Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Tervetuloa minunkin puolesta uusille! :flower:

Eilisen sisätutkimuksen jäljiltä on täälläkin ollut tiputteluvuotoa jonkin verran, vaikkei edes tuntunut mitenkään ronskilta se tutkimus. Mutta mutta... onkohan ihan normaalia, että siinä verenvuodon mukana oli hieman sellaista klönttiä eilen illalla?! Vai onkohan siinä jo kyse sen kuuluisan limatulpan osittaisesta irtoamisesta? Osaisiko joku kertoa? Täytyy varmaan soitella sinne sairaalalle jos tuota tiputtelua nyt jatkuu vielä huomiseen tai jos muuten muuttuu olotila.

Raivoamista tapahtuu täälläkin ja milloin kukakin joutuu sen uhriksi, yleensä kylläkin mies :ashamed: Onneks hän on ollut aika ymmärtäväinen ja jaksanut lohduttaa. Eilen sain hirmuisen itkukohtauksen sen takia, kun alkoi ahdistamaan et joudun "jakamaan" mieheni tämän meidän niin halutun vauvan kanssa :snotty: Onko kelläkään muulla ensikertalaisella tullut tuollaista fiilistä et tavallaan alkaakin ahdistaa et kohta meitä onkin kolme? Vai olenko vaan huono ihminen ku tuollaista saan päähäni?

Mua on kanssa alkanut vaivaamaan ruokahaluttomuus. Ja oikeastaan mua on monena päivänä ruokailun jälkeen alkanut ällöttämään oikein kunnolla, vaikkakin vain kerran on kaikki tullut kunnolla ulos. Täytyy mennä tuonne keittiön puolelle katsomaan, josko siellä olisi jotain minkä saisi alas, eipä ole taaskaan tänään tullut syötyä mitään :ashamed:

Koittakaa jaksella!

Niisku ja murmeli 36+6 :heart:
 
Anno: Toi on kyllä mahtis juttu toi Taysin systeemi. Mä en viihdy sit yhtään sairaalassa ja toivoisin pääseväni hetipian pois sieltä. Esikoistakin varmaan hirmu ikävä. Täytyy vaan toivoa että tää pikkuinen ei synny nyt keskosena vaan olis täysaikanen ja päästäs heti kotiin... Viimeks olin siellä toukokuussa ja oli ihan kamalat ruuhkat. Sain viimisen vuodepaikan, seuraavat joutu käytävälle. :/ Jostain luin et helmikuu ois vuoden hiljaisinta aikaa synnärillä mut viime vuonna siellä ainaki on ollu sit helmikuussakin ruuhka?

Karvatonkoira: Mä mietin täällä kans et miks niitten supistusten pitää alkaa aina illalla? Sit valvotaan taas... Luin muuten viimeyönä aikani kuluks päiväkirjani esikoisen odotusajalta. Ihan samanlaista jokailtaista supistelua oli sillon tässä vaiheessa. Mut silti syntyi vasta 40+0. Eli toivoa on että tämäkin pysyisi vaikka supistelee. Toisaalta nyt on sen verran eri tilanne et lääkäri totes noiden supistusten jo kypsyttäneen paikat. Viimeks ne ei tehny kohdunsuulle sit yhtään mitään, vasta kunnon kivuliaita supistuksia ku tuli synnytyksen alkaessa niin alko tapahtuun.

Mulle tulee tänään kampaaja kotiin ja värjää kulmat ja ripset samalla. =) Pistetään samalla koko perheen hiukset, esikoisellakin on valokuvaus hoitopaikassa maanantaina. Mites muuten kaikki muut, ootteko ottaneet isommat lapset pois hoidosta ja kotiin ku äippäloma alkoi? Me ei oikein osata päättää mitä tekis kun ei haluttais kokonaan menettää sitä paikkaa kun tyttö viihtyy siellä niin hyvin. Sillä on siellä poikakaveri josta höpöttää koko ajan kotonakin. ;) Mietin että sopisko sitä jotain osittaista että kävis vaikka kerran viikossa hoidossa? Vai oonko superhuono äiti jos oon vauvan kanssa kotona ja esikoinen päivähoidossa!?! :eek: Nyt musta on ainaki parempi et on hoidossa missä sillä on ohjelmaa ja kavereita kun mä joudun vaan makaan. Mutta en tiedä mitä tekis ens viikon kanssa, jotain pitäis päättää...

Tutti annettiin viimeks jo sairaalassa eikä haitannut imetystä. Ajattelin antaa nytkin jos tarvii. Mut oon kuullut joo, että saattaa haitata imetysotteen opettelua. Tuttipullohan saattaa tehdä sen saman ja jos varman päälle tahtoo pelata niin suositellaankin hörppyyttämään mukista jos lisämaitoa tarvii antaa. Tuttipulloja en hirveesti hamstrais etukäteen, ne saattaa jäädä käyttämättä, se pumppaus ja maidon säilöminen on yllättävän työlästä. Mun oli ainakin helpompi melkein vaan imettää lähtiessä ja liikkua ulkona se kahden tunnin lieka kaulassa eli imetysvälin verran ettei miehen tarvitse ruokkia. Korvike on tietysti kätevä jos tahtoo omaa aikaa enemmän heti, mutta en sit tiiä, nykyään hössötetään täysimetyksen hyötyjä niin paljon... Mutta siinä tapauksessa jos ei imetä niin tarviihan pulloja sit monta. Joo. Mutta lähikaupastahan niitä saa sit jos tarve tulee.

Tervetuloa uusille! :wave:

Pixie & Pikkiriikki 36+1
 
uusille tervetuloa!

seranzu päivitystä ei oikein voi hoitaa kun yksi, kun on tuo lista minun nicin takana eli sitä ei pääse muokkaamaan ilman mun salasanaa..Ellei toki sitten päivitä tänne sisäsivuille,mut jotenkin tuo etusivu on selkee ei tarvii lähtee selaamaan hirveesti.

pinna kiristyy kyllä vain. ihan turhan usein ja helposti :ashamed:

sairaalakassissa mulla on nyt shampoo ja hoitoaine,deodorantti,hammastahna,pari sidettä kotiintuloa varten ja liivinsuojia. muita on hankala tässä vaiheessa pakata kun tarvii vielä eikä tietoo kauanko tässä viel ootellaan.

tutti niitä onkin joo kans sairaalakassissa 2kpl. esikoinen sai sen 3pv ikäisenä sairaalasta lainaan,eikä imetykseen vaikuttanut. oli vaan niin kova imutarve et olin heti alkuun huvituttina ja se ei ollu kivaa ku meni sit rinnanpäät verille.
Nyt oon varautunut jo ja alkanut laittaan tuota lanoliini voidetta.
pulloja oli alkuun meillä 2kpl. Nyt niitä on oisko yhteensä 6.

Neuvolassa tuli tänään hyvä mieli. Mytty on laskeutunut ja kiinnittynyt ja terkka arveli et lääkäri on mitannu ihan pieleen,ei millään voi olla 4kg syntyessään :heart:

rv37+4 (35+3)
paino 56.5kg (57.6kg) melki kilon tippunu,herkkulakko toimii B)
RR 104/64 (108/55)
Hb 110 (108)
SF 31 (33)
RT (RT)
syke+ , liikkeet ++

Sano,että liikkeitä seurailtava,alkaa kuulema lapsivesi vähentyä. (mihin se menee? ei tietääkseni tiputtele sitä?)

Viime yönä juili menkkakipuja, mutta muutoin ei mitään. äitipolille en pääse,kun arvioi pienemmäksi vauvan ja ei kuulema ole huolta vaikka menisi ylikin...kun nyt ei sentään..

labello ja mytty37+4
 
Jei, täälläkin alkoi vihdoin äippäloma! Tosi iso muutos siirtyä hoitovapaalta äitiyslomalle. :LOL: Noh, rahallisesti kyllä. En oo tosin päätöstä saanut vielä Kelalta, mut oletan että niillä ei ole mitään syytä evätä mun hakemusta... Täällä taitaakin olla jo valta osa äippälomalla!

Esikoiselle taisin antaa tutin joskus vajaan viikon ikäisenä, kun imeminen lähti heti todella hyvin käyntiin. Nyt en varmaan sairaalaan ota tuttia, mutta ostan kotiin valmiiksi ainakin yhden. Enempää ei viitti hamsrata, jos ei olekaan tuttia lutkuttavaa tyyppiä.

Tuttipulloja mulla on ollut esikoiselle 2 pientä ja 4 isoa - suuremmat maitomäärät menee edelleenkin pullosta. Alkuun riittänee 1-2 pientä pulloa, uskoisin.

Sairaalassa olin edellisen kanssa 3 yötä (poika syntyi alkuyöstä+2 yötä ) . Enpä tiedä kauanko ne uudelleen synnyttäjiä sairaalassa pitää. Uskoisin etten kauheen kauaa viihdy, nyt kun ei perhehuoneeseen mennä...

Hyvää torstaita kaikille!

kimallus 35+0
 
He. Aamupäivä pois koneelta, ja heti monta viestiä tullu.

Hauskaa et on joku muukin pitkällä ikäerolla sisaruksiin.. Nimeä en muista mutta 14v tyttö hällä ennestään. Miten teidän isosisko ottaa sisaruksen tulon. Meillä siis 12v sisko ja 15v veli.. Nämä innoissaan varsinkin sisko, odottaa tosi kovasti. Onkin aika näppärä vauvojen kanssa.. Veljeni vauvaa piti heti laitoksella ja viimeksikin heillä kotona sylitellä halusi. Poika ei uskaltanut otta syliin serkkua.

Mä varmaan ihan kauhea.. Hee.. Esikolla keitin tutteja ja pulloja päivittäin ja tuolla neidillä en oikeastaan koskaan... Alkuun meinasin kyllä nyt ja luulen, että se jää sitten taas.. Tutinkin otan sairaalaan. Mun molemmilla ollut niin voimakas imu, että olis varmaan irronnu tissit jos olisin antanu kokoajan roikkua tississä. Ja auh muistan kuin kipeät oli nännit alkuun. Sama oli tuolla veljen vaavilla kova imemään...

Joku sanoi että ei ole mitään järkevää kassia sairaalaan. Mulla ihan sama juttu! Huomenna meinasin mennä katsomaan. Tarvitsen muutenkin jonkun isomman veskan... En varmaan aina viitsi hoitolaukkua hinata mukana sitten kun vauvan kanssa liikkuu. Niitä olis ihani hoitokasseja, jotka menis ihan käsilaukustakin. Mutta maksavat 130e!!! En kyllä voi nii pal kassista maksaa... Ostinki cittarist sellassen 10e maksavan kassin hoitolaukuksi, et saa isäntäki sit viedä mukanansa. Hän niin halusi.

Mä luulen, että meillä sopii kanssa tuo 2h aikaraja mainiosti, niin en ole hommannut sitä rintapumppua vielä. Hommaan si jos tarvis.

Hyvä, kun joku sanoi korvikkeest, pitää ostaa pari purkkia varalle, en olisi muistanu...
Yö meni taas huonosti... Valvon 2- 3 asti se tosi ärsyä. Nyt olin sohvallakin osan yötä...

Tänään on kipeä päivä... Käveleminen sattuu ja ihankun supisteliski vähä väliä. Kävin likan vanhempainvartis ja katsastuskonttorilla pojan mopoasioissa, nyt ei tee mieli tehdä mitään. Olen siis tässä. Läppärin kans sohvalla... :saint: Ihana kun sain edellisjouluna oman koneen. Pöytäkoneella en pystyis olemaan. Eläköön nykyaika!! Joskus mietti mite erilaist oli ilman kännyköit ja tietokonet. He! Osaisko sitä enää ollakaan.... Meilläkin kaikilla omat koneet. Hyvin kulkee tuo perheen sisäinen kommunikointi, kun meses huutelen jälkikasvua välil vaik saunaan tai aklaa joku leffa... Pitäisikö huolestua? Meillä niin paljon betonia ylä ja- alakerran välissä, että ihan turha huutaa lapsille ylös, ei ne kuule, kun molemmilla poppi soi omas huonees...
Nyt varsinki, kun liikkuminen on nii hankalaa välillä.

Älä yhtään sure Pixie jos pidät isomman hoidos osittain, tosi monet tekee niin. Minä silloin, kun tyttö synty ja esikko oli reilu kolme, mietin asiaa kans kovasti. Mutta sitten, kun jäin äippälomalle huomasinkin, etten viitsinyt lähteä kuskaamaan hoitoon ja takas lasta... Kun sai kerranki olla aikatauluitta... Ruvettiin sitten käymään perhekerhossa kerran viikossa ja poju kävi seurakunnan kerhossa. Siinä oli virikettä ja ohjelmaa ihan tarpeeksi. Jos meinaat olla vain äippäloman kotona niin mieti sit sitä osa-aikaist hoitoa, niin se hoitopaikka pysyy samana. mut jos pidempään niin ehkä kuitenkin vaihtaisin sit kerhopuolelle... Minkä ikäinen teidän esikoinen on?

34+6
 
Labello Mä luulen, että on viisainta, etten sitten rupea moiseen hommaan. Tulisi vaan pettyneitä... Kun en tosiaan noit kommervenkkejä edes osaa tehdä. Ihanaa jos edelleen jaksat ylläpitää meidän sivuja.

Piti myös toivottaa joku muukin uusi tervetulleeksi... En muista kuka tuli.. :) Mulla on viimeinen sairaslomapäivä tänään... Huomenna siis äippäloma alkaa. Hassua, että nyt ollaan tässä. Mustan kun rupesi helmimammoja tulemaan, julki ja itse en uskaltanut edes liittyä heti. Aika myöhään itseasiassa tulin... Alusta asti kyllä luin. Ja olin vähän kade niille joilla oli odotus jo loppusuoralla...
 
Piti vielä tulla kurkkimaan ennenkuin menen Sinkkuelämän pariin naapuriin =)

Kärppä Mä olen kans täysin lössähtänyt, en saa mitään aikaseks. Nukuskelen aamupäivät ja iltapäivällä sit ehkä jotain pientä tulee tehtyä...no sallittakoon se nyt meille. Ens tai seur vkol loppuu mun lusmuilu ku alan sit pakkaa muuttoon.

Tutista PHKS:sta ei saa tuttia eli sinne menijöille oma mukaan jos haluaa antaa.
Mun kampaaja sanoi että kandee olla sairaalassa täysihoidossa niin kauan kuin mahdollista, saa ruoan eteen ja auttavat babyn hoidossa..kuulosti hyvältä taktiikalta, ans kattoen toteutanko ;)

Sairaalakassi
Kiitti vinkistä että miehellekin on kiva vaikka crocsit mukaan ettei tarvii ulkokengissä hiippailla =)

Niisku Mielenkiintoinen näkökulma kolmiodraama-asiaan. Itse en ole kokenut moisia tuntoja, mutta kaikki on nyt sallittua!! :)

Pixie Luxusta moinen 'kotihoitaja'!! Nauttikaa!!

Katoin taas ton klo 13:a vauva ohjelman ja voi tsiisus mulla olis menny hihat jos tollainen nörtti olis kokoajan antamassa ohjeita kuinka vauvaa imetän, puen, hoidan jne... |O Kaikkee ne kehtaa TV.ssä näyttääkin!!

38+0
 
Tutin otan sairaalaan mukaan. Joillakin vauvoilla on heti kova imemisen tarve... Mun mielest noi "imetyksen vaarantumispuheet" on vähän tollasta löpinää ku pitäis vaan toimii niin täydellisesti kirjojen mukaan! Mä meen maalaisjärjellä ja jos mun mielest vauva hyötyy tutista ja sen huolii, niin kyllä annan =) Eka ei aikoinaan tuttia huolinu, toka huolis, imetykset onnistui yhtä hyvin.

Tuttipulloja löytyy 3kpl. Aion aika pian totuttaa vauvaa myös pulloon ettei käy niin ettei kohta huoli ollenkaan. Mulle tärkeää ettei oo täysin riippuvainen tissistä vaan voin hyvillä mielin jättää vaiks isukin kaa jos mulla jotain menoo.

Meillä esikoinen koulussa, kakkonen menee syksyllä eskariin. Jätin hoidosta pois kun jäin itse kotiin, on niin pirun kallista tuo hoito!! Käy nyt 2 krt viikossa seurakunnan kerhossa, lisäksi ystävillä lapsia joiden kanssa leikkii. Hyvin on viihtynyt :)

Ai niin, tutista vielä: TYKSissa sellaista ei saa tai ainakin riippuu kuulemma hoitajasta! Eli sinne menijät: tutti mukaan jos sellaista vauvalle harkitsette. Ja KUUNNELKAA ITSEÄNNE TUTTIASIASSA, ÄLKÄÄ HOITAJIA. Jos mielestänne vauva tutista hyötyy, niin antakaa. Muutama hoitaja siellä kuulemma kovasti vastustanut tuttia, mutta äiti sen halunnut antaa ja vauva siitä hyötynyt.

Sori vahvat mielipiteet :ashamed: mutta joskus sieppaa nuo hoitajat/terkat jotka tuputtaa omaa asennettaan :kieh:

Sairaalakassista TYKSasta sai vielä 5v sitten molemmille tossut, tietääkö joku saako vielä?? Ja omat vaatteet pakkaan jo kassiin mukaan siksi että kotiinlähtöpäivänä voin heti aamusta pukea omat vaatteet... Isää odotellessa voin laittaa itseni valmiiks, vauva valmistellaan sit yhessä :heart:

Lanoliinivoidetta kans kaipaan, kerrohan Labello mistä oot hankkinu/löytyykö sillä nimellä? Nyt jo nännit tosi kuivat ja muistan ett sairaalas niit sai rasvata koko ajan... ja tuota voidetta voi käyttää ku imettää...

:kieh: Äippäpolilta odotin heti tänään soittoa mut ei oo kuulunu :kieh: Valvon ja murehdin sit ens yönäki maksoineni... :'(

UÄ 34+6
 
Serantzu: Alkujärkytyksestä toivuttuaan ottaa isosisko jo perheenlisäyksen ihan kivasti. Oli vaan niin pitkään saanut olla Äidin ja Isin oma ainokainen, mummojen ja pappojen lellikki- suvun ensimmäinen lapsi hyvin pitkälle.. :) On oikeasti tosi sopeutuvainen lapsi muutenkin, mutta näyttää tunteensa voimakkaasti niin hyvässä kuin pahassa (kuten Äitinsäkin :p ). Eli nyt jo kaikki näyttää siltä osin olevan kondiksessa, kun alkujärkytyksestä selvittiin.

Mä en tiedä oletteko jossain vaiheessa täällä käyneet keskustelua teidän neuvola-terkkareista. Meinaan vaan, että omalle kohdalleni osui täti, josta en koe kyllä koko raskausaikanani hyötyneen pätkääkään. Ihan täytyy onnitella itseään, ettei ole ollut mitään kummosia terveydessä minun eikä vauvan, sillä mitään tukea ja apua en koe sieltä saaneeni. Muutenkin on tosi kiireinen tätsy, vastailee puhelimeen jonkun labra-arvoista jne. .. ja minä huomaankin, että kaikki mittaukset tehty ja uusi aika varattu- olen jo pihalla. Kaikenkaikkiaan 15min/käynti on jo toosi pitkä aika siellä.
No toki olis voinu valittaa ja vaihtaa, mutta en sitten kehdannut tai saanut aikaiseksi. Selvää kuitenkin on, että tätä tätiä en lapselleni halua omaksi terkkariksi, eikä siis myöskään tule meille kotiin ensikäynnille. Mutta kuten sanottu, meitä on moneen junaan, ja varmasti suurimmalla osalla on kohdalle sattunut (ONNEKSI) asiantunteva ja mukava neuvolatäti =)
Mä oon nyt oikeesti roikkunut koko päivän koneella- pakko lähteä touhuamaan jotain, ennenkuin perhe kotiutuu ja mä vasta aivan vaiheessa :wave:
Palaillaan :wave: Viri + vaavi 36+4 :/
 
Moikka!
Onnea Tyypin äippä ja pesue nyytistä!! :flower: :flower: (Toivottavasti muistin oikein!! :ashamed: )

Tervetuloa uudet!! :wave:

Omaa napaa...neuvolassa käyty ja th veikkaili, edelleen, että on pieni vauva, 2,8kg. Sf-mitta oli 30 ja vettä kuulemma vähän---- :/ onneksi oli varattuna ä-poliaika muutenkin maanantaille. Alkaa hiukan murehdituttaa, toimiiko istukka jne....

Nyt poju tarvii apuja läksyissä mutta hyviä vointeja kaikille!!! :hug:

T:Möökö ja muru 37+4 :heart:
 
Tervetuloa uusille! :flower: :wave:

Niiskunenä-78/limatulpan irtoaminen: Just samaa oon tässä miettinyt. Mulla kanssa tuli sellaista ovisliman tapaista ruskehtavaa vuotoa illalla sisätutkimuksen jälkeen ja sitten sellaista kirkkaampaa limaa vielä tänäänkin. Luin vaan jostain, että joskus sisätutkimus saa sen limatulpan irtoamaan... :/ Onko kellään täällä asiasta kokemusta/ osaatteko kuvailla limatulpan irtoamista?

Nukkuminen: nukun muuten hyvin, mutta pissalla putää käydä n. 2 tunnin välein.

Unista: Mulla on ollut pari ihan ihmeunta. Ekassa synnytin vauvan, joka osasi puhua :LOL: Hassua oli, että tiesin heti, että tää ei ole mun masuvauva, vaan joku toinen vauva, mutta mielellään sitä hoidin kuitenkin. Imetin ensin vasemmasta rinnasta ja kun tarjosin oikeaa, niin tämäpä sanoikin, että on dieetillä, niin että yksi tisu riittää hänelle :LOL: Sain kyllä sitten maaniteltua syömään toisestakin :D

Tutista: jösses, mä en ole edes ostanut sellaista... :p Kaikki lastenhoitokirjat ovat saaneet mun pääni niin sekaisin kaikilla älä pilaa imuotetta/hampaita - lausunnoillaan, etten sitten ajatellut, että sellaistakin voisi tarvita. Tuttipullojakin meillä on ruhtainaallinen 1 kpl :D Varmaan niitäkin kantsis hankkia useampia siltä varalta, että maitoa ei tulekaan.

Toisaalta just suihkussa huomasin, että nänneihin oli kuivunut pieniä valkoisia "pilkkuja". Ottaen huomioon, että rintsikat ja vaatteet eivät ole valkoisia, niin voisko tuo olla jo sitä kolostrumia?
Te, joilla on "vuotanut" kolostrumia jo raskausaikana, niin onko se vaikuttanut jotenkin imettämiseen/maidon nousuun?

Sterilisoija: sain lahjaksi sellaisen lootan, johon sitten lisätään desinfiointiainetta ja sterilisoidaan silleen kylmässä, kun joitain juttujahan ei saa edes keittää, tai mulla on ainakin tiettyjä tarvikkeita, jotka käsketään sterilisoimaan kylmässä.
Lisäksi ostin mikrosterilisoijan (vai onko se sterilisaattori?), sillä olen nyt sterilisoinut rintapumput ja maidonkerääjiä/rintakumeja. Lisäksi olen keittänyt kaikki kamat varmuuden vuoksi. Varmaan "pientä" liioittelua, mutta halusinpahan kokeilla erilaisia sterilisointimuotoja :D Toi mikrohommeli vaikuttaa kätevimmältä.

Tv. Steriili-Lentis ja Höpsänkeikka 35+4 :heart:
 
Tervetuoloa uusille :wave:

KELLASTUMISESTA: Löysin tälläsen kivan artikkelin imetystuki sivuilta, ja siinä on hyvä pointti vauvan ravinnon saannin yhteydestä kellastumiseen.

LINKKI ARTIKKELIIN: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=165

TUTTI: PHKS:ssä ne ei anna tuttia ja itse otan ainaki tutin mukaan, ja olen jo ohjeistanu isinkin että jos joudun hätä sectioon niin sitten kun he pääsee osastolle vaatii heti maitoa vauvalle ja sitten työntää tutin suuhun. Jorvissa taas annetaan tutti jos vanhemmat haluaa, että kannattaa varmistaa omasta sairaalasta mikä heillä on käytäntö.

SAIRAALASSA OLOSTA: Mä haluun heti kotiin, mutta en kumminkaa halua poliklinista synnytystä. Kun kysyin että koska pääsee niin heti ku vaavi on 2vrk, jos kaikki on hyvin, niin ainaki täällä Lahdessa.

Toukka 38+
 
HUHHUH, jopa oli tullut textiä päivässä :eek:

Tervetuloa Ruttunaama ja sadee80 :flower: :flower: Ruttunaama onkin jo oikee konkari =) Mä odotan neljättä ja mullekkin on jo tultu sanomaan, että "ootteko lestoja vai hulluja?" Mut neljähän on vasta vähän. Onnea tulevalla isoäidille, aika ihana tilanne :heart:

Tutista: en ota sairaalaan mukaan. Jos pakottava tarve tulee niin pyydän sairaalata lainaan. Ei meillä ole kun kakkonen osannut tuttia kaivata (=tosi kova imemisen tarve), toivon salaa, että tämä yksilö ei pode suurta imemisen tarvetta. :saint:

Sairaalassa oloaika: se on niin ihmis-/sairaalakohtaista. Itse olen ollut K-KHS:ssä synnyttämässä kaikki. Esikon kaa olimme 3 päivää, kakkosen kanssa 3 päivää (vaikka olisivat ajaneet mut jo toisena päivänä pois) ja kolmosen kanssa 1,5vrk. Samassa sairaalassa mun ystävä oli esikoisen kanssa 2vrk, kakkosen kanssa 1,5vrk ja kolmosen kanssa 1,5vrk. Jos kaikki on hyvin niin niillä ei ole syytä pitää väkisin sisällä =)

Tänne ei taaskaan kummempia.

-Kyrsä ja nappula 35+6
 
Uusioäippä: koita kestää, tuo huolestuneena oleminen on toooosi kurjaa... :hug: Jospa ne vielä soittais tänään..

Viri: meillä oli vissiin aikaa sopeutua siihen pikkuveli tai -sisko ajatukseen. Kun me vähä kyseltiin lastenkin kantaa ajatukseen jo ennen kun edes alettiin "vauvanteko hommiin", ja kun sitä tekoa oli sitten 1.5v ja tutkimuksis juostiin. No inseminaation suunnitteluaika vaihtuikin sitten alkuvaiheen ultraksi... Nämä sisarukset siis molemmat jo odotteli vauvauutisia meille. Tyttö 11v koht siis 12v tuossa kyllä kysyi yks pv, oli vielä vieraita kahvipöydässä... Että eiks niin et tää vauva oli niinku vahinko? Me sit kaikki ihan huulipyöreänä, ??? Selvis sitten, että olikin hyvin outo ajatus siitä, että meillä harrastettaisi seksiä.... :whistle: :whistle: :whistle: Päästiin sitten puhumaan kukista ja mehiläisistä. Tuo isompi ei ole asiaa ihmetelly, nää seksi keskustelut on käyty aikaa sitten... :)
Kurjaa jos osuu neuvolatädiksi tuollainen urpo... Mä saanu ihan hyvää palvelua ja mukava täti on. Se vaan, että kun on uudelleen synnyttäjä niin asioit ei oikeen käydä läpi neuvolas. Väliä kuitenki menlkein 12v ni ei tosiaan muista juttuja ja tuntuu kuitenki aina kysyvän et nii miten edellisis raskauksis... He taisin tuol jo aijemmin sanoa et hyvin usein vastaan, en muista...
Tietoa on kyl tulvimalla... Ennen sitä haettii kirjoja kirjastost, niitäki sai jonottaa, kun olivat aina lainassa... Puhumattakaan tälläisest kanavasta kun "helmimasut" =)
 
Glow
:headwall: mie kirjotin äsken, teksti tuli 2 kertaan, fiksuna poistin toisen, se poisti molemmat :xmas:

Pixie tais mun viikoja kysyy, tänää 37+2, ihan piti tarkistaa ku ei pysy yhtää enää noissa päivissä mukana.
Kyselit myös sisaruksen hoidossa olemisesta. Miehän meinasin ottaa pojan pois hoidosta kun jäin lomalle. Poika on kuitenkin edelleen toisinaan hoidossa, hoitosoppari on toukokuulle asti nyt. Meillä vaan siitä kiva tilanne että on yksityinen hoitaja, meidän naapurissa. En joudu lähtee kuskailee minnekään, vaan voin laittaa muksun tohon pihalle ku näen että hoitotädin porukka on siellä. Hoidossa on just pojan ikäsiä poikia kolme! Enempi poika olis harmissaan, jos ei pääsis hoitoon. On "jo" 5v, tarvii tekemistä ja leikkiseuraa. Saan kuitenki tai siis hoitaja saa kelasta ne tuet, vaikka mä olen kotona.
Kyllä mulleki sai "järkeä" moni puhua, että suostuin hoitosopparia jatkamaan. Nyt kun ajattelen, niin oli tosi viisasta jatkaa sitä!!!

Mä olen linnottautunu koneeni kans sänkyyn :D
Mies toi mulle tähän just lautasellisen lasagnea! Voi hitsi :heart: On katellu ku mä oon taas pari päivää eläny hapankorpuilla ja jukurtilla...

Nyt syömään siis! Ja kohta tulee sisko, kuulema vadelmasuklaa muffinsien kera, kylään :p

Tuun kommentoimaan tutti ja sairaalassaolo asiaa myöhemmin :)
 
Seranzu: Mun esikoinen on 2,5 vuotta. Oon yrittäjä ja teen töitä kotona, joten tytsy on ollut osahoidossa 2-vuotiaasta. Ne päivät on välillä ihan tuskaa jos täytyy yllätten tehdä töitä tytön kotihoitopäivinä, mut jotenkin vaan oon tykännyt et se on mun kanssa tässä ees osan viikkoa, ne kasvaa niin nopeesti et kiva seurata sitä. Ikävä mulla on nytkin sitä kokoajan, oon niin hulluna siihen tyttöön. :heart: Mut oon kyl varmaan ihan hullu, ei miehille tulis varmaan mieleenkään viedä lapsia työpaikalleen. :eek: Ajattelin olla vauvan kaa nytkin kotona vähintään sen 2 vuotta ja sen jälkeen katotaan miten pää kestää. Oon vähän levoton ihminen ja masennun helpolla jos ei oo koko ajan jotain harrastuksia tai projekteja meneillään. Esikon vauvavuonna kirjotin esim. romaanin sinä aikana kun vauva nukku päikkäreitä vaunuissa. :headwall: Ajattelin jos sais sen valmiiks tän seuraavan kanssa kotona ollessa. Mutta ihan mahdotontahan se on jos tuo uhmaikäinen joka ei nuku päikkäreitä on kotoa myös. Sen takia ajattelin että voisin pitää esikoista osan viikosta hoidossa kun kerran viihtyy siellä. Ja tehdä niinä päivinä töitä sitten vauvan kanssa sen verran kun pystyy... Tai kirjoittaa jos ei oo töitä. Enpä tiedä. Turha näitä kai miettiä ennen kuin näkee että kuinka vaativa uus perheenjäsen sieltä on tulossa. =) Mutta onhan tuo esikoinen jo sen ikäinen että tarvitsee ikäistensä seuraa, että jotain kerhorumbaa pitäis ainakin harkita. Tää hoitojuttu on ollut mulle vaan niin helppoa kun hoitopaikka on miehen työpaikan vieressä ja hän hoitaa siis viemiset ja hakemiset. Mä oon vaan prinsessana täällä! :D

Juuh, mutta nyt esikoinen on ainakin tämän viikon hoidossa ja minä vaan makaan kotona. :D Harkitsin että alkaisko kirjoittaan nyt jo mut pää on täynnä pelkkiä supistuksia ja synnytystä. Vois näyttää siltä et kirjoittaja on vaihtunut kesken kun teemat vähä vaihtuu lopussa noitten hormoonien myötä. :LOL:

Glow: Voi ei, mulle on kans käynyt montaa kertaa noin ja just sillon kun on kirjattanut oikein pitkän tekstin...
Joo, kyllä mä taidan pitää esikoisen ihan hyvällä omalla tunnolla ainaki päivän viikossa hoidossa. Katsotaan sitten kesällä viimeistään tilanne uudestaan et tulisko sit kokonaan kotiin meidän kaa. :heart:
 
pur
CARO: Mulla on kanssa mihen miehen työt tolleen 3-6 pv / vko ja loput totaali vapaa ja onnki sitä miettiny miten sitten osaan esikoisen kanssa olla kun on silleen epäsäännööllisen säännöllistä toi meidän arki. Toki mies on siin alus lomalla et ainaki yhteisii rutiinei päästään siin eka harjottelee. Hyvä idea toi toi sun lypsysuunnitelma. Ehkäpä sulta saan vähän samaistumista sitten kun lapsoset on täällä. Olikos sulla eka?
 
Tuolla joku kyseli onko muilla fiiliksiä tullut kun tajuaa että kohta onkin kolme saman katon alla. Mie olen 3vuotta asunut yksin (jos ei sitä kämppäkaveria lasketa nyt mukaan) ja vaikka odottaakin et saa vauvan syliin ja alkaa uusi sivu elämässä niin alkuviikosta tuli sellainen et kohta saman katon alla on ihminen joka tarvitsee apuani selvitäkseen elämästään ja tulee aina olemaan elämässäni eikä lähde pois. Kun kuiteskin on noin kauan yksin ollut niin tuntuuhan se tosi omituiselta. Mutta se on kai sitä henkistä kasvua tuollaiset ajattelut, yksin ja kahden olemisesta pois kasvamista niin käy läpi kaikkea mielessään.

Ei nyt oikeestaan muuta, maanantaina menen KYS:iin kokoarvioon ja varmaan jään sairaalaan yöksi, sokerit joka päivä lähes koko ajan koholla, eivät laske enää alle 5,5 vaikka syön ihan normisti ja liikun aika paljon.

Tervetuloa uusille ja onnea uusille vauvoille <3

absa ja atso 35+3
 
Hei kaikki!
Palsta-addikti ilmoittautuu..synnyttäneenä!
Eli eilen illalla klo.18.29 tuli tyttö maailmaan.
Tällä hetkellä istun siis osaston yleisökoneella, johon satuin tieni löytämään.
Laitetaas samalla synnärikertomusta:

Eli tulin aamulla klo.8 saliin. KLo 12 puhkottiin kalvot. Tässä tilnateessa olin auki 3cm ja kaula hävinnyt. Oksitosiinitippa laitettiin klo.13 vauhdittamaan. Pikkuhiljaa siitä alkoi olla apua ja klo. 17 alkoi jo todella sattumaan ja isikin oli kerennyt paikalle. KLo 17.30 sain epiduraalin. Onnea ja autuutta kesti 45min, ja olin auennut 3cm-10cm. Sittenpä alkoikin ponnistuttamaan peräpäässä kovasti. Ponnistin 3 krt..niin 3krt!!! Jatyttö tulla tupsahti ulos=) Sanoisin että oli helppo synnytys.
:heart: Vauva siis syntyi rv 38+0.21.1.2009 klo.18.29 ja oli 4040g painava. Onneksi ei odoteltu kahta viikkoa enää. No helppous loppuikiin sitten siihen. KOhtu ei alkanut supistua tarpeeksi, joten jouduttiin sitä lääkitsemään ja painelemaan. Vauva pääsi osastolle klo.20 ja minä tulin perässä puolen yön jälkeen. Verta menetin 1500ml. Aamulla pääsin vihdoin pystyyn ja suihkuun. Nyt olen tosi kipeä. Supistukset on ..sanoittaisko helvetilliset ja kun siihen lisää liitoskivut, selän ja ton murtuneen kyljen, niin kyllä on lääkkeitä pyydelty.
Vauvaa on vähän myös seurattu. Ensin oli alilämpöä, ja äsken pompsahti kuumetta. Nyt odotellaan sitten bilirubiinituloksia, josko meinaa hiukan keltaiseksi heittäytyä.
Mutta ihanaa, että vauva on syntynyt. Ja menikö veikkauksenikin aika lähelle. Enkös veikannut saavani vaavin seitsemäntenä??? Taisinko olla viides? :D

Muiden kuulumiset taidan lukea vasta kotona, siihen menee niin kauan aikaa, eikä selkä oikein meinaa jaksaa.
Onnea ja jaksuja vielä odottaville!

Jaana ja Aino tasan 1vrk
 
Hei onnea Jaanalle ja muille vauvan saaneille!! Mulla tulee pala kurkkuun joka uutista lukiessa :)

Täällä on yksi, joka kanssa vaan nukkuu, nukkuu ja noh välillä syö... Nyt on kipeä olo ja niska aivan jumissa. En kykene oikein mitään tekemään. Päivän kohokohta oli kun meille tuli vihannes-/hedelmälaatikko ovelle. Ollaan tilattu yhdestä firmasta niin, että näitä laatikoita tulee joka toinen viikko. Mahtava saada sapuskaa ovelle! Juju on siis siinä, että koko laatikon sisältö on LUOMUA. Nyt siellä oli mm. paprikaa, viinirypäleitä, banaaneja, cashewpähkinöitä... Meillä on kanssa nimittäin toi toinen puolisko huolissaan mun erittäin yksipuolisesta ruokavaliostani (ihan niinkuin leivässä ja jugurtissa olis jotain vikaa... :whistle: )ja sen takia tilas tämä laatikon.
Täällä oli kirjoitettu vaikka mitä mitä olis voinut kommentoida, mutta en minä muista..
Hepatoosista kirjoitti parikin ja siitä tuli mieleen, että onko Möököä näkynyt hetkeen? (hän ainakin oli hepatoosipotilas jos muistan oikein...) Täällä ekat kokeet ok ja seuraavan kierroksen tuloksia odotellaan.
Mä olen vieläkin kateellinen teille noista monista neuvola-/lääkärikäynneistä. Käyn ed kahden viikon välein ja lääkäriä en tosiaan ole nähnyt kertaakaan. Yhtä ainoaa kertaa en ole levittänyt reisiäni kellekään gynelle tai muullekaan ammattilaiselle (oli pakko lisätä... . ) Kohdunkaulan pehmenemiset sun muut ei siis ole yhtään tuttua mulle..

Tämä menee nyt natustelemaan pähkinöitä..

Onnea vielä kerran uusille äiteille!

Unikeko 36+0 (kerrankin muistin, toiv meni oikein)
 
iltaa!

jaana25 paljon onnea pienestä tytöstä :hug:

Caro79 kyllä ainakin täällä saa käyttää sairaalan tuttia.. mutta ajattelin kuitenkin ottaa oman mukaan. ja tuttipulloja mulla on ainakin 5kpl ellei enemmänkin

Kärppänä heinälatoon esikoinen aloitti jo sairaalassa tutin syönnin.. mutta pitää vaan muistaa ettei anna syödä tuttia nälkäänsä :D

sairaalassa olo ajasta esikoisen kaa olin 5vrk sen takia kun mut leikattiin seuraavana päivänä ku poika oli syntyny.. toisen kanssa lähdin kotiin jo seuraavana päivänä kotiin enkä meinaa nytkään montaa päivää siellä maata :LOL:

limatulpasta oli puhetta.. mulla limatulppa irtoo pikkuhiljaa.. ja aikasemmista raskauksista en muista edes mitään limatulppia.

täytyy mennä taas.. saas nähdä et tuleeko yöllä nukuttua ku yleensä nukun huonosti jos mies ei ole vieressä ku nyt se joutuu lähtee auraamaan... on tää niin kivaa ku on lunta.

äippä-83 36+1
 

Yhteistyössä