Helmivauvat 2009 ~helmikuussa 09~

Heippa kaikille =)
Pikaiset kuulumiset ennen kun vaavi herää. Neuvolasta 2vk 4430g (3990 lähtö paino synnäritä) 53,7 (52cm) että hyvinhän tuo kasvaa;)
Tomera poika ja hyvinkin tempparamenttinen osaa vaatia sylin ja ruuan :heart:
ilta kiukkuakin ollaan saatu nyt tämän kolmannen kanssa kokea mutta en vielä mihinkään kolikkivauvaan vertaisi,on ihan ohi menevää.
syö sekä tissistä että pullosta lisämaitoa saa kun ei oikeen pysy tyytyväisenä rintamaidolla :p
yöt on ollut vaihtelevia välillä pelkällä rintamaidolla nukutaan 3-5 tuntia ja toisinaan taas herätään tunnin välein :eek:
Ristiäiset tuli minulle yllätyksenä että pitää jo 4-6 vk ikäisenä pitää että ehtii saada kirkossa kasteen no eipä mitään 15.3 saatiin kovan työn jälkeen ne järjestymään meillä on kirkko ja kahvitukset/ruokailu samassa tilassa ihanuus sekin ei erinäisiä siirtymisiä, ja pojan nimen saa lisätä myös etusivulle Rasmus Sulo Eemil olisi pojasta tulossa perii toisina niminään iso-ukkien ja ukin nimen (mieheni edesmenneen isän nimen) vaikeata se oli etunimeä mietittiin ja aika raisun oloinen pikkumies tuntuu olevan niin päädyttiin tähän;)
itse on väsynyt mutt ajollain kumman mammaenergialla sitä jaksaa kotia siistiä ja lapsia kaitsaa, nyt 1.3 alkaen iso-siskot sitten jää puolipäiväsiksi :$ että siitä se arki alkaa.
illan jatkoja kaikille ja jaksamisia valvomisien ja muiden vauva-ajan ihanuuksien kanssa
:heart:
 
tervehdys.. minäkin ilmottaudun tälle puolelle, poju saapui siis maailmaan sektiolla (epäonnistuneen käynnistys yrityksen takia) 15.2 klo 20.42 syntymämitat 3050g ja 50cm

Arki on alkanut, mies meni tänään töihin.. kerkesi olla vain 5 päivää kotona meidän kanssa, koska aloitti isyysloman la päivänä, koska lääkärit kovasti sanoivat ettei tätä päästetä yli.. noh.. niin vaan meni noh 4 päivää yli, mutta se aika mitä sairaalassa sitten oltiin, niin oli vähän turhia miehelle. En mä tiedä saako tuosta kukaan mitään selvää.. :LOL:

Pää on hatara, ruokaa ei osaa enää laittaa, unohtelee kaikenmoista.. äitiysdementiaa pukkaa..

Poju on vaativa luonne, mullehetinyt tyyppi, maitoa tulee hyvin, mutta koska ei suostu syömään ilman rintakumia (tai äiti ei osaa syöttää) kestää hetkisen ennenku se kumi täyttyy.kerkee siinä välissä saada jo kunnon raivarit. masua vääntää kovemmin yöllä. Hyvin nukkuu illan ja iltayön,mutta sitte alottaa puolen yön jälkeen älyttömän itkukohtauksen joka saattaa ketää kolmeen neljään, tolki on siinä hiljasiakin hetkiä, syöntiä ja kakkaamista, mutta yöllä tunteet tulee pintaan herkemmin, joku kirjoittikin täällä että päiväsaikaan hallitsee tilanteen, mutta yöllä ei. täällä liitytään samaan sakkiin.

Huomenna olisi eka neuvola, täällä ei siis neuvolasta käydä kotona (JKL) vaan itsehän sinne on pikkuisen kanssa mentävä..

voikun pääsisin pihalle, ulkona aivan uskomattoman ihana auringonpaiste!!!

Audriina ja Kalevi 10pv
 
Heippa kaikille ja onnea vauveleista!

Olen lueskellut juttujanne odotus puolella, mutta jostain syystä en saanut silloin aikaiseksi kirjoitella itse. Nyt ajattelin olla aktiivisempi.

Vähän itsestäni: Eli meille syntyi esikoinen 8.2.09, 3630g ja 48cm, suloinen tyttö. Synnytys meni hyvin, ilman suurempia traumoja.
Arki on alkanut sujumaan hyvin, toki on hetkiä/ päiviä jolloin tuntuu, että mikään ei onnistu vaikka juuri edellinen päivä olisi mennyt niin nappiin. Kaikki on niin uutta, mutta kyllä tämä tästä :)

Sorry jos kirjotus on sekavaa, mutta yritän nopeasti jotakin saada naputeltua, kun tuo neiti nukkuu. Täällä kirjoteltiin tuosta ulos menosta ja mua kiinnostaisi kanssa tietää kuinka kauan voi vauvan kanssa lenkkeillä, nyt siis 2,5 vkoa. Ei neuvolasta oikeastaan muuta sanoneet kuin että pikkuhiljaa. Nyt on leudot kelit ja meillä 2 koiraa joiden kanssa on lenkille lähdettävä. Nyt mies isyyslomalla ja on vielä ensi viikon, joten aina toinen on voinut koiria viedä, vasta pari kertaa käyty koko poppoo.
Kun lueskelin noita teidän juttuja, mulla oli paljonkin mielessä mitä piti kommentoida, mutta tuo pikkuneiti vaati kesken kirjoituksen tissiä, niin nyt pää ihan tyhjä :LOL: Täytyy seuraavalla kerralla toivoa, että toimii pää paremmin, mikä on kyllä epätodennäköistä =)
 
iippanen tervetuloa:)

ulkoilusta meille synnärillä ohjeistettiin et eka 2vk sisällä ja sit ulos jos alta -10astetta. ja et alotukseen suositellaan 10min, jännä et jospi saitte 30min eka suosituksiksi,riippuu vissiin th:sta tuokin sit.. mut oikeesti,kuka viitsii pukea hirmu toppatamineet vauvalle ja esikoiselle 10min takia ja heti kota riisua ne samalla ku uuntelee esikon protestointia et tahtoo olla vielä ulkona... :whistle: noh,tehtävä lenkki mummolaan..

lentis mä kanssa kammoon tuota kylvetystä!! oon aina ihan varma et vauva lipsahtaa käsistä tai rutistan esn mustelmille ku koitan pitää kii :ashamed:

neuvolatäti kävi eilen ja paino on ihan hyvin nousussa, nyt 4150g ja syntymäpaino oli 3820g (lähtöpaino sairaalasta3.7kg)
jälkitarkastusta suositteli mahdollisimman aikasin varaamaan et saa noista laskeumista jotain selvyttä.. ja d-tippasia alotellaan ens viikolla, me koitetaan taas jekovittia ensin.

aiotteko ottaa vauvalle rota-rokotteen? me otetaan, en vaan tiedä kumpi on parempi vaihtoehto, rotarix vai rotatec??? eiks se oo tuo rotatecci mikä tulee vuoden lopussa sit rokotusohjelmaan,me ei vaan siihen keritä eli hintaa tulee tuolle paketille joku n.150e?
vesirokkorokotteenkin aion taas laittaa sit kun saa,eli eikös se oo joskus vasta 18kk+... sen calmeten laittovat synnärillä,eikö onneks tullut mitään oireita.

kukas se mainitsi äitiysdementian...joo sitä piisaa,pesin viikonloppuna pyykit pariin kertaan,eka jätin ne koneeseen päiväks ja sitten laitoin lisää pyykkiä koneeseen uusintakierrokselle,unohin sit laittaa pesuaineen ja taas ne oli puolipäivää siellä koneessa :headwall:

labello ja jasmin 10vrk
 
Me saatiin neuvola tädiltä eilen ohjeistus ulkoiluun niin että ekana päivänä vartti, seuraavana puol tuntia, sitten tunti ja sitten voi olla ulkona yhden syöttövälin ja sen jälkeen voi ulkoilla jo pari kertaa päivässä. Tänään meillä mennää siis puolen tunnin lenkki =) Esikoinen oli aivan innoissaan ja vähän ihmeissäänkin tuplarattaiden kyydissä eilen :D Antoi hyvin pienen olla rauhassa omassa loossissaan =) Me tehtiin muuten niin eilen että mies kävi pulkkailemassa esikoisen kanssa ensin ja me mentiin sitte vauvan kanssa vaan vartiksi pihalla niin esikoinenki sai olla pihalla pidempään kuin sen vartin vaan... Ajattelin itekseni kyllä että kamala jos oikeesti menis vaan noin lyhyeks aikaa pihalle noiden molempien kanssa niin olis kamala rumba pistää vaatteet päälle ja muksut vankkureihin ja kohta taas takas sisälle :LOL:

Me varmaan otetaan pienellekin rotarokote. Ja luultavasti se on se Rotarix sitten mikä oli esikoisella viime vuonna. Aika suolanen hintahan tossa on mutta kun on kuullut niitä tarinoita rotaviruksesta niin otetaan se kuitenkin.

Me meinattiin että jos lähettäis huomenna käymään mun kotipuolessa pienellä reissulla. Nyt olis hyvä sauma kun mies on vielä reilun viikon isyyslomalla niin ei tarvi yhteen viikonloppuun ahtaa kaikkia vierailuita. Tää on tosin vielä suunnitteluasteella ja mikäli esim ens yö on rikkonainen niin varmaan jäädään vaan kotiin :D
 
labello toi äitiysdementtia on tuttua täälläkin...tuppaa unohtumaan mitä oon juuri ollut tekemässä, jos tulee joku keskeytys (esim. poika haluu rintaa). Mut onneks se ei oo pysyvä olotila :wave:
Onko muilla välillä pinna kireellä esim. miehen kanssa. Mua välillä ärsyttää, kun tuntuu, että mies ei kuiteskaan sisäistä tään vauvan kanssa valvomisesta johtuvan väsymyksen syvintä olemusta :whistle: Eilen mokoma tuli ehdottamaan, että kun meille tulee viikonloppuna ekat ystävät kotiin katsomaan vauvaa, niin voisinko mä laittaa ruuaksi jotain muuta vaihteeksi tyypillisen lohijuhla aterian asemelle...vaikka lammasta tai jotain...Just joo, mun aivotoimintahan on nyt just sopiva kokeilemaan jotain uutta ja hankalaa reseptiä :kieh: :kieh:
Audriina ja iipanen tervetuloa tänne puolelle!

Kasper ja vaihteeks taas väsyneempi Tuulen sydän
 
:wave:
pääsin mäkin tälle puolelle. meille syntyi tyttö 21.2.2009. klo 12.49. 50cm ja 3525g. :heart: isoveljet on innoissaan pikkusiskosta ja niin me kaikki. :heart:
maanantaina päästiin kotiin, hyvin on mennyt, tietty sellasta opettelemista ja uusien rytmien/tapojen etsimistä, nyt siis kolmen lapsen kanssa. välillä tuntuu että saisi olla monessa paikassa yhdellä kertaa eikä millään ehdi kaikkea mutta eiköhän sitä pikkuhiljaa tosiaan ne omat systeemit löydy. =)

ihana sää ulkona, itsekkin tosiaan odottaa sitä että pääsisi ulos.. mutta se kaksi viikkoa pitäisi odotella eli ei tässä ihan lähipäivinä olla ulos menossa... :p

nyt prinsessa nukkuu ja pojat on papalla vielä hetken (pappa lomalla tämän viikon. niin ja mieskin on tän viikon isyyslomalla :heart: ) niin taidanpa äkkiä tehdä siivouksen loppuun ja jos sitten vielä suihkuun ehtisi..
:wave:
sadee80+ neiti 4vrk :heart:
 
ONNEA :flower: vaavin kainaloon saaneille :heart:

Neuvolassa käyty Ja painoa oli tullut viikossa 250g eli syntymäpaino saavutettu ja menty ylikin jo 150g, eli kaiketi ei meillä nälkää nähdä. Vielä ne yritti että 4t:n välein pitäs yöllä herätellä syömään, mutta enpä tiijä sit aioinko kuitenkaan... Tästä kun ollaan niin montaa mieltä.
Huomenna aloitellaan ulkoilu, eka 15 min, sit 30 jne...
Teki hitsin hyvää käydä edes neuvolassa ja 5 min automatkakijn sujui ilman suurempia tuskia vaikka ihan itte ajoin ja siis myös ISTUIN.

Dementia on täällä kans PAHA!!! ..milloin tästä palautuu??.. taisi aivosolut lentää ponnistaessa pihalle kun olen niin hatarapää ja just kun alkaa tekemään jotain, niin huomaa että onkin viis asiaa kesken.. Blaah.

Pinnan kireys miehen kanssa tuttua täälläkin. Eilen oli ostanut töistä tullessaan laskiaispullat ja keittelin kyytipojaksi kaakaot ja sanoin " tuus ottaa"..samaan hengenvetoon vaavi sanoo byää. Mies tulee pöytään ja alkaa syödä hyvällä ruokahalulla, meikä seisoskelee nyytti kainalossa ( kun en voi istua) ja siirryinkin sitten soffalle odottelee naama väärinpäin... SITTEN mies tajusi tulla ottaa vauvan. Kyrsii myös kun joudun pyytelee tuomaan esim jotain halavatun pukamasalvaa toistamiseen, kun kerran oli "apteekki kiinni"-sanoi mies, niin ikäänkuin en tarvitsisi sitä sitten enää. Blaah!!
Mulla menee hermot niin vähästä ja sitten en osaa pyytää/ esittää asioita rakentavasti vaan alan tuittuilee ja mies menee ihan lukkoon.
Toisaalta on myös ikävä miestä ja sitä kahdenkeskistä aikaa mitä ei nyt ole, että voitaisiin keskustella asioista, läheisyyttä ym. Loppu nuo jalkojen ja hartioitten hieronnatkin synnytykseen. No pikkuhiljaa opetellaan kaikkeen tähän uuteen...

Jaahans eiku tissi suuhun!

hm ja nökerö-prinsessa pe 2 vkoa
 
pur
TUULEN SYDÄN Missä sä asut? ihan mielenkiinnosta. Me on alatte liinailee ihan käytännön syistä. Mulla oli valmiiks varattuna kaksi erilaista kantopussia, mutta niiden kanssa ei jotenkin tulla toimeen. Pitkiä mulla on kaks, trikoinen (jota suositellaan vastasyntyneelle) on ollu meillä muutaman kerran käytössä ja sekä mies että mä tykätään. Näppärä käydä kaupassa esim ja lapsi pysyy siinä parikin tuntia rauhallisena kun meillä on nyt tässä hiukan tiuhasyöttöinen jakso meneillään.

(.) Vauva jo äikisee niin hiukka omaa napaa tähän väliin. Joo nää meidän syömiset on nyt menny aika tiuhaks ja mun varmaan täytyy opetella parikin muutakin syöttöasentoa kun alkaa oleen niska aika jumissa ja sen takii sit pää kipee ja kiree. Ja sit tyttö on nyt tullut siihen tulokseen et mikään muu paikka ei oo hyvä kun syli. Sehän on tietenkin luonnollista mut siis kun huuto alkaa sikeestäkin unesta välittömästi kun sylistä laskee, mietin vaan kuinka yksin sit pärjään, pitäähän munkin syödä ja käydä vessassa ja silleen...
Äiti tuli tänään pariks tuntii kattoo tyttöö niin saattiin hetki omaa aikaa miehen kanssa. Se meni hyvin ja olin ihan yllättäny miten helppoo mun oli saunassakin rauhassa löylytellä, ei melkeen yhtään ressannu tytön hoito mun takaraivoo.

Jaha, no ny pitää mennä
Pur



 
Terveisiä kaupungilta! =) Voi että miten piristi ihmisten ilmoilla käynti, vaikka ollaanhan me siellä piipahdettu kaksi kertaa aikaisemminkin vauvan kanssa. Tänään oli neuvola, ja siellä selkisi että painoa oli tullut ihan hyvin, mutta lääkäriä käydään moikkaamassa ensi viikolla keltaisuuden takia. Hän sitten katsoo ja päättää, käydäänkö sairaalassa mittaamassa arvot vai miten :/ Kasvoissa pienellä on hormoninäppyjä, on aika hurjan näköisiä mutta vaarattomia onneksi. Enpä olisi tuotakaan tiennyt!

Ulos lähteminen! Mulla kanssa hirveä paniikki miten tuon kanssa ollaan ulkona ja kaupassa, mutta tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Lähtö vaan tekee tiukkaa kun pitää pieni syöttää ja pukea ja itsekin pitää laittautua vähän. Meinataan olla myöhässä.. Yksinään en ole vielä ulkona ollut, meillä ei ole hissi ja vaunuja en suostu varastoon viemään ennen kuin saan niihin lukon. Ja tästä meiltä kun lähtee, on edessä joko jyrkkä alamäki tai jyrkkä ylämäki. mukavaa sitten keväällä kun tulee liukkaat kelit.

Mutta tänään tosiaan käytiin neuvolan jälkeen ostamassa vauvalla vähän lisää vaatetta :D Sitten käytiin lounaalla, ai että! Molempia jännitti että herääkö poika ja heräsihän hän, mutta rauhoittui kun sai pullosta maitoa ja nukahti uudestaan, syötiin siis rauhassa loppuun. Tai no rauhassa ja rauhassa, mä taisin vähän hotkia pihvini kun hirvitti ettei pieni vaan herää. on tämä kanssa :D Vielä pyörähdettiin parissa liikkeessä ja tultiin kotiin. Teki hyvää! Huomenna mulla on oma meno ja taidan nopsaan piipahtaa Sinooperissa ostamassa korttitarvikkeita ristiäiskutsuihin.

Mulla oli paljonkin vastattavaa teidän juttuihin mutta unohdin jo puolet. Rokotteet otetaan, vaikka mies vähän niitä empi kun luki ties mitä tietoa tuolta netin ihmeellisestä maailmasta. Kylvetystä myös minä kammoan, enkä oikein keksi mihin laittaa vanna sen ajaksi niin, että mun olisi rento olla. Jos ollaan lattialla jalat väsyy (en ole tajunnut istua alas :D) ja muualle sitä ei turvallisesti saa. Mutta se on kyllä kamalaa, kun pelkään että pidän liian lujaa kiinni niin että toista sattuu, tai sitten en pidä ja toinen lipsahtaa veteen. Mitään ei ole käynyt mutta hirvittää, joten mies saa vastaisuudessakin kylvettää. Minä jatkan sitten kun tuo rääpäle on kasvanut.

Jaksamista kaikille hormonien ja väsymyksien kanssa, onnea vauvatuneille ja tervetuloa sinä uusi jonka nimen unohdin!

Phoebs ja Myttynen 3vko ja 4 päivää
 
Liikkeellä oltu täälläkin :wave:

Vaikka päätin, etten poitsulle juuri vaatteita osta, kun kaverilta saan lainaan, niin kuinka ollakaan tänään tarttui shoppausreissulla mukaan paita ja kolme bodya. :xmas: Vaavi nukkui kiltisti koko ostosreissun ajan. En mä syöttämistä niin pelkää, paitsi pulautusten (jotka siis on tosi isoja) takia, mutta kakkavaippaa en haluaisi reissun päällä vaihtaa. Eilen poika pissas mua otsaan... oma syy, kun kumarruin laittamaan vaatetta pesukoneeseen kun poitsu oli sen päällä hoitotasolla. :LOL: Että tämmöstenkin juttujen vuoksi sitä mieluiten pidättäytyisi vaipan vaihdosta ostoskeskuksissa yms. :D

Mut ehtiminen ei toistaiseksi ole ollut ongelma, ihme kyllä. Tänään oltiin täsmällisesti 9.30 keskimmäisen tarhassa ja esikon ja kaverinsa oon myös saanut kuljetettua treeneihinsä. Ja mä olen krooninen myöhästelijä noin yleensä. Ittensä ehostamista ei kyl pahemmin ole tullut harrastettua, eikä aamuisin suihkussa käyntiä... :kieh:

Uusille jälleen tervetuloa! =)

Kössi ja poikanen 5 vko
 
sadee onnea pienestä tytöstä :flower: :heart:

phoebs kiva, että sait tännän hieman tuulettua kodin seinien ulkopuolella. Tollanen pienikin vaihtelu auttaa kummasti taas jaksamaan! Meillä on kanssa pojalla noita hormooni näppyjä kasvoissa ja keltaisuutta. Viikko sitten käytiin verikokeissa ja silloin arvot oli kuitenkin suht alhaiset. huomenna on lääkärin tarkastus ja saa nähdä mitatannko noi arvot uudelleen - tosi vaikeeta on itse arvioida onko muutosta tapahtunut ihon värin suhteen :| kovasti toivon ja pyytelen, että alkais toi pienen maksa jo toimia kunnolla...
pur ihan tässä naapurissa oon viimeiset kymmenen vuotta asustellut (Virossa). Ei oo onneks pitkä matka Suomeen. Kantoliinoista sen verran, että tässä meidän lähellä on pieni putiikki, jossa myydään noita liinoja + annetaan sidonta ohjeita. Käveltiin sinne Kasperin kanssa ja myyjä esitteli mulle miten tota rengasliinaa käytetään. Esikoisen aikana mulla on ollut pitkä kudottu liina käytössä, mutta se on ehkä vielä liian jäykkä tälle pienelle. Tuli se rengasliina joskus hankittua, mutta sit elämä meni niin, ettei sille ollutkaan tuolloin käyttöä...Mut nyt on pieni tuhisija, joka toivottavasti siellä viihtyy:heart: En oo vielä kotona ehtinyt kokeilla sitä Kasperille.

Käytiin muuten tänään passikuvassakin. Se oli aikamoinen operaatio noin pienelle...toivottavasti kuitenkin hyväksyvät ton kuvan, ois kiva päästä ens kuussa jo suomessa käymään :wave:

Tänään pikkasen säikähdin, kun esikoinen tuli tarhasta (täällä siis toinen systeemi kuin suomessa, tosta hoitopaikasta ei luovuta vauvan syntyessä, koska uutta hoitopaikkaa vaan ei myöhemmin tarvittaessa saa. Kasperkin laitettiin jo viimeviikolla tarha jonoon, jotta sais paikan syksyllä 2012). Oli siellä juossut ja lyönyt otsansa aika pahasti kaapinkulmaan...Poika oli aika vaisu ja kuhmu iso. Onneks on piristynyt tässä illan mittaan ja tavallinen höpötys on taas päällä. Muuten se vois väsyttää, mutta tänään ollaan siitä miehn kanssa vaan onnellisia :heart:

Rauhallista yötä kaikille toivoen,

Tuulen sydän ja Kasper 12pv
 
Heippa! :wave:

Tämä mami yrittää nyt silmät ristissä kommentoida jotain ja kertoa kuulumisia! :whistle:

Onnea kaikille vaavin saaneille!! :flower:

Tervetuloa kaikki uudet/taustailijat! :flower:

Vauvan peseminen Meil yleensä mies hoitaa nää kylvetykset.Esikkoa mä en oo vauvana kylvettäny ollenkaan ja tätä poitsua pari kertaa!Meillä noi kylvetykset ja iltapuuhat on yleensä ton miehen puuhia! Vähän kyl jänskättää just toi et sattuuko toista tai et putooks hän! :whistle:

rota-rokote En oo viel ihan varma et otetaank se.

Pinna kireellä Täällä todellakin välillä pinna on tooosi kireellä ja tulee oltua vähän ilkeäkin tolle miesrukalle joka parhaansa yrittää! :ashamed: Nyt onneksi oon vähän rauhottunu!

Oltiin eilen Miron kanssa neuvolassa.Mulla otettii verenpaine,pissa,paino ja hemppa ens viikkosta jälkitarkastusta varten. Kaikki muuten ok,mutta hemppa 111,eli rautakuurille ja jotain vitamiinia tarttis syyä!
Mirolta otettiin paino, 4800g ja pituus 55cm!Komeesti poika kasvaa! :D Selvästi kyllä huomaa että posket o pyöristyneet!

Eilen illalla Miro ekaa kertaa oikein itki kunnolla mahaansa noin pari tuntia!Kauheeta kattella kun toista sattuu!Kyl hän sit vihdoin nukahti ja nukkui loppuyön aika hyvin!
Vähän jänskättää että mitä seuraavasta yöstä tulee!

Tänään oli ihana ilma! =) Oltiin poikien kanssa tosa ulkona,esikkokin oikein möyri lumessa! Toivottavasti hän ei oo tulossa kipeeks,ku hän o vähän lämpösen tuntunen ja todella kränänen,eikä suostunu olemaan kylvyssä kauan ja se on jo huolestuttavaa,ku yleesä häntä ei saa sieltä pois!
Kauhee miettiminen että mitä tollaselle pikkuselle laittaa päälle ku mennään ulos tai ku ollaan autos tai kaupas! :whistle: Kun esikko oli vauva,ni sillo oli jo suht lämmintä!

Huh,ku väsyttää!Meijä poitsu herää muutenkin öisin 1,5-2h välein syömään ja sit ku toi viime yö oli tollanen itkunen ni kyl siin o äitikin vähän väsy!! |O Päivisin poitsu herää noin 2-2,5h välein syömään,eli lehmänä saa olla!! :LOL:
Mies tosa äskö kysy et miks et mee nukkumaan ku pojatkin nukkuu!No,sitä varten ku sit mul ei olis mitään omaa aikaa ja mä tarviin sitäkin!!

Jaahas,kitinää kuuluu sängystä.....tissiäni tarvitaan! :LOL:

:wave:

Tyyppien äippä ja Miro 1kk+
 
osaako joku auttaa tyhmää mamia?!
Ostettiin tänään noita relatippoja ja cuplatonia.Relatippoja pitäis ottaa viis tippaa päivässä ,kysymys kuuluu,annetaanko ne kerralla vai pitkin päivää?

Aikamoista touhua sen cuplatonin kans jos yölläkin tarttis ottaa neljä tippaa ennen ruokailua!Mähän saan olla koko ajan niit antamas ku hän syö niin usein! No,mitä sitä ei tekis lapsensa vuoksi!!
 
huomenta kaikille!
Kuinkas yö meni? Täällä heräiltiin pari kertaa, niin kuin yleensä, eli ihan hyvin. Nyt on alkanut aamut olemaan tissillä ravaamista, syödään ja puklataan vuoronperään, mistähän voisi johtua? Röyhtäytän kyllä aina (ainakin yritän), mutta silti usein puklaa, eikä mitään ihan pieniä. Olikos se Kössikenguru, kenen pojalla taipumusta kanssa puklailla. Onko sulla tietoa mistä johtuu/ mistä apua siihen. Johtuuko vaan siitä, että syö liikaa kerralla. Välillä tuntuu, että pitää mua ihan huvituttina, kun hamuaa ja hamuaa tissiä ja kerran, pari imasee ja sit vähän ajan päästä uudelleen.
Mua kanssa jännittää lähteä pienen kanssa ihmistenilmoille. Käytiin pari päivää sitten kauppakeskus Sykkeessä ja muuten meni ihan hyvin, mutta puklas isot puklut päälleen. Kai se jossain vaiheessa lakkaa tuo jännityskin liikuskella vauvelin kanssa siellä täällä. Huomenna ajateltiin mennä käymään Kärkkäisellä (juuri avattu Lahteen), saas nähdä mitä siitä tulee =)
Sorry kun kauheesti omaa napaa. Yrittää vaan kirjotella vähän jotakin kun tyttö tissillä samalla :)
 
Varasin just lääkärille ajan, että saadaan se rota-rokote. Kaverini niin kovasti sitä kehui ja kertoi sairaustapauksista niillä joilla sitä ei ollut otettu, että ajattelin sen olevan ihan tarpeellinen. Harmi vaan, ettei tosiaan vielä kuulu viralliseen rokoteohjelmaan.

Käytiin eilen neuvolassa ja pikkumies on sitten kasvanut ihan kunnolla. Kahdessa viikossa oli tullut painoa lisää 750g ja pituuttakin on tullut tän ekan kuukauden aikana 5,5 cm :D On siis kaveri ollut kotona ruoka-aikaan :LOL: Muutenkin saatiin oikein paljon kehuja neuvolatädiltä, kun on niin tyytyväisen oloinen vauva ja kaikki vaikuttaa muutenkin ihan normaalilta ja hyvältä. Seuraavan kerran sitten kuukauden päästä neuvolaan. Meni muuten ihan hyvin tuo keikka, vaikka siitä niin paljon stressasin etukäteen. Luulin tosin olevani oikein hyvissä ajoin liikkeellä, mutta kuinka ollakaan meinasi tulla kiire ja olinkin neuvolassa 2 minuuttia ennen meidän aikaa :whistle: Onneksi ei tullut mitään viimehetken vaipan- tai vaatteiden vaihtoa.

Tyyppien äippä: Me annetaan Rela-tipat kaikki kerralla. Tota cuplatonia mietittiin myös, mutta itse päädyin Disflatyl-tippoihin kun sitä ei tarvitse ottaa kuin 2-3 kertaa päivässä ja on muutoin tarkoitettu samoihin vaivoihin kuin tuo cuplaton. Meillä vielä poika sattuu tykkäämään sen mausta, eli on tosi helppo lusikalla syöttää :) Se on muuten oikeasti ihan hirveää katsottavaa kun vauvalla on vatsa kipeänä. Meillä ei niinkään itketä, mutta poika vääntelehtii itseään aivan järkyttäviin asentoihin ja koko pää on aivan tulipunainen :eek: Ei ole kyllä varmaan pikkuisella paras mahdollinen olo silloin.

Miehen kanssa menee täälläkin toisinaan hermot :ashamed: Eilen meinasi taas napsahtaa päässä kun mies tuli kotiin työpäivän jälkeen ja heti alkoi valitus kuinka häntä väsyttää jne. Sitten se istui sohvalle ja alkoi lukea lehteä. Siinä samalla se kysyi multa että kuinka se neuvolareissu oikein menikään ( jatkoi samalla sitä lukemista ja kuunteli vaan osittain ) niin minähän otin kanssa jonkun lehden käteeni ja mumisin sieltä takaa jotain siitä reissusta. Mua niin ärsytti koko tilanne!! :kieh: Kyllä mä sen tajuan että työpäivän jälkeen on tosi poikki olo, mutta eipä se ole helppoa kotonakaan!! Varsinkin kun ei saa nukkua koskaan putkeen yli 3 tuntia. Mies sentään vetelee joka yö ihan kunnon unet, että mun mielestä hänellä ei ole mitään oikeutta valittaa väsymyksestä :p
 
Glow
Heippa!
Eipä oo liikaa aikaa, että lukis ja kirjottelis tänne...
Tuntuu että kotihommia on, eikä ne lopu. Kokoajan tekee jotain, mut mitään ei saa aikaseks :/ eilen jo tästä itkuun pillahdin miehelle! Vaikka tiedänki ettei maailma kaadu jos jokapäivä sänky ei oo pedattu ja tänään en pese pyykkiä tms... silti!
Nooh, tärkeintä hoitaa vauvaa ja tuo esikoinen ja siinä sivussa viel itsensä.
Onneks mies jää ensviikosta kotiin pariks viikoks!

Mä alan aina lukee tätä pinoo mut en pääse kovin pitkälle kun vauva kutsuu, kuten nytkin alkaa kuuluu hermostuminen tuolta vaunuista :heart:
Mut hyvin voidaan täällä :wave:

jaaha, hän rauhottuiki uudestaan unille...
Meillä on nyt pärjätty 2 vuorokautta pelkällä tissillä =)
Viimeyönä pisin unipätkä reilu 4 tuntia! jee! aamuyöstä sit syötiinki kyl tunnin/parin välein.
Neuvolassa käytiin tiistaina. Painoa 4070g (taisi olla viikkoa ennen 3700g) pituutta 53 cm, eli sentti tullu syntymäpituuteen lisää! Ja nuo alle kahdessa viikossa. Vaavihan on tulevana lauantaina 2 viikkonen.

Saatiin kunnon ulkoilu lupa. Tehtiinki just äsken noin tunnin lenkki. Oon viime lauantaista asti ulkoillu vauvan kanssa, alkuun joku 20-30 min. Ei ollut juurikaan pakkasta viime viikonloppuna... ja hyvinhän nuo vaunut on topattu. En nyt silti vielä tuntia pidempään ala pihalla nukuttaa, en tiedä miksi en, tuntuu vaan siltä :xmas: ja tuo varmaan ei suostu kohta paikallaan olevissa vaunuissa nukkumaan, kun minä "opetan" et vaunut liikkuu aina kun hän siellä on... On vaan niin ihanaa kun voi ite pitkästä aikaa kävellä kunnolla!

joku kyseli ROTAVIRUS ROKOTTEESTA, mä aion ottaa sen vauvalle. Sairaalassa oli siitä info lappu ja neuvolassa kysyin asiasta. Th sano (muistaakseni!) että 2kk ikäsenä on lääkäri+neuvola niin silloin sais reseptin? kauhee ku unohtuu päästä kaikki :ashamed:

Mun tekis mieli lähtee jo vauvankans vähä kaupungille! Mut en tiedä onko fiksua ihan vielä...? Koska te muut ootte alkanu käymään? se suositushan tuntuu kaikkeen olevan että "ei alle 2 viikkosena". Meillä siis lauantaina tulee täyteen tämä "maaginen" ikä :D

KYLVETIN vauvan eilen ekaa kertaa, isi oli henkisenä tukena vieressä :D Miusta se on ihan helppoa eikä tunnu et vauva putoais tai jotain. Vauveli ois lillunu vedessä vissiin koko illan, niin tyytyväisenä köllötteli.

Mua ärsyttää ihmisten kyselyt "noooh, jokos isin olet opettanu vaipan vaihtaa?" siis voi herrajestas, mikä ihmeen ihmeellinen asia se on!? :xmas:
 
Moikka!

Yks kysymys niille, joilla on ennestään lapsia. Miten otatte vanhemman/vanhemmat lapset huomioon niin, että he ei tunne jäävänsä jotenkin sivuun. Meillä esikoinen täyttää kohta 5v ja odotti innolla vauvan syntymää. Eka pettymys tuli silloin, kun oltiin miehen kanssa 3 yötä laitoksella ja poika oli yöt kotona mummon kanssa, vaikka siitä oltiin puhuttu (hänelle uusi tilanne, aikaisemmin meistä on ollut aina jompi kumpi yöt kotona).On aina ollut vilkas ja avoin poika, mutta on nyt viime päivinä muuttunut jotenkin sulkeutuneemmaksi ja hiljaisemmaksi. Onko hyviä ideoita, miten itse voisin häntä auttaa sopeutumaan? Tänään pumppailin maitoa pulloon ja aattelin, että yritetään illalla mennä hänen kanssaan yhdessä taidekerhoon, mikä on ollut vuosia meidän yhteinen harrastus.
 
HEIPS! :wave:

arvaankohan tänne ilmottautua, kun oli tuolta odotus-puolelta kaikki tiedot listoilta hävinneet... :(

en kyllä oo reiluun viikkoon ehtinyt palstaileen, neiti pitää huolen,että on tekemistä.

ONNEA nyt tänne kaikille kuitenkin tasapuolisesti pikkunyyteistä! :heart: Kyllä ne vaan on niin rakkaita, nuo pikkuiset...
Mulla alkaa nyt vasta nää hormooni-itkut jne, mitkä raskausaikana loisti poissaolollaan :ashamed: .

Meillä neiti siis syntyi 16.2. mitoilla 3160g, 48cm ja 34cm pipo. Sektio meni hyvin (kirjotan jossain vaiheessa tarkemmin jos ehdin/saan täällä vielä roikkua...) ja pienten maidon nousu vaikeuksien ja bilirubiinien seurannan jälkeen kotiuduttiin viiden sairaalapäivän jälkeen. Huomenna käydään kuulokontrollissa TAYSsissä kun eiväs saaneet lukemia aiemmin. Luultavasti korvissa vielä märkyyttä lapsiveden jäljiltä, joten ei saatu vasteita kuulotestissä... Kyllä neiti ääniin säpsähtelee jne. että en huolissani ole, sairaalassa vaan haluavat varmistaa asian. Onko muilla mennyt toi kuulokoe läpi jo sairaalassa?

tatuka+tirppa 11vrk
 
Glow:meille suositeltiin että jos n. 4viikkoiseksi malttaisi pysyä pois isoista "massoista" näin flunssa ja mahatauti aikana. Mä jo aloin miettiä lähdenkö tytön kanssa edes serkkunsa ristiäisiin, tyttö ois silloin 3vkoa...
 
pur
SEKTIOSSA OLLEET Miten ootte toipunu? Ajattelin vaan vertailun vuoks kun ittee jotenki pelottaa alkaa elää normisti kun en yhtään tiiä miten noi haavat sisäpuolella voi. Tai siis kun niitä ei tietty voi nähä. Kuulostaa varmaan hölmöltä mut mua oikeesti on alkanu pelottaa et ne repee. Kipuja ei juurikaan enää oo, joitakin viiltäviä silloin tällöin kun vaikka nousee sohvalta röhnöttämästä. Ja sit toi vessassa käynti on aika kivuliasta. Pintahaava mulla tosi hyvin parantunut ja siinä tänään kävelessä reippaasti tuntu lähinnä kireyttä. Mula siis sektiosta reilu kaksvko.

(.) Eilen illalla pyysin et mies koittais hoitaa ekan yösyötön jos vähän pidempi unijakso auttais mun pääkipuun. No heräsinhän mä tietenkin vauvan itkuun alakerrasta mut pysyin tiukasti sängyssä vaik kuin teki mieli mennä kattoo mikä siinä maidon lämmittämisessä kestää ja onnistuuko se pullosta syöminen...............

Jaaha pit'ää mennä
Pur
 
pur
...lopputulos: tyttö syö hyvin pullostakin, ei suostu enää olemaan sylistä pois ollenkaan :eek: , sanoinkin yöllä miehelle et pitäähän meidänkin voida kylkeä kääntää, tytöllä ilmaa vatsassa kaikkiin suuntiin tulee ulos kuitenkin että se on kyllä hyvä, mulla pää edelleen kipee ja ulkoilua ootan sais jumiutuneet paikat auki, mikähän on kun nyt tänä aaqmuna sit tyttö kyl heräilly itelleen normisti, suu napsaa mut ei sit syö kuitenkaan?
 
Huomenta taas!

Yö meni jälleen mukavasti. Poju pulautti isot pulauttelunsa jo ennen nukkumaanmenoa, ja nukahtikin sitten rauhallisesti mun viekkuun ja antoi mun nukkua pidemmän pätkän, ennen kuin aloitti aamusyöpöttelynsä.

Poju oli 3 viikkoa kun ekaa kertaa lähdin viemään esikoista harrastukseensa, jossa iso lauma likkoja kerääntyi poikasen ympärille. :D Ja 3vko 2pvä oli ikää, kun käytiin kauppakeskuksessa. Kyllä nuo kaksi isompaa lasta pitävät huolen siitä, että pöpöt kantautuvat meille, jos ovat tullakseen... Koulussakin on norovirusta liikkeellä, ja sitä kyllä vähän pelkään, on tänä vuonna ilmeisesti tosi rajuna liikkeellä. :|

Tuulen sydän: Meillä isommat lapset (7 ja 6 v) osallistuvat paljon vauvan hoitoon. Pukevat sukkia, antavat tuttia jne. Olen silti vähän huolissani tuosta keskimmäisestä. Keskimmäinen kuulemma jää helpoiten ulkopuoliseksi, ja meillä on muutenkin se tilanne, että viikkorytmi pyörii pitkälti esikoisen harrastuksen mukaan. Vaikka kyllähän keskimmäinenkin harrastaa, mutta ihan eri mittakaavassa kuin esikoinen. Mut luulisin, että tilanne helpottuu kun keskimmäinen jää mun kanssa kotiin tarhasta tuossa keväämmällä.

Iippanen: Joo, poika pulauttelee niin, että maitoa tulee välillä nenästäkin. Varmaan suurin syy on just se, että syö enemmän kuin tarve on ja masuportti ei ole ihan täysin kehittynyt vielä. Multa tulee maitoa koko ajan, eli hupilussuttelukin aiheuttaa masun täyttymistä. Olen yrittänyt tarjota tuttia imemistarpeeseen, vaihtelevalla menestyksellä ja en anna tissi suussa nautiskella, jos selvästi näyttää siltä, että aktiivisyöminen on päättynyt. Ja syötän joskus samasta rinnasta peräkkäin, jotta vauva saisi rasvaisempaa takamaitoa ja vähän vähemmällä volyymilla. Kun muuten tuota maitoa tuppaa tulemaan suihkuna ja ilmaa menee samalla massuun aikasta paljon. Luin myös, että pulautus näyttää isommalta määrältä kuin on, kun siihen liittyy mahanesteitä ja ties mitä. Ja lisäksi äidinmaito imeytyy todella nopeasti.

Jaahas, nyt mammaa kutsutaan taas :wave:

Kössi & poikanen
 
tatuka mitähän minä oon sählänny?! :headwall: missään tapauksessa en oo sua tahallaan pois listalta pudottanu :ashamed: ANTEEKSI! tarkistelen nuo molemmat listat kohta.
ilmotelkaahan muutkin jos ette itseenne listalta löydä...

täällä tosiaan tämä vauva-uhmis-arki pitää kiireisenä, koitan tässä päikkäriaikaan pitää pinoja pystyssä kun nuo nyt ihme ja kumma nukkuvat yhtä aikaa. muuten onkin kädet täynnä ja niitä pitäis olla ainakin se yks pari lisää,silmiä samaten. on tää aikamoista rumbaa kieltämättä yksin pyörittää noita kahta,mut eiköhän tämä tästä.

vauva nukku viime yönä 7tuntia putkeen :eek: en minä sitä raaskinu herätellä ja olin vissiin vähän itsekäskin,halusin nukkua...

tuulen sydän esikoinen tosiaan täyttää kohta 3v ja oon koittanu ottaa häntä mukaan vauvan hoitoon,saa olla vaippaa vaihtamassa ja ihmettelemässä ja muutenkin kotihommia tehään paljon yhesssä ja joka välissä missä voin niin istun lattialle leikkimään. imetyshetkillä lueskellaan samalla tai ajellaan autoilla lattialla (se onkin mielipuuhaa)
onhan sillä kiukku lisääntynyt aikalailla, mut eipä se varmaan oo millään vältettävissä.

nyt pikaseen tatuka takas listalle ja sit pyykille!

labello ja jasmin 11vrk
 
kössi kiitti vastauksesta. Pitää yrittää ottaa toi poika enemmän mukaan vauvan hoitoon. Musta vaan on tuntunut, että näin ihan alussa toi pukeminen ja vaipanvaihto on aikuisellekin suht haasteellinen homma, kun jalat vedetään sammakkoasentoon ja pukiessa pitää varoa päätä. Huomenna tossa ihan lähellä ois kiva lastentapahtuma ja oon nyt kahen vaiheilla veisinkö esikoisen sinne. Kasper täytyis ilmeisesti ottaa mukaan ja hieman tekis mieli olla vielä varovainen noiden isojen ihmisryhmien kanssa (lähinnä toi mahatauti virukset mietityttää ) . Teillä toi syönti puoli kuulostaa aika samanlaiselta kuin meillä. Mun rinta on selkeesti välillä Kasperin huvitutti (silloinkin sieltä tulee maitoo) ja hän ei helposti sitä suustaan iri laske vaikka nukkuis ;) Tuttia oon yrittänyt tarjota, mutta ei kelpaa toisin kuin esikoisella joka oli samanlainen nautiskelija, mutta myös tutti kelpas kaveriksi paremman puutteessa :D

 

Yhteistyössä