Helmimasut 2009 ~Lokakuussa~

Heipat kaikki =)
Tulin juuri töistä ja tässä mutustelen pizzaa iltapalaksi, oli ostaneet salaatit ja kaikki mammallae=) Aamulla pitääkin sit jo mennä takasin aamuvuoroon..nää ne on kivoja vuorotyön "etuja".
joulu:..aah ihana sana. Mä tein ekat tortut jo pari viikkoo sitten ja glögiä on juotu jo monet monet litrat, penskatkin kun tykkää kovasti. Kynttilöitä poltellaan paljonkin, ja muutenkin tunnelmavalaistusta ylläpidetään. Lahjat on mullakin melkein osteltu. On jo semmonen iso pussi tuolla varastossa. Mut lapsilla on molemmilla synttärit kahden viikon päästä, joten jokunen joutuu sieltä ehkä synttärilahjaksi.
Maitoasioita: Mullakin näkyy noita kokkareita yön aikana tuohon nännin päähän tulevan, muttei ole vielä vuotamalla vuotanut
Potkut: on meillä näkyny ja tuntunu jo sieltä rviikolta 16 lähtien=)
Baareista: ei ole tullu nyt käytyä. JOhtusko sitä , että nyt on vielä tässä työelämässä. Muissa raskauksissa olen kyllä melkein viimiseen asti käyny vähintään syöpöttelemässä, ja ollut kuskinakin. Mutta vahingoista viisastuu..enää ei jaksais.
;) Mulla on enää tasan 4 viikkoa töitä!! Mites muut , jäättekö jo joulukuun alusta äippikselle? Mulla on työvuorot tonne 23.11 asti, sit ole nviikon saikulla, ja sit alkaa loma=)
Huomenna pitääkin varata aika tonne sokerirasitukseen ja ti on lekurineuvola, saa tietoo tosta kohdunsuun tilanteesta. Olen vähän huolissani, kun supistelee kuitenkin aika paljon, ja sit kun töissäkin nostelee mummoja, niin tuntuu että kun ponnistaa, niin babyn jalka vähintään tunkee ulos tuolta alhaalta. Tänään olin tyttöjen kanssa uimassa, ja aivastin altaassa.. Koski niin kamalasti ja repivästi mahaan, että meinasin soittaa sille paikalle ampparin, ihan säikäytti.
LENTIS: Mimmosia vinkkejä kaipaat? Mulla on imetykset sujuneet ihantteelisesti ja olen niistä nauttinu. Molempia täysimetin sen puoli vuotta ja jatkoin reiluun vuoteen asti. Lisäksi tavaraa tullut niin, että olen sit sitä luovuttanut/myynyt kysille. Imetys on ihanaa, eikä siitä kannata mun mielestä etukäteen ottaa mitään stressiä tai repiä liikaa tietoo, Ne kyllä synnärillä sit neuvoo alkuun=)

Mutta jatketaan!
jaana ja aino rv 25+4
 
Jaana25: kaikenlaiset vinkit kiinnostavat, esim. miten voi korjata vauvan imemisotetta ja mistä tietää, että onko ote oikea. Kun sanotaan, että jos nännit haavautuvat, niin ote ei ole oikea :/ Eikö sitä siis millään voi tietää ENNEN kuin nännit alkavat vuotaa verta?

Kuinka usein imetit? (Siis millä aikavälillä).
Kun Suomessa on ilmeisesti vallalla imetys pyydettäessä, sen sijaan englanninkielisissä kirjoissa usein suositellaan aikatauluttamaan 2,5-3 tunnin välein.

Entä onko kukaan imettänyt JA pumpannut maitoa niin että esim. isä pääsisi vaikka iltaisin syöttämään pullosta? Kun mua on peloteltu, että jos vauva pääsee pullon makuun, niin sitten ei tisu enää kelpaakaan. Toiset taas sanovat,että esim. 2kk:n tisuttelun jälkeen voi tarjota myös pulloa ilman, että tulisi niitä imemisvaikeuksia tisusta.

Valitettavasti Italiassa ei imetetä kovin paljoa, enkä voi luottaa siihen, että sairaalassa kukaan opettaa asiaa sen tarkemmin, täällä äitiyslomakin on vain 3kk, niin että tuohon imettämiseen ei yleensäkään ottaen panosteta kauheasti.

Itselleni ei olisi mikään katasrofi keisarinleikkaus (niin kuin yllättävän monelle kuulemma olisi, johtunee varmaan siitä, että Italiassa sektio on jo melkein yleisempi kuin alatiesynnytys, eikä alatiesynnytystä ihailla mitenkään erityisesti), mutta tuo imetyksen epäonnistuminen ottaisi tosi lujille. Että jee, nyt sitten tietty stressaan siitä niin, ettei mulle tule sitten just tän stressaamisen vuoksi maitoa lainkaan :LOL:

No joo, oon aatellut, että jos edes jotenkin teroreettisesti hahmotan imetyksen pahimmat ongelmat jo etukäteen, niin ne on sitten helpompi ratkaista, kun imetys on jo alkanut, kun eivät tule kuin salama kirkkaalta taivaalta. :saint:
 
lentoemo-76 Mulle tehtiin viime vuonna sektio.Maitoa alko tulemaan tosi pian ja imetys onnistu hienosti. Sairaalas jouduttiin laittamaan kaalinlehtiä tisuihin,kun maitoa oli pakkaantunut niin,että meinasivat tulehtua!
mä tein välillä niin että pumppasin maitoa pakkaseen sitä varten jos mun piti käydä esim.lääkärissä niin sai isä tai muu lasta hoitanut juottaa pullosta.Meil se ei ainakaan häirinnyt imetystä.Sitä kyl tapahtu aika harvoin.
Mä muistan et sillo imemisote oli väärä vauval jos kuulu sellanen lutkutusääni!Vähän vaikeaa selittää täs! :whistle:

Tyypin äippä ja Einari 24+6
 
Huomenta! :wave:

Olipa levoton yö! :whistle: Näin niin outoja unia sillon,kun vähän sain nukuttua!Oikein missään asennossa ei ollut hyvä olla!Tarttis varmaan pönkätä niitä tyynyjä sin jalkojen al,jos se vaik auttais!Onneks ei kauheesti öisin oo tarvinu käyd vessas..viel!Päivisin ravaan kyl vessas melkeen koko ajan! :whistle:

Nyt leikkimään ton naperon kanssa,joka heräsi jo klo 5.00!! :LOL:

Tyypin äippä ja Einari 25+0
 
Huomenta,

täällä alkoi 8:s kituviikko töitä ennen joululomaa, josta suoraan mammikselle.

Imetys asiaan ei ole kokemusta ei kommenttia kun ekaa odotellaan, mutta olen aivotellut sen niinkuin Jaanakin sanoi, että turhaa stressata etukäteen. Imettää jos maitoa tulee. Monet mun kaverit on kyllä imettäneet aika vähänkin aikaa, kun ovat kokeneet sen niin sitovaksi. Katsotaan mitä tuleman pitää :) Mitään esimaitoakaan ei mulla vielä tule.
Ihanku tää naaman kukintakin olis vähän helpottanut, vaikka söin vkl:na pizzaakin..

Nyt töiden kimppuun! Hyvää alkanutta viikkoa kaikille mammoille :)

hm ja nökerö 25+4
 
Imetys on itselleni täysin luonnollinen valinta. Esikoista imetin 8 kk (olin tuolloin jo uudelleen raskaana, joten en oikein uskaltanutkaan jatkaa) ja toista sitten yli vuoden niin, että olin jo töissäkin, kun vielä imetin kerran päivässä. Vierottaminen oli lopulta helppoa. En kokenut tokan 6 kk:n täysimetystä mitenkään rasittavana tai sitovana, vaikkei tyttö huolinut edes pulloa. Päin vastoin, oli ihanan helppoa, kun ei ollut minkäänlaista pullorumbaa! Multa tuli maitoa tosi hyvin ja imetysvälitkin kasvoivat niin pitkiksi, että aloin käymään salilla, kun tytsy oli muistaakseni 4 kk. Aventin pehmeänokkaisesta mukista juominen alkoi sujua 5-6 kk:n paikkeilla, joten silloin isäkin pystyi helposti ruokkimaan vauvan. Tokalle ei kelvannut myöskään tutti koskaan. Ainoat ongelmat olivat esikoisen kanssa, kun rinnanpäät tulivat aivan sairaan kipeiksi alussa. Siihen auttoi rintakumi, vaikka "fanaattisimmat" imetyshörhöt kai vastustavat sitäkin, koska kuulemma vauva oppii "väärälle" tavalle. ;) Noh, omasta mielestäni on parempi imettää rintakumin kanssa kuin itkeä ja imettää rinnat verillä / antaa pullosta. Sitäpaitsi oman kokemukseni mukaan rintakumista pääsee eroon suht nopeasti. Tokan kanssa imemisotteen osasi ehkä korjata paremmin kuntoon, koska silloin ei tullut kipuja eikä haavoja. Ja tuohon reiluun vuoteen tähtään nytkin... Kun vauva kasvaa rinnalla, niin ei se sitten enää tunnu "ison lapsen imettämiseltä", vaikka ennen synnytystä/lapsia saattais kauhistuttaakin ajatus 1v. vanhasta rinnalla. Oikeesti 1v:kin on vielä tosi pieni. :heart:

Lenttis: Kannattaa kysellä neuvoja tosiaan sieltä itu-listalta. Tukea saa imettämiseen varmasti, mutta toisaalta listalla on ainakin ollut myös sitä henkeä, että esim. osittaisimetykseen ei välttämättä kannusteta, eikä pulloruokintaan edes rintamaidolla tms. Mutta tosin voihan olla, että ilmapiiri on muuttunutkin, onhan tästä vuosia kun olen siellä vieraillut.

Kössi
 
imetyksestä en aio ottaa stressiä. Mulla riitti viimeks maito 4kk ja sitten se lopahti kun seinään. Suihkussa ollessa tiputteli kyllä ihan tämän raskauden alkuun asti,mutta ei riittänyt syömiseen. Alkuun oli rinnat verillä ja aivan järjettömän arat, poika ei huolinut rintakumia ollenkaan ja oli kova imun tarve. Tutin kun sai niin vähän helpotti ja sitten se lähtikin hyvin käyntiin. Ja olihan se niiiiiiiiiin kätevää kn ruoka kulki mukana. Eli kyllä imetän ehdottomasti jos vaan maitoa löytyy, olkootpa miten kipeetä tahansa alkuun. Mut jos ei maitoa tule,niin sitten mennään NAN:nilla.
Minua eivät juuri ohjastaneet sairaalassa, pari kertaa hoitsu kurkkas onko imemis ote ok, totes et hyvä on ja siinä se.

Mulla on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin huono aamu ettei oo tosikaan. kiukuttaakiukuttaakiukuttaa.... :kieh: ja ihan kaikki ilman mitään syytä. *tuplanaishormonien piikkiin*

labello ja mytty 25+1
 
(yritän kirjoittaa aktiivisemmin muistakin asioista kuin vaatteiden väreistä...)
Baareilusta: mulle,kuin jollekin muullekin täällä, baari tarkoittaa pubia. Vähän on enemmän väsyttänyt, mutta lähden kyllä joka kerta kun pyydetään. Muista kuinka itseä on ärsyttänyt ne ihmiset, jotka lapsen saatuaan katoavat jonnekin avaruuteen enkä halua siihen sakkiin kuulua (epätoivoinen yritys ehkäpä, mutta katsotaan kuinka käy...). Mukavaahan se sitäpaitsi on tavata ihmisiä ja olla sosiaalinen nyt kun vielä on "omaa aikaa". Voin vaan kuvitella, että helmikuun jälkeen tilanne on hiukan erilainen. Käydään miehen kanssa yhdessä ja erikseen, viimeksi reilu viikko sitten tultiin kotiin kl. 5. Olin melkein ylpeä itsestäni sen jälkeen :LOL: Muuten kun sitä on muuttunut sellaiseksi khröm unikeoksi eikä muuta tee kuin nukkuu...
Minäkään en imetyksestä ajatellut stressata. Toivottavasti onnistuu ja jos ei onnistu niin sitten ei. En aio sen takia tuntea huonoa omaatuntoa. Nestleltä en kuitenkaan aio alkaa maidonkorvikkeita ostamaan:)
Niin olen unohtanut kertoa sairaalan. Mitä luultavimmin SÖS eli Södersjukhuset tai sitten Danderyd. Tukholmassa kuitenkin, mutta siellä ei varmasti voida luvata paikkaa tietyssä sairaalassa.
Melkein kateellisena luen teidän mammalomista. Minulla on tässä opiskelut päällä ja yritän gradua kirjoittaa ennen ötökän syntymistä. Onko kellään muulla kokemusta opiskeluista raskausaikana ja mahd jopa äitiyslomalla?
 
unikeko80 Esikkoa kun odotin opiskelin vielä.Poitsu synty maaliskuussa ja valmistuin kesäkuussa.Loppuaikana tein opinnäytetyötä ja sit ku poika oli syntynyt niin pari kirjallista tehtävää.Yhen tentin tein aika loppuvaiheessa ja supisteli niin penteleesti! :whistle:

Tyypin äippä ja Eianri 25+0
 
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Olen ollut nettipimennossa ja "pakosalla" kotoa; meil nimittäin lakattiin lattia viime viikolla ja ei minun astmataipumuksella voinu olla samassa paikassa lakan hajun kanssa... :p

Imetyksestä ainakin ollu puhetta... Olen imettänyt kaikkia kolmea aiempaa lasta, esikoista vähiten eli 8 kk ja keskimmäistä pisimpään eli kaksivuotiaaksi :) . Kokemukseni mukaan (siis ainaki mulla) rinnat ovat aristaneet ensimmäisinä päivinä/viikkoina vaikka imemisote olisi ollut ihan oikein... Mutta sen jälkeen olen kokenut imettämisen pelkästään helppona ja vaivattomana ruokailumuotona. Meillä kyllä kaikki ovat huolineet tarvittaessa myös lypsettyä maitoa pullosta tai sen puutteessa korviketta. Eli äiti on tarvittaessa päässyt rentoutumaan vaikkapa kaupungille =) =) =) Niin ja ovat sitten kyllä taas huolineet rintaa, vaikka saaneet välillä pullosta... Esikoinen itse asiassa sai melkeen puolet lypsettynä pullosta: olin opiskelija siihen aikaan ja likkaa hoiti usein joko isä tai muut opiskelijat tilanteen mukaan (siis jos ei voinut ottaa luennolle mukaan tms.) Että unikeolle terveisiä: rauhallisen vauvan kanssa opinnot etenivät vauvavuotenakin... Toisen kohdalla se ei sitten ehkä olisi onnistunutkaan :/ siis jos ensimmäinen olisi ollut toisen luonteella varustettu :LOL:

Joulua odotellaan kovasti täälläkin. Rakastan laittaa jouluksi jotain uutta sisustukseen ja nautin kynttiläilloista... Tänä vuonna ehkä odotan vielä enemmän; alkaanhan joululta äitiysloma ja kauan odotettu katko työelämään. Haavemamman sanoin "8:s kituviikko ennen joululomaa ja mammista..." Tänään en kylläkään vielä ole töissä, mutta tänään sain viimein luvan huomisesta alkaen yrittää tehdä töitä (olen siis supistusten takia ollut saikulla). Eniten tässä kotona olemisessa rasittaa se ettei oo varmuutta mennäkö töihin vai ei.... Siis jos olisi saanut tiedon ettei enää ollenkaan ennen äitiyslomaa voi olla töissä, ois voinut jättää työt "jonkun toisen niskoillle". Mutta kun ei, on koko ajan ollut jopa stressaavaa huolehtia kotona töiden etenemisestä.... (siis ymmärsiköhän kukaan mitä yritän sanoa !?!?!?!? :LOL: )

mutta nyt palstatilaa muillekin ja maitokauppaan!!!

Mukavaa alkanutta viikkoa toivottelee lillip ja mahamönkiäinen 26+0
 
Hei labello kiltti, jos viittisit kohdalleni korjata laskettu aika 5.2 PHKS ja poikalupaus sekä esikoinen ois tulossa.

Vaikkakin en ole jaksanut kirjoitella tänne olen kuitenkin käynyt lukemassa melkein päivittäin, on paikkakunnan muutto takana ja nyt olen siis Lahtelainen, toisaalta on ollut kivaa olla uudessa ympäristössä mutta kaikki kaverit kun jäi tuonne kehä 3 toiselle puolelle niin välillä tulee pientä ahistusta kun ei oo oikein ketään kenen kanssa kasvotusten jutella. Vaikkakin uudessa työpaikassa on ihan kivoja työkavereita, mutta niitäkään ei enää oikein näe kun selkäni ei kestä mummojen nostelua, joten tää palsta on vähän niinku ollu kaverina... Eli jos joku on samassa tilanteessa tai haluupi täällä Lahden seutuvilla tutustua uuteen tulevaan koht 28v äippään niin ois hirmu mukavaa mennä kahville... :wave:

Imetyksestä ei ole omakohtaista kokemusta mutta olen itse ajatellut pääsääntöisesti imettää sekä pumpata pulloon jotta isikin pääsee syöttelee ja äiti vähän vapaalle, vaikka ihan rauhassa kavereitaan moikkaa. Ja siten yötä vasten olen kuullut että kunnon tankkauksesta on apua unien kannalta joten varmaan tulee tuttelia tai nannia käytettyä, ku en nyt just muista kummassa oli enemmän energiaa. Olen ollut töissä synnyttäneiden osastolla ja siellä kyllä neuvonut äitiejä imetyksen suhteen mutta jotenkin kyllä omalle kohdalle toivoisi myös ammattiosajaa kertomaan miten se nyt pitikään tehdä, välillä tuntuu että itse ei osaa enää mitään tai on tullu vaan niin epävarmaksi mikä on hyvä ja oikein...

Baareista sen verran että en ole oikein muutenkaan ollu parin viimeisen vuoden aikana ollut kova käymään ja en kyllä tunne siitä puutettta nytkään, tuli sinkkuaikana käytyä ihan liian paljon... viime vuosina on lähinnä riittänyt koulun risteily pari kertaa vuodessa, ja se kyllä vähän harmittaa kun nyt tämän syksyn risteily jääpi väliin.

Me käytiin 4D ultrassa Femedassa, oli ihana ja koko rahan arvoinen kokemus, saatiin varmuutta siitä että vauva voi hyvin, ja lisäksi nähtiin poitsumme kasvot, en ole nähnyt maailmassa mitään niin suloista kun oman vauva nassu, lisäksi mukaan tuli DVD jota voi haikaillen katsella.

Siinäpä se sitten.... tällä kertaa yritän jatkossa kijoittaa useammin..

Toukka rv 25+4
 
Tuunpa vastaamaan baarigalluppiin, kun kuulun siihen harvaan joukkoon, joka käy raskaanakin usein. Mua ärsyttää vähän tää suomalainen meininki, että baarissa voi käydä muka vaan kännäämässä. Me käydään kavereiden kaa tosi paljon viikollakin pubeissa ja klubikeikoilla vaan kahvilla tai sit silleen et ne ottaa yhet, parit. Tykkään käydä myös tanssimassa mut nyt mahan kanssa en kehtaa enää. ;) Mutta aika on rajallista, joten jostain on tarvinnut tinkiä. En katso esim TV:tä lainkaan. Vaikka oon tosi kiireinen niin en halua olla sellanen perheellinen joka "käyttää ystäviään" vaan sillon kun seinät kaatuu päälle ja pitää päästä purkamaan jollekki. Näitäkin on ja ymmärrän kyllä senkin tavan. Meitä mahtuu niin moneen junaan, jokainen taaplatkoon tyylillään...
Mut Unikeko, ihan hyvin sitä ehtii näkeen ystäviään vauvan synnyttyäkin. Se on vaa kiinni itsestä kiinni miten järjestää aikansa.=) Ja tosta opiskelusta niin mä opiskelin viimeks raskausajan, valmistuin ennen LA:ta. Tällä kertaa aion opiskella äippälomallakin, katotaan kui käy ;)

Labellolla on muuten ihana maha! Ja muilla kans!
 
Labellolla on niin sievä pallomaha :)

Imetyksestä: esikoisen kanssa mentiin kokoajan lisämaidolla kun ei oma riittänyt. Parisen kuukautta sinnittelin, mutta välillä tuntui turhauttavalta kun joutui kuitenkin aina pullosta antamaan lisää niin päätin sitten lopettaa. Saa nähä miten tämän kanssa. Neuvolassa yksi terkka tuntui syyllistävän tosta imetysasiasta silloin ihan hirveästi ja tuntui välillä pahalta kun ei vaan voinnut mitään. Kun ei tullut niin ei tullut, minkä sille voi.

Baareista: viimeksi kävin muutaman kerran miehen seurana ja oli itekin kiva nähdä ihmisiä. Käydään yleensä ihan pubeissa. Nyt en ole käynnyt mut varmaan tulee kyllä pyörähettyä jossain vaiheessa.

Tänään piti olla neuvolalääkäri mutta soittivat että on sairastunut :( Olisi ollut ihan kiva mennä kun tuntuu että oisi asioitakin kysyttävänä. Torstaina koitetaan uudestaan jos on jo terve. Toivottavasti, kun ensi viikoksi lähtään sukuloimaan.

Sellaista viellä että meinaa ruoat nousta taas ylös, ei niin kuin närästää vaan yhtäkkiä vaan nousee, huipannut myös. Muutenkin inhottava olo kun ei ole päässyt oikein ulkoilemaan kun vettä vaan sataa. Kyllä se vaan tekee hyvää kun yksin pääsee pikkaselle lenkille!

Keltamo rv26+1
 
Hävettää kun en ole saanut aikaiseksi kommentoida mihinkään pitkään aikaan :ashamed: olen kyllä lukenut kaikki viestit ja päivittäin käynyt tarkkailemassa kuulumisia.

baareista: Kävin kuskina alkuraskaudessa kun maha ei vielä näkynyt. Mulla oikeastaan loppui baareissa kulkeminen kun aloin tuota ensimmäistä odottamaan, joten en ole asiaa sitten sen kummemmin edes miettinyt.

Lentis: Mä kans täysimetin tuota esikkoa sen puol vuotta ja luovutin maitoa tuonne KAKSiin. Imetystä en sen kummemmin miettinyt ennen synnytystä, tai siis mietin sen verran että kiva jos imetys onnistuis ja maitoa tulis, mutta ajattelin että ei se auta etukäteen hirveesti murehtia kun ei tuota asiaa pysty oikeen harjoitellakaan etukäteen. Pullolle ei oppinut tyttö ollenkaan kun oli tissin makuun päässyt, tai olis varmaan oppinut, mutta kun ei ollut niin pakottavaa tarvetta opettaa niin imetin vaan ihan suosiolla. Meillä imetys oli lapsentahtista, kuitenkin niin että tissillä ollessa piti oikeasti syödä, että jos yritti jäädä vaan roikkumaan niin sit otin tissin pois suusta. Tosin alussahan pieni vauva pitää hengänhdystaukoja syömisessä kun se käy niin voimille, mutta äkkiä sen oppi tunnistamaan että milloin siinä tissillä roikutaan vaan huvikseen. Pienestä asti nukkui tyttö päiväunet omassa sängyssä tai vaunuissa ja yöunille meni omaan sänkyyn, mutta ekan syötön yhteydessä jäi viereen nukkumaan että oli sitten itselle nuo yösyötöt vähän helpompia. Me jouduttiin alkuu käyttämään rintakumia kun tytsky syntyi pienipainoisena ja ei oikeen saanut otetta, sit vaan kokeilin aina välillä huvikseen että onnistuisko ilman, ja yks kerta se sitten onnistui ja rintakumi jäi pois käytöstä :) Sen väärän otteen kyllä huomaa siitä että se käy kipeetä jo ennen kun ne rinnanpäät haavautuu. Ja se väärä imuote näyttää vähän siltä kun vauva yrittäis juoda pillillä tai jotain :LOL: Eli huulet on silleen pienenä kun se imee vaan nänninpäätä, oikeessa otteessa ne huulet on ihan silleen"rentona" ja menee vähän niinku jopa rullalle ulospäin... Onpas hankalaa selittää... no, palataan tähän asiaan sit viimestään kun vauva on syntynyt :heart:

omaan napaan ei mitään kummempia, harjoitussuppareita tulee aina välillä.

Aply rv 26 tasan
 
En oo hetkeen mitään kirjoitellut tänne, lukenut oon miltei päivittäin, mut jotenkin oon laiskistunut kirjoittamisen suhteen... Yritän parantaa tapani :)

Tänään olin rakenneultrassa, kaikki oli vauvalla hyvin. Oli taas hienoa nähdä se oma vauva kuvassa :) mua vaan jäi harmittaa kun sukupuolta ei näkynyt :( täytyy vaan ostaa niitä neutraaleja vaatteita, ja sit vaikka muutama punainen ja sininen vaate, voihan ne antaa lahjaksi joskus jollekin mitä ei ite tartte :) kumminkin mä haluan että pikkuisella on myös muutama sellainen vaate josta voi päätellä kumpaa sukupuolta lapsi on, vaikkakin pystyy sen toki kertomaakin ;)
mut nytpä saa sit kumminkin jännittää loppuun asti et kumpi sieltä on tulossa ;)

labello lisäisitkö mulle synnytyspaikaksi SEKS (seinäjoen keskussairaala). Kiitos :)

imetyksestä: mä meinaan imettää sen puoli vuotta, jos vaan mahdollista. Kiva kuulla et monella imetyksestä hyvät kokemukset, onhan se helppo ruoka ottaa mukaan :)

Joulua täälläkin odotellaan kovasti, kohta pitäis alkaa kortteja väsäämään :)

Miiuliini ja smurffi 22+3
 
:wave:
Taas alko työviikko |O , niin pal väsyttää taas koko ajan

karvatonkoira Maitoo on alkanu tulee, väritönt ja värillist, ei paljon mut kuitenki. Eile ku oltii touhuumas ni lähtiki urakal valuu ja hommien jälkee tyrehty taas vähemmäks :whistle: .
Viime viikol tuli kans tosi kipeeks ja pinkeeks tissit ku ilmesest alko täyttyy maidost tai jotai.

vimi Potkut tuntuu ja näkyy ulospäin, on pitkään näkyny. Baaris en käy ku en jaks valvoo ees kauaa ja ei jaksa nsiin mökäs olla.

Mytty09 Vaunut on nettiliikkeestä ja en osaa vielä sanoo minkälaiset on käytössä.

niiskunenä-78 Häpyluu on tosi kipee. En voi kävellä pal mitää ja kämppää en pysty imuroimaa, koska sen tuntee kyl sit viimeistää seuraavana päivänä ja sit saa kävellä haarat levällää.

Melko nopeest toi vatta tuntuu täsä vaihees kasvavan ku viime neuvolas pari viikkoo sit oli muistaakseni kohdun pohja navan korkeudel ja nyt se potkii jo reippaast navan yläpuolel jo.

Nyt on kans tasan 8viikkoo joululoman alkuun ja sen jälkee ei oo ku muutama päivä duunii ja sit alkaa äippäloma :D pitkält toi 8 vk kyl tuntuu nyt...
rv 23+3
 
helou!!

taas sain hetken aikaa ja nyt täytyy raapustaa kun päivät menee joutuin vaikka saikulla olen äitiyslomaan asti.Supisteluittakaan en ole ollut, näkyy nyt aika pienestä ottavan.. Ja mun masu on pudonnut jo alas..Mä oikein säikähdin kun huomasin että oho, mihin se on valahtanut, ja mun kaveri joka on kätilö niin tuumas kyllä samaa..Toivotaan että vaikka alhaalla roikkuukin jo, että pysyisi siellä vielä kauan.

IMETYS; kahden ekan pullovauvan jälkeen olen kamppaillut että olen saanut muut imemään ja hyvin onnistunein tuloksin täysimetyksellä 7 kuulle ja osittain toiselle vuodelle. Mulla on hyvin oma maito riittänyt vauvalle yöksi, ei ole tarvinnut tuhtimpaa ja kaipa niiden kuuluukin herätellä äitiä öisin tisu hommiin alkukuukausina..musta on ihanaa ollu yöllä herätä tisuttelemaan, sillä mun työ on sellaista ollut että yö sydämellä lähdetty töihin hälyytykseen ja tultu kun keritty, nyt jotenkin nautin että vaikka joudun heräämään mutta saan olla kotona..Eli mulla on äippälomalla helpompaa herätä vaan antaan lapselle tisua kuin töissä pakkasyössä :LOL: :kieh:

BAARIT; olen käynyt ja tulen käymään, tykkään peevelisti tanssia ja mun kapakka käynnit muutoinkin on muuta kuin humala hakuisuus.mulle riittää hyvin usein limpparilinja vaikken odottaisikaan.Mutta ei sinne polte ole, nyt eikä aiemmin.

Mutta ei kummempia masuun kuulu, paino ei nouse taaskaan vieläkään ja lähete lähti taas kontrolleihin ja muihin äitipolille,Vauva tähä asti kasvanut hyvin vaikka äitee riutuu ja laihtuu, mutta toivotaan että jatkossakin kasvaisi hyvin, ja kaipaisin kyllä itse muutaman imetyskilon itselleni..

Nyt päikkäreille, voikaa hyvin. Mulla alkoi jo 27+ viikot (26+0)helpottaa kun vauvan selviytyminen olisi 80-90% luokkaa jo, jotenkin olen varautunut jostain syystä ennenaikaiseen..

:heart: Sini
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttu:
Möökö: Vuoto ei siis tullut emättimestä? Olisko mahdollista, että veri olis tullu virtsateistä? Mullahan noin kävi, että verta tuli virtsan mukana ja lääkärin mukaan johtui siitä, että virtsateiden limakalvoilta tihkui. Limakalvothan ovat paljon herkemmät ja verekkäämmät raskausaikana. Toivottavasti vuotoa ei kuitenkaan enää tule. :hug:
Tinttu & Pikku-ukko rv 25+4

Moi!!
Ei se näyttänyt tulleen ainakaan, koitin pyyhkäistä mutta ei sieltä mitään veristä tullut..?!? Olis kai se mahdollista, että se virtsateistäkin olis tullut...ei ole enää tullut, ei kipuja ja vauva liikkuu paljon niin en lähtenyt näytille minnekään.Soitin neuvolaan ja th sanoi, että pitää mennä ä-polille jos vielä tulee. Mullahan on se verenohennuslääkitys, joka vaikuttaa siihen, että sitä verta vielä helpommin....mutta kyllä tää tästä, kiitos!!

:hug:

Imetyksestä meinasin kirjoittaa mutta jatkan toiste, alkaa maha tulla kipeäksi kun on niin nälkä jo...

:p

:wave: Möökö ja muru 25+1 :heart:
 
pur
Alkuperäinen kirjoittaja KössiKenguru:
Imetys on itselleni täysin luonnollinen valinta. Esikoista imetin 8 kk (olin tuolloin jo uudelleen raskaana, joten en oikein uskaltanutkaan jatkaa) ja toista sitten yli vuoden niin, että olin jo töissäkin, kun vielä imetin kerran päivässä.

Mä jäon miettii tota. Miks et uskaltanu? Mä kun oon aatellu vääntää mukulat putkeen, niin tota jäin miettii, et onks siihen joku este ja mikä.

Väsynyt olen kunon tullu nukkutuu huonosti. Muuten kaikki mallillaan.

Mitä vakuutuksia muilla on lapsille hommattu tai hommauksen alla? Mitä maksaa ja mistä?
 
meillä menny viikonloppu älynopeeta, nyt ukko töissä ja mä tytön kaa kotona..

vähä tässä pelottaa ootella huomista aamua ja tätä iltaa. kahden maissa tuntu että jotain loprahti housuihin, ei siis pissaa vaan aivan ku ois lapsivettä tullu (esikoinen synty lapsiveden tihkumisella 39+4, ja siitä sitten suoneen kännistystipat menee että supistuksia alko tulee).. soitin neuvolaan ja sanoivat että pitää mennä heti kemiin synnärille jos olo pahenee, tuntuu että lisää tulis tai supistuksia tai muuten pahempi olo alkaa tulemaan. muuten meen huomenna aamusta 8.00 käymään neuvolassa ja kattoo mitä tilanne näyttää, onko lapsivettä vai ei. ja onko paikat vielä kondiksessa, vai ei.. pikkasen jännittää..

imetyksestä: mä en voinut esikoista imettää ku vajaa 2 viikkoa, kun siitä ei vain tullut mitään, ja aion tästä toisesta vaatia kaikki mahdlliset avut ja neuvot kun laitokselle meen. kuhan nyt sitten ei vielä ihan tässä kpohta puolin syntys..

baareilusta: mä kävin tytin aikana kerran baarissa ja "tavoite" olis nytkin päästä käymää, mutta en tiiä sitten miten uskaltaa, kun suppareita tulee niin helposti ja jos tämä vielä on lapsivettä mitä tulee.. mutta ei mua oo oikein koskaan innostanu koko baareilu..

t.pia, tytti 10/06, nökö 25+2
 
sleeping
Hei!

Viikonloppu meni vatsataudissa. Esikoinen on edelleen toipumassa ja itselläkin on vielä hiukan heikko olo. Kuopus ja mies säästyi vatsataudista täysin.

Tänään kävin taas ultrassa. Kaikki hyvin ja taas kolmen viikon päästä pitäis mennä uudelleen. Onhan se kiva nähdä vauveli niin usein, mutta ihan turhaa mun mielestä käydä näin usein kun ei tuo vauva vielä kasva liikaa. Ja joka käynnistä täytyy maksaa 22e. Verensokeritkin on pysytelleet ihan hyvinä, joten en tiedä miksi ravaan tuolla ultrassa koko ajan. Enkä tietenkään kysynyt... :ashamed:

IMETYKSESTÄ: Mulla on kummankin sektion jälkeen lähtenyt imetys hyvin rullaamaan, vaikka molemmille pojille annettiin pullosta maitoa sairaalasta. Maito nousi esikoisen kanssa kunnolla muistaakseni toisena tai kolmantena päivänä ja kuopuksen kanssa seuraavana päivänä. Maitoa ei tullut tippaakaan ennen sektiota eikä tule nytkään. Mulla on myös imetyksen ja pulloruokinnan yhdistäminen onnistunut.
 
Heips taas,

Kituviikot tosiaankin, ei vois työt vähempää kiinnostaa! :headwall: Monesta uudesta asiastakin tulee vain ajateltua, että ei tämä minua koske... Yhden kerran laskin myös nuo jäljellä olevat viikot ennen ä-lomaa. Onhan niitä vielä.

Pur: Tulin raskaaksi kun esikoinen oli 6 kk ja keskenmenon pelko oli yksi syy siihen, että lopetin imetyksen 8 kk:n kohdalla. Tosin se ei ollut ainoa tai edes pääasiallinen syy, vaan muutenkin tuntui sopivalta ajankohdalta lopettaa (nyttemmin kyllä olen kääntänyt kelkkani täysin, ja 8 kk tuntuu itseasiassa aika vähältä ajalta). No, anyway, olin lukenut, että imetys saa kohdun supistelemaan, mikä voi edesauttaa keskenmenoa. Myöskään neuvolassa ei mitenkään kannustettu jatkamaan imetystä, vaikka ei kiellettykään. Onhan niitä paljon tarinoita tandem-imetyksistä sun muista, että varmaan onnistuu imetys läpi raskaudenkin. Itseltäni alkoi myös maidontulo vähentyä, mutta se ei välttis johtunut raskaudesta, vaan siitä että esikko söi 8-kuisena jo aika paljon muuta ruokaa.

Baarit: Enpä ole hirveästi baareillut ennen raskauttakaan, kun mieluusti viikonloppuisinkin olen klo 22 mennessä omassa sängyssä. :LOL: Ja nykyisin nukuttaa vielä enemmän. Ennen kun tiesin olevani raskaana, ehdin kyllä käydä pariin otteeseen ulkona. Ja nyt tiedossa on parit pikkujoulut, joista ainakin toisissa ajattelin lähteä myös jatkoille. Ans kattoo sit, miten mamma jaksaa. :D

Yöimetykset: Toisen vauva-aikana multa saatettiin kysyä, kuinka monta kertaa vauva syö yössä, enkä pystynyt heittämään kuin jonkun epämääräisen arvion. Oikeasti ei ole hajuakaan asiasta, ehkä 1-5 kertaa? En itsekään enää alun jälkeen kunnolla herännyt imetyksiin, imetin molemmat rinnat samalta puolelta ja nukuin itsekin. Täytyy sanoa, että toivon erittäin hartaasti, että sama onnistuisi myös tämän kolmosen kohdalla.

Opiskelu: Juu, kyllä _olisin voinut_ opiskella kahden pienenkin kanssa. Sain molemmat nukkumaan leppoisat 3 h:n päikkärit samaan aikaan, ja olisin mainiosti voinut tehdä gradun niinä kuukausina valmiiksi, mutta arvaatkaa tuliko tehtyä. :whistle: Sen sijaan graduseminaariiin menin, kun kakkonen oli 7 kk:n ikäinen. Äitini hoiti silloin lapsia. Valmistuin sitten myöhemmin täyden päivätyön ja muksujen ohessa. Jos motivaatio on riittävän korkealla, niin varmasti opinnot sujuvat myös äippälomalla.

Kössi 25+4
 
Imetyksestä: Täysimetin esikoista sen puoli vuotta ja osittain vähä yli vuoden ikäiseksi. Toivottavasti sama onnistuu nytkin kun niin hyvää "imetysrauhaa" ei ole. Esikko vaatii huomionsa varmaan just sillon kun pitäs imettää. ;)

Mulla on lähtenyt paino lopultakin nousuun, johtuu kenties siitä että jumppaamista on joutunut rajottaan kun supistelee. Ja syön suklaata ihan hirveesti, koko ajan tekee mieli! :ashamed:

heh, bongasin tänään muuten ensimmäisen hikan vauvalla. ;) Hassusti pieni hytky siellä. Ja kuulo on vissiin alkanut toimimaan, käyn melkein viikoittain noilla klubikeikoilla ja viimeks vauva alkoi jytäämään aina kun bändi aloitti. Aiemmin en oo moista huomannut.

Sleeping: meillä tyttö oli myös mahataudissa viikonloppuna, just sopivasti kun oli mummolassa hoidossa. Mulla oli jo yks vatsatauti tässä raskaudessa enkä haluais sitä kauheutta enää tän odotusajan aikana kokea. Olin tosi heikossa kunnossa varmaan 3 viikkoa. Nyt toivotaan etten saa sitä, pelkään että synnytys käynnistyis kun noita supistuksiakin on... Paranemisia teidän perheelle. :hug:
 
Tuohon imetysasiaan kommentoin omia kokemuksia:

Esikoista imetin 3,5kk ja kuukauden sain vielä pulloon pumpattua. Esikoinen ei koskaan osannut imemisotetta ja meillä oli rintakumi käytössä, pojalla oli n. 4viikkoisesta alkaen kauheat rintaraivarit ja meillä imetrys meni niin, että ensiksi kumi rintaan, sit istumaan, vauva syliin ja tissille, ja sit mä hytkyin edestakaisin, että poju oli hiljaa. Maitoa tuli vaikka kuinka, mutta se ei edistänyt asiaa :( TUOLLOIN olisin kaivannut apua, mutta neuvolsta sanottiin, et "älä ota stressiä, anna pulloa" No sit annoin pulloa ja pikkuhiljaa se tissi jäi kokonaan pois. Mulle se oli kova paikka.

Neitiä imetin 7kk asti kunnes kyllästyin olemaan puruleluna. Neiti ei myöskään osannut tuossa iässä enää syödä muuten kun silleen, et minä makasin... Alkoi tuntumaan vähän hankalalta. Tässäkin asiassa olisin kaivannut apuja, mutta ei meillä ollut edes tietokonetta silloin.

Kolmosta imetinkin sit 6kk täysimetyksellä ja kokonaisuudessaan 1v2kk. Tuolloin oli netti, josta sain apua tarvittaessa :D
Tätä nelosta haluan imettää niin pitkään kun mahdollista, silleen, et pysyy terveen järjen rajoissa. Mutta eipä sitä tiedä, että mitä ongelmia sitä tulee.
Kakkosesta ja kolmosesta luovutin maitoa sairaalaan muutaman kuukauden ja siitä sai ihan hyvät rahat, suosittelen kaikille, joilla maitoa tulee reilusti yli omien tarpeiden!!! Saa rahaa ja hyvän mielen kun auttaa pikkusia keskosia :heart:

-kyrsä ja nappula 23+3
 

Yhteistyössä