Helmivauvat 2009 ~helmikuussa 09~

Olen uusi jäsen tällä nettipalstalla ja täältähän löytyykin tosi hyvää juttua:)

Mulla on huomenna 3viikkoinen poika ja näiden samojen juttujen kanssa täällä painitaan.

Yöheräily ja unenpuute on kamalaa. Mulla muutenkin tunteet olleet ihan sekaisin, välillä olen toivonut, ettei vauvaa olisikaan ja toisinaan halailen ja pussailen pikkuisen puhki. En silti missään nimessä antaisi poikaa pois, mutta välillä iskee kamala paniikki... Pelkään osaanko olla hyvä äiti ja tehdä kaikki oikein. Johtunee hormoneista ja väsymyksestä?! Juurikin tuleva yö pelottaa aina hirveästi, kuinka saan nukuttua, saanko pojan nukkumaan helposti... Mies on ollut suureksi avuksi kotona, mutta enää tämän viikon ja joutuu sitten palaamaan töihin. Sekin pelottaa, kuinka pärjään yksin päivät/yöt (vuorotyössä). Huolestuttaa sekin, että saako mies tarpeeksi unta ja jaksaa töissä. Vaikka ei kai mun siitä tarvitse huolehtia, pääasia, että huolehtisin itsestäni ja jaksamisestani. Päivällä en oikein saa nukuttua, vaikka poika nukkuukin ihan hyviä pätkiä 2-3 tuntia (viime yönä jopa 3,5tuntia!).

Mun mielestä vauva saa silloin tarpeeksi rintaa, kun on tyytyväinen. Ei niistä ml-määristä kannata kauheasti ottaa päänvaivaa, kunhan paino nousee. Mä sain eilen pumpattua (Ainun käsipumppu) täydestä rinnasta 70ml ja yhdellä syöttökerralla tämä on riittänyt pojalle (syöttöväli 2-3tuntia). Paino on noussut sellaista 250g/vko.
 
Tuiskunen, tervetuloa!

Samoja ajatuksia ja epävarmuutta on varmasti muillakin ensikertalaisilla, ainakin itselläni on usein tosi epävarma olo. Miehestä on ollut tosi paljon apua, toisaalta mieskin sanoo, että vasta sitten kun olen vauvan kanssa kahdestaan, alkaa se itsevarmuus karttua, kun vasta sitten varsinaisesti ottaa itsestään "kaiken irti äitinä".

luotan siihen, että kokemuksen myötä helpottaa.
 
Lukemassa vaan! Viime yö taas kiukkuilua, liekkö tosiaan masuvaivoja :/ Äiti toosi väsyny. Yritin nukkua päivällä, mutta eipä uni tullu. Toivotaan että ensi yö parempi ja äippä virkeempi :wave:

Jospi ja Henni 1vko 6pvä
 
Heips!
Täällä kans vähän vähillä nukkumisilla mennään :| Vauva nukkuu kyllä n 3 tuntia kerralla, mutta päivällä, yöllä sitten herää n 1½ tunnin välein syömään tai muuten vaan ähisee ääneen...
Päivisin en oikeestaan saa nukuttua ollenkaan kun tuo 1v7kk ikänen ei nuku kun pienet päikkärit joskus 13 jälkeen...mutta jospa tämä jossain vaiheessa helpottaa.

haavemamma73 Mullakaan ei tule maitoa pumpulla ollenkaan, ei ole tullut yhdenkään lapsen kohdalla. Kaikki kuitenkin hyvin kasvaneet rintamaidolla.
Sä oot kuitenkin sitkeesti jaksanut yrittää imettämistä...kyllä se siitä vielä helpottaa ja maitoa tulee päivä päivältä enempi kun vauva paljon saa imeä =)
Mutta pääasia että vauva saa masun täyteen saa sitten rintaa tai korviketta.

Meillä sai tuo poika 5 vuotis synttärilahjaksi smurffifilmin |O arvatkaa soiko smurffilaulu päässä, se kun on pitänyt jonkin kerran päivässä katsoa kun on niin kiva. Laa laa la lalallaa lalala laa :whistle:
 
Kivaa kun täällä on alkanut vilkastua! Tervetuloa uusille ja onnea!! :flower:

Poitsu on taas pulautellut ihan urakalla. Yön aikana pulautti märäksi neljä harsoliinaa, eikä lopussa pitänyt enää pyyhe+muovifroteekaan vaan lammikko vuosi siitä yli lakanalle ja petarille. Samoin nyt päivällä puklua on tullut virtana. :$ Tosiaan vois ihmetellä, et mitä sinne masuun oikein jää! Ja mikä tuon järjettömän tulvan aiheuttaa... Disflatyl-tipat meillä on käytössä, liekö sillä osuutta. Masukipristely on kyllä vähentynyt tippojen aloituksen jälkeen.

Olen myös siivonnut tänään kahdet pisut hoitopöydältä, lattialta & päältäni ja yhdet sinapit hoitopöydältä. Ihanata! :D

Kössi ja poika 1kk+
 
Moi!

Pikaisesti huikin ennen juttujen lukemista, että ällös mammat syökö valkosipulia....nimimerkillä yöunensa menettäneet äiti ja vauva :headwall:

Toissayönä valvottiin ja poju huuuuusi vatsakipua kun menin illalla syömään valkosipulipatongista YHDEN palan... :headwall: :headwall: :headwall:

Nyt lukemaan.. :D

TMöökö ja vauveli 3vkoa :heart:
 
Meillä bongattiin ensimmäinen hymy eilen illalla! :heart: Onhan poika toki hymyillyt jo paljon unissaan, mutta tämä oli eka hereillä ollessa. Olin syöttämässä poikaa ja pidettiin pientä taukoa siinä... Lepertelin pojalle ja sieltähän se maailman ihanin hymy irtosi - vieläpä kaksin kappalein. Olin ihan myyty! :heart: Tänä aamunakin sain hymyn poitsulta. Mieskin yritti epätoivoisesti leperrellä pojalle, että saisi hymyn häneltä, mutta eipäs poju suostunut hymyilemään. Kyllä vaan äidille hymyiltiin niin kauniisti. :)

Tinttu & Juuso 1kk 1pvä
 
Pixie ...kun mulle iski uteliaisuus... B) Oliko sulla synnärillä punainen Davidin kassi? :xmas:

Näyttääpi siltä, et me siirrytään papun kanssa ens viikolla tälle puolelle kanssa. :D Jos ei torstaihin mennessä käynnisty itsestään, torstaiaamuna käynnistetään. ...tosin... kun syy on se, et papulla ei ole enää riittävästi lapsivettä, oisin mieluummin vielä pitänyt papun masussa ja riittävällä vedellä kuin näin. :xmas: Mutta toivotaan, että kaikki menee hyvin. :)

Haavemamma kyseli tuolla toisella puolella muuten tuosta rintapumpusta ja maidontulosta. Mulla ei vielä ole omaa kokemusta lainkaan, mutta tiedän ystäväpiirin kokemuksista, et monella muullakin, jolla maitoa on kyllä tullu muuten riittävästi (ja ovat imettäneet pitkään), on ollut ongelmia saada mitään irti just tuolla Ainun käsikäyttöisellä. ...kun se perustuu pelkkään imuun. :)
 
Huomenta mammat B)
Taas yks yö pulkassa. Tänään kokeilin sit vaihteeksi olkarin sohvalla nukkumista syöttöjen välillä ja täytyy myöntää, että uni oli syvempää, vaikka sit vauvan kutsuessa pitikin raahautua "pitkä matka" makkariin. Jäipähän pois se turha valvominen ja oottaminen, kun Kasper alkaa ääntelemään noin 20 min ennen kuin on tarpeeksi hereillä, että syöminen onnistuis.

Mitens muuten toi maidon pakastus? Meillä on tosi pieni pakkastinosa, mihin toi maito kannattais säilöä? Mitens toi sulatus ja kauan se sulaminen kestää? Mäkään en saa hirveitä määriä tolla pumpulla kasaan, mutta pikkasen kerralla ja haluaisin, että muutama annos ois pakkasessa varulta, jotta joskus uskaltais lähteä esim. lenkille stressaamatta joko vauva herää ja haluaa ruokaa.

Toinen kysymys, kuinka pitkiä vaunulenkkejä ootte jo uskaltaneet tehdä vauvojen kanssa pakkasella?

Lumista laskiaistiistaita kaikille!

Tuulen sydän ja Kasper
 
Tuhannen kiitosta kannustuksesta ja kokemuksistanne :hug: Minne mä joutuisinkaan ilman teitä :)

Vauvan unista täällä vaavi jo 3 yötä putkeen nukkunut ensin n. 5-6 tuntia, sitten paniikissa tissiä suuhun, muttei juuri jaksa imutella kuin 10-15 min, jonka jälkeen taas nukkuu kolmisen tuntia. Näin ollen meillä on nukuttu ihan hyvin aikuisetkin, mutta siis onko noin pitkät unet ok, nla täti sanoi että max 4 tuntia ettei verensokerit mene liian alas. tänään sitten kun vaavin sain tissille 8.30 niin siinä sitä ollaan sitten oltukin ja ollaan edelleen. Mitä mieltä?

hm ja pikku-prinsessa, perjantaina 2 vkoa
 
tuiskunen haluatko etusivulle? jos laitat tiedot niin lisään listaan :)

täällä odotellaan neuvolan tätiä visiitille. harmittaa vaan kun oma täti on lomalla ja tulee joku sijainen:( viimeks oli ihan sama juttu. huono tuuri :(

labello ja jasmin 9pv
 
Haavemamma, en muista oliko sun pikkuinen ennenaikainen tai pienipainoinen että siksi pitäisi herätellä syömään. Sehän tietysti vaikuttaa. Itse annoin normaalipainoisena ajallaan syntyneen vauvan nukkua niin pitkään kuin sitä nukutti, minusta oli vaan hyvä että hän tajusi yön yöksi ja otti tissimaratoonit päivällä eikä yöllä. Meillä oli myös hyväuninen tuo esikoinen heti alusta alkaen, nukkui joskus seitsemänkin tuntia putkeen yöllä ihan alusta alkaen. (Tosin oli hällä huonommankin nukkumisen kausia.) Toisaalta muistan kyllä, miten hermoilin ja ravasin katsomassa hengittääkö poika, kun päiväunet venyi välillä normaalia pidemmiksi... Sitä vaan huolehtii kaikesta.

Maidon pakastamisesta: Minä pakastin (keitettyihin) jääpalarasioihin ja niistä siirsin sopivan kokoisiin annospusseihin. Palojen sulatus kävi hyvin nopeasti, pussi kuumaan veteen ja siitä pulloon. Suosittelen imetystuki-sivuja, siellä on tosi hyödyllistä tietoa imetyksestä ja siihen liittyvistä jutuista niinkuin maidon pakastamisesta - kauanko se säilyy jne jne jne.

Naru
 
HM: Mulle sanottiin alussa, että pitäis herättää 3h:n välein syömään kun vauva oli pienipainoisena syntynyt. Mutta annoin kyllä nukkua...ja mitenpä toista olisi syömään saanutkaan aivan kesken unien. Vauva tankkasi sitten hereillä ollessaan vajeen täyteen, kuten teilläkin näyttäisi olevan asia. =)

Meillä on kans jonkinlainen lisätilauskausi käynnissä, koska vauva viihtyi eilen tissillä klo 17-23... Poju ei hirveän pitkään imenyt kerrallaan kuten ei normaalistikaan, mutta taukoa piti tissittelyn välillä max 15 min. Voin sanoa, että yhdentoista kieppeillä kun olin jo vaipumassa koomaan, ja poika halusi VIELÄ yhden kerran lisää, niin alkoi olla huumori mullakin vähissä. Onneksi sain sit nukkua 4 h putkeen ennen seuraavaa syöttöä, johan sitä oli 5 h valmisteltukin. :LOL: Mutta puklua ei ole tullut nyt niin paljon, kun tissitkin ovat tyhjemmät, jotain positiivista...

Imetyspaidoista: Onpa niitä vaikea löytää! Vähän outoa, kun eikös imetyspaidalle tule käyttöä kuitenkin pitempään kuin odotuspaidoille... Kävin henkkamaukalla, jossa oli tasan yksi pitkähihainen paita mun kokoa. Hintaa 20 e, ja jäi kauppaan, kun oli tyyliä "raidallinen mammapaita". Nettikaupoissa taas on kauhean kalliita. Tilasin sit Henkkamaukan nettikaupasta pari imetyst-paitaa, siellä oli tasan yksi malli eikä sitä ollut edes mustana. Enkä ole ihan tyytyväinen imetysaukkoratkaisuun, tuossa kun menee kaksi paitaa päällekkäin alas asti.

Kössi ja poitsu huomenna 5vko :heart:
 
Moikka taas!

Täällä on ollutkin paljon puhetta jaksamisesta ja yöheräilyistä. Meillä pari viimeistä yötä on mennyt ihan mukavasti. Yöt menee vähän tällaisella kaavalla eli vauva syö siinä 23-01 aikaan, minkä ajan hän on itkuinen ja saa rintaraivareita ja ei millään nukahda oikein minnekään. Ja jos nukahtaa esim tissille, niin herää aivan täysin omassa sängyssään ja alkaa taas kamala kitinä. Mutta sitten KUN nukahtaa viimein, niin sitten nukutaan yleensä 3-4 saakka ja syödään vartti ja jatketaan unia 6-7 asti ja senkin jälkeen yleensä vielä nukutaan. Mutta oikeastaan joka ikinen ilta mua ahdistaa tuo tuleva yö ja millainen rumba siitä tulee: saako pojan nukahtamaan, saako isi nukuttua ollenkaan, pitääkö vaihdella usein vaippaa ( en vaihda kuin kakkavaipat tuolloin 3:n aikaan ) ja onko vaipoista tullut läpi jne. Mulle on kanssa uni niin hirmuisen tärkeää ja yleensä tarvitsen sitä paljon, eli mielellään vähintään 8 tuntia yössä ja nyt on useasti pinna kireällä väsymyksen vuoksi. Perjantaina mulla oli TOOOOOSI kamala päivä, olin väsynyt ja tosi pahalla tuulella ja mietin vain kuinka paljon helpompaa elämä olisikaan ollut ilman vauvaa ja sitten tuli jo niin huono omatunto tuollaisista ajatuksista, että loppuilta vain itkettiin omaa kamaluutta :ashamed: Kai nuo hormoonit vielä heittelee näitä ajatuksia, en tiedä. Tuli sellainen fiilis että olen maailman huonoin äiti ja ihminen :'( Onneksi viimeiset pari päivää on ollutkin positiivisempia ja tuntuu taas paljon paremmalta.

Ristiäiset ahdistaa täälläkin :ashamed: Mä kyllä haluan, että vauva liittyy kirkkoon pienenä vaikkei me olla ollenkaan uskonnollisia miehen kanssa. Mutta ajatus tuollaisesta perhejuhlasta, jossa molempien perheet yhtäaikaa paikalla, saa mut melkein toisiin ajatuksiin. :kieh: Liian paljon kiemuroita perhesuhteissa ja kun mun äiti on tosiuskovainen ja miehen puolella suurin osa kirkosta eronneita, niin soppa on valmis. AHDISTAA!! Tekisi mieli jättää väliin koko juhla vain tuon takia! No, ristiäisaika on nyt varattu, ne on 22.3. eli vielä on aikaa sinne jonkin verran.

Pärjääminen yksin vauvan kanssa: Päivät täällä kotona menevät jo ihan mukavasti itsekseen, mutta heti jos pitäisi lähteä jonnekin tai että pitäisi tehdä jotain jonain kellonaikana, on aivan mahdotonta mulla yksin. Oli niin helppoa kun mies oli vielä kotona, mutta nyt on vähän mulla pasmat sekaisin. Huominen jännittää ihan hirveästi, kun pitäisi mennä neuvolaan klo 13.30 että kuinka ihmeessä me sinne päästään edes suunnilleen ajoissa! Ja mä kun stressaan kaikesta aina, niin toi huomisen ajatteleminen saa mut aivan hermoraunioksi :ashamed: Olenkohan tän kanssa yksin?

Haavemamma: Kyllä kuulostaa ihan siltä, että vauva kuitenkin saisi tarpeeksi sitä maitoa kun jaksaa noin pitkiä yöunia. Tai sitten voi olla sitäkin, että yöt nukkuu ja päivät tankkaa. Meillä silloin sairaalassa kätilöt sanoivat sitä, että tervettä lasta ei tarvitse alkaa itse herättelemään syömään, eli kyllä ne vaavit itse pitää huolen siitä että heräilevät kun nälkä on. Ihan vastasyntyneelle antoivat vaihteluvälin 2-6 tuntia, eli ei muuta kun nautit pitkistä yöunista ;)

Pumppaamisesta vielä, eli joskus on mullakin sellaisia hetkiä että pumpulla ei saa juuri mitään ulos tissistä ja toisinaan tulee 100 ml. Sähkökäyttöisellä pumpulla kun pumppaan, niin siinä olen huomannut, että kannattaa pumpata putkeen se n. 10 min per rinta, niin ehtii hieman alempanakin oleva maito nousemaan. Joskus nimittäin pariin ekaan minuuttiin ei tule yhtään mitään ja sitten seuraavalla kerralla kun vilkaisee pulloa, siellä onkin se 50 ml. En minäkään muuten pumppaa, mutta joskus on tissit niin täyden oloiset tai sitten haluan että jääkaapissa on varamaitoa jos vaikka on paljon vieraita tulossa tms niin voi sitten tarvittaessa pullosta antaa. Muuten mennään kyllä ihan imettäen.

No joo, pahoittelen jos on taas tullut niin sekavaa tekstiä ettei siitä selvää saa, mutta pikkaisen on kiirus vaihteeksi. Naapuri tulee hetken päästä kylään ja täytyy yrittää vielä syöttää pikkuinen ja tarkastaa niitä vaippoja. Palataan taas :wave:

Niisku ja poikanen 1kk 1 pv :heart: :heart:
 
pur
TUISKUNEN tervetulkoa, samoilla linjoilla ajatusmaailma täällä sun kanssas.

HM Meille sanottiin sairaalassa tai kolme kätillöä oli sitä mieltä että yksi 5-6h jakso unta/vkr on ok, vain yksi kätilö oli sitä mieltä että ehdottomasti 3-4h on max, mutta korosti siinä meidän vauvan pienuutta. Vaikka meidän vauvelkin sokerit oli täysin kunnossa kokoajan sairaalassa (4vkr) vaik nukkukin siellä kahtenäkin yönä tuon 5-6h. Kotonahan meillä ei semmosta ole päässy taphtumaan.

(.) mä alan oleen sippi tyttö huutaa taas tissiä. Tämä taphtuu meillä ympärivuorokautisesti puolen-tunnin välein. No toisaalta onpahan sentään vessatauonverran siinä välissä. Kun jollain ei täällä sitäkään tainnu olla. Ja toinen boonus on et tyttö kasvaa hurjaa vauhtia 50g/vkr, että kohta päästään ULOS. MÄ EN KESTÄ TÄTÄ SISÄLLÄ KÖKKIMISTÄ.

LABELLO Meidän tyttö on Pihla ja kiitos taas palstan ylläpitämisestä.

Pur ja Pihla 2vko
 
Naru, Kössi, Niisku :hug: ..kyllähän taas helpotti!! Nökerö syntyi tosiaan 41+1, mutta oli vain 2730g.
..sitä se siskokin sanoo, että ei se nukkuisi noin pitkiä jos näkisi nälkää. Hän on vissiin liian läheinen, vaikkakin 4 lasta kasvattanut, että tarvitsen vielä pönkitystä muualta, siis teiltä :heart: :hug:

He kävi äsken kylässä pienten serkkujen kanssa 1 ja 2 v. Vaavit laittoi kämppää sekaisin, mutta sisko valmisti ihanan lounassalaatin,vaihtoi nökerölle vaipan ja päästivät mut suihkuun. Ihania kyläläisiä =)

Ulos lähteminen Meille tuli se kutsu lastenvalvontaan isyyden toteamiseksi ja siirsin sen suosiolla tuonne maaliskuun puoleen väliin klo 9, mutta aloin jo panikoimaan että olikonan tuo nyt liian aikainen klo aika yrittää olla jossakin :/ ..eli niiskunenä samat asiat arveluttaa, mutta mulla siihen on aikaa, en tosiaan pysy vielä edes autoileen, saati siis istuu niin ei ole vielä niin ajankohtaista mulle..

Tuntuu että maitoa saattaa nyt tulla enempi, eilen kun ruvettiin nukkuu 22.30 olin aivan varma että kerran vielä herää tankkaamaan, kun viimeisestä 30ml lisämaidosta oli jo yli tunti...mutta yllätykseksi likka posottikin aamutunneille. Koko päivänä meni 110ml lisämaitoa kolmessa eri satsissa.

Pumppaamisesta Eilen sain purkkiin päivän aikana 15ml, tänään jo tähän mennessä 20 ml ja pumppaukset jatkuu :)

Ristiäisiä en ole vielä jaksanut ajatellakkaan. Täytynee sekin jo pikkuhiljaa rupee miettii. Mies saa hoidella kirkon miehiin/naisiin yhteydet kun en itse edes kuulu kirkkoon...

hm ja nökeröinen 12 vrk
 
Niiskunenälle tsemppiä ahdistukseen! :hug:

Ulos menemisestä: Just tässä mietin, että miten joillakin on energiaa jonnekin vaunukävelyille? :eek: Mä olen vaan sisällä, enkä kuvittelekaan meneväni minnekään, varsinkaan kun täällä on italialaisittain "kylmä" eli 10 astetta, ja lastenlääkärikin käski välttää vielä ulkoilua. Eli hyvällä omallatunnolla olen pyjamassa sisällä, syön, kattelen dvd:tä ja yritän nukkua aina kun vain on mahdollisuus.

Täällä ei siis ole neuvolaa, vaan käydään lastenlääkärillä (siis ilmainen) näin aluksi kahden viikon välein, myöhemmin ehkä kerran kuussa.

D-vitamiinitippoja olemme nyt antaneet eilisestä lähtien, ei reppana yhtään tykkää mausta ja puolet valuu suukusta ulos.

Meillä yöt ovat sujuneet nyt rauhallisesti, itselleni se on melkein stressittömintä aikaa. Typy syö joskus 20-22 välillä, ja silloin on hiukan vaikea saada nukahtamaan. Mutta sitten kun nukahtaa, niin nukutaan yleensä 2,5-3 tunnin pätkiä, ja ainakin toistaiseksi on sitten aina nukahtanut hyvin syötön jälkeen tissille tai rinnan päälle. Itse katselen dvd:ltä friendejä samalla kun imetän ja nukutan, niin että itsellä on rento olo, eikä ole mitän hoppua saada Gretaa syömään/nukahtamaan. Nukun sitten minkä nukun seuraavaan syöttöön saakka ja yritän kiriä univelkaa aamulla ja näin päivällä.

Mua stressaa eniten tuo vauvan peseminen: pelkään kauheasti, että luiskahtaa mun käsistäni, tai että pitelen ikävässä asennossa jne. vaikka todellisuudessa typy ei varsinaista pesua edes protestoi, ainoastaan sitten kuivausvaiheessa, kun taitaa olla kuitenkin inhottavan viileää, vaikka nopeasti yritetään kuivata ja meillä on vauvoille tarkoitettu hiustenkuivaajakin, jolla kuivaan tukan (Gretalla oi syntyessään tosi paljon tukkaa) ja myös muuta ihoa. Mies häntä onkin enemmän pessyt, minä vain pari kertaa ja silloinkin suht paniikissa :ashamed:

Vaipanvaihto sen sijaan sujuu jo tosi nopsaan, meillä on vaihdettava joka syötön yhteydessä sekä yöllä että päivällä, tyttö on varsinainen kakkajuna :D Tosin harvoin jaksan vesipesulle viedä, mies on käyttänyt ekojen lastensa kanssa kosteuspyyhkeitä ja niitä meillä kuluu tiuhaan nytkin :ashamed:

Lentis ja Greta 16 päivää :heart:
 
:wave: Tervetuloa uusille =)

Ulos menosta Me saatiin tänään lupa aloittaa ulkoilut ja kohta tästä suunnataankin pihalle.

Käytiin tänää neuvolassa kontrollissa ja pieni onki sitte muutamassa päivässä keränny yli 200 g painoa joten kaikki hyvin sen puolesta. Muutama gramma puuttuu vielä syntymäpainosta mutta ei tarvi kuulemma olla ollenkaa huolissaan. Lisämaito voidaan lopettaa. Aika vähän sitä maitoa meni muutenki, pari kertaa päivässä joku 10-30 ml ja suurin osa niistäki oli pitkin kaulaa kun ei toi oikein haltsaa tota tuttipulloa. Lisäks sitte gkatottiin toi napa kun oli tulehtunu ja sekin näytti hyvältä =)

Pumpusta
Mä en oo niiden ekojen päivien jälkeen käyttäny rintapumppua. Parhaiten mä saan talteen tota maitoa ihan vaan käsin puristelemalla, varsinki jos on pahkuroita niin puristelee niitä pulloon. Yleensä ihan tollee puristelemalla tuli joku 60 ml.

Mitäs vielä... ei kai mitään ku meillä huudellaan tissiä taas joten later :wave:
 
Neuvolantäti kävi kylässä. Napatynkä meillä vielä kiinni, joten siihen laitto täti jotain ainetta että irtoais nopeammin. Perjantaina käydään neuvolassa tarkistuttamassa navan tilanne ja toivotaan, että irtoais mahdollisimman pian. Painoa kertynyt jo huimat 3450g...lähtöpaino sairaalasta 2770g :whistle: :p hyvin neiti siis syö :D

Ulos saadaan mekin mennä ja ulkoiluaikakin näin aluksi on reilu puoli tuntia ja huomenna jo tunti :eek: perjantaina voidaankin nukkua jo pitkät päikkärit parvekkeella =)

Nukkumisesta...pumppasin eilen illasta maitoa pulloon, niin mies syötti sit ekan syötön. Ja seuraavan syötön aikana klo 2.00, olin tosi pirteä, olisin voinut vaikka jo herätä :) niin on nyt taas hyvä olla ja äitiys maistuu taas paremmalta. Mies on "onneksi" tuollainen yökukkuja niin voi useamminkin tehdä tuon syötön nuin, ja äitikin on päivisin virkeämpi.

Vähäinenkin pumppailu mulla ainakin saa aikaseksi sen että maitoa nousee tisseihin ja ne on pinkeet. No se on onneksi vain päivän riesa ja tasoittuu sitten taas, ellei pumppaa...

No mutta lopettelen kun on niin pitkäveteistä kirjoittaa yhdellä kädellä, toinen käsi kannattelee nukkuvaa kirppusta :p

Jospi ja Henni 2vko

Labello...Henni nimen voi laittaa eka sivulle :) niin ja koko nimi tulee olemaan Henni Elena Aleksandra
 
Enpä tahdo saada enää kirjoiteltua tänne, lukemassa käyn kyllä.

Neuvolaan tehtiin tänään visiitti. Nyt mitat oli 55 cm ja 4485 g, ihan sopivasti kasvua.

Meidän neidillä on nyt ihan totiset masuvaivat. Kamala katsoa, kun toinen yrittää nukkua, sitten tulee tuskainen rääkäisy ja pierua. Nytkin tuo huutaa sylissä. Kohta puoli tuntia itkenyt. Raukka. Ja väsynytkin pieni on, kun ei saa nukuttua kunnolla. Niin että kertokaas, onko teille muille noista kärsineille ollut apua noista joistain tipoista tms. Rela-tippoja meillä oli valmiiksi. Niitä annoin eilen ekaa kertaa.

Kai tämä neiti pitää nyt edes tissillä vaimentaa...

Matma ja Vilja 2 vk 1 pv

 
Matma: meillä kokeillaan masukipuihin Disflatyl-tippoja sekä niitä Rela-tippoja ja D-vitamiini on vaihdettu vesipohjaiseen Jekovitiin. Jotenkin tuntuu, että hieman ovat helpottaneet nuo vatsakivut tuolla reseptillä. Meillä ei vauva itke vatsaansa, mutta vääntelee pää punaisena ja tuskaisena kunnes kakka tai pieru helpottaa.

Lentis: mä en kanssa millään jaksaisi lähteä vaunuilemaan minnekään vaan haluaisin vaan lepäillä kotona. Mutta pari kertaa ollaan nyt oltu pienellä vaunulenkillä tässä parin päivän sisällä, oikeastaan ihan siitä syystä kun tulee sille vähän painetta tuttavilta. Mulla on niin huono omatunto siitäkin, jos sanon ettei olla ulos lähdetty kävelemään kun Suomessa niin toitotetaan sen ulkoilun puolesta. Mutta parin ekan viikon aikana en kyllä hievahtanut minnekään, eli vasta tässä kuukauden iässä ollaan koitettu nyt enemmän. Olen kyllä sitä mieltä, että jos äidistä paremmalta tuntuu olla kotona ja lepäillä, niin se on ok. Kyllä sitä ehtii tuota vaunuiluakin harrastaa myöhemmin :)

 
meillä tänään isukki kokeili ekaa kertaa tuttipullosta syöttöä ja ihan hyvin tuntui sujuvan(uus juttu kun esikon kanssa ei ollut pulloa ollenkaan käytössä). Ehdin just sopivasti kotiin operaatiota seuraamaan ja annoin sitten lisää maitoa rinnasta ;)
Minkähän verran tollanen pari viikkonen kerrallaan syö, jotta osais varata riittävästi maitoa yhdeksi syöttökerraksi?
Mulla oli tänään positiivinen päivä. Vein esikoisen synttäreille ja olin siellä itsekin reilun tunnin. Kiva oli tavata tuttavia aikuisia. Kiva oli saada myös positiivista palautetta, että näytän pirtsakalta, vaikka synnytyksestä on niin vähän aikaa - teki hyvää itsetunnolle, kun noi reilut 10 lisäkiloa istuu tukevasti varsinkin tossa vyötärön kohdalla :whistle:

Ulkoilusta oli puhetta. Täällä meidän asuin maassamme ei oo ollut mitään puhetta siitä kuin vanha vauvan pitäis olla ennen kun voi ekaa kertaa mennä ulos ja niimpä me aloitettiin ulkoilu heti (alussa 10 min ja nyt 40 min kerralla). Mies ja esikoinen on hoitaneet noi vaunulenkit tähän asti ja huomenna sit varmaan mennään Kasperin kanssa ekaa kertaa kahdestaa ulkoilemaan kun mies on palannut työelämään. Saa nähdä miten menee. Autolla toistaiseksi ei päästä minnekään, koska mulla on 5kg paino rajotus kantamisiin 2kk ton sektion takia (vauva+kaukalo painaa enemmän) Aattelin ens viikolla perehtyä tohon kantoliinailuun paremmin, jospa se ois yks varetten otettava vaihtoehto ulkoiluun. onko muilla liinoja käytössä?

Mukavaa iltaa kaikille!

Tuulen sydän ja Kasper 10pv
 

Yhteistyössä