Helmikuun Helmiäiset 2016

Noissa kiinteissä on meilläkin ollut mietittävää. En muista, että esikolla olis ollut mitään ongelmia, tosin aika kultaa muistot.
Mutta nyt tälle tuli perunasta, jolla aloitin, sellasta kipuitkun tyyppistä. Pidin viikon tauon ja sitten bataattia. Ei enää mitään sellaista itkua sitten enää tullut ja jatkettiin. Ei kyllä tykännyt siitä bataatista, ehkä koska itse tehtyä :p. Hedelmää on koko ajan mennyt rinnalla, eikä niistä ole tullut mitään vatsanpuruja. Maissista tuli näppyä naamaan, meni kyllä päivässä pois. Kasviksia mennyt n. 1 tl, hedelmää useampi tl. Nyt mietin että antaisko porkkanaa.

Ruokapäiväkirjaa pidän kyllä. Onneksi on 5kk neuvola tällä viikolla niin voin noista kasviksista kysellä. Mutta että on tässäkin hommassa mietittävää! Meillä päivittäin 1-2 korvikeannosta imetyksen lisäksi.

Raukka saa taas kohta piikkejä!
 
Meillä oli tänään 4kk neuvola. 9400g & 65cm. Ei oo tyttö enää ees missään käyrillä, vaan huiteli siellä yläpuolella :'D (syntymäpaino 2890g) "Kasvu kiihtynyttä, mutta normaali variaatioissa". Terkka sano et "nykyäänhän suositellaan maisteluannoksia 4kk iästä". Mä sanoin et tähdätään puolen vuoden täysimetykseen kerran hyvin kasvaa, eikä sanonut sit sen enempää. Lääkäri ei edes maininnut kiinteitä. Hyvin oli iloinen neiti vastaanotolla, lääkärille vaan naureskeli ja pörisytteli :)
 
IMN ja NassuRessu, meilläkin Moona oli yhtenä nimivaihtoehtona! :ROFLMAO: Tuli kyllä eri nimi lopulta. Onpas hauska juttu. Mutta ihana nimi siis siellä teillä molemmilla :love:

Joo meilläkin itku nimenomaan oli sellasta kipuitkua noista kiinteistä. Suosiolla pidetään nyt taukoa. Vaikka en sano etteikö houkuttais jatkaa.. Maisteluitten aikaan eka unipätkä oli 6h!! Useamman kerran. Nyt taas herätään 1,5-2,5h välein (n)
 
IMN
Onko kellään tuoreemmassa muistissa että minkä ikäisenä vauva alkaa nähdä unia? Meidän tyttö kun on alkanut nukkua jotenkin tosi levottomasti, esimerkiksi ihan täydessä unessa "juttelee" ja leikkii varpaillaan. Sitten tietenkin herää omiin huitomisiinsa, sekä yö- että päiväunilla.
Hällä on kyllä ollut kuumettakin tässä parina päivänä (hampaat..), joten johtuisko siitäkin osittain.

Mää otin tänään vähän lomaa, kaverin ylläribabyshowereiden muodossa :) hahaa, hyvä ettei synnyttänyt siihen paikkaan kun luuli tulevansa tyhjään kotiin ja me oltiinkin ruokapöydässä odottamassa :ROFLMAO:
 
Meillä maisteltu nyt viikon ajan (peruna, peruna-porkkana ja tänään uutena otetaan bataatti) mutta niin pienestä määrästä kyse ettei kyllä ole mitään vaikutusta huomattavissa uniin, edelleen 1.5-2.5h pätkissä mennään.. EHKÄ kohta jo vois toteuttaa sitä tutin kokeilua kun eikai oikeasti voi olla noin usein nälkä, mutta se on vaan niin helppoa laittaa tissi suuhun kun ei tarvitse edes kunnolla herätä..

meillä myös alkanut vaihe että vaunuissa vaan karjutaan kun ollaan hereillä, pitänee harkita ratas osan testausta..
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä sittenkin, meillä myös nukahdetaan ja nukutaan tissi suussa. Tutti ei yleensä kelpaa, yhä useammin kieltäytyy. Viimeksi eilen taintui tissillä ja tästä tunti kun Tulin viereen nukkumaan niin alkoi huuto. Ei kelvannut tutti, tissi varmaan olisi ollut ok, mutta en antanut. Hain hieman korviketta pulloon ja sen juotuaan simahti taas. Mä vaan niin pelkään tissille nukuttamisen jatkamista, se ei voi olla hyväksi?! Tällä kiinteiden määrällä ei meilläkään vielä mitään vaikutusta uniin. Ilmeisesti mun tuottama maito "sulaa" niin nopeasti, että nälkä on aina jo 1-2-3 tunnin kuluttua, riippuen paljonko on jaksanut syödä.
 
Plääh, meillä on esikoinen kuumeessa:(. Molempien poikien kummisedät kävi tänään kylässä esikoisen kuumeesta huolimatta, piristi erikoista kivasti:).

Mä nukutan tissille, samoin nukutin esikoisenki. Toki välillä vauva nukahtaa myös tutti suussa, mut yöunille nukahtaa lähes aina tissi suussa:).
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä sitttenkin?, suosittelen sitä rattaiden käyttöönottoa. Meillä loppu vaunuraivarit samantien ja neiti niin nauttii kun saa kattella ympärilleen. Oon kuullu et muillakin auttanu sama juttu:)

Meilläkin nukahdetaan tissille, oon kans miettiny onks paha vai ei. Tuntuu vaan itelle tän väsymyksen keskellä helpoimmalta ratkasulta, ettei tartte suurempia nukutustaisteluita. Röyhtäytän tosin syömisen jälkeen ja siirrän omaan sänkyyn, mut aika unessa vauva siinä pysyy.
 
Mä nukutan 90% tissille. Mut eilen illalla oli väsyny, ei kelvannu tissi illalla vaan puri ikenillään :D vein sänkyyn ja siellä neiti lauleli itelleen ehkä 5min ja nukahti klo 21.15. Heräs 06.45 ja ois halunnu jo nousta sängystä, mutta annoin vaan tissiä ja siirain sänkyyn..hetken siellä ähisi ja puhisi ja sammu uudelleen. Heräs sit 8.45, kun ukor tuli korjaa kattoo.
Meillä siis on nyt vissiin 3? Tai 4 yötä nukuttu koko yö.
 
Mä koitin antaa vauvalle pullosta korviketta kokeilumielessä, mut eipä kelvannu. Irvisteli ja sylki pois.. Tää oli aika kova takaisku, kun olin jotenki kuvitellu ettei edes huomais eroa. Eipä muuten tarvetta, mutta kuukauden päästä ois häät joihin olisin halunnu mennä ilman vauvaa ja siks mietin et kokeillaan hyvissä ajoin. Pumpulle en oikein enää heru. Pumpattu maito joskus aiemmin on menny pullosta ihan ok. Ihan rehellisesti vaan kaipaisin nyt niin paljon aikaa ilman vauvaa, että itkin jo ku pien lapsi koko asiaa:cry: Niinku oon aiemminkin puhunu niin tää vauva-aika on ollu itelle jotenkin henkisesti ihmeen raskasta ja luulen sen johtuvan just tosta oman ajan, tukiverkoston jne puutteesta. Välillä alko jo tuntua vähän paremmalta, mut sitten kun noi kiinteet ei kelvannu ja nyt tää korvikejuttu.. Tiiän et kyseessä on naurettavan lyhyt aika (nauran ite vähän myöhemmin), mut jos tänäänki oon vetäny vaunulenkkiä tuolla kyyneliä pyyhkien pelottavan synkissä ajatuksissa, ni sillon yks minuuttikin on liikaa. Sori avautiminen, ei taas kellekään muulle kehdannu.

Mut mitäs teille muille ja vauvoille kuuluu? Onko kesäreissuja tms paljon tiedossa?:)
 
Fiona, puhu nyt neuvolassa noista sun tunteista ja vaadi että teillä kävis perhetyöntekijä tms, saisit edes hetken sitä omaa aikaa itselles:). Kokeile myös vaihtaa korvikkeen merkkiä tai sekoittaa omaa maitoa sinne sekaan, jos kelpais paremmin. Mulla kans pumpulle heruminen on tosi onnetonta. Ite teen sillain että en imetä toisesta rinnasta hetkeen, heruu paremmin ku tissi on täynnä:D.
 
Minä kävin tänään kampaajalla, äiti tuli vahtimaan tyttöä. Itse osasin kyllä rentoutua kampaajalla enkä ajatellut miten kotona menee, mutta tytöllä ei ollu niin mukavaa, oli itkeskelly ja ollu niin surkeena, oli nukahtanukki vasta 3 min ennen ku tulin kotiin mummin syliin (yhteensä ollu sillo 3,5h hereillä ennen sitä). Oli surkea fiilis sit ku neiti heräs ja oli silmät vielä punaiset itkusta :/

Meidän piti lähteä mun veljen luo Tampereelle, mutta eipä lähdetäkkään kun tyttö ei viihdy autossa kuin nukkuessaan. Käytiin kesän alussa siskon luona Joensuussa. 60km nukku, mutta loppumatka oli yhtä huutoa, kunnes mies pysäytti et nyt ei liikuta ennen ku tyttö nukkuu. Nukahti onneks ja päästiin loppumatka perille. Kuopiosta siis lähdettiin nii tuossa matkan varrella ei ees oo kunnollisia pysähdyspaikkoja missä ois voinu aikaa kuluttaa.
 
IMN
Iummph Tiedän niin ton tunteen kun lapsi ei viihdy autossa.. Meillä keskimmäinen tapaus huusi vauvana kaikki automatkat, aina siitä kun laitettiin kaukaloon siihen saakka kunnes otettiin siitä pois. Ja huuto oli NIIN KOVAA että kyllä tunnin ajomatkoilla sukulointireissuille mielenterveys kärsi. Eikä puhettakaan että ois nukahtanu..

Fiona Tsemppiä taas <3 toivottavasti jostain löytyy jokin auttava taho, jotta saisit nauttia vauva-ajasta ennen kuin se on ohi. Kurjaa jos tästä ajasta jää sulle vain ikävä muisto :(
Vaikka tää onkin vain kaksplussan keskustelupalsta, niin vuoden "tuntemisen" jälkeen niin sinä, kuin monet muutkin täältä olette usein ajatuksissa. Harmittaa ajatuskin että joskus tääkin ketju vaan pikkuhiljaa hiljenee..

Minustakin olisi hyvä idea vaihtaa korvikemerkkiä, sekoittaa omaa maitoa sekaan (ja vähentää sitä pikkuhiljaa) tai kokeilla vaikkapa erilaista pullotuttia. Kaverin poika irvisteli aina silikonisille pullotuteille ja tuteille ja vain ne ruskeat luonnonkumiset kelpasi. Tai onnistuisiko jos ensin antaisit tissistä ja välillä pullosta?

Meillä on nyt muutama päivä maisteltu lihasoseita :) tein pakkaseen annoskuutioiksi lohta, kanan rintafilettä ja possun jotain paistilihaa. Tyttöhän syö paremmin kuin me.. :D ei neiti ees oo huomannu että kasvissoseiden seassa on jotain uutta, sen kun vetelee ääntä kohti vaan :rolleyes:
Puurokin on alkanut tehdä kauppansa paremmin kuin aluksi :) survimella teen tavalliset kaurahiutaleet ihan hienoksi jauhoksi, joista keitän vedessä paksun puuron ja lisään lopuksi joukkoon kylmää korviketta jäähdyttämään ja ohentamaan. Ja teelusikallinen hedelmäsosetta päälle mauksi, tietenkin :rolleyes:

Huomasin kans tuossa että tyttö on oppinut nappaamaan lelut käteensä myös mahallaan ollessaan :) tosin mahalleen ei edelleenkään viitsi kääntyä itse, vaikka selvästi osaisikin :cautious: kun itse ohjaan liikettä lantiosta sivulle, niin tyttö hoitaa lopun kääntymisen itse.
Tuttipulloa myös havittelee omiin käsiinsä, eli kohta taas mun kädet on vähän vapaammat :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Fiona- Tsemppiä! Puhut aiheesta neuvolasta ja pyydät kotiapuja! Että pääset hetkeks pois! Ehdottoman tarpeellista!

Itsellä myös on pumppaaminen ollut hankalampaa kuin aiemmin. Imetyksen aikana pumppaaminen on yks, mikä voi onnistua. Itse imetän muutaman kertaan putkeen toisesta ja sit pumppaan täyden rinnan imetyksen jälkeen tyhjäksi.

IMN meillä kans ei viitsitä kääntyä... Vaikka osattais. Ei tartte paljoa auttaa, kun kääntyy ja kerran on ite kääntynytkin mahalleen. Ei vaan keksi, että miksi menis. Kaipa se sieltä tulee. :)

Leluja meillä käsitellään varsin monipuolisesti ja vaihdetaan käsiä ja käännetään lelua sopivampaan asentoon yms. Siihen taas kiinnostusta on. Sama lusikasta otetaan kiinni ja työnnetään sitä suuhun itse, kun maistellaan. Tästä saa kivat sotkut... (y) Mulle sopis kyllä myös että mä syötän ja vielä ei tarttis joka paikkaan heitellä ruokaa sen lusikan kanssa... Mut kun siitä on pakko ottaa kiinni. Ja sitä todella työnnetään suuhun.

Maisteluruoka maistuu niin, että oon antanut ruokalusikallista kerralla. Ruokina meillä on nyt peruna, bataatti, kukkakkaali, mustikka ja avokado. Tuo :poop:-koostumus on muuttunut niin kiinteäksi että luumu ja päärynä varmaan pitäis ottaa valikoimiin. Pitääkö päärynäsose muuten keittää vai voiko antaa raakana soseena?
 
Päärynän voit antaa sellaisenaan. Ei tartte keitellä.

Meillä mennään 100% vielä tissillä. Ei ole vielä lusikallistakaan saanut mitään muuta. Äidinmaitojätskiä tein, mutta ei osannut sitä syödä. Mupelsi vaan kaikki rinnuksillesa :LOL: Tissiposki:love:

Pumpulle heruminen on nyt pari päivää ollut vähän surkeaa. Just ja just 300ml olen saanut pumpattua. Helteet vissiin tekee kun tyty niin usein käy rinnalla ettei pummpulle riitä. Tosin, ei tuo nyt enää niin olekaan justiisa. Kohta maidon luovutus loppuu. :cry: Oon ihan jo itku silmässä asiasta.
 
Kiitos taas. Uskomaton tää palsta:) Ja IMN älä vielä sano, mehän suunnitellaan täällä ties vaikka "vauvojen" rippijuhlia yhessä.

Tänään taas vähän parempi päivä. Oon normaalistikin sellanen tunneskaalalta äärestä laitaan tyyppi. Sillon ku menee huonosti ni tuntuu et seinät kaatuu päälle ja toisinaan taas kaikki onkin ihan hienosti. Eli en nää itteeni mitenkään masentuneena, ehkä vaan uupunu tähän tilanteeseen jolloin pienikin vastoinkäyminen tuntuu raskaalta. Ja tää kaikki on vauva-arjessa varmaan aika normaalia.. iteltä menee ehkä tavallista helpommin se kuppi nurin :unsure: Toivon itekin et osaisin nauttia enemmän, onhan tää kuitenkin ihanaa ja ainutlaatuista aikaa. Luotan myös et miehen kesäloma ja vauvan kehitys helpottaa asioita vähitellen..

Meillä tyttö imee nykyään molemmat rinnat yhdellä syöttökerralla tyhjiks. Et selvästi tarve kasvanu ellei maidontulo sitten vähentyny. Senkin puoleen pumppaaminen noista tyhjistä lärpäkkeistä aivan mahdottomuus:ROFLMAO:

Meilläkään ei viihdytä autossa! Eli sama juttu, rajoittaa kesäreissuja. On se tosiaan raastavaa kuunnella pienen itkua.
 
Olis seki hauskaa jos tää palsta olis "hengissä" vielä 15 vuoden päästä :D. Sit saatais kirota uhman sijaan murrosikää:ROFLMAO:.

Meillä ei oteta vielä leluista kiinni, yrittää kyllä kovasti, mut peukku on vielä aika kiinni kämmenessä.

Autoilusta, meillä viihdytään aika vaihtelevasti. Toisinaan huudetaan ja toisinaan nukutaan:rolleyes:.

Fiona, on se tiettyyn pisteeseen asti varmasti normaalia. Mut ettei ihan oma mielenterveys mene niin suosittelen jotain perhetyöntekijää, sitä varten ne kuitenkin on:)! Toivotaan et miehesi loma helpottaa asiaa:).
 
Fiona Nyt ehdottomasti otat asian puheeksi neuvolassa! Itsekin suosittelen kokeilemaan luonnonkumista tuttia pulloon. Meillä ainakin kaikki lapset huolineet sen silikoonisia paremmin. Ja se tuli mieleen, että oletko se aina sinä joka tarjoaa pulloa vauvalle? Kun meillä ainakin yksi isommista lapsista oli sellainen, että ei huolinut korviketta pullosta kun äiti oli lähellä.(kun tajusi että kun aikansa itkee niin kyllä sen tissin saa..) Mutta kun en ollutkaan näköpiirissä ja isä antoi pullon suuhun, niin kas kummaa miten hyvin söikin pullosta korviketta nälkäänsä! :D

Tänään oli 5kk neuvola. Kaikki hyvin, omalla käyrällään kasvaa. Vähän reilu 9kg painoa ja pituutta 70cm... Kaikki muutenkin ok. :)

Pitää tulla jatkamaan purpatusta paremmalla aikaa. (milloinkohan sekin on?) :ROFLMAO:
 
Fiona, tsemppiä edelleen. Tosiaan neuvolasta vaan apuja pyytämään, ja hyvä että täällä uskallat kertoa (y) oliko sulla kavereita ketkä on myös lasten kanssa kotona, voisivat ymmärtää?
Ja jos ihan fyysisesti kaipaat seuraa niin voidaan toki uskaltautua tapaamaan, kun samoilla leveys asteilla asustellaan

Tuohon pumppaamiseen vielä, minä pumppaan myös niin että lapsi syö samaan aikaan ja teen sen aamuisin. Toki pumppaan vaan tarvittaessa eli en mitenkään säännöllisesti eikä mitään jätti satseja kun en kauaa jaksa, ja nykyisin sen ääni häiritsee ruokailijaa joka yrittää vaan sitten häslätä :geek: pakkaseen keräsin sillon alussa maidonkerääjällä (enää ei onnistu) mutta en tiedä suostuuko niitä edes juomaan, ei ole kokeiltu (n)
Pullosta meillä juo isältään, viimeksi kun yritin itse niin ei huolinut minulta..

Täällä nyt vakiintunut taas heräilyt siihen 2-4h välein, maistelut jatkuneet ja vaunuissa on pysytty, ei vielä kokeiltu rattaita kun nyt on taas viihtynyt siellä Ja mahalleen kääntyy (eikä viihdy:mad:) mutta ei takaisin, tavaroihin tarttuu hienosti.

Kohta pitäisi alkaa varmaan syöttistä hankkimaan, mihin tää aika menee. Ja töihin paluutakin pitää tosissaan jo alkaa pohtimaan, no itse taidan tietää teen..
 
Ehkä sitttenkin?, entuudestaan ei vauvaperhetuttuja ollu, mutta nyt kyllä onneksi neuvolan ym kerhojen kautta niitäkin löytynyt. Ehkä on vaan ollu iso kynnys puhua näistä ajatuksista, jotenkin se on näin anonyyminä aina helpompaa :rolleyes: Mut kiva kuulla jos tarvittaessa seuraakin löytyy. Tuntuu että pitää aina välillä käydä siellä pohjalla ja avautua, nyt jo vähän paremmat fiilikset ja näkee niitä ihaniakin asioita vauvassa ja vauva-arjessa.

Meillä kanssa pumppailua häiritsee pumpusta lähtevä kamala natina, vauva lopettaa heti syömisen. Kellään muulla aventin pumppua, samaa ongelmaa? Vai onko toi rikki :confused: Käytettynä sain ja alusta asti pitäny kovaa ääntä.

Töihin paluu tuntuu tosi kaukaselta, enkä oo kauheesti totta puhuen miettiny asiaa. Mulla ei työpaikkaa ookaan ees odottamassa, joten työnhaku edessä. Joko joku teistä palaa loppuvuodesta tai aiemmin töihin?

Niin ja kiitos kaikille vinkeistä pullo/korvike -asiaan. Luonnonkumituttia kokeiltu mut ei ollu apua. Annoin alkuun lusikalla maistiaisia ja nyt sain ihan normaalipullosta uppoamaan vähän. Erävoitto(y):D
 
Fiona- , minä menen 9.1 töihin takaisin. Vanhempainvapaa loppuu 25.11, mutta pidän kesälomat siihen perään.

Huomenna olisi tarkoitus lähteä kaupunkiin ravintolaan syömään - ekaa kertaa vauvan kanssa :D aateltiin mennä semmoseen rauhallisempaan paikkaan, missä ruuatkin tulee toivon mukaan nopeasti. Toivotaan että siellä ei just huomenna oo sit tungosta. Miehelle toiveesta tilattiin tula kantoreppu, mä kun oon kantanu liinalla, niin mies haluaa nyt kans kantaa välillä. Tänään testattiin käymällä kaupassa, hyvin tyttö nukahti iskän kyytiin :)
 
IMN
Mullakin aventin pumppu, kuten kyllä muutkin merkit, piti melkoista natinaa. Piti asetella oikein että hiljeni ja välillä purkaa ihan atomeiksikin kun jokin kumiosa oli lipsahtanut pois paikoiltaan.

Mua jo stressaa äitiysloman loppuminen.. Viimeinen päivä on 4.11. Vaikka vanhemmat lapsrt ovatkin aloittaneet päivähoitouransa jo 9-10kk ikäisinä traumatisoitumatta, haluaisin nyt olla pitempään kotona ja nauttia ainakin vauvavuoden loppuun tai mahdollisesti pidempäänkin. Kotihoidontuki vaan on niin pieni ettei sillä tee mitään :( kuntalisäkin on täällä nykyään vaan 80e..
Mun oman alan työt on pääosin vuorotyötä ja yhdistettynä miehen vuorotyöhön se tarkoittaisi tietenkin vuoropäivähoitoa. Tytöt on liian pieniä sellaiseen ja ekaluokkalainenkin on liian pieni olemaan iltoja yksin kotona.. Saako itkeä?! Tää on aivan kauhea tilanne.. Uudelleenkouluttautuminen on myös käynyt mielessä mutta siinäkin tulee raha vastaan. Neljä vuotta jo kituutettiin miehen palkalla + mun 240e opintotuella ja se riitti mulle. Pitänee käydä työkkärissä juttelemassa vaihtoehdoista sitten kun sen aika on.
Myös yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ryhtyminen on käynyt mielessä :) siinä yhdistyisi kivasti lastenhoito, joka on ehdottomasti mun vahvinta alaa ja yrittäjyys, joka on koulutukseni puolesta "omaa hommaani". Siinä saisi myös kouluttautua työn ohessa, mikä tietenkin tietäisi lisää hommaa..

Huh, tulipa vuodatus. Ei kai huomaa että oon stressannu asiaa? :D
 
En oo töihin lähdössä vielä aikoihin. :D Jos ei ihmeitä tapahdu, niin kotona olen sinne helmikuuhun 2019:barefoot: Ja ihmeillä tarkoitan sitä, että löytys se unelmien työpaikka. Tai unelmien talo ja tarttis asuntolainaa paaaaljon. Jota ei kyllä tuu tapahtumaan (y) eikä kukaan osta tällä hetkellä täältä asuntoja. Kouluun vois lähtee, mutta ei sillä rahalla kyllä asuntolainaa makseta.

Ja vähän niinku plusmiinus nolla lähtee töihin. Ei se palkka niin paljoo suurempi oo, että kannattas muksuja viiä hoitoon. Ja vuorohoito vielä. Kaks autoo ja vakuutukset ja kaikki.. eiiii.. ollaanhan kotona
 

Yhteistyössä