*Helmikuun hurmaajat elokuussa*

Develly myös täällä muutetaan laskettuaikaa jos heittää 5 päivää. Itselläni heitti juuri tuon 5 päivää ja sen takia aikaa aikaistettiin. Hassua että noin tarkkoja sielläpäin. Yritä jaksaa.

Lääkärineuvolassa käyty ja kaikki hyvin. Syke löytyi heti ja oli noin 145. :heart: Muuta pikkuiseen liittyvää ei sitten tehtykään. Itselle perustutkimukset: hemoglobiini, paino, verenpaine, pissa. Kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja se tieto lohdutti. Jonkun verran ollut kipuja mahassa ja tuolla kohdun suulla, niin hyvä tietää että kaikki kunnossa ja kipuilut johtuu vain kohdun kasvusta.

Hyvää yötä masut.

HelmiHaave POKS rv 14
 
Ääh mulle on tullut ihan kummallisia mielitekoja. Pakko saada koko ajan nuudeleita, jalapenoja ja irtokarkkeja. Oli mulla aiemmin yksi terveellinenkin mieliteko, omenat nimittäin, mutta aloin saada niistä niin pahoja vatsavaivoja, etten uskalla syödä niitä enää ollenkaan...
 
Huomenta vaan kaikille!

Kyllä mullakin vaihdettiin laskettuaikaa, kun se heitti 5 päivää! Mulle itselle se olisi ollu ihan sama, mutta näin mennään..

Tietääkö muuten kukaan jäänkö ns. äitiyslomalle (tarkoitan palkallista) töistä, kun olen ollu tytön kanssa kotona! Tarkotan sitä, kun töissä käyvät jäävät n. 1 kk ennen äitiyslomalle.
Olen anonut töistä vapaata siihen saakka kunnes tyttö täyttää kolme, mutta saankin kakkosen ennen sitä.
Nää on niin vaikeita juttuja :headwall:

(.) Olo on ollu aika hyvä. Kuvotusta vielä ilmassa, mutta en enää oksentele :D
Raivareita olen saanut sitäkin enemmän ja ihan hävettää. Eiköhän ihmiset jo arvaa missä mennään, kun yksi ovet paukkuen painuu pihalle tms. :LOL:
En tiedä miksei olla edes kerrottu? No ehkä sen kerkiää..

Fi0na 12+6
 
Mullakin kakkosen kohdalla muutettiin laskettua aikaa kuudella päivällä aikaisemmaksi. Silloin sanoivat, että jos heittää ultran mukaan yli neljä päivää, niin la muutetaan.

Viikkoja tulin nyt poksumaan. 12+0. Eka kolmannes takana :wave:

Huomenna ultra! :heart:

 
Toi tilanne kävi lopulta niin sekavaksi, että mä irtisanoin itseni kokonaan tuosta riidasta enkä enää vastannut puhelimeen :D En olis ikinä voinut uskoa tällaista tapahtuvat nykymaailmassa.

Ultrannut kätilö ei osannut selittää (!!!) miksi siinä ultran yhteenvedossa oli arvioitu raskauden kesto sillon maanantaina 12+6, kun se mittojen mukaan oli noin 12+3 tai 12+4 (en enää muista, kun se puhui niin paljon). Siitä se lääkäri otti sen ajan ja meni sitä muuttamaan. Kätilö ei suostu keskustelemaan tämän lääkärin kanssa vaan väittää, että minä olin pyytänyt muuttamaan sitä aikaa, koska siinä lapussa niin lukee. Eikä auta sanoa, että näin ei ole.

Eli se l.a. pysyy nyt samana ja kaikki jatkuu ennallaan. Jos mulle vielä soitetaan sieltä äitipolilta niin tuskin vastaan. Mä sain tästä ihan tarpeeksi tältä kertaa.

Niin ja tuo lääkäri oli juuri valmistunut nainen jolla tuskin oli kauheasti kokemusta vielä näistä hommista, joten... Harmi, että siinä lapussa pitää lukea noin, jos se ei paikkaansa pidä :ashamed:


Develly ja Vauva 12+1 :heart: :heart:
 
Huomenna olisi sitten vuorossa Madonnan konsertti. Koko reissuun liittyy useitakin jännityksen aiheita;
- Autossa täytyy istua useampi tunti.
- Konserttialueella ei ole mahdollisuutta istua ja minulla on nyt tuo selkä vihotellut. :eek:
- Isosta väkijoukosta on varoiteltu.
- Valvomistakin on luvassa! |O

Tuolla konsertissa minua eniten huolettaa tuo usean tunnin seisoskelu ja selkäkipu. Täytyy vaan ottaa hyvät kengät ja iloinen mieli mukaan! =)

Äitini oli hiukan huolissaan tuosta konserttiin tulevasta väkijoukosta. Itselläni ei ole tarkoitus mennä ihan keskelle väkimäärää ja täytyy olla varovainen. :saint:

-mervi-elina ja pieni rv 11 + 1
 
Fiona: Mun mielestä "kaikki" jää äippälomalle viimeistään 30arkipäivää ennen laskettuaaikaa? Näin olen ainakin itse käsittänyt, löytyisköhän kelan sivuilta tietoa?

Develly: Sullapa mielenkiintoinen raskaus jos lasketusta ajasta tarvii noin tapella :D Taitaa olla joku valtataistelu vaan siellä lääkärillä-kätilöllä tai ketkä nyt siellä kinaavatkaan, joten sut vedetään varmaan syyttömänä mukaan. Kumpikaan ei voi myöntää olevansa väärässä.. vaikka toisaalta, muutama päivä sinne tänne tuskin haittaa yhtään ketään, joten ihmettelen miksi se on niin vaikeaa mikä se päivä on. Olisithan voinut "valehdella" koska sulla on viimeksi menkat ollut, joten laskettuaika olisi voinut olla taas eri ;) Joten mun mielestä olisi paras ettei laskettua aikaa edes lasketa ennen ultraa, koska jokaisella naisella on kierto niin yksilöllinen. Olisi paras että ultraaja päättäisi koska sen on!

Täällä pian neuvola, miehen pitäisi lähteä mukaan.. hmm.. katsotaan :)

14+4
 
Sero juup kelan sivuilta katselin ja olet oikeassa. Kaikki jäävät äitiyslomalle ja raha lasketaan sitten työtulojen perusteella. Eli minun tulot vuoden 2007 verotettujen tulojen mukaan :)

mervi-elina olen myös menossa kyseiseen konserttiin :kieh: Ja oikeastaan hirvittää juuri tuo seisominen/vessassa ravaaminen.
En voi ymmärtää, ettei edes retkituolia voi ottaa mukaan :( Se olis niin sopivasti mahtunu mukaan..
En tiedä olisinko menny sinne jos olisin lippuja ostaessani tienny olevani raskaana.
Nyt vaan iloisella mielellä matkaan ja pääseehän sieltä pois jos ihan tukalaa tulee ;)

Fi0na
 

Develly: Harmilliseen välikäteen olet kyllä joutunut,minusta kätilön käytös oli aika törkeää ja olisi kyllä anteeksi pyynnön velkaa. Meilläkin vaihdetaan la aika jos heittoa on 5 päivää tai yli.

Itse olen sit tehnyt jo ekan oston raskauteen liittyen...löysin suurkirpputorilta äitiyshameen ja maksoin siitä 1?:n ja hame on kuin uusi!

Tänään oli neuvolalääkäri. Painoa oli tullut 1 kg ja Hb oli noussut 110:sta 117:sta, varmaan kun nyt pysyy ruoka sisällä ja olen syönyt aika paljon punaista lihaa.
Sydänäänet kuului hienosti pienen etsinnän jälkeen, sydän löi 140. Eikös jotkut osaa veikkailla noista tyttöä tai poikaa?
Mulla edelleen jotenkin poika olo...saa nähdä muuttuuko se kun vatsa alkaa oikeasti kasvaa, muutakin kun tätä turvotusta(?) ja se tumma viiva kun ilmestyy vatsaan.....mulla tytöistä se on ylettynyt rintojen väliin asti, pojilta pysähtyy napaan....
Pahoinvointi tuntuu olevan nyt poissa, toivottavasti ei ilmaannu enää koskaan.

Minä kysyin lääkäriltä kun olen lähdössä ulkomaan matkalle (pohjoismaahan kuitenkin), et uskaltaako lähteä sikataudin takia...sanoi että kyllä voi lähteä, pitää vain huolehtia tosi hyvin käsihygieeniasta. Olenkin jo ostanut käsidesiä. Ja jos oireita tulee niin pitää kuulemma heti aloittaa lääkitys kun on raskaana.

Töissä kovasti vilkuilevat vatsanseutua, vielä saan aika hyvin peitettyä liivillä jota pidän kiinni, tosin siinä ei ole enää paljoa varaa, kun pitää alkaa taas pitämään auki.

Onko teille muille ehdotettu vielä viikolla 15 verikoetta jossa selvitetään munuaistautia?
Ja tänään oli puhetta että yksi lapsistamme on saanut sinivalohoitoa, joten senkin vuoksi joudun vielä ylimääräiseen verikokeeseen.



 
Fi0na, ei tosiaan käynyt lippuja varatessa mielessä, että olisin oikeasti raskaana nyt elokuussa. Mutta selkäkivusta huolimatta uskon, että konsertti on kaiken vaivan arvoinen. Iloisin ja odottavaisin mielin olen menossa! =)

piipiäinen, meillä on kumpikin lapsi saanut valohoitoa. Syntyivät ennenaikaisesti ja siksi saivat tuota valohoitoa. Neuvolassa olikin jo sitten puhetta, että tuon takia joudun verikokeisiin, vaikka valohoito ei ole johtunut mistään sairaudesta. On kuulemma rutiini juttuja!

(.) Tuossa päivällä oli tosi kummallinen olo. Mittasin kotimittarilla verenpaineen ja lukemat oli 105/68. Yleensä tuo verenpaine on ollut jotain 120/70. No, eihän kukaan luvannutkaan, että raskaana oleminen on helppoa! :LOL: :heart:

Tusta vatsan raskausviivasta piti vielä kirjoittaa... Kaksosia odottaessa tyttö oli vatsan alaosassa ja poika yläsosassa. Tuo ruskea viiva tuli vain yläosaan vatsassa. Joten minulle tuo viiva merkitsee poikaa.

-mervi-elina ja pieni rv 11 + 1
 
piipiäinen
Tuosta sykkeestä olen kuullu niin monia eriversioita että huh...
Itselläni oli pojasta yleensä 120-140 ja tytöstä 150-165. Kyselinkin aikoinaan neuvolatädiltä tuosta sykkeestä ja hän sanoin että ei niinkään tuo luku, mutta se miten "jyskyttää" eli tasainen (vaikkakin nopea) viittaisi poikaan ja semmoinen epämääräinen jumputus tyttöön. Tiedä sitten noista ;)
Oliko sulla montakin lasta(muistelisin että lapsia/lapsi on) ja kumpaa ovat/on vai molempia....tai lähinnä osaisitko sitä kautta verrata eroavaisuutta?

mouks..
Sori piippis...mä yritän lukea seuraavan kerran loppuun asti enkä hötkyillä... :ashamed:
 
Nytpä minullakin ultrakuulumisia! :) Turvotusta 1mm. Kaveri vaan nukkui niin sikeesti kyljellään eikä heränny mun yskimiseen. Lääkäri "hakkasi" mahaani kahtenotteeseen niin sitten suvaitsi hän kääntyä selälleen. Pituus vastasi 12+2, eli vkon enemmän kuin mitä oli laskettu. Ei lähdetty muuttamaan la:ta, kait se vaan on pitkä jätkä, tai likka... ;)

Mulla otettiin tuo munuaissairaus -juttu samantien

Ja Madonnaa katsomaan minäkin, ei kyllä huvittaisi. Mutta synttärilahjaksi lipun sain niin onhan se mukaan mentävä!

Tehilla ja Erkki-Eerika 11+2 (kai)
 
Moikka kaikille! Työt on alkaneet hyvin, kivaa kun tekemistä eikä huonoo oloo kuten ennen lomia.
Tuulia79, mulla on ihan sama juttu kun sulla. Laskettu aika on ystävänpäivänä vaikka ultrassa näytti pari päivää isommalta.
tosta viivasta mahassa, mulla on aina ollu semmonen, vaikkei kovin selvä. en oo tienny et sen pitäs tulla vasta raskaana. :eek:
muuten, kuinka moni tääl haluu tietää etukäteen, kumpi syntyy? mä en kyl varmaan haluais..

celia ja precious 12+3
 
celia81 Me varmaan halutaan tietää, kumpi on tulossa, tai arvaus ainakin. Koska on aiemmistakin tiedetty (kun lääkäri on vuolaasti sen meille kertonut aina rakenneultrassa ilman kysymistä ). Pienellä varauksella tietty on suhtauduttu, mutta ainakin tähän asti on pitänyt paikkansa. Katsotaan sattuuko taas sama lääkäri sitten rakenneultran aikaan.

piipiäinen Multa kysyi kätilö neuvolassa, että saako multa ottaa sen verikokeen sitä munuaistautikoetta varten. Suostuin. Eihän siitä haittaakaan ole.

pojat x2 rv 12+0

p.s. en saa ajatuksiani pois huomisesta ultrasta, jännittää ihan sikana! Jotenkin tuntuu, että jännitän nyt paljon enemmän kuin aiempien kohdalla.. :eek:
 
Neuvolassa käyty pikavisiitillä, aika oli 30min myöhässä ja tuntui että se täti yritti vaan nopeesti eroon ;)
Syke kuului ja oli muistaakseni 145, eli eipä tuosta sykkeestä osaa sanoa kumpi on :D On just välistä, jos noista sykkeistä voi mitään ennustaa edes :)
Hemoglobiini ja verenpaine oli siinä rajoilla, et vielä ihan ok, mut saa nähdä mitä seuraavaksi.

Sukupuolesta meillä onkin miehen kanssa erilainen mielipide, hän EI halua tietää ja minä HALUAN. Eli täytyy rakenneultrassa sanoa ultraajalle et jos näkyy niin sanoo joko lopuksi kun mies on lähtenyt tai sitten näyttää sormin 1. poika ja 2.tyttö :D Mut jotenkin haluan henkisesti valmistautua siihen kumpi tulee.. vaikkei se täysin varmaan koskaan olekaan. Miehelle se on varmaan erilainen juttu kun naiselle.. en tiedä! Mut näin meinataan toimia, saa nähdä että näkyykö siellä selvästi sukupuolta. Mies sanoi et jos itse näkee niin sitten ok, mut ei halua kenenkään sitä kertovan hänelle.. outo :p
 
onnea hyvistä ultra kuulumisista, pitää odottaa vielä 6 päivää, sitte taas selviää onko terve vai ei. Sykkeitä oon kuunnellu kotona jo muutamana päivänä et ainakin siellä toistaiseksi on joku. ymmärtänette pessimistisyyteni tulevaisuuteen viime kertaisen keskeytyksen jälkeen ei osaa nauttia tai toivoa muuta kuin terveyttä. Kaverillani kolme poikaa ja kaikilla hiukan eri sydänäänet, et en uskoisi hirveästi tosiaan sykkeen laskemiseen. viimeksi tyttöäni odotellessa meillä piti paikkansa kummalla puolella vauva viihtyi enemmän mutta sitä ei tietenkään voi sanoa ennen ku raskaus on jo huomattavasti pidemmällä :)
 
Malinda
Heissan! Taisipa mun sanoinkuvaamaton vasymys olla vain alkavaa flunssaa. Nelja paivaa sita kesti, mutta sitte se loppu kuin seinaan. Nyt ei oikeestaan ookaan mitaan raskausoireita muuta kuin vessassa ravaaminen ja se, etta lihan syominen allottaa. Sellanen karjalanpaistityyppinen tavallinen liha menee, mutta kaikki jauhelihat, marinoidut, paneeratut ym. kasitellyt/maustetut, nakit ja makkarat allottaa, ihan jo ajatuskin syomisesta.

Lueskelin vahan taaksepain noita teidan kirjotuksia ajalta, kun en ite viela ollut mukana ja aattelin ottaa kans kantaa. Aitiyspakkauksen suhteen oon viela harkintakannalla. Luultavasti en ota sita, vaikka raha onkin pieni. Esikoisen tavarat ovat viela hyvassa kunnossa, vaikka ovatkin olleet kovassa kaytossa. Silla rahalla voisin ostaa pienen toppapuvun, kun edellinen oli kesavauva, ja kantoliinan niin vapautuisi kadet esikoisen hoitamiseen. Ja jos rahaa jaa niin sitte vaan muuta omaa vaatetusta tulokkaalle. Vaatetusta on kylla vaikka kuinka ja molemmille sukupuolille sopivaa, kun on kavereitten vauvoilta saatua perintoa, mutta on se kiva, etta pienella on jotain omaakin. Vakuutusta esikoisella ei oo eika olla tarvittukaan. Han on sen lisaksi mukana sellasessa tutkimuksessa, jossa on ilmaset laakarikaynnit, jos tarvetta tulee. Pitaa taman uuden kohdalla miettia viela. Nimiakaan ei ole viela valmiina, kun ei olla tasta rakkaudesta kauaa tiedettykaan. Varmaan vasta lapsen synnyttya paatetaan.

Mukavaa konserttireissua mervi-elinalle ja FiOnalle! Toivottavasti jaksatte sen seisoskelun. Mulla tulis konsertin aikana varmaan aika monta kertaa vessahata... Ja Devellylle osanotto ikavasta valikateen joutumisesta!
 
kaikki näytti olevan hyvin, syke löytyi heti, oli vähän päälle 160. Verenpaine koholla, mulla taustalla verenpainetauti, joten sitä seurataan tarkasti, hemoglobiini 155! Saisi kuulema juodakin joskus :ashamed:

Perjantaina onkin sitten nt-ultra, siitä kun selvitään kunnialla, saadaan rauhassa nauttia tästä ihanasta raskauden kolmanneksesta :heart:

Olisi kyllä mahtavaa päästä katsomaan Madonnaa, mahtavaa reissua Fionalle ja Mervi-elinalle!!!

Lapsen sukupuolesta: me kyllä haluamme tietää, vaikkakin miehen geeneistä päätellen ei tyttö tulisi kysymykseenkään :LOL: Kummasti vaan on silti niin tyttöolo... :heart:

Onnea ultraan meneville, varmaan turha edes kehottaakaan, että tulkaa sitten kertomaan miten käy :LOL:
 
Heippa kaikille!

Ja heti omaan napaan: Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti ja siellä vierähti 1 h 45 min! :) Oli kyllä tosi ihana terveydenhoitaja, nuori, mukava ja tosi puhelias. Otti tosi kivasti myös miehen koko ajan huomioon eikä sillä tuntunut olevan mihinkään kiire. Sydänäänetkin kuului hienosti, 170 oli syke pikkuisella! :heart: Hirmu tahti! :) Oli ihanaa kuulla sydänäänet ensimmäistä kertaa, nyt vauvan olemassaolo tuntuu paljon konkreettisemmalta! :heart: :heart: Hemoglobiini oli 130 ja verenpaine 115/70 eli oikein hyvällä mallilla arvot.
Huomenna on sitten np-ultra, jänskää!

Tsemppiä kaikille Madonnan keikalle meneville ja hauskaa konserttia! Mietittiin miehen kanssa vielä eilen, että pitäiskö mennä (lippuja vaikka kuinka paljon myynnissä Huuto.netissä) mutta juuri tuo ihmistungos, monen tunnin seisominen ja jonotus bajamajoihin tuli mulla syiksi olla menemättä... Jo ennen raskautta oon aina uupunut seisomiseen isoilla stadionkeikoilla (vanha ei enää jaksa! ;) ) joten nyt olis tuskin yhtään helpompaa.

Develly, ihme toimintaa kätilöltä ja lääkäriltä!? Ihan kuin tosiaan olis jonkinlainen valtataistelu kyseessä. Sehän ei ole kai kovin harvinaista sairaalamaailmassa... :/

Tänään poksahti rv 11 täyteen! Jee! =) Tosin huomasin jälkikäteen, että hoitaja merkkasi neuvolakorttiin jostain syystä 11+1? No, päivä sinne tai tänne ei kai merkitse hirveästi ja voihan sen myöhemmin korjata.

Nyt pikku hiljaa unille, hyvää yötä mammat! :wave:

T. PikkuPulla79
 
Develly onpa omituinen tilanne, luulisi ammatti-ihmisten hoitavan asian toisin. Onhan se toisaalta harmi jos ne ei siirrä laskettua-aikaa, koska olisit päässyt sen viikon aikaisemmin äitiyslomalle. Mulle tää on tärkeä asia, kun odotan lomaa jo nyt ihan kybällä, tuntuu, ettei töissä jaksa sitten millään.
(.) Pahoinvointia on edelleen satunnaisesti. Väsymys alkaa ehkä pikkuisen helpottamaan tai sit oon tottunut siihen. Rinnat on edellen tosi arat, omituista, kun muissa odotuksissa en muista tämmöistä paitsi kovilla pakkasilla.
Jotenkin aika menee tosi hitaasti, kun odotan vaan, että liikkeet alkaa tuntumaan, välillä oon jotain tuntenut, mutta en sitten tiedä onko vauvan vai suolen liikkeitä. Töissä pitäisi varmaan alkaa pikkuhiljaa kertomaan, meillä on sellaisia työtehtäviä jotka ei oo raskaana oleville kovin terveellisiä ja raskaan olevilla on oikeus näistä kieltäytyä. Muutama työkaveri tietää ja näin oon saanut välteltyä ko töitä, mutta kai se täytyisi pomollekkin tunnustaa. Olipa taas sekavaa :LOL:
Onnea kaikille jotka saaneet ultrassa/neuvolassa hyviä uutisia :flower:
[/url]
 
Hei vaan!

Taitaa olla niin, että tänä kesänä kasvaa isoja lapsia. Sitten helmikuussa nähdään kuinka isoja syntyy. Meillä masuasukki on jo 1 sentin pidempi kuin siskonsa samoilla viikoilla. Tosin siskonsa syntymäaikaa vaihdettiin viikkoa aikaisemmaksi.
 
Tuulia79 sulle mun pitikin kirjoittaa ku sanoit et et kerro raskaudesta työhaastattelussa,jos eivät kysy,niin piti vaan laittaa et ei ne saa sellasta kysyäkään ja jos kysyvät nii siihen ei sit tartte vastata =)

Tulinpa vaan poksumaan

 
Vauva nukkui niin sikeästi, että lääkärin piti tosissaan yrittää saada se hereille. Käänsi vain ensin kylkeä, että antakaa mun nukkua :LOL: Vihdoin lääkäri sai kun saikin vauvelin liikkeelle. Tosi selvästi näkyi sormet ja kaikki :heart: Niskaturvotus oli suorana mitattuna vain 0,5mm, sitten vauva laskeutui alhaalle köllöttelemään, niin silleen mutkalla ollessa turvotus oli 0,7mm eli ihan normaali oli. Sikiö vastasi viikkoja 12+2 (kun niitä muuten pitäisi olla nyt 12+1 ) eli hyvin mennään lasketun ajan mukaan. Näkyi toinen ruskuaispussi, epäili lääkäri, että olisin aluksi odottanut kahta, mutta vain toinen lähtenyt sitten kehittymään. Saattoi olla kuitenkin vielä tämän vauvan omakin pussi, ei osannut sanoa varmaksi. Joka tapauksessa yksi elävä sikiö löytyi ja sillä on kaikki hyvin :heart:

Lääkäri otti sitten puheeksi nämä minun nopeat synnytykseni ja sanoi, että n. rv 36 käyn äitipolilla ja tarkistavat kohdunsuun tilanteen ja jos alkaa olla paikat auki ja kypsänä, niin sitten heti kun mahdollista, niin laittavat käynnistykseen (kalvojen puhkaisu). On kuulemma turvallisempaa minulle sekä vauvalle, että vaikka syntyisikin ennen laskettua aikaa, niin syntyä sairaalassa, kuin vastaavasti kotona tai ambulanssissa.. Oli tosi rauhoittava kuulla, että pitävät noin hyvin huolta. Minua kun on tuo synnytys pelottanut ihan alusta asti, että mitenkä menee.

Nyt onnesta sekaisin, kun pikkuisen vihoinkin näin. :) :heart: :heart: :heart:

 

Yhteistyössä