Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Helmijenni Tiedän tunteen, mustakaan ei superimettäjää saa tekemälläkään. Ja minäki oon itteeni ruoskinu siitä, vaikka tottakai järki sanoo että tärkeintä on tyytyväinen vauva ja hyvinvoiva äiti. Mulla ei vaan maito riitä noille pikkukirpuille, jotka tarvii alusta asti lisämaitoa, jotta sais ikätoverinsa kiinni kasvussa tai edes painon noususuuntaan. Tsemit! <3

Maalis Minkä ikäisiä sulla olikaan vanhemmat lapset? :) ekaluokkalainen ja..? Miten muilla, minkälaisia isosiskoja ja -veljiä on kehkeytynyt? Meillä 6v esikoispoika on selkeästi sellainen huolehtija ja vastuunkantaja; käy nostelemassa tippunutta tuttia, vie vaippoja roskiin, lämmittää jopa maitoa, lohduttaa kun tulee itku jne. kun taas 3,5v tyttö on enemmän semmoinen höpöttelijä ja ihailija, joka tutkiskelee vauvan pieniä varpaita, antaa pusuja ym. Välillä hällä menee hermot kun pikkusisko alkaa huutaa kesken muumien katselun ja karjuu "Ole hiljaa, älä taas huuda kun en minä kuule mitään!" :D

Meillä meni ne lauantain kuvaukset ihan ok :) isommat jaksoi odottaa meidän kuvien ottamisen ajan ja vauva vain nukkui. Sitten kun tuli perhekuvien aika, pienellä alkoikin tulla nälkä ja jouduin välissä syöttämään. Neiti ei myöskään yhtään tykännyt salamanvalosta, joten jouduin aina juuri ennen kuvan ottoa nykäisemään tutin pois suusta ja kameran räpsyttyä antamaan sen äkkiä takaisin :D saa nähdä tuleeko yhtään kuvaa jossa vauvalla ei ois naama punaisena kurtussa :rolleyes:

Minäkään en niin oo vatsalihaksiani ees tutkaillu.. Nuo jokapäiväset pakolliset kävelylenkit saa riittää, ei kai tässä muuhun oo aikaakaan :LOL: peilikuva miellyttää toistaiseksi (y)
 
IMN toinen on 4,5v ja toinen ekalla :) Mulla ja mun pikkusiskolla on ikäeroa 5 vuotta ja leikittiin kyllä pienenä vaikka mitä niin toivon että tämäkin tyttö pääsee isompien leikkeihin mukaan jossain vaiheessa.Koululainen nyt jo elää vähän erimaailmoissa mutta siitä löytyy toivottavasti sitä apua ja vähän erilaista seuraa pienimmälle kun kasvaa.itsellä isosiskon kanssa ikäeroa samanverran ja muistan et sisko oli Semmonen turvallinen tyyppi ja sen poikakaverit oli aivan ihania :D :D
 
Mulla vatsalihasten välissä on navan kohdalla vielä selvä rako ja sellanen upottavakin, eli ilmeisesti sillon ei vielä vatsalihasharjoitteita saa aloittaa? Lantionpohjatreeniä oon yrittäny tunnollisesti tehä. Nyt synnytyksestä 7vko ja pari kertaa viime viikolla kokeilin hölkkäämistä lyhyitä pätkiä. Jälkitarkastus on vasta parin viikon päästä, fiksuna varmaan odottelis sinne asti mutku ei malta. Ei toi juoksu tuntunu yhtään pahalta, mut silti oli tosi varovainen ja oikein hitaasti matalalla askeleella yritin mennä tärähdysten välttämiseks. Varmaan tosi luonnollisen näköstä:ROFLMAO:

Ristiäiset on nyt vietetty ja neiti saanu nimen. Järjestelyt sujui hyvin vaikka pääosin hoidin kaikki itte. Nyt jopa iski tyhjyys et mitä sitä seuraavaks puuhais(n)

On kyllä nyt syttyny sellanen kunnon rakkaus tähän pieneen:love: Mitäs teiän vauvat tällä hetkellä puuhaa/osaa? Meillä vauva ei vielä ääntele, eikös kohta pitäis alkaa jotain kuulua. Hymyilee kyllä ja katseellaan seuraa kovasti. Mustavalkoiset kuviot kiinnostaa, mut leikkimattoon tai sitterin leluihin ei kauheesti osoita vielä kiinnostusta.
 
Helmijenni, huh hurjan pitkään jaksoit kaikki vastoinkäymiset huomioituna:eek:. Ei imetys ole hyvän äitiyden mittari, muista se:love:. Pääasia on tosiaan hyvinvoiva äiti ja vauva.

Fiona, mun käsityksen mukaan ei saisi tehdä istumaannousuja, rutistuksia, eikä jalkojen nostoa. Onko ne sit niitä suoria vatsalihaksia mitä pitäis välttää, ettei se rako jää siihen.

Nyt ku itse kokeilin niin menee mullaki melkein kaks sormea vie sinne väliin, eli taitaa sittenki vastalihashaaste jäädä ens kuuhun. Täytyy tyytyä lenkkeilyyn vaan, niinku joku himourheilija olisin:ROFLMAO::ROFLMAO:.

Täälläpäin muuten on nykyään tapana jälkitarkastuksessa tsekata lantiopohjanlihasten kuntoo_O. Esikoisesta ei katsottu mut nykyään kuulemma.

Meillä isoveli on ottanu pikkuveljen tosi hienosti. Tuo tuttia kun vauva itkee, välillä sit tietysti hän laittaa itse sormet korviin ku vauva huutaa:D, vie vaippoja roskiin, keinuttaa sitteriä ym. Ihanan huolehtivainen siis:).

Meillä välillä vauva "juttelee" hymyjen yhteydessä välillä, mut muuten hän vie syö, nukkuu ja on hereillä pätkittäin:).
 
IMN
Mää en ees tajua mistä vatsalihasraosta te puhutte :D aina kai tuo maha on samalta tuntunu.

Meidän vauva on nyt 2kk ja pari viikkoa päälle. Hymyilee, muttei vielä naura ääneen, juttelee (gää, bää, baa jne.), kannattelee päätään mahallaan ollessaan ja nyt on löytäny nyrkkinsä jotka luonnollisesti kulkeutuu suuhun :p matkii myös paljon ilmeitä; näyttää kieltä, yrittää tehdä semmosta "pusuääntä" jne. Leluja tykkää katella paljon ja lempparit onkin tällä hetkellä peili ja semmonen leikkimaton tärinälelu :) muutoinkin leikkimatolla ollessa jalat ja kädet vispaa kauheasti, kun huomaa että niin saa kaikki lelut helisemään.

Multakin on ennen testattu lantionpohjalihakset jälkitarkastuksessa, mutta nyt ei o_O silleen pitäny puristaa niitä lääkärin sormia. Ne onkin varmaan ainoot lihakset mun kropassa jotka on terästä :LOL: spekulatkin aina syöksyy ulos kun en osaa rentoutua :ROFLMAO: sori, liikaa informaatiota..
 
Täällä viime viikon 6vko neuvolassa jo paino yli 5kiloa, hurjaa kasvua jos multa (ja olemattomilta käsi lihaksilta) kysyy :LOL:

Täällä jälkitarkastuksessa käyty, sisätutkimuksen teki ja siinä se. Itse kysyin liikunnasta ja oman fiiliksen mukaan saa tehdä, mutta ei niitä suoria vatsalihaksia ehkä kuulemma vielä kannata ei kyllä kokeillut rakoa eikä lantionpohjan lihaksiakaan.

Täällä edelleen nukutaan vaunuissa hyvin joten aamupäivisin yleensä ulkoillaan ja illalla ottaa toiset torkut, mutta melkeinpä sylissä pitää olla, herää jos pois laskee (n)

Täällä valo jaksaa kiinnostaa mutta lelut ei niinkään, mutta pikkuhiljaa selvästi alkaa niitäkin seuraamaan. Ääntelehtii jonkun verran mutta naurua ei vielä kuulu vaikka kovasti naureskelee
 
IMN, suorat vatsalihakset kun väistyy raskausvatsan tieltä niin siihen jää se rako kun synnytys on ohi. Raon kokoa ite kokeilen sillain et meen selin makuulle, laitan sormet vierekkäin ja painan sormilla (2kpl) napaa, sit teen rutistuksen ja vatsalihasten pitäis puristaa sormia. Jos vatsalihakset ei tunnu niin sit lisää sormia vaan rinnakkain ja kokeilee samalla tavalla. Hassulta kuulostaa näin luettuna :ROFLMAO:.
 
Mulla vatsalihakset on hyvin palautunut. Sormi mahtuu just ja just väliin. (y)
Mulla oli tänään jälkitarkastus. Lantionpohjalihakset oli terästä:LOL: Ultralla katsoi kohdun ja täysin tyhjä oli sekä munasarjat lepotilassa. Ei ole menkkoja tiedossa vielä (y) Kelpaa.
Antoi aloituspakkauksen minipillereitä mukaan, että aloitan sitten ku loppuu maidon luovutus. Eli toivottavasti sitten elokuussa vasta. Mies ei kyllä kumista tykkää. Ja minua ei uusi raskauskaan haittaisi. Joten katsotaan eletäänkö selibaatissa vai mitä tapahtuu.

Meidän vauva on nyt 2kk vanha ja ääntelee, nauraa ja hymyilee paljon. Kannattaa päätä jo tosi pitkiä aikoja lattialla ollessa. Leikkimatolla huitoo leluja ja nyrkit on löytyny. Niitä on välillä maisteltava.
 
Helmijenni, ootpa ollut ahkera ton imetyksen suhteen! Älä ota murhetta sen loppumisesta!

Täällä kanssa nukutaan vaunukopassa parhaiten. Mahtaako siitä johtua, että reissussa yöunet on pisimpiä. Mikäköhän siinä vaunukopassa on. Niiden ei tartte olla edes liikkeellä vaan jo pelkkä koppa rauhoittaa unia. Ehkä pitäis kokeilla kotonakin vaunukopassa nukuttamista...
 
Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan. :rolleyes:

Mua mietityttää hirveesti leikkiasiat. Tai siis missä vaiheessa vauvan tulee kiinnostua leluista? Tää tykkää vaan toljotella sohvalla kattoa :whistle: jotenkin haluais antaa hirveesti virikkeitä vauvalle mutta ei yksinkertaisesti jaksa höpötellä koko aikaa. Mahallaan ei tykkää olla, eilen kääntyi heti selälleen ku laitoin. Liekö vahingossa mutta kahdesti sen teki.:LOL: naureskelee, hymyilee ahkerasti. Toki itkeskeleekin.

Ihanan aktiivinen tää ketju, toivottavasti jatkuu samanlaisena!
 
IMN
Munkin mielestä on ihanan aktiivinen ketju :) edellinen lopahti lähes heti viimeisten vauvojen synnyttyä ja nyt sitä syntyneiden ketjua ei edes enää löydy kun kerhot poistettiin.. :cautious:

Meilläkin katto, seinät ja taulut on pop :D kivasti varmaan kontrasteja kun on valkoinen katto, harmaa seinä ja mustat kuvakehykset. Tästä aasinsiltaa niihin leluihin; vauvalle se katto ja lelut on yks ja sama asia :) kunhan tykkää katella, se on tärkein. Ei tarvi siis erityisesti olla kiinnostunut niistä hänen tavaroistaan, koska ei kuitenkaan ymmärrä niistä mitään :) meillä ainakin lelut on alkaneet kiinnostaa enemmän vasta siinä vaiheessa kun kädet lähtee hamuamaan esineitä, kokeilemaan erilaisia pintoja jne. :)

Täällä on lopetettu päikkäreiden nukkuminen :cautious: eilisen pöivän vain torkahteli ja tää näyttäs menevän samaa kaavaa.. nukkuikin kyllä viime yönä lähes 11h putkeen.
Enemmän mun yöunia verottaakin nuo vanhemmat lapset. Keskimmäinen kömpii öisin viereen ihan huvikseen, mutta esikoisella on tullut joku pimeänpelkovaihe. Yöt menee sitten vääntäessä siitä että saako meidän viereen tulla ja onko siellä omassa huoneessa mörköjä. Vaikeaa vaan käännyttää toista ovella kun itkee niin hysteerisenä ja kuitenkin pitäis saada itku loppumaan ettei vauva herää. Itsellänikin on ollut lapsesta saakka kauhea pimeänpelko ja tiedän miten vaikeaa se on herättyä saada uudestaan unta kun vaan pelottaa niin vietävästi :unsure: toivottavasti tää nyt vaan on joku vaihe..
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta imetyksestä. Mulla ei esikoisen kanssa (keskonen, painoi hiukka alle 2kg) se lähtenyt laisinkaan käyntiin. Kaks seuraavaa onnistui jo jollain lailla ja tän vauvelin kanssa toistaiseksi parhaiten. Mutta vähän lisämaitoa täytyy kuiteskin antaa. Ja kaikki kasvaneet ja kehittyneet hyvin. Joten ei kannata syyllisyyttä tuntea. :)

Meillä 5 viikkois mitat oli 58cm ja 5400g. :ROFLMAO:

Leipomukset ristiäisiin aloitettu. :ROFLMAO: Pikku-ukko kantoliinassa kaverina. (y)
 
IMN
Mää niin ootan seuraavaa neuvolaa kun tuon likan ruokahalu on ollu niin valtava. Viimeksi oli 2kk mitat 4150g ja 55,7cm. Veikkaisin että nyt lähennellään viittä kiloa ja pituus on hoitoalustan pituudesta päätellen lähes 60cm :) neuvola onkin vasta 22. pv..

Tuosta imetyksestä ja korvikkeesta vielä. Tuntuu olevan joku vanha uskomus että rintamaidolla kasvais jotenkin paremmin. Mikäköhän köriläs tuo meidän 6v/126cm/25kg esikoinen sitten ois jos ei ois alusta saakka ollu korvikkeella? :D jo ekan kuukauden aikana painoa tuli 2795g:sta -> 3990g:aan :D
 
IMN
Yövalo on ollu must ihan pienestä asti, mutta siitä ei oo apua koska muu asunto näkyy pimeänä.. enkä viittis ihan koko kämpässä pitää täyttä valaistusta öisin :D huoneen oveakaan ei saa laittaa kiinni, koska sekin kuulemma pelottaa kun ei nää muualle.. vaikeaa, vaikeaa, mutta ymmärrän kyllä. Pojalla kuulostas öisin olevan ihan yhtä järjettömiä pelkoja kuin mullakin, mutta yöllä ne tuntuu jotenkin vaan todella järkeviltä.

Mää en tajua mihin mahaan tuo tyttö syö! Iltapalaksi kevyet puoli pilttipurkkia, 90ml velliä ja 100ml maitoa.. ja selvästi oli nälkäinen kun tutti sai kauheaa kyytiä ja vaan pullo hiljensi. Nyt vihdoin vaikuttas olevan tyytyväinen.
 
Millasta teillä vauvan pituuskasvu on? Meillä menee siellä miinuskäyrällä vähäsen.. mut ei kai noista kannata huolestua tässä vaiheessa. Painoa sen sijaan edelleen 300g/vko. Joten kuten arvata saattaa, vähän pullero on olemus, kun pituutta ei juurikaan tuu :D

IMN, sä kun mietit miks väitetään et rintamaidolla kasvaa paremmin, niin voisko olla vaan et sitä riittäis vähempi määrä kasvuun? Mut jos korviketta tms antaa vaan tarpeeks niin kasvu on ihan yhtä hyvää. En siis tiiä, arvailen vaan. Lähinnä mietin ku meiän neiti vaikuttais syövän sen jonku max 120ml kerralla (pullosta pari kertaa näin pumpattua maitoa). Lisäks puklaa hirveitä määriä välillä, mut silti kasvaa näin kauheeta tahtia :eek:
 
Meillä tyttö on kasvanut pituutta hurjasti. Syntyessään oli 47,5cm, 1 kk neuvolassa 54 cm ja nyt 6 vkon neuvolassa oli 55,5cm. Mennään tasan "nollakäyrillä" vai mikä se on. 2 kk neuvola on 19. pvä, tuntuu taas kasvaneen hurjasti. Paino tais mennä yhdellä plussalla (termeistä en oo kyllä varma:ROFLMAO:).

IMN, ootko saanu ohjeita d-tippojen annosta kun syö niin paljon? Mietin ku meilläkin syödään jo lähestulkoon litraa päivässä. Korvikkeessahan on d-vitamiinia niin mietin että onko sua ohjeistettu miten. (n)

Mulla alkaa vihdoin tissit paranemaan. Ei oo enää tulehdusta ja maidontulokin on melkein lakannut. Huh(y)

Neitille iski hirvee flunssa, koko ajan saa olla imemässä nenäniistäjällä. Ei kuitenkaan oo kuumetta. Korvat on tarkastettu kaks viikkoo sitten. Raukka pieni:love:
 
IMN
En tiiä voiko korvikkeen ravintopitoisuus vaikuttaa kasvuun, koska rintamaidonkin koostumus vaihtelee yksilöllisesti. Neuvolan mukaan ainakin tuo on tosi vanha käsitys että korvikkeella ei kasvais yhtä hyvin :)
Muutama vuosi sitten vielä ohjeistettiin antamaan vain 3 tippaa d-vitamiinia korvikevauvoille, mutta nykyään enää ei.
 
Joo eiköhän se korvikeasia oo vaan käsitys mitä on haluttu ihmisille jakaakin, että imettäisivät ennemmin. Tiedä sit..

Mä ootan siinä mielessä jo imetyksen loppumista, kun rinnat on aina ollu mulle tärkee osa seksuaalisuutta ja nyt ne on tavallaan ihan poissa pelistä. En haluu et mies ees koskee niihin. Ja joo, onhan niillä tärkee(mpi) tehtävä nytkin, en sillä.. mut en pahakseni pistä et tää joskus loppuu.

Voi hyvänen aika ku tuo telkkari kiinnostais meiän neitiä! Yritän asettaa aina niin ettei sinne nää, jos tv on päällä, mut kääntää päätään mitä ihmeellisimpiin asentoihin vaan nähdäkseen sinne. Tänäänkin nukku sohvalla ja tv oli vähän niinku taustameluna, ni jossain vaiheessa huomasin et tyyppi onki hereillä ja tuijottaa telkkaria:geek: yleensä herättyään itkee heti.
 
Meillä kans pitkään oli seinät ja erityisesti mustavalkoset verhot pop. Viikon verran on lelut kiinnostaneet ja lelumatto on ollut käytössä. Tuskailin aiemmin, että en kestä rumaa värikästä lelumattoa, mutta hyvinhän se ton vauvan kanssa sopii lattialle. Saatiin kaverilta käytetty lelumatto, sellainen hyvin perus tiny loven värikäs lelumatto. Nyt vauvan synnyttyä se ei herätä enää yhtään harmituksia vaan oon vaan tyytyväinen kun vauva tykkää siinä makoilla ja pitkiä aikoja tuijottelee siinä olevia leluja. Sitterissä meillä on myös lelu roikkumassa. Se roikkuu siitä kivalta etäisyydellä, että vauva yltää käsin heiluttamaan sitä ja on selkeesti jo tajunnut, että hutkimalla sitä nyrkeillä, saa sen liikkumaan. Viihtyy siis sitterissäkin.

Raskaana kun olin yksin kotona, täällä oli aina hiljaista. Nytkin usein huomaan, että jos vauva puuhailee omiaan, täällä on aivan hiljaista. Välillä laitan musiikkia ihan sitä varten, että tulisi vähän enemmän ääntä vauvallekin. No ihan kivahan se itsellekin on musiikkia kuunnella. Vauva kyllä selvästi tykkää. Pitäisköhän muutenkin olla päivällä vähän äänekkäämpää, ettei toi vauva luule, että tää maailma on aivan hiirenhiljainen... :D

Pituuskasvusta meillä on neuvolantäti painottanut, että ei ole kiirettä eikä vielä väliä, että miten pituutta tulee. Kunhan painoa tulee niin pituuskasvu sieltä kyll seuraa pe
 
IMN
Meidän pitää aina laittaa makuuhuoneen telkkari päälle kun viedään tyttö nukkumaan :D ei nukahda täydessä hiljaisuudessa.

Minä olin kans yks niistä jotka tuskaili leikkimattojen värikkyyttä! Ostin kans tuommosen tinyloven maton ja eipä tuo sittenkään niin häiritse :D kävi kuten aiemmillakin kerroilla; jos vauva pysyy tyytyväisenä edes kymmenen minuuttia sen sateenkaaren väreissä loistavan kapistuksen ansiosta, niin sama se :D
 
Kasvusta Meillä kans neuvolassa sanottiin että niitä käyriä ei tässä vaiheessa vielä katsella, enemmänkin niitä senttejä :).

Meillä on otettu ihan joka aamuiseksi rutiiniksi, että mahaa kitistään ainaki 2h. Yleensä helpottaa kun masua silittää pyörein liikkein.

Meillä on esikoisen jäljiltä leikkimatto mut se on kyllä niin hirveen kulahtanu, etten ota sitä käyttöön enää, lelutkaa ei taida olla enää tallessa:whistle::ROFLMAO:.

TuleJo Mä melkein suosittelen laittamaan jotain taustamelua päälle vauvan nukkuessa. Meillä on esikoinen tosi herkkäuninen, meillä oli kans silloin aina hiljaista kun olin yksin kotona hänen kanssa. Nykyään hän on onneks tottunu vauvan itkuun ja koirien haukkumiseen, ettei niihin sit enään herää niin herkästi, mut kaikkiin muihin ääniin sit yleensä herääkin.
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Mää en ees tajua miten meidän poika on oppinut niin syväuniseksi, vaikka onkin esikoinen :D kai ollaan juostu niin paljon joka paikassa hänen ollessa pieni, että on tottunut meluun.. poika tais olla jotain 1,5-2v kun vaihdoin huoneesta järjestystä, hänen nukkuessa siellä :D käytin sänkyäkin kolmessa eri paikassa eikä poika silmäänsä räpäyttänyt. Vähän vaan säikähti kun heräsi eri päästä huonetta kuin minne nukahti :LOL: aina oon kans voinu lasten päikkäreideb aikana ihan huoletta imuroida heidän huoneensa ym. Tää tapaus taas herää joka ikiseen risaukseen, vaikka nukahtaminen vaatiikin sen taustahälinän.
 

Yhteistyössä