Helmikuun Helmiäiset 2016

Moikka pitkästä aikaa. Olen lueskellut usein juttujanne mutta kirjoittelu on jäänyt kun puhelimella se on niin kökköä ja koneella ollessa ei ikinä tule muistettua. :confused:

Meille syntyi pieni poika helmikuun alussa.:love: Synnytys oli pitkä ja kamala (mm. asentovirhettä yms) mutta loppujen lopuksi kummatkin säilyi meistä nyytin kanssa ehjinä. Ensimmäiset 2kk juostiin neuvolassa painokontrolleissa, edelleen mennään reilusti miinuskäyrällä mutta kasvu on silti tasaista. (4kk neuvolassa mitat 61,5cm ja 5,5kg)

Kaikki varoittelivat ennen vauvan syntymää, kuinka vaikeaa vauva-aika tulee olemaan mutta mielestäni tämä on kyllä ollut tosi helppoa. (kop kop)
Alkuun toki sählinkiä toi mm. se, että jouduin pumppaamaan maitoa sillä imetys ei onnistunut ja tähän päälle pullorumba mutta nyt kokonaan korvikkeeseen siirryttyä sekin helpotti.
Tällä hetkellä meillä on maisteltu kiinteitä viikon verran. Aloitettiin bataatilla ja tästä 2pv päästä otettiin mukaan kesäkurpitsa. Tästä taas parin päivän päästä päärynä ja tänään mukaan otettiin myös avokado.
Näistä lempparit on selkeästi olleet bataatti sekä päärynä. Kesäkurpitsalle irvisteltiin mutta nyt sitäkin menee edes himppusen bataatin seassa. Lisäksi meillä syödään iltaisin velliä. (maissi/ riisi). Masuvaivoja ei ole ollut (y)
En tosin tiedä onko siihen auttaneet syömämme rela d-vitamiini tipat ja probiootti-tipat. (n)

Nukuttu meillä on alusta saakka hyvin! Ensimmäisen kuukauden poitsu heräili 2x yössä syömään, nykyisin herää kerran yössä tai ei ollenkaan.

Meillä tuntuu pojalla olevan kova kiire liikkumisen suhteen, kannatteli päätään jo tosi aikaisin, kääntyi selälleen reilu 3kk ja tästä viikon päästä myös mahalleen. Nyt kierii sekä kääntyy akselinsa ympäri. Saas nähdä, milloin meillä ryömitään. :)

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että meillä asustelee tosi hyväntuulinen ja helppo vauva. :love:

Ja tunnustuksena, mulla on ihan hirveä ikävä sitä raskausmahaa (+ toki maha-asukkia) ja olisin ollut valmis uuteen vauvan jo heti ensimmäisten kuukautisten (6vk synnytyksestä) jälkeen. :whistle:
 
Tehtiin esikoisen kanssa just sämpylätaikina kohoamaan, sit mennään saunaan kunhan saadaan sämpylät leivottua ja paistettua:).
Vauva vetäs eilen reilu 4H päikkärit:D, tosin oli kyllä väsyny ku taisteli taas niin unta vastaan 3 saakka päivällä, tai nukku se sellaisia vartin pätkiä muutaman.

Suhteellisen raskasta ollu nyt tämä viikko, isimies on tehny hirveesti nyt ylitöitä kun on kiire eräällä työmaalla.
Esikoinen protestoi isiä ja nukkumaanmenoa älyttömästi, mutta en ihmettele, ymmärtää kerta aivan varmasti että ku nukkuun mennään niin isiä ei näe sit moneen tuntiin. No onneks isillä on juhannuksen jälkeen kesäloma, jospa se helpottais ikävään:unsure::).
 
Oi, ihanaa. Täällä jo joku taitaa vauvakuumeilla... :love:
Itse pitää vain toivoa, että kyseinen oire ei enää itselle iskisi, koska meidän perhe on nyt tässä... Kovasti olen kyllä yrittänyt itselleni asiaa päähän takoa, että nyt asia on näin, ja pitää nauttia täysin rinnoin näistä lapsista... Välillä kyllä pieni haikeus iskee, kun vaikka imettäessä tajuaa, että tämäkin ajan jakso on kohta käsitelty. Joten toivonkin, että tyttö kasvaa ilman kiirettä, että ehtisi mahdollisimman paljon nauttimaan "vauvan" hoidosta... :)

tähkä Tsemppiä viikkoon!! Onneksi kesäloma tulossa, niin sehän motivoi jo kivasti eteenpäin. (y) Taannoin omakin mies teki vähän aikaa iltavuoroa ja oli poissa kotoa 13.30-00.30... Kyllä muutaman kerran mietin iltatoimia yksin hoitaessa neljän kanssa, että iso hatun nosto kaikille yksinhuoltajille! :whistle:

Lääkäri kehotti kokeilemaan aina välillä jospa vauva jo alkaisi kestää pieniä määriä maitoa. No, viimeisimmän kokeilun tuloksena koko sitteri sekä neiti tukkaa myöten :poop::LOL: Eli eipä taida kestää... Nyt olen huomannut, että omasta ruokavaliosta pitää karsia vielä sitrushedelmät. Myös päärynä sose tekee tytölle ihottumaa sekä näppylöitä. Eipä auta kun vaan jatkaa testailua.

Vieläkö joku muukin huomaa miettivänsä synnytystä? o_O
Itse en ole kyllä yhdenkään lapsen jälkeen näin paljoa spekuloinut synnytystä jälkikäteen. Tosin ei kyllä näin vaikeaa synnytystä ole vielä ollutkaan... No, jospa se ajan kanssa muistot "lievenee". Onneksi ei tarvitse synnyttää enää koskaan! :LOL:

Ihanaa (toivottavasti aurinkoista) sekä rentouttavaa juhannusta kaikille!! :)
 
helina30, mä en kauheasti synnytystä mieti muuta kuin positiivisessa mielessä. Mut on ihan luonnollista pyöritellä asioita mielessä, jos synnytys on ollu vaikea kokemus. Ehkä tyhmä vertauskuva, mutta mulle tuli yhden ikävän hammaslääkärireissun jälkeen hammaslääkäripelko, mietin sitä kipua aina välillä ja melkein itkettää. Pelkään uusia reikiä tai hammaskremppoja kamalasti. Jos se hampaan operointi-kipu olis sama ku synnytyskipu, niin meille ei tosiaan enää tulis lapsia. Onhan tää vähän huvittavaakin et hammaslääkärikäynti ollu synnytystä pahempi, mut niin se vaan oli! Ja lisänä hatunnosto tolle neljän lapsen arjen pyörittämiselle, musta kun tää ykskin on jo rankkaa.

Kellään muilla nukkuminen menny ihme hulinoinniks neljän kuukauden tienoilla? Meiän neiti nukahti aiemmin suht helposti tai pienellä nukuttamisella omaan sänkyyn yö- ja päiväunille. Nyt saa aivan kauheen itkuraivarin kun edes lasketaan sänkyyn, vaikka sitä ennen ollu ihan iloinen ja rauhallinen. Sylissä jotenkuten rauhoittuu, mut ei puhettakaan et siihen nukahtais (oisin valmis vaikka syliin nukuttamaan kun viime ajat ollu sen verta pelleilyä ja 1-2h nukutussessioita, myös päivällä!) Selkeesti on kuitenkin väsyneen oloinen, et omasta mielestä en liian virkeenä laita nukkumaan. Varmaan taas joku VAIHE(n) Ja lisäyksenä vielä: nää ongelmat alko aika lailla kiinteiden alottamisen jälkeen, voiskohan olla jotain yhteyttä. Ei kuitenkaan masuvaivoilta vaikuta ja ne meiän maistelumäärätkin on ollu jotain 1tl..
 
Viimeksi muokattu:
Fiona Myöskin meillä saa tyttö itkukohtauksen jos lasketaan sänkyyn. Joten sänkyyn saan nukkumaan vain yöunille niin, että nukahtaa tissi suuhun. Päiväunille nukahtaa vain vaunuihin. (Meillä vauvan sänky tosin on nyt ollut pelkkänä tavaran säilytys paikkana, kun ei kerran siellä viihdy) Mutta itse olen miettinyt, että voisiko johtua siitä, että vauva jo tajuaa olevansa äidistä erillään oleva yksilö, ja alkaa itkeä siksi, että äiti "hylkää" hänet? Kun meillä tulee samanlaisia itkuja jos vaikka lähden käymään vessassa ja hän jää yksin lattialle... Mutta niinkuin ihanasti asian kiteytit, niin varmaankin on vain siis jokin VAIHE!! :LOL::LOL::LOL:
 
Meillä tänään 4 kk:n neuvola. Mitat 7540 g ja 65 cm. Hujahtanut pituutta 4 cm ja painookin tullut yli kilo. No tämä kesälekuri oli nyt sitten sitä mieltä että kun kasvukäyrät on lähtenyt lievästi nousuun, hän haluaa toisen lääkärin mielipiteen, pitääkö alkaa tiheemmin seuraamaan. No, minä samanikäsenä olin kuitenkin kilon painavampi ja ihan suht normaali on kasvanut niin en jaksa alkaa ressaamaan asiasta...:alien:

Kiva kuulla muidenkin helmikuisten kuulumisia (y)
 
IMN
Meillä mies tekee epäsäännöllistä 3-vuorotyötä ja kyllähän se välillä käy mielessä, että miten paljon helpompaa ois jos hälläkin on perus 8-16 työ.. Viime viikollakin oli alkuviikon ma-ke illassa 14-22, torstaina tuplavuoro 6-22 ja perjantaina 7-15.. Eli keskiviikosta puolilta päivin perjantaihin iltapäivään olin käytännössä yksin. Lapset ei tästä oireihdi, tää on kuitenkin aina ollu meille ihan normiarkea :) mutta kyllähän se välillä äidin voimia verottaa..

Ja missäköhän joskus sanottiin että sääskiä ei vauvat kiinnosta :mad: täällä mökissä on jossain sääsken mentävä kolo ja koko mökki täynnä itikoita.. Ja vauvan naama ihan näpyillä.
 
mietin kans synnytystä mut vaan positiivisessa mielessä. Voisin mennä koska vaan uudestaan, tai ainaki mieluummin ku hammaslääkäriin:D.

Meillä tosiaan esikoinen oireilee, koska normaalisti isi on töissä 7-16, mut nyt ku hän on siitä 7-21/23. Ihan jo oikeesti hirvittää miten reagoi siihen sit ku alkaa ne reissutyöt(n). Luulen että on helpompaa esikoiselle sit se ettei nää isiä ollenkaa saati et näkee ihan tunnin pari illasta jos sitäkään:unsure:.
Ite onneks jaksaa hyvin olla yksinki, mut lasten puolesta tietysti harmittaa kun näkee kuinka kova ikävä isiä on.

Meillä on nyt käännytty selältä mahalle ja toisinpäin:). Ens viikon tiistaina on neuvola ja lääkäri, saa nähdä kuinka on vauva kasvanu, paljon tietysti:D..

Itkukohtauksista, meillä tulee näitä vaan silloin jos on tosi väsynyt, rauhoitan/nukutan vauvan sit yleensä sylissä ja sit vasta lasken sänkyyn.

Vitsi ku näin kesä- aikaan ei tuu telkkarista mitään...:cautious: paitsi uusintojen uusintoja.
 
Tähkä94, tulee sieltä jalkapalloa ;)

Meillä on nyt yöt palautuneet siihen 2-3,5h uni pätkiin (y) Toki pidemmätkin unet kelpaisi mutta on silti ihan luksusta siihen 1h.. Aamuisin kyllä yrittää heräillä jo kuuden aikaan mutta laiska äiti ei aloita päivää vielä silloin vaan sitten pötkötellään ja torkutaan vielä hyvä tovi :ROFLMAO:

Pientä rintaraivaria on havaittavissa, lähinnä silloin kun on jo liian väsynyt.

Juhannus vietetään perinteisesti kotona kun en ole mikään mökki ihminen (lue ulkohuussi), mutta grillata ja saunoa voi kotonakin niin se riittää :p Juhannuksen aikana olisi myös tarkoitus antaa ensimmäiset maistelut, jaiks
 
Meillä nukuttiin aluksi niin että tyttö nukahti (nykyäänkin) 19-20 väliin, söi ekan kerran klo 23 ja siitä eteenpäin parin tunnin välein. Välissä oli 2-3 viikon jakso että nukkui 2-4 ennen kuin söi ekan kerran, nyt palattu tuohon vanhaan. Viime yönä söi 00, 03 ja sitten tunnin välein itkeskeli ja iskin tissin aina suuhun, että päästiin 6 asti ennen kuin oli virkeä. Joku tovi oltiin hereillä ja sitten saatiin onneksi vajaa tunti torkuttua sohvalla. Tyttö nukkuu omassa pinniksessään alkuyön, mutta yleensä toisen syötön jälkeen saatan jättää viereen nukkumaan, kun syötän makuulteen ja nukahdetaan molemmat siihen.

Hirveä väsymys on aina aamuisin, mutta jotenkin kummasti sitä virkistyy. Tänäkin aamuna sanoin miehelle, kun oli niin kuollut olo, että maataan vaan sohvalla nukkumassa tytön kanssa, mutta aamukahvin jälkeen virkistyin, sain tiskipöydän siivottua ja käytiin vaunuillen kaupassa (virhe! Oli muuten muitakin, ei meinannut noiden hyökkäysvaunujen kanssa sekaan mahtua)

Juhannusta vietetään ihan perheen kesken. Tai huomenna käydään päivällä moikkaa miehen siskoa kun ovat läheisellä mökillä. Kotona sitten tehdään itse hampurilaisia ja käydään illalla kokolla. Tytön ajattelin ottaa liinaan kantoon, joko viihtyy siinä katsellen tai sitten nukahtaa. Mies lähtee sitten uuteen paikalliseen parille kaverinsa kanssa.
 
Unihulinat täälläkin, ylipäänsä unentarve tuntuu merkittävästi vähentyneen. . Tällä viikolla tyttö heräilly aamuisin 5-6, joten aika aamukahvi riippuvainen olen.. Nukkumaan menee kuitenkin n.21 ja nyt heräilee 2-3krt yössä. .

Hyvää jussia kaikille!! Täällä uidaan, saunotaan ja grillataan kotona, ystävä- ja perheporukassa..
 
Meillä oli ja meni hulinat taas. :D Nyt herää taas vaan kerran tissille 3-6 välillä. Jatksa unia 8-9. Illalla menee nykyään jo 22 aikaan nukkumaan. Päivällä.edelleen nukkuu ne yhdet pitkät.n4h unet jos ollaan kotona.
Eilen oltiin Kuopiossa ja neiti nukku vaan pieniä torkkuja vaunuissa. Mutta hienosti jaksoi.

Tiistaina meillä on sit 5kk neuvola ja saadaan mittoja :D
 
IMN
Meilläkin tuli eilen 5kk täyteen ja maanantaina ois neuvola :) vieläkään ei päästä omalle tädille, vaan sille jonka luota viimeksikin lähdin itku kurkussa..:cautious:

Meilläkin on alettu heräillä aikaisemmin, siinä 6-7 välillä. Nukkumaan laitetaan illalla klo 19-20.30 välillä ja edelleen ilman heräilyjä mennään koko yö. Mua ei toisaalta haittaa aikaiset herätykset, kunhan itse maltan mennä ajoissa nukkumaan, yleensä siinä klo 22-23 välillä. Jotenki sitä on päivällä virkeämpikin jos on herännyt aikoinaan.. Mun aamuväsymyksen määrä on kuitenkin vakio, heräsi sitä sitten kuudelta tai kympiltä :rolleyes:
 
Me ostettiin jo koon 4 vaippoja, mutta ilmeisesti tavara tulee niin paineella että kyllä ne sieltäkin yli vaan tulee :ROFLMAO: eli vaatteita kyllä vaihdetaan päivän aikana pariinkin kertaan.

Täällä tosiaan juhannuksen kunniaksi aloitettiin maistelut (ja käytiin saunassa (y)) mutta en kyllä tiedä onko mitään mennyt mahaan asti vielä, mutta juuri siksi halusinkin aloittaa jo pikkuhiljaa niin on aikaa totutella.

Uh mikä kesäinen ilma, vettä sataa kaatamalla. En tiedä vaistoaako noin pieni myös masentavan kelin kun koko aamun on vaan kitissyt ja ollut tooosi väsynyt
 
IMN
5kk neuvolassa käyty :) mitat 7070g (6130g) ja 66,5cm (63,5cm). Suluissa edelliset.
Pituuden puolesta ollaan nyt saavutettu keskikäyrä, mutta paino menee vielä jonkin verran miinuksella. Se kuitenkin on neuvolantädin mielestä ihan ok lukema, nykysuositusten mukaan on kuulemma parempi olla jonkin verran ala- kuin yläkäyrällä.
Kolmen viikon sisään pitäis aloittaa lihat ja muut sörsselit :) kunhan ensin ollaan tuohon viljaan totuteltu jonkin aikaa.. Hyvin menny ainakin tähän asti :)
 
Tänne on rantautunu 4kk hulinat. Illalla nukahdetaa yöunille pidemmän nukutuksen myötä, ja nyt parina yönä alkanu 4 kitisemään ja juttelemaan. Ihan vähä on nyt väsyttäny:sleep:.

Bataattia ja banaania maisteltu nyt meillä. Huomenna neuvola+lääkäri joten kuulumisia kasvun suhteen huomenna:).

Isimies tekee meille kylppäriremontin heinäkuun lopussa. Millähän sitä sit pärjää ku vetet laitetaan siks aikaa poikki:D. Täytyy varmaan hyödyntää sit ulkosaunaa(y).

IMN, kiva kuulla et neuvolassa oli kaikki hyvin ja käynti meni mukavasti. Vaikka olikin se kamala täti(?).:cautious:
 
IMN
Se kamala täti ei ollu tällä kertaa niin kamala :D jäi kyllä edelleen papattamaan joistakin asioista, tai oikeastaan inttämään, mutta joskus sitä vaan pääsee helpommalla kun antaa itse periksi.. :rolleyes: ens kerralla taas jollekkin eri th:lle aika, saa nähdä millainen tapaus se on :D vasta 7kk neuvolaan päästään omalle th:lle, jota on nähty viimeksi 2kk neuvolassa.

Tähkä, meillä tehtiin kylppäriremontti vuosi sitten. Ei onneksi tarvinnu laittaa vesiä kokonaan poikki ja saatiin väliaikainen lämminvesivaraajakin, mutta olihan ne silti helvetillisen kaaosmaiset 6-8vkoa :LOL: en enää ikinä rupea siihen rumbaan.. Tsempit! (y)
 
Meilläkin tossa 4kk iässä tosiaan alko kiinteiden alottamisen jälkeen itkuisuus lisääntyä ja päivä- sekä yöunille nukutettiin tunti tai kaks. Laitoin sit kiinteet tauolle ja auttoi heti. Aivan selkee ero. Miten joku 1tl bataattia/porkkanaa voi aiheuttaa tuollasta? Vai oliko sattumaa? Miten mun nyt pitäis noitten kiinteitten kanssa jatkaa? Pitää taukoa vai jatkaa sitkeesti totuttelua(n) plaah..

Noita neuvolatätejä on kyllä joka lähtöön!
Meilläkin ollu varmaan 10 eri ihmistä. Jotenki pääsääntösesti jääny fiilis, että ne nuoremmat ottaa vähän rennommin kaiken maailman suositukset ym..
 
No mä sanosin, et jos ei ole mitään "syytä" alottaa soseita niin odottakaa sinne 6kk asti. Suolisto ei vaan oo valmis, jos masu vaivaa pientä.

Meillä on tänään nuorelle tytölle neuvola aika. Saa nähä. Sais ton huulijänteen kattoo, ku imuote on niiiiiiin paljo kaventunut.
 
"Kasvu ja kehitys normaalissa aikataulussa. Jäntevä ja hurmaava vesseli :)". -näin kirjoitti lääkäri neuvolakorttiin, eli kaikki oli ok neuvolassa. Mitat; suluissa edelliset 3kk 7740g (7040g) ja 64,3cm (61,5cm). Eli mukavasti on kuukaudessa kasvanut:D.

Pojan paiseesta mainitsin lääkärille, mikä sie pepussa on, mutta sitä seuraillaan. Se välillä menee pois ja saattaa olla parikin kuukautta pois, ja sit taas kasvaa vähän.

Meillä on onneks pysyny neuvolatäti samana. Paitsi nyt oli sijainen, sama täti joka oli mun sekä miehen kouluterveydenhoitaja. Ihan mukava, joskin vähä hajamielinen:D.

Fiona, jos tosiaan sun maito vaan riittää niin pistä hetkeks kiinteät tauolle. Tai tietysti korvikkeella sit josset imetä :rolleyes:.
Ja jos maistattaa haluat, niin voithan silloin tällöin antaa pieniä määriä ruokaa. Kyllä se pikkuhiljaa varmasti tottuu, ellei sit allergiaa tmv ole
 
Kiitos vinkeistä. Ihan maistatus-idealla tässä on mentykin eli ei maidon riittävyyden puolesta oo tarve kiinteitä vielä antaa. Ei vaan ekakertalaisena tiedä kuuluuko jonkinlaiset tottumisitkut asiaan eli toisinsanoen tuleeko niitä aloitti milloin vaan. Toivottavasti tää ei kerro mitään että tyttö olis tulevaisuudessa herkkävatsainen, tuntuu kaikille tutuille olleen tuo kiinteiden alotus ihan helppo nakkio_O tai sit vaan ei kerrota kaikkea.. Mut joo, ei kiirettä oo joten odotellaan rauhassa noitten ruokien kanssa:)

NassuRessu, meinaatko huulijänteellä kielijännettä tai siis onko sama asia? Meillä kielijänne on todettu kireeks, mut asialle ei oo tehty mitään ku syöminen onnistuu ongelmitta. On vaan munkin silmään tosi kireän näkönen.
 
Moona-poonan 5kk neuvola takana. Etuajassa kyllä. Kasvu on tasaista. Imuote on tehoton ja kapea, niinku oon jo pidemän aikaa ollu sitä mieltä. Ens viikolla mennään käymään imetyspolilla, koska terkkarin mielestä huulijännekin oli ookoo, vaikkakin vähän lyhyt. Eikä muuten huolta ole kasvussa, mutta minua huolettaa itteeni kun raukka tekee niin paljo töitä saadakseen maitoa.

Paino oli siis 7300g ja pituus 65.5. (edelline neuvola 8.6, eli 20 päivää sitten. 6940g ja 64.5)

Ja huulijänteellä meinaan tota ylähuulen ja ikenen jännettä.
 

Yhteistyössä