*Helmikuun hurmaajat elokuussa*

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Monella on tässä pinossa paino tippunut, mutta täällä mennään ja vauhdilla toiseen suuntaan... :ashamed: Noin 11. viikolle asti paino oli pudonnut 1,5 kg, mutta nyt kun kävin eilen illalla vaa'alla, niin paino oli noussut kolmessa viikossa 4 kg!! :eek: Ja mä en todellakaan ole mielestäni syönyt mitenkään älyttömän epäterveellisesti... Liikunta on tosin ollut aivan minimissä, joten se varmaan on ollut syynä lisääntyneen ruokahalun ohella.

Meillä ei neuvolassa kuunnella sydänääniä vielä tässä vaiheessa, mutta omalla kotidoplerillani sain vihdoin äänet kuulumaan. :) Lupaavat tosin niissä ohjeissa, että pitäisi kuulua jo viikolla 12, mutta mulla on taaksepäin kallellaan oleva kohtu, joten esikonkin kanssa sain ne kuulumaan vasta viikolla 14.

Hyviä vointeja kaikille!

Pöhinä
 
uudelleen synnyttäjät (kolmatta tai useampaa odottavat), missä vaiheessa olette tunteneet liikkeet? En yhtään muista miten ne olen tuntenut....nyt on silloin tällöin tuntunut et ihan kuin tuntuisi...varsinkin ne tiukat työhousut jalassa. Mutta ei kai ne vielä tässä vaiheessa?
 
piipiäinen

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=bola+koru&btnG=Google-haku&meta=&aq=f&oq= (koru)

http://www.google.fi/search?hl=fi&ei=Sz59SryaMIrW-Qat1JU_&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=masutuubi&spell=1 (masutuubi)

Täällä kaikki ihan ok. Kauhea himo tuoreeseen leipään - äsken meni melkein kokonainen Prisman kauraleipä. On vaan pakko olla todella tarkkana noiden leipien suolapitoisuuksien kanssa, kun joissain on ihan törkeästi suolaa :x Ruoka ei oikein maistu vieläkään, joten mikäpä siinä ;)


Develly ja Vauva 12+4 :heart: :heart:
 
Piipiäinen, pidän kyllä mielessä, että jos kuume nousee, niin soitan saman tien sairaalan päivystykseen ja lähden sinne. Olen itse töissä sairaalan vuodeosastolla, ja tapaan niin ikään hyvin paljon (ja sairaita) ihmisiä päivittäin. Sikaflunssaa ei meidän osastolla ole ainakaan toistaiseksi diagnosoitu, mutta mistäs sitä tietää. Tajusin just, ettei meillä ole edes toimivaa kuumemittaria, joten kauppareissulla käyn apteekissa.
 
heippa! mulle nyt tuli ihan uutta tietoa kun luin teidän viestejä, noista veriryhmä asioista. siis ymmärsinkö oikein että on jotenkin vaarallista jos äidillä on eri veriryhmä kun vauvalla?en oo koskaan kuullu tollasesta.. :eek:
sit oisin kysyny et ootteko/aiotteko jumpata nyt odotusaikana ja mitä lihaksia? ja entä ne lantionpohjan harjoitukset? mulla on liikunta ollu aika minimiä, ajattelin alkaa esim.uimassa käymään.
celia +precious 12+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja celia81:
ja vielä, nimbe, nuunuu ja muut jolla myös on l.a 14.2 tai lähellä, näkyykö teillä jo masua? :heart:
mulla la 10.2 ja masu näkyy aivan selvästi eli se on paljastanut jo monelle et mitä on tapahtumassa :D
kävin ostamassa H&M:ltä tuubit :saint:

Develly kiitos....pitää tilata tuo koru myös
 
Celia81, mulla on la 18.2 ja ei näy vielä mitään (esikoinen tulossa). Iltaa kohden aina turvottaa niin, että voisin olla vaikka kuudennella kuulla raskaana, mutta aamuisin maha on melko samannäköinen kuin ennen raskauttakin. En tosin ole ottanut silloin alkuaikoina valokuvia, niin en tiedä, vaikka vähän olisi maha pyöristynyt. Kovasti jo odotan, että maha pullahtaisi esiin.

Ja tuosta veriryhmästä. Rh-negatiivisen veriryhmän omaavalla ei ole vasta-aineita D-antigeenia vastaan. Niitä kuitenkin muodostuu vasta, kun henkilö altistuu Rh-positiiviselle verelle. Näin voi tapahtua esim. raskaudessa, jos äiti on rh-negatiivinen ja lapsi rh-positiivinen, jolloin sikiö on perinyt D-antigeenin isältään. Täällä on paljon hyvää ja luotettavaa tietoa aiheesta: http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996/4_1996/raskaudenaikaiset_veriryhmavasta-aineseulonnat_tarkeita_jokaisessa_raskaudessa/

Muakin alkoi tuo imetyskoru houkutella. Josko seuraavasta palkasta tilaisin tuollaisen. :heart:

Niin ja liikunnasta oli joku täällä puhunut. Olen tuollaisen kuntokeskuksen jäsen, ja olen käynyt siellä aika samalla tavalla liikkumassa kuin ennen raskauttakin. Kuntosalilla tosin en uskalla ihan niin isoja painoja ottaa kuin aiemmin, ja kaikenmaailman hikijumpat on vaihtuneet vähän rauhallisempiin tunteihin. Ajattelin niin kauan pitää tuota jäsenyyttä, kun hyvältä tuntuu, ja loppuraskaudesta sitten alkaa käydä vaikka uimassa.
 
Täälläkin vihdoinkin maha pollahti esiin - juurikin "yhden yön aikana". Pari päivää sitten en nähnyt mahaa vaikka yritin ja eilen se vaan oli siinä. Kävin ostamassa pari pidempää paitaa että saa masun piiloon kun nuo lyhyet aina rullaa ylös rintojen alle kun maha yhtään pyöristyy. Muutenkin ärsyttää jos maha vilkkuu paljaana niin saati sitten raskauden aikana - tuntuu inhalta.

Miehen kanssa riideltiin aamulla kun se kasaa miulle kamalat paineet asioista joita en yksinkertaisesti vaan ole ehtinyt tehdä. Häipyi johonkin ja saa nyt nähdä milloin tulee takaisin. Inhottaa kun toinen ei näe ollenkaan sitä miten paljon käytän aikaa joihinkin hänen pyytämiinsä asioihin mutta kun ei vaan onnistu niin ei onnistu ja sitten kiukutellaan että olen laiska kun ei ole onnistunut.
Miksi miehet on niin hankalia? :headwall:
 
Aivan ihana idea tuo imetyskoru. :heart: Nyt täytyy vaan markkinoida idea miehelle, että saan moisen tilata. Tuo minun mies on toisinaan vähän skeptinen hömpötyksille.
:LOL: Olisin tässä halunnut tilata esim sen sukupuoli-testin ja doplerin, mutta mies ei jostain syystä lämmennyt. :attn:

Eilen oli lievää yökötystä. Kauhistuin, että taasko tää alkaa. Tänään on ollut ihan hyvä olo. Voihan se olla, että yökin enempi tai vähempi koko raskauden ajan.

-mervi-elina ja pieni rv 11 + 4
 
Mulla masu ollut aika lailla näkyvissä jo parisen viikkoa, tämän viikon niin, ettei yhdetkään farkut mahdu enää lainkaan jalkaan. Normaalisti olen hyvin hoikka ja aikas pieni muutenkin, niin kai se sen takia näkyykin jo näin pian. En olisi kyllä voinut kuuna päivänä kuvitella, että 12. vkolla mulla on tällainen valtava maha, varpaita en ole nähnyt pariin viikkoon :)
 
Sunnuntaiaamun kunniaksi pientä valitusta raskauden aikaisista vaivoista. Elikä, mulla on ollut nyt yli kolme viikkoa toinen pakara aivan älyttömän kipeä, ja kipu säteilee siitä lonkkaan ja jonkin verran reiteen. Liitoskipuja tuskin tässä vaiheessa vielä on, ja luettuani netistä erinäisiä keskusteluja, olen diagnosoinut itselläni raskausajan iskiaksen. Täytyy torstaina lääkärille mainita tästä asiasta, kun käveleminen on joinakin päivinä hankalaa, ja välillä en pysty sängyssä kääntymään edes kyljeltä toiselle, ja kyykistyminen esim. vessanpöntölle tuntuu hankalalta. Hyvä ajoitus taas, kun nyt loman alettua on tämäkin ongelma pahentunut. Taidan olla todella tunnollinen työntekijä, kun kaikki vaivat alkaa lomalla. :LOL:

Kurkkukipu on hieman hellittänyt ja kuumetta ei onneksi ole nostanut. Eli enpä tainnut possuflunssaa tällä kertaa sairastaa. :D

Yritin eilen markkinoida miehelle tuota imetyskorua, hömpötyksenä hän sitä piti, mutta taidan silti saada tahtoni läpi asian suhteen. Mulle on tullut ihan hirveä hinku mennä ostamaan vauvanvaatteita ja kaikkia tarvikkeita, mutta jotenkin en ehkä vielä uskalla.

Ikuisuus ja asukki 12+3
 
mulla aika seesteinen vaihe...ei mitään oireita? ei pahoinvointia, ei kipuja, ei mitään, välillä oikein unohdan olevani raskaana (ellei oteta huomioon pullottavaa vatsaani)
Tänään piti taas kuunnella sydänääniä että tajusi et kyllä tässä edelleen ollaan raskaana :saint:
 
ikuisuus: Mulla oli tuollaista jalka-reisi kipua joskus ihan alussa.. ehkä raskausviikolla 7-8. Lääkäri meinasi ettei välttämättä ole iskias kipua vaan joku nivelpussin tulehdus, että hautoo sitä kylmällä ja venyttelee vaikka kuinka tuntuisi pahalta. Se kipu tuntui niinkun pakaraluun alla ja säteili reiteen ja pakaraan, mutta ei selkään, siksi meinasi ettei olisi iskiasta.
Jalka tuntui välillä lähtevät "alta" kun yritti nousta sängystä. Apuna lääkäri neuvoi välttämään kyykkimistä ja olisi hyvä istua aina mahdollisimman korkealla tuolilla.. se menikin siten ohi 2-3viikossa eikä ole palannut, kopkop ;)

Täällä tuli eilen käytyä pohjalla olotilani kanssa.. saunan jälkeen ihan totaalihuono olotila, hetkeksi torkahdin ja sen jälkeen lähdettiinkin ja lujaa vessaan, tuli sitten ihan koko raskaudenajan pahoinvointi kerralla ylös. Miten mahalaukkuun mahtuukin sellainen määrä tavaraa :D Toivotaan että oli vain hetkellinen häiriö eikä enää toistu!

15+1
 
ikuisuus ihan niinkuin puhuisit minun miehestäni, kun kirjoitit tuosta imetyskorusta. Eilen yritin itsekin markkinoida kaunista asiaa tuolle miehelle, mutta... Mieheni tosiaan piti moista korua ihan hömpötyksenä. Sitten mies alkoi miettiä tosi, tosi ärsyttävän järkevästi: Mieheni mukaan vatsanpeitteiden läpi ei kantaudu tuollainen korkea xylofonin ääni. Sitten mies pohti, että vauvasta taitaa tuollaisen korun avittamana tulla tosi rauhaton tapaus. :xmas: Ja sitten tuo vielä mietti, että entä jos se koru katoaa, sitten ollaan pulassa... :headwall: Joskus tuntuu ihan käsittämättömältä tuon miehen ajatuksen juoksu. Itse ajattelen taas sillai, että entä sitten, jos koko koru on hömpötystä. On silti tosi kaunis ajatus. :heart:

Huomenna onkin sitten niskapoimututkimus. Ihmeen vähän olen kerennyt taas vaihteeks jännittään. Välillä on niin epäuskoinen olo, että tuolla vatsassa olisi enää elämää. Huomenna olen monestakin asiasta viisaampi!

- mervi-elina ja pieni rv 11 + 5 (vieläkin tuntuu, että nuo omat viikot matelee!)
 
Mervi-Elina, minun mieheni suunnilleen ehdotti, että voin hakea askartelukaupasta viidelläkymmenellä sentillä jonkun kulkusen ja ripustaa sen kilkattamaan tuohon. :LOL:

Sero, en osaa oikein sanoa, että tuntuuko mullakaan tuo kipu varsinaisesti selässä. Sitä on jotenkin kauheen vaikeeta paikantaa, mutta ennemmin just pakarassa ja reidessä. Ehkä tää ei sitten olekaan iskiasta vaan jotain muuta, mutta saisi nyt jo alkaa vähitellen loppua.

Minustakin tuntuu, että viikot matelee... Johtunee siitä, että ultrassa otettiin viikko takapakkia, ja elin edellisen viikon tavallaan kahdesti.
 
ikuisuus kyselit tuolla tammikuisten pinossa, että paljonko femedassa käynti maksoi.
Sanoivat kun tilasin aikaa, että jos otat kela kortin mukaan niin maksettavaksi jää 170e.
Tarkka summa kelakorvauksen jälkeen oli 167,79e.
Tietenkin tuo summa saattaa vähän heitellä esim. jos joutuu pitemmän aikaa tsuumaileen niin tuo vastaanottoajan maksuhan silloin nousee. Meillä luki enint.30min perusteena ja sisällä meni n.20min. Ja otti muutes jo 10min etuajassa vastaan =)

Mutt ny lähen takas omaan pinoon :wave:
 
Minä löysin ihana korun jossa jalanjälkiä...tahdon sellaisen...yritin tilata vaan olivat loppuneet. Haluan sellaisen kuulipas vauva tai ei.....meillä muuten esikoinen syntyi -93 ja silloin olin aivan hulluna kauniisiin ja rohkeisiin jopa kun menin synnyttämään niin piti illan jakso katsoa ennen kuin suostuin siirtymään synnytyssaliin :D Ja arvatkaas mihin ääneen meidän pikku neiti AINA rauhoittui :saint: Sai huutaa miten paljon vain, mutta kun tunnari kilahti kuuluviin niin neiti rauhoittui täysin ja silmät pyöreinä jäi kuuntelemaan.

Masutuubija kävinkin jo ostamassa...aika kätevät....
 
Täällä ei vauvamahaa vielä näy. Turvotus laski vihdoin ja viimein ja nyt ei huomaa ollenkaan, että raskaana oisin :eek: Tähän asti on näyttäny, että oisin jo paaaljon pidemmällä, kun se turvotus on ollut niin järkyttävä. Viime viikkoisessa ultrassa lääkäri kyllä sanoi kohdun olevan taaksepäin kallistunut, että vaikuttaisko asiaan. Tuokin oli hassua, koska aiemmissa raskauksissa mulla on kohtu ollut eteenpäin..

Ja joku kyseli liikkeiden tuntemisesta. Minä tunsin esikoiselta joskus rv 16 ja kakkosesta jo rv 14-15 (tunnen muutenkin kaikki ovulaatiot sun muut tosi herkästi ). Nyt olen pariin kertaan ollut tuntevinaan jotain muljahteluja/kuplintaa, mutta tiedä sitten kuvittelenko vaan :saint:

 
Täällä on maha... Itsestä tuntuu siltä ja muutkin näkee jos osaa katsoa, mulla kun ei juuri mahaa ollut pari kuukautta sitten. Äitiyshousuissa olen ollut jo pari viikkoa eikä muuta voi istumatyössä ajatellakaan. Äitini sanoi lauantaina mökillä, että mitähän tosta mahasta mahtaa tulla, kun on nyt jo tuollainen...

Hitsi, kun niitä sydänääniä ei viime viikolla kuultu, voisi olla paljon rauhallisemmin mielin. Pitää kai vaan alkaa odotella liikkeitä seuraavaksi. Kyllä tää nyt kuitenkin taitaa olla ihan todellista. Onneksi kaikki ovat vastaanottaneet uutisen hyvin, pomo töissä, vanhemmat ja ystävät. Ja mun 4 v. tytär sanoi "Äiti mä olenkin jo odottanut niin kauan" ja "koska sä huomasit että se on siellä?" :) Ex-mies ei suhtautunut ihan niin hyvin, mutta ihan ymmärrettävää, koska meidän erosta on vain vuosi.

Mini77 12+3
 
Ai niin, jumppaamisesta joku kyseli. Mä jatkan taas kesätauon jälkeen pilates-tunneilla, oon käynyt jo 3,5 vuotta. Saa nähdä onko sillä joku vaikutus raskauden kulkuun tai synnytykseen, kun esikoisen aikaan liikunta oli kaikin puolin olematonta. Nyt tuntuu, että on aika hyvin tuo alavatsan ja selän lihaksisto hallinnassa.
 
Tuosta imetyskorusta , minä kun olen sellainen keräilijä ja haluan vauvallekin säilyttää asioita alusta saakka, niiiiin, tuo imetyskorukin olis mukava säilyttää ja antaa hänelle sitten isompana muistoksi.

Sitten ruoka-asiaa. Mites tarkkoja te olette noitten listerioiden, salmonellojen ja muiden kanssa?? Ollaan nääs miehen kans lähdössä Bulgariaan ja olen jo vähän tuskassa siitä että mitä siellä uskallan syödä.. :| Normaalielämässä en ole hysteerinen ja syön mitä tahansa (muhun ei yleensäkään tartu mitkään taudit, ei vaikka yrittäis..) mutta nyt ajattelee hieman toisin.

Ja paino vaan laskee, tai ei nouse. Poksupäivänä mittaan ja samassa pysyy.

Tehilla 12+0
 
Malinda
Moi!

Esikoisen 1-vuotispaiva valkenee ja neiti tietenkin sairastaa elamansa ensimmaista flunssaa! No, ihan pirteasti se kuitenkin avasi lahjapakettinsa ja leikkii :) Kakku pitais leipoa iltapaivaksi, kunhan vain jostain loytyisi tarvittavat ainekset. Toissapaivana jo kavin etsiskelemassa kaupoista, mutta en loytanyt kaikkea mita tarvitsisin. En edes kunnon kermaa loytanyt! Taytyy varmaan tyytya hieman pelkistetympaan versioon ja tehda sitten Suomessa vietettaville kekkereille kakku oikein viimisen paalle.

Edelleen odotan masun pullahtavan kunnolla esiin ja ylipaataan jotain konkreettista merkkia raskaudesta, esim liikkeita. Esikolla olin muistaakseni eka kerran tuntevinani jotain joskus viikolla 16, mutta siita meni hetki ennen kuin olin varma. Kai tassa pitaa hetki viela oottaa. Jotain valilla mukamas tuntuu, mutta varmaan ovat vaan suolen liikkeita...

Liikunnasta. Makin aattelin, etta joku pilates-tyyppinen vois olla hyva ratkaisu. Viimeks mulla oli keskiraskaudessa niin tajuttomat liitoskivut, etta en liikkunut kaytannossa yhtaan, kaupassakin piti kayda autolla... Nyt ei ainakaan toistaseks oo mitaan kipuja, joten toivonkin kovasti, etta tassa raskaudessa voisin liikkua enemman. Varmasti menee aika paljon hyotyliikunnan puolelle. Esikoisen kanssa puuhastelua, vaunulenkkeja jne.

Tehilla. Minakin oon miettiny noita ruoka-asioita taalla ulkomailla ollessa. Vahan hankalaa on kuitenkin ollut olla syomatta jotain tiettya ruokaa, kun tuntuu, etta anoppi varmaan pahottaa mielensa jos en syo sen omatekemaa piimaa tai juustoa (pastoroimattomia) sen takia, etta pelkaan etta sairastun niista... Niita oon siis syonyt ja aatellut vaan, etta enpa oo niista koskaan aikasemminkaan mitaan tauteja saanut joten en kai nytkaan. Lihaa mun ei onneks tee yhtaan mieli, suoraan sanottuna oksettaa, ja oon sanonu, etten pysty sita nyt syomaan. Taalla on paljon sahkokatkoksia talla hetkella, ja vahan kylla muutenkin epailyttais syoda sellasta pari tuntia huoneenlammossa seissytta lihaa. Hanavetta oon valtelly, vaikka normaalisti sita taalla juon. Kasidesia kuluu ja tietysti pesen huolellisesti kaikki hedelmat jne. Ja mistaan katukioskeista en valttamatta ostais mitaan, missa on vaikka majoneesia, kun ei koskaan tieda miten sita on sailytetty. Muhunkaan ei normaalisti tartu mitkaan taudit kovin helposti ja ulkomaillakin oon maistanut kaikkea mita on etten tuotu, mutta kieltamatta nyt tulee mietittya tarkemmin. Kylla mun mielesta maalaisjarki saa riittaa, ei se auta alkaa hysteeriseksi.

Malinda 14+1
 
Painosta: ehkä 1-2 kg on tullut. ja maha... :D :D miehen työkaveri pähkäili jo pari kolme viikkoa sit ääneen mut ei kommentoitu siihen mitenkää niin eilen se sit kysy multa suoraan että kuinka pitkällä sulla tuo raskaus on?! :LOL: eihän sitä voinut sit enää jättää huomioitta!! :D
Voi kun sais kuvan laitettua.. :D

Kyselittekö te liikkeistä jossakin vaiheessa? No kumminkin.. kahdelta ekalta olen tuntenut liikkeet noin viikoilta 17-> mut tuosta kuopuksesta tunsin jo 13+!! ja ne olivat ihan selvät potkut silloin. nyt on menossa siis 15+5 vissiin enkä vielä ole tuntenut kuin niitä hentoja muljahduksia mutta kuitenkin miellän ne liikkeiksi. mutta nyt sen potku onnettomuusen jälkeen en ole tuntenut niitäkään joten ajattelin että soitan neuvolaan.

ikuisuus: olen kärsinyt issiaksesta jokaisessa raskaudessa. ja siis kyllä kärssin siitä muutenkin mut raskausaikana se on mennyt niin pahaksi että joudun käyttämään kyynärsauvoja kävellessä. jalka lähtee alka ihan yks kaks ja muutaman kerran olen lentänyt naamalleni aika komeasti joten lääkäri määräsi kepit avuksi että on turvallisempi liikkua. panacodia olen joutunut siihen vaivaan syömään ihan älyttömästi mutta se kun ei meinaa auttaa juurikaan. :/ tässä raskaudesssa ei vielä ole tullut kivut niin pahana mutta osaan jo odottaa niitä kyllä.

röllis ja onni 15+5 vissiin
 

Yhteistyössä