Helmikuun Helmiäiset 2016

Meillä vauva on viimeisen kuukauden syönyt tiheään ja selkeästi nälkä on ollut syynä kun huudon kanssa herää päiväunilta. Iltaisin annoin lisämaitoa mutta ei auttanut yöheräilyihin kuin muutaman päivän. Viikko sitten "menetin hermoni" ja päätin aloittaa kiinteät. Muutama päivä maisteltiin perunaa ja nyt syö alkuillasta n. ruokalusikallisen perunaa ja kas, meillä nukutaan yöt. Nukkumaan käydessä syö imetyksen lisäksi 70-80ml pullosta ja nukkuu 19.30-01/02 asti. Toisen kerran syö 5-6 aikaan. Kiinteät alkoi siis 3,5kk iässä mutta jos vauva on nälkäinen ja mahavaivaa ei tullut niin minulle käy. Eli kiinteät voi auttaa yöuniin!
 
Huhheijjaa, kävin tosiaan silloin viime viikon torstaina hammaslääkärissä ja hammasta alko särkeä eilen, valvoin neljään asti yöllä kun ei mitkään särkylääkkeet auttanu(burana+panadol, panacod). Kylmää vettä+jääpaloja pidin suussa koko eilisen päivän, tänään taas lekuriin katsomaan että mikä sinne hampaaseen jäi :unsure:. Ihanaa omaa aikaa:ROFLMAO:..

Eilen oli neuvola, poika jo 7010g ja 61,5cm:love:. Rokotuksista tuli pientä lämpöä samana iltana mut nyt ollu normaali iloinen itsensä:). Kiinteisiin siis ei kiirettä mut suositteli aloittamaan kiinteiden maistelun 4kk iässä suun motoriikan kehittymisen vuoksi. Meillä lisäks ollu pientä refluksia jonku verran joten sen puolesta hyvä kiinteisiin siirtyä sit 4kk iässä.
 
Jännä noi neuvolan erilaiset ohjeet kiinteisiin siirtymisessä. Meille taas suositeltiin siinä 5-6kk iässä kerta maito riittää hyvin. Meinaan kyl pienillä kokeiluilla alottaa 4kk.

Tää 3kk ikä on osottautunu meillä kyllä tosi haasteelliseks. Tuon unien ja syömisten tihenemisien lisäks rintaraivareita tullu välillä sellasiakin, et vartin saanu hyssytellä kun neiti huutaa pää punasena. Toinen on että vaunuissa ei viihdy enää ollenkaan. Tää on ollu itelle ehkä raskain juttu, kun vaunulenkki on itelle päivittäinen tuulettuminen pois kotoa. Tyttö huutaa siellä siis naama punaisena jos ei nuku (ja yleensä enää ei nuku), eilenkin huusi lenkin loppumatkan 20min putkeen. Pari kertaa nostin syliin rauhoittumaan. Ihan kamalan raastavaa kuunneltavaa ja jestas niitä ohikulkijoiden "hei lapsesi itkee"-katseita. Toi on vielä niin raivokasta itkua ettei tuttikaan kelpaa ollenkaan. Huh tällä hetkellä aika poikki olo ja tietysti pelko ton vainuilun suhteen et loppuko se tähän ja jäädään neljän seinän sisään. Kantoreppua kokeiltu, mut mulla väsyy itellä selkä tosi nopeesti eikä sovi siis pidemmille reissuille. Äh, parit itkut tän takia jo itketty:cry: ehkä taas hätiköin liian aikasin ja tämäki menee nopeasti ohi, mut just tällä hetkellä ei oo kovin iloset fiilikset.
 
Meille neuvolassa sanoi että kasvun puolesta ei ole kiire kiinteillä mutta jos tuntuu että pelkkä maito ei riitä (ja tuntui jo silloin 3kk iässä) niin voi 4kk aloittaa. Tai jo hieman aiemmin maistella niin sitten 4kk voi syödä jo isompia annoksia ja nopeampaan laajentaa eri makuja.

Tarkoitus oli odottaa lähelle 4kk ikää mutta kun risaisten öiden lisäksi alkoi päiväunetkin jäädä lyhyiksi niin aloitettiin jo. Esikoinen aloitti kiinteät 4kk myös ja syynä oli samalla tavalla lisääntyneet yösyömiset mitkä jäi pois kiinteiden aloittamisen jälkeen.

Miten te yhdistätte soseiden syömisen ja imetyksen? Esikoinen oli kokonaan pullolla kun aloitti soseet ja oli niin helppo syöttää ensin sose ja sitten vaan pullo perästä. Nyt tuntuu että vauva ehtii täyteen nälkä huutoon ennenkuin on naama pyyhitty ja siirrytty sohvalle kaivamaan tissiä esille.
 
IMN
Meillä elana 1prk hedelmäsosetta tai 1/2prk kasvissosetta ja siihen 100-150ml maitoa päälle. Tietysti on myös niitä pelkkiä pullosyömisiä (150-160ml), jotka ajoitetaan lyhyempien päikkäreiden perään, ts. lyhyemmille syömisväleille.

Ootko Fiona tarkistanu vaunujen lämpötilan, jos vauvalla tulee vaan kuuma? :) Meillä on vaunuissa kylpylämpömittari. Eilen täällä oli +22°C ja vaunuissa oli varjossa (vaunuverho kiinni) +27°C. Siellä lämpenee kyllä tosi nopeasti..
Meidän vauva ei myöskään nukahda jos näkee vaunuista ulos ja hermostuu sitten kun ei malta nukahtaa. Eli verhon on aina nukuttaessa oltava alhaalla. Monttuiset tiet on kans parempia kuin tasaiset :D kaupungista semmosia ei vaan taho löytyä..
 
Voi fiona, asuisitpa lähellä niin voisin tulla välillä jeesaan sua:). Onko teillä tukiverkosto lähellä, jos pääsisit edes hetkeks vaikka ulos ilman vauvaa, tai käymään kaupassa tmv, saisit hetken "hengähtää"..
Meillä nukutaan parhaiten ku vauva ite saa huseerata harson tohon silmien päälle:), kun on nukahtanut niin sit yleensä siirrän harsoa sen verran pois naaman päältä et happi kulkee.:whistle:

Soseet ja imetys, mä esikoisen aikaan tein niin että ensin syötiin sosetta ja sit maitoa päälle, muistaakseni:D. Huono muisti...
 
IMN
Meilläki harso naaman päällä on iha pakollinen nukahtamiseen :D ja minäki aina hysteerisenä tarkastelen että henki kulkee..
Myös tokalla oli vauvana näin ja edelleen yökyläillessä kulkee mukana niitä "unentuoksuisia" kulahtaneita rättejä :LOL: on kyllä nätimpiäkin, ihan uniriepuina myytäviä leluja tarjottu, mutta käyttämättä on jääny.. :rolleyes:
 
Voi tähkä, kivasti sanottu:) Tukiverkosto meillä on muutaman tunnin ajomatkan päässä eli hoitoavun saamiseen kaukana, mut kyllä tässä pärjätään. Tää palsta on vaan helpoin paikka avautua ongelmista, kyllä niitä hyviäkin hetkiä on ja vauva on edelleen ihana! Välillä hävettää valittaa, kun monella teillä muilla on lapsia enemmänkin ja varmaan isompiakin haasteita.

No mut vaunuongelma ratkes ehkä sillä, et vaihdettiin jo rattaisiin. Neuvolan mukaan oli ok. Eilen meni jo lenkki paljon paremmin:) IMN, mä yritin tiedostaa ton vaunujen lämpötilajutun, et en usko että ois ollu kiinni siitä. Vaikka toisaalta ongelma alko tässä ilmojen lämmettyä. Tiiä sitten.. Tuntu vaan että turhautu siihen ettei nää mitään, on pienestä asti tykänny tarkkailla ympäristöä ja viihtyny parhaiten vähän pystyssä sylissä tai sitterissä.

Meilläkin toi harsojuttu tuli vähän vahingossa! Lähinnä päiväunille, illalla nukahtanu vielä ilmankin. Sattu joku harso olee lähellä, niin tempas siitä kiinni ja veti naamalleen. Ja mä kanssa käyn välillä kurkkimassa että saa vielä henkeä:whistle:
 
IMN
Mää uskon että meillä tuo harsojuttu on opittu siitä, että aina on laitettu harso pään alle puklisuojaksi. Siitä se sitten on löytäny tiensä kainaloon ja naamalle :D

Mun mielestä juurikin esikoisen vauva-aika oli henkisesti raskainta. Kun kotona oli niin hiljaista tai sitten ainoa ääni oli vauvan itku. Mulla tosin onneksi oli samassa elämäntilanteessa olevia kavereita.. Tsempit Fiona <3
Nyt tää on enemmän fyysisesti raskasta :D ois joskus kiva istua alas ilman että joku huutaa pyyhkimään tai pimpottaa ovella :rolleyes:
 
Meidän pojalla vähä rähmii vasen silmä, oon nyt yrittäny kovasti sitä putsata keitetyllä vedellä useita kertoja päivässä. Punoitusta ei vielä oo.

Oon kans samaa mieltä et esikoisen vauva aika oli raskain, ehkä just se että kaikki oli uutta. Toisen kanssa osaan ite olla niin paljon rennompi:D.
Ite en kahden lapsen kanssa koe arjen olevan raskasta, molemmat lapset on kuitenki niin kilttejä/helppoja, mut sehän onki ihan siitä kiinni millainen lapsi on.:)

Onpa taas kiva ku on viikonloppu, isäntäki on kotona, sotkemassa meidän rutiinit:ROFLMAO::D.
 
Kiitos IMN <3 Eiköhän tämä tästä..

Kellään muilla noita rintaraivareita? Meillä tyttö saa raivarit jos istuen yrittää imettää, makuulla sujuu yleensä ok. Eipä sitä ihan joka paikassa pitkälleen pääse, joten toivotaan että menee ohi (n) Lisäks syödessä alkanu ympäristö kiinnostaa ja leikkiminen. Sattuu ihan kunnolla, kun venyttää suullaan nänniä ja samaan aikaan tapittaa mua silmiin oikein ilkikurisella ilmeellä :D
 
Ei oo rintaraivarointia. Mut nännin venytys on tuttu :D Aijai.
Mä eilen kokeilin kantoliinalla ekakerran selkään sitoa. Olipa mukava ja toinen otti hyvät pöiväunet ja mä sain tehtyä kotihommia samalla. Yleensä kannan vaan ulkona, mut toinen ku nukahti niin en tohtinu herättää.
 
Täällä ei ole rintaraivareita näkynyt, mutta ilmeisesti 4kk hulinat alkaneet jo nyt, tai ainakin toivon koska jos tästä vielä pahenee niin kohta ei nukuta yhtään :mad:

Täällä mennyt nyt useampi yö niin että unipätkät on tunnin tai muutama pätkä saattaa olla jopa kaksi tuntia. Onneksi nukahtaa yleensä nopeasti tissin kanssa uudelleen mutta silti:sleep: ja tämän lisäksi toki pitäisi herätä kukonlaulun aikaan.

Ja päikkäritkin haluisi kestävän vaan puoli tuntia, edes autossa ei nuku pidempään :O Vaunuissa saa yleensä nukahtamaan uudelleen onneksi.

Onneksi edes aurinko paistaa niin auttaa vähän jaksamaan (y)
 
Rintaraivareita meillä myös. Tosin ei mitenkää erityisen paljoa ja oon yhdistäny ne refluksiin, tai siitä uskon johtuvan.

Meillä ei nykyään nukuta juurikaan enää autossa ja päivisinki vaan ihan jotain parinkymmenen minuutin pätkiä(n). Autossa jos pitkään matkustaa niin jossain vaiheessa alkaa kiukuttelu tai suora huuto:unsure:.
 
IMN
4kk neuvolassa käyty :) mitat 6120g, 63,5cm ja py 41cm. Kaikki muutenkin ok. Lääkäri oli vähän semmosta "sisään, tarkistetaan pakolliset ja ulos"-tyyppiä, joten juuri ton enempää ei jääny käteen :D

Mää en tiiä miten, mutta jollakin tyylillä neiti oli tänään päässy liikkumaan noin metrin siitä mihin sen jätin :D olin kuorimassa pottuja ja sillä aikaa oli siirtyny.. En usko että ois kieriny, varmaan vaan kääntyilly kyljelleen tai muuta ja siinä sitte vaihtanu paikkaa.

Varpaat on kans meillä tosi pop, iha lempparilelu :D nostelee jalkoja naaman eteen ja koittaa napata varpaista kiinni :)
 
Meillä on kanssa rintaraivareita. Pitää vaihtaa asentoa istumaan- makuulle-istumaan. Onneksi raivareita on lähinnä iltaisin. Imettäessä ei saa puhua ja välillä myös tissin vaihtaminen auttaa, kun ensin tarjottu ei kelpaa.... Onneksi päivällä näitä on vähemmän, mutta illalla jos pääsee yliväsyneeksi niin tästä ei tuu mitään. Lopulta työnnän tutin tissin tilalle ja nukahtaa siihen. Herää sitten jonkun ajan päästä ja syö kunnolla vasta pienten unien jälkeen. Onneksi yöaikaan nukahtaa nopeasti uudestaan. Vielä. Tissinvenytykset meillä myöskin... Auts.

Täällä ei enää viihdytä lattialla. Syliin, pystyyn, hyppyyttämistä, lentokonetta... No vähän lattiallakin menee, mutta pystyyn on paras. Sitteristäkin koitetaan vääntäytyä pystympään...

Tiheää imua ei ole muuten näkynyt, mutta parina yönä syönyt tiheään. Nyt enää aamuyöstä 6-7-8-9-10. Toivottavasti yöt pysyy edelleen hyvinä 1-2 herätystä 22-07 välillä.
 
Rytmit muuten heittelee päivittäin ihan häränpyllyä. Välillä nukutaan 2*2h, välillä 2*40 min ja nyt mennään yksien päikkäreiden taktiikalla ja unta takana jo 3h 45min ja näyttää jatkuvan, vaikka äsken leikkailin kynnetkin herätelläkseni. Meillä kyllä kuumina päivinä selkeästi väsyttää enemmän eikä vauva oikein tunnu viihtyvän hereillä mitenkään päin.
 
TuleJo, meillä ihan sama unien kanssa, ei mitään rytmiä vielä. Yritän ohjata vauvaa nukkumaan aina kun vaikuttaa väsyneeltä, ja sekin tuntuu vaihtelevan päivittäin tosi paljon. Oon sentään saanu iltapäiväunia pitenemään niin, et syötän ja annan vauvan jatkaa unia. Aluks luulin et vauva on vaan nukkunu tarpeeks jonku vajaan tunnin jälkeen, mut nälkään vaan taitaa herätä.

Yöt meillä menee nyt aika lailla sillä kolmella herätyksellä ja seiskalta herätään jo. No hyvin tää on nyt kumminkin, kun välillä ollu huonomminkin. Tsempit teille Ehkä sitttenkin?, kyl ne huonot yöunet on kaikkein pahinta.

Meillä noi rintaraivarit on tosiaan sellasia, et vauva saa aivan hysteerisen kohtauksen eilä puhettakaan et tuttia huolis tms. Pitää nostaa pystyyn tai lentsikkaan tai vaihdella asentoa ja hytkytellä, että rauhottuu. Onneks nää kai on ohimeneviä, niin en ota stressiä. Huvittanu vaan että on tuo vauvan elämä melkosta kaikkine vaiheineen:eek::D

On muuten helpottanu tuo rattaisiin vaihto meillä ulkoilua aivan älyttömästi. Lisäks plussana se, että viihtyy hereillä katellen ja nukkuu siis kotona = mä saan tehtyä kotihommia ja omaa aikaa(y) Kylläpä on tuntunu helpottavalta. Meiän neiti kun on vähäuninen päivisin ja ennen ne unet sijoittu melkeinpä vaan vaunuihin, niin kotona tuntu et aina täyty olla viihdyttämässä. Nyt tää kirjoituskenttä jo tökkii, vissiin liiaks aukes runosuoni:ROFLMAO:
 
Veikkaan että meillä oli tiheä imu jatai hulinat koska nyt on palattu takaisin "normaaliin" eli 2-3h unipätkiin yöllä, joka on jo luksusta tunnin pätkiin verrattuna. Aamusin yrittää heräilä kans seiskan aikaan, mutta yleensä jäädän vielä pötköttelemään ja välillä hetken touhuilun jälkeen otetaan vielä 45 min unet molemmat ;) Päivisin vaihtelee kyllä tosi paljon, eilen ei nukkut yhtään pitkiä unia vaan 4x20-30 min, nyt nukkunut jo 3 tuntia, mun äidillä oli helppo hoitohetki kun kävin hierojalla :ROFLMAO: No illalla voi kiukutella isälleen sitten kun silloin0kin olen hetken pois ja käyn harrastuksessa (y)

Ihanaa Fiona että toi ratas juttu helpotti elämää :) Meillä mennään vielä kyllä kopassa kun siellä viihtyy. Toisaalta olisi kiva jo siirtää niin näkisi enemmän maailmaa kun on hereillä mutta ehtiihän sitä.

Me ollaan yritetty iltaan saada vähän omaa aikaa ja nykyisin vien pojan nukkumaan puol ysin-ysin maissa ja ite sitten joskus puol 11. Välillä tuntuu kyllä että tuosta tulee vaan miehelle omaa aikaa kun saan käydä 0-3 kertaa antamassa tissiä suuhun ennenkuin kunnolla nukahtaa. Saattaa nukkua hetken ja sitten herää jne. Yksi ilta mies meni tarjoamaan tuttia koska ei kaikenjärjen mukaan voinut heti olla nälkä, mutta sai vaan kaamean huudon aikaiseksi (n):whistle::D

Kääntyminen vähän jäi niihin pariin kertaan mutta kyllä se IMN lapsen tavoin liikkuu vähän. Selällään potkii vauhtia lattiasta ja menee mittarimatona eteenpäin :rolleyes:

Onko muut päättäneet milloin alkaa maistelemaan kiinteitä?
 
IMN
Meidän neiti kääntyi tänään eka kertaa (niiden parin kerran jälkeen) mahalta selälleen :) vihdoin oppi miten se käsi pitää asentaa ettei oo kääntymisen tiellä :D selältä mahalleenkin on kyllä niiiin lähellä.

Meillä on joku ihme huutokausi menossa.. Liekkö helteet tekee kun vettäkin menee melko paljon. Tai hampaat, kun kylmää pullotuttia on niin kiva jyrsiä..
Kokoaikaista kitinää ja huutoa, eikä mikään kelpaa. Päiväunetkin on sellaisia 30-50min pätkiä. No, vaiheitahan nää vaan on..

Leluista onneksi on nykyään jo viihdykettä ja ne napataan ihan vaivoitta käteen ja siitä suuhun, tottakai :D
 
Meillä menee kans kaikki lelut suuhun ja sormet. Nyt on löytyny jalat ja polviasa hivelee aina :D

Ensi viikon keskiviikkona meillä on 4kk neuvola. Meillähän tuli eilen se 4kk täyteen.
Ja kiinteet aloitetaan siellä 6kk iässä. Toki kiveen en ole sitä hakannut, mutta tavoite on 6kk täysimetys. Meillä menee kaikki maito suoraan tissistä ja tämä on niin helppoo ku ei tartte miettiä muuta, kun lykätä vaan tissi suuhun :D
 
Huhheijjaa mikä viikko, koko viikon ollaan menty lasten kans pää kolmantena jalkana:D, eilen juhlittiin vauvan kummitätiä, joka valmistui ammattiin. Isäntä ollu koko viikon ylitöissä, tänään meni vie taputteleen yhden työmaan loppuun:), et sunnuntaina saadaan sit olla koko perhe kotona.

Oon ajatellu aloittaa kiinteät siinä 4kk iässä eli kesäkuun lopussa:).
Mä siirsin kans pojan nyt ratasosaan, puoli-istuvaan asentoon, koska ei juurikaan enää viihdy makuuasennossa kun ei sieltä näe:rolleyes:.
 
Pitipä kirjoittaa että on mennyt paremmin.. Meidän jäbä on ilmeisesti sitä mieltä että viikonloppuja ei tuhlata nukkumiseen joten herättiin tunnin välein ja aamun olisi pitänyt alkaa jo viideltä :cry: (juu ei alkanut)

Mä noita kiinteitä vielä mietin, haluaisin ehkä jo alottaa totuttelun 4kk iässä mutta toisaalta kesällä vielä olisi niin helppo mennä pelkällä maidolla eikä tarvitse miettiä että pitäisi jotain ruokia mukana roudata jos liikkuu
 
Mekin ajateltiin kokeilla kiinteitä heti 4kk iässä eli reilu viikko enää(y)

Mitenköhän toi neiti oppis kääntymään mahalta selälleen? Ei mitään merkkiäkään et oppis. Aina kun laittaa johonkin selälleen, kääntyy samantien mahalleen ja tietenkin tuskastuu pian kun ei jaksakaan olla. Eli äiti heti apuun:ROFLMAO: Turha myös yrittää vauvalle jutella/laulella/näyttää leluja selällä ollessaan, ei kiinnostu yhtään vaan samantien kääntyy.. Kyl sen huomaa tossa kehityksessä et kun tietty asia on pinnalla ja opettelun aiheena (=liikkuminen), ei vauva enää höpöttelekään oikein mitään toisin ku muutama viikko sitten. Sillon tuli pitkät pätkät tarinaa:LOL:
 
IMN
Meillä taas on ongelmana mahallaan oleminen tai oikeestaan sen puute. Lääkärikin sanoi että sitä pitäisi treenata enempi, mutta kun tyttö ei viihdy mahallaan. Nyt vielä kun on oppinu kääntymään mahalta takaisin selälleen.. Eihän toista oikein voi pakottaakaan (n)
 

Yhteistyössä