**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Kirjoittelin tuossa aamupäivällä pitkät löpinät ja niin ne hävisi bittitaivaaseen... :mad:

Meilläkin on nimiäiset parin viikon päästä, onneksi on vain ihan pienet juhlat niin ei tarvitse stressailla. Pitäisi vaan keksiä että mitä halutaan lahjaksi isovanhemmilta, tarvittaisiin syöttötuoli, mutta ei ihan vielä, ja hoitopöytä (mahd. pian). Mutta näistä kumpikaan ei oikein oo mun mielestä hyvä nimiäislahja, tosin jos sitä ei muuta keksi... Joku rahastojuttu voisi olla kiva, ajateltiin miehen kanssa että talletetaan lapsilisiä jollekin sellaiselle myös niin on sitten kiva pesämuna kun poikanen täyttää sen maagiset 18 vuotta :)

Me alotettiin eilen D-vitamiinit (ne maitohappobakteeriset) ja en tiedä onko yhteydessä siihen, mutta pulauttelu lisääntyi huomattavasti. Vai onko tuo vaan ahne :D Ja mietin tässä että olenko mä vaan ihan käsi, vai miten te muut saatte ne vitamiinit tipoittain nätisti suuhun? Mulla puolet valuu pitkin poskia... :ashamed:

Meilläkin on kantoliina ja pari kertaa oon sitä käyttänyt, kovin pitkään tuo vauva siinä ei viihdy mutta pienet tirsat on vetäissyt. Pikkuhiljaa opetellaan sen käyttöä :)

Musiikkia meillä kuunnellaan lähes koko ajan ja erityisesti Scandinavian Music Group iskee meidän poikaseen, sitä kun kuunneltiin paljon jo masuaikanakin :) Taitaa olla sen verran melodista ja korkeat lauluäänet, että miellyttää pientä mieltä (ja tietty äiti osaa laulaa niitä niin hyvin että kuunnellaan korva tarkkana :D).

Ei kai mulla muuta ollut, en enää muista ainakaan... ainiin, mies sai kivat kakat päälleen kun vaihtoi vaippaa ja kesken kaiken vauva päätti että nyt löräytän :D Ja mä jo ajattelin tässä aamupäivästä että nyt hukkasin sen vauvan kun se oli pihalla nukkumassa, ja itkuhälytin hälytti (mietin että itkeepäs se kummallisesti, ei se yleensä sellaista ääntä pidä) ja kun menin ulos, oli vaunuissa ihan hiljaista... Epäluuloisena kurkistin takaisin sisälle ja kyllä se hälytin vaan itki edelleen. Piti ihan kurkata vaunuihin että onko se vauva siellä vai missä :D No, tehokas hälytin otti ilmeisesti naapuriTALON itkut, tässä talossa kun ei ole muita vauvoja! Vaihdoin sitten toiselle kanavalle :D

pokemoni & myttynen melkein 3 vko
 
Kantoliinaa ei meillä tullut käytettyä kun kerran ennen kun Nuutti joutui lonkkalastaan. Nyt ei voi poikaa siihen laittaa kun jalat harittaa eri suuntiin, mutta rintarepussa oon pitänyt kun siinä voi olla. Viihtyy repussa ihan hyvin mun touhuillessa jotain ja välillä saatta jopa nukahtaa siihen.

Mulla tosiaan oli jälkitarkastus maanantaina ja nyt olis suunnitelmissa alkaa noita keskivartalon lihaksia pikkuhiljaa treenailemaan. Sain äitiltäni lahjaksi gymstickin ja sitten mulla on jumppapallo, eiköhän niiden kanssa saada kotonakin treenailtua ja kai sitä jossain vaiheessa sitten taas salillekkin voisi eksyä.

Mun serkut asuu Japanissa ja kyllä kauhulla oon katellut tota Japanin tilannetta. Toistaseksi he on ihan kunnossa, tietysti kauhuissaan ja peloissaan mutta fyysisesti siis kaikki ok. Mutta asuvat Tokiossa, eli jos ydinreaktoreissa tapahtuu niitä räjähdyksiä niin ovat sit suhteellisen lähellä. Ei auta muu kun toivoa parasta!

Mä menen tänään ekaa kertaa agilityyn sektion jälkeen. Otan kyllä pojan ja miehen mukaan kun treenipaikalle on 50km, mutta pääsenpä treenaamaan :D

nelli & Nuutti 6vko ja risat
 
Kivasti oli tekstiä taas tullut, oon aina välillä käynyt lukasemassa mutta en ole saanut aikaiseksi kirjotella...

Rs-virus iski meidänkin vauvaan, päivystyksessä käytiin kerran mutta sairaalassa ei ole tarvinnut muuten olla ainakaan vielä.(täytyy koputtaa puuta)
Välillä nenä on niin tukossa, että herää siihen ja unet jää kesken, välillä kuitenkin nukkuu 4-5h. Yleensä herää aina siihen että nenä rohisee. Tissillä olo on useimmiten vaikeaa, siitä asti kun on kipeänä ollut, on tosi kiukkuinen ja vääntyilee ja kääntyilee ja äkisee ja joskus itkee tissillä. Välillä on vaikea saada pidettyä tissiä suussa, välillä hetken imee niin kovasti että sattuu ja nielee nopeasti. Mielestäni ei kuitenkaan johdu siitä, ettei maitoa tulis. Korviketta on pitänyt syöttää nyt joka päivä 200ml, kun lääkärikin sitä suositteli imetyksen rinnalla(siis pullosta syömistä) kun on helpompaa tukkoisella nenällä. Pumppaamalla en saa paljoakaan tulemaan, ellei tissi ole niin täynnä että vuotaa. Mutta tyttö on muuten pirteä ja ruokahalua kuitenkin on, painokin on kuitenkin noussut näiden sairaspäivien aikana. (12pv) Ja henki kyllä kulkee, keittosuolatippoja saa tiputella ahkeraan ja iltaisin höyrytellä suihkussa niin pääsee yöunille. Raskasta kuitenkin, yöllä kuuntelen todella herkästi vauvan hengitystä ja pomppaan sitä katsomaan pienimmästäkin erilaisesta äänestä tai rohinasta. Tai jos hengittää normaalisti, kun tuntuu että hengittää liian hiljaa. Sais mennä jo ohi, eikä tietoakaan milloin tämä loppuu, voi kuulemma kestää jopa 4viikkoa.

Nukkumisesta, annatteko yöllä vauvan nukkua niin kauan kuin nukkuu? Mä olen vieläkin herättänyt 5-6h välein. Joskus herää itse ja joskus saa herättää. Joskus rasittaa aina laskea moneltako pitää laittaa kello soimaan ja tyttö saattaa olla uninen vielä vaipan vaihdon aikaan, (vaihdan sen yleensä joka kerta ennen syöttöä)

Kivoja nimiä olitte antaneet=) Meillä on ristiäiset 24.4 ja nimi on jo päätetty. Osaksi keksittiin nimet tytölle (ja pojalle), mutta pieniä muutoksia tuli.

Vanhat vaatteet menis muuten päälle, mutta jotenkin aristelen vähän tuota sektiohaavaa, yritän pitää kaikki housut lantiolla enkä laita kiinni, vähän tippuu välillä sen takia jalasta. Äitiyssukkahousut on käytössä, kun en halua haavan päälle mitään ja ne pysyy valumatta kun saa nostettua kainaloihin:D

Täytyy lähteä syömään ja valmistautumaan, lähdetään tytön kanssa serkkutytölle kylään (minun siis) ja ihailemaan vauvamasua, hän saa kesäkuussa vauvan=) jännityksellä odotamme, kumpi tulossa, tyttö vai poika...
 
Saraheinä mulle sanottiin silloin sairaalassa, että ensimmäisinä kahtena viikkona ei saisi yli 5tunnin pätkiä olla syömättä, että verensokeri ei pääse liian alas, mutta sitten ei tarvi herättää jos muuten on alkanut hyvin syömään. :)

Hei pitääkö mun alkaa jo huolestua, kun nyt on pojan kolmas päivä ilman kakkaamista!!! Ja poika vaan lisää syömistä koko ajan, ei riitä yksi tissi enään vaan molemmat pitää kerralla tyhjentää.

Happynow ja kolmeviikkoa vanha poika :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Raskaan musiikin ystäviä asuu myös täälä;)

Meillä synnytyssairaalasta ei annettu ohjeita et pitäs herättää syömään..esikoisen aikaan muistan kun pohtivat yhden vauvan kohdalla pitäskö herätellä kun oli nukkunut jo 8h putkeen..eli kai se on tapauskohtasta.Luulis että heräis jos nälkä on. Meillä tarvii tuskin moista miettiä:D

Happynow,On se normia olla kakkaamatta muutama päivä,jos se ei vauvaa vaivaa:)

Jälkitarkastus on tääläkin ma...sit ei tarvi vähään aikaan kammeta tutkimuspöydälle:p

Omat vaatteet meni oikeestaan heti päälle,mut vielä tursuaa makkara tosta housunkauluksesta..mut ahkera lenkkeily on päällä:p

tää poika on oikeen pierutyyny... nytkin rutisee mun sylissä. Viimeyö meni niin kivasti 5 asti yhellä syömisellä,mut sit ei enää nukuttukkaan ennen 7 kun taas ähistiin. näppyäkin on nyt naama täys,hormoninäppyjä kenties?

Repa ja Aksel 6viikkoa ja risat
 
Huomenta!

Heh meidän kakka ongelma ratkesikin jo viime yönä ja uudelleen tänä aamuna, mutta kiitos vastauksista. =)

Mulle kanssa menee omat vaatteet päälle ja kiinni, mutta ei niitä vielä kehtaa käyttää pihalla, kun ei ne kovin hyvältä näytä. :)
 
Terkkuja 1kk neuvolasta :)

Poju on kasvanu hurjasti!! Oli nyt 4775g 51,6cm ja sairaalasta lähtiessä paino oli vaan 3005g :) ja pituutta oli 51cm.. Meni jo ohi mun kaverin vauvasta vaikka heillä on ikäeroa kuitenkin 6vk :D no hyvä että toi meiän ukko kasvaa, saa ainakin riittävästi maitoo, ei tarvii murehtia et riittääkö imetys :)
Itellä taas paino ei ollu tippunu nyt 2vk ollenkaan, eli 10kg vieläkin jäljellä synnytyksestä.. Ja omat vaatteet menee jotkut päälle, yhdet vanhat farkut menee ja paidat menee mut mitkään kireet vaatteet ei mee eikä mun talvitakki :D sen verran on ylimäärästä.. vatsanympärillä on vielä 8cm ylimäärästä ja lantiossa on 9cm ylimäärästä.. Huhhei, no onneks oon silti pieni kokonen ni ei tarvii murehtia, kyllä ne tästä pikkuhiljaa lenkkeilyllä lähtee :)

Mutta nyt vaihtaan ton puklumaakarin vaatteet taas :D jostain syystä nyt pari pv puklaillu melki joka syötön jälkeen :( ei kyl onneks paljoo mut pikku puklut turauttaa lähes aina. *Toivottavasti ei jatku*

Jane & Poju 1kk3pv:heart:
 
Moikka!

Mä hypin riemusata jo heti synnäriltä päästyä et mahdun omiin vaatteisiin, kaikkiin niihin. Onnistuin kaikki kilot jättämään laitokselle (eipä niitä tullutkaan kun hippasen alle 9kg, ellen nyt väärin muista). Mutta eilen kun kävin puntarilla niin 1,7kg tullut lisää, tiedä sitten olisiko osa lihaspainoa kun kävellyt aivan hurjasti vaunujen kanssa ja kanniskellut tuota tyttöä.

Meillä olisi maanantaina nyt sit se hurjan pelottava ja hirvittävä lonkkakuvaus aika, miuta hirvittää ihan hirveästi et minkä tuomion tuo tyttö saa. Alkuviikosta varmaan soitan taas neuvolaan, kun alkanut huolestuttamaan tuo neidin puklailu. Ihan hirveät määrät puklaa ja on saman tien nälkäinen ja joskus rinnalla ollessa puklaa ja jatkaa saman tien syömistä.

Ihania nimiä täällä annettu jo, mie täällä vielä pähkäilen että mitä laittaa päälle, kun aikaa on ihan reilusti ennen ristiäisiä. ne kun vasta pidetään pääsiäisenä, ihan sillä että miehen suku pohjoisesta pääsisi paremmin tulemaan tänne "etelään" ja osallistumaan täten ristiäisiin. Onneksi päätettiin jo aikaa sitten että kummankin perheet ja kummit kutsutaan, että siinä on vieraita ihan riittämiin, nimittäin nuokin tekee jo 23 ihmistä..

Näin täällä taas!

Devilii ja Limppu 5vk
 
Moikka!

Tuli pientä taukoa palstailusta, kun on ollut aikamoista huisketta. Edelleen menee illat pienintä hytkytellessä (toimivimmat on polvien päällä keinutus vaununkopassa ja jumppapallolla rauhallinen pomputtelu). Hän siinä torkahtelee, mutta jos liike loppuu, niin herää kyllä samantien. Sellaisen 1,-3 h saa jokailta pomputella (ja välillä imettää), mutta kun sillä on päästy iltahuudosta eroon, niin heilutellaan sitten. Tuleepahan äitille rautaiset pakarat ;)

Omista vaatteista: Osa menee jo päälle, mutta suurin osa on varastossa, enkä ole niitä vielä ehtinyt sieltä hakea. Yritän nyt yöllä käydä ne, kunhan tuo vauva nukahtaa. Huomenna ois reissuun lähtö ja ois kiva laittaa päälle jotain muutakin kuin liian isoja mammavaatteita. Viikonlopuksi mennään kavereitten luokse, mikä piristää mieltä jo pelkällä odottelulla ihan mielettömästi.

Ristiäisistä: Sanottiin viikonloppuna, mitä halutaan ja olihan vastaanotto hiukka viileä, mutta suht mukisematta se meni. Tosin mun äiti ei ole soittanut kertaakaan sen jälkeen ja yleensä soittaa lähes joka päivä. No, leppyköön aikansa, eiköhän se siitä.

Nyt vaihdan heijausvuoroa itselle, että mies pääsee nukkumaan. Kuulemisiin ja mukavaa viikonloppua!

Commander ja Nopalii 5vk
 
Niin ne vauvat ovat erikokoisia...Kattelin tota Janen pojan 1kk mittoja...Meillä kun tyttö oli jo syntyessään lähes samankokoinen!! :)

Mulla on 3-4 kg vielä raskauskiloja jäljellä - tästä raskaudesta!! :LOL: Sitten on vielä esikoisen raskauskiloja lähes 10...Joten pudotettavaa löytyy. No kaikki ajallaan.

Mä en ole koko nimiäisiä vielä edes miettinyt...Kai senkin kerkeää?
Kun vaan keksisi sen nimen eka. :D

Hankala kirjoittaa yhdellä kädellä, joten tuun taas paremmalla ajalla.

May ja pimatsu 3vk
 
Täällä on takana kaaosmainen miehen iltavuoroviikko,onneks seuraava on aamua... Ei meinaa riittää kädet. Kaiki kunnia niille keillä on useampi pieni lapsi,mulla ei rahkeet riittäs enempään kun nää kaks:p

Aksu on kyl ihan iisi,mut tykkää olla sylissä jatkuvasti ja se taas hankaloittaa esikoisen kanssa toimimista. Liina on nyt ollu käytössä,mut silti jotenkin hankalaa... no lyhyt tää aika tietty on,pääasia ettei oo koliikkihuutoja yms. Ilmavaivaa edelleen on mut ei se hirveesti poikaa haittaa,joskus eksyy,mut sekin ratkeaa sit kun hieroo ja pumppaa ilmat pihalle:)

Huomena jälkitarkastus,ehkäsystä ei hajuukaan..noh kaks pientä lasta toimii sellasena ihan hyvin jo itessään:D

Repa ja Aksel 7 viikko tiistaina.
 
Helou!

Jospa sitä tännekin saisi jotain aikaiseksi :).Arki on alkanut pyörimään ja kroppakin on suhtkoht jo kuosissa. Vähän heikkoa on pitkien matkojen käveleminen ja pitkään seisoskelu mutta eiköhän sekin pian luonnistu :). Paino mulla on lähtenyt hurjaan laskuun, mutta eiköhän sekin pian tasaannu :p. Mies on tämän viikon ollut isyyslomalla ja huomenna palailee töihin. Vähän jännittää että miten sitä jaksaa yksikseen, mutta senpä näkee sitten :).

Commander: Toivotaan että vanhemmat ymmärtävät että on kuitenkin teidän juhlat kyseessä ja te päätätte mitä haluatte. Ei oo varmasti ollut helppoa sanoa mitä haluaa jos toiset on ollu tosissaan järjestämässä.

Muakin ahdistaa koko ristiäishomma kun asiat yllättäen seisoo. Me ei olla naimisissa niin täytyy odottaa että päästään tunnustamaan isyys ja sitten vasta voi lyödä lukkoon ristiäisiin liittyvät hommat. Kummit meillä on valmiina, samoin nimi ja kastemekko. Aika ja paikka onkin sitten mysteeri. Ja tietysti asioita mutkistaa se että meidän molempien perheet asuu 600 kilometrin päässä meistä. Ja yksi kummi myös. Yritän olla ottamatta suurta ahdistusta asiasta mutta en oo koskaan ollu hyvä kestämään tilanteita jotka seisoo jonkun itsestä riippumattoman asian vuoksi :p.

Mitäpäs muuta. Ehkäisyjuttuja mekin ollaan mietitty, mutta ei vielä sen suuremmin kun on tuo toipuminen vielä kesken.

Adalmis ja keijo 1,5 vko

PS: Mun synnytystarina on luettavissa täällä: "Me sinut tehtiin mutta sinä meidät loit" - *Ötökän elämää* jos jotakuta kiinnostaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ehtii taas kirjoittelemaan vähäsen :)

Eli 1kk neuvola takana kuten myös ristiäiset ja molemmat meni hienosti :) Neiti on nyt 56cm/5100, joten kasvaa hyvin rintaruokinnalla.

Ristiäisissä neidistä tuli Emmi :)

Happynow: On ihan normaalia vaikkei vauva kakkaa joka päivä. Toisilla saattaa olla yli viikon tauko, kun taas toiset kakkaa monta kertaa päivässä.

Pokemoni: nyt kun mainitsit tosta pulauttelusta niin meillä on itseasiassa myös lisääntynyt pulauttelu d-vitamiinien käyttöönoton jälkeen. Oletin et se liittyi jotenkin maidon tuloon, mutta tuo kyllä vaikuttaa loogisemmalta, koska mielestäni maitoa ei tule yhtään sen enempää. Itse annan tipat lusikalta ja vain "kippaan" ne suuhun :D

Syökö teidän vauvat tuttia? mietin ensin etten antaisi sitä ettei imuote mene pieleen, mutta sen verran oli imun tarvetta, että annoin eikä se onneksi haitannut mitään :)

Mami ja Emmi 1kk
 
Heippatirallaa ja mukavaa tätä viikkoa!

Reissu tuli heitettyä ja se meni tosi hienosti; bebe nukkui kuuden tunnin matkat lähes kokonaan! Kaksi kertaa pysähdyttiin syöttämään molempiin suuntiin ajellessa, vaikka yhdelläkin oltaisiin luultavasti selvitty. Toinen pysähdys tuli mennessä tuliaisostosten takia ja takaisin tullessa, kun piti pysähtyä mummolaan syömään. Kyllä piristi ihan uskomattomasti tuo reissu, tänään mulla on ollut virtaa touhuta vaikka mitä. Vaihtelu virkistää :)

D-vitskuista: Me päätettiin pitää tauko vitskuista, kun haluttiin testata onko niillä osansa ähinöihin ja iltaitkuihin. Nyt on ainakin päivät rauhoittuneet hurjasti, kakkojen määrät hieman vähentyneet (sitä oli aiemmin joka vaipassa), vaunu-unet pidentyneet ja ehkä illatkin menee vähän paremmin. Eli vaihdamme luultavasti merkkiä gefiluksesta johonkin toiseen. Eihän sitä tiedä, onko kyse vaan vauvan kehityksen normaalista muutoksesta vai todella noista vitskuista.

Tutista: Annoin tutin jo laitoksella, mikä saattoi aiheuttaa ongelmia tuohon imuotteeseen, mutta en osannut sitä varoa, kun aikaisemmilla ei ongelmia tutista huolimatta tullut. Toisaalta, jos tuttia ei olisi annettu, meidän illat olisi varmaan aika kauheita. Tutti kuitenkin kelpaa ainakin välillä ja hiljentää itkut, mikä auttaa jaksamaan iltaheijauksia aivan eri tavalla. Lisäksi vauvan saa hiljaiseksi tarvittaessa esim. kaupassa tms. mikä on mulle tärkeä asia, vaikka maailmaan toki huutoa mahtuu. Mutta helpommalla pääsee ilman :D

Ristiäisistä; Nyt kun perusjärjestelyt on kunnossa, niin olen alkanut miettiä, mitä laitan päälle vauvalle ja itselleni. Vauvan osalta tuntuu niin turhalta ostaa mitään kerran käytettäviä juhlavaatteita, kun tiedän, että hän jaksaa valvoa tasan sen kastehetken ja nukkuu loppuajan juhlista. Kastemekkohan meillä siis on (suvussa kiertänyt 20 vuotta vanha), mutta ei siinä viiti pitää kun just sen kastetoimituksen ajan, kun se on niin hankala. Ehkä ostan poitsulle jonkun slipoverin tai liivin ja pistän alle tavan bodyn + siistit housut. Oma vaatetus onkin sitten hankalampi, kun en tiedä millaisessa näyttäisi vähiten lihavalta/vielä raskaana olevalta. Omia juhlavaatteita sovittelin, mutta ne on joko liian pieniä ja tunikamalliset paidat ja mekot saa näyttämään melko raskaana olevalta... Mikähän vaatetus imartelisi parhaiten? Ja siinä pitäisi olla vielä helppo syöttää vieraiden läsnäollessa ilman, että paistaa koko tissi tai muut osaset. Varmaan kaksiosainen vaatetus paras vaihtoehto.

Jaahas, nyt viemään isommat kerhoon ja sitten nauttimaan laatuajasta pikkunaperon kanssa. Hän on nukkunut jo kolme tuntia ähisemättä!

Commander ja Nooa 6 vkoa
 
Mä en oo vielä edes uskaltanut testata normivaatteitani (eli housuja ja tiukempia hameita), vielä kuitenkin 8kg jäljellä ylimääräistä... Tai no, menee mun tuulipuvunhousut mut vähän on kyl naftit :D

Mä koitin eilen tarjota tuttia ekan kerran iltahuutoon, mutta ei se kelvannut ollenkaan. Aamuyöllä koitin kans tarjota kun tuo poikanen herää kolmen jälkeen tunnin välein syömään, mutta ei se kelvannut/siirtänyt syöttöä kuin max 15 min :D Mä kans pelkään et imuote menee metsään, täällä kun edelleen koskee nänneihin imetys (noin joka toinen päivä ok, ja joka toinen joku on pielessä...), imuotetta kun pitää korjata lähes joka kerta.

Ja joo, mäkin tajusin et lusikalla voi kipata ne vitamiinit nassuun :) Pulauttelu on nyt vähentynyt kun ollaan viikko syöty vitamiinia mutta edelleen se on päivittäistä. Aamuyöstä tuo poikanen myös piereskelee kamalasti, ei juurikaan muulloin. Ja illalla ennen nukkumaanmenoa täytyy joka ilta rauhoitella tunnin verran kun vauva itkee, on mielellään tissillä mutta suuttuu sitten lopulta kun sieltä tuleekin maitoa vaan, tutti ei kelpaa ja sitten kun yrittää siirtää niin siitäkös herne vedetään nenään :D No, onneksi ei ole juurikaan enempää selittämättömiä itkukohtauksia (*koputtaa puuta*)...

Ja mikä siinä on että kun toinen nukkuu parikin tuntia mielellään vaunuissa ja itse voisi myös torkkua siinä loppuajan kun muut asiat on hoidettu (esim. oma syöminen ja pyykit), niin sitten vaan vahtaa itkuhälytintä kun se kaksi tuntia on mennyt ja täytyy käydä kuitenkin tarkistamassa että onko se hereillä vai ei :D

pokemoni & myttynen vähän vajaa 1kk
 
Meillä syödään myös tuttia. Minäkin yritin olla antamatta, mutta imemisen tarve Nuutilla oli niin kamalan suuri, että mikäli halusin saada itse koskaan mitään tehtyä (esim käytyä vessassa) niin totesin tutin antamisen kuitenkin helpommaksi. Auttaa myös hyvin rauhoittelussa kaupassa/muualla jos ei juuri sillä hetkellä tissille pääse. Aluksi tutti saattoi pikkasen pienentää imuotetta, mutta kun jaksoi vaan korjata niin nyt ei vaikuta enää mun nähdäkseni otteeseen. Ainut ongelma tutin syömisen kanssa on se, että välillä kitisee sitten koko ajan sitä kun tutti tippuu (esim nukahtamistilanteessa). Tästä syystä oonkin yrittänyt antaa tuttia mahollisimman vähän.

Mä kävin ostamassa muutamat 36 koon housut (aikasempi koko oli 34 tai 36 housuista riippuen). Pikkasen kirraa tosta vyötäröltä, mutta ihan hyvin voi siis asioilla käydessään niitä jalassa pitää eli ei ihan älyttömästi purista. Eli periaatteessa normivaatteet mahtuu päälle, vaikka kiloja on yhä jäljellä joku 7, mutta vanhoista housuista suurin osa ei mahdu. En oo kyllä ees kaikkia ettinyt. Pitäiskin tehdä vaatekaapille inventaario ja ainakin äitiyspaidat pakata laatikkoon. Pitäis myös ostaa muutama imetyspaita lisää, tykkään niistä kun se imetys on sitten niin yksinkertasta.

Pokemoni mä huomaan itsessäni samaa, että pakko käydä vaunuilla kyttäämässä tämän tästä kun Nuutti siellä nukkuu, vaikka itkuhälyytin onkin käytössä. Tosin käyn myös kyttäämässä jos nukkuu päikkyjä sängyssä...

Arvatkaa paljonko mua ärsyttää. Viime yön (21.30-08) Nuutti nukkui yhdellä syötöllä (noin 3.00) ja mäkin olisin siis saanut tosi hyvin nukuttua. Niin enköhän mä sitten herännyt 6 jälkeen kyttäämään, koska Nuutti herää syömään...

Huomena me mennään taas kontrolliin lonkkalastasta. Tällä kertaa tosin vaan tsekataan lastan koko, ensi viikolla on sit ultra ja jos kaikki ok niin saadaan lasta pois. Mutta me päästään aamulla KYLPYYN (edellisestä kylvystä onkin se 2vko kun oli viimeksi kontrolli...).

nelli & Nuutti 7vko ja vähän yli
 
Tutti ei kelpaa meillä...olisin mieluusti sitä iltasella tuohon imemistarpeeseen antanut,mut ei osaa imee sitä ei millään vaikka kuinka on koitettu opettaa...joskus oon saanu sen sinne suuhun mut sit kun tipahtaa on sama ongelma eessä taas. Nyt oon luovuttanut.

Meillä nukuttiin ennätyspätkä viimeyönä,6h putkeen...sai äippäkin vaihteeks nukkua hiukan:)

Jälkitarkastus oli eilen,kaikki kunnossa ja ei kuulema mrkkiäkään synnytyksestä tuola alaosastolla. Jotain iloa siitä syöksysynnytyksestä:p

Nyt pitää lähtee ipanoiden kanssa ulos:wave:

Repa j Aksu 7 viikkoa
 
Moi!

Meilläkään neiti ei huoli tota tuttia ku aniharvoin eli herätessään kesken unien vaunuissa tai ollessaan turvakaukalossa. Onnex kuitenkin noissa tilanteissa. Meillä imetysajat ovat kovasti lyhentyneet kun Nooran vatsanväänteet vähenivät. Iltasin neiti tosin on enimmäkseen rinnassa kiinni. Jostain syystä meidän unet ovat lyhentyneet kahteen tuntiin kerrallaan, mut onnex neiti nukahtaa heti syötön jälkeen uudelleen. Eilen kokeilin antaa maitokorviketta, josko neidille ei oma maito riitä, mut ei se sitä huolinut, joten ei tuo unen lyhentyminen ainakaan siitä johdu. No jospa se tästä taas pitenis.

Commander: Meillä Gefilukset eivät sopineet ollenkaan. Ulosteet menivät vihreiksi & tytöllä vatsakipuja. RelaD3 -tipat sensijaan ovat olleet hyvät.

Viime torstaina oli eka lääkärineuvola & neiti sai rotavirusrokotteen. Siitä ei mitään suurempia sivuoireita ollut. Pituutta oli 56.8cm ja painoa 4435g. Käyrillä mennään. :) Kovasti Noora on alkanut tarkkailemaan ympäristöä ja hymyilemään. Myös oman äänensä neiti on löytänyt. :)

Mut pitää vissiin kohta herätellä tuo tyttönen, ku nukahti tohon sitteriin. Meillä ois yheksi treffit sovittuna pankkiin. Noora saa tänään ihka oman pankkitilin. :)

Wendy + Noora kohta 8 vk.
 
Vinkki tuttien kanssa taisteleville; Meillä on kaikilla lapsilla siirrytty noin kuukauden iässä isompaan tuttikokoon (onko se nyt 6 kk ylöspäin). Isot tutit pysyy suussa, pienet tippuu koko ajan. Voi tietysti olla, että meidän lapsilla on vaan iso suu :) Lisäksi tuttia antaessani annan kämmeneni koskea vauvan leukaan/poskiin ja rapsutan poskesta, että imu alkaa. Jos vaan työntää tutin suuhun, niin ei varmasti ota.

Pistän Repalle vielä lisätavoitetta ;) Meillä nukuttiin viime yönä 7 tuntia putkeen, parin tunnin lisäys siis meidän aiempaan enkkaan. Mutta kyllä sitä illalla tissiteltiinkin! Söi vissiin 5 tai 6 kertaa parin tunnin aikana.

Huomenna ois sitten eka neuvolalääkäri, saa nähdä paljonko painoa tällä kertaa on tullut. Ei ole ainakaan pelkoa, että ei maito riittäisi, sen verran hurjaa tahtia saa noita pieneksi jääneitä vaatteita pakkailla pois.

Mutta nyt itkarista kutsutaan!

Commander
 
Moikka!

Meillä Limpulle kelvannut tutti ihan alusta alkaen, toisin meillä oli muutamaa eri sortin tuttia, niin ainoa mikä kelpasi oli se mikä synnäriltä neidille annettiin, no päätin sitten kaupasta ostaa samanlaisia niin johan kelpaa.. Sillä saa mein neidin tyytyväiseksi, itse kun en viitsi tuttina olla.

Täällä ei onneksi vatsanväänteitä ole, ällöpylly (d-vitskut) tipat annetaan aamulla heti syömisen jälkeen. Sitä kyllä vaan kummastelen et mistä tuolla meidän neidolla riittää ilmaa masussa, kun joka syönnin jälkeen ja kun kova nälkä on niin ruokailun välissä röyhtäistään niin komeasti että varmaan naapuriin asti kuuluu ja sit takamus laulaa illat. Neitiä se ei tunnu onneksi häiritsevän yhtään.

Me käytiin eilen siellä lonkkatarkastuksessa, miltein terveet paperit saatiin. Lonkkanivelen kuppi oli kuulemma hieman kalteva, joten haluaa nähdä tyttösen lonkat vielä puolenvuoden iässä. Meinasi vaan lääkäri olla hieman helisemässä, kun ultran jälkeen neito päätti sitten suuttua koko sairaalalle, mie syötin sen, huuto jatkui, hoitaja antoi sokeria tuttiin ja suuhun, huuto jatkui, laitoin tytön eteen peilin, niin johan hiljeni (mikä peilin orja?)..

Mä täällä myös hätää näkemässä ristiäisten kanssa. En niinkään paikan, tarjoilun tai tytön vaatteiden perusteella vaan omien vaatteiden kanssa. Vaatekaappini ei omista mitään muuta siistiä ja siveellistä kuin suorat housut, mutta mies kielsi laittamasta suoria housuja, kauluspaitaa ja kravaattia, tai no siitä kravaatista nyt kenkä puristaa. No tiedossa on siis mekko ostos, mutta olen niin kranttu ettei mikään tunnu kelpaavan mulle ja en halua kaappiini lojumaan turhaan ainoastaan kerran käytettyä mekkoa. Joten tilanne on aika mielenkiintoinen. Se mikä kelpaa mulle, ei kelpaa miehelle ja toisinpäin.

Mutta taitaa "karvalapsien" ruoka kutusua tuolla keittiössä, joten tekemään koirille puuroa, kun tyttökin nukkuu

Devilii ja Limppu
 
Mekkoa etsiville tiedoksi, että se mekko löytyy siitä viimeisestä kaupasta :p .

Meillä aloitetaan kohta soseet, kun keskosille pitää aloittaa jo 3 kk iässä. Mietin aikani kaupassa hyllyn edessä, että millä sitä aloitettais. Sairaalasta annettiin ohjeeksi että hedelmäsoseella. Valitsin sitte omenan. Saa nähä miten käy. Kokeillaan varmaan ekan kerran muutaman päivän päästä, kun Minea täyttää 3 kk.

Imettää yritän niin pitkään kuin vaan mahdollista, vaikka kieltämättä välillä tympii se, kuinka se on sitovaa. Minea vetää saman määrän pullosta huomattavasti nopeammin, mutta onhan hän vauva vain kerran ja niin vähän aikaa, että yritän jaksaa. Korviketta tyttö saa jo nyt aina silloin tällöin, kun tuntuu, ettei oma maito riitä. Ostin sitä jauhemaista ja yllätyin siitä, kuinka kätevää sen käyttö on. Olin jotenki ajatellut, että se olis kauhean vaivalloista, vaan eihän se olekaan yhtään. Keitän kerran päivässä (siltä varalta, että tarvii lisämaitoa) veden kattilassa ja laitan sen sitten jääkaappiin, josta lämmitän tarvittavan määrän mikrossa ja lisään siihen sitten jauheen, joka yllätys yllätys liukenee heti.

Ehkäsy on imettäessä hiukan ongelmallista. Me mennään (silloin harvoin, kun jaksetaan) kumeilla. Tarkoitus olis, että mies kävis vasektomiassa, vaan ei olla vielä saatu aikaseksi varata aikaa. Julkisella puolella jonot on kuulemma lähemmäs vuoden mittaset, kun se ei kuulu hoitotakuun piiriin.

- Happis ja Minea (kohta 3 kk)
 
Bom
Tervehdys mammat ja vauvat!

Pääsen minäkin tänne kommentoimaan. Tuntuu, että omaa aikaa ei enää ole. Toinen nukkuu ja toinen on hereillä ja iltaisin kanniskelen vauvaa tuntikausia. Onneksi yöt menee hyvin ja saamme kaikki nukkua.

Ihania nimiä olette antaneet! :)

Meidän vauvallakin on aika hyvä rytmi jo. Aamulla tisuttelee ja piereskelee kainalossa. Esikoinen herää yleensä noin klo 7 ja aika usein mies hoitaa esikoisen tarpeet. Itse jään vielä vauvan kanssa sänkyyn. Viimeistään klo 8.30 herää pikkuinen. Ensimmäiset päiväunet alkaa n. klo 9.45-10.15 ja hän nukkuu vaunuissa 2-3 h. Sitten tankkaa maitoa rinnasta ja pullosta sekä seurustelee. Neiti tykkää seurata tekemisiämme. Hän hymyilee paljon ja juttelee. Hereillä hän jaksaa olla n. 2 h. Toiset päiväunet alkaa n. klo 14.30-15.00 ja hän nukkuu taas sen 2-3 h. Lähdetään silloin kaikki esikoisen ja koiran kanssa kävelylle sekä pihalle leikkimään. Illalla peikkotyttö torkkuu sylissä 15-60 min. Yöunille hän simahtaa klo 22-23 aikaan. Kun muuten annan lisämaitoa, niin yöllä syö usein vain tissiä.

Sunnuntaina meillä olisi tiedossa ristiäiset. Ne pidetään kirkossa ja vieraita tulee n. 25. Olen sinne leiponut muffineita ja laittanut ne pakkaseen. Toivottavasti ei mene pilalle. Anoppi tekee juhliin täytekakun ja lohipasteijat, vauvan kummitäti lupasi jotain pikkusuolaista tehdä. Nimestä en ole satavarma. Olisin halunnut toista nimeä, mutta mies sanoi, että tällä kertaa hän saa päättää. Esikoisen synnytyksessä kärsin hirveistä kivuista. Nyt meni nopeasti ja melko kivuttomasti. :D

Miehen vauvanhoito on ollut vähäistä. Vauva on paljon kiinni minussa ja iltaisin rauhoittuu parhaiten mun sylissä. Esikoinen vie isin ajan iltaisin ja viikonloppuisin.

Sitteriä ei ole vielä käytetty. Auton turvakaukalo on ollut kätevämpi, kun sitä voi helposti ottaa mukaan. Prinsessa on kotona ollessaan istunut siellä max 20 min ja kerran nukkunut 20 min tirsat.

Imetyksen kesto - esikoista imetin 16 kk. Täysimetys loppui jo sairaalassa. Tällä kertaa olen ajatellut imettäväni vähintään 12 kk. Täysimetys loppui 3 vk ikäisenä. Välillä se suruttaa minua, kun joudun antamaan korviketta. Pääasia kuitenkin, että lapseni on tyytyväinen.

Kantoliina on meillä käytössä päivittäin. Vauva tykkää ottaa siellä unet. Meillä on sellainen pitkä trikoinen kantoliina. Sidonnaista olen käyttänyt kehtosidontaa ja kietaisuristi-II-kehtoa.

Tutti on ollut meillä pari kertaa neuvolanreissulla mukana - suussa pysynyt 2 min.

Omia vaatteita en ole uskaltanut kokeilla eikä ole ollut vielä mitään tarvetta. Lähtöpainoon olisi vielä 5 kg. Ristiäisiin vedän päälle mekon, mikä oli mulla vuosi sitten häissä. Onneksi se on niin hyvän mallinen, että peittää sen ylimääräisen mahanahan.

Bom ja hymytyttö 6 vko ja risat
 
Commander,meillä alkaa ahnaasti imemään tuttia kyllä,mutta tissiotteella,ei osaa siis otetta oikein tuttiin nähden...liekö isompi tutti auttais? Vois kokeilla...saa kyl ikäänkuin oksennusrefleksin tosta pienemmästäkin välillä,niin mahtaakohan hyväksyä isomman...

Omat vaatteet menee,menny alusta asti...mutta on tota ylimäärästä vielä tossa mahassa.
 
Terve!

Commanderilla ja Repalla on ihanan kuuloisia öitä takana. :)

Meillä tutti oli jo suussa synnärillä, kun oli niin kova imu ja hyvin imee tissiä. Ei ole mun mielestä imuote kärsinyt.

Deviliin prinsessa taitaa tykätä peileistä :heart: ihana :) Hyvä, että saitte jo melkein terveen paperit.

Sen verran varmaan on univelkaa, kun mulla tulee migreenikohtauksia melkein päivittäin. :( Ei ole ollenkaan kivaa, kun näkö lähtee. Onneksi menee suht nopeesti ohi, kun kotona kerkee aina ottamaan lääkettä ja poika on hiljainen eikä huuto kiusaa kipujen aikana.

Ristiäisvaatetusta täälläkin mietitään. Kyllä menee jotkut mekot päälle mut en tiedä kuin hyvännäköinen niissä sitten on. :D Onneksi niihin on hetki aikaa, jos vaikka vielä vähän saisi kiloja pois. Eilenkin oltiin 2tunnin vaunulenkillä ja hikihän siinä tuli, kun varjossakin jo oli 8astetta lämmintä ja auringossa vielä lämpimämpi. Ja nyt tietenkin on taas huono keli. :(

Poika kasvaa hurjaa vauhtia ja innolla odotetaan ensiviikon neuvolaa, paljonko on painoa tullut lisää.

Happynow ja kuukauden vanha poika. :kiss:
 

Yhteistyössä