Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA!!~

Jaahans ukko tulee pian kotiin sairastamaan kun asuntokaupat on ohi. Särkee kuulema jokapaikkaa ja ikäänkuin olis lämpöä..voi ei!!! |O No pitää rupee lämmittää kainaloa sitä varten :)

Tää mun -en tee mitään päivä- näköjään kuluu tässä koneella, täällä, FB:s ja s-postailles. Keitin mä äsken tutit...PITI keittää myös rintapumppu, mut unohdin kun se oli siinä 40cm:n päässä :eek:
Varmaan tällä menolla unohdan esim sairaalakassin kun se lähtö sit viimein tulee...

Peruutin meijän hammaslääkäri ajatkin ens keskiviikolta niin ei tartte jänskää et pääseekö sinne tai ei.. tai jos unohtaa peruuttaa jos sattuisi vaikka olee just ponnistaa, niin kyrsii sitten maksaa turhaa laskua. Olin kyl ajatellut et baby olis jo maailmassa ku aikoja varasin, mut ei..
 
Onnea vauvansa saaneille :flower: :flower:

Ja isot tsempitykset nimikolle, varmaan jo täydessä työntohinassa synnärillä!

sekä :hug: kaikille meille jotka vielä kitkutellaan täällä, erityisesti lasketunajan ylittäneille!

glow ja kyrsä noilla oireilla, ootte pian molemat tositoimissa!

kimallus aattelin jo et oot ottanu varaslähön kun ei hetkeen kuulunut :D

ON: Ei merkkiäkään lähestyvästä synnytksestä :/ toissayönä tasan 1 kipeä supistus, jee.
Liitokset kipeytyy päiväpäivältä enemmän ja senpuoleen oleminen on tuskaa.
Mitään vippaskonsteja ei olla yritetty eikä varmaan yritetäkään.. kuten joku mainitsikin niin vauva kyllä syntyy kun on syntyäkseen.. jotenkin vaan niin varma olo ettei tääkään ajallaan synny, että en viitsi herätellä itsessäni turhia toiveita, pettymys on aina karvaampi kun on koko päivän kuvitellut tekevänsä jotain synnytyksen alkamisen eteen, ja kuitenkin illalla menee nukkumaan yhtenä kappaleena ja herää aamulla yhtenä kappaleena.
Lievä "katkeruus" ja tympääntyneisyys taitaa paistaa tekstistäni :D
Nyt olen alkanut toden teolla haaveilemaan kropasta joka oli ennen raskautta.. oon kiertäny vaatekauppoja ja hypistellyt kaikkia kivoja hepeneitä, joihin tällä hetkellä vaan toivoisin mahtuvani. Samoin mielessä välkkyy erinäiset harrastus mahdollisuudet! Ah sitä autuutta kun voi mennä lenkille tms.. nyt pelkkä parkkipaikalle kävely on yhtä tuskaa |O

kuupas 39+0 poks!
 
Onnittelut Matmalle! Iso vauva sieltä sitten tuli, mutta onneksi synnytys meni kuitenkin hyvin ja mahtui uloskin.

Täällä ollaan flunssan kourissa, ääni on kadonnut ja kuumetta 38. Toivottavasti ei vain tuohon pikkumieheen tartu :/ Tänään kävin lääkärissä ja pitäisi soitella tuossa iltapäivällä vielä tuloksia labroista. Onneks on mies vielä tän viikon kotona, kun on vähän veto pois.

Huomenna olisi sitten LA meilläkin, jos ei olisi poju syntynyt 3 viikkoa ennen sitä. Olisi kyllä jo niin outoa ajatella et olisi vielä raskaana. Raskausaika vaan unohtuu kokonaan kun on se vaavi sylissä :heart:

Hyviä vointeja kaikille!
 
Glow
Kiitos myötätunnosta ja :hug: muille samasta kärsiville. Tää on kyl ihan uus tilanne mulle, vaikka kerran oon synnyttänykin.

Itseasiassa, mies soitti eilen illalla synnärille! Ihan vaan kyselläkseen että mitäs jos alkaa tulla taas supistuksia ja tullaan sinne ja ne loppuukin, että vaimo ei enää uskalla sinne lähteä kohta ollenkaan. Aika pitkään se kätilön kanssa jutteli ja tietenki lopputulos oli se että "saa tänne aina tulla". Mies ei sinällään ole hermona, tai no on, se on huolissaan minusta... :heart: se sanoi että ottais vaikka kaikki nämä kivut jos voisi. Ei se onneksi hössötä yhtään liikaa, vaan sillai sopivasti. Mä ajattelin sen puhelun jälkeen että nyt ne ainaki pitää mua ihan pimeenä... Mutta kätilö oli sanonu että tulee noita tommosia puheluita sinne päivittäin... Ehkä oikeestaan hyvä et mies vähän antoi palautetta sinne lääkäristä ym. kuin jos minä oisin soittanu niin nehän ois varmaan pistäny ne mun "raskaushormonien" piikkiin.
Pelkään sitäkin mitä MATMA sanoi, että lähden liian myöhään. En oo tyhmänä edes hirveesti ottanu selvää niistä kivunlievityksistä, mitä missäkin vaiheessa ehtii saada. Koksissa kun on nyt käyty niin ne vaan on siellä kokoajan että "kyllä te sitte ehditte ajoissa".
Jostain keskustelupalstalta bongasin kirjotuksen missä supistukset ei koko synnytyksen aikana olleet sitä "vaadittua" minuutti väliä, vaan oli pakko laittaa tippa tai jotain.

Tulis nyt sitten niitä supistuksia samaan tahtiin kun viimeyönä, niin enää en kyllä montaa tuntia odottele kun lähden. Ihmettelen suuresti jos ei noi eilisetki oo avannu kohdunsuuta lisää!

Kyl on nyt raskasta olla raskaana :attn:
 
Hei!

Täällä on hyvin lähtenyt rumpa pyörimään.Tyttö on tosi kiltti,hirmu pieni,vieläkin ihmettelen sitä
:D Syö ja nukkuu.Itselläkin vointi paranee päivä päivältä.Tosin univelkaa on,valvoin sunnuntain ja maanantain välisen yön ku jännitti niin hirmusesti.Mietin et ottavatko sairaalaan vai lähenkö takas kotiin ja mullaku oli niin vankka usko et synntys ei käynnisty ilman käynnistystä ja niinhän se mun koholla onkin.Olin koko synnytyksen ajan siis tipassa et saatiin supistukset koveneen.Välillä lisättiin annostusta ja kalvojen puhkasun jälkeen alotettiin taas tiputtaan alku annostuksesta.
Kätilöt tuumasivat et olisko neiti voinut olla viikon pienempi viikkoihin nähen ja rakenne ultrassa arvioi sillon et ois sen viikon pienempi,mut ei muutettu laskettua aikaa.
Synnytys kesti 4½h ja ponnistus vaihe 6min.Mua näin jälkeen päin rupes vähän hävettään ku tosiaan ponnistus vaiheeseen tuli mukaan toinen kätilö ja mä siinä tuskissani valitin ja hoin et mahtuuhan varmasti tulemaan niin tämä apuun tullut kätilö kysy mua hoitavalta kätilöltä,et "ensimmäinen lapsi?" ja toinen vaan tuumas et ei ku viides :D Musta on kyl tullu jotenki tosi kipu herkkä ja nyt tosiaan ne puudutuksetki jäi saamatta,mut kuitenki jäi hyvä mieli synnytyksestä.Mä itse jäin vaan odottaan et millon supistukset kovenee ja aattelin et jos heti otan puudutuksen ne loppuuki.Lopulta sit yllättävänn nopeesti muuttu kipeiks ja sit oliko jo myöhästä.Mä kun olin suunnitellu sen epiduraalin ja ilokaasun.

Tuntuu kyl hassulta ku maha poissa :D ,pystyy jopa oleen selälläänkin.Arvaatkaas oonko syöny silliä ja aurajuustoo parina päivänä?Koko raskausajan niitä himoinnu ja nyt niitä sit voi syödä :D

Hyviä vointeja kaikille!!

hemuliina ja neiti nimetön :heart:
 
Kävin eilen neuvolassa ja mua jäi häiritsemään nuo vauvan sykkeet. Ne huitelivat tuolla 170 tienoilla ja kerran kävivät vain 150. Aikaisemmin ne on aina olleet 140-150. Vauva kyllä vähän jalkaansa heilutteli, mutta ei mitenkään isosti liikkunut.
TAYS:n äippäpolillakin viime viikolla ottivat käyrää ja siinäkin syke oli jo pääasiassa 170-180. Se konekin alkoi huutamaan, kun siihen oli kuulemma laitettu jokin hälytysraja 170:een. Sit hoitaja vaan nosti sitä hälytysrajaa ja taas jatkettiin :eek: Lääkäri aikansa sitä käyrää katteli ja totes että ihan hyvältä tää näyttää.
Mutta vähän kyllä nyt häiritsee että miks ne sykkeet on nyt noin paljon noussu. Ei neuvolatätikään oikein tienny että pitäskö tohon reagoida :( Onko teillä muilla ollut sykkeet korkeammat tässä loppuvaiheessa?

Alliemma ja kuikelo 38+6 (huomenna pokspoks)
 
Heissan ja helppiä..
tossa ruokaa laittaessa lirahti pöxyyn ja mä riensin veskiin niin verensekaista hyvin ohutta litkua sieltä tuli?? Lapsivettä vereen sotkeutuneenä vai mitä ihmettä?? Kait se limatulppa olisi paksumpaa tavaraa?? Nyt on pikkuhousunsuoja asennettu ja olen aika hermona!! :eek: Etenkin kun mies tuli kotiin ja on kuumetta 38,2 ja aivan dead :| No tarkkaillaan tilannetta. Myös alaselkää juilii ja on juilinut koko päivän menkkamaisesti..

alliemma Mullahan oli vaavin sykkeet myös 170 luokkaa nla käynneillä rv33 ja 35. Ne merkattiin oikein korttiinkin, mutta sen jälkeen ovat olleet taas ihan normaaleja. Mä kans mietin että mitä ihmettä, onks kaikki hyvin.

Nyt meen vähä pötkölleen miehen viereen. Kumpihan tässä ny paapoo ja kumpaa sitte...ukko ollu kipee viimex pari vuotta si, ni ny se on iha kanttuvei :( ei ooo totta!!!

41+0
 
ALLIEMMA sykkeistä en osaa sanoa, mutta oon ihan varme jos pitäisi huolestua, olisivat sut passittaneet jatkoon...

HAAVEMAMMA iik kuulostaa käynnistyneelt. Mies täyteen buranaa.... Jaiks!! :wave: Veden seas voipi olla tuota verta vähän, jos paljon on jo kiire... Eiks niin muut?
 
Ooh, onpa täällä paljon uusia vauvoja, onnea tasapuolisesti kaikille! :flower:

Tänään en oo keksinyt mitään yhtä epätoivoista ajanvietettä kuin saippuoiden järjestely, mutta tuun ilmoittamaan teille jos jotain kuumia ideoita ilmaantuu... ;)
Esikoinen on kuumeessa ja aika on mennyt hoivatessa sitä. Pieni ressukka, houri kuumeessa viimeyönkin. En oo kauheesti nukkunut kun sellaset pienet tulikuumat sormet räpläs niskaa koko yön. Ihan täys ihme etten oo vielä sairastunut ite kun mies ja tyttö sairastaa vuorotellen.

Ojentajapunnerrukset sai eilen menkkajomotuksen alulle, ja supistelu on jatkunut yön tähän asti, mutta ei tee kipeetä. Taidan tehdä samat sarjat taas ja katotaan kui käy. ;)

:hug: Halaus ainakin Glowlle ja Kyrsälle ja muillekin tarvitseville! :wave:

muoks.
Osmosal: On mun mielestä ihan pop jos tulee mahataudista sellanen lihassärky joka johtuu kuivuudesta. Korjaa sen tosi nopeesti ja olo paranee...

Verta lapsivedessä: Eiks se menny niin et jos tuli paljon niin oli kiire koska istukka saattaa vuotaa. Kohdunsuulta saattaa myös vähän vuodella ku avautuu mut sillon ei oo kiire. Muistaakseni raja meni siinä et jos on niin runsas ku menkat et tarvii sidettä niin sit on kiire. Muistaaks joku tarkemmin? Toivottavasti sulla tuli haavemamma vaan vähän! Onnea matkaan! :heart:
 
Haavemamma, sulla taitaa olla jännät paikat pian! Hauska kun kans ite aamulla kirjoittelin siitä, että onko lapsivettä vai mitä kun jotain lorahti pöksyihin.. no nyt ei oo kyllä tullut mitään sit sen jälkeen, et saatto olla vaan runsaampaa valkovuotoo. Kyllä tässä jo aika hermona alkaa oleen, kun ei tiedä koska lähtö tulee :whistle:

Pixie, mulla myös välillä aika epätoivoisia ajanvietekeinoja.. eilen siirtelin keittiössä huvikseni tavaroita eri paikkoihin kahvinkeitintä ja mikroa myöden.. :LOL:
 
Lapsivedestä meille neuvottiin synnytysvalmennuksessa, et jos on vaaleanpunertavaa, ei kiirettä sairaalaan. Saa siis olla punertavaa, siihen useinkin kuulemma sekottuu vähän verta siitä kohdunsuulta.

Mut jos on vihertävää, pitää mennä sairaalaan tunnin sisällä.

Alliemamma papulla tuntuu sykkeineen käyneen samalla tavalla, nousee vaan. Sillä on yleisin ollu koko raskauden 140-145, mut nyt noussu. Taysissa käyrällä saatiin myös tuommosia lukuja (kertaakaan ei laskenu alle 160), mut ne sanoi, et tosi hyvät sykkeet on. Meilläkin kone alkoi hälyttää, mut ne kävi vaan hiljentämässä sen ja sanoi, et kuuluu asiaan. Eli ei hätää. Neuvolassa viimeks saivat 150, mut kävi taas siellä 170:ssä. Kuulemma siinä tärkeintä on, et se vaihtelee eikä jymähdä johonkin samaan lukuun. :)
 
Haavemammalla kuulostaa aika lupaavalta, ei kun droppia mieheen vaan ja menoksi.
Pixie: mielelläni otan vastaan vinkkejä vaihtoehtoisista tavoista kuluttaa aikaa kotona, eilinen vinkki oli ihan huippu... =)
Alliemma ja kärppis: meillä taas pikkuisen sykkeille käynyt just päinvastoin, aluksi pyöri aina jossain 140-150 paikkaille, mutta nyt varmaan viimeisen kuuklauden ajan on ollut vaan jotain 120-130 luokkaa. Jos oikein innostuu touhuamaan, niin sitten nousee tuonne 140 yli.
 
Kyllä siellä nyt tapahtuu, Haavemamma! :) Tsemppiä koitokseen! Tosi harmi, että mies on kanttuvei, toivottavasti tulisi jollain tropilla kumtoon pikaisesti! Ja tosta lapsiveden väristä meille sanottiin samoin kuin Kärppikselle, että voi olla vaaleanpunaista eikä se merkkaa mitään. Mutta kannattaa varmasti soitella synnärille silti, saat varmasti oikeita ohjeita.
 
Vielä ajan kuluttamisesta, mä oon tänään tehnyt keittiöön perusteellisen siivouksen, pessyt kylppärin sekä läjän lakanoita (2 koneellista), neulonut vauvalle villahaalaria ja töllöttänyt samalla telkkaa. Ja nukkunut päikkärit. Kohta lähdetään katsomaan pikkuveljen valaa armeijaan, voi että sekin vauva on jo vanha!

Vois täälläkin jo pikkuhiljaa alkaa tapahtumaan... Tosin, en haluaisi että vauva syntyisi huomenna 13. perjantaina...
Kvartti ja Tao 40+2
 
HM oisko lähtö kohta lähellä... :p

Oma napa kävi neuvolassa, viimeistä kertaa äitiyspuolella...

Rv39+2 (38+3)
HB 121!!JEE! (106)
rr 115/79 (119/81)
Sf-mitta 33 (33)
Paino -300g (+1400g)
liikkeet ++ (++)
syke+ (+)
rt2 (rt2)
pisu puhdas

siinä ne tärkeimmät olikin. Kaikki siis kunnossa maanantaita ajatellen. Nlatädille muistettava vaan sit kotiuduttua soittaa ompeleiden poistosta, jos ne ei viä sairaalassa niitä poista.

Kohta lähden taas katsomaan miehen veljen perheen tulokasta, poika jo(!)4vkoa nuori :heart: .

tatuka+peikkonen
 
Tyttö tuli 10.2 klo 22.13. Painoa 2810g ja pipo 33cm :) huomenna luultavasti kotiudumme ja tulen kertomaan muut kuulumiset sitten. Synnytystä piti nopeuttaa, koska vauvan sydän äänet heikkeni joka supistuksen jälkeen, joten lääkäri tuli ja avusti sitten neidin imukupilla maailmaan.
 
Tyttö tuli 10.2 klo 22.13. Painoa 2810g ja pipo 33cm :) huomenna luultavasti kotiudumme ja tulen kertomaan muut kuulumiset sitten. Synnytystä piti nopeuttaa, koska vauvan sydän äänet heikkeni joka supistuksen jälkeen, joten lääkäri tuli ja avusti sitten neidin imukupilla maailmaan.

Jospi ja Henni neiti 2vrk :heart:
 
Kiitos kun saan liittyä mukaan ja kovasti onnea jo vauvan saaneille :flower:

Ja heti annan itsestäni hyvän vaikutelman, mutta on pakko taas mussuttaa. Siis eilen alko supparit n. klo 15.00 kymmenen minsan välein. Ja ne jatku klo 01.00 asti yölle, muutamat viimeset supparit alko oleen jo vähän kovempia, menkkamaisia kipuja muistuttavia. Mutta sitten ne vaihteeks lopahti :eek: Siis mä en tajua tätä mun kroppaa, mä kävin sitten yhden aikaan suihkussa ja porasin siellä silmäni umpeen, väsyneenä jo näihin oireisiin..hei 10h suppareita eikä synnytystä..toissayönä valvoin sen yön, jollon supparit kesti 12h ja lopahti..Viime viikolla neljä yötä oon valvonu puoliks näitten takia..Ja missään vaiheessa ei oikein muutu sellaseks mitä esikoisesta oli-eli sellaseks aivan järkyks "en voi olla missään asennossa" kivuksi. Tulee vaan mieleen että kuinkahan paljon nää jo avaa mun paikkoja, että sitten kun tää oikeesti lähtee niin kerkeenkö sairaalaankaan.. :( Ja taas toisaalta voi olla että nää ei tee mitään tuolla.. kääk, Tää on ihan kauheeta!!!!Muutenkin loppuodotus on hermoja raastavaa, niin valvo nyt sitten kaikki yöt ja esikoisen kanssa riehut päivät..grr |O Alkais supparit sitten vasta kun päästään kokonaan tositoimiin, eikä kiusais..

GlOW ja HAAVEMAMMA: Hih, mä olin ihan samanlainen varsinkin esikoisesta, kun sillon oli kesällä kerrostalon mummelit aina kokoontuneet pihatuoleihin ja mulla meni 10 pv yli. Aina kun olin lähdössä ulos, niin vakoilin että onko mummot paikalla ja jos oli niin hiippailin takakautta ulos ja kotiin palasin myös erireittejä :LOL: Nyt asutaan eri kerrostalossa, jossa ei kauheesti ole onneksi ollut kiinnostuneita mun tilanteesta..onneks...

Mae :Kovasti jaksuja sinne!! :hug:

Nyt tais esikoinen taas ponnahtaa päiväunilta, joten adios!

T: Niiskuneiti ja Pikkarainen joka ei ulostaudu 40+3
 
Glow
NIISKUNEITI; eiköhän me lähetä synnärille itkemään kun seuraava tuntien mittainen supistelukohtaus iskee! Eihän tää voi enää jatkua kauaa näin, eihän?! :headwall:
Onko sulla pitkä matka synnärille? Mulla about 50km...

Niin, ja tää paikka on sitä varten että täällä saa mussuttaa omaanapaa ihan niin paljon kun haluaa :)

Kiristelee niin vietävästi alapäätä! Se on "vaan" vauvan pää mikä siellä kiriselee, sanoi kätilö viimeksi kun sairaalassa käväisin.

Mä kävin tänään katsomassa mummia. Bussipysäkillä joku pappa katsoi minua ja tokaisi "onpa siinä nätti tyttö! Lähdetkö minulle vellin keittäjäksi?" :D :LOL: Kyllä nauratti!
Ei tosiaankaan oo ollu tänään nätti olo, ei varsinkaan pihalla pipo päässä, iso toppatakki päällä, kuin valas tai jotain!
 
Moi!

Jokohan nyt ehtisin kirjoittaakin jotain B) .

Onnea vauveleista!!! :hug: :hug: :flower: :flower: :flower: :ashamed: Taas ihan turha yrittää muistaa kaikki ulkoa kun ei ehdi niin aktiivisesti enää lukea ja olla jutuissa mukana :ashamed: :ashamed: :ashamed: .

Synnytyksestä voisin jotain kertoa....Mullahan olisi ollut seuraavana päivänä kontrolli ä-polille, jossa oltaisiin katsottu lapsiveden määrää ja käynnistetty, mikäli olisi taas ollut vähemmän (mulla se luku oli 8 muistaakseni).

Noh, oli siis sunnuntai, eikä merkkiäkään alkavasta ;) Illalla seitsemän aikaan kävin vessassa ja mikäs ylläri olikaan vastassa, limatulppaa alkoi tulla ja piiiiiiikkku hiljaa erilaisia supistuksia, jotka tiheni ja voimistui,(noin klo 22 )10-15min.välein ja 23.30 alkoi olla 5min.välein ja jo aika kivuliaitakin, että vähän mammalla ilme jo muuttui :D .
Anoppi kiisi lastenvahdiksi ja sairaalaan ehdittiin klo 00.36, siellä olin 5-6cm auki.Siinä vaihtelin vaatteet ja otettiin käyrää ym.kysyttiin jopa haluanko suihkuun (ensimmäinen kerta näiden viiden aikana!) no, en halunnut kun illalla kävin kotona.Siirryttiin saliin ja sain heti ilokaasun käyttööni...kolme supistusta ehti tulla, joista viimeisellä rupesi ponnistuttamaan ja samassa ponnistus vaan tulikin :eek: . Kätilöllä tuli kiire laittaa hanskat käteen ja tarkasti tilanteen ja totesi, että auki on ja vauvakin syntyy saman tien kunhan hän puhkaisee kalvot. Näinhän siinä kävi, ponnistusaika oli 3 min. kokonaiskesto 2tuntia. Tyytyväinen olen, että ilokaasulla selvisin, kuten olin alunperin ajatellutkin.Kipeää se toki otti ja tuntui olevan "tiukassa" mutta kaiken kaikkiaan helppo synnytyshän se oli. Ei epparia, ei repeämiä ja olo oli mainio heti aamulla kun heräsin! =) Vauva oli siis viiden poika ja mitat olivat 3370g, 49cm ja pipo 34cm.Pisteet 9-10-10.

Nyt pojullekin tuli nuha, isoveljiltä tarttui ja vähän jännittää, miten siitä selvitään.... :/ .Ajattelin, ettei noin pienelle tarttuisi mutta tulihan se .Toivottavasti paranee pian!

Tehokkaita suppareita niitä toivoville ja tsemppiä nyytinhakureissuun!!!!

Terkuin, Möökö ja muruli 11vrk :heart:
 
Glow: Voi olla, että kohta on hermo niin huonossa kunnossa, jos näitä supistelukohtauksia jatkuu vielä kovinkin pitkään..Jotenkin mennyt idea koko hommasta, kun ei niistä voi päätellä mitään..Mua ainakin alkaa vaan v-tuttamaan kun ne supistukset alkaa...Tällästä ei esikoisesta kyllä ollut..Kyllä sillonkin joitakin harjotussupisteluita tuli ennen tositoimia, mutta ei nyt sentään tällästä!! Mulla ei oo kun 15km, mutta meidän pitää säätää sitten lähtövaiheessa toi esikoinen johonkin hoitoon tai siis jos yöllä niin joku meille...Jos ei käy niin että ketään ei ole saatavilla ja mä lähen yksin synnyttämään-sekin on mahdollista meinaan..

Heh, onneks löyty tämmönen paikka, on se aina kivempi mussuttaa sellasille jotka asiasta jotain tietävät, mies kyllä tukee,mutta eihän se nyt ihan oikeesti oikein tajuu mitä supparit ees on :eek: Sulla glow muuten ihanasti mies kyllä tukee sua ja on mukana :heart:

Hih, kiva että raskaanakin saa huomionosoitusta, vaikkakin tarjolla olis ollu vaan vellinkeittäjän paikka :LOL:

HAAVEMAMMA:Sä olet varmaan jo synnyttämässä?! Onnea matkaan!! :hug:

Mä en muuten nähtävästi saa tätä lähetetyks muuta kun kaks kertaa, älköö ihmetelkö :D

T: Edelleen niiskuneiti 40+3
 

Yhteistyössä