolla laatikon pohjalla maksajaansa :whistle: iso raha nyt kun on ristiäisetkin järjestettävänä..
 
minäki just tänään mietin että kyllä onkin nukkuminen mennyt huonoksi.heräilen tosi monta kertaa yössä millon vessaan,millon vauvan liikkeisiin,millin kipeisiin lonkkiin,millon pistelyyn kylkiluissa.,millon suonenvetoon..en sano että vastasyntyneen kanssa nukkuis sen paremmin mutta ainaki itellä olis omassa kropassa vähän helpompi olo..
 
Surusilmät, ihan hirveesti tsemppiä kurjan olon kanssa:). Kerro ihmeessä terkalle noista oloista ihan valittamalla kunnolla. Kyllä äidin jaksaminen on kans mun mielestä tärkeää ja hyvä syy aikaistaa käynnistystä.

Imn Apua kuinka kallista :eek:. En muista enää paljonko esikoisesta oli se maksu mut ei mun mielestä iha noin kallista, tietysti ollaan eri puolella suomea mut..:D
 
IMN
Täällä maksut nousivat vasta.. Samoun polimaksut ja kaikki. Oysiin menny tän vuoden alusta, tai oikeastaan pelkästään tammikuun aikana, jo 300€ (y):cautious:
Esikoisesta mulle unohdettiin lähettää osastolasku ja lähetettiin vaan osastolle jäämistä edeltävä polilasku :D
 
Neuvolassa käyty, kaikki mallillaan. Paino tosin oli pudonnut viikossa 500g ja verenpaine oli noussut normaalista, nyt oli 125/80.

Terkan kans tuli puhetta vastasyntyneiden aineenvaihduntasairauksien seulonnasta. Onko muilla ollu puhetta tällaisesta? Tampereella piti aloittaa jo viimevuonna tutkimaan, mutta ei jostain syystä sit ole aloitettu. Välttämättä ei vielä silloin katsota kun me mennään mut sillä otti puheeksi että ollaan tietoisia. Harvinaisiahan nämä sairaudet on mut kiva että tutkitaan :).
 
Täällä supisteli koko iltapäivän ja illan ja vedetkin lähti tihkumaan. Osastolle jouduin, mutta ei supista enää ei sitten yhtään. Eli täällä tylsistytään kodin sijaan osastolla. Keräilen täällä siis mukavaa sairaalalaskua ilman että itse koen mitään tarvetta oleilla täällä. Tänään en oo edes panadolia tarvinnut. Uhkailivat että käynnistystä saa odottaa vielä päivän pari.

Meillä päin on tuohon ainenvaihduntasairauksien seulontatutkimukseen saanut osallistua halutessaan. En kyllä keksi syyytä miksei osallistuisi kun siinä olevia sairauksia voidaan hoitaa, jos bongataan ajoissa.
 
Meillä käväisi eilen neuvolatäti ja poika on mennyt yli 5 kilon eli painoi 5110 :) hyvin maito maistuu. Kovasti jaksaa jo hereillä olla ja seurailla perheen touhua, hymy tulee varmaan piakkoin. Hormoninäppylät on ottanut vallan otsasta. Sairaalalaskua tuli mullekkin 250 euroa 5 päivältä, siihen lisäksi ultrat ja nyt piti käydä uudestaan kuulotestissä niin sekin 2 minuutin käynti maksoi 40 et melkein 400 mennyt kun muistan aikanaan kaksosia odotellessa sain maata 5 viikkoa prenalla ennenkuin se 600 maksukatto meni yli.
 
IMN
Me osallistuttiin taas kaikkiin mahdollisiin seulontoihin, eipä siellä osastolla ollu muutakaan tekemistä kuin täytellä lippulappusia :D diabetestutkimusta edistäviin seulontoihin osallistuin ihan periaatteesta, kuten edellistenkin kanssa, koska äidilläni on 1. tyypin diabetes. Sieltä onkin aina tullut vastauksena kohonnut riski sairastumiselle (oisko ollu pojalla 0,1% ja tytöllä 0,2%) ja kutsu tarkempiin tutkimuksiin, mutta niihin ei oo jaksettu osallistua. Ne ois siis ollu niitä kakkanäytteiden kuskaamisia seuraavat noin miljoona vuotta..
Sitten osallistuttiin kans noihin suolistosairauksien seulontoihin, jotka hoitui ihan verinäytteellä aamubilin yhteydessä. Joku muukin tutkimus oli, jonka kohdalla jo mietin että mihin helvettiin taas suostuin :D piti kerätä valtava määrä sylkeä sellaseen putkiloon. Ihan kuin imettäessä ei muutenkin suuta kuivais tarpeeksi.. :D
 
IMN
Mää en vaan jaksa käsittää tuota että laskutetaan kalenteripäivien mukaan.. Miksei se vaan vois olla vuorokausien mukaan? Jossakin luki, ettei oysin laskutusjärjestelmä "osaa" laskea niitä niin, mutta luulis olevan nykytekniikalla mahdollista.. Mun äiti jää sairaalaan venymään aina kotiutumispäivän iltaan saakka, jotta saa rahoilleen kaiken vastineen :LOL: itekki jäin vielä syömään vaikka oisin saanu jo lähtä kotiin.
 
Terkka soitti ja pisti lähetteen käynnistykseen, eli nyt odotellaan.
Sieltä sieltä soitetaan ja käsketään tulemaan käymään jolloin sovitaan asiat. Terkka onneksi ymmärtää mun huonon oloni ja kirjoitti sinne lähetteeseen myös huolensa äidin olotilasta, En oikeesti jaksa lähtä synnyttämään näin väsyneenä. Ei kuulemma varmaan tälle viikolle enää ota mua vastaan mutta ensi viikon alku. Sitä odotan.:(

Vauvanliikkeet jotenkin huolettaa, tuntuu että niitä ei tule tarpeeksi. Varmaan revin stressiä muutenkin asiasta ja pelkään ja suurentelen asiaa. Miten paljon niitä pitää tuntua ja pitääkö niitä laskea?
 
Moikka!
Mä kävin täällä palstalla piipahtamassa jo alkuraskauden aikaan ja nyt oon taas koukuttunut tänne katselijana, joten pitää kai se jotain kirjoittaakin. :) ihanaa, että täällä ollaan jo jakauduttu ja onnea siitä kaikille!
Täällä siis on tällä hetkellä menossa 38+3 (eli la 28.2.), eikä paljon ole merkkejä, että edistystä olisi tulossa ennen laskettua aikaa. Ensimmäistä odotellaan ja en ennen viime viikkoa ole edes ollut tietoinen mitä se ennakoiva supistus tarkoittaa. :D Nyt vasta lähipäivinä on vatsa tuntunut välillä tosi kovalta ja sen oon mieltänyt kivuttomaksi supistukseksi. Melko kivuttomasti on tää raskaus mennyt, mitä nyt liitoskipuja oli jossain 30 - 32 viikon tienoilla ja nyt meinaa ylävatsassa välillä joku vähän vihoitella. Kätilön mielestä ihan normaalia.
Asutaan tällä hetkellä ulkomailla, joten täällä tulen synnyttämäänkin! Täällä on tosiaan kätilö, kenen luona käydään ja kätilö on aina sama. Myös omalla lääkärillä olen käynyt muutamia kertoja. Ultra on ollut vain viikolla 19, jossa katsottiin rakenne. Toki se voi johtua myös siitä, ettei menty niskapoimu ultraan ja eka ultra tehtiin Suomessa viikolla 8. Ensi viikolla olisi sitten toivottavasti viimeinen kätilöllä käynti, toki oon yrittänyt asennoitua siihen, että eka raskaus menee aina yli ja vielä odoteltais se kolme neljä viikkoa ennen synnytystä. Mulla on kyllä koko ajan ollut semmonen kutina, että syntyy ennen laskettua aikaa, mutta nyt alkaa näyttää siltä, ettei synnykään! :D

Onko muilla ollut tulista ja inhottavaa oloa tossa oikealla puolella rinnan alapuolella heti? Se tulee, jos istuu pitkään huonossa asennossa tai nukkuessa oikealla kyljellä. Muuten ei tunnu. Mä oon kyllä miettinyt, että se vois olla myös vatsalihasliikkeitä (?!), nyt oon yskinyt niin paljon.
 
Surusilmät, kiva kuulla että asia on laitettu eteenpäin ja terkka on sellainen joka ymmärtää sun oloa ja sen kurjuutta :unsure:. Mut ei pitkä aika enään, jos käynnistysajan sais jo ens viikolle:). Liikelaskentaa kannattaa tehdä jos vauva ei oo kovin liikkunu, eli oliko niin että 10 liikettä/tunti, jos ei ekalla tunnilla saa liikkeitä täyteen niin sit syödä/juoda, liikkua ja kokeilla sit toinen tunti perään, mikäli ei vieläkään tuu sitä kymmentä liikettä niin soittaa synnärille. Kovalle alustalle ja sit kyljelle makaamaan ja laskemaan:).

Turriina, mulla oli jossain välissä polttavaa tunnetta tuossa rinnan alapuolella, en nyt muista kummalla puolella. Mulla kyse oli luultavasti sappivaivasta. Toki voi varmaan johtua ehkä jostain jumissa olevasta hermosta/lihaksesta selässä tms.
 
Jee huomenna pääsen aamupäivästä ultraan moikkaamaan tätä ikiliikkujaa <3 tulihan se tämäkin päivä vihdoin. Toivottavasti kaikki on kunnossa mutta olis sitä mieltä ettei anneta mennä yli lasketun ajan :D

Tutkimuksista.mää en osallistu tuohon suolistobakteerihommaan ku en halua ylimääräisiä verikokeita vauvalta.siihen toiseen kyllä osallistun, oliko se nyt PIPSA lyhennettynä eli se missä otetaan äidistä näyte ku tulee synnyttämään.en kyllä muista enää miksi :D mutta siis sen helppouden vuoksi vaan suostuin ku näytteen voi ottaa siinä sisätutkimuksen yhteydessä samalla...
 
IMN
Ainii, osallistuinhan mää PIPSAanki :D se oli se streptokokkihomma :) muistaakseni siinä tutkittiin vaan uutta näytteenottomenetelmää, pikanäytettä tms. ja sitä tulosta verrataan aiemmin otettuun näytteeseen.
 
Täällä supisteli yöllä tosi kipeästi muutamaan kertaan. Tai en oo varma, nukuin mut silti älytön kipu oli tossa navan seudulla ja heräsin sitte kun ei enää tullu kipua mut vatsa oli ihan kova:D. Mielikuva olis että kolme kertaa tuli kipua ihan pienellä aikavälillä, lie mitä sit ollu:).

Millasia välikausihaalareita/ vaatteita teidän muiden lapsilla on? Mietin että millaisen tuolle kohta 2 vuotiaalle ostaa. Oon kattellu name it softshell- haalaria, mut tiedä sit onko kuin lämmin loppupeleissä.

Kiva ilma ulkona mut harmillisesti käy täälläpäin aika kylmä tuuli:unsure:. Mulla ei mene enää oma takki kiinni niin inhottava olla tuulisella ilmalla ulkona. Tosin onneks meillä on lähimmät naapurit kilometrin päässä niin ei sinänsä haittaa vaikka menis isännän takki päällä ulos:D.
 
IMN
Jee, kolmen kilon maaginen raja ylitetty! Nyt loppui jatkuva neuvolassa ramppaaminen.. Neiti paria päivää vaille 4vkoa vanha siis tasan 3000g ja 50cm :) pipo 35,5cm.

Meillä on isommilla (6- ja 3-vuotiaat) Reiman välikausivaatteet, eli sellaiset vuorilliset peruskamppeet. Hyvin on tarenneet keväät ja syksyt ja tarvittaessa on laitettu fleecea alle :) vauvalle taitaa tulla nallehaalari käyttöön siihen saakka että tarkenee ilman sen kummempia ulkovaatteita. Ellei Reimalta tuu taas joku "ihanimmat kevään uutuudet" -sähköposti jota en voi vastustaa :D
 
Reimaa mietin iteki, nyt varsinki ku menee haalarit ehkä hieman pidempään, mitä pienempänä:), ei tunnu sit niin pahalta maksaa ku käyttöikä on pidempi:D.

IMN, huippu juttu, et neuvolassa käynnit vähenee nyt:). Mut on teidän tyttö kyllä mitoiltaan niin pikkuinen:love:, vaikka onki "jo" 4 viikkoa:).
 
Mä oon lueskellu mut kirjotella ei oo ehtiny, jotenkin kaikki on niin uutta ja opettelemista paljon. Imetyksestä on tosi epävarma olo - vauva syö aika harvoin ja lyhyitä aikoja kerrallaan. Ja mua kun oli varotettu niistä maratoneista. Tietty nyt on vasta 4.pvä synnytyksen jälkeen :D Mut silti! Ei kai syömään kannata väkisin herätellä ja toiseks vaikka hereillä oliskin, niin ei vaan vaikuta nälkäseltä tai tarjottaessa ota tissiä suuhun. Mun rinnat on ihan järkyttävän isot ja kipeet eli maito ilmeisesti on noussu ihan hyvin.. Sekin tekee hankalaks kun ne on niin jättimäiset ja vauvan hankala saada otetta.

Tsemppiä kaikille edelleen synnytystä ootteleville. Varmaan ihan turha yrittää sanoa et nauttikaa odotuksesta ja mahasta jne, ite en ainakaan raskausaikana ymmärtäny niitä juttuja. Jotenki sitä synnytystä oottaa niin kovin. Mut nyt jo on ikävä sitä isoa pötsiä ja potkuja ja jännitystä tulevasta synnytyksestä. Ihmismieli.. :D
 
Fiona, meillä esikoinen söi kans ehkä 5-10 minuttia maitoa kerralla, pissa/kakkavaippoja ku tulee niin eiköhän se lapsi saa hyvin maitoa:). Mä kans luulin että vauvat syö kaikki jonku vähintään puolituntia, ja siks oliki osittain epävarma maidon riittävyydestä. Mutta esikoinen ku heräs itse syömään ja oli muutenki tyytyväisen oloinen niin en turhaan ite häntä herätellyt:).
Mulla autto koviin rintoihin silloin ku käsin lypsin osan pois ennenku syötin, se myös autto siihen että ei tullu niin valtavalla paineella.:D
 
IMN
Fiona Meilläkin tissittelyt kestää vain n. 10min/utare. Tosin korviketta tarvii lisäksi.. Neuvolassa sanottiinkin että sellaiset tunnin imetysmaratonit ei oo enää tehokasta syömistä ja voi kertoa esim. väsyneisyydestä ja bilirupiinien noususta tai laiskasta maidonvirtauksesta. Nielemisäänestä ja pissa- ja kakkavaipoista voi päätellä aika paljon :) ja tietenkin painonnoususta.
Ootteko muuten päässy jo kotiin? :)

Tähkä Onhan tää tyär kyllä kirppu, vaikka onkin ihan silminnähden kasvanut kauheasti :) outoa ajatella että edellinen oli syntyessään tän painoinen, vain 2cm lyhyempi :D saati että monet synnyttelee nelikiloisia..
 
Mulla ei kyllä ollu esikon jälkeen vatsaa/raskaanaoloa/ tai yhtään mitään kyseiseen olotilaan liittyvää ikävä. :D

Onnellinen olin kun muksu sieltä pullahti ulos ja olotila alkoi pikkuhiljaa normalisoitumaan. En tiedä onko sillä ollut vaikutusta että raskausaika ei tosiaan ole ollut olotilan puolesta mitään hehkeintä aikaa, vaivaa vaivan perään. Esikon raskausaika oli vaivoineen melkeimpä pahempi kuin tämä.
Nytkin odotan että saan tämän vatsan suoraan sanottuna hiivatin kuuseen ja pääsen liikkumaan eikö olo ole enää kuin maatuneella mursulla. Mihinkään en taivu, mitään en saa tehtyä ja valivalivali. Tiellähän tämä vatsa on, siitä ei pääse mihinkään, esikon kanssa touhuaminenkaan ei onnistu. On ollut melkomoisen huono-äiti-fiilis jo jonkin aikaa kun on joutunut toteamaan monesti että "ei äiti jaksa, tai ei äiti pysty." Odotan sitä hetkeä kun pääsen kiipeilemään sinne hiivatin lumivuorelle ja juoksemaan pojan perässä hippaa.:rolleyes: Onneksi poika on ihana ja ymmärtää miksi ei. Toteaa aina vain että sitten äiti jaksaa taas kun vauva syntyy. Ja niinhän se on. :love:

Eli tästä nyt kiteytyi varmaan että meikä ei tykkää olla raskaana. Vaikka montavuotta ollaan sitä plussaa toivottu ja itketty kun sitä ei tullut ja lapsi on enemmän kuin toivottu niin kyllä minä voisin skipata suurimmanosan odotusajasta, :cautious:

Viime yönä yritin saada paremman yön särkylääkkeillä vaan olipa ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei auttanu ei yhtään.:eek:
Päivät onneksi vähenee koko ajan ja ollaan lähempänä tavoitetta!
Pitää vaan pysyä nyt positiivisena, kohta tämä on ohi.
 
mulla on aina ollut maidonkerääjä käytössä alkuimetyksessä, myöskin isot ja raskaat utareet ja maito paakkantuu kipeästi, onneksi toinen vuotaa aina maidon laskiessa niin se helpottaa painetta ja kerääntyy sinne, en oo alannut lypsämään koska sitten ei maidontuotanto rauhoitu ikinä, nyt 4 viikon jälkeen alkaa rinnat olemaan sellaiset että pystyy jopa mahalla nukkumaan että kysyntä ja tarjonta alkaa kohtaamaan :)
 

Yhteistyössä