Helmikuun Helmiäiset 2016

Olisipa kyllä kiva kuulla kuulumisia muiltakin! :)

Meillä on ilmeisesti tiheän imun kausi 3,5kk. Jatkuvaa tissittelyä päivin öin. 1-2h välein. Alkuimetyksestä tuttu imetyskipuilukin on palannut, kun on niin tiheään imemässä :(. Silloin pääsin siitä eroon rintakumeilla ja nyt ei yhtään huvittaisi niitä kaivaa taas esiin, koska meillä on tän lisäks myös rintaraivareita... :(

Plaah. pitäis varmaan keksiä jotakin kivaa tälle päivälle. Oon niin koomassa viime yön imetysten jäljiltä, ettei tunnu saavan mitään aikaiseksi. Vedin pakastimesta pari pullaa piristykseksi eikä sekään helpottanu niin täytyy olla pahasti väsynyt... x)
 
Voiettä, tähän aikoihin tein raskaustestin, mikä oli siinä ja siinä et oli plussa, hyvinhyvin hailakka:D:love:.

Mua kans väsyttää jotenki, tosin johtu varmaa siitä etten nukkunu 5 jälkeen ollenkaa, vaikka vauvan ja esikoisen puolesta olis pystyny nukkuun. Mut kahvin voimalla(y). Tässä just selailen nettiä josko sais tehtyä jotain makeaa äkkiä leivottua:ROFLMAO:.
 
Mulla kans ollu nyt väsymystä tavallista enemmän ja mikä siinä onkin et sillon makeenhimo lähtee ihan uusiin sfääreihin:geek: Yks päivä söin paketin jäätelöä ja seuraavana yönäkin heräilin kun oli paha olo! Voivoi..

Meiän neiti on nyt muutamana päivänä nukkunu päivisin tosi paljon! Oon ihan ihmeissäni, onpa aikaa tännekin kirjotella:D Melkein joutuu pohtimaan mitä tässä tekis?! No ei kannata tuuletella, eikös se vauvan elämä aina mee niin kun joku rytmi tuntuu löytyneen, niin vaihtuu taas samantien.. Nytkin aamupäivällä nukkui pari tuntia ja nyt jo kohta tunnin verran vedelly seuraavia. Ohhoh. Tiiä voisko sääkin vaikuttaa, aika painostava keli ja aamusta ukkostakin.

Joo mä kans aika näihin aikoihin tein raskaustestin. Jestas sitä tunnemyllerrystä. Voi sanoa et aikamoinen vuosi sen jälkeen ollu!
 
Tyttö nukkua posotti viime yönä 22.20-08 ilman syöntiä. Söi ja jatko unia. Ihme nappula. Joutas kyllä herätä ees sen kerran yössä syömään.

4kk nvl lääkäri takana ja mitat oli 6940g ja 64.5cm
850g ja 3.5cm kuukaudessa tullut. Huoletta saadaan mennä tissillä sinne 6kk ikään asti. Ei ole kiirettä alottaa kiinteitä. Eikä tehostaa imetystä. Jatkaa vaan kuten tähänkin asti :)
 
Meillä on ollut niin haipakkaa, etten ole saanut aikaiseksi kirjautua sisään. Lukenut olen kyllä öisin kaikki uudet viestit. :rolleyes:

Me aloitetaan kiinteiden maistelu 4kk iässä. Annokset on kuitenkin alkuun hyvin pieniä maisteluannoksia, niin pääsee sitten 6kk ikäisenä syömään jo "kunnolla". Näin lähinnä sen takia, kun on kovin nälkäinen ja toiserkseen tutkimukset osoittaa, että allergiariski on pienempi aikaisemmalla kiinteiden aloituksella.

Univaje alkaa tuntua. Ja näkyä! :sleep::D Noh, kahvin voimalla tosiaan.
 
Heipä Hei! En ole paljon ehtinyt kirjoitella. Meillä on kuluneen viikon aikana lopetettu vauvana olo. Käännytään itse kumminkin päin. Hampaanalku ylhäällä. Ja teelusikallisen verran maisteltu perunaa ja mangoa parina päivänä. Joku näistä tai sitten kaikki on vain aiheuttanut kamalasti kiukkua, tyytymättömyyttä ja jopa itkua. Tai sitten ei saa syystä tai toisesta rinnasta enää tarpeeksi ravintoa. Myös yöllä syödään tiheää, aamuyöstä ollaan koko ajan tissi suussa, sekin viittais nälkään? Korviketta menee jo 1-2 annosta päivässä Tiheän imetyksen lisäksi.

Miten Te muut noita soseita ootte aloitellut? 1 Tl päivässä jotain?

Kyllä se Fiona voi nopeasti muuttua, toivotaan kuitenkin että ei muuttuisi. Meillä on menty vähän toiseen suuntaan, unta vähennetty, eikä pitkiä päikkäreitä pitkiin aikoihin.

Käytiin laivallakin viikko sitten, viikkarilla onneksi, ja reissu meni kyllä tosi hyvin vauvan puolesta. Silloin ei vielä ollut tän hetken ongelmia.

Täällä myös makean himo yllättää päivittäin. Mies haluaisi kiloja pois ja vaatii salaattia, mun on sitten salaa syötävä kaikkea hyvää. Ajattelin, et se johtuu tästä väsymyksestä, siitä mies ei tiedä mitään, koska on koko 4 kk nukkunut omassa rauhassaan ja töittenkin jälkeen lepäilis vaan illat, ja tästä ollaan hieman riidelty.

4kk mitat oli 62 cm ja 6,6 kg. Alakäyrältä pieni pyrähdys siis. Mutta silti useat sanoo, että onpa meillä iso poika??!!

Hyviä hetkiä ja tsemppiä meille kaikille!
 
Heipä hei, todella pitkästä aikaa. Oma kirjoittelu jäi tuossa odotusaikana, kun oli niin paljon kaikkea muuta, ja oma olo todella tukala. Mutta kovasti olen kyllä käynyt teidän kuulumisia lukemassa!! :D

Oma odotus siis meni tuskaillessa hurjien liitoskipujen sekä valtavan mahan kanssa, ja loppu ajasta jo pelkkä vatsan kantaminen oli todella raskasta. Synnytys päätettiin käynnistää rv 39+0 vauvan ison koon vuoksi. 20 tunnin synnytyksen päätteeksi kun ponnistus ei tuottanut tulosta lähdettiinkin kiireelliseen sektioon vauvan huonon tarjonnan takia. Vauvan tarjonta oli avosuinen. Loppujen lopuksi ihana terve (neljäs) tyttäremme syntyi 2.2 (39+1) painoa 4820g ja pituutta 54,5cm. Ei siis ihme että maha oli tähän varteen (162cm) aikamoinen. :p

Alku on mennyt hienosti, koko lapsikatraan helpoin ja tyytyväisin lapsi. Ja kiirrellisin, käntyminen aloitettiin jo 2,5kk ikäisenä kun isompien perään olisi niin kova hinku. Maitoallergia epäily meillä on ja itse olenkin ollut maidottomalla ruokavaliolla, että pystyn imettämään. Täälläkin soseita jo vähän maisteltu, porkkanaa ja mangoa.
4kk neuvolassa mitat olivat 8030g ja 66,5cm

Nyt olisi tulevaisuudessa tarkoitus yrittää taas ehtiä tänne kirjoittelemaan, mutta ainakin lukeminen jatkuu.

Ihanaa sadepäivän jatkoa kaikille!! ;) (ainakin täällä pohjois-karjalassa ihan kamala sää...)
 
Kiva kun muutkin on kertoneet kuulumisia :)
Meidän viikonloppuheräilyt on laajentunut, tällä viikolla oli pari yötä jollon herättiin 1.5h välein, viime yönä ehkä oli joku pidempi pätkä, en ole varma kun taisin katsella kelloa myös ihan itsekseni :whistle:

Päivisin nukutaan yleensä yhdet pidemmät unet (2-3h) ja 2-3 lyhyemmät (30min) torkut, päivän ohjelmasta riippuen.

Käytiin töissä ja siellä sanoin että on ollut huonoja öitä ja edelleen päivisin syödään n tunnin välein. Melkein jo alkoi ärsyttää kun alettiin toitottamaan että kannattaisi antaa lisämaitoa illalla jotta nukkuisi, sun maito ei riitä jne :giggle:
Maito varmasti riittää kun kasvaa (7kiloa menee kyllä rikki ens viikon neuvolassa) ja toki lisämaitoa voisi kokeilla mutta en jostain syystä ole siihen lähtenyt, toki jos tämä jatkuu viikkkokaupalla niin sitten on ehkä pakko.

Levottomiin uniin yksi syy lienee se että eilen taisi lopullisesti keksiä miten selältä mahalleen kääntyminen tapahtuu (y) on aiemmin toki yksittäisi kertoja kääntynyt..
 
Kiva kuulla muidenkin kuulumisia :).


Meillä on taas alkanut itkua tulla päivisin, enimmäkseen se on sitä että ei halua nukahtaa. Ja jos nukahtaa niin nukkuu tosi lyhyitä pätkiä:eek:. Taistellaanko muilla unta vastaan?:unsure:
Meillä oli poika 3kk neuvolassa jo yli 7kiloa :D. Maito siis riittäis vallan mainiosti mut sen refluksin takia otetaan kiinteät kuvioon 4kk eteenpäin.

Miehelle tuli reissuhommaa elokuusta alkaen, mietityttää jo etukäteen kuinka tullaan pärjäämään..
 
Meillä ainakin on Tähkä ihan samaa. Ei sitten millään halua nukkua vaikka kunnon unien jälkeen olisi varmasti leppoisampi ukkeli! Ei puhettakaan että vedeltäis pitkiä päikkäreitä enää, tänäänkin 30-60 min pätkiä. Hermot menee ihan täysin kun pienempi kitisee koko ajan ja isompi näköjään saavuttanut 6v uhman. Jippii.

Mä ajattelin nyt oottaa viikon ja sitten alkaa soseet alusta, bataatti ehkä. Tulihan hän nyt 3 vkoa etuajassa, että jos ei vatsa ihan vielä kestä näitä vahvempia, en tiedä.
 
Näinhän se on. Suurimpaan osaan tän hetken haasteista auttaa vain aika, mikä onkin sitten veemäisintä, kun siihen ei itse pysty mitenkään vaikuttamaan :mad: o_O :)

Meillä vauva löysi viikko sitten oman äänensä ja siitä asti on ollut jos jonkinnäköistä kiljuntaa :LOL: onneksi on omakotitalo. Kehityksessä odotan nyt sitä, että alkaisi tarttumaan esineisiin. Siinä on todella arka ja esineet on tungettava käteen, mistä tippuvat suht nopeaan pois. En nyt niin huolissani ole, mutta onko kellään muulla näin. Kohta jo 4,5 kk kuitenkin. Äidin niskavillat on nyt muutaman päivän aikana löytyneet. :confused:
 
Joo, eihän tää vaihe ikuisesti kestä. Meillä esikoisella on onneks pidemmät hermot ku äidillä, eilenkin ku vauva itki väsymystään, niin meni viereen, silitti ja sanoi; "vauvaa,vauvaa" :D.

Yö meni kyllä huonosti, vauva heräili hirveen paljon kitisemään. Hänellä toki on nenä vähän tukossa et johtuisko siitä sit osittain tuo huonosti nukkuminen. Kahvin keittoon mentävä:sleep:.
 
Meillä kans taistellaan unta vastaan. Huutaa kunnes simahtaa.

Yöllä nousi kuume ja voi rassu kun on surkeana ollut tänään. Sylivauva. Ihan iloinen pääasiassa, mutta jos koittaa sylistä pois laskea niin heti harmittaa. Ja toki välillä sylissäkin. Nyt vaan seuraillaan että tuleeko nuha vai eikö. Jotakin pientä oon niistämällä pois saanut, mutta aina sillä sen verran nenässä on. Jos ei selkiä taudinkuva niin pitänee harkita sitten lääkäriarviota huomenna, kun pelkkä kuume oireena.
 
IMN
Kiva kuulla teidän hiljaiseloa viettäneidenkin kuulumisia! :)

Helinä Hatunnosto ponnistuksesta! :D
oon saman pituinen kuin sinäkin ja tuon lähes puolet pienimmänkin paketin paketin kantaminen tuntui loppuraskaudessa ihan kiitettävästi.. :rolleyes:

Meilläkin sillointällöin taistellaan unta vastaan. Useimmiten kuitenkin nukahtaa ihan vain viemällä sänkyyn ja laittamalla huoneen pimeäksi. Ja tietenkin se rätti naamalle :D

Meille on nyt vakiintunut ihan kiva unirytmi. Aamupäivästä, n. klo 9-11 nukutaan ekat päikkärit ja iltapäivällä, n. klo 13-16 toiset. Sitten yöunet klo 19.30-7.30. Oon nyt alkanut antamaan maitoa ennen päikkäreitä, vaikkei ois selkeästi nälkäinenkään, ja sillä päästiin eroon niistä parinkymmmenen minuutin minitirsoista.

Tää neiti on kyllä aivan selkeästi samanlainen kuin esikoispoikammekin vauvana. Motorinen kehitys ei oo mitään päätähuimaavan vauhdikasta, mutta juttua tulee sitäkin enemmän. Eilen illalla, oisko ollu yhdentoista aikoihin, tyttö heräsi porisemaan mobilen pupuille. Asiaa riitti puolen tunnin verran ja unet jatkui.. :D
Meidän esikoinenhan oppi ryömimään vasta 9kk iässä, mutta ekat sanat (kissa, auto, pallo) tuli jo 8kk ikäisenä. Oli hassua kun semmonen lattialla raajat levällään röhnöttävä pallero tavaili kissaa ym. :ROFLMAO: vuoden ikäisenä käveli tukea vasten ja yhdisteli sanoja.
Toisaalta tää tuorein tapaus kyllä saa enemmän liikkumisen mallia ympäriltään, kun vierellä häärää kahden sisaruksen lisäksi 3kk vanhempi serkku, joka juuri oppi ryömimään. Hyvin mielenkiinnolla tyttö häntä seuraa :)

Saapa nähdä, on nää kaikki aina niin erilaisia, omia persooniaan :love: niin muuten, kuten esikoinenkin, tääkin pallero vetää aamulla heti ensitöikseeen sukat pois jalasta :LOL: sukkahousutkin on venyneet kaksinkertaisiksi kun niitäkin on yritetty vetää pois haitoilta..:rolleyes:

Ai niin, ne alahampaat ei oo vieläkään tullu läpi :mad: lähes pari kuukautta oon seurannu miten alahampaat välillä käy ihan pinnalla "kurkkimassa" ja ikenet on tosi arat, pehmeät ja punaiset ja vauva itkuisa, mutta seuraavana päivänä ne on taas vetäytyny jonnekki ikenien uumeniin. No, jospa ei enää kauaa..
 
Unien kanssa pientä taistelua täälläkin. Yö unille asettuu meidän sänkyyn, kun laitan oman tyynyn toiselle ja miehen tyynyn toiselle puolelle, että ei pääse pyörimään. Päiväunille asettuu vaan vaunuihin tai sitten nukahtaa autoon. Omaan sänkyyn tai syliin on turha toivoakaan. Ja siinä harsossa on kyllä jotain kummaa taikaa.... :p

Tyttö on nyt alkanut harjoittelemaan eteenpäin menoa. Peppu pystyy ja työntöä jaloilla eteenpäin. On kyllä välillä niin huvittavaa seurattavaa. :D

IMN Meillä on aikalailla samanlainen tuo unirytmi. Tosin yö unille mennään vähän myöhemmin. Samoin meilläkin asustaa erittäin "puhelias" neitokainen. Onneksi ei höpötä yöllä kuten teillä. ;)

Meillä on ollut niin kamala viikko takana, että en kellekään toivo!! :sick:
On nimittäin tuo norovirus ajautunut meidän kotiin. Maanantaina aloitti mies, sitten ensimmäinen tyttö, toinen ja kolmas... Enää sairastamatta ollaan minä ja vauva. Kyllä iltaisin laitan kädet ristiin, että pienokainen tuolta säästyisi... :(
 
Mua nauratti IMN se mielikuva, kun vauva pötköttää vielä maassa ja hokee sanoja:DNimenomaan ihania yksilöitähän nää on:love:

Meilläkin vauvalle vakiintunu sellanen unirytmi, että aamulla pienet unet ja päivällä klo 12 tai 13 alkaen pidemmät. Täällä päin vauvojen kerhot on klo 13 tai 14, selityksenä kun vauvat yleensä nukkuu kahet päikkärito_O Millos ne sit yleensä nukkuu, 10-12 ja 15-17 vai? En nyt oo vielä halunnu juuttua kotiin mihinkään tiettyyn rytmiin, mut huomannu kyllä illan kiukuttelusta jos unet päivällä jääny väliin..
 
IMN
Fiona Joo, olihan se huvittavaa :D poika kun vielä tosiaan paisui melkoiseksi möhkäleeksi ennen kuin lopulta innostui liikuttamaan eviään :rolleyes: vaikka hänkin syntyessään oli vain 2795-grammainen ruipelo..

Nyt päivän aikana ne hampaat sitten puski viimein tiensä läpi! Olin illalla katsovinani että suussa vilahti jotain valkoista ja kun metallilusikalla hellästi naputtelin niin kivastihan se kilahti (y) iso tyttö jo :love:

Välillä äidinkin hyvinvoinnista, tai no, voinnista.. Mulla on alkanu aivan jäätävät menkkakivut synnytyksen jälkeen. Kierrotkin heittää ihan häränpyllyä; kaikkea 9-42 päivän välillä. Toki minipillerit käytössä joten kiertojen heittelyt voi hyvin johtua siitäkin.. Ottaa vaan päähän vuotaa jatkuvasti :mad: tai ettei yleensäkään voi yhtään ennakoida..
 
Menkat.... hyh. Mullei oo vielä synnytyksen jälkeen onneski alkanutkaan :) Eikä tartte alkaakkaa vielä. Koska mulla on niin jäätävät kivut, että...

Meillä on nyt ollu monta yötä et syö jo klo.03 ja sit puol 7. Sit toi esikoinen herää 7-puol 8. Että omat unet jää omasta tyhmyydestä lyhkäseksi. Onneksi on valoisa vuodenaika
 
IMN, mulla oli silloin joskus minipillerit käytössä ja tuli kans menkat aivan miten sattu. Terkka just sano että täytyy muistaa ottaa tosi tarkasti se pilleri samaan aikaan päivästä, kun puhuttiin jälkitarkastuksessa ehkäisystä.

Mulla ei oo vielä alkanu menkat. Enkä niiden alkua mitenkää innolla odottele:ROFLMAO:. Esikoisesta alko silloin 9kk iässä, ja kierto oli silloin 44-79, eli muutaman kerran tuli ennenku olinki raskaana:whistle:.

Eläinlääkärille soittelen tänään leikkausaikaa, jospa tuo meidän kolli pysyis sit vähä enemmän kotona ja välttyis sit suuremmilta tappeluilta ton naapurin ison kollin kanssa:unsure:..

Huomenna on isimiehen synttärit, aattelin tehdä ihan vaan raparperipiirakan bayleys-vaahdolla, hän ku ei oo mitää kakkuihmisiä:rolleyes:.. Lahjasta tai kortista ei vielä tietoa mut onhan tässä koko päivä tehokasta metsästys aikaa:LOL:.
 
Mut eikös toi imetys yleensä just pidä niitä kuukautisia poissa? Mullakaan ei oo siis vielä alkanu, enkä kyllä ikävöikään :ROFLMAO:Jälkivuoto kyllä keskitikin melkein 2kk..

Mua naurattaa kun tietää sisaruksia hyvinkin pienillä ikäeroilla, et niiden äidit on oikeesti tässä vaiheessa tullu uudelleen raskaaks. Tuntuis aivan hullulta, kun itestä tuntuu et en millään jaksais olla taas raskaana ja vauvakin niin pieni vielä. Vaikka siitä pienestä ikäerosta oon aina haaveillukin niin ehkä se vois meillä tarkottaa jotain 2v..?o_O Vaikka eipä niitä lapsia millään aikataululla voi "tehdä", siis lähinnä että eihän se todellakaan aina käy käden käänteessä vaikka tän ekan suhteen kävikin.
 
IMN
Muakin kiehtoisi ajatus pienestä ikäerosta tän ja neljännen (jos sellaista edes tulee) välillä. Meillä kun on lapset syntyneet tasaisesti 3v välein.. Kolme vuottakin on kyllä ollut ihana ikäero, siinä ehtii antaa jokaiselle sen mahdollisuuden olla perheen pikkulellikki ja väkisinkin huomion keskipiste kaikkine uusine taitoineen ja oivalluksineen. Silti ikäero ei oo ollu niin suuri etteikö lapsista ois toisilleen seuraa :) Pelottaa että reilun vuoden ikäero johtaisi siihen että tää kolmonen joutuisi jonkinlaiseksi "väliinputoajaksi".. Tietenkin jokaisessa ikäerossa on puolensa :)

Vaikka turhaa jaaritteluahan tää on :D nyt on melko vahva tunne että meidän lapsiluku on täynnä, koska neljäs lapsi tarkottaisi automaattisesti isompaa kotia, tila-autoa jne. Itsellänikin on kaksi sisarusta, joten kai se on mulle jonkinlainen "normi" :)
Toisaalta kyllä harmittaa ajatella että mun raskaudet ois jo 23-vuotiaana ohitse :D enkä tahdo aloittaa kymmenen vuoden päästäkään koko rumbaa alusta. On sitten nelikymppisenä aikaa itselle ja ehkäpä jo lastenlapsille :LOL::rolleyes:
 
Mulla yöimetys oli se mikä piti menkat pois, ne kun loppu niin menkat alko, sit tuliki vaihe et esikoinen halus syödä yöllä joten kierto oliki ensimmäisenä 79 päivää:D.
Mulla synnytys/raskaus vaikuttanut menkkakipuihin positiivisella tavalla, sillä itsellä ne on täysin kivuttomat, toivottavasti nytkin:D.
Mä haluaisin kolmannen vielä, mut miehen mielestä kaksi on hyvä. Nähtäväks jää sit että tuleeko kolmatta:p.

Fiona, mä oon tykännyt tästä vähän alle 2 vuoden ikäerosta. Tietty vaikuttaa varmasti kuinka temperamenttinen tapaus kukin lapsi on, mutta meillä on menny ainaki tosi kivasti:).
 

Yhteistyössä