Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA!!~

Kiitos Kyrsä noista "avautumistiedoista" :)

Täällä muuten myös yksi, jolla ei ole kiire synnyttämään, sillä tuntuu että olisi vielä niiiiin monta asiaa tekemättä...

Sitten kysymys rintapumpusta.. Onko teillä kaikilla sellainen jo valmiiksi hommattuna? Itse tilasin jo netistä Aventin pumpun, mutta ilmoittivat ettei sitä saakaan ko. kaupasta.. Nyt olen sitten miettinyt että kannattaako koko vehjettä ostaa etukäteen? Saahan sen toki kaupasta miehenkin avulla, mutta kun olen lukenut tosta Aventista niin paljon hyvää ja esim. Ainusta vähän huonompaa, niin siinä mielessä se pitäis varmaan hommata jo nyt koska en oo nähny noita Aventteja missään myytävänä (muualla kuin netissä..). Aargh mitä ongelmia ;) Samoin maidonkerääjät ja rintakumit on ostamatta, niissäkin mietin että onko merkillä väliä?

Suositelkaa muuten jotain hyvää vauvakirjaa jos tiedätte, siis sellaista vauvanhoitoon liittyvää.. Haluaisin kotiin jonkun sellaisen perusoppaan, koska tuntuu välillä ettei oma maalaisjärki toimi yhtään.. :ashamed: Vauvojen hoidosta ei ole nimittäin mitään kokemusta ennestään, joten siltäkin pohjalta.

Uusavuton Jonniina ja rv:t tasan 38 =)
 
Huh huh mitä menoa taas. Sain aamusta nukuttua sitte kaks tuntia. Poikaki heräs neljän aikaan ja anoppi joka täällä öitä viettämässä meni istumaan sen seuraks :eek: :headwall: Pikkasen kiehahti, ei meinaa aleta tommoseen totuttelemaan jos vuosi ollaa nukuttu hyvin |O Mä sitte ravasin vartin välein vessassa ite...

Kiitos tosiaanki Kyrsälle noista avautumisjutuista. Mä oon lueskellu netistä nyt noita synnytyksen vaiheita ja aloin miettimään että koska synnytyksen katsotaan alkaneeks?? Mullahan viimeks alko kun vedet meni mutta paikat oli kiinni. 4 senttiä kun oltiin auki niin siirryttiin saliin. Luin just että epiduraali voidaan laittaa kun on 3-4 senttiä auki. Mitäs kun meillä aletaan olla jo se 3 senttiä auki, mut ei kuitenkaa siis oo mikään käynnistyny??? Mie oon ihan pihalla noista.. oli se helppoa viime kerralla kun vedet meni niin ties itekkii lähteä tsekattavaks :D

Anno ja huomen tasan viikko LA :eek:
 
Kirjoista, meillä on lapsilla paljon kirjoja, kuulutaankin kolmeen eri lasten kirjakerhoon. Poijlle on paljon luettu. Nyt on varsinkin kuopuksella (kohta 3v) sellanen ikä että kiikuttaa monen monta kertaa päivässä mulle kirjan, istuu syliin ja sitten luetaan se. Ja useimmiten esikoinenkin (4,5v) tulee siihen viereen kuuntelemaan kirjan. :heart:

Pötköttelin tossa sängyssä 1,5h ja taisin torkahdellakin. Nyt olo virkeempi valvotun yön jälkeen. =)
 
helou..tulin iloitsemaan viikkojen poksumisesta eli 39+0 !! ja merkkailee tähän väliin

Onko teillä tietoa mistä saisi häkkisängyn päälle eläinsuojan??kun meillä noita uteliaita kissoja löytyy kaksi. kävin lastentarvikeliikkeessä eilen ja siellä oli 89e sellanen "puu-ritilä" hökötys, mikä olis tosi hyvä verrattuna siihen pelkkään verkkoon, mutta on aika arvokasta kamaa..vai mitä mieltä olette, onko kokemuksia siitä pelkästä verkosta mikä laitetaan koko sängyn ympärille.. se ei maksais kun parikymppiä..vaikuttaa aika monimutkaselta availla esim. yöllä. kun jostain löytyisi

Ja tännekkin päin on tullut kommenttia että mitäs meinasitte kissoille kun lapsi syntyy, muilla oletuksena on että ne luovutetaan pois, mulla ei tosiaan ole käynyt edes mielessä sellainen asia, kun niistä ei mitään vaaraa ole kynsimisen suhteen, paitsi se että todella uteliaita ovat menemään esim. vaunuihin mitkä vielä on tuolla lastenhuoneessa..ja enemmänkin karttavat lapsia (ylipäätään kovaäänisiä)..

Eilinen sauna teki kyllä tehtäviään, yöllä tuli aika monta supistusta ja paineen tunnetta, maha oli ns. tyhjä tuolta alapuolelta, tuntu että vauva on pelkästään ylämahassa, mikä ei todellakaan voi pitää paikkaansa..:)
ja näin taas niin ihanaa unta että vauva oli jo syntynyt... se oli ihanaa

Neuvolassa eilinen käynti osoitti että vauva on kiinnittynyt!! jee!! mutta sf mitta se jatkaa kasvuaan, nyt 35 kun viime mittaus oli 33,viikko sitten, mutta siinä voi tehdä sen että mittaaja oli eri.. (eilen kätilöopiskelija sai 32 ja terkka 35.. ) melkoinen ero.. :)

Mistä ihmeestä mä olen saanut älyttömän kurkkukivun, ja muutenkin olo on ku hakatulla, taidan alkaa uudestaan pötköttelee sohvalle, ei vaa jaksa tehdä mitään, äskeinen kauppareissu otti kyllä tosi koville..

Sori omanapaisuus.. ( . )
-Audriina rv 39 =)
 
Äippäpolilla käyty ja neuvola oli toistamiseen väärässä (esikoisesta sama juttu)! No tässä tapauksessa, perä-/poikkitilaepäily, saa aivan rauhassa olla väärässä! Sikkuran pää on niin alhaalla, etteivät meinanneet ultralla sitä löytää ja siksi nlalääkärikään ei sitä ollut tuntenut. Mutta se ei kuulemma tarkoitaa, että synnytys on lähellä, jos ja kun mulla on lantiossa paljon tilaa. |O Sikkura painoi nyt 2,7kg. :heart: Ja lapsivedestäkään ei tarvinne enää murehtia. Normi riskiraja on 4 (jotain yksikköä ) ja mulla lapsivettä on 15 (sitä samaa yksikköä ) . Että jos mä olen lapsiveden vähyyden vuoksi peloissani menossa vielä polille menossa, niin napatkaa kiinni hihasta. ;) Ellei nyt sit kunnola volahda....

Synnytyksen alkamisesta Siis mun esikoisen synnytysrapsussa synnytys alkoi siinä vaiheessa kun supistukset olivat säännöllisiä. Olin tuolloin vissiinki 3 senttiä auki. Eikä mennyt kuin 3h40min kun poitsu oli sylissä. :)

Jaa, täytynee mennä taas päikkäreille, kun poitsukin nukahti... |O

kimallus 36+5
 
mulle paljastui mitäs nyt-puolella, että teillä on ollut puhetta rt1 ja rt2-asiasta.Kiinnostais tietää asiasta enemmän.Paikalla joku joka asiasta osais kertoa enemmän kuin sen että 1 ja 2 tarkoittaa oikeaa ja vasenta?Haluaisin tietää onko asialla merkitystä synnytyksen kannalta!Tai mistähän kohtaa mahtas löytyy ne viestit kun ootte asiaa käsitelly...?
 
jonniina: me ainakin ostettiin meidän Avent-pumppu Helsingin Stockalta.. siellä oli kaikkea muutakin Avent-kamaa. :)


38+1

*muoks*

Audriina: me tilattiin nuorisoverstaalta mittatilaustyönä puinen kissasuoja pinnasänkyyn.. postikuluineen n.40e muistaakseni. Ostettiin eka sellanen verkko, mut se oli ihan huono, koska sen pitää olla täsmälleen oikeen kokonen ollakseen toimiva.. Meillä siis 3 kissaa eikä todellakaan aiota niistä luopua! Perheenjäseniä kun ovat <3
 
JONNIINA: En osaa sanoa onko hyvä mutta LAPSIKIRJA, se on paksu ja painava opus 9-lapsen äidiltä, minun äitini on opetellut sen avulla, siitä koko ajan on tehty uusi painos ja nyt minulla on se uusin ostettuna :) Siinä on 0-16vuotiaista ja oliko se tekijä Anna Wahlgren... Sen takia mietin onko hyvä kun se on kirjoitettu välillä silleen et hänen juttunsa ovat oikeita ja muut ei tiedä mitään mutta kato kirjastosta :)

MATMA: Hyvä kysymys, minä itse asiassa maanantaina nyt aloitin käymään mielenterveystoimistossa (2007 joulukuussa todettu keskivaikea masennus ja epäiltiin jopa maanis-depressiivistä mielialahäiriötä lievempää muotoa, keväällä 2008 riitti et kävin psykiatrisella polilla juttelemassa sh:n luona, se ma/de-homma jäi vähän kesken mielestäni mutta kai lääkäri katsoi ettei sitä ole).
Itse halusin alkaa käydä ennaltaehkäisevästi koska todellakin nyt tajuaa miten vaikeaa tässä raskauden aikana on ollutkaan, ja monet alkaneet esim. sanoo et miksi en hymyile tai naura enää eli masentuminen on ihan nurkan takana jo odottamassa. Ja kun luulin et viime talvena on itkut itketty niin kummasti maanantaina taas putoukset aukesi ja vanhat haavat repesi samalla sydämessä, kuten mummon kuolema -07, taas tuntuu kuin se olisi tapahtunut vasta eilen, hirvee suru tuntuu sydämessä vaikka onkin se leppoisa olo samalla. Ja tammikuussa tuli se fiilis et olen masuasukin kanssa taakka äidille ja siskoille koska joutuivat itse myös rahavaikeuksiin antaessaan minulle rahaa ruokaan jne. Mutta mielenterveyshoitajalla alan käydä nyt joka viikko ja hän jopa sanoi et tulee vaikka kotiinkin jos en sitten vauvan kanssa pääse vaikka sään takia hänen vastaanotolle. Ja kun yksinodottajana ja -huoltajana halusin perhepäivähoitajan aluksi käymään, niin siinä oli sen oman ajan lisäksi ajatuksena et se pphoitaja näkee ammattilaisena jos alkaa olla synnytyksenjälkeistä masennusta, ei sukulaiset välttämättä ota todesta, sanovat vaan et nyt vaan perse ylös ja iloitsemaan. Neuvolan, mielenterveystoimiston ja sossun kanssa nyt tehdään tiukkaa yhteistyötä ja ihan omasta toiveesta olen tällaisen ammattiringin hoitanut, vauvani tulevaisuuden hyväksi erityisesti :) Ensi viikolla tulee sossu ja neuvolahoitajani kotiini käymään niin suunnitellaan se kun tulen kotiin vauvan kanssa :) ja mt-toimisto saa siitä myös tiedon :) Et näin olen järjestellyt!

absa ja atso
 
Lastenkirjoista teillä puhetta...Sopivasti kirjakerhosta täti soitteli aamusta, että onko mulla alle kouluikäisiä lapsia ja vastasin että kohta on. Oli ihan mukava paketti mitä tarjos, eli Nalle Puh ruokailu setti, pituusmittari ja synttärimuisto-kirjanen + 3 valitsemaani kirjaa, yhteensä 7,90 ? ja noita kirjoja ei ole edes pakko ottaa jos siltä tuntuu...lahjat saan pitää :) Joten päätin sitten tilata.



Kissa oli meillä, mutta en millään uskaltanu sen antaa jäädä kun vauva syntyy...sen verta hullu luonne oli tämä neitikisu. Nyt hän sitten asustelee mieheni vanhempien luona maalla, jossa kaksi muuta kollia. Siellä niiden kanssa viihtyi jo ihan pentuna, kun kylässä käytettiin, joten se oli oikein hyvä ratkaisu. Ja näkemään pääsee kun haluaa :) joten ikäväkään ei ole yllättänyt missään vaiheessa.

Eipä taas muuta kummempaa...käväsen taas välillä lukemassa :wave:

Jospi ja Papuliina 38+4
 
Keskiviikkoa mammat,

Matma Kuulosti justiinsa niinku mun mies konsanaan, meillä kanssa mä olen se joka lepyttelee tilanteen riidan jälkeen kun en kerrassaan vaan jaksa olla suutuspäissään kun se on niin mälsää. Mies onkin sanonut että hän menee jotenkin lukkoon, kun tulee riita ja antaa sitten mun puhista rauhassa sen mitä tarve vaatii. Se on tosi ärsyttävää- siis olla itse aina sopija pallilla, argh!

Kissa asiaan. Mä meinaan yrittää pärjätä ilman verkkoja kun tuo meitin 12v typy on aika tottelevainen, katsotaan sitten kun saadaan ihanaa vauvan tuoksua kehiin niin miten kiltti se oikeesti onkaan...

Tapahtumarikas aamu ollu, heräsin n klo 10 ku ovikello soi ja remonttimies oli oven takana et oli hukannu uuden kodin avaimen ( joka kyllä si löyty ) , sit avasin puhelimen, edelleen unihiekkaa silmissä ja aivan pölmistyny, ni kaiffari oli autolla kuulema pihassa tulossa kylään ja vielä soitettiin kodinkone liikkeestä että 15 minuuttia niin tulis tavaraa uuteen kotiin. Huh siinä oliki trafiikkia mammalle ;) :eek:

Juu ja olen bongannu uuden oireen, öisin puutuu kädet, tosi inhottavaa! Lisäksi olen jo aamusella aika turpea varpaista ja käsistä...

Juuh, nyt alan tekee jotain muuton eteen.

hm ja huomenna LA
 
Nii tietenkin synnytys on käynnissä kun supistukset on säännölliset mutta mietityttää enemmän että jos ne ei oo säännöllisiä mutta avaa paikkoja.. Kuinka paljo paikat voi olla auki ilman että synnytys on käynnissä? Ja missä vaiheessa aletaan sitten puhkomaan kalvoja tai tekeen jotain muuta sen käyntiin pistämiseks?
 
Smirgelin Zemppii!!! :hug:

absa Hienoa että sulla on tukiverkko joiden kanssa asiaa käyt läpi. Oma äitini oli vaikeasti maanisdepressiivinen ja skitsofreeninen alkaen jo ennen kouluikääni, oli hyviä ja huonoja jaksoja ja lopulta hän menehtyi kun olin parikymppinen. Vaikeita asioita joita ei aina maallikon aivokapasiteetti kykene käsittelemään, flunssa on helpompi sairaus käsitellä.

Kirjallisuudesta
Jutskattiin jus anopin kanssa että pitänee rupee hommaamaan lasten kirjoja ja opettelemaan loruja, mä en taida osata ensimmäistäkään, tai joitain lastenlaulujakin...
Anoppi on muute kait eniten meistä inskana ja ei kuulema malttais yhtään että pääsis jo näkemään prinsessan, tosi hellyyttävä!!! Mun mies ku on sen ainoa poika ja näinollen tulossa eka lapsenlapsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja absa:
JONNIINA: En osaa sanoa onko hyvä mutta LAPSIKIRJA, se on paksu ja painava opus 9-lapsen äidiltä, minun äitini on opetellut sen avulla, siitä koko ajan on tehty uusi painos ja nyt minulla on se uusin ostettuna :) Siinä on 0-16vuotiaista ja oliko se tekijä Anna Wahlgren... Sen takia mietin onko hyvä kun se on kirjoitettu välillä silleen et hänen juttunsa ovat oikeita ja muut ei tiedä mitään mutta kato kirjastosta :)
Meillä on myös tuo kirja ja mun mies uskoo siihen vähän kuin raamattuun. :LOL: Ihan hauskoja juttuja ja hyvin kirjoitettu, mut oon yrittänyt miehelle sanoa, että on myös muita totuuksia!! Aina kun se on lukenut siitä katkelmia alkaa viisastelu, että miten meidänkin pitäisi tehdä. :kieh: :kieh: :kieh:
 
:wave:
Tulin nopsaa omaanapaa kertoo, lyhyesti vietin viimeyön tarkkailtavana PHKS:S Antenataaliosastolla ja jos vauva ei tuu tänään suosiolla pihalle niin huomenna klo 8 aloitetaan häätö. Kirjoittelen myöhemmin lisää ny meen lepää kun kerran päästivät kotilomalle!

KIITOS TEILLE TUESTA! Ilman palstan antamaa tuokea oisin tuskin jaksanu taistella näin paljon!

TOUKKA & Kohta maailmalle Vaavi 39+6
 
Smirgelin :hug:

Jonniina etsitkö käsi- vai sähkökäyttöistä? Omani ostin vauvatar.fi-sivustolta. Vauvatalo Johannassa lienee noita myös (muistelen ainakin, et oon nähny). :)

Hm onnea, jos nyt vasta tuosta oot päässy "nauttimaan". Mulla ei ole ollu joulun jälkeen enää kertaakaan tuntoa oikean käden sormissa ja viimeisten viikkojen aikaan on alkanu katoamaan tunto myös vasemmasta kädestä. =) Ensin alkuun mullakin lähti vaan öisin, mut sit se ei enää olekaan palautunut... :xmas:

T. Kärppä ja papuska 36+4
 
Olipa tekstiä taas, ja piti lukea pätkissä kun nettiyhteyskin pätki. Toivottavasti ei ihan sekavia kommentteja siis...

Onnea Höpsötys!! Olipa mukavan kuuloinen synnytys, toivottavasti saadaan noita tarinoita vielä paljon lisää!! Onnittelut myös muille joita en ole muistanut onnitella, ja Smirgelinille tsemppiä.

Niiskunenä, kiitos painoarviotiedosta, saman huolen kanssa painiskelen kuin Matmakin, viikolla 37 painoarvio oli 3500 g. Jonniina, mulla oli tuossa arviossa kohdunkaula kadonnut ja kohdunsuu auennut 3 cm. Lääkäri oli sitä mieltä, että parin viikon sisällä syntyy - kohta mennyt 1,5 viikkoa ja vielä ei mitään uutta :headwall:

Lumienkeli, toivottavasti vointisi paranee pian. Mulla flunssaa kesti noin 4 päivää mutta nenän tukkoisuutta kohta 3 viikkoa (pääasiassa enää nukkuessa onneksi)

Pixielle pitkä halaus ja tsemppiä!! Toivottavasti saat nukkumisen järjestymään, ja ehkä tässä raskaudessa ja vauvan kanssa tunnistat masennuksen oireet helpommin ja osaat niihin reagoida ennen kuin tilanne pääsee yhtä pahaksi. Samaten Glowlle tsemppiä, rasittavan kuuloinen reissu sulla takana!!

Spectraa peesaan kanssa, samoissa tunnelmissa mennään. Viime viikon maanantain jälkeen ('kyllä tää pian syntyy') taisi vähän karata käsistä toi syöminen, nyt olen kanssa päättänyt palata kurianalaisempaan elämään loppuajaksi, ettei vauva nyt mun syömisistä ainakaan enää kasva. Eilen alkoi hienosti, mies söi perunalastuja ja mä ananasta (tai no, hedelmäsokeriahan siinäkin on.) Mulla on nyt kanssa viikon päästä uusi painoarvio ja mikäli tarpeen, lähete äitiyspolille jatkon suunnittelua varten.
Terkkari muuten totesi ettei kokeneen gynekologin tarvi sen kummemmin tutkia osatakseen arvioida lantiota ja sitä, mahtuuko syntymään. Mun kokeneen gynen ei tarvinnut tosin näköjään juuri kommentoidakaan, ei meinaan sanonut mitään. Nlakortissa luki, että lantio on säännöllinen ja ilmeisesti siitä olisi sitten pitänyt ymmärtää että on passeli synnnytykseen.
Neuvolakäynnistä muuten, kaikki oli OK ja kiloja nyt tullut kymmenen. Niin ja matkaa sairaalaan pari kilometriä, eli nopsaan päästään.

& Pixie, meillä parhaillaan piikataan lattiamateriaaleja irti ja seuraavaksi maalataan rappis - asutaankohan samassa taloyhtiössä : ) Älytön meteli ja kuulostaa siltä että tulevat sisällekin pian mesomaan.

Anno, hyviä kysymyksiä ja tosiaan sama tilanne mulla eli kohdunsuu jo auki monta senttiä mutta mitään synnytystä ei kyllä meneillään. Just eilen terkkarilta kysyin, päteekö silti samat ohjeet sairaalaan lähdön suhteen - kuulemma pätee ja nyt vana odotellaan josko ne satunnaiset supistelut voisi hiukan säännöllisemmiksi muuttua. Ja kai niiden täytyy aika kipeitäkin sitten olla, mulla nuo muutokset on tulleet sellaisista kivuttomista suppareista. Mihin senttimäärään asti epiduraali voidaan antaa, voinee käydä niinkin ettei voida enää puuduttaa kun on jo niin pitkällä?

Muuten tänään (omassa navassa) parempi mieli, vaikka joka aamu tuntuu että herää hieman 'kireänä' odoteltuaan yöllä että joko nyt tänä yönä tulisi lähtö... No, ei kai niitä aamuja enää NIIN paljoa tule, vaikka varmasti huomenna olenkin taas yhtä hapan...

Mukavaa keskiviikonjatkoa kaikille, yritetään jaksella mahoinemme vielä tovi
almaa vko 38
 
Alkuperäinen kirjoittaja haavemamma73:
Kärppä No kiitos kiitos, että 'ole ihan huoleti, kohta et tunne käsiäsi olleskaan edes päivisin!!' :kieh:
:D That's what I'm here for... :LOL:

Ei vaine. Oikeasti iiiiso :hug: Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että tämä ei ole niin mukavata kuin vois kuvitella (???). :xmas: Hiusten peseminen on kaikista hassuinta, sillä jostain syystä kuuman/lämpimän veden alla tunto katoaa niistäkin vähistä sormista, jotka vielä jotain tuntee...
 
Smirgelin :hug:

Mulla kanssa öisin käsien puutumista ja myös neuloessa. Ja täälläkin tosiaan aamuisin sormet aikamoiset nakit. Pitää ottaa aamuisin sormukset pois vaikka muuten kyllä oon niitä voinut pitää.

Tulin just poikien kanssa ulkoo, kylläpä sekin piristi. =)
 
Höpsötys: Onnea vauvasta! :flower:
Smirgelin :hug:
Toukka: hienoa kuulla, että viimeinkin tehdään jotain sun tilanteen hyväksi. Tosi tukalalta jo kuulosti sun olo.
Absa: hieno kuulla, että sun asuinpaikassa otetaan toi ennaltaehkäisevä hoito noin tosissaan. Tuntuu, että monessa paikassa apua saa vasta siinä vaiheessa, kun asiat on jo tosi pahasti metsässä. Ja hienoa, että olet noin hyvin varautunut vauvan tuloon ja sen mukanaan tuomaan elämänmuutokseen hankkimalla hyvän tukiverkon jo valmiiksi.

Niin ja lukeuden siihen joukkoon, jolla ei ole vielä mikään kiire saada vauvaa pihalle. :wave:
Viikonloppuna olisi tarkoitus mennä yöksi kylpylään (su-ma yö), tosin ihan tähän kotikaupunkiin ja vielä olisi kotonakin vähän järjesteltävää... Joten rauhassa saa pikkuinen mahassa asustaa. Sitten voin alkaa repiä peliverkkareitani, jos helmikuun loppuun mennessä ei mitään kuulu, sinne asti ajattelin odotella kaikessa rauhassa.

Täällä alkaa mahatauti helpottaa, koko päivä on mennyt lepäillessä. Olo on vielä voimaton, mutta eipä ole enää tarvinut vessassa juosta.

Kuume & pikkuinen 37+5
 
Smirgelin, voimia ja iso :hug:

Absa, todella hyvä juttu, että sulla on ammattilaisia tukena ja tukiverkkoa valmiina kun kotiudut vauvan kanssa!

Hassuja unia oon nähnyt vauvasta viime aikoina, viime yönä näin unta että vauva oli jo syntynyt ja puin sille vaatetta päälle, se oli kyllä aika isokokoinen vastasyntyneeks ja yritti jotain jo puhuakin :LOL:

Päivät tuntuu jotenkin pitkiltä taas, mutta täytyy nyt yrittää nauttia vielä omasta ajasta. Eihän sitä tiedä koskaan kuinka pian lähtö tulee, kun tässä ne viimeiset viikot käsillä! Lauantaina vois syntyä niin mies saisi hyvän 30.v lahjan =)

T. Kareliini ja vauveli 36+5 :heart:
 
Kiitos, joku taisi vastatakin noihin mun lyhennekysymyksiin :flower: Minkäslaisia mittoja teillä on ollut 37vk? Meillä kirjattiin korttiin BM 96, FL 74, AC 356 ja viel PA 3690. Toi bm oli joku etäisyys päälaenluusta toiseen. Kyl ne sitten löyty googlaamallakin kun vaan asiaan orientoitui..
 
Emsa Täällä meillä ei oo Stockmannia :/ Voi kun oiskin!
Kärppä Käsikäyttöistä meinasin.. Itse asiassa tilasin sen vauvattarelta, mutta ilmoittivat etteivät tiedä milloin tulee maahantuojalta joten palauttivat rahat ennemmin takaisin :( Pitää yrittää käydä vielä kattelemassa jos löytyis jostain täältä, netissähän niitä kyllä on.

Kiitos kirjavinkistä Absa ja Kimallus :)
 

Yhteistyössä