Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA~ Vol.2

Palsta tökkinyt koko päivän!!!! Onks muilla samaa??

Missä JeJa?? Onkohan tullut lähtö......? Seranzu ainakin tositoimissa....?

Absa: mitä ihmettä on mykykeitto?

Täällä ei ihmeempää...paitsi outo olo ollut koko päivän? Maha koko päivän kireenä ja vähän välii vihloo ja sattuu. Mut ne kestää vain muutaman sekunnin ne kivut. Plaah, loppuis tollainen epämääräinen fiilis ja alkais kunnon supistukset!!!!!

UÄ 39+4
 
juu, taitaa olla kaikki synnyttämässä, seranzu ja jeja.... :snotty:

Minä täällä olen vielä maaliskuussakin. tänään oon pessyt taas ikkunoita ja siivoillut, telminyt pulkkamäessä, käynyt iltalenkillä ja nyt odottelen ystävääni meille iltapalalle... Ei supistuksia muuta kun jotain satunnaisia, mutta sitäkin kipeämpiä! Varsinkin kävellessä. Mietinkin, että jos kävelisin kokoajan, läpi yön niin alkaiskohan sit jo synnytys :xmas: ...tai sit saisin vaan itseni kipeeks...
 
Kovin alkaa olla hiljaista näillä sivuilla,kaikki kai sit tosiaan jo punnertamassa vauvaa ulos. Vois sitä tosiaan jo itekin mutta kun mitään ei vaan tapahdu :headwall: Alkaa todella jo kypsyttää kun kävelykin on vaivalloista :(
Nyt näköjään osaan vain valittaa joten poistun.

Ruttunaama 40+3 edelleen
 
Täällä ollaan ja ei tämä vauva vaan ota syntyäkseen... Huomenna ollaan sitten jo virallisestikin yliaikaisia ja toinen lääkärikäynti äitiyspolilla edessä. Kunpa nyt ihan oikeasti alkaisivat jo käynnistellä, ettei tarvitsisi enää kitua perjantaille! Olo on ihan kamala ja kauheita pelkoja tullut tässä tän päivän aikana kaikesta mahdollisesta. En sitä käynnistystä olisi halunnut, mutta kun ei tämä luonnollisesti taida täältä mahasta tullut pois ainakaan ennen juhannusta...

Ja vähitellen alkaa kokokin hirvittää yhä enemmän ja kasvaahan tuo vauvakin koko ajan - painoarvio oli maanantain käynnillä jo 4135g ja siihen kun ottaa vielä sen 500-1000g mahdollisen heiton, niin kyllä hiukan hirvittää... Mullahan on aiemmissa synnytyksissä ollut voimakasta verenvuotoa, niin ei se varmaan helpommaksi siitä käy, mitä isommaksi vauva ehtii kasvaa, niin suurempi työhän kohdulla on sitten supistua takaisin.

Mutta ehkäpä palailen vielä huomenna äippäpolikuulumisten kera, jos en saa anottua käynnistystä jo huomiselle...

Niin, eilisen supisteli säännöllisen epäsäännöllisesti (7-8 min välein, jonkun aikaa 4-5 min välein, mutta tässä edelleen ollaan!) ja tänään irronnut taas vaihteeksi limatulppaa osin verensekaisen vuodon kera, mutta kun synnytys ei silti ota käynnistyäkseen, niin ei sitten...

Lumienkeli79 ja "Oskari" 41+6, joka ei taida vapaaehtoisesti luopua lämpimästä majastaan...
 
Alkaa olee kyllä todella hiljaista täälläkin. :D
Alkaa jo tulla jonku sortin stressiki, ku pitäis jostaa vaunut hankkii viel.. :|
Tylsää on ja alkaa jo tää koneel istuminenki tökkii..
Juu, jos sitä menis tv:n ääree taas kerran..

Tylsistynyt tyttö-nen ja vaavi 40+4
 
Onkohan kuupaskin jo livahtanut salin puolelle? Eikös sillä toissa iltana supistellut eikä päivityksiä ole tullut. Ja kärppis, ottiko se sittenkin varaslähdön ennen suunniteltua käynnistystä? :D

Täällä ei mitään uutta. Paineen tunne alakerrassa on kyllä selkeesti lisääntynyt, mutta ensimmäistä oikeeta supistusta täällä vielä odotellaan. Ei mun parane vielä valittaa, kun la:kin on VASTA ylihuomenna. :) Ei tätä kai vielä voi ees kärvistelyksi sanoa. |O

Supistusaaltoja kaikille! ~~~~~~~~

kimallus 39+4
 
Ruttunaama ja muut: kirjoittakaa vaikka pelkästään valivali-tekstiä, ei haittaa yhtään, pääasia ett JOKU ees viel kirjoittelee tääl mun seurana!!!! Eipä tässä kohtaa paljon muuta ole ku valittamista ku olo alkaa olla jo kovin raskas.... Eli vaikka ei olis asiaa ku naapurin kissasta niin kirjoittakaa sekin ;) onpahan jotain luettavaa :D

Tänne ei mitään uutta. Eiliset jomottelut ja vihlonnat tuntuvat vaivaavat tänäänkin mutta ei mitään todellista :/ Kiitos kimallus, otan mielellään supistusaaltoja vastaan :) Samaa sinulle, samoissa mennään...

Ja onnea jälleen nyytin saaneille! Ja suurkiitos synnytyskertomuksista!! Ja ihanaa ku vauvautuneet jaksavat käydä moikkaamassa täällä puolella meitä :hug:

UÄ 39+5
 
Onpas täällä hiljaista.... Porukka on kyllä pienentynyt huomattavasti.

UÄ, mä voin kirjoittaa vaikka sivukaupalla valitusta, kyllä tää alkaa niin kovaa ottamaan aivoon jo. Naapurissa ei ole kissaa, mutta voin kertoa kuinka usein puolikuuron naapurimme puhelin soi! Voin vaikka alkaa kirjoittamaan raportteja sen sosiaalisesta elämästä :)
Tasan viikko nyt mennyt yli ja eilen oli supistuksiakin paljon vähemmän kuin ed päivinä. Lapsi liikkuukin hiljaisemmin. Huomenna onneksi sairaalaan, jos nyt jotain voisivat tehdä... Sanovat kuitenkin, että "mene kotiin lepäämään, kyllä se tulee sieltä kun on tullakseen". Jumalauta, että mä vihaan tuota lausetta!!

Kuume, mulla on ollut sama fiilikset, koskaan ennen elämässäni en ole odottanut kipua. Nyt sitä vaan haluaisi, että sattuisi ja kunnolla. Näillä adrenaliineilla työnnän sen ulos alta aikayksikön, kun vaan h-hetki saapuis... JOSKUS. :headwall:

Nyt voisin vaikka kiertää kehää täällä kämpässä. Mä olen oikeasti kokeillut KAIKKIA keinoja käynnistykseen ja mikään ei auta. AAAAARRRRRRRGGGGHHHH.
 
Huomenia.

Heräsin tuossa vessaa ja ohi kulku matkalla poikkesin sit koneen kautta :LOL:
On sit vissii yöllä maitoo tihkuttanu tai jotaa, ku tissinpäät ihan valkoset,limaset ja tahmeet (vai miten sen ny kuvailis :D )
Oon huomannu et tääl saa kyl jo päivisin tökkii vaavii oikee kunnol et se liikkuis. Illal ei sit tartte ku liikkuu ja tuuppii oikein ahkerasti.
No jospa sitä nyt sit jatkais matkaa, ja menis takasin nukkumaa.. :)

Tyttö-nen ja vaavi 40+5
 
Huomenta!
Pää täynnä räkää ja muutenkin olen jo heti aamusta valmis aloittamaan koko päivän kestävän itkuvirren. Toivottavasti naapureiden korvat kestävät :kieh:

uusioäippä: itsehän tätä halusit.... naapurin kissa kiipeää juuri meidän mäkeä ylös tarkoituksenaan ilmeisesti kytätä meidän lintulaudan asukkaita. Väriltään tämä soma pikku karvinen on ruskeavalkoinen ja luonteeltaan laiska ja pullea maatiaiskatti. Taidankin ottaa tämän kissan itkuvirteni kohteeksi ja vuodattaa sille kaikki loppuraskauden turhaumat. Eipä taitais kissaa näkyä moneen viikkoon sen jälkeen... :LOL:

kuume82: kyllä me todennäkösesti ollaan siellä TAYS:ssa jokatapauksessa yhtäaikaa. Ens viikollahan sullakin varmaan on jo TAYS:ssa yliaikaiskontrolli ja mulle viimeks äippäpolilla sanottiin, että käynnistävät yleensä 42 vkolla. Ens viikon lopulle se käynnistys tod.näk mullakin menee, vaikka sainkin jo lähetteen sinne. Esikoisesta käynnistettiin kans ja kävin siellä yliaikaiskontrollissa 41+3. Pääsin kotiin odottelemaan sovittua käynnistystä joka oli 41+5. Toivotaan nyt kuitenkin että synnytys käynnistyisi ihan spontaanisti.

Noniin, nyt on kerrottu jo naapurin kissasta, enään puuttuu valivali. Sitä tulee tässä:

En edelleenkään jaksa ymmärtää näiden harjoitussuppareiden järjenjuoksua. Siis miksi niiden pitää tulla enimmäkseen yöllä ja olla kivuttomia? Viime yönä meni niihin hermo niin totaalisesti että meno makuuhuoneessa oli kuin suoraan Manaaja-elokuvasta :LOL: Yritin loitsua suppareihin lisää tehoa noitumalla ja yllyttämällä tyyliin: Etkö parempaan pysty ja eihän nää tunnu missään! :kieh: Siinä kohtaa ukko käski meikäläisen painaa lanttuni tyynyyn ja oleen hiljaa. :| Ei taida sitten supistuksilla olla sielun elämää, joihin pystyy vaikuttamaan...

Juuh, ehkä minun on nyt parasta vain olla hiljaa. Alkaa oleen niin omituista juttua jo :x

Tärähtänyt Alliemma ja kuikelo 40+5
 
Mae
Mä kanssa täällä keikun vielä, ei tällä ipanalla ole mitään aikomusta tulla pihalle (ja lekureiden mukaan kun ei yli ainakaan mene, ja pah!!! )
Anoppikin tuli pitkän matkan takaa meille odottelemaan tulokasta ja on sitten mulle avuksi kun mies töissä, mutta eiköhän sekin kerkeä kotiin lähtemään ennen kun tää ipana suvaitsee tulla ulos yksiöstään. Kyllä mulla supistelee ja kipeestikin, mutta ei siis ole mitään oikeeta tunnetta lähdöstä. Eli sitä maaliskuuta odotellessa.
Täällä tällainen valivali-virsi...

Mae ja kakkapylly 40 tasan (ja kiukkuinen uhmis)
 
Aikamoinen väkikato kyllä käynyt. Onneksi nuo vauvansa saaneet muistaa meitä synnytyskertomuksilla, niitä on mukava lueskella. =)

Kyrsä: ihmettelen kyllä miten toi teidän nappula on noin sitkeästi mahassa viihtynyt. Muistan, kun joskus pari kuukautta sitten pidin sulle peukkuja, että ei tulisi maailmaan ennen vuoden vaihtumista.

UÄ: Meillä ei ole naapurissa valitettavasti kissaa, en ainakaan tunne yhtään. Mutta hyvin meluisa emäntä löytyy yläkerrasta. Epäilen, että se ei puhu pojalleen koskaan muuten kun huutamalla. Tuskinpa tuo neljän vanha edes tajuaisi, että hänelle puhutaan, jos sanoisi jotain normaalilla äänensävyllä. :/ Ikävää kuunneltavaa päivät pitkät. Ja lapsen ääniä sieltä ei juurikaan kuulu, mutta tuo nainen kyllä pauhaa jatkuvasti... Mukavampi juttu olisi tosin varmaan, jos naapurissa olisi kissa äkäisen emännän sijaan. Koiria kyllä talosta löytyy, mutta en ole niihin tutustunut, kun hieman pelkään koiria...

Unikeko: mä myös olen harrastanut tuota kehän kiertämistä kotona, 56 neliöisessä kaksiossa se ei ole kovinkaan mieltä ylentävää puuhaa. Eilen kävelin illalla 45min lenkin sisällä, kun supisti sen verran kovaa, että en viitsinyt ulos lähteä. =) Hulluksihan tämä loppuraskaus ihmisen tekee.

Alliemma: jos tämä ei tästä luonnollisesti käynnisty, niin mulla on seuraava aika äitipolilla 5.3. Silloin sitten päätetään käynnistetäänkö vai ei. Ilmeisesti ovat vaan aika nitkuja käynnistämään jos on toi verenohennuslääke käytössä... toivottavasti sitten TAYSissa tavataan.

(.) Koko yön supisteli epäsäännöllisesti, alkaa olla aika väsy, kun ei nuku kun pieniä pätkiä. Aamulla pongattu takuuvarmasti limatulppa. Sen maanantaisen sisätutkimuksen jälkeen sitä on vähän irtoillut, mut tänä aamuna tuli sitten oikeen kunnolla. YÖK. :x Aikas tököttiä oli. Siitä innostuneena ajattelin tänäänkin lenkkeillä ahkerasti, nyt ainakin aluksi ulkona, kun siellä on niin kiva kelikin. =)

Kuume & pikkuinen 40+5
 
:LOL: :LOL: anteeks!
Musta on vaan näin jälkikäteen ihana lukee näitä teidän kiukutteluja kun vauvat viihtyy turhan hyvin mahassa :D Minähän kiukkusin jo rv38asti et syntys jo syntys jo ja viikolla meni yli elitasan rv41+0 sit suostu syntymään. Ja ai mahdoton miten pitkä oli se viikko 40-41 |O

supparituulia paljon kaikille!!

labello ja jasmin 10vrk
 
UÄ: Se mykykeitto jos tehdään ihan oikealla reseptillä, sisältää; perunaa, sianlihaa, sydäntä, maksaa, munuaista ja rukiista/verestä leivottuja mykyjä(näyttää lituskoina ihan kahden ruokalusikallisen kokoiselta punasolulta). Ja eilen oli tätä täyttä evästä, jätin ne maksat pois, munuaiset maistuu ihan samalta (rakastan siis maksaakin yli kaiken, on ollu vaikeaa olla ilman paitsi maksamakkarasta en välitä). Keiton väri ei houkuttele varmasti yhtään(harmaata/punaruskeaa/perunan paloja) ja moni ei kyl tykkää maustakaan mut tätä joka talvi ihmiset täällä Pielavedellä himoitsee ja mummo teki jo lapsuudessani ahvenkukon lisäksi tätä keittoa. Kohta taas syömään sitä, maku paranee mitä useammin sitä keittelee hellalla... :p

NYT TULEE ÄLLÖTEKSTIÄ MAHATAUTIIN LIITTYEN;
Eli eilen olo helpottui sipseillä ja limulla mutta yöllä heräsin siihen et oksentelin suuhun ja nielin samalla, en siis herännyt oksentamaan vaan unissani siinä oksentelin, oli tyynyllekin valunut :eek: Hirvee mahakipu.. En sitten uskaltanut heti alkaa nukkumaan etten taas unissani alkais oksentaa, olinpa sikeästi osannut nukahtaa!! Mutta ei sitä sitten enää tullut, palelti vaan jossain vaiheessa mutta nyt vaan vetelä olo, voisin nukkua koko päivän. Voisi mennäkin lepäämään kohta soffalle/sänkyyn, kerätä voimia ylihuomiselle reissulle.

LUMIENKELI taitaa olla tosiaan pisimmällä viikoissa kun huomenna jo 42 :hug:

absa ja atso 40+2
 
Tää lähtee TAYSiin ainakin näytille. :wave: Taisi lenkillä mennä lapsivedet. Ei supista kuitenkaan tavallista kipeämmin.
Kehoittivat syömään ja käymään suihkussa... Miestä soittelin jo kotiin päin.
HUI!
 
Mie kävin lukasemassa teidän kuulumisia ja tsemppiä vaan kaikille vielä loppumetreille =) Ja onnittelut vauvan jo saaneille :heart:

Pixie
kirjoitti muistaakseni siitä että TAYSissä joku uus käytäntö että lapsi äidin rinnalla osastolle??? Muistanko mä ihan väärin?? Hassua kun ei kaks viikkoa sitten semmosta tehty :D Meillä tyttö tuli mun työntämänä sängyssä osastolle.

Sit kiinnitin jotenki huomiota Sadeen tyttöön, meillähän noi typyt on ihan saman kokosia ollu :D Meillä synty 11.2. klo 13.34 rv 39+0 ja tyttö oli 3520 g ja 50 cm :D

JOku kirjotteli siitä että ei oo tuntunu mitään koko raskausaikana että tuskin vauva on ihan heti tulossa niin piti lohdutella että mullakaan ei tuntunu esikoisesta mitään ja silti se lähti spontaanisti tulemaan 38+5 ja tästä toisesta supisteli ja kolotteli ja tuntu että se tulee ihan just ja mentiiki sinne 39+6 asti :D

Kamalan nopeesti aika menee, meillä tulee tänää 2 viikkoa synnytyksestä, tosin tuntuu että siitä olis jo ikuisuus. Synnytys meni tosi hyvin ja nopeesti (puolessa tunnissa 4cm -> 9cm ja 4 min ponnistus ja tyttö oli ulkona) ja pari pintanaarmua mitkä sain, on jo parantunu tosi hyvin. Kovin kiireinen on tää arki nyt tuon vuoden ikäsen ja vauvan kanssa. Hirvittää toisaalta kun mies lähtee viikon päästä töihin. Toivottavasti hätä keinot keksii sitten :D

Tsemppiä kaikille vielä :hug:

Anno ja typy 2 vko
 
Täällä kans yks vois liittyä valituskuoroon.. ei tässä muutakaan enää ole kun kyttäämistä vaan ja ahdistunut olotila :whistle: joka päivä menee samalla kaavalla, aamuyöllä hinaudun sohvalle, siinä sitten hetken kattelen aamutv:tä ja nukahdan uudestaan, sitten herätään puolen päivän jälkeen (kuten nyt taas) ja on ihan pönttö sekaisin.. ei saa mitään viikolla olin ihan varma kun oli neuvola, ettei mun enää varmaan tarvi sinne lähteä, et kyllä tää vaavi jo on syntynyt sitä ennen, mut katin kontit.. ylihuomenna olis taas neuvola ja sinne mentävä taas voivotteleen omaa oloonsa :whistle: että voidaankin ihmisen kärsivällisyyttä koetella oikein kunnolla!! Nyt tekis mieli hautautua peiton alle vaan odotteleen sitä lähtöä.. Meidän koirakin on ihan apaattinen, käy välillä istumassa sohvan vieressä ja kattoo mua sillai, et mikä totakin vaivaa.. :|

t. vali-vali Kareliini ja vauveli 39+5
 
PALJON ONNEA ÄIPPÄ-83!!! :flower:

Kuume: Onnea matkaan!!!! :flower: ...ja et ole ainoa joka ihmettelee, et mitä mä vielä yhtenä teen. Niin ihmettelee terkkatit ja lääkäritkin...

Tänään olis tossa vajaa tunnin päästä neuvola. Terkkari soittelikin jo, et olenkohan ehkä menossa neuvolaan vai sairaalaan. Joo sovittiin, et meen neuvolaan ja otan tuon kuopuksen mukaan niin saadaan sit häneltäkin 3v tarkastus loppuun suoritettua. Poju täyttää 27.2 eli perjantaina 3v. Saa nähdä saako poju sit vauvasta itselleen synttärikaiman... Usko kyl jo loppunut sen suhteen, et tää täältä helmikuussa syntyisi.

Tänään ollaan käyty pulkkamäessä ja telmitty tos omassakin pihassa ja supistelee joo, mut ei säännöllisesti.

-kyrsä ja nappula 40+5 :eek:
 
Onnea äippä! :flower:

Kuumeelle onnea matkaan! :wave:

Anno: Sain kätilöltä sillon kolmelta aamuyöllä luennon varhaisesta vuorovaikutuksesta ja siitä niiden "kenguruhoitokokeilusta", mutta ymmärrettävistä syistä osa meni ohi korvien. ;) Sen verran muistan että ihan alkutekijöissään ja vasta kokeiluasteella se oli, tuskin kaikille sitä ehdotetaan vielä. Luulisin että tää kätilö kuului johonkin suunnitteluryhmään. Kertoili jostain kangaspusseista joita sunnittelevat teettävänsä, jotta vauvoja olisi helpompi kuljetella iholla. Pyysi levittään ilosanomaa TAYSiin menijöille, että isätkin varaisivat sellaisia vaatteita, joilla vauva on helppo pitää paidan alla. Miehellä sattui olemaan vetoketjuhuppari, mikä oli siihen tarkoitukseen ihan mainio. =) En tiedä oliko tuosta pitkitetystä ihokontaktista meillä apua maidonnousuun, mutta heti seuraavana päivänä maito nousi ja eilen sitä tuli sit jo suihkuumalla. :whistle:

Laitanpa vielä kuvan...



Pixie ja Pikkiriikki 4 vrk
 
täällä taas!

paljon onnea kaikille vauvaantuneille ja vauvan hakuun lähtijöille :flower:

synnytyskertomuksesta sen verran..

eli 23.2 klo 03.00 limatulppa pongattu sen jälkeen supistuksia säännöllisesti..
klo 4.00 supistuksia noin 9min välein
klo 06.00 lähtö sairaalaan supistuksia alle 2min välein
klo 07.00 kohdunsuu 3cm auki ja klo. 07.30 sain epiduraalin
klo 09.30 kohdunsuu 8cm auki ja sain lisäannoksen epiduraalia ja kalvot puhkaistiin
klo 10.40 sain luvan ponnistaa ja 10.46 poika jo oli mailmassa.

eli synnytys meni nopeasti ja suht kivuttomasti.
synnytyksen kesto noin 7h 46min

linkistä löytyy kuva pojasta (2vrk vanha)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=iso-susi&image_id=99480195
 
Täälläkin tais mennä vedet! Ehkä kuumeella ja mulla toi samankokoisen kämpän kiertäminen auttoi. Eli siis jos haluaa synnytyksen käyntiin niin pitää kiertää ympäri pientä kaksioo... Nyt sairaalaan tsekattavaksi! (mihinkään ei satu tms...)
 

Yhteistyössä