Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA~ Vol.2

Heipsis!

Taustailija täällä hei :wave: Oon lukenut jo pitkään säännöllisesti teidän juttuja, ja löytänyt kaikki omat tunneskaalat täältä :LOL: Mieskin jo totes, et elän virtuaalielämää, kun puhun vaan et se ja se palstalta oottaa vielä ja nyt sekin jo sai nyytin ... =) Mutta nyt pakottauduin kirjoittamaan, kun...

TUNTUU ETTEI TÄMÄ VAUVA TULE MILLÄÄN ULOS YKSIÖSTÄÄN :kieh: Ja kaikki ihmettelevät niin, et miksi valitan, kun parin viikon sisällä kuitenkin tapahtuu. No varmasti helppo se on sanoa :( No juu, taas vähän äkäisellä tuulella täällä, kun ei mitään merkkiä synnytyksestä oo enää lasketun ajan ylittymisen jälkeen ollut. Viime yönä KAKSI kipeää supistusta vessakäynnin yhteydessä. Aamulla ei mitään. Halusin vaan virallisesti ilmoittautua mukaan tuohon maaliskuulle menevät -kisaan :D

Onnea kaikille, jotka ovat saaneet ihanaisen naperoisen syliinsä! :heart:

Koitan pysyä aktiivisena hamaan käynnistykseen saakka :LOL: (Koitan käänteispsykologiaa muksulle...)

EllaMaaria ja Tikru 40+5 (näyttääpäs PALJOLTA!!!!)
 
Pikaisesti tulin vaan ilmoittelemaan, että tyttömme (3840g ja 51.5cm) syntyi 23.2 klo.22.01. Synnytys käynnistyi itsekseen eli käynnistystä ei tarvittu. Eli raskausviikkoja kertyi 40+3. Eilen kotiuduimme.

Onnea myös muille vauvansa saaneille :heart:


Sinituuli ja pikkuinen
 
Onnea Sinituuli pikkuisen johdosta! :heart:

Mulla vähän tekemisen puutetta ja notkun täällä katselemassa, jos kirjoituksia tulis... :D
Aika kuluu niin hitaasti, onneks alkaa viikonloppu ja mies on kotosalla. Voin taas ahdistella sitä jatkuvilla "mitäs tänään tehtäisiin" kysymyksillä.... :LOL: Alkaa jo huomata että mökkihöperöidyn. Onneks on kauppapäivä :)
 
Mae
:wave: Mä tänään kävin neuvolassa ja sieltä sain käskyn käydä äippäpolilla kun ei toi ipana liiku lähes lainkaan. No ei se liikkunu sinne käyrällekään ja pääsin sitten lääkärille.
Lääkäri totesi ettei muutossa kohdunsuulla/-kaulassa ole tapahtunut sitten rv 36 lääkärin. |O
Lapsi on isompi kuin edellinen (synt. 3200g) , ei kuitenkaan 4kg. Ultralla ei saanut katsottua, mutta arvioi. Istukka oli ruvennut jo kalkkeutumaan ja edelleen pidetään kiinni yliaikaiskontrollista 7pv lasketun ajan jälkeen (normaalistihan se on 10pv, en tiedä miksi mulla 7pv). Ens tiistaina olis taas neuvola ja sitten se varaillaan sitä aikaa.
Nyt rupeen siivoamaan tätä kämppää kun sai se lääkärin tutkimus niitä suppareita aikaan, jos saisin suursiivolla vahvistettua niitä :D

Mae 40+2
 
Tiistaina 10.2 oli koko aamupäivän pientä särkyä alaselässä. Olin siivonnut koko edellisen päivän, joten ajattelin sen olevan siitä johtuvaa. Kahdentoista aikaan jotain lirahti housuihin, niin paljon, että pikkuhousut kastuivat. Enempää ei kuitenkaan tullut, joten ajattelin kysyä asiaa neuvolassa, johon minulla oli aika puoli kahdelta. No neuvolassa epäili kyllä heti lapsivettä kun tutkimuksen jälkeen ylösnoustuani tuntui taas lirahtavan, vaikka olin juuri käynyt vessassakin. Halusi lähettää minut äitiyspolille prom-testiin. Neuvolasta tullessani, kävellessäni autolta kotiin, asiasta ei enää ollut epäselvyyttä, kaikki housut kastuivat... Soittelin synnärille ja sanoivat, että tule päivystykseen viimeistään kymmeneltä illalla jos ei supistukset ala ja muuten soittele synnytysosastolle ennen lähtöä, kun supistuksia tulee noin 10 min välein. Siinä sitten iltaa ja supistuksia odotellessa lapsivettä tuntui tulevan koko ajan todella paljon.

Supistuksia ei kuulunut ja illalla lähdettiin päivystykseen. Otettiin käyrää, johon piirtyi vain epäsäännöllisiä supistuksia, joten jouduin jäämään sisälle osastolle yöksi eikä päästy vielä toimiin. Aamulla yhdeksän aikaan otettiin käyrää uudelleen ja siihen piirtyi supistuksia noin 10-12 min välein, olivat kivuttomia. Silti kätilö tuli sanomaan minulle sitten kahdentoista aikaan, että voisin soittaa mieheni paikalle, yhdeltä siirrytään synnytyssaliin, koska supistuksia tulee ja olin jo sen kaksi senttiä auki (ollut jo viimeiset kaksi viikkoa).

Yhdeltä siirryttiin siis saliin, noin puoli kolmelta lääkäri tuli laittamaan vauvan sydänkäyrää rekisteröivän piuhan vauvan päähän ja rikkoi näin kalvot myös alhaalta. Niissä oli siis todennäköisesti reikä ylempänä, koska lapsivesi ei tullut kerralla. Hyvin pian tämän jälkeen supistukset muuttuivat säännöllisiksi ja tulivat 10 min välein. Synnytys laskettiin alkaneeksi siis ke 11.2. klo 15.

Mä olin siis jumissa niitten piuhojen kanssa, joten ainoa mitä pystyin, oli keinumaan keinutuolissa. Olis vasta 3cm auki, kun kysyin enkö voi kokeilla mitään muuta kun tuntui ettei pysty vaan istumaan kun sattuu, jolloin kätilö toi jumppapallon mutta se tuli niin myöhään, että vaadin saada epiduraalin jo tässä vaiheessa. Supistukset tuntuivat koko ajan, hengähtämään ei päässyt välillä ja niin kipeänä, että mua tärisytti ja pyörrytti. Samalla laitettiin sitten oksitosiinitippa, ettei epiduraali keskeytä synnytyksen etenemistä. Epiduraalin vaikutus oli kuin taivas, ainoastaan sain sivuvaikutuksena kauhean tärinän mutta se ei haitannut kunhan ei sattunut. Vaikutuksen pitäisi kestää keskimäärin 2h mutta mulla se kesti 3,5h. Vaikutuksen loppuessa olin 6cm auki. Kätilö tokaisi, että hyvä että on edennyt, hän pelkäsi että tyssää kun annettiin epiduraali niin aikaisin, että hän mietti että olisi pitänyt rääkätä mua enemmän!!

Sain siis toisen annoksen epiduraalia ja taas se kesti noin 3,5h. Noin puoli kahdentoista aikaan illalla olin sitten täysin auki ja tehtiin pari harjoitusponnistusta mutta vauva oli vielä aika ylhäällä. Sain toisen kerran epiduraalia lisää ja kätilö sanoi, että saan ponnistaa joka kerta kun supistaa, yritetään saada vauva alemmas, ennen kuin aloitetaan aktiivinen ponnistusvaihe. Kahdelta yöllä alettiin vihdoin ponnistamaan, ponnistin varmaan tunnin, mutta vauva ei tullut yhtään alemmas. Yksi lääkäri kävi kokeilemassa, että liian korkealla imukuppiin, jatketaan. Se oli jumissa jossain kohtaa, kätilö ei osannut sanoa onko se vain liian suuri eikä mahdu tulemaan. Hieman aikaisemmin oli jo huomattu, että vauva oli kääntänyt kasvonsa ylöspäin, joten tulisi tarvitsemaan enemmän tilaa kuin raivotarjonnassa... Epiduraalin vaikutus loppui, supistukset alkoi taas todella sattumaan ja mun voimat oli jo mennyt ja mä olin antanut periksi. Rukoilin kätilöä antaan lisää epiduraalia mutta hän ei voinut enää antaa mitään. Meidän täytyi vaan odottaa lääkäriä... Naistenklinikalla oli tuona yönä sulku päällä ja todella kiirettä. Nytkin toinen lääkäri oli leikkaamassa ja toinen auttamassa kaksosia maailmaan. Odottelin yhteensä noin tunnin (ja samalla ponnistin koska se helpotti vähän vaikka ponnistuksista ei mitään hyötyä ollutkaan) ennenkuin (eri) lääkäri uudelleen ehti paikalle. Ensimmäisenä pyysin viemään mut sektioon mutta ei suostunut suorilta. Sanoi, että voidaan kokeilla imukuppia ja pyysin! episiotomiankin... Klo 4.03 aloitettiin imukupilla ja vihdoista viimein 4.07 tyttö syntyi. En tiedä mistä keräsin voimat vielä yrittämiseen... Pään tultua ulos puhdistettiin ensin hengitystiet, koska lapsivesi oli rusehtavaa ja sitten vasta sain työntää vauvan kokonaan ulos. Olin niin väsynyt, että kun kysyivät haluanko vauvan rinnalle, vastasin vain ihan sama... Istukka tuli ulos vartin sisällä. Eppari haava ei ole pitkä mutta emättimeen tuli repeämä, joka lääkärin täytyi tulla tikkaamaan.

Kokonaisuudessaan siis synnytys kesti noin 13h ja tästä ponnistusvaihetta noin 2h. Viimeinen tunti ilman kipulääkityksiä vain lääkäriä odotellen, että mitä tehdään oli elämäni pisin! Silti ainakaan vielä ei tunnu jääneen mitään paniikkia synnytyksestä.

Tästä tulikin teille oikein romaani :)

Bourriquet ja vauva 2vkoa 1 pvä
 
Onnea Sinituuli vauvan johdosta :flower:

Bourriquet, on sulla ollut rankka synnytys, mutta lopputulos aivan ihana :heart:

Neuvolassa ei erikoista, vauva tuntui kovasti mylläävän masussa kun piti sydänääniä kuunnella :) Painoa taas tullut, mutta johtunee kovasta turvotuksesta ja Hb laskenut (117), mutta terkan mielestä on vielä riittävän hyvä. Ens tiistaina taas olis neuvola ja epäili, että ens viikolla olis myös äit.polilla kontrolli jos ei oo synnytys käynnistyny sitä ennen :whistle: hoh hoijaa.. kunpa ei nyt tarttis ravata enää joka paikassa, vaan lähtis syntyyn itsestään :eek: on tää sellasta hermojen kiristelyä, että ei hyvä tosikaan |O
 
Glow
Bourriquet :hug: huh,huh :flower: PALJON ONNEA :flower:
Jostain sitä voimaa löytyy, onneksi loppuun asti vaikka tuntuukin jossain kohtaa ettei enää jaksa.

Mä en osaa olla poissa odotus puolelta vaikka "kuulun" jo vauva puolelle. Pakko lukea mitä teille kuuluu!

Viimeiset 2 viikkoa raskaana ollessa oli kyllä pisimmät piinaviikot! Itketti ja melkein raivostutti kun oma olo oli jo ihan tosi hankala/tukala/kipeä ja mun kohalla ei vaan voinu enää lopussa tietää milloin lähteä sairaalaan kun supisteli ihan miten sattuu. Tuli niitä "turhia" reissujakin heitettyä...
Eikä halua kuulla keltään niitä "kyllä se sieltä syntyy" tai vastaavia lauseita.

Jaksuja kaikille odottajille
:hug:
 
Iltaa!

Mae: teilläpä on aikaisin tuo yliaikaiskontrolli. Täällä ainaski on vasta rv41+5, jos tarvetta ei oo aiemmin tehdä.

Bourriquetille kiitos synnytyskertomuksesta!

Sinituulelle onnittelut nyytistä! :flower:

Eipä oo maaliskuuhun enää pitkä matka - josko meidän loppujenkin vaavit sit tupsahtaisivat maailmaan. :D Täällä ei mitään uutta. Että varmaankin maanantaina taas neuvolaan, niin kuin neuvolantädille viimeksi sanoin, et vielä näkee mut yhtenä kappaleena! Soitin tänään päivystykseen ihan vaan liikelaskennasta, kun pikkasen ollut hiljakseen tuo kaveri masussa. Noh, tän päivän melskeen perusteella ei ole tarvetta mennä käyrälle makoilemaan. :LOL:

Mulla alkaa loppuu huumori noiden "eikös sun pitäisi olla jo synnyttämässä"-kyselijöihin. Ja niitähän riittää kun esikoisen kanssa käydään monissa harrastuksissa ja kaikissa eri kyselijät. Ei sillä, että mulla välttis olis niin tuskanen olo ja kiire massusta eroon, mutta vaan veetuttaa silti noi kyselijät. Esikoinen ku syntyi käynnistyksellä 41+3, niin olen oikeesti vähän asennoitunut et tämäkään ei kiirettä pidä. Mut tuntuu et noilla kyselijöillä on kiire johonkin! :kieh: :kieh: :kieh:

kimallus 40+1
 
Heipsan, minäkin ilmoittaudun maaliskuun kisaan.

Olen myös taustajoukoissa seuraillut palstaa ja nyt on pakko tulla mukaan, jos vaikka se auttaisi tätä käärön ulostuloa!!

Ylikypsynyt mamma ja 40+2

 
Heippa,

Pikainen ilmoitus ...pakko päästä nukkumaan. Ei ole tullut paljon nukuttua sitten sunnuntai-maanantai välisen yön, sillä papu päätti syntyä maanantain ja tiistain välisenä yönä. Tarkemmin sanottuna hän putkahti maailmaan tiistai aamuna, koko yön kestäneiden supistusten jälkeen. B) Eli käynnistystä ei meillä sitten tarvittukaan, syntymäpäiväkseen papu valitsi 24.2.

Putkahtaa on oikea termi, sillä ponnistusvaihe (niin tuskainen kuin se onkin) kesti vain viisi minuuttia. Silloin maanantai-iltana kirjoittelin, ettei se sisätutkimus tainnut saada sittenkään mitään pysyvää aikaan, mutta kymmentä vaille puoliyön totesin olleeni väärässä. :xmas: Tosin sairaalaan lähdettiin sitten vasta aamuviideltä.

Tänään kotiuduttiin sairaalasta ja kovin väsyneitä, mutta onnellisia ollaan kaikki. :D

T. Kärppä ja paputyttö 3 vrk
 
onnea vauvaantuneet!

absalta väliaikatietoja tänään siis lähti käynnistykseen.tuossa seitsämän maissa viestiteltiin,että siellä kävelee sairaalan käytäviä,alkanut omia supistuksia ilmaantuun 4-7min välein.tänään eivät sit aijokaan lääkkeillä vauhdittaa.
peukut pystyssä et vahvistuis supparit!

 
Vihdoinkin vauvakuulumisia täältäkin! Eli keskiviikkonahan 25.2. olisi mulla ollut se sairaalareissu edessä joka tapauksessa toisen yliaikaiskäynnin merkeissä rv 42+0, mutta vauva päättikin yllättää ja tulla tupsahti maailman sangen nopeasti, muutamaa tuntia ennen lääkäriaikaa: Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä heräsin vessaan klo 03.20 ja menin sen jälkeen takaisin nukkumaan. Jokunen kipeä supistus ehti tulla, mutta ehdin nukahtaa aina välillä. Tasan klo 04 oli pakko nousta, kun alkoi supistella todella kipeästi ja mieskin nousi samantien ylös, kun tajusi, kuinka kipeäksi tulin ja soitti samantien isovanhemmat isompia lapsia hoitamaan - ja onneksi soitti, kun supistukset tulivat kotona heti 1-2 min välein!! Puoli tuntia myöhemmin olimmekin jo matkalla Tammisaareen ja sinne kirjauduimme sisään klo 5.30 ja poika oli maailmassa klo 6.30... Joten kauheasti ei olisi tarvinnutkaan pidempään kotona viivytellä, kun olisi tullut ihan oikeasti kiire...

Mutta tosi ihanaa, kaikki meni niin hienosti ja vauva on tietenkin maailman ihanin ;) Eikä ollutkaan meidän "Oskari" mikään Oskari olematon: 4400g ja 57 cm... Olisin ollut kauhuissani, jos olisin etukäteen koon tiennyt, mutta synnytys oli kaikista kivuista huolimatta helppo ja tietenkin nopea... Kaikki kätilöt ja lääkäritkin aina kommentoivat, että "Ai niin, tämä olikin tämä pitkä poika...". Ilmeisen harvinaista kuulema, että syntyy näin pitkä vauva, tämänpäiväinen lääkäri ei ainakaan muistanut yhtä pitkää vauvaa ihan lähimenneisyydestä, kun sitä tänään lähtötarkastuksessa vielä kysyimme. Mutta vaikka painoakin oli, mitä oli, on poitsu kuitenkin aika hoikka pituudestaan johtuen.

Mutta nyt uskallan huokaista, kun kaikki on hyvin ja vauva turvallisesti täällä kotona Eilen käytiin vielä ultrassa, jossa katsottiin vielä kertaalleen virtsarakko ja munuaiset ja kaikki vaikuttaisi olevan hienosti kaikista raskausajan kokemuksista huolimatta!!! Synnytyskin meni vuotojen osalta tosi hyvin: sain heti sairaalaan tultuamme tipan, jonka taitava kätilö sai laitettua onneksi ekalla kerralla. Sanoinkin hänelle, että oli ensimmäinen ihminen, joka on saanut minulle tipan laitettua ensi yrittämällä ja hän vaan totesi, että onneksi sanoin sen vasta onnistuneen tipan laiton jälkeen, ettei tullut hänelle paineita...

Mutta siis vielä synnytyksestä, jonka kokonaiskesto oli 2h 30 min (avautumisvaihe 2h 15 min ja ponnistusvaihe 15 min, istukka syntyi 3 min vauvan jälkeen). Ammeeseen oli tarkoitus mennä, mutta eipä ehditty (vesi oli kylläkin jo valumassa) ja kätilö taisi kyllä jo arvata, ettei ehditä, kun sanoi, että katsotaan jos ehditään. Olisin tietysti voinut sinne synnyttää, mutta aiempien vuotojen vuoksi halusin mieluummin synnyttää kolmannen kerran jakkaralla, kun se oli aiemminkin tuntunut hyvältä vaihtoehdolta. Olin siis jo 8 cm auki sairaalaan päästyämme ja pian alkoikin jo ponnistuttaa.

Vauvalla oli napanuora kaulan ja käden ympärillä, mutta niistä ei onneksi tullut sen kummemmin ongelmaa, mitä nyt vauva meinasi humpsahtaa kätilöltä melkein lattialle, kun tuli sitten niin vauhdilla ja häneltä meinasivat kädet loppua siinä kesken, kun piti napanuoraa selvitellä... Heti vauvan synnyttyä mulle laitettiin ns. iso oksitosiinitippa ja niinpä vuoto jäikin tällä kertaa tosi pieneksi, vain 200 ml! Että tosi ihana kokemus aiempien synnytyskomplikaatioiden jälkeen. Tänään lähtö-hemoglobiinikin oli 116, kun se ennen synnytystä oli 123, joten ei edes juuri laskenut sekään :)

Lumienkeli79 ja "Oskari" 2,5 vrk
 
Uuh, puol tuntia kärvistelty supistusten parissa. :eek: Vessassa pyyhkiessä paperin tuli "jotain" vaaleenpunasta. ;) Ottaakohan beibi sittenkin loppukirin ja tupsahtaa helmikuussa!? Taidan kohta soittaa synnärille, mut yritän saada sairaalakamat pakattua ensiksi, toivottavasti en vain varmuuden vuoksi.

kimallus 40+2
 
Mae
Kimallus mokoma, te kaikki jätätte mut tänne yksin roikkumaan :kieh:
Niin ja siis meilläkin se yliaikaiskontrolli on norm. 41+3, en tiedä miks mulla on tasan 41, kukaan ei syytä ole kertonut.
Omaa (.) Mulla ei siis minkäänlaisia oireita synnytykseen, eikä se pirun siivoominenkaan auttanut yhtään. Tosin nyt tuo ipana on alkanut liikkumaan, myös päivällä tunnen liikkeet. :)

Mae 40+3
 
Nopeesti merkkailemassa tärkeimmät: POIKA syntyi 25.2.2009 klo. 23.24, 3505g ja 50cm. Urakka oli pitkä ja poika vielä teholla. Palailen kertomaan tarinani, kunhan saadaan poika kotiin!
Onnea myös muille sillä aikaa synnyttäneille ja tsemppiä kovasti matkaan lähtijöille!

Viri ja vaavi 2vrk.
 
Tsemppiä kimallus,sinäkin sitten ehdit saada helmivauvan =)

Täällä ei mitään uutta enkä oikeastaan enää odotakaan että käynnistyis itsekseen vaan odotan nyt vain käynnistyspäivää. Maanantaina neuvola ja toivon hartaasti että ens perjantaina sais vauvan ulos |O

Mahtaako joku vielä ehtiä saamaan helmivauvan vai meneekö loput maaliskuulle,tosin ei meitä enää montaa täällä olekaan :) Tsemppiä ja supistuksia kaikille :heart:

Ruttunaama 41+0
 
Hyvä että joillakin on alkanut tapahtua. Meillä ei mitään tietoa. Itseasiassa lasketun pvm jälkeen on niin vähän edes harjoitussuppareitakaan ollut.

Tää tuntuu niin pitkältä.... Vaikka eka lapsi tuli 40+4 ja toka 39+0, joten tämä varmaan tekee sit ennätykset.

Sasha 40+3
 

Yhteistyössä