Helmikuun Helmiäiset 2016

Me istutaan nyt terkkarissa vauvan peppu patin takia. Meedoc- sovelluksella kun patista kysyin, niin veikkas lääkäri kuvan perusteella kystaa tai paisetta. Hirvittää nyt että mitä tää on:(.
Ja täällä pikkukylässähän ei mitään lastenlääkäriä ole joten luultavasti tulee tampereen reissu. Mut vauvan terveys tietysti etusijalla :).
 
Huh, ei tullu tampereen reissua eikä ollut mitään vakavaa. Lääkäri tosiaan luokitteli sen jonkinlaiseksi tukkeutuneeksi rauhaiseksi, teki pienen reiän pattiin ja puristi sieltä nestettä ulos. Sanoi että mikäli se turpoaa uudelleen niin tulla takaisin, ja sit jos täällä ei ole päivystävä sellainen joka uskaltaa noin pieneltä mennä tyhjentämään sitä niin sit lähete taysiin ja ne tyhjentää. Lääkäri soitti jollekin lastenkirurgille tmv ja hänen mukaansa tällaiset ovat yleisiä vauvoilla.
Hoidoksi saatiin vaan huuhdella sitä usein :).
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
IMN
Tähkä, Hyvä ettei ollut sen kummempaa :)

Mää kävin tänään ostaan vauvalle leikkimaton, sellasen TinyLoven häiritsevän räikeän ja pahaäänisen :D no, vauva ainakin viihtyy siinä paremmin ku sitterissä. Se kai se on tärkeintä vaikkei mamma enää sen kapistuksen takia viihdykään muuten niin harmonisen harmaassa olohuoneessa.. :rolleyes:

Meillä se vähäinenkin imetys on loppunut tän viikon aikana. Ihan itekseen jäi pois kun vauvan rytmi muuttui niin, että normaali tissittelyaika muuttuikin uniajaksi. Oon kyllä niin tyytyväinen ku imetystä kesti näinkään kauaa ja senkään vertaa :) jos joku nyt vielä muistaa mun tuskailun tän asian kans jo raskausaikana..

Mutta hei! Eikö kellään muulla oo vauvakuumetta?! :ROFLMAO: teidän muiden vauvat kyllä onkin vielä melko pieniä, mutta kyllä mulla on houkutellu ajatus neljännestä jo sairaalassa olosta asti :p järki kyllä on vahvasti sitä mieltä että lapsiluku on nyt ainakin muutamaksi vuodeksi täynnä :cautious:
 
Mullaki on vauvakuume, ollu ihan siis siitä asti ku oma olo koheni synnytyksestä:D. Krooninen vauvakuume:p.
Tosin sanoin jo miehelle et jos kauhee hoivavietti iskee niin otan koiranpennun:D.

Tosin mies on sitä mieltä että meidän lapsiluku on tässä, mut nähtäväks jää:whistle:
 
Mulla. Ja synnytyskuume. Tiistaina meidän nappula tulee 7 viikon ikään. Vauva ja synnytys ois kyllä ihanaa. Mut mies sano jo sillon ku tuli hakee osastolta meitä, et jos vielä vauvoja ja lapsia haluan niin saan ukkoo vaihtaa :D Mutta katotaan... tosin meillä loppuu tilaki tästä kesken... niin kyllä käy ahtaaksi kun neiti vähän kasvaa
 
IMN
Ihanaa että joku muuki kaipaa synnytystä :D oon aina aatellu olevani jotenki itsetuhonen ku tykkään siitä hommasta :LOL: vaikka siinä pahimmassa vaiheessa sitä lupaileekin itselleen ettei synnärille tuu enää ikinä olemaan mitään asiaa..
 
Mä oon molempien synnytysten jälkeen sanonu, et uudelleen vaikka heti. :D Mutta mulla on molemmat ollukki niin helppoja, että tikkejä ekassa tuli vaan jonnekki sisälle emättimeen ja tässä toisessa ei yhtään. Ja palautuminen on ollu super nopeeta.
 
Siis mullakin on jostain syystä ikävä sitä synnytystä. Niinku se ois ollu joku ihana kokemus, jonka haluis kokea pian uudelleen ja harmittelee kun se on ohi :D Ja ihanahan se oikeesti onkin, mut vähän eri lailla ku tollaset kivat tapahtumat yleensä. Ja sit just kun vauva kasvaa niin nopeesti, niin tullu fiilis et toinen ois vielä saatava. Kamalaa! Minä joka ei koskaan halunnu lapsia :ROFLMAO:

Mä en oikein tiiä miten pian uskallan alkaa harrastaa liikuntaa nyt synnytyksen jälkeen. Siis tietty oon kävelly jne mut mitään sellasta rankempaa. Jälkitarkastus on vasta 9(!) viikon kohdalla. Pidemmillä kävelylenkeilläkin vielä tulee ikävä tunne tonne alapäähän enkä oikein tiiä mitä se tahtoo kertoa. Toisen asteen repeämät mulle tais tulla ja yks niistä emättimeen, seköhän siellä kiusaao_O
 
IMN
Mullakin on kaikista synnytyksistä palautuminen ollut nopeaa ja kaikki sairaalassa tarjotut pyörätuolit ja uimarenkaat on lähinnä huvittanu :rolleyes: itse synnytyksiä en oo kokenu mitenkään keskivertoa helpompina, vaikkakin kaikki käynnistettyjä mutta nopeita (9h, 3h ja 5h). Repeämiä tuli kaikissa paitsi viimeisimmässä. Silti sitä jotenkin jää aina kaipaamaan, etenkin sitä epiduraalin jälkeistä hiljaisuutta ja korvien surinaa :D ja ilokaasua tottakai :LOL: paras hetki jokaisessa on ollut se sekunnin muutos järkyttävistä kivuista siihen kun saa vauvan paidan alle lämpimään.
Voi, millonkohan sitä pääsis uusintakierrokselle :D
 
Joo ne kipulääkkeet, oi ihanuus. Mäkin muistan sen sellasen hiljaisuuden ja pienen pöllyn mikä niitä seuras. Se spinaalin vaikutus oli vielä huumaavampi ku epiduraalin:D Joo, en lähtenykään luomuna synnyttämään.. :ROFLMAO:
 
Voisin synnyttää uudelleen koska vain mutta en tiiä haluaisinko kokee tätä alkutaivalta enää vauvan kanssa. Mulla on nyt toinen rintatulehdus menossa, ja hirveet tiehyttykokset joita en saa auki. Oon kaikki konstit kokeillut mutta ei auta. Epätoivo iskee. On niin turhautunut olo kun haluais vaan nauttia arjesta koska tää kaikki on niin uutta mutta ei voi ku joutuu väliajat pumppailee, pitää kaalinlehtiä, suihkuttelee, hieroo yms.

Vauva on kuitenkin kasvanut hurjasti, tänään 1 kk neuvolassa 54 senttiä ja 4600 grammaa. Pituutta siis tullut syntymästä 6,5 senttiä ja painoa alimmasta yli kilo. ♡
 
Vauvan peppu patti on nyt taas sen verran kasvanu että pakko lähtee käymää uudelleen huomenna tk'ssa. Riippuu siis kuka päivystää että tuleeko reissu taysiin. Toisaaltaan mieluummin menisin taysiin, niin on oikeesti asiantuntevaa hoitoa, eikä tarvii ajatella että uskaltaako päivystävä noin pieneen koskea :eek:
 
IMN
Mun vauva on tänään jo 2kk :) <3 mutta mitä oon lueskellu niin joidenkin teidän vauvat on kokonsa puolesta jo kasvanu ohi..

Viime yönä ekat yöheräilyt pitkään aikaan.. Tais olla vatsan väänteitä kun annoin vitamiinitipat vasta illalla. On melko kuollu olo nyt kun on käytännössä kolmesta asti valvonut.

Mua epäilyttäis uuden kierroksen jaksamisessa vain se raskausaika. Tuntuu ettei mun kroppa enää jaksa.. Toisaalta oonhan vasta 23v, joten liekkö ees mahdollista ettei jaksais :LOL: tää edellinen raskaus vaan oli niin raskas ja stressaava..
Toki meillä on lapset syntyneet 3v välein ja reilusti pienempi ikäerokin pelottaa ajatuksena. Kaikki ois taas uutta. Ehkä ootan sen pari vuotta taas ennen ku jatkan haaveilua :D
 
Juu ei tekis mieli just nyt uudelleen synnyttää. Aiemmat alatiesynnytykset oli niin helppoja, että itelläkin oli ajatus, että olipas kivaa. Nytkin kaikki meni periaatteessa ihan ok, mutta töitä joutuu kyllä tän perätilavauva kanssa tekemään. Oli ihan sippi olo synnytyksen jälkeen.

Meijän ukkeli oli 3 viikon iässä jo 57cm ja miltei 5 kg. :ROFLMAO:

Ristiäiset pidetään kotona. Ruoka ajateltiin laittaa ja leipomiset pikkuhiljaa ite.
 
Peppupatti puhkes vauvalla itellään, painelin sen kutakuinki tyhjäksi, eli toivotaan että paranee nyt sit :).
Meillä isimies on nyt sit oksutaudissa vaihteen vuoksi:D.

Musta tuntuu että vauva painaa ihan hirveesti, vaikka no onhan se kasvanutki paljon. Liian nopeasti:cry:.
Maanantaina olis neuvola ja lääkäri eli saa nähdä paljon on painoa tullut.

Tätini mies vitsaili että musta tulee suurperheen äiti, kun raskausajat sekä synnytykset olleet helppoja ja nopeita, toki nyt tässä toisessa tuli niitä hyytymiä mut muuten helppo oli:D. Toki iän puolesta ehtii, mut saa nähdä:ROFLMAO:.
 
Ootte te hurjia! En missään nimessä haluaisi olla raskaana ihan pian saati synnyttää... Ei millään. Toki sain viettää kerralla sen yli 30h
synnytyssalissa niin eipä oo kiire sinne takaisin...

Meillä on pari päivää ollut kitinää ja mahan päällä on paras paikka nukkua... Ehdottomasti. Tosin kun äiti on riittävän väsynyt, äiti nukkuu päikkärit vaikka vauva mahan päällä... :D

Toivottavasti patti paranee hyvin Tähkä!
 
Voi teitä! :D meille tää taitaa jäädä ainoaksi lapseksi :D Mulla oli melko kauhee toi synnytys (27h, lopulta vedettiin imukupilla ja viis tikkiä, jotka ilmoittelee aina välillä itsestään), joten ainakaan heti toista ei oo tulossa. Ja nyt sen vasta uskoo, kun kaikki sanoo, että tehkää lapset nuorena. Vaikka itsekin vasta 30, niin kyllä noi yölliset heräiltyä vaikuttaa!!! Vauvan pienen painon takia ja, koska alimmillaan tippuu jonnekin 2700g hujakoille, jouduttiin aluksi syöttämään aina 3tunnin välein. Öisinkin olen vielä neljän tunnin välein syöttänyt, kun en tiedä saisiko enemmän jo nukkua yöllä, jos haluaa. Paino tällä hetkellä vissiin 3,4kg paikkeilla ja ikää tänään 3 viikkoa :)

Meillä on tulossa eka koitos huomenna, kun lennetään täältä ulkomailta Suomeen. Saa nähdä onko meillä huutava vauva koneessa :/ D-vitamiinitipat näyttää laittavan mahan kipristelemään vaikka vasta tippaa tai kahta annetaan. Oliko teillä niihin jotain suosituksia?

Tälle tytölle on jo nimi annettu. Pakko oli antaa, jotta saadaan tyttö Suomen väestörekisteriin. Kuitenkin pidetään ristiäiset vielä Suomessakin! :)
 
IMN
Turriina Meillä oli kans painon kanssa ongelmia (syntymäpaino 2605g, alimmillaan 2390g). Aluksi piti herättää 1-2h välein päivällä ja öisin välit korkeintaan 3h. Neuvolassa sanottiin että kolmen kilon ylityttyä saa alkaa syöttää vauvantahtisesti :)
Meidän vauva tosin oli siinä vaiheessa jo niin tottunut tiheisiin syöttöihin, että heräsi pitkän aikaa edelleen päivisin syömään sen 1-2h välein. Nyt sitten pikku hiljaa tasoittunut noin kolmeen, joskus neljäänkin tuntiin. Yöt onneksi nukkuu pääosin 8h yhteen menoon.

Tsempit lennolle! :D
 
Viimeksi muokattu:
meillä oli eilen 2 kk neuvola ja poika oli jo 6.5 kiloinen jässikkä ja pituuskin 61,3 cm, hyvin kasvaa ja maitoa tulee vieläkin yli pojan tarpeen, mut valuttelen liinaan aina toista kun edelleenkin maito suihkuaa. Nimikin saatiin sunnuntaina jota nyt sitten opetellaan käyttämään :D
 
  • Tykkää
Reactions: IMN
Hih, mulla on myös ihan pienoinen vauvakuume. Tai ehkä se on enemmänkin sitä, että meidän lapsiluku oli todennäköisesti tässä. Ei enää pieniä potkuja ja kasvavaa mahaa raskausaikana, kaikkea sitä odotusta ja jännitystä, sairaalassa oman vastasyntyneen nuuskuttelua ja kaikkea muuta, mitä jää kaipaamaan. No, sektiohaavan kanssa elämistä ekaan kuukauteen en jää kaipaamaan. :censored::D

Oo, onpa teillä pitkiä syöttövälejä! Meidän vauva syö vuorokauden ympäri 1-2 tunnin välein, öisin onneksi lähinnä tuota kahta tuntia. Useamman tunnin yhtäjaksoiset unet maistuisi! :whistle:
 
Meilläkin kasvetaan ihan hyvin ja vieläkin ihme kyllä täysimetyksellä. Ummetus on vauvaa kiusannut todella ikävästi. Mietittiin jo, että olisko koliikkia. Kakkausväli on monta päivää muutenkin. Mallasuutetta veteen sekoitettuna annetaan nyt päivittäin.
Onko teidän vauvoille rotarokotteesta tullut mitään oiretta, kenelle nyt onkaan annettu?
 
Äiti seiskanelonen, jos ootte täysimetyksellä osta itsellesi Magnesiumia oksidi muodossa ja otansitä kuuriluontosesti. Toimii vauvan masu sekä sun. Meillä kans ährätään kakkaa välillä monta päivää ja sit tulee kunnon jöötinen vaipan täydeltä.

Meillä nukuttiin viimeyönä 23-06 ILMAN SYÖNTEJÄ. Ihan pikkusen oli tissit betonia. Sainki sit vaivan aamuruokailun jälkeen pumpattua 250ml. Huh. Sinne maito lähti sit samulla maitokeskukselle pikku vauvoille juotavaksi sairaalaan. ^.^
 
  • Tykkää
Reactions: Fiona-
IMN
Meille ei ainakaan tullu rotarokotteesta mitään, ainakaan mitään huomattavaa. Ei oo tullu muillekaan lapsille.. Muutenkin mun mielestä ne mahdolliset pikku sivuoireet, kuten kuume, vatsakivut ym. on pieni paha sen rinnalla kuinka suuri hyöty itse rokotteesta on/voi olla.

Meidän neiti alkoi tänään ihan yhtäkkiä jokeltaa kovaan ääneen :love: ihana <3
 
Viimeksi muokattu:
Vauvakuumetta ei ole minullakaan, koska sylissä on se odotettu vauva. Vaikka vauva kasvaakin nopeasti on sitä kasvua ja kehitystä ihana seurata. Kovasti jo odotan vauvan kasvavan, erityisesti pidemmät yöunet olisi kivat ja sitä odotan myös miten veljesten välinen suhde kehittyy. Tänäkin iltana vauva pitkään katseli kiinnostuneena veljen leikkiä. :love: Raskausaikaa ei myöskään ole ikävä, sen verran tukalaa oli ison mahan kanssa.

Viime yönä taisin nukkua jopa 2 tuntia yhtäputkeen ja ekaa kertaa viikkoihin näin unta. Lyhyistä unipätkistä en ainakaan muista unia nähneeni. Vauva on taas monta päivää syönyt tiheään, nyt ehkä alkaa taas välit pidentyä sinne kolmeen tuntiin. Lisäksi vauvan nenä menee aina yön aikana tukkoon niin että neljän-viiden jälkeen heräilee vähän väliä tuhisemaan ja huitomaan eikä rauhoitu kuin tissille. Ja isompi herää kuudelta kyselemään joko noustaan. :sleep: Että hieman väsyttää aamuisin. Esikoinen alkoi näitä ikiä pärjätä yhdellä, korkeintaan kahdella yösyötöllä mutta tämä vauva syö 3-4 kertaa. Ja joka kerta saa pyllyä pestä ja yleensä vielä äkistää viimeisiä kakkoja siinä vaiheessa kun olen jo vaippaa avaamassa. Meillä siis odotellaan keskellä yötä ( ja päivälläkin) että herra tekisi kaikki kakkansa vaippaan. Liian nopea jos on niin saa kakat pyyhkeelle tai huonolla tuurilla itsensä päälle. :LOL: No, tätähän tämä vauva-arki on. Ilmeisesti pääsin ekan kanssa vaan helpolla yöheräilyjen suhteen.
 
Meillä eilen n. 6h rotan jälkeen tuli huutoa, joka ehkä siitä johtui. Tänään en oo huomannut mitään suurempaa huutoa. Jostain luin, että viikonkin jälkeen voi tulla jotain, mutta terkka mainitsi vain eilisen ja tän päivän. Kaikki variaatiot kai mahdollisia.

Meillä yösyöttöjen väli vaihtelee kovastikin 2-5h. Nyt on ollut tiheämmin, oliskohan joku ns. Tiheän imun kausi. Päivällä syödään 1,5 - 3 tunnin välein.

Mä otan mg direktiä (jauhetta) joka päivä, onkohan se sitten sitraattia??? Muoks: Näyttää olevan 26% oksidanttia ja 29% sitraattia.

Ja juu, synnärille ei enää asiaa vaikka olisin enempi voinut lapsia ottaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä