Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Voi Heba, paranemisia sinne :( meidön tytöllä oli myös 9kk ikäisenä pissatulehdus, joka oli ehtinyt munuaisiinkin, koska meitä ei otettu ensimmäiseen viikkoon tutkimuksiin. Kolme päivää meni osastolla antibioottitipassa.
Puhuttiinko teille tulehdusalttiudesta mitään? Meillä ei onneksi löytynyt mitään rakenteellista poikkeavuutta, joka altistais pissatulehduksille, mutta kuulemma jonkinlainen kohentunut riski on, kun noin nuorena sairastui. Onneks ei oo uusinut, mutta jos ennen kouluikää tulee oireita, niin päästään suoraan OYSin lastenpäivystykseen tutkimuksiin, ilman tk:ta tai muita välikäsiä.

Täällä suunnitteilla lastenhuoneiden täysremontit. Tulevan syksyn ekaluokkalaiselle pitäis saada "ison pojan huone" ja tytöille tuo pojan entinen huone yhteiseksi. Jotenki tää sisustusinto muuttuu aina sisustusstressiksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Mä kans ootan et päästään tekee pojille oma huone. Nyt tuo lastenhuone on lähinnä varastona, pyykkien kuivatuspaikkana ja lasten vaatehuoneena :D. Pinterestistä oon kattellu kaikkia kivoja pieniä diy -juttuja lastenhuoneeseen:), se on kyllä petollinen paikka:D.
 
Heba, paranemisia sinne! Imn, miten teillä tuo pissatulehdus oireili? Kuumeiluna?

Miten teillä muilla on lastenhuoneet jaettu? Siis kun pohdiskelen, jotta laittaako lapset samaan huoneeseen, kunhan vauva kasvaa ja vieroitetaan vierestä ja yötissiltä, vaiko molemmat omiin huoneisiinsa? Jos ovat samassa, niin yksi huone jäisi "leikkihuoneeksi", johon voisi kerätä kaikki lelut säilöön jne. Kouluikäisinä varmaan haluavat omat huoneet (poika ja tyttö), mutta näin pienenä? Nyt siis vanhgempi tyytyväisenä omassa huoneessa ja vauva meidän huoneessa.
 
IMN
Joo, korkeana kuumeena, joka laski kyllä buranalla, mutta nousi puolessa tunnissa takaisin neljäänkymppiin. Ruoka ja juoma ei maistunut, oli hiljainen ja väsynyt. Viihtyi sellaisessa sammakkoasennossa mahalleen ja pissa haisi tosi voimakkaalle.. viitenä arkipäivänä soitin tk:seen ja sama hoitaja aina vain sanoi että "sitä on liikkeellä, anna buranaa". Lopulta jatkoin soittamista niin kauan että joku muu vastasi. Myöhemmin sainkin sitten kirjallisen pahoittelun tapahtuneesta, vaikka eipä se paljon lämmittäny.. :( (vieläkin katkera? :D)

Meillä pojalla ja tytöllä 3v ikäeroa ja alusta asti ollu omat huoneet. Meille hyvä valinta oli laittaa omiin huoneisiin, koska molemmilla on sitten "omat sotkut" siivottaviksi, eikä siitä tuu nahinaa. Pojalla kans alkoi tossa 4-vuotiaana laukata kavereita kylässä ja sillon oli kiva saada rauha "poikien jutuille". Toki leikkivät yhdessäkin paljon, mutta joskus tarvivat sen oman rauhansa :)
 
Juuri samanlaiset oireet oli meillä, kuume seilasi ylös alas, oli vaisu ja nukkui paljon, huomasin myös että pissa alkoi tuoksahtaa väkevältä. Soitin jo lauantaina terveyskeskukseen, mutta sanoivat vaan et voi johtua rokotuksista ja soita suoraan sairaalaan ku on noin pienestä kyse ja sairaalasta sanoivat että seuraile vielä varmaan rokotuksista johtuvaa. Sunnuntaina sitten teekoohin otettiin ja laitettiin pissapussi ja pika crp joka oli koholla ja lähete sairaalaan missä sit löyty pissasta bakteeri ja siitä se pikkuisen kiusaaminen alkoi. Oli siinä äidillä itkussa pidättelemistä kun kuuli miten pienen päähän pistettiin kanyylia ja sitä itkemistä :( nukkui sairaalassakin vielä pari päivää paljon, mut sit alkoi virkistymään. Nyt kotosalla on tosi iloinen ja oma itsensä, jopa imetys jatkuu vaikka olin varma et loppu kun sairaalassa ei syönyt rintaa ollenkaan ja pulloakin huonosti + mulla meinas maito kadota huolesta ja oudosta paikasta. Lääkäri sanoi vain että jos tulee kuumetta ilman että on selvää flunssaa tms. niin sit heti pissanäytettä ottamaan, että saattaa uusia mutta ei mitenkään oletettavasti. Ultrattiin kans munuaiset ja mitään poikkeavuutta ei löytynyt.
 
IMN
Tuo kanyylin laitto päähän, rakkopunktio ym. oli semmosta teurastusta, etten voinu olla ees samassa huoneessa, enkä ees käytävässä oottamassa kun huuto kuulu sinne asti. Rakkopunktion ajaksi mut käskettiinkin ulos.. Ootin pihalla ja mun äiti soitti sisältä kun oli valmista. Onneks tyttö oli niin pieni ettei muista, mutta mulla on edelleen huono omatunto siitä kiusaamisesta.. :(

Hihi, meidän lapsille syntyy loppuvuodesta serkku :love:
 
Mä oon ollu nyt ihan superlaiska kirjottamaan tänne! Mut seuraillu oon kyllä. Suurin syy ehkä huono mieliala joka on nyt eksyny kylään:unsure: Oisko tää sit jotain lievää masentuneisuutta, on nyt ehkä kuukauden ajan ollu itkunen olo eikä mikään oikein huvita. Iltasin on vaikee saada unta kun ahistaa vaan kamalasti, enkä oikein tiiä mikä. Mut en oo kuitenkaan kovin huolissani, eiköhän tää oo osa jotain sopeutumisprosessia.

Meillä ei rotasta tullu itkuja, mut kakkaa tuli normaalia enemmän varsinkin öisin (oikein heräsin niihin ääniin) ja oli erilaista ku normaalisti. Toi oli niin selkee muutos normaaliin, et aika varmasti oli rokotteesta.

Noista lasten huoneista kun oli puhetta, niin missäs vaiheessa te ootte aiemmat lapset siirtäny tai milloin aiotte nykyisen vauvan siirtää omaan huoneeseen nukkumaan?

Heballe ja vauvalle tsemppiterveiset! Ois ihan kamalaa jos näin pien vauva sairastais noin pahasti. Onneksi jo taidatte olla voiton puolella:)
 
IMN
Meillä on molemmat siirtyneet omiin huoneisiin heti kun semmoset on ollu :D eli molempien synnyttyä ollaan lähes heti muutettu. Poika tais olla 3kk ja tyttö 2kk. Tää siirtyy sitten ku uskallan vaan laittaa siskon kans samaan huoneeseen.. Ehkä sitten ku pinnasängyn pohja on laskettu alas ja isosiskon pahin hoivavietti on ohi :LOL: yöunien puolestahan meillä ei oo ongelmaa. Loppukesästä vois olla hyvä :)
 
Meillä ei oo molemmille omaa huonetta. Esikoinen siirty 4kk iässä.omaan huoneeseen, ku oli niin kamalan levoton nukkumaan..Ei nälkäänsä ähissy vaan muuten. Tosi raivostuttavaa oli miljoona kertaa yössä herätä siihe. Söi ehkä 1kerran vaan yössä. Sit kyllä lopettiki aika joutin yösyönnit ku omaan huoneeseen meni.
Tää neiti tissiposki saa nukkua niin kauan meidän huoneessa, ku vaan mahollista ja öisin syö. Paitsi jos tässä nyt isompaan muutetaa.... En vaan jaksas alkaa mihinkään myyntirumbaan just nyt.
 
Fiona, kuulostais synnytyksen jälkeiseltä masennukselta. Ota ihmeessä puheeksi neuvolassa tms jos sitä kautta sais mielialan kohoamaan:).

Nukkumisesta Meillä esikoinen ja tuorein tapaus nukkuu meidän huoneessa, tarkoitus olis siirtää sit yhtäaikaa samaan huoneeseen. Ensin olis tosiaan saatava ylimääräinen tavara sieltä pois ja hommata joku kivan pieni kerrossänky tms.:)

Kellään ei taida olla hurjia vappusuunnitelmia:D? Viime vappu meillä meniki lievässä norossa:sick:, tänään olis tarkoitus lähteä Kristiinankaupunkiin pienelle lomalle kotoa:).
 
Tsemppiä Fiona, toivottavasti tuo taivaalla välillä näyttäytyvä aurinko edes piristää :)

Täällä edelleen mietinnässä tuo syöminen, kun hereillä olleessaan syö tunnin välein, mutta päikkäriaikaan saattaa olla 5 tuntiakin syömättä. Lisäksi tällä viikolla oli sellaista menoa ettei kokoajan viittinyt olla syöttämässä, joten poikkeuksellisesti sai tuttia ja hyvin sekin kelpasi. Joten kyseessä ei liene varsinaisesti nälkä (varsinkin kun saattaa pulauttaa maidot ulos heti) mutta joku pään sisäinen ääni sanoo että tuntuu hölmöltä syöttää tuttia kun se on tähän asti ollut vain ns hätätilanteisiin (n)

Joku voisi myös vinkata tuolle poitsulle että äiti ei haluaisi herätä 7 jälkeen :sleep: viikon verran meni mulle sopivaan rytmiin eli noustiin 9 jälkeen mutta nyt pari päivää on herättä aiemmin puuh.. Toki vaikka nukuttaisi pidempään niin 6-7 jälkeen heräillään tunnin välein mutta tissillä nukahtaa vielä uudelleen, nyt ei ole tissi kelvannut kun kädet ja jalat vaan huitoo menemään.
Ja niin omat nyrkit on löytyneet joten jos tissi ei ole suussa niin ne sitten, ja kuolaa vaan valuu :p

Meillä olis kyllä oma huone tarjolla, mutta se on vielä täynnä muuta kamaa :whistle: Ei toki järkeä sinne siirtää ennenkuin nukkuu niin että herää tyyliin kerran yössä, en jaksa nousta moneen kertaan. Nykyisin nukkuu lähinnä meidän välissä, toisina öinä ekan pätkän omassa sängyssä, toisina ei edes sitä :ROFLMAO:

Vappusuunnitelmia ei ole, sunnuntaina on yhdet synttärit niin vähän edes ohjelmaa :) Tuntuu juhlia nyt riittävän joka viikonlopulle
 
Kannattaa Fiona tosiaan ottaa asia puheeksi jos onkin masennus, ettei pääse pahemmaksi etenemään. Mulla oli pitkät juttutuokiot sairaalassa äidin kanssa jolla oli synnytyksen jälkeinen masennus, oli kans ollut sitä huvittamattomuutta ja oli itseään laiskaksi soimannut, sitten oli alannut yöt menemään valvoessa. Oli jo aiemmin ollut hoidossa, mutta nyt oli uusinut. Saa nähdä oliko imetys kuitenkin tässä, öisin saan unenpöpperöisenä syömään rinnasta, mutta päivisin syö vain pullosta, oon sit lypsänyt ja lisännyt vähän tuuttia sekaan, et maha tottuu. On vähän haikea ja epäonnistunut olo kun imetys kuitenkin meni niin hyvin ennen sairaalareissua :(
 
Ei oo vappusuunnitelmia. Pallot haetaan Prismasta tänään lapsille. Jotain herkkuja myös isommalle lapselle ja äidille. Isi kai meinaa mennä jonnekkin kaverinsa luokse. Empä tosin oo isommin kysely :D Mutta näin mä oletan. Meille vappu on yleensä ollu päivä muiden joukossa. Täällä ei taida ees erikoisemmin olla mitään vapputapahtumia lapsille....?
 
Tsemppiä Fiona! Kaverilla oli synnytyksen jälkeinen masennus ja samalta kuulostaa. Kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa tai jos tuntuu, että neuvolatädin kanssa ei kemiat kohtaa niin soittaa terkkariin toisaalle. Kaveria helpotti myös kun sai itkeä ja purkaa ajatuksiaan mulle ja parille muulle kaverille. Jos vaan pystyt niin puhu kavereiden kanssa myös.

Omaan huoneeseen esikoinen siirtyi 7kk ikäisenä. Siihen asti söi ja heräili öisin usein, pahimmillaan taidettiin herätä vartin välein. Ilmeisesti oli sen verran herkkäuninen, että heräsi jokaiseen kyljennkääntämiseen jne. Omaan huoneeseen siirtyessä lopetettiin yösyötöt ja alkoi nukkua paljon paremmin. Pari kuukautta siirtymisestä taisi olla jo kokonaisia öitä.
Nyt kun päättäisi siirretäänkö pienempi sitten saman ikäisenä samaan vai eri huoneeseen vanhemman kanssa. No, onhan tässä aikaa miettiä.

Vappusuunnitelmissa ulkoilua lasten ja elukoiden kanssa, ei sen kummempaa. (y)
 
Fiona, kuulostaa samalta mitä mulla on/oli hetki sitten. Ei auta muuta ku itkeä itkut pois ja puhua pahasta olosta. Mä sain mieltäni paremmaksi kun kerroin miehelle ja yhdessä puitiin. En mä vieläkään oma itteni oo mutta parempaan suuntaan oon menossa. Edelleen tulee päiviä ku vaan itkettäis ja tuntuu että on maailman paskin äiti. Yhtä aaltoilua tämä. :rolleyes:

Tänä viikonloppuna juhlitaan neidin nimppareita (aina on syy pitää juhlat (y)). Muuten vappu menee kotona.

Hyvää vappua jokaiselle :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Fiona-
Huh. Kannattipa juua simaa ja syyä pizzaa eilen illalla. Vauva nukku 22.30-07, söi vaan toisen tissin ja jatko unia 10 asti.
Oli muuten pikkusen kippeet ja täydet tissit 7 aikaan :D Aamulla sit ku heräsin ja vauva vielä veteli onnellisena unia, niin pumppasin 365ml maitoo. Enemmänki ois tullu, mutten enää jaksanu :D kivasti ammuin pitkin kämppää maitoo, kun pumpun osia laitoin kiinni. Ihanat suihkutissit :LOL:
 
Kiitos tsempistä ja ajatuksista tosta huonosta mielialasta. Ajattelinkin 3kk neuvolassa ottaa puheeks, jos olo on vielä samanlainen. Kai se kynnys puhua/valittaa on iso, kun vauva on niin tyytyväinen eikä juuri itke kun vaan jaksaa viihdyttää. Että kaikki on hienosti mut olo on ihan surkee. Esim. kaverilla jolle voisin muuten puhua, oli koliikkivauva ja meillä käydessään vaan toistelee miten helppoa meillä on ja miten pystytään ihanasti nauttimaan vauva-ajasta.. niin..(n)

Onneks tosiaan aurinko paistaa ja säät on ollu hienoja. Vauva vaan tykkää jo kattella vaunuista ulos, mikä ei näillä säillä onnistu kun aurinko paistaa silmiin. Ei taida noin pienellä aurinkolasitkaan pysyä päässä saati näkiskö niillä mitään. Sama eilen kun yritin pitää vauvaa kantoliinassa ulkona, niin oli hereillä ja ois tykänny sieltä katella, mut ei onnistunu. Joku lippis? o_O
 
Fiona, me ostettiin esikoiselle jostain liikkeestä(olisko ollu lindex tms) silloin ihan pienet aurinkolasit, ei ainakaan aurinko häikäise silmiin, mut mitään uv-suojaa niissä ei ole. Pysyy päässä kun laittaa pipon päähän niin et sangat on sie alla et pysyy jotenkuten paikallaan.

Jokohan alkaa oleen siitepölyä ilmassa, nenä veti heti taas tukkoon ku tultiin kotiin rannikolta(n). Miehellä kyllä on flunssan poikasta, mut jotenkaa ei oo samanlaista nenän tukkoisuutta mitä normaalisti flunssassa.

Mies myi metsää eilen, voi sitä riemua ku esikoinen pääsee kattomaan ku moto pyörii metsässä:D.
 
IMN
Tyttö nukkuu toista tuntia pihalla (y)yleensä herää puolen tunnin sisällä siitä kun vaunut pysähtyy..

Lauantaina tosiaan tehtiin se haaparannan reissu ja tyttö oli eka kertaa mummolassa kokonaisen päivän hoidossa. Aamulla yhdeksältä lähdettiin ajamaan ja kuuden aikaan illalla oltiin takaisin.. Hienosti oli kuulemma menny :) mun sydän kyllä itki verta jo mummolan portilla :D

Citymarketit, prismat ym. myy myös noita remmillisiä aurinkolaseja vauvoille :) on vähän huokeamman hintaisiakin kuin lastentarvikkeiden vastaavat.
Täälläkin on ollut aivan mahtavat ilmat :) eilen varjossa 16°C ja meidän terassilla auringossa 29°C. Oli hyvä sää maalata pojan huonetta, taisin haista ihan elukalle sen savotan jälkeen :D

Nyt ruuanlaittoon :) myöhemmin taas maalausurakka ja Ikean palapelien kokoaminen jatkuu..
 
Fiona, ymmärrän kyllä tuon puhumisen vaikeuden, mutta toisaalta eipä se kaveri voi tietää jos ei sille kerro. Kai miehesi tietää fiiliksistä?
Hyvä että neuvolassa voi kuitenkin asiasta puhua :)

Voi kääk tuon pukeutumisen kanssa.. Meillä on sellainen kuumakalle että alusta asti on puettu vähemmän kun suosituksissa. Eilen tajusin ulkoillessa että mennään edelleen samalla varustuksella kuin pienellä pakkasella, ja nyt on siis 15 astetta ja aurinko paistaa (takapihalla 25, kyllä tässä tarkenee istuskella), ei ihme jos oli hiki kun heräsi :ROFLMAO:
Mutta en oikein tiedä miten vähän sitä uskaltaa pukea ettei taas tule liian kylmä.. tosiaan aika vähällä pukeutumisella mielestäni jo mennään..
Ja yöt on nyt nukuttu unipussissa (pelkällä vaipailla) mutta on ihan hikinen siinäkin aamulla, ehkä kokeilemme ilman jos vaikka parantaisi unia (n)
 
IMN
Meilläkin tuo 3v on aina ollut kova hikoilemaan. Tuntuu että on ihan sama mihin nukahtaa ja vaikka alasti, niin aina on ihan hiessä :ROFLMAO: tukkakin menee aina ihan korkkiruuvikiharalle..

Me ollaan nyt puettu vauva Reiman Reykjavik-villahaalariin. Se on sellainen ohut, mutta lämmin ja hengittävä. Siihen lisäksi trikoopipo, ohkaiset puuvillatumput ja villasukat. Vaunuissa on edelleen lämpöpussissa, koska sinne ei aurinko niin pääse lämmittämään. Kaukalosta oon pikkuhiljaa aatellu ottaa Wallaboon irti. Tuntuu vaan että noin pieni tarttis kauheesti vaatetta ympärilleen :ROFLMAO: kesävaatteitakin oon vaan katellu, mutten raaskinu ostaa, kun kokoa on niin vaikea arvioida ja tuntuu tosi luonnottomalta ajatukselta että tuolla talvivauvalla ois kohta joku hellemekko päällä :LOL:
Meillä on edelleen käytössä koko 56, että ehkä kesävaatteet vois olla kokoa 62. Meidän tyttö kun ei kovin vauhdilla kasva ja jos isosiskoonsa on vertaamista niin kokoa 68 käytetään vasta lähempänä talvea.. harmittaa vietävästi kun vanhemmalta tytöltä jääneet kesävaatteet on kaikki kokoa 68, joten niillä ei tehdä kyllä tänä, eikä ensi kesänäkään mitään..
 
Ehkä sitttenkin?, joo kyllä mies tietää fiiliksistä. On tavallaan ihan ok tukena, mutta toisaalta ei taas täysin ymmärrä. Sano mm. että vois vaikka heti jäädä kotiin jos mä menen töihin, kun valitin etten jaksao_O miehet ja niitten ratkaisukeskeinen ajattelutapa..

Joo mustakin vauvan pukeminen on hankalaa! Oonkohan laittanu liian vähän:unsure: Ajattelin jotenkin kun meillä on musta ja tosi suojattu vaunukoppa, et se oikein kuumenis auringossa eikä sinne käy tuulikaan, ni ettei paljon vaatetta tarvis. Mut toi mitä IMN sano ettei vaunun sisään paista aurinko, voi olla ihan hyvä pointti kans. Oon laittanu vauvan sisävaatteissa lämpöpussiin, lisäks tumput ja sisäpipo.
 

Yhteistyössä