Helmikuun Helmiäiset 2016 *Helmikuussa* MEIDÄN KUU!

Kyllä voi ihminen olla pettynyt hyvin menneeseen ultraan..Kaikki oli niin kunnossa että jopa minun verisuonten virtaukset oli parantuneet:D siellä vauva tyytyväisenä köllötti ja piti silmiään auki.hiuksia oli ihan mahdottomasti,eli samanlainen mustatukkainen menninkäinen kuin esikoinenkin ilmeisesti :) lapsivettä oli paljon mutta ei liikaa ja vauva oli kasvanut ja näiden summana sitten niinkin mahtava homma kuin sokerirasitus olisi edessä ensiviikolla.no,onpahan jotain tekemistä.. Tää lapsi ei synny ikinä eli yliajalle sitten taas niinku kahden edellisenkin kanssa.pitänee nyt vain keskittyä opinnäytetyöhön ja leikkiä ettei raskaana olisikaan niin saisi tämän loppuajan jotenkin kulumaan
 
Onnea taas vauvautuneille! :)

Mä en tosiaankaan oo vielä synnyttämässä, vieläkin tuntuu, että synnytys on jossain tosi kaukana... Vaikka nyt on jo 40+1. Oon niin vahvasti asennoitunut siihen, että menee 2 viikkoa yli, niin en olis kyllä yhtään varautunut jos synnytys nyt yhtäkkiä alkais :s hitsi, maksimissaan pari viikkoa enää... Ei vaan oma pää sisäistä tätä ajatusta yhtään :D

Eilen olin neuvolassa, ja kaikki oli oikein hyvin. Pissa puhdas, verenpaineet matalemmat kuin kertaakaan tässä raskaudessa (eli oikein hyvät). Eikä ole edes turvotusta... Tuntuu oudolta kun kaikki on tällä kertaa niin hyvin.

Voimia kaikille joilla on rankka loppuraskaus, onneksi sentään ei ole paljon jäljellä! :)
 
Surusilmät, tsemppiä hurjasti koitokseen!! :) Ja mä todellakin ymmärrän ettei kaikki ikävöi raskautta, se kun voi olla niin monenlainen ja ite pääs helpolla. Onneks se palkinto on tärkein enkä mäkään tietty tuota vauvaa enää takasin mahaan haluis, on se niin sulonen <3

IMN, joo päästiin heti sen parin päivän jälkeen kotiin ja nyt harjoteltu elämää täällä. Kyllä voi olla rutiinit sekasin :D Mutta ihanaa tää on ja pitää antaa aikaa itelleen. Mua kans "nauratti" teiän pikkusen paino, kun tuo meiän on nyt sen kokonen ja tuntuu ihan onnettomalta kirpulta! Meillä suvussa vauvat yleensä ollu jotain nelikilosia, niin senkin takia tää on mulle niin mini. Mut ihana kuulla et paino nousee ja voitte hyvin :)

Ja jos täällä joku sai vauvansa sillä aikaa kun mä oon ollu tässä omassa synnytyshorroksessa, niin onnea nyt jälkikäteen!
 
Tsemppiä Surusilmät!

Vaikka täytyy myöntää etten yhtään ole kateellinen edessö olevasta urakasta :ROFLMAO: Ei jäänyt traumoja mutta en nyt ihan heti olisi halukas uudestaankaan, huh..

Täällä myös kotiduttu ja nyt on 3 päivän ikäinen poika kotona. Paino oli tippunut 7% (nyt 3400g) ja kaikki ok.
Ensimmäinen yö kotona meni ihan ok, heräili itse syömään vaikka oli kello varuiksi soimassa (3-4h välein), yksi pidempi tankkaus oli, muuten täälläkin mennään suht lyhyillä pätkillä.
Maito ilmeisesti hyvin nousussa, ainakin tissit on ihan kovat :barefoot: Välillä ei oikein malta ottaa kunnon otetta, ja koska varsinkaan yöllä ei viitsi huudattaa niin rintakumi on ollut osalla kerralla apuna, siitä saa kyllä heti kiinni. Antoivat sairaalasta testiin ja eilen kotiin tullessa kurvattiin apteekin kautta hakemaan kotiin(y)

Kiva lukea muidenkin tuntemuksia kun näin ensimmäisen kanssa kaikki on ihan uutta ja ihmeellistä, tietää vähän mikä on "normaalia" ja mikä ei, syömisen yms suhteen :geek:
 
IMN
Ehkä sittenkin Mulla meni jotenkin sun vauvauutinen ihan ohi. Onnea teillekin! :) en puhelimella onnistu etsimmälläkään löytämään sun viestiä, mutta jos haluat niin pistä syntymäpäivää, mittoja ym. niin lisäilen tuohon syntyneiden listaan :)
 
Täällä mä olen hermoillu vauvan liikkeitä ja nyt piti sit iltasella lähteä käymään käyrillä. Kaikki oli onneks hyvin ja supistuksiakin tuli muutama jo pelkällä lepäilyllä :rolleyes: Puhelimessa oleva kätilö oli jotenkin tylyn oloinen mutta onneksi siellä olikin sitten mukava kätilö. Ei edes tuntia tarvinnu olla käyrillä kun päästiinkiin ihan lääkärin luo ultraan tarkistukseen. Lääkäri oli mukava ja naureskeli vauvan toilailuille :LOL: Siellä se hyvin liikkui mutta mä en vaan tunne suurintaosaa liikkeistä(n) Mutta ei muutakuin odottaminen jatkukoon:whistle:

:cool: 38+6
 
Onnea vauvan saaneille edelleen! Olen lukenut ja seuraillut vähän sivusta, harvoin jaksan mitään kirjoittaa. Mutta tähkä94 kysyit haalareista. Meillä ollut name it softshellit ja aivan loistavat! On lämpimät, usein poika ihan hikoili jos väliin laittoi liikaa vaatetta. Eli vaikka tuntuu ohuelta niin on lämpöinen. Ja sään kestävä! Poika kerran konttasi kunnon vesilammikossa joka oli kerääntynyt leikkikentän kiipeilytelineen tasanteelle ja puku ei kastunut yhtään! Pitää pientä sadettakin. No niin, tuli ylistyspuhe :D

Vauvan kans meil menee hyvin. Oli painoa tullut puoli kiloa kahdessa viikossa. Niin on tissillä ollutkin! Paino vielä -10 käyrällä mitä sit tarkoittaakin mut sellaisen terkkari näytti. Ja pituus +1 käyrällä. Eli pitkä ja hoikkanen kuten veljensä. Ainoo murhe on hemmetin rintatulehdus!! Korkee kuume, pääkipu, tissikipu ja jäsenetkin särkee. Oon pumppaillu ja imettänyt vaikka missä asennoissa. Kurja olo. Esikosta ei ollut kuin pari alkavaa tukosta jotka lähti ihan imettämällä. Nyt tarvittiin antibiootit, toivottavasti auttaa...
 
Ehkä sittenkin Mulla meni jotenkin sun vauvauutinen ihan ohi. Onnea teillekin! :) en puhelimella onnistu etsimmälläkään löytämään sun viestiä, mutta jos haluat niin pistä syntymäpäivää, mittoja ym. niin lisäilen tuohon syntyneiden listaan :)
Näitä tulee nyt niin paljon niin ei kaikkea voi huomata (enkä kyllä mittoja tainnutkaan laittaa :D )

Syntyi siis 16.2 (viikot 40+1) ja 3660g/50cm.

Huh nyt voi sanoa että tissit on kivikovat :D Ei (vielä) kipeät mutta en kyllä ihmettele että poika saa kumin kanssa otteen, olen siis suosiolla sitä käyttänyt ja lopussa yrittänyt ilman mutta siihen yleensä sitten jo loppuukin syöminen.
Täytynee ennen seuraavaa syöttöä kokeilla pumpata ensin joskos vähän tyhjenisi ja olisi helpompi saada ote..

Muuten täällä menee hyvin, syödään nukutaan ja vaihdetaan vaippaa/vaatteita usein :ROFLMAO:
 
Jonkinlaista synnytysstooria tulin kertomaan..:)

Lauantai-illalla kävin koiran kanssa reippailulenkillä n. 3km, sitten saunaan ja nukkumaa mennessä vielä vähän läheisyyttä miehen kanssa..;) Ties sitten oliko niillä vaikutusta..

Yöllä heräsin kolmen maissa vessaan, tuli muutama kipakka supistus.. Neljältä niitä alkoi tulla 7-9min välein ja kun viideltä väli oli4-5 min herätin miehen, joka soitti heti anopille, että lähtee tulemaan meille.. Sitten alkoikin suoli tyhjetä, joka supistuksella oksetti ja ne tulikin jo 3-4 min välein.. Taisin näyttää melko surkealta vessassa, kun mies oli jo soittamassa ambulanssia..:sick:
Noh, anopilla oli meille matkaa ja meitä sairaalaan matkaa ja olimme siellä lopulta 6.30. Saman tien pääsin tutkittavaksi kun kätilö toteskin, että oon täysin auki ja kärrättiin saman tien saliin, lennosta omat vaatteet pois ja käsky ponnistaa.. Ja mä raukka kun olin siinä jonkun puudutuksen toivossa selvinny sairaalaan asti..:confused:
Muutama kokeiluluontoinen ponnistus, koska pelkäsin ponnistuskipua ihan pirusta, mutta sitten oli pakko antaa periksi ja ponnistaa tyttö pihalle..:love: Eikä se ollutkaan ollenkaan niin kamalaa, kuin olin olettanut.. (tai aika jo kultasi muistot..:LOL:) Synntys kesti siis vähän vajaa 3tuntia, ponnistus 7min..

Heti 48tunnin päästä päästiin kotio ja täällä on sujunut kivasti, paljon tyttö vielä nukkuu, mutta jaksaa jo vähän tutkaillakin.. Yöt menee noin 3syötöllä, josta 1pitempi tankkaus, muuten nukkuu 2-3tunnin pätkiä..
Eilen oli neuvolan kotikäynti, painoa oli nyt 3150g, eli 100g vielä syntymäpainoon kirittävää..
Maitoa tulee ihan järkyttiviä määriä tällä hetkellä, että heruu ja heruu ja aiheuttaa pientä tuskaa, mutta onneksi tätä ei kauaa kestä, ennenkuin tasaantuu...
Ja me olemme häneen niin ihastuneita..:love::love:

Sitten kaikille kysymys: Jatketaanko keskustelua vauvojen puolella??? Minäkin muka niin ahkera kirjoittelija, mutta olisi kiva tietää mitä muille kuuluu?? (Eikä tulisi sellaista tyhjää tunnetta koneelle tullessa, että mitäs keskustelua sitten seurais...:LOL:)
 
Meillä yöt on menny toistaseks aika heikonlaisesti. Tai päivisin vauva nukkuu pääosin ja on tosi rauhallinen, mut yöllä heräilee välillä puolen tunnin välein, pisimmillään muutaman tunnin nukkunu putkeen. Vähän sellasta levotonta ähellystä ja itkua, vaikka ei nälkä pitäis olla ja vaippakin kuiva. Vähän neuvoton fiilis ollu välillä.

Ehkä sitttenkin, mäkin oon miettiny rintakumia mut toistaseks oon yrittäny pärjätä ilman. Mulla kans rinnat niin kovat ettei vauva oikein saa otetta ja oon joutunu sormilla puristamaan rintaa välillä koko imetyksen ajan et ote pysyy. Ergonomista :D

Oon muutenkin ihmetelly omaa käytöstäni, jotenkin pyrin ihme "täydellisyyteen" enkä haluis käyttää mitään apuja. Tutin tungin vauvalle omantunnon tuskissa viime yönä ekaa kertaa siihen loputtomaan kitinään. Myös pullon kokeilu on vielä tuntunu väärältä, vaikka etukäteen ajattelin et siihen opetellaan ehottomasti heti aluks. Ettei vauva ois ihan aina pelkästä rinnasta riippuvainen. Ihan kun ois jotenkin huonompi äiti, jos noihin turvautuu - no ei ole. Silti joku ihme lukko itellä päällä..
 
Tutista.. Kaikille kolmelle olen tunkenut sen tutin jo laitoksella! Eikä oo ollu haitaksi.. Eilen neuvolantätiksi sanoi, että imuntarpeeseen mieluummin juuri tutti kuin ähkyynsyöttö ja vatsavaivat.. Kun imetys jo sujuu..
 
IMN
Onnea TuleJo! :love:

Kiitos Sofille synnytyskertomuksesta! :) Mustakin tuo keskustelun jatkaminen vauva-puolella ois kiva ajatus. Teitähän tulee muuten ikävä :LOL: Vois katella sitä sitten ku viimisetkin (Maalis? :D no ei välttämättä..) on saanu nyyttinsä syliin :)

Minäki oon ihan surutta tunketu tutin lapsille suuhun jo siellä sairaalassa. Oikeestaan oon ihan opettamalla opettanu tutille, vaikka eivät oikeen ees ois sitä aluksi huolineet :rolleyes: Se on kuitenkin iso helpotus juurikin siihen imemistarpeeseen ja sitten aikanaan helpompi vieroittaa kuin esim. peukalosta. Hampaatkin on tullu (ja esikolla osin jo vaihtunu) ihan aikoinaan näteiksi riveiksi (y) Nykytutit on tosi tarkoin muotoiltuja.
Meilläkin tyttö söisi niin paljon kuin vaan irtoaa ja suurinosa siitä syömisestä on selkeästi vain imemistarvetta. Aluksi en sitä tajunnu ja voi sitä mahavaivojen ja puklailun määrää..

Fiona Ootko kokeillu jos vauva nukkuis paremmin tiukemmassa paketissa? :) Meillä vanhemmalle neitille auttoi vauvana yöuniin kapalointi. Saatiin jostain semmonen kapaloliinakin, joka oli muuten tosi kätevä, mutta saman asian ajaa oikeestaan mikä vaan minkä saa tukevasti ympärille. Vauva tuntee olonsa turvallisemmaksi, eikä säikähtele vaikkapa omia käsiänsä :p
 
Viimeksi muokattu:
Onnea TuleJo:)!

Mä aion mennä pian pesemään saunaa/kylppäriä, jospa olis jotain hyötyä ja illalla esikoisen mentyä nukkumaan kokeillaan miehen kanssa josko se lähtis sillä millä on alkunsa saanu:ROFLMAO:..
Tänään särkenyt mielettömästi päätä ja ollu hirmu kuuma koko ajan... Tänään oli pikkusen menkkajomoa, eilen taas oli koko päivän hirveen tukala olo kun harkkasupistuksia tuli niin paljon:unsure:.

Meillä ei esikoinen syöny tuttia, eikä tuttipulloa. Tosin hän oli kyllä harvinaisen tyytyväinen vauva.

Fiona, kokeile sellaista toukkapussia tai sit just kapaloit vauvan tiukkaan pakettiin:). Meillä oli tosin välillä noita vaiheita esikoisen kanssa, mitään syytä ei ollut mut heräili tosi usein, tiiä sit mikä oli syynä.

Ja sellainen vauvaketju kuulostaa kivalta, sitte ku minä ja muut ollaan jakauduttu :D. Mummuni sanoi että ens kuun puolelle menee, apua toivottavasti ei:ROFLMAO:.
 
Itse asiassa oon jo tota kapalointia kokeillu, tosin ihan tavallisella huovalla enkä oo saanu käsiä sinne sisään kunnolla. Kai jätän siis liian löysäks. Jos kapaloin kädetkin sisään niin tuntuu taas, et se kapalon "kaula-aukko" tulee hirveen ylös ja pelkään et se tulee naaman eteen eikä vauva saa henkeä. Uppoaa tavallaan sinne kapaloon. Tajuskohan tästä mitään? :D Toisin sanoen en varmaan osaa tehä sitä oikein ja voisin harkita ihan kapaloliinan ostoa. Kiitos vinkeistä!

Tähkä, pistä se sauna vielä kaiken päätteeks lämpiämään! :D En mä tiiä voiko synnytyksen käynnistymiseen vaikuttaa oikeesti, mutta ite saunoin kahtena edeltävänä päivänä yhteensä 4 kertaa :D Lisäks kävin synnytystä edeltäneellä viikolla 6 kertaa (haha kyllä) tallaamassa sellasia pitkiä portaita ylös-alas. Tiiä sit oliko vaikutusta. Sillä porraskävelyllä sai ainakin joka kerta sellasen lisääntyvän paineentunteen tonne alakertaan..
 
Tuttipullosta vielä - millon te ootte kokeillu ekan kerran ja miten? Imetyksen yhteydessä? Ennen/jälkeen rinnan? Tuntuis tyhmältä vielä kokeilla kun tarvettakaan ei oo, mut toisaalta oon ymmärtäny et aika alkuun kannattais jos haluu, et vauva siihenkin oppii.

Niin ja mustakin keskustelun jatkaminen vauva-puolella on kiva idea!! :)
 
IMN
Pullo kannattaa antaa aina rinnan jälkeen, jotta vauva saisi enimpään nälkäänsä äidinmaitoa. Tietenki pullosta voi antaa keitettyä vettäkin, jos ei korviketta halua sotkea kuvioihin :) meidän lapsille on vauvoina juotettu aika paljonkin vettä (pikkukulauksina kerrallaan), kun suu on ollut pulauttelujen jälkeen niin paksussa sammaksessa.
 
Onnea uusista vauvoista ja
pitkää pinnaa niitä vielä odottaville!

Kai siitä pullosta voi pumpattuakin antaa. Ite aattelin siinä neljän viikon kohalla alkaa pienesti pumppaamaan, jotta isi voi sitten osallistua enempi ja äiskä käydä rauhassa jossakin, vaikka lenkillä. Meillä kun isi hätääntyy heti jos tulee huutoa ja mä oon vaikka suihkussa. Mutta tosiaan saa varoa, ettei maidontuotanto ihan karkaa käsistä.

Jotain pientä vatsaväännettä on nyt ilmaantunut ja ei viihtyis kuin sylissä.

Rintakumistakaan ei muka enää saa kunnolla otetta, ja vielä sattuu ilman imettäminen. Toivottavasti on vaan tilapäinen häiriö. Mä oon myös kapaloinut välillä rauhoittumaan. Kunhan ei liian lämmintä peittoa käytä.

Ootteko edelleen välttänyt kahvia yms imetysaikana??

Ä74 ja poitsu 21 vrk
 
IMN
Ainii joo, pumpattu maito tosiaan :LOL: pitkät yöunet ei taia enää olla mua varten.
Ite oon pumppaillu sillon ku vauvalla on tullut pitempi syömisväli. Esimerkiksi tänään mies heräsi lasten kanssa ja ehti syöttää vauvan pullosta mun nukkuessa, joten heti herättyäni aloin aamulypsylle. Meidän vauva saa siis kaikkea mahdollista; tissiä, korviketta ja pumpattua :D

Kahvinjuontia ei tarvi mun ymmärtääkseni tarvi enää imetysaikana vähentää, kunhan muistaa että kahvi kuivattaa ja sitä kautta voi myös vaikuttaa maidontuloon.
Ite en kauaa ees jaksanu kahvikupposiani laskeskella.. :rolleyes: joinaki päivinä meni kuppi ja joinaki viis.
 
Fiona, joo sauna laitettiin lämpiämään mut oltiin kyllä niin väsyneitä että viimeinen ässä jäi kokeilematta, jos sit tänään:D.

Yöt on kyllä ollu parina viime päivänä tosi katkonaisia, vessassa on käytävä ainakin 4 kertaa:cautious:. Väsyttää mut pakko yrittää jaksaa olla pirteä:LOL:, josko ulkoilu auttais...

Mä oon juonu kans imetysaikana kahvia ihan normaalisti, ottanut vahingon takaisin ku ei raskausaikana pysty juomaan:whistle:.
 

Yhteistyössä