Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Onnea Jaana ja Siniraita! :flower:

Täälähän alkaa poksua ihan urakalla, jännittää aina kun sivuille tulee, että kukahan se on sitten seuraava :heart:

Oma olo on aika kaamia...kuitenkin toivon, että viikonlopun yli pysyis Pikku-Ukko :heart: kammarissaan, mulla kun on vielä siivoukset kesken ja vauvan sänkykin vielä laittamatta. Eilen siivosin ja riehuin oikein urakalla, illalla saunottiin ja aamusella tuli kehiin se kolmaskin "ässä" ja olen ollu kyllä koko päivän niin uskomattoman kipiänä että....

Uni ei taho tulla silmään iltasin, ihan käsittämätöntä kukkumista, öisin tulee oikein aika pitkäksi. Eilen nukahdin 4.30 jälkeen ja herätys klo 7.00 :headwall: Mulla on aina loppuajasta menny niin, että ensin valvotaan viikkotolkulla ja just ennen h-hetkeä tulee nukuttua muutama yö erittäin sikeästi. Mutta ei tämmöstä totaalista unettomuutta ole ollu aikasemmin. Magnesiumia koitan syödä päivittäin ja panadolin napsasta vaikeimpina öinä :ashamed:

Hb on sitten laskenu olemattomiin, kokonaiset 88! Ja lähtötaso elokuussa oli 144...rautaa olen syöny kuukauden ajan. Kokeisiin jouduin ja selvis, että mulla on myös foolihappotaso matalalla, ens viikolla pitäs olla myös äitipkl-käynti tuon hb:n takia. Onko muilla noin hurjan matalaa hb-arvoa? Ja kun ruokahalukin on kadonnu jonnekkin, pitäs syyä lihaakin välillä, mutta kun ei kertakaikkiaan saata..Mulle maistuu kyllä jääsalaatti ja jäävuorisalaatti (sellasenaan, isoina palasina :) ), porkkanat, maito, ruisleipä ja juusto...siinäpä ne sitten onki.

Limatulpasta: mulla on limatulppa irronnut kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa sisätutkimuksen jälkeen ja synnytys on alkanu siitä noin 1-3 vrk: n kuluessa. Tosin viikkoja on ollu joka kerta 40+ ja tilanne on ollu "viittä vaille" muutenkin. Eli ensin on tullut limaa heti tutkimuksen jälkeen, sitten muutaman tunnin päästä ruskehtavaa limaa, kohdunsuu on tullut kipeäksi. Kun supistukset on alkaneet jonkin ajan kuluttua niin lima on muuttunut paksummaksi ja veriviiruiseksi ja lopulta kunnon tulpaksi. Olipas tarkka kuvaus :snotty: Mulle tehtiin nyt tiistaina sisätutkimus ja tunnistin samantyyppistä kipua kohdunsuulla koko loppupäivän, mutta tilanne ei varmaankaan ollut vielä tarpeeksi kypsä. Makoilin kuitenkin varuulta aina välillä ja otin panadolin.

Toivotan teille hyviä vointeja mammat! Levätkää ja kerätkää voimia!

Ja vauvantuoksuista, ihanaa arkea kaikille, jotka ovat jo kotiutuneet nyytin kanssa :heart:

Muumiska ja Näppylä 37+2 :wave:
 
Toukka: hyvä kun sulla on huomenna neuvola, kun kyllähän toi 3kg noin lyhyessä ajassa kuulostaa melkoiselta turvotukselta. Oletko syönyt paljon suolaista ruokaa?

Mä kanssa luin paljon noista raskausmyrkytyksen oireista, kun mulla on se raskausmyrkytykselle altistava geenimutaatio ja luin myös, ettei "lievemmissä" raskausmyrkytyksissä virtsassa välttämättä ole proteiineja. Siksi mä mittailenkin joka toinen tai joka kolmas päivä verenpainetta, onneksi on pysynyt toistaiseksi alhaisena.

Tai siis nousee se aina välillä kun olen jännittynyt, esim. kun mut otettiin sairaalaan kontrolloitavaksi, se oli 150/90 eli hurjan korkea, mutta sitten kun olin ollut käyrillä ja muutenkin rauhoittunut, niin se olikin 120/60! Melkoinen ero, mutta eka kertaa mitattaessa mulla oli sykekin levossa 110! :eek:

Onko sulla muuten tarkastettu kohdun/istukan/napanuoran virtauksia? Kun luin, että niistä näkee parhaiten, onko todellista raskausmyrkytyksen riskiä. Korkea verenpaine ei kuulemma välttämättä merkkaa raskausmyrkytystä vaan nimenomaan häiriöt istukan verenkierrossa. Mulla on nyt tsekattu erikseen sekä istukan virtaukset että napanuoran virtaukset, ne olivat niin hyvät, että gynen mukaan mulla ei käytännössä ole enää raskausmyrkytyksen riskiä. Mutta paineita mittailen kuitenkin loppuun saakka.

Tsemppiä!
 
Huomenta vaan! Täällä taas yks aamun aikainen hereillä :whistle: juuri kun olin ihmetellyt, että yöt menneet niin hyvin ettei oo tarvinnu edes pissalle nousta..niin kuinkas taas kävikään.. yö oli yhtä pyörimistä kipeiden paikkojen takia; vihlaisuja alapäässä, ristiselkä kipeenä jne.. nyt on sitten taas närästyskin tullut riesaks :( Aamupuuro on jo syöty ja miehelle kahvit keitetty kun lähti kuuteen töihin, lehdetkin jo luin ja koiran kanssa käytiin pihassa. Aivan valtavasti tullut lunta yön aikana, harmi vaan ettei uskalla alkaa lumitöihin :/

Onnea myös Siniraidalle vauvan johdosta :flower:

Viimeyönä oli jotenkin kummallinen olotila, että tää vauva syntyis jo melko pian, jotenkin sellanen selittämätön tunne.. voi olla kyllä tätä loppuajan hermoilua! Sitten ei tullut kyllä yhtään uni silmään kun alkoi miettimään kaikenlaista :whistle:

Tänään sit alkoi äippäloma virallisesti =)

T.Kareliini ja vauveli rv 35 poks :heart:
 
Onnea Jaana ja siniraita! :heart: :heart:

Sairaalassa oloajasta: mä olin sairaalassa esikoisen syntymästä 3vrk ja kuopuksen 2vrk.

Esikoisella mulla irtosi limatulppa 24.8. päivällä. Yöllä heräsin supistuksiin ja 25.8. aamulla poika syntyi. :heart: Kuopuksen syntymä alkoi supistuksilla.

Molemmat pojat on syntynyt ennen la:ta. esikoinen 39+4 ja kuopus 38+6. Jotenkin nytkin sitten sellainen tunne että syntyy ennen la:ta mutta eihän sitä koskaan tiedä.. Alkaa nyt jo olla tuleva synnytys mielessä joka päivä ja jatkuvasti... :p

sadee80 35+5
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille!

Liityin tähän helmimasuihin jo viime vuoden puolella vakaana aikomuksena pysytellä keskusteluissa mukana aktiivisesti mutta niin vain tasoni on ollut epäsäännöllinen taustailija. Nyt sitten äippälomalla ja voimien ehtyessä muulta aktiivisuudelta löysin taas tämän pinon ja oli ilo lukea muiden kokemuksia kun ei ole tuttavapiirissä tällä hetkellä ketään tässä vaiheessa raskautta vaan ovat vasta raskautensa alkuvaiheissa.

Minulla on tänään viikkoja kasassa tasan 36 ja eilen alkoi tuntua menkkamaisia kipuja siivoilun lomassa eli niinköhän tässä alkaa kroppa valmistautumaan koitokseen? Yöllä heräsin kolmeen otteeseen melkoisen koviin menkkamaisiin kipuihin mutta nyt aamusta ei ole tuntunut taasen mitään. Yhtään en kyllä pistäisi hanttiin vaikka pääsisin synnärille jo viikon parin sisään koska vauvan painoarvio tällä hetkellä on jo 3 kg. Maanantaina olisi seuraavan kerran neuvola ja edellisestä käynnistä on jo pari viikkoa joten saapi nähdä onko vauva jo kuinka asettautunut lähtöasemiin. Pää alaspäin poju kuitenkin pollottaa ja toivottavasti pysytteleekin niin.

Univaikeuksia on myös muillakin ilmeisesti näin loppuviikoilla? Tämä oli asia joka yllätti minut aika pahasti jo tuossa joulukuun aikana mutta onnekseni unettomuus ei ole joka öistä vaan saan toisinaan nukuttua oikein reilustikin, viime viikon lauantaina nukuin jopa 12 h putkeen, pari vessavisiittiä koko yönä. Tulipahan mieleen teinivuodet jolloin mikään uni maailmassa ei tuntunut riittävän...

Nyt toivottelen kaikille hyvää alkanutta perjantaita! Takana tosiaan huonosti nukuttu yö ja koneelle tulin jo aamulta kuudelta. Nyt lähden katselemaan joskos uskaltautuisi ulos pienelle happihyppelylle!


B)
 
Huomenta |O

Onnittelut syntyneille :flower:

Kyl oli taas huanost nukuttu yä. Mitkää tyynytoppaukset ei auttanu et asento ois ollu hyvä. Noh, tätä tää nyt sit on nii kaua et syntyy.

Ei oo pal ehtiny lepäilee tän ekan mammalomaviikon aikana ku koko tammikuun on joka päivä menoa. Helmikuuks en oo buukannu mitää, jos sillo lepäilis.

Päivähoidost vanhempi on koulus mut iltapäiväkerhon silt lopetin helmikuun alust ku kerran kotona olen. Eskarilainen käy eskaris ja on sen jälkeen pari tuntii maksullist tän 4kk ku tarhaa on enää jälel. Parisataa ? säästyy niissäki sit.

Jaaha, tarttee lähtee viämää muksui hoitoon. Jos löytää auton ton lumen alta
POKS rv 36+0 =)
 
Onnittelut myös Siniraidalle vauvan syntymän johdosta :heart: :flower:

Lentis: mites siellä, vieläkö on vuotoja sisätutkimuksen jäljiltä? Mulla oli eilen illalla enää hieman veristä vuotoa havaittavissa, mutta tänään aamulla taas sitten enemmän :/ Tuossa aamulla kyllä kouristeli taas vatsaa jonkin verran, eli jotain siellä taitaa tapahtua. Täytyy varmaan soitella tänään tuonne neuvolaan ja kysyä et onko ihan normaalia...

Toukka: Hyvä että pääset sinne neuvolaan tänään, tosi kurja tilanne sulla :hug: Ja jos sanovat siellä vain, et odottele sitä maanantain äippäpoliaikaa, niin ota viikonloppuna sitten tosi rauhassa ja älä tee mitään ylimääräistä. Jos vaan pystyt, niin tulehan kertomaan mitä neuvolassa sanoivat.

Niisku ja täysiaikainen murmeli 37+0 :heart: :heart:
 
huomenia kaikille aamu virkuille.

ihan ensiksi onnea kaikille nyytin saaneille ja jaksuja kaikille odottajille.

siinä se taas nähtiin kun lupasin tulla keskiviikkona kertomaan neuvola kuulumiset ja nyt vasta sain aikaiseksi tulla.. vaikka olen kyllä joka aamu käynyt lukemassa tekstit, sitä vaan kun ei saa aikaiseksi ruveta kirjoittamaan.

ON: eipä juuri muutosta voinnissa, ei tunnu yhtään siltä et poitsu vois syntyä ihan milloin vain. mut kyllä se siitä omalla painollaan etenee jossain vaiheessa.. toivottavasti.

sairaalassa oloajasta: mie olin esikon aikaan 3vrk. nyt haluaisin päästä sairaalasta kahteenpäivään pois, jos vaan kaikki on kunnossa.

käytiin sit keskiviikkona perhevalmennus läpi niin siellä sanoivat että ilokaasua ei saa nyt kivunlievitykseksi koska tekevät jotain uutta ilokaasun poisto järjestelmää koko taloon ja näillä näkymin se remppa kestäis koko helmikuun. tosi kiva.. mie just oisin halunnut pelkästään ilokaasua kivunlievitykseks jos oisin tarvinnut..

mut neuvola kuulumiset:
rv: 35+6 (34+4)
paino: +600g (+460g) nyt olis tullu yhteensä 5,8kg
turvotus: - (-)
rr: 119/80 (124/85)
hb: 132 ( ei mitannut)
laspvedenmäärä: ++ (++)
tarjonta: rt1 (rt)
syke + (+)
liikkeet:++ (++)
sf:31 ( 28)

samalla sitten katsoi ultralla tilannetta ja edelleen sama tilanne, pää on kiinittynyt ja lähtö voi olla ihan milloin vain. äitipolille olis aika sitten ens viikon torstaina ultraan jos sinne asti päästään.

onko teillä muillakin ollu raskauden aikaan näön heikkenemistä? musta kun tuntuu että mä en siis näe kauas ollenkaan. kaikki on vaan semmosta suttusta, toivottavasti näkö paranee raskauden jälkeen entiselleen.

kaikille hyvää viikonloppua!

sasuliini87 & poitsu 36+1


 
Onnea Jaana ja Siniraita! :heart:

Synnytysunia näin pitkästä aikaa. Ensimmäisessä Koksissa oli massiivinen tulipalo ja mut ohjattiin synnyttämään johonkin ambulanssiin. Toisessa oli ensin ongelmia saada ketään hoitamaan esikoista, ja kun vihdoin päästiin sairaalaan, oli vauvan pää jo melkein näkyvissä. En sitten kuitenkaan osannut ponnistaa sitä ulos asti... Jospa noi povais synnytyksen lähestymistä - kroppa ei lupaa mitään... :/

Limatuplasta pakko sanoa, kun esikoista odottaessa neuvolasta käskettiin tarkkailemaan pönttöön putoavaa limakokkaretta, jossa on punaiset raidat kuin piparminttukarkissa. Nimenomaan piparminttukarkista puhui joka kerrran kun kyseli, onko limatulppa irronnut. Tähyilin kuuliaasti ja odotin sitä karkkia, mutta se jäi tulematta. Ihan nestemäisenä irtosi limatulppa samana päivänä kun synnytys käynnistyi. =)

Tänään yritän taas liikkua enemmän tai siivota tai jotain, jospa saisi edes jonkinlaisia supistuksia aikaan... Ihan valmis olisin synnärille, niin kuin varmaan suurin osa näillä viikoilla.


Matma 38+4.
 
tyypin äippä, jaana ja siniraita onnea vauveleista! :heart:

toukka toivottavasti sulla kaikki hyvin

on: nukuttua en saa minäkään ja väsy painaa... ja lantiossa
tosi ikäviä tuntemuksia ajoittain ja jatkuvasti pissattaa..
ihania loppuraskauden vaivoja siis. Mutta ruoka maistuu
vähän liikaakin, saas nähä kuin paljon painoa tullut
ens viikon neuvolassa.

iitukka ja helmi 35+6
 
tatuka juu siis mulla on kutinaa kaikkialla muualla paitsi kämmenis ja jalkapohjis! Aloin itseki vast epäillä Niiskunenän oireiden perusteella... ja sit luin netistä ett jollain oli ollu kutinat just käsivarsis ja mahas missä mullakin eniten. Siksi pyysin kokeille. Itse kans tuudittauduin ett mahakutina on vatsanahan venymistä ja sit ku mul kans muutenkin kuiva iho. Mut tuohon käsivarsien kutinaan ei rasvailu auta.

Lentoemo mä olen vähintään yhtä hermona ollu seuraavis raskauksis!! Aina tulee jotain uutta murehdittavaa ja tieto lisää tuskaa. Eli ei helpota hermoilut seuraavis!! Vauvan kanssa hermoilee eniten esikon kaa, seuraavien kanssa on jo paljon rennompi eikä tee samoja virheitä... =)

UÄ 35 *poks* ja äippäpolin soittoa edelleen ootellessa.... :/
 
Oi, taas tullut vauvoja, onnea! :flower:

...ja kamalasti tekstiä!!!

Täällä oli eilen neuvola.Painoa oli tullut kilo nyt viikossa, turvotusta tullut kyllä ekan kerran koko raskauden aikana. Viime raskaudessa ei ollenkaan. Muuten kaikki ok. Vauva vielä ylhäällä ja tuntuu tosissaan että tulee ennemmin vatsan läpi kun syntyy oikeesti...

Täällä myös armotonta väsymystä ja hengästymistä. Yöt tuleee melkein valvottua ja päivällä ihan naatti. Onneksi on noita muuttohommia että on puuhaa. Hurjaa puuskutusta kun raput kävelee ylös. Eilen vedin tyttöä pulkassa pitkän matkan ja tuntu että joka paikka repee. Illalla tuikki sitten tonne alapäähän niin kovin että säpsähin aina ja veti kippuraan. Kipeitä supistuksia ei ole, sellasia vaan että vatta vetää kireeksi ja selän puolelta tuntuu inhottavalta...henki salpaantuu.

Päivänjatkoa ja vointeja kaikille! Lupasin lähtä stiigailemaan tytön kanssa....

keltamo 38+5
 
lentis mulla ainakin tää toinen raskaus ollu ihan erilainen kun eka. silloin ei ollu mitään vaivoja ja nyt näitä riittää. ainoot harmit oli viimeks liitoskivut ja närästys, mutta nyt oli alkuun tiputteluvuotoo mikä säikäytti,sit se selkä meni pitkäks aikaa ja miähän muuta valitusta tässä matkalla kerenny olla :D Ekaan raskauteen vaan keskitty ihan 100% koko ajan ties missä mennään, nyt tää on menny vähän tässä sivussa.

vauvan nukkumapaikka meillä tuo pinnis odottelee tuolla, mut hyvin paljon mahdollista et siellä nukutaan vaan päikkäreitä (isoveljen ulottumattomissa :whistle: ) Yöllä varmaan nukkuvat sit molemmat mun viekussa, onneks on iso jenkkisänky niin mahtuu hyvin. Viereen se kiipee tuo esikoinenkin joka yö ja tekee sen niin huomaamattomasti etten yhtään tiedä koska se on sinne ilmestynyt. Ei siinä muuten mitään,mut sit se valtaa mun tyynyn ja lopulta mulla ei ole tilaa kääntyä ees kyljeltä takas selälleen ilman et putoon :LOL:

Pojan lääkäri soitteli eilen ja pieni sydän pitäis olla kunnossa :heart: Hirvee helpotus.
Vielä tutkimukset jatkuu kuitenkin ja verikokeissa käytettävä viel ens viikolla.

Tänään taas pitäs mennä äidin luo saunomaan ja houkuttelemaan niitä suppareita :LOL: Mulla on muuten nykyään joka aamu paha olo.inhaa. kahviakaan ei tee taas enää yhtään mieli. Tai tekee kyllä mieli,mut parin hörpyn jälkeen se jää kuppiin.

kurja ilma,lunta tulee ja nyt kyllä riittäs!!! vaunuilla ei taas pääse kohta mihinkään ja poika ei tykkää kävellä hangessa kun on kömpelö ku paljon vaatetta. mä en käsitä miten se helmi-maaliskuu sit mennään seisomalaudan kanssa jos tuota lunta vaan sataa ja sataa :eek:

labello ja mytty 37+5
 
Onnittelut Jaanalle ja Siniraidalle perheenlisäyksestä! :flower:

Ihana olo, heräsin ennen viittä kun mies nousi, samalla heräs esikoinenkin.. Sain sen onneksi nukahtamaan uudelleen jossain vaiheessa 6-7 välillä. Nyt taas tunti hereillä ja tuntuu hieman helpottaneen pian 2 viikkoa jatkunut flunssa :)

Tuttia enkä tuttipulloa ole vielä ostanut. Esikoisen kanssa imetys ei ihan ottanut sujuakseen ja syytän kyllä vieläkin SeKs:n hlökuntaa kun olivat heti antamassa lisämaitoa pullosta. Nyt toisen lapsen kanssa olen ainakin alkuun tiukempi yrittämään. Nyt täällä Vaasassa näytti sairaalan papereiden vähissä tiedoissa lukevan ettei lisämaitoa pullosta. Näyttävät ainakin vielä kunnioittavan toivettani. Saa sitten vain nähdä kuinka tulokas oppii imemään ja kuinkako pian pitää alkaakin sitä pullolla syöttämään... Onko muuten kokemuksia hörpytyskupista? Se on ajatuksissa ostaa.

Sairaalassa en halua kovin pitkään olla. Esikoista odotin loppupuoliskon yksin ja siksi huilailin sairaalassa 5 päivää synnytyksen jälkeen. Äitini tuli ensimmäiseksi yöksi kun kotiuduttiin ja sitten olinkin kaksi vuotta yksin neidin kanssa. Nyt on mies kuitenkin heti alkuun 2 viikkoa isyyslomalla, joten jos pääsis 1-2 päivän päästä kotiin niin olis jees. Polikliinistakin synnytystä mietin, mutta nyt kun olen pari viikkoa flunssaillut, niin se ajatus karisi mielestä.

Jospa jaksaisi mennä aamusuihkuun, että pääsisi kävellen kaupungille.. (ihastelemaan tuttipulloja, joita en aio ostaa... mutta kun kaikki muu on melkein ostettuna, niin mitä sitä vielä ostaisi.. ) :LOL:
 
Huomenta! =) ...joo... huomenta. Kärppäkin pääsi taas ylös sängystä. :ashamed: :ashamed: Ja lonkat on niin törkiän kipeät, ettei tosikaan. Nukun kyllä tyynyjen keskellä, niitä on jo vähän joka välissä, mutta apu on rajallinen. :snotty:

Tatukalle: Noista hiivalääkkeistä. Kantsii toki laittaa sitä lääkettä, mut jos tuntuu, et hiiva ei ala parantua, vika voi olla just siinä lääkkeessäkin... Selkeästi selostettu eikö totta. :D Mä olen hiivakroonikko, kärsinyt vuosikausia hiivatulehduksista, mikä onkin suurin syy, miksi aloitin aikoinaan karppaamisen. Söin kaikki mahdolliset ja mahdottomat lääkekuurit, mut lopulta, mikä mulla tehosi parhaiten, oli tiukka ruokavalion muutos. Mun kroppa ei siedä hiilareita... Tässä raskausaikana en voi tosin ruokavaliollani kehua. En ole syönyt näin huonosti vuosiin. :snotty: Lähti siitä, kun alussa oli niin kamala kuvotus ja pahoinvointi ja tietty just salaatti (ylipäätänsä kaikki kasvikset) ja liha oli just niitä, joita ei voinut ajatellakaan. Joten söin mitä alas suinkin sain ja happy hiilarilandia on vienyt siitä lähtien. :xmas: Noh, eksyin vähän pointista. Tarvii tuokin asia korjata sitten pikimmiten, kun vauva on maailmassa. Olen ihmetellyt, et en vielä ole repsahtanut hiivakierteeseen uudestaan, mut en aio ottaa turhia riskejä. =) Enivei, jos tuntuu, et ei auta lääkkeet, tsekkaa ruokavaliota, vaikka et suurta muutosta vois/tahtois tehdäkään. Lyhytkestoiset hiilarit mahdollisimman vähälle, hiiva elää hiilareista.

Toinen (ja kolmas) yhtä tärkeä juttu on se, ettet haudo alapäätä. B) Puuvillaiset alkkarit (mieluiten ilman lyckraa), ei sukkahousuja ja vältä kireitä farkkuja, jotka painaa ja hautoo alakertaa. Ilmakylpy toimii tosi hyvin eli aina kun mahdollista, vaikka joku hame päälle ja pikkarit pois. Yöllä ei kantsi käyttää housuja ollenkaan, vaan hyödyntää se aika tuuletukselle. ;)

Nuo käsikauppalääkkeet on myös siitä huonoja, että ne tuppaa monilla (myös mulla) itse asiassa pahentamaan sitä tilannetta parannuksen sijaan. Niistä jää itsessään jo kierre. ...hmm... ole varovainen. Toivotaan, että vaiva hellittää, kivaa se ei ole, varsinkaan raskaana ollessa. :hug: (p.s. syöthän maitohappobakteereja? Vedä megaisot annokset, niistä ei ole haittaa vauvallekaan. ...itse asiassa päinvastoin... mutta hiiva ei niistä tykkää. Ja jogurtti toimii kuulemma hyvin myös alakerrassa hiivan hoitolääkkeenä, en tosin ole kokeillut, mut tältä palstalta oppinut. :D)

Jos raskauden jälkeen hiiva jää vaivaamaan, älä jää käsikauppalääkekierteeseen, vaan käy suosiolla pyytämässä resepti suunkautta otettavaan ja jos sekään ei auta, pyydä semmoinen kahden viikon kuuri, joka "tuhoaa" hiivan myös suolistosta (pitkään jatkuessaan se ei ole enää vain emättimessä, vaan myös suolistossa ja siksikään nuo pelkät emätintä hoitavat ei enää toimi...).

Mut semmoisia. B) Varmaan nuo tiesitkin, mut ajattelinpa mainita. Kuten sanottu, aihe on semmoinen, jonka kanssa itse kamppailin vuosikausia. =) Muuten aika myöhään saat kutsun synnytystapa-arvioon? Vai nytkö vasta sulla ilmaantui tarvetta (aiheesta sujuvasti kymmenteen :whistle: )?

Kuupakselle: Kyllä mulla tuossa neuvolan lappusessa lukee, et 10 liikettä tuntiin ja samaa sanoivat Taysissa. :)

Kyrsälle iso :hug: ja pitkää (pidempää ) pinnaa. :) :flower: Eikö ole hauskaa, kun voi itsekin nauraa omalle typeryydelleen. :D Se on musta paras merkki siitä, et se raivoaminen ei johdu susta vaan niistä hormoneista. B)

Paradies mulla on vähän samaa vikaa: koko ajan keksin lisää ostettavaa vauvalle, vaikka oikeesti sillä on jo kaikkea ...jos ei enemmänkin. Mut kun... :snotty:

Muutenkin tämä mun pesänrakennusvietti käy kohta liian kalliiksi. :headwall: Tuntuu, et kämpässä ei enää mikään ole mun mieleen (vaikka just ennen joulua uusin olkkaria ja siitä tuli SILLOIN just mun mieleinen :xmas: ) ja tartteis uutta mattoa, lamppua, verhoa ja ja ja... Koitan kyllä hillitä itseäni, mutta huonolla menestyksellä toistaiseksi. :saint:

Papu tuntuis onneksi taas vähän vilkastuneen tänä aamuna. Sillä oli taas kaksi vähän hiljasempaa päivää, jolloin typystä ei kuulunut (taas) mitään, jos en keskity laskemaan liikkeitä. Sittenkin se veti just sen 10 ja hiljeni. Mutta ilokseni totesin puoli seitsemän aikaan aamulla, että siellä hän taas on! :D Pieni jalka meinaan oli päättänyt, että äidin navan vierestä pääsee ihan varmasti ulos. ...jos ei vielä, niin ihan kohta, kun mä vielä vähän työnnän.. :xmas: (onko teillä muuten napa semmoinen kohta, et siihen kun vauva pönkää, se suorastaan sattuu? Muualle ei satu, mut tuo on tosi arka... =) )

T. Aamupalaa tarvitsevat Kärppä ja paputyttö 34+6
 
LENTSIKKA: Ei oo nyt mitattu virtauksia, toiusen kolmanneksen alkupuolella katottiin samalla ku kävin 4d ultrassa, itseään pelottaa juuri että toimiikohan se istukka kunnolla kun on tosiaan sitä turvotusta. En oo syönyt mitään erityisen suolasta , muutenkin oon yrittäny täs välttää koko suolaa ja syödä mansikoita ja ananasta, mutta eipä niistä hyötyä ole ollu.

Toivon et terkka laittais mut tänään jo neuvolasta ä-polille kontrolliin ku on kasvotkin ihan turvoksissa ja just luin että raskausmyrkytysturvotuksen erottaa normaalista juuri siitä etä yläkroppa on turvoksissa ja koko vuorokauden ajan että ei vain iltaisin, ja mulla ion tosiaan ihan yhtä turvoksissa aamuisin kuin iltaisin. Tai et edes saisi kontrolli mittarin kotiin jotta voisin ite seurailla paineita, onhan mulla maaanantain ä-polille aika mut siihen nyt tuntuu olevan niin pitkä aika vielä kun olo on tukala.

Lentis toivottavasti sun vuodot on jo rauhoittuneet!

NIISKUNENÄ: Soita ihmeessä neuvolaan ja kysäse jos asia vähänkin askarruttaa, onhan se totta että kohdun seinämät on jo niin verestäviä että herkästi vuotaa, mutta eikös tää sunkin vuoto ole jo jatkunut tarpeeksi pitkään luulis että saman vuorokauden aikana rauhoittuisi, mut et ku sul tulee taas enemmän. Ja meil on ainaki synnärille sellanen kätilön puh nro 24h mihin voi soittaa jos on huolta ja muuta ja niin varmaan teienki synnytyssairaalassa, et soita vaik sinne jos et saa terkaa kiinni.

SASULIINI: Mua kans harmittaisi jos en saisi ilokaasua, ensisynnyttäjänä varsinki ku haluun kokeilla kaikkea, mut toivottavasti löydät jonkun toisen kivunlievityksen joka on mieluisa. Miehenikin odottaa ihan innolla ilokaasun testausta...

NÄÖN HEIKKENEMINEN: Mäo on ainaki huomannu että on näkö huonontunu kun maaliskuussa 2008 hommasin uudet lasti niin on tuossa lokakuusta ollu sellanen fiilis et pitäis taas käydä uusimassa, mutta jostain luinkin en muista mistä että raskauden aikana näkö saattaa heikentyä 0,5-1 astetta.

LIMATULPASTA?: Mul on ny ollu parina päivänä enemmän sellasta valkovuodon tapaista vetistä vuotoa, oisko mitään toiveita että saattais olla limatulpaa? Mitään klönttejä ja piparminttukarkkeja en ole havainnoinnut.

UUSIOÄIPPÄ: Toivottavasti ne soittaa sulle jo pian, tiedän miten rasittavaa kokovartalo kutina voipi olla, mulla kun yleensä talvisin on ihan mahoton iho, nyt ku on raskauden myötä paljon enemmä rasvaillu niin tulee vaan välillä sellasii kutinakohtauksii, ite oon käyttäny kutina stop voidetta jonka kauppa nimee en ny muista muts e on joku sellanen missä ei oo lääkeaineita mukana mut auttaa yhtä hyvin kuin kortisoni voide. Se siis jos ei oo hepatosoosi kutinaa...

Hirveesti ois viel kommentoitavaa mut pitää alkaa lähtee sinne neuvolaan ni jatkan sitte sen jälkeen!

Toukka 38+
 
Äh, taas en muista nimimerkkiä, mut jollekin, joka tästä ehkä itsensä tunnistaa (tai että häntä koskee). :LOL:

Sisätutkimuksen jälkeen vuoto voi kuulemma kestää useamman päivän. Ainakin Taysin äippäpolin ja synnäriin vessoissa on lappu, joissa lukee, et loppuraskauden sisätutkimuksen jälkeen voi olla veristä vuotoa ...oliko se 1-3 vuorokautta. Jos vuoto runsastuu tai jatkuu pidempään, ota yhteyttä lääkäriin. =)

Toukka mene ihmeessä käymään siellä äippäpolilla jo aikaisemmin, jos tuntuu, et ei ole kaikki kunnossa. Tai ainakin pissanäyte terkalle (siitäkin pitäs usein havaita myrkytys). Oikeassa olet tuosta kasvoturvotuksesta. ...jostain tosin oon kuullu myös, että turvotus voi johtua juuri istukan toiminnasta (siis toimivasta istukasta), mut jos oikein paljon on: parempi tarkistaa kuin katua (mun motto. B) )
 
Labello: :hug: Ihana kuulla että pojan pitäisi olla kunnossa, varmasti helpotus.

Kärppänä heinälatoon: Viitsisitkö kertoa tarkemmin tuosta ruokavaliosta. (minä kun pistän kaiken vaan suuhun välittämättä mistään) Mullahan on kanssa useita vuosia kestänyt hiivakierre. Viimeksi keväälläsöin suun kautta kuurin. Raskauksien aikana olen ollut "hiivaton". Syön maitohappobakteereita ja myös tuo alapään ilmakylpy yms. asiat hoidossa. MUTTA toi ruokavalio. Olen sitä miettinyt miljoona kertaa että pitäisi kokeilla jos auttaisi mutta olen vaan niin huono etsimään tietoa... Jos viitsisit hieman valaista asiaa....
Ja tosta navasta, valitin aikaisemmin täällä. Se on tosi arka ja välillä kirvelee. Täällä kanssa siinä kohilla (tai vasemmalla puolella napaa) punkee itseään. Yks ilta aivastutti ja yskitti hirveesti niin vedet valu silmistä kun tuntui navassa niin pahalle. Terkka sano eilen et siel voi hyvinkii olla joku pieni revähtymä tai jotaa?
 
Onnea Jaana, Siniraita ja Tyypin äippä! :flower: :flower: :flower:

Kärppis, tosta napakivusta, ootko varma ettei sullakin oo ollut pienenä napatyrää? Mulla huomattiin nyt vasta raskauden aikana että siinäpä on vatsanpeitteissä reikä. Pienenä mulla oli vähän hassu napa, mutta kun kasvoin se tuli ihan normaalin näköiseksi. Normistihan tuossa on edessä vatsalihakset ja mulla ainakin se reikä on ollut ihan niin pieni ettei sitä oo millään huomattu. Nyt sitten kun lihakset on pois tieltä ja maha venynyt niin reikäkin tietenkin tulee paremmin esiin. Ja ai että kun vauva siihen sopivasti potkaisee tai nyrkillä lyö niin vedet tulee silmistä! :whistle: Pari kertaa oon miettinyt, että voikohan se oikeasti tulla tosta keskeltä mahaa ulos :D

Piti taas kommentoida vaikka mitä, mutta tekstiä on tullut niin paljon etten enää muista mitä se oli.. Omaan oloon ei kummempia, kävin aamulla antamassa verinäytteen hepatoositestiä varten kun on maha ja tissit kutisseet, toivottavasti ei oo ihon venymistä kummempaa.

Kvartti ja Tao 37+3
 

Yhteistyössä