*Helmikuun hurmaajat elokuussa*

Täällä päänsärky senkun jatkuu..
Otin eilen illalla panacodia, sen pitäs olla turvallista raskauden aikana, vaikka aika tymyä onkin.
Mut sai ainakin nukuttua ilman että heräsi särkyyn.

Varasin neuvolan keskiviikolle, käyn tarkastuttamassa arvot, jospa pääsärylle löytyisi syy.
Kysyin samalla että millä viikoilla tarvisi käydä lääkärissä, vastaus oli että vasta viikolla 28.. kuulostaa aika pitkältä ajalta, viimeksi ollut 6+6 ja seuraavaksi noin 28+0. Menen kyllä yksityisesti ennemmin, kuulostaa muuten aika hurjalta. 28 viikolla lapsihan todennäköisesti jää henkiin jos syntyy, joten on mahdollista että synnytys tapahtuu ennenkun ehtii edes lääkärille mennä.. joten en kyl odota noin pitkään.

14+2
 
Pitkästä aikaa tulin lukemaan kuulumisia.

Täällä lomaillaan, joten jää koneella roikkuminen vähäiseksi.

Huomenna POKS rv 14+0 ja neuvolalääkäri. Sydänääniä varmasti kuunnellaan, mutta ultrataankohan siellä? Kokemuksia?

HelmiHaave 13+6
 
Alina78 Mä kyselin isoista lapsista. Laitan sen vielä tännekin, kun jäi loppuun viime ketjussa.

Onko täällä muita, jotka ovat saaneet isoja lapsia? Meidän esikoinen oli melkein neljä ja puoli kiloinen, ja tästä syystä en erityisemmin toista synnytystä odota. Ultraava kätilö sanoi heti ovella, että esikoinen on aika iso ollut ja nyt sinuna pitäisin sokeridiettiä, niin pääset vähemmillä tikeillä. Söin ykkösestäkin tosi tarkasti, kun tiesin suvussa olevan järjestään suuria lapsia. Nyt olen varmaan sitten syömättä???
Miten teidän muiden suurien synnytykset on menny? Onko toinen ollu helpompi? Voiko syömällä (tai sen pois jättämisellä) vaikuttaa? Kätilö oli sitä mieltä, etä puoli kiloa voi vaikuttaa itse.
 
Pitikin aamulla kirjoittaa tuosta huonon olon häviämisestä. Ei mennyt kuin puoli tuntia siitä niin halailin taas pönttöä. On tää sietämätöntä.

Ja äsken töistä tullessani tuli pakottava tarve hakea pizza, jossa on jalapenoja. Vedin sitten typeränä koko pizzan ja olo on kuin sumopainijalla. Vaan kyllähän sitä tietää, millainen on ahneella loppu... :LOL:

Tekisi mieli tehdä jo kaikenlaisia ostoksia, mutta tuntuu jotenkin aikaiselta. Jospa tässä malttaisi odottaa ensi viikon torstaihin, että on neuvolalääkäri, ja kuunnellaan sydänäänet...

Ikuisuus ja asukki 11+4
 
Pikainen merkkaus uuteen ketjuun (kiitos siitä) ja päivitys.
Työt alkoi eilen ja johtaja tuli jututtamaan ja kyselemään vointiani. Sanoikin että olet varmaan kuullut (tiesin että tietää), ja sanoi että kyllä ja että teet töitä vointisi mukaan, on asia mitä pitääkin suojella :saint: Ihana suhtautuminen. Hyvin meni ainakin eilinen päivä, ainoastaan väsytti melkoisesti ja nukuinkin päikkärit kotiin tullessani. Pahoinvointi on ollut nyt poissa vajaa viikon. toissa päivänä ajattelinkin että kun loppui kuin seinään että onkohan kaikki hyvin. Kuuntelin sydänääniä ja en saanut millään kuulumaan. olin jo ihan hermona ja varma että huonosti on pienellä asiat. Sitten laite sammui aivan kokonaan, eilen ostin uudet patterit ja äänet kuuluikin hyvin :saint: eli patteri oli niin lopussa ettei varmaan "jaksanut" kantaa ääntä? Kovasti tuntuu siellä liikkuvan kun kuuluu aina välillä sellainen kahina ja äänen paikka sitten siirtyy.

Develly Minkä ikäinen lapsi sinulla? Menikö lapsi erityisryhmään vai tavalliseen? Ikävä kokemus, mutta jospas osaavat korjata asian oikein ja jatkossa ei mokia enää sattuisi. Meillä keva lapsen päiväkoti ryhmien kanssa oli omat vaikeudet niin kauan kun pääsi ihanaan erityisryhmään jossa ihana osavaava ja ymmärtäväinen henkilökunta.

Huomenna mulla neuvola lääkäri....ja huomenna poksuu
:D

piipiäinen 12+6
 
piipiäinen: mun poika täyttää lokakuussa 4. Hän on ollut normipäiväkodissa puolisen vuotta ja lisäksi oli pieni kokeilu pph:lla tammikuusta-toukokuuhun 2008 - tämä ei ollut hyvä homma ollenkaan, koska pph ei jaksanut ottaa mitään erityistarpeita huomioon :headwall: Nyt poika meni erityisryhmään. Onneksi.

Juttelin eilen kun hain lapset tästä tilanteesta ja he myönsivät, että tieto ei ollut kulkenut vaikka pitais ja he olivat sitten lopulta saaneet jopa sopivaa ruokaa kasaan aamuksi ja päiväruoka olikin sitten ollut sopivaa muutenkin :/ Maidon sijaan joi vettä.

Tänään olis sitten neuvolalääkäri 13.00 :heart: Saa nähdä saanko jotain apua tähän turvotukseen...


Develly ja Vauva 12+0 *poooks* :heart:
 
Hei kaikille
Mä olen palstaa lukenut päivittäin, mutta jotenkin kirjoittaminen näin ensikertalaiselle on vaikeaa.
Meillä olis neuvolalääkäri torstaina ja perjantaina alkaa työt loman jälkeen. Laskinkin että tämän viikon jälkeen olen enää 18 vko töissä, sillä meinaan ennen äitiyslomaa pitää kaikki jäljellä olevat lomarahavapaat ja vuosilomat. Tuo 18vkoa kuulosti lyhyeltä, mutta kun sen käänsi kuukausiksi niin tuntuipas pitkältä ajalta :)

Minä olen ostanut vauvalle jo kaikkea. Sillä ajatuksella, että jos tämä jostain syystä ei tulisikaan maailmaan niin ne ovat odottamassa sitten seuraavaa. Eilen huusin huutonetistä hoitopöytä/ammesysteemin. Ei varmaan maailman paras pöytä, mutta meille kun ei muuta mahdu. Ja uutena en raaskinut sitä ostaa kun hinta on n.120e. Samalta myyjältä huusin myös Emman sitterin. Vaatteita olen myös ostanut kirppikseltä ja alennusmyynneistä, sekä saanut kaverilta sellaisia mitä heillä ei käytetty.

Kauhea kun tuntuu, että osalla raskaus on jo kamalan pitkällä ja itsellä viikkoja vasta niin vähän, kun viime kerralla se LA muuttui. Mun omien laskujen mukaan se ois nyt sit 24. tai 25.2. Mutta katsotaan mitä se lääkäri sillon torstaina sanoo. Torstaina sitten poksuu ja viikkoja ois silloin kasassa 11+0.
=)
 
Minä tuossa yks päivä jo hypistelin vauvanvaatteita kaupassa, mutta totesin samaa kuin muutkin, että on vaikea ostaa sellaisia, jotka sopii kummallekin sukupuolelle. Täytyy vielä katsoa uudestaan. Ihanilta ne vaatteet kyllä tuntuvat! :heart:

Minähän yllätin tuon minun mieheni tietokoneelta ja hän katseli vauvansankyjä... Tuosta on aikaa pari viikkoa. Söpöä, kun toinen on niin innoissaan! :heart:

Täällä on nähty ensimmäinen synnytykseen liittyvä uni. Unessa raskausviikkoja oli jotain 31. Jostain ihan kummallisesta syystä päädyttiin sektioon. Unessa tuli ihan kaamea paniikki, kun vauvalle ei ollut vielä mitään valmiina kotona. :kieh: Toivottavasti ei ollut enneuni!


 
mervi-elina Minäkin olen nähnyt jo pari unta vauvaan liittyen. Eka uni tuli aika pian plussauksen jälkeen, unessa olin ultrassa ja lääkäri sanoi vauvan olevan poika. Toisessa unessa olin synnyttämässä kaksosia ja ne olivat tyttö ja poika ja syntyivät rv 34. Siis mistä näitä unia tulee? :LOL:

 
pojatx2 sen tiedän, että alitajunnasta tuli unessa tuo ajatus, ettei vauvalle ole vielä valmiina mitään. Olen jotenkin huolissani, että ehtiikö kaiken hankkia ja onko tässä kohta enää siinä kunnossa, että jaksaa kierrellä kauppoja... :eek: :LOL: Se kyllä harmitti, kun en unessa kerennyt nähdä, että oliko vauva tyttö vai poika.
 
Tansuli, minulla valitettavasti molemmat lapset syntyivät sektiolla. Esikoista yritin vuorokauden synnyttää alakautta mutta kohdunsuu ei auennut läheskään tarpeeksi eikä vauva laskeutunut. Kiireellinen sektio tehtiin. Kuopuksen kohdalla oli sitten suunniteltu sektio koska epäilivät suurta kokoa ja lantion epäsuhtaa ensimmäisessäkin. Itse olen karvan verran yli 160 cm pitkä enkä sisätiloiltani kovinkaan iso, vatsa on ollut aina aikamoisen kokoinen jo aika alusta lähtien. Kuopuksen kohdalla neuvolatäti sanoi että vois katsella vähän mitä syö jos vaikka ei olisi niin iso lapsi ja voisin alakauttakin synnyttää. Mutta sanoi myös että joillekin tulee isoja lapsia vaikka kuin tarkkana olis syömisen kanssa. Kyllähän se varmaan riskiä suuren lapsen kasvamiseen vähentää jos painoa ei tule paljoa. Mulla on molemmissa raskauksissa tullut paljon kiloja mutta sokerit normaalit. Tämä kolmas sitten on kait suora sektio vaikka minun pitääkin synnytystapa-arvioon mennä. Neuvolatäti vaan sanoi että olisihan sinulla itselläsi vähän helpompi olla jos ei painoa tulis niin paljoa. Aloin itse puhumaan asiasta neuvolassa, muuten ei varmaan olis sanonut mitään, ihaili vain kuinka suuria lapset ovat olleet. =) Jos nyt tähtäis siihen ettei tulis viisikiloista jättiä vaikka alakauttasynnytys on haave vain.

Hankinnoista. Meillä on tuota tavaraa ja vaatetta vaikka kuinka paljon joten paljoa ei tarvitse uudelle tulokkaalle hankkia mutta ainakin ostan sellaisen ammeen joka on muotoiltu. Mies on aika pitkä ja kuulemma todella hankala on kylvettää lasta kun pitää olla huonossa asennossa mykkyrässä ja minulla sitten se haava rajoittaa alussa vähän tuota liikkumista. Haluan sellaisen ammeen johon vauvan voi laskea ja tarvitaan vain toinen käsi pään alle ja toinen jää vapaaksi.
Esikoiselle ostin vaatteet kotiintulomatkalle ja se oli ainoa kerta kun olivat vauvan päällä sillä eivät meinanneet edes silloin mahtua, tyttö oli 55 cm ja vaatteet 56. Nyt odottelen kuin isoksi tämä kasvaa ja osaan varautua siihen ettei välttis pienet vaatteet tulokkaalle mahdu.

Alina ja 10+3
 
Unista vielä, näin esikoisen odotuksen aikana karmean painajaisen. Minulle syntyi poika joka oli todella suloinen. Yhtäkkiä sylissäni hän muuttui hirviöksi. Silmät olivat punaiset ja säkenöivät ja vauvalle kasvoi naskalihampaat. Puistattaa vieläkin tuo uni vaikka siitä on jo liki viisi vuotta. Kuopuksen kohdalla näin unta että vauva lähti vain yhtäkkiä kävelemään rappusia yläkertaan ja sanoi mennessään jotain, katsoi minua kummallisesti. Sekin oli aika karmea uni.
Olenkohan katsonut liikaa kauhuelokuvia... :whistle:
 
Tansuli, mun esikoinen oli 4210 g syntyessään eli isoksi kai luokitellaan. Synnytys meni ihan normaalisti, joskin ponnistusvaihe oli pitkä (supistukset meinasi loppua kokonaan) ja episiotomia tehtiin. Sinänsä mulla ei mitään kammoa ole siitä jäänyt, mutta toivon että tämä uusi vauva olisi vähän pienempi ja myös ettei itselle tulisi painoa niin paljoa kuin viimeksi (25 kg). Ison vauvan ja oman painon kertymisen vuoksi sekä gynegologi varhaisultrassa että neuvolan täti ovat sanoneet että sokerirasitus kannattaa nyt tällä kertaa tehdä, jotta tiedetään onko eritysiruokavalion tarvetta. Toisaalta ei tuo paino viimeksikään tainnut syömisestä tulla.
 
Unista..

Minä näin paria kuukautta ennen kuin edes tulin raskaaksi, että saisin poikavauvan ja se syntyi ihan yhtäkkiä, en kerennyt edes kotoa lähtä mihinkään. Enneuni siinä mielessä, kun en edes sillon vielä ollut raskaana..Toivottavasti ei sentään paikkaansa pidä toi nopea synytys :whistle: Mutta innolla odotan että kumpihan sieltä tulee, saa nähä pitääkö paikkaansa. ;)
 
Tästähän nyt tappelu kehkeytyi :LOL: Meinaan mun raskauden kestosta sekä lasketusta ajasta :LOL:

Eilen ultrassa sanottiin, että l.a. ei tarvitse muuttaa, koska se näytti tasan viikkoa enemmän kuin mitä piti olla. Tänään taas neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että tuota aikaa pitää muuttaa, koska tuo viikko on ajallisesti jo merkittävä ja lisäksi mun kohtu tuntui isommalta kuin tuo 12+0 mitä tänään pitäis olla...

Soitin äitipolille muuttaakseni tuota rakenneultra-aikaa ja siellä tämä sihteerimikälie oikein kiivastui, että miten neuvolalääkäri tuollaista nyt menee tekemään :eek: Niiden ohjeena on, että viikko tai alle niin ei muuteta, mutta koska kyseessä on just se viikko niin nyt tästä sitten tuli tappelu :LOL:

Se naikkonen soittaa mulle jossain välissä, kun hän neuvottelee jonkun ultraääniä tekevän kätilön kanssa ja kertoo mihin tulokseen he ovat tulleet.

Minusta viikko on aika pitkä aika olla muuttamatta, mutta... Saa nähdä kuinka käy :whistle:

Päivitys: Nyt sieltä äitipolilta soitettiin ja olivat sitä mieltä, että minun pitäis keskustella tuon ultran tehneen kätilön kanssa :eek: Miksi?? Mitä minä voin asialle tehdä :/ Sanoin suoraan, että tämä ultraaja sekä lääkäri saavat keskenään tapella siitä kumpi on oikeassa - minä en halua puuttua siihen, kun en mistään mitään ymmärrä :kieh: On se vaikkeeta... :headwall:
 
Hei pitkästä aikaa! :wave:

Työt ja hetkittäinen lomailu on pitänyt niin kiireisenä, että en ole ehtinyt kirjoittelemaan. Neuvolassa on tullut käytyä jo 3 kertaa. Joka kerralla kaikki oli kuten pitääkin ja sydän äänet kuului :heart: Np- ultrassakin olen ehtinyt jo käymään ja sielläkin kaikki oli kuten pitääkin :heart: :heart: Pikkuisella oli kunnolla hikka :D Turvotusta oli 1,1mm mikä on ihan normaali. Meillä tuo raja on 2,5mm. Pituutta oli 59mm eli vastasi täysin viikkoja. Kätilö lisäsi, että nenäluu näkyi niin hyvin, että down lapsi on erittäin epätodennäköinen. Nenäluun selvä näkyminen on kuulemma luotettavampi kuin niskapoimu mitta :eek: Eli nenäluu kertoo 90% todennäköisyydellä ja np-turvotus on taas jotain 60-70% luokkaa. Mä olin aika yllättynyt tästä tiedosta. En tiennyt, että niskaturvotus on kuitenkin noin epäluotettava :/

Olo alkaa olemaan mitä mainioin. Väsymys alkaa helpottamaan ja etovaa oloa ei oikeastaan enää ole. Turvotuskin on onneksi laskenut. Voin sinnitellä vielä tavallisilla vaatteilla ;) En mitenkään odota innolla äitiysvaatteisiin siirtymistä ja aion pitkittää sitä niin kauan kun voin :D Alavatsassa tuntuu jo selvä sellainen kova, kämmenen kokoinen pallo :heart:

Palaan vielä asiaan kun ehdin käymään teidän tekstejä läpi. Halusin vaan ilmoittaa itsestäni :p



*POKS*
 
Jäi koko hommasta niin pas*a maku suuhun, että huh huh! Se ultran tehnyt kätilö soitti mulle henk.koht. ja korotettuun ääneen valisti mua, että HE kertovat jos sitä l.a. pitää muuttaa eikä MUN tarvii siitä huolehtia.

Sain siis syyt niskaani ihan suotta ja lisäksi itselle todella pas*an mielen.

Taidan mennä nukkumaan... jospa huomenna olis parempi päivä :/
 
jippii! Np-ultra takana, viikoiksi varmistuin 13 sijaan tasan 12, niskaturvotus 0,8mm ja kaikki hyvin!
Kuinkakohan monta päivää menee ennen kuin taas alkaa pelkääminen, että onko kaikki hyvin masussa :)
 
Ultrakuulumisia täälläkin. Tänään siis ultra ja neuvolan mukaan 12+2 (omasta mielestäni 12+1 tai jopa vähemmän). Sikiö vastaa viikkoja 12+4, joten on selvästi isompi kuin esikoinen samoilla viikoilla. Esikosta vaihdettiin tuota laskettua aikaa viikolla eteenpäin, mutta nyt pysytään siinä neuvolan antamassa eli ystävänpäivässä.

Vilkas liikkeinen tapaus ja olenkin jo pariin kertaan ihmetellyt tunnenko liikkeet. Kyllä olen tuntenut, jos on samanlaista rumbaa vetänyt kuin tänään ultrassa. Istukka on kiinnittynyt takaseinään mikä on hyvä juttu, koska pelkäsin, että on kiinnittynyt leikkausarpeen jolloin tilanne voi olla hengenvaarallinen. Syke hyvä ja kuuluva.

Meillä myös esikoinen erityislapsi. Hänellä todettiin dysfasia keväällä ja on ollut viime syksystä asti kuntouttavassa päivähoidossa. Aloitti eilen uudessa tarhassa integroidussa ryhmässä ja kaikki on mennyt hyvin. On kuulemma konkari näissä päiväkotijutuissa ja on jo sopeutunut päivärytmiin. Tarha on myös lähempänä kotia kuin edellinen tarha joten hakeminen ja vieminen eivät tuota vaikeuksia etenkään talvella.

Hain töitä eilen ja nyt odottelen vastausta. Saa nähdä pääseekö edes haastatteluun, kun olen huomannut, että pienen lapsen äiti jotenkin syrjäytytetään työnhaussa. Saati se, että on vielä raskaana. En aio kertoa sitä paitsi kysyttäessä.

Nyt täytyy jatkaa iltapuuhia. Mukavaa elokuun jatkoa kaikille.
 
Develly: Meille taas kätilö sanoi että yli 5päivää niin sitten muutetaan.. eli mulla muuttui tasan viikolla laskettuaika ja ultraaja/kätilö mikä liekään, halusi nimenomaan vaihtaa sen.

MintCandy: Samaa mulle sanottiin ultrassa tuosta nenäpoimusta, että jos se näkyy niin on kans hyvä merkki, koska down-lapsella nenä on yleensä litteä, joten ei näy ultrassa. Kuulemma aika uus tutkimus, näin mä ainakin käsitin?!

Täällä niska/pää/hartiasärky jatkuu.. mutta nyt on ollut jo hiukan helpompaa, kai se tästä ajan kanssa helpottaa kokonaan, kunnes tulee uusi vaiva.

Kysymys taas: Kuinka moni on ottanut miehen mukaan neuvolaan? Mä jotenkin haluaisin että mies tulisi, vaikkei siellä mitään ihmeellistä olekaan, mutta tietää edes mitä kysellään, mitä tutkitaan ja voisi itsekin kysellä jotain. Oon kyllä muutamasta vauva/kaksplus-lehdestä lukenut että neuvolat toivottaa isät erittäin mielellään mukaan jo odotusaikana.

14+3
 
Sero, mulla oli mies mukana ekassa neuvolassa ja ultrassa, ja ensi viikolla olevaan lääkärineuvolaan otan myös miehen mukaan, kun silloin kuunnellaan sydänääniä. Ja mies on sanonut tulevansa myöhemminkin mukaan, jos vain töiltään/opiskeluiltaan pääsee syksyllä. Neuvolatäti sanoi, että mies on tervetullut mukaan vaikka joka kerta. :)

Täällä on tosiaan lähisukulaisille nyt kerrottu raskaudesta, ja uutinen tuntuu levinneen kulovalkean lailla ylpeiden tulevien isovanhempien ansiosta. :D Toivotaan nyt vaan, että kaikki menee loppuun asti hyvin. Meidän molempien vanhemmista tulee siis isovanhemmat ensimmäistä kertaa, eli kovasti ovat ylpeitä ja innoissaan hekin.

Nyt jatkan työn parissa.

Ikuisuus ja asukki 11+5
 
Kirjotin vahingos vanhaan pinoon... tosiaan voimia kaikille joilla vanhemmat suhtautuu tympeästi raskauksiin, varmasti tosi raskasta... :hug: Meillä aina positiivisesti suhtautuu vaik lapset onki tihiään.. Vanhin 3v, sut 2 ja 8kk. Elämä joskus rankkaa, mut lapset antaa voimia ja tietty mies. Edellisen raskauden jälk rankkaa, vauvalla todettiin synnynnäinen sydänvika mut jospa tällä vesselillä ei ois. Poika ois kiva saaja ku edelliset tyttöjä... vauvat on ihania :heart:
 

Yhteistyössä