Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA~ Vol.2

spectra paljon onnea :hug:
katiska2 paljon onnea ja tervetuloa joukkoon :hug:

täytyy rupee ettii uutta autoa... lisää ylimäärästä rahan menoa ja sit olis se muutto viikon päästä edessä.. vauva ei tajuu tulla ulos... hermot menee!!
ehkä pitäis vaan yrittää rauhottua ja olla ajattelematta kaikkea tätä!
tässä olis kuva meidän entisestä autosta... ja vauhtia oli noin 40km/h :/
http://irc-galleria.net/view.php?nick=iso-susi&image_id=99218665

palailen taas myöhemmin... :wave:

äippä-83 40+4
 
:flower: Onnea nyyttinsä saaneille!
Kärppis: Toivottavasti käynnistävät pian niin ei sunkaan tarvitse miettiä asiaa ja panikoida.

Huomena neuvola ja pitäis taas saada lähete Tyksiin ja riippuen kohdunsuun tilanteesta niin käynnistys yritys kalvojen puhkaisulla.

Sinituuli 40+2
 
Hurjaa kauheeta HAAVEMAMMA sun synnytys lopuks.... AU AU ihan sattuu sun puolesta... :hug: :hug: :hug:

Voi SPEKTRA sua kanssa, kyllä ei kuulosta sunkaan kokemus kaikkein helpoimmalta.... :hug: :hug: :hug:

Onnea vielä molemmille!!!! :heart: :heart: :heart:

KATISKA tervetuloa joukkoon ja onnea vaavista, nähdään sitten tuolla vauvapuolella, maaliskuun puolivälin jälkeen.... :heart:

NARU meillä sama LA ja mulla 36,5cm tuo korkeus, oli laskenut puoli senttiä.. Mistä olin hyvin iloinen. :)

Voi KÄRPPIS voin kuvitella sun fiilikset... :hug: :hug: :hug: Mä olen myös sitä mieltä, että jos itsestä jokin asia tuntuu kovasti huolettavan kannattaa sanoa se ääneen ja VAATIA toimenpiteitä... En halua pelotella, mutta lieko olisi mun tyttö tuossa, jos olisin suostunut kotiin lähtemään hänen aikanaan sairalasta. Vedet oli meny ja kun ei supistuksia ollut seuraavana aamuna olisivat kotiin panneet. En toisaan lähtenyt ja käynnistuvät sitten... Tytöllä oli napanuora 2x tiukasti kaulanympärillä syntyessään. Mietin vain jälkikäteen, et mitä jos olisin kotiin tullut odottamaan omia supistuksia... Siitä 12v aikaa, joten nykyään varmana arvioivat tilanteen paremmin...

Huu äippä-83, ihankun mun auto 3v sitten ja vauhtia oli 25km tunnissa jopa alle, mun keulaan ajoi mutkan takaa maasturi, jolla vauhtia ei voinut myöskään hirveästi olla.!!! :eek: :eek: :eek:
Nuo pysäyttäviä paikkoja. Onneksi sun miehelle ei käyny mitään ja itse et ollut kyydissä... Turvavyö voi tehdä kurjaa odottavalle.... Suojelusenkelit oli matkassa :saint:

Minä mietin, jos ensiyökin on samanlainen supistusten kanssa, niin lähtisinkö näytille vai en... Mulla myös arvoitu lapsivettä olevan vähän ja olisi kolmas yö supistuksia 10min välein... MUTTA kun siitä sitten laantuvat... Edellinen yö meni aamu kuuteen ja viime yö kahteen!!! Supistukset kipeitä ja aaltoilevia ja tuntuvat selässä ja vatsassa.... Mutta ei mahdottomia....
Hemmetti kun tietäisi... Toisaalta ei kai siinä mitään menetä jos menee näytille... Toisaalta tunnen typeräksi olon jos sitten laittavat kotiin.. Nyt supistukset alkaneet taas... MItä mieltä muut olette?

39+2 (tyttö syntyi tällä päivällä)
 
Kiitoksia kaikille onnentoivotuksista. Ollaan puhuttu tästä ukon kanssa nyt paljon ja koitetaan ainakin "kannustaa" siihen, et päädyttäis käynnistykseen. Jotenkin meidän maalaisjärkeen se odotellaan ja katsotaan kuinka käy -asenne tuntuu turvattomammalta kuin se, et aletaan käynnistää (mikä sitten saattaa kestää pidemmän aikaan, mut eiköhän se ennen pitkää..) ja saadaan vauva tälle puolelle turvaan. Kun kyllä sillä tässä vaiheessa pitäs olla kuitenkin keuhkot yms. kypsyneet riittävästi, niin ei ole semmoista syytä odotella... Mutta kattotaan, mitä ne huomenna sanoo. Onneksi papu on tänään liikkunut paremmin (ja mä jopa tunnen!) ...ehkä sitä lapsivettä on jostain kuopasta vielä löytynyt. =)

Sinituulelle onnea matkaan myös huomiselle. Toivotaan, että sullakin homma etenee.

Äipän auto näyttää hurjalta. :eek: Toivottavasti oli vain materiamenetys ...se on aina korvattavissa ennen pitkää. :hug:

Hui kun jänskättää, mitä huomenna käy. Vaikka oonkin ihan varma, et vaikka lääkärikin päätyis käynnistämään, se tehdään vasta tiistaina. Mut silti. Jännittää. :xmas:
 
Pikkiriikki syntyi eilen 21.2.2009 klo 00:09, mitat 3220g ja 49cm. Tänään kotiuduttiin jo. Synnytys oli helppo ja nopea, tosi ihana kokemus! Vauva oli siis sylissä kaks tuntia sen jälkeen kun viimeks kirjottelin tänne. :whistle:
Tyttö on aivan ihana ja koko perhe ihan onnesta sekasin. Sotavammoja ei tullut, olo ihan toipunut jo ja maitokin nousussa. Tuun huomenna kertomaan synnytyksestä tarkemmin ja lukemaan teidän kuulumisia.

Kärppikselle halaus! :hug: Toivottavasti pääset huomenna käynnistykseen.

Pixie ja Pikkiriikki 1 vrk :heart:
 
Kärppikselle :hug: ja tsemppiä huomiselle!

Ja kaikille vauvauutisia kertoneille lämpöiset yhteisonnittelut ja kiva on ollut noita synnytyskertomuksia lukea, kun ei tässä tunnu itse pääsevän tositoimiin...

Huomenna siis 12 päivää yli lasketusta ajasta ja meno sairaalaan yliaikaiskäynnille. Plääh, tuskinpa siellä mitään käynnistyksiä tai muita edes lupailevat, jos kaikki ok - kuten tietysti toivoo... Johdankohan mä jo viikoissa vai onko täällä vielä mahakkaita, joilla olisi enempi viikkoja...?

Vähän alkaa jo ahdistaa tässä vaiheessa kaikki asiat, kun tietää itsekin jo ammatinkin puolesta, miten väistämättä ne riskit lisääntyy, kun aletaan olla jo näin pitkällä. Jotenkin sitä toivoi niin kovin, että tämä olisi lähtenyt itsekseen käyntiin, kuten edelliskerralla kävi. Ekahan mulla käynnistettiin rv 42+0 ja vauva syntyi sitten vuorokauden kuluttua rv 42+1. Toinen syntyi sitten nippa nappa lasketun päivän puolella rv 40+0 ja kyllä oli synnytys niin eri maata, kun oli omat supparit eikä mitään käynnistyksiä tarvittu. Voi plääh, pitäkää mulle peukkuja, että huomenna saisi edes tietää, milloin mahdollisesti käynnistävät. Mä en oikeasti kestä, jos tää vauva on vielä viikon päästäkin täällä masussa... Kun silloin aikaa sinne tilatessani nimenomaan sanottiin, että jos kaikki ok, ei automaattisesti aleta käynnistella vielä päiviin vaan pitkälle yli 42 viikon voidaan päästää raskaus, jos äiti ja vauva voivat hyvin...

Lumienkeli79 ja "Oskari" rv 41+4
 
Onnea taas kovasti vauvautuneille!! :flower:

Ajattelin tulla kertomaan kokemukseni synnytyksen käynnistämisestä (olkoon tämä samalla synnytyskertomukseni), kun esim. Kärppiksellä se mahdollisesti edessä! Tsemppiä Kärppis sinulle, hyvä, että tilanteesi on seurannassa!

Minulle käynnistys päätettiin äippäpolilla, koska vauvan painoarvio oli viikolla 37+6 4,1 kg. Puhuttiin lääkärin kanssa, että käynnistyksen kanssa on toki hieman suurempi riski päättyä sektioon, mutta sektioriski kasvaisi myös vauvan kasvaessa kovin isoksi ja lääkäri suositteli käynnistystä. Menin sitten kolme päivää myöhemmin sairaalaan käynnistykseen, henkisesti valmistautuneena, että siinä voi kestää päiviä. En tosin ihan ajatellut, että menee niin monta päivää kun sitten meni. :) Olin 3,5 päivää "käynnistysosastolla" saaden 10 annosta Sytotecia, osa annoksista tuplana ja tuloksena oli lapsiveden meno kolmantena päivänä ja kohdunkaulan lyheneminen noin senttiin ja kohdunsuu sormelle auki. Supistuksia oli jonkin verran kolmannen päivän iltana, mutteivat piirtyneet käyrille ja loppuivat lääkkeen vaikutuksen mentyä. Yötä vasten lääkettä ei laitettu lainkaan. Koska vesi oli mennyt ja oli myös muuttunut vähän vihreäksi minut siirrettiin neljäntenä päivänä puolilta päivin synnärille, jossa päätettäisiin mitä seuraavaksi. Seuraava oli oksitosiinitippa, joka ei kuuden tunnin jälkeen ollut juurikaan tehnyt mitään kohdunsuulla, jolloin päätettiin, että odotetaan yön yli lähtevätkö omat supistukset käyntiin ja aamulla otetaan uudet 6h oksitosiinia, jos synnytys ei ole lähtenyt käyntiin. Ensimmäiset 6h oksitosiinia tuntui kyllä ihan kunnolla, luulin tosiaan synnytyksen alkavan ja kipuun sain ilokaasua ja myös petidiini-piikin viimeiseksi kahdeksi tunniksi. Supistukset tietysti muuttuivat koko ajan kivuliaammiksi, kun annosta lisättiin. Noh, nukuin sitten yön joten kuten synnytyssalissa (kuunnellen välillä kun muut mammat pukkaa vauvoja maailmaan =) ) ja aamulla sitten eikun uusiksi tippaan. Omat supistukset eivät siis käynnistyneet. Kolmen tunnin kärvistelyn jälkeen lääkäri tuli tervehtimään, kertoi tulehdusarvojeni nousseen ja sektion olevan paras ratkaisu, kun synnytys ei käynnisty ja vedet menneet jo pari päivää aiemmin. Sektiopäätös oli myös minulle mieleinen siinä vaiheessa, koska usko siihen, että vauva tulisi ulos luonnollisesti oli jo aika vähissä. Plus vauvalle alkoi olla myös riskiä vedenmenon takia. Odottelimme sitten kolmisen tuntia vapaata aikaa leikkaussalista ja tyttö tuli maailmaan iltapäivällä. Sain onneksi olla hereillä ja myös mies pääsi mukaan.

Taisin olla varsin poikkeus osastolla, koska sain siinä 3,5 pvän aikana seurata aika monen käynnistykseen tulleen äidin lähtevän synnytyssaliin. :) Joten minun tapaukseni ei varmasti missään nimessä ole tyypillinen. Ajattelin sen kuitenkin täällä kertoa. Vauvan vointia seurattiin tosi tarkkaan koko käynnistyksen ajan ja koin siksi sairaalassa olon varsin turvallisena, oksitosiinin annon jälkeen olin käyrillä koko ajan sektioon asti. Tyttöhän ei sitten lopuksi ollutkaan niin iso kuin ultrassa ajateltiin, hän oli 600g arvioitua pienempi syntyessään viikko kokoarviota myöhemmin. Mutta tämä meni kuulemma vielä laitevalmistajan virhemarginaaliin. Minulla tehtiin sektion yhteydessä myös muuta operointia, johon olisin joka tapauksessa joutunut muutama kuukausi synnytyksen jälkeen, joten se meni samoilla kivuilla. En ole lähtenyt spekuloimaan käynnistyksen tarpeellisuutta omalla kohdallani, luotan täysin ammatti-ihmisten arvioihin, koska itse en asiasta mitään tiedä. Ja hoito oli joka tapauksessa todella hyvää!

Käynnistys ei siis minun kohdallani onnistunut, mutta ihanaakin ihanampi tyttösemme saatiin maailmaan turvallisesti ja nyt nautimme koko perhe täysillä vauva-arjesta! :heart:
 
Pixielle onnittelut nyytistä! :flower:

Kärppikselle vielä: voihan se olla että käynnistävät jo heti huomenna ja sulla on nyytti jo huomenna sylissä! :heart: Mulla oltais esikoisen kohdalla käynnistetty samantien kun tieto lapsiveden vähyydestä tuli, mut kun synnärillä oli ruuhkaa, siirrettiin seuraavaan aamuun.

ON: ilmeisesti tänään kiivetyt 120x2 kirkontornin porrasta olivat kuiteski tehokkaat kun nyt koko illan on maha ollu ihan juntturassa. En tiiä uskaltaako tässä enää tänään saunaan... :whistle: Mutta mitään kipeetä ei ole kyllä tuntunut.

Huomenna neuvola 1,5 viikon tauon jälkeen.

kimallus 39+3
 
PIXIE onnea kovasti, olipa sinulla vauhdikasta pikkuisen maailmaan tulo... :heart: :heart:

KÄRPPIKSELLE vielä onnea matkaan huomiselle.. Minulla käynistys meni ihan OK aikanaan tipalla laitettiin varmaan sitä oksi..jotain.. :) Kipeää teki enemmän, kun luomu supistukset, mutta muuten kaikki sujui ok. Kaipa se on kiinni siitä valmiusasteessa tuolla alakerrassa...
Hyvissä käsissä me täällä Suomessa olemme kuitekin. Niin kuin NIGELLA totesikin. Rankka synnytys Nigellallakin takana.

Minä hakenut vauhtia tänään laskiaismäestä (en sentään laskenut) tai sen alta ja metsäpolulla rämmimme ja vielä saunassa oltiin... Oikein mukavaa oli :) Nyt kyllä "vähän" hankalaa tuo kävely, selässä tuttu polte.... Jään taas kuuntelemaan ja jos tosiaan tästä kovenee, niin menen näytille... Kiitos kannustuksesta UUSIOÄIPPÄ. :flower:
 
Mae
Onnea Pixie :flower:
Meillä on nyt sitten vihdoin ja viimein selvitty siitä mahataudista, huhheijaa. Poika on edelleen aika nuhjuinen, mutta jaksaa jo ulkoillakin :D
Mulla on nyt monena iltana ollut sellainen 1-2h kipeiden supistusten maratoni, mut ei siis puhettakaan tositoimista, damn. Viime yö oli ensimmäistä kertaa sellainen, että aamuyöstä heräsinkin supistuksiin, ei niitä tiuhaan tullut, mutta oli kipeitä.
Huomenna on anoppi tulossa meille pidemmäksi aikaa, että nyt sopis kyllä syntyä niin ei olis tosta esikoisesta niin huolta.
Huomenna taas neuvola, saas nähä mitä siellä kerrotaan.
Seranzu mä myös olin mäessä jos toisessakin ja päälle oikein pitkä saunatuokio. Ukolle ehdottelin myös sängyn kokeilua muuhunkin kuin nukkumiseen, mutta eihän tuo suostunu "kun ei siitä tuu mitään noitten sun supistusten kanssa". No nii just, sehän siinä olikin idea. höh.

Mae ja kakkapylly 39+4
 
heissan! :wave:

nyt pongattu oikeen kunnon verinen limatulppa.. sen jälkeen supistellu noin 10-15min välein.. ja on tehny kipeetä.. alaselkää jomottaa ja toivottavasti ei supistukset lopu vaan pääsis tositoimiin :whistle:

äippä-83 40+5 (olis jo aika erkaantua :D )
 
Kärppikselle :hug: ja voimia :heart:

Pixie, onnea pienen tytön johdosta :heart: :heart: tyttö tulikin maailmaan nopeasti :)

Täällä taas yö meni aivan ketuilleen, alkaa meneen tää olotila jo stressin puolelle :eek: eilen oli sellaista menkkamaista kipua koko päivän ja vatsaa kipristeli kummasti, aloin jo toivoon et se lähtö tulis pian.. muttei taas yhtään mitään :whistle: alkaa oleen jo hermo niin huonossa kunnossa tän kyttäämisen kanssa! neljältä sit nousin ja tulin alakertaan sohvalle pyöriin ja tässä sitä nyt ollaan ja ihmetellään.. sitten kun ne supistukset alkaa ja/tai vedet menee niin ei voi kyllä sitten sanoa etten oo valmistautunu tilanteeseen kun en mitään muuta teekään kun kyttään itteeni päivästä toiseen.. pahinta on se, että jos päästää vielä sen ajatuksen jyllään päähänsä, et tässä voi mennä vielä parikin viikkoa niin huh huijaa :headwall: :headwall: nyt tuli taas tätä valitusta, muttei tässä muutakaan voi.. sorry :ashamed:

T. Kareliini ja vauveli 39+3
 
Pixie onnea tytöstä!! :heart:

äippä-83 no niin, josko se olis sulla menoa nyt!

haavemamma vitsi jos osaiski auttaa mutta multa ei
maitoa koskaan tullut tarpeeksi vaikka päälläni olisin seissyt.

Itellä ei edelleenkään mitään erikoista..

iitukka ja helmi 40+2
 
Onnea vauvoista kaikille (Pixie mä olen erityisen kade sulle!) ja Kärppikselle tsemppiä käynnistykseen!!

JUMALAUTA jos ei tämä kohta tule ulos.. Eilen kävelin 3h ja tuloksena koko illan kestävät tasaiset supistukset, jotka TAAS hävisivät yöllä siinä kahden maissa. Mikäköhän siinä on, että just kahden aikaan ne aina katoaa...? Nyt on mennyt 5 pvää yli ja pää hajoilee aika ankaraa tahtia. Kuulemma ensisynnyttäjillä keskimäärin menee 4 pvää yli..

Valitsin eilen jo kahvilankin sen perusteella mihin oli eniten rappuja. Alan tuntea todellista turhautuneisuutta ja vihaa. Sen lisäksi kun en edes tiedä, että keltä kinuta mitään käynnistystä, kun ei mulla mitään lääkäriä ole...

Taidan nukkua koko päivän, ei tää tänäänkään varmaan synny.

*tasaista murinaa*
 
äippä-83 yes, hyvältä kuulostaa!!!

Kareliini samoissa mennään :hug: ja täällä pysytään :saint: Eilen muutamia kipeitä supistuksia PITKÄSTÄ aikaa mutta ei sellaisia että vois toivoo jotain tapahtuvan. Nukuin sikeästi mitä nyt vessas kävin pari kertaa ja silloin supisti. Täällä ollaan ja vointi mainio B)

Mae :hug: hyvä että taudit helpottaneet! Jospa pääsisit sinäkin pian tositoimiin, hyvää valmistelua ainakin tapahtuu!

Lumienkeli79 tvoivottavasti pääset jo tänään käynnistykseen!! Jos synnärillä rauhallista, niin silloin ainakin parempi mahku... Peukut pystyssä :wave:

Mä lähden nyt viemään esikkoa kouluun ja sitten aletaan neidin kanssa leipoa pullaa =) Huomennahan laskiaistiistai niin saadaan viel herkutella kermavaahdon ja hillon kera :p

L.a. perjantaina B) Lapset lähtee silloin viikonlopuksi isälleen, joten vauva rakas vois mainiosti silloin syntyä :heart: Mies vois kyllä lähtee lauantaipäiväksi kaatamaan ens talven poltinpuut joten lauantai-iltana olis sit hyvä lähtee synnyttämään :D Sovittu?

UÄ 39+3
 
unikeko80 mulla esikoinen lähti syntymään itsellään 41+4 ;) sitä ennen ei merkkiäkään ja yhtäkkii alkoi supistukset ja limatulppa irrota oikeen kunnolla. Että enpä tiedä noista keskiarvoista....ja siitäkään ett vauvat syntyis keskimäärin 40+2. Kai sekin merkkaa milloin on ovuloinut ja miten oma kroppa toimii ja... Joten tsemiä ja voimia :hug: ja puhaltelen käynnistäviä supistuksia sinnepäin!! Täällä terveydenhoitaja tekee lähetteen äitiyspolille, ensisynnyttäjät menee kun 10pv yli. Siellä lääkärin vastaanotolle, joka päättää käynnistämisestä. Omaan vointiin vedoten tms voi saada lähetteen jo aikaisemminkin =)
 
Nopeasti vaan lukaisemassa, kohta lähden sinne äitipolille.

Pixie oli ainakin vauvansa saanut. Onnittelut siitä!
Synnytyskertomuksia oli myös tullut, niitä on mukava kyllä lueskella.

Toivottavasti kohdunsuulla on tapahtunut jotain... Tai sais sitten sisätutkimus kunnolla noi supitukset käyntiin. Tosi ärsyttävää, kun tulee vaan sellaisia pieniä pätkiä ja sitten ne taas loppuu. Välillä supistukset kivuliaita ja välillä kivuttomia...

Tälle päivälle on suunniteltuna niin paljon ohjelmaa, että nyt ois hyvä vauvan lähteä syntymään, kun suunnitelmissa on vasta iltasella palata kotiin.

Nyt täytyy kiiruhtaa bussille! :wave:

Kuume & pikkuinen 40+3
 

Yhteistyössä