Helmivauvat 2009 ~helmikuussa 09~

Glow
Ihan näin "omanapaisesti" kirjoitan ensin ja luen sitten...
Sattuneesta syystä kun ei tiedä aina ehtiikö tässä olemaan minuutin vaiko tunnin :D

Kysyisin teiltä IMETYKSESTÄ ja KORVIKKEISTA, eli miten pian teillä on alkanut maito nousemaan ja riittääkö se? kuin usein vauva on tissillä? annatteko korviketta?

Meidän pikkuinenhan on vasta 4 päivän ikäinen.
Eilen alkoi maito nousemaan niin että tuntuu, mutta kuitenkaa ei liivinsuojuksia tarvi käyttää. Päivä meni tissitellen hyvin. Puolen yön jälkeen vauva tuntui haluavan olla tissillä vähän väliä. Aamuyöstä tuntui että tissti on jo tyhjät, mitään ei tule (puristelinkin vähän) ja vauva vaan itkee... Oli pakko antaa korviketta pullosta ja sehän meni, joten nälkä taisi olla tissittelyistä huolimatta. Pullosta menee noin 20 milliä kerralla, mikä näyttä tosi vähälle, mutta noin pienelle lienee suuri määrä?
En juurikaan sairaalassa saanut opastusta imetykseen, katsoivat että vauvaa osaa imeä ja käskivät vain imettää. Sanoivat myös että voi antaa lisämaitoa jos oma ei tunnu riittävän.
Itse olen kovasti imetyksen kannalla, ainakin ekat kuukaudet. Huoli vaan on, riittääkö maito vauvalle!

Miten teillä menee yöt?

lisäystä, sainpahan luettua. Täällähän olikin tuosta imetyksestä yms juttua jo :)

Synnytyksestä jäi hyvä mieli. Kätilö oli aivan ihana! ja mies oli suuri apu mulle sekä kätilöllekin :)
Muistelen kyllä lämmöllä niitä hetkiä.
Kirjottelin siitä synnytyksestä tonne odotus puoelle, taisin jo mainitakin.

Sairaalsta lähdin tosi pian kotiin kun ei hermo kestäny olla siellä yhtään. Ei siellä pysty nukkumaan eikä muutenkaan jaksanu...

Meillä on ristiäiset maaliskuun lopulla ja etunimihän on Onni, niinkuin on kutsuttu häntä jo alusta asti :) kerron toisen/toiset nimet sitten myöhemmin...

Vieläkin aika uskomatonta että meillä on vauva!!! Vaikka hän nukkuu, niin kattelen silti vieressä. Noh, ehkä jossain välissä yritän muistaa ite syödä ja siivoilla ym.
Esikoinen on sopeutunu vauvaan oikeen hyvin. Käy tarkistelemassa että vauvalla kaikki hyvin jne...
Onneksi tuo esikoinen on jo 5v ja omatoiminen ja kiltti!!! Sain nimittäin tänä aamuna nukkua pari tuntia, kun vauva nukahti, huonosti nukutun yön jälkeen. Esikoinen katteli lastenohjelmia ja tuli herättää mut kun tuli nälkä.

Jälkisupistukset taitanee olla loppuneet. Ne oli kyllä aika kamalia! ja tietty tuli aina imettäessä. Maha pienenee päivä päivältä...
Odotan tosi paljon että me päästään ulos vaunuilemaan!!! Ehkä tänään vois itse illalla vähän kävelyl käydä kun mies on kotona.
Hän ei jääny viel isyyslomalle, mut melko lyhyitä päiviä tekee töissä. Pitää lomia sit myöhemmin.



Enää ei (onneksi!!!) ole aikaa roikkua koneella kuten viikko sitten!


 
Kismet7: Joo, tuo poika on tommonen pikku kirppu. :D Mä kans löysin ton korvikemutsit foorumin joku aika sitten ja on kyllä tosi hyvänä vertaistukena.

Me otettiin tutti käyttöön jo sairaalassa ollessa.

Korvikkeena meillä käytetään NANia. Sairaalassakin annettiin tuota, kun ruvettiin korvikkeelle opettelemaan, kun se oma maito ei noussut eikä ollut sitten kotona rintamaitoa mistä ottaa niinkuin sairaalassa oli.

Yöt menee suhteellisen hyvin. Poika syö n. kaksi kertaa yössä. :) Yleensä nukahtaa hyvin syönnin ja vaipan vaihdon jälkeen, joskus jää kitisemään.

Tinttu & Poitsu 3vko 6pvä
 
Heissan taas!

Masuvaivaa on edelleen pojulla jonkin verran. Maanantai-iltana aloitin Disflatyl-tipat. Eka yö menikin kuin unelma, ei ollenkaan kitinää syöttöjen jälkeen, mutta eilen nukkumaan mennessä poika jälleen huusi masuaan, tipoista huolimatta. Ja silloin oli jo yö, että hei vaan naapurit...:whistle: Lopulta poika taintui tissille ja nukuttiinkin tänään puoli yhteentoista! Yhdet kitinät oli vaan joskus 8.30 aikaan, jolloin en vielä jaksanut nousta, vaan pidin taas poikaa silleen sivuttain mahani päällä, kunnes masussa helpotti.

Niiskunenä: Meillä oli myös kakkosen aikoina 120 cm sänky. Ratkaisin asian niin, että isäntä siirtyi vuodesohvalle. :LOL: No, tuo ratkaisu ei varmastikaan sovi kaikille. Isukki ei kumminkaan valitellut, kun sai nukkua täydet 8h heräämättä. Koko poppoo oli virkeämpi ja isäntäkin jossain vaiheessa pääsi takaisin sänkyyn. :D

Haavemamma: Tervetuloa tänne puolelle, onnea vaavista ja paranemisia! :hug:

Maidon noususta: Se alkoi nousta sairaalassa jo nopeasti synnytyksen jälkeen, mutta koska mulla on vauvat pieniä, ja tämä kolmas vieläpä kaikkein pienin, niin aina joudutaan siihen sietämättömään verensokerimittausrumbaan. :( Ja vauvaraukan kantapäät pistellään täyteen reikiä. |O Varsinkin Kättärillä olen kokenut ahdistavaksi tuon verensokerinmittaus/pitää antaa lisämaitoa -hössötyksen, Jorvissa sain olla kakkosen kanssa "rauhassa". Kun itse jo tiedän, että maito mulla riittää, ja että vauva pärjää aivan mainiosti sen lyhyen hetken ennen kuin maito on noussut... Ja sitten otetaankin jo isoja kulauksia. :)

Eli en anna korviketta, enkä pullosta äidinmaitoakaan. Tuskinpa tuota neliviikkoista tässä vaiheessa enää saisin pullolle opetettuakaan. Otetaan sitten Aventin imemismuki käyttöön 5-6 kk:n kohdilla. Imetän joskus hyvinkin tiheästi (enkä katsele kelloon, se vain stressaa turhaan, että "taasko" se imee), mut toisaalta pystyn vastaavasti myös liikkumaan pojan kanssa hyvin vähillä syötöillä. Vajaus tankataan sit kotona kuntoon.

Öisin poika yleensä nukkuu ensin yhden pidemmän pätkän, ja ryhtyy sen jälkeen aamuyöstä syöpöttelemään ahkerammin. En pysty sanomaan, montako kertaa syöttöjä tulee yhteensä. Varmaan monta! Kerran laskin neljään ja sen jälkeen putosin laskuista. Yleensä imetän toisen rinnan, nukun, tarjoan kohtapuoliin toisen rinnan, nukun...jne. Ja joskus imetän ja nukun. :D

Suosittelen imetystukisivuja ja -keskustelua, jos maidon riittävyys yms. huolettaa. Sieltä saa neuvoja ja tukea. Ihan alkuun kantsii vaan yrittää imetellä sitkeästi, siitä se maidon määrä kasvaa ja äidillekin jää taas aikaa tehdä muutakin kuin kökkiä sohvan nurkassa. Ja toisaalta rinta edustaa vastasyntyneelle muutakin kuin ruokaa, sieltä saa lämpöä, lohtua jne.

Tutti suositellaan otettavaksi käytöön vasta parin-kolmen viikon kuluttua syntymästä, jottei imuote häiriinny. Tuttiahan lupsutetaan kapeammalla otteella, kun tissiä pitäisi syödä suu ammollaan ja alahuuli rullalla. =) Toisaalta tuttipullolla on sama vaikutus, joten jos pullo on käytössä, niin miksei sitten tuttikin. Ja meillä se on mennyt niin, että tutti ei sit myöhemmässä vaiheessa tahdo enää kelvata. Pikkuisen hetken tuo meidän jäpikkä suostuu tuttia imemään, mut sitten se aina lentää.

Kössi ja poikanen 4 vko tänään
 
Heippa kaikki vauvautuneet!

Ihan hassua tänne puolelle yhtäkkiä kirjoittaa!!

Kotona ollaan täälläkin oltu maanantaista saakka ja kaikki mennyt tähän asti loistavasti. Poika lähinnä syö ja nukkuu =) . Niin ja tykkää vaihdattaa papalla vaippoja... Hän on vaativa ja kakkaa vasta kun pissavaippa on vaihdettu kuivaan... :LOL: :LOL: :LOL:

Ihana pieni ihme ja oikeastaan häntä voisi ihastella tuntikausia... Tiedätte tunteen!!
Ne ihanat ilmeet ja pienet äänet...

Syömisestä niin meillä mun meijeritoiminta on sen verran runsasta, että pakkanenkin alkaa jo täyttyä. Maito nousi heti synnytystä seuranneena päivänä ja maistuu pojalle niin pullosta kuin tissistäkin. Meillä ruokitaan niin et yöllä ruokin minä ja sitten päivisin joka toisen kerran mies pullolla. Mies vaan nostelee poikaa tissille jos sattuu kainalossaan pitämään. Mies taas vaihtaa öisin kaikki vaipat ;) . Tämä tahti siis ainakin nyt kun mies on kuukauden lomalla.
Poika on sellainen anna mulle kaikki heti-tyyppi ja kamalasti suuttuu ellei heti onnistu saamaan tissistä irti mitään. Sitten muistutetaan punaista rapuja ja rypistellään kulmia.

Me ollaan oltu jo Myllyssä ja Ikeassakin käytiin. Poika nukkui kaikki reissut tyytyväisenä. Onneksi auton saa oven eteen joka paikassa kun pakkasta on nyt ollut aika kivasti. Pakko se vaan oli lähteä kun huomasi yhtä sun toista puuttuvan.
Huomenna meillä on ensimmäinen neuvola ja nähdään paljonko kaveri painaa.

Mä en tie miten teillä, mutta mulle sanoi kaveri joskus loppuraskaudesta et osta nyt jo niitä imetysliivejä. No onneksi en... Meinaan sairaala-aikana olisi jääneet kaikki pieniksi. Niitä sitten piti lähteä hakemaan ja tankata mehuhyllyt tyhjäksi. Tuo pumppaaminen ja tietty imettäminen janottaa ihan sairaasti. Mutta pumpatessa tulee ihan heikko olo ellei juo todella paljon.

Miten teillä nukutaan?

Meillä ollaan nukuttu vastoin kaikkia meidän ajatuksia perhepedissä. Jatketaan kyllä varmaan aikasta kauan... Niin helppoa käännellä vaan poikaa tissiltä tissille ja välillä papalle =) Sitä kuinka kauan poika nukkuu yönsä näin hyvin en halua ajatella... Nautin nyt vaan niin kauan kun saan.

Meillä nuo koirat muuten rakastaa pusutella poikaa! Molemmat tykkää tulla mun kanssa sänkyyn katselemaan kun imetän ja vaipanvaihto varsinkin on tosi kiinnostavaa!
Nyt aamulla kun poika makasi papan rinnalla sängyssä niin päästin tuon uroksen sinne nukkumaan mun paikalle. Hän mennä touhotti sinne ja kun tajusi et siellähän se vauva on niin oli oikein varovainen.

Muuten... miehet ja vauvatavarat... Meillä on sellainen styroksinen tuttipullotermos. Sinne mahtuu perustuttipullot mutta esim. Nukin pullot ei. No meidän mies laittoi täpinöissään hoitolaukkua valmiiksi ja maitoa mukaan. Hän iski sen Nukin pullon tuttiosa alaspäin sinne termokseen ja mietti sitten mulle et miten sen saa pois... :LOL: :LOL: :LOL: No hän otti kuoret pois ja törkki jollain veitsellä sieltä oikeasta pohjasta sen pullon irti. Sitten kirosi et naiset on suunnitelleet kaikki vauvojen tavarat!!! :LOL: :LOL: :LOL:

Olen minäkin lahopää... Meillä on kakkosrattaina Gracon Trekko-joggerit ja ne on aika pitkät käyttövalmiina. Kasattuna taas menee todella pieneen tilaan eli esim. kuskin penkin taakse pystyyn. Ostettiin ne sen takia ja isojen pyörien. No joka tapauksessa... Yritin tunkea sitä ratas-turvakaukaloyhdistelmää meidän kerrostalon hissiin vaikka missä asennossa. Loppujen lopuksi menin eka itse sinne ja sitten vaunut perään. Hankalaa oli... Naapurin mies piti ystävällisesti ovea auki ja nyt mua hävettää ihan sikana!!!! Siis olisin voinut ottaa sen kaukalon irti ja yhdellä kädenliikkeellä kasata ne ja työntää hissiin. Silloin olisi mennyt ehkä aika paljon helpommin... :LOL: :LOL: :LOL:
Mutta muuten jos joku miettii matkiksia niin suosittelen noita (tosin vain) parin päivän kokemuksella!!! Ihan sairaan kätevät ja monipuoliset. Mukana tuli iso lämpöpussi ja käy heti vastasyntyneestä ilman kaukaloakin. Tavarakori on tosi kätevä kun sen saa laskettua ja matkiksien pyöriksi niissä on todella isot pyörät!

Nyt tämä mamma alkaa siivoamaan ja lähtee sen jälkeen kävelylle jättäen lapsensa papan hellään hoivaan =)

Caro + poika 7 pv :heart: :heart: :heart:
 
:wave:

Ulpu on hiukan nuhainen, mutta syö ja nukkuu vielä hyvin. Korvikkeesta ollaan päästy melkein eroon. Tuntuu että maitoa tulee nyt vähän enemmän, tai ehkä hän syö harvemmin mutta isompia satseja (alkaa jo tuntuu kovettumisena rinnoissa). Pumppaillut en ole juurikaan ettei pääse kierre syntymään kuten esikon kanssa, maitoa tuli liiaksikin. Miadonkerääjällä keräilen yhden syötön verran pulloon. Pullosta menee n. 90ml tällä hetkellä kerralla. Kyllä mäkin silti neuvoisin muita pyrkimään alussa vaan imettämään tiheästi jos suinkin jaksaa. Mutta jos maitoa ei tule, niin so what, sitä varten on korvikkeet. Yöllä Ulpu syö kaksi kertaa ja hän nukkuu omassa sängyssään meidän sängyn vierellä. Nyt on alkanut sujumaan mukavasti lapsenhoito yksinkin näiden kahden kanssa. Esikoisen pottatreenit ovat kyllä kärsineet, mut ehtii sitä joskus sitten taas.

Mukavaa lukea toisten ihan ekoistakin päivistä kotona. Oma lapsi tuntuu jo olleen täällä kauan :) Ulpu pitää päätään jo ylhäällä aika mukavasti. Silmien väri onkin jäämässä ilmeisesti siniseksi. Eskoinen peri isänsä miltei mustat silmät. Ristiäiset olen saanut viimeinkin sovittua ja ne ovat 5.4. koska papille ei sopinut aiemmin! Suosittu toi meidän vihkipappi, ilmeisesti.. Ulpuhan on silloin jo yli 3kk. Toista nimeä ei ole päätetty eikä oikein kummejakaan vielä. Nyt ei sit olekaan kiire.

Mukavia päiväunia kaikille jotka niitä ehtivät ottamaan ja voimia muille!
Minni ja Ulpu

ps. liittyisin siihen fb-ryhmään mutta piru vie en osaa lähettää yv:ä.. missä se kohta on mistä niitävoi laittaa...??
 
Heippa kaikille!

Ekaa kertaa tälle puolelle kirjottelen.Meillä neiti on nyt 10 päivän ikänen.Hirmu nopeesti menny aika!Synnytys oli alku odotuksen jälkeen hyvin vauhdikas ja puudutuksetkin jäi saamatta.Synty ku oltiin epiduraalia just laittamassa,vaikutuskaan ei kerenny alkaa.Ei sitä muistanutkaan kuinka rankkaa toi synnyttäminen on,vaikka tämä siis oli viides synnytykseni :whistle: On ne vaan niin erillaisia noi synnytykset ja asiaa vaan pahensi ku jotenki jo valmiiks pelkäsin sitä kipua.

Kotona ollaan oltu jo yli viikko.Tyttö on tosi kiltti,ainakin vielä syö ja nukkuu ja hereillä olleessaan jutellaan :D Yöt on menny mukavasti,heräilee parin tunnin välein syömään ja nukahtaa oikeestaan saman tien sänkyynsä..Huomenna mennään käymään neuvolassa,katsotaan onko paino lähteny nousuu.Rinnalla ollaan pelkästään.Maanantaina oli paino 3165g ja syntymäpainohan oli 3380g.
Jaahas mut nyt kuulu pientä tuhinaa sängystä,täytyy mennä :wave:

Hei onko teillä kaikilla jo nimet valmiina?mulla pientä paniikkia,ku yleensä nimi valmiina,mut nyt vielä maistelen ja epäröin etunimeä,minkä jopa mieskin hyväksyi,on niin karnttu toi mies noitten nimien suhteen :LOL:

hemuliina ja rakas 10pv :heart:
 
Heipä hei :wave: Minäkin koitan kirjotella tänne nyt kun meillä nukkuu kaikki :heart:

Eli meillä tyttö tuli eilen viikon ja on kyllä ollu vauhtia ja vilskettä tässä talossa vauvan ja tuon vuoden ikäisen kanssa =) Mies on onneks nyt kotona koko kolmen viikon isyysloman ja jatkaa vielä talvilomalla tai pekkasilla mikäli on tarvetta :)

Meijän neiti on kyllä aika kipakka tapaus, niin hassua kun huomaa nyt jo selkeet luonne-erot esikoisen kanssa. Meillä kans alkaa kamala parku mikäli ruoka ei ole heti nenän edessä. Pelkällä tissillä ollaa menty, mikä sekin musta on tosi outoa jotenki kun tuo tissiruokinta oli niin haastavaa esikoisen kanssa. Tuttia meillä ei huolita ollenkaan ja nukahtaminenki pitäis tapahtua tissin kanssa. Alkaa tosin kyllä huolestuttaa ettei tässä joudu huvi / unitutiks tytölle. Kuinka vauvaa pitäis totuttaa tuttiin?

Nukkumisesta Meilläkin ollaa viime yöt oltu samassa sängyssä. Tuo tyttö ei meinaa millään yöllä asettua syötön jälkeen omaan sänkyyn. Nää pari yötä on menny niin että tyttö on miehen kainalossa kun mun kainalossa ilmeisesti häiritsee se maidon tuoksu ja hamuis vaan koko ajan tissiä siinä (ja kun annat niin nukahtaa tissille).

Nimi Meijän vauvalle tuli heti ekana päivänä lempinimi ja kai tuo tuleva nimikin alkaa hahmottumaan, mitään päätöksiä ei olla vielä tehty. Ristiäiset pidetään varmaan lähempänä sitä 2 kk:n ikää. Viimeks meillä oli ristiäiset 5 viikon ikäsenä ja oli se aika haipakkaa. Varsinki kun ne pidettiin meijän porukoiden luona 200 km:n päässä. Tällä kertaa taidetaan pitää ristiäiset Tampereen ortodoksisessa kirkossa ja varmaan kahvitus siihen perään siellä kirkon tiloissa. Yritetään saada ristiäiset sillo pääsiäislauantaille, saas nähä kuin käy kun toi pääsiäinen tuppaa oleen vähä tärkee juhla meijän kirkolle.

Meilläkin on huomenna neuvolassa kontrolli kuinka tyttö on lähteny kasvamaan. Neuvolan täti kävi toissa päivänä meillä ja tytön paino ei ollu tarpeeks noussu sen tädin mukaan, vaikka kiire ei ole vielä ollut saavuttaa syntymäpainoa niin täti haluaa meijät neuvolaan huomenna kuitenkin kun meidän lapsilla on tapana kellastua (tai toi esikoinen kellastu ja vähä kellertävä on tääki).

Onko kellään muuten käytössä unipussia tai kapaloa? Mä mietin että voisko siitä olla apua että ton tytön sais rauhottumaan yöllä omaan sänkyyn?

Mäkään en ostanu imetysliivejä etukäteen ja hyvä etten ostanu. Toissa päivänä juoksin sitte Ideaparkkiin niitä hakemaan. "Pieni" F-kuppi :whistle: löytyy sitte täältä. Oli muuten hyvä säkä kun Changella oli tarjous kahdet liivit yksien hinnalla ja siihe kuulu imetysliivitki. Sai sitte kahet liivit reilulla 40 eurolla. Eihän niillä ollu ku ne yhet mallit kolmessa eri värissä mutta ostin toisiks semmoset ihanat puuvillaset mitä voi yöllä pitää sitte.

Nyt käy käsky, esikoisen taholta :wave:
 
Tutista Mä nappasin sen jo synnärillä käyttöön, koska neiti olisi ollut vaan tississä kiinni. Ja tosiaan, ongelmaksi tuli liian suppu imemisote. Nyt on ollut opettelua, kun meni niin pahaksi, että nännit oli verillä ja ilmaakin meni syödessä mahaan ihan kuuluvasti. Vieläkään ei ihan kunnossa ole imuote, kun ei meinaa suu aueta tarpeeksi, mutta parannusta on tapahtunut. Netistä löytyy onneksi paljon hyviä neuvoja.

Maidonnoususta ja riittävyydestä Mulla maito nousi pari vrk synnytyksen jälkeen, ja kyllä sitten muuttui neiti huomattavasti tyytyväisemmäksi. Maitoa ei tule mitenkään tulvimalla, mutta uskon sen kuitenkin riittävän. Esikoisen kanssa hermoilin jatkuvasti sitä, saako tarpeeksi maitoa, kun oli niin itkuinen. Kasvoi kuitenkin hyvin, joten ei ollut siitä kyse. Välillä tarjosin lisämaitoa, mutta ne poika puklasi usein ulos ylimääräisenä. Nyt haluaisin pysyä lisämaidosta erossa, jos ei tunnu välttämättömälle. Meille silloin sopi parhaiten Semperin korvike. Nannia suositellaan usein sairaalasta, mutta olen monen kuullut todenneen sen käytännössä huonoimmaksi. Kai se on vaan kokeiltava, mikä merkki sopii.

Perhepedissä meilläkin nukutaan suurin osa yöstä. Ekan pätkän neiti nukkuu omassa sängyssä, mutta se pätkä jää usein tunnin mittaiseksi.

Ja se nukahtaminen on vaikeaa edelleen... Jos neiti havahtuu simahdettuaan tissille, voi räpiköidä hereillä melkoisen tovin ennen kun sen saa takaisin unten maille. Muuten kaikki mukavasti. Eilen kävi neuvolan täti ja syntymäpainosta uupuu vielä n. 100 g.

Matma ja Viltsu 10 pv
 
Heippa taas! Glow kysyi imetyksestä ja korvikkeista. Mä olen vähän arka vastaamaan kun mulla on tosiaan tuo esikoinen vain tässä, mutta kai mä voin omalta kohdalta jotain kertoilla? Mulla maito nousi jo toisena päivänä, ja sitä tihkui jo ennen synnytystäkin :ashamed: Korviketta ei ole tarvinnut harkita, välillä olen antanut pikkuisen lisämaitoa pullosta, mutta sekin on ollut mun omaa, aikaisemmin talteen pumppaamaa maitoa. Toivon, että ilman korvikkeita pärjättäisiin hamaan tulevaisuuteen asti, mutta se on vain toive. En odota mitään, katselen miten asiat alkaa sujua, päivän kerrallaan =)

Vauva syö... enpä ole edes laskenut kuinka usein, kahden-neljän tunnin välein. Öisin syö sen kaksi kertaa. Viime päivinä on syönyt vähemmän aikaa kerralla, mä sitten tietty huolin että tuleeko sitä maitoa tarpeeksi, kun pieni nyt taas väsähtelee rinnalle. Mun mielestä hän on keltainen vieläkin, ja nyt kun viime yönäkin nukkui aika pitkän jakson, alkoi huolettaa :( Täytyy miettiä. Huomenna voisin tietysti soittaa neuvolaan ihan varmuuden vuoksi.

Omaa napaa vähäsen: mulla on tänään tosi huono päivä. Oltiin lähdössä vaunuilemaan, ja kun yritin laittaa farkkuja jalkaan, tuntui ne kiireemmiltä kuin viime viikolla. Mä sitten mökötin alkumatkan että näytän kamalalta ja ettei kilot häivy mihinkään :ashamed: Mies yritti lohduttaa ja muistuttaa että synnytyksestä ei ole kuin se kaksi ja puoli viikkoa :ashamed: Mutta ei se auttanut. Olenko mä nyt kamala itsekäs äiti kun itken omia kilojani? Muutenkin mulla on tosi epämukava olo. Enää ei satu muualle kuin häntäluuhun, mutta jälkivuodon takia täytyy pitää niitä hiton siteitä, ja mä vihaan niitä. Ne hiostaa ja kutittaa... |O Täällä kotona voin rimpastella vaikka nakuna, mutta ulos lähtiessä olo on tosi hankala.

No juu. Ehkä huomenna on jo parempi päivä. En ainakaan änge niitä farkkuja jalkaan, laitan jotain muuta.

Vauvasta muuten, kuinka usein te kylvetätte pientä? Pesettekö muuten, kasvoja ym? Miten usein? Entä putsaatteko korvia? Rasvaatteko joka päivä?

Monta kysymystä, terveisin Phoebs ja prinssi 2vko ja 4päivää
 
Heippa! :wave:

Tänne ei erikoista!Nopeesti on päivät menneet noitten kahen kanssa! =)
Harmi kun on niin kylmä että ei päästä ulos!

Miro on tänään pulautellu tooosi paljon,on kyl lentänyt ihan kaaressa!! :whistle: Kyllä on tullu pyykkiä!

Meillä Miro on nukkunut omassa sängyssä,mutta ajattelin että voisin välillä ottaa hänet viereen ja imettää siinä.En oo oikein voinnu imettää maaten,kun meil on niin pehmeä petauspatja,mutta vaihdoin sen tänään,ni nyt vois imettää välil muutenkin kuin istuvaltaan!

Me ollaan nyt kylvetetty poikaa 1-2 kertaa viikossa!Kasvot,kaulapoimut,kainalot ja kädet pestään aamuisin.Korvia ei putsata,ei niitä saakaan,jos en väärin muista?!
Kertaakaan ei olla rasvattu,aika hyvä iho on!

Jaahas,nyt kuuluu sängystä sellasta ähinää,että äippää tarvitaan! :D

Profiilissa Miron aika uusi kuva!

Tyyppien äippä ja Miro 1kk! :heart:
 
En ehdi millään lukemaan, mutta ilmoittelen vaan, että hengissä ollaan vähäksi jääneistä yöunista huolimatta! :wave:

Maitoa on tullut toistaiseksi hyvin, oikeastaan liikaakin, kun suihkuun mennessä lainehtii koko kylppärin lattia... Gretalla on nälkä parin tunnin välein, tänään ollaan sitten roikuttu tississä tunninkin välein.

Lisää joskus paremmalla ajalla,

tsemppiä ja voimia kaikille

Tv. lentis ja Greta 11 vrk :heart:
 
Huomenta!! :wave:

Täällä taas sellanen yö takana että oksat pois!! |O pikku poitsu ei nukkunu oikeastaan yhtään!Ei omas sängys eikä mun vieres!En tiiä mikä oli!

Sellasta kysymystä nyt pukkais,että kuinka usein keitätte tutit?Jos esim.putoaa lattialle,keitättekö ne vai huuhteletteko vaan hanan alla?

Todella väsynyt tyyppien äippä ja Miro 1kk1päivä :heart:
 
Huomenta!

Täällä ei olla kanssa juurikaan nukuttu. Tai poika on ja mamma ei. Muutaman kerran on syöty, että sen verran on pojasta johtunut valvominen.
Mä vaan huomasin yöllä et heilautin käteni pojan päälle ja loppuyön sit valvoin peläten et teen sen uudestaan. Hän ei edes huomannut, mutta se riitti mulle. Lopputulos on et pinnasänky siirtyy tänään lastenhuoneesta makkariin. Pari kuukautta ajattelin pitää niin.

Tutit laitan odottamaan keittämistä heti jos tippuu tms. Olen ehkä ylitarkka tuossa, mutta meillä kun on nuo koirat ja niiden tassuissa sisälle kulkeutuu vaikka mitä.
Pullot ja pumpputarvikkeet kanssa menee joka kerran jälkeen kattilaan. Meillä on yhteensä tällä hetkellä 10 pulloa ja pari kertaa päivässä keittelen. Tosin johtuu ehkä siitä, että niistä vain 6 käy suoraan pumppuun ja lähinnä vain ne on käytössä. Onneksi on myös sähköpumpun lisäksi sen käsikäyttöisen osat niin niitäkin tarvikkeita on kaksin kappalein.

Luulen et illalla tämä mamma on aika loppu. Pappa saa sitten ottaa masuntäytettä pojalle jääkaapista ja mamma vetäytyy ajoissa nukkumaan =)

Nyt aamupalan pariin ja vauvantuoksuisia päiviä kaikille!!!!

Caro
 
Hei kaikille!
Minä vasta nyt saan aikaiseksi tänne kirjottaa vaikka poika on sunnuntaina jo kahden viikon ikäinen. Automaattisesti tulee vieläkin ensin luettua odotuspuolen jutut ja sitten vasta hoksaan että onhan täällä tämäkin vauvapino olemassa.

Tuttia ollaan koitettu tarjota ja eilen illalla poika sen hyväksyikin vähäksi aikaa. Meillä tutti olis ihan hyvä juttu, koska muuten minä joudun olemaan tuttina ja onpa menny nyrkkikin välillä suuhun.

Onko täällä muita suihkutissisiä? Millaisia konsteja ootte kokeilleet ettei maito suihkuaisi liiaksi ja onko keinot tehonneet? Meillä on usein rintaraivareita tuon suihkuamisen vuoksi ja mua alkaa kohta tosissaan stressaamaan tuo imettäminen, varmaan poikakin alkaa pelkäämään äitin hirviötissejä, jotka meinaa tukehduttaa hänet :(
Paino oli noussut ihan kivasti kun viimeksi on punnittu, mutta nyt tuntuu, että saakohan poika tarpeeksi ravintoa koska ei pysty imemään omaan tahtiinsa vaan useinkin imee vain jonkun 10min tuon suihkuamisen takia. Mielelläni otan vastaan neuvoja jos niitä jollakin on tarjottavana!

Yöt menee melko mukavasti. Iltaisin on nyt ollu masukipua, mutta loppuyöt poika nukkuu kiltisti ja syö pari kertaa. Vieressä on nukkunut ja se on meille sopiva tyyli.

Kylvetetään pari kertaa viikossa, iho on pysyny muuten hyvänä, kasvot on vähän kuivat. Saako vauvan kasvoja rasvailla?

Pitää jatkaa toisella kertaa, tuli kaveri tuli kylään :wave:
 
Kylvettämisestä, meillä kylvetään n. kerran viikossa. Massu on aika kuiva ja jalat myös joten en vielä toistaiseksi viitsi useammin kylvetellä. Kasvot pyyhin aina aamuisin ja joskus vielä illasta jos sattuu maitoviikset olemaan. :)

Yöt sujuu hyvin, tosin viime yönä sitten itsekkin hieman tirautin itkee kun vauva itkeskeli varmaankin masuaan hieman ja olin niin väsynyt, ettei millään ois jaksanu valvoa ja silmiään avata. Vauva nukkuu ja syö hyvin, mutta mulle tollanen heräily 3 tunnin välein on uutta ja uuvuttavaa, mutta kai siihenkin tottuu ajallaan...toivotaan. :/

Kohta tämä äiti lähtee käsienhoitoon ja mies jää lapsen likaksi ekaa kertaa. Saas nähdä kuinka he kaksistaan täällä pärjäileevät, jos äiskä on muutaman tunnin poissa. Maitoa pumppasin eilen 75ml pulloon, josko sillä pärjäisivät, kun kuitenkin syötän ennenkuin lähden. Taidanpa pyörähtää jossain kaupassakin, jos eivät itsestään mitään ilmoittele ;)

Tuttien keittämisestä...keitän jos tippuu lattialle, tai oikeastaan keitän vettä vedenkeittimellä ja kaadan päälle ja annan lillua muutaman minuutin siinä vedessä. Mutta muuten huuhtelen jos on esim. karvoja tai muuta nöyhtää...

Eipä kummempia. Palaillaan! :wave:

Jospi ja Henni 1viikko ja 3pvä :heart:
 
milla Täällä yks suihkutissi! :wave: mä välillä pumpaan käsin hiukan maitoa pois ennen kuin alan imettään,välillä toimii ja välillä ei!
Meijän poitsu raukka meinaa kyl usein tukehtua ku sitä maitoa tulee niin paljon ja tosiaan suihkuamalla! :whistle:


Olin just leikkimäs pojan kans ja ajattelin et tarttis siivota,mut ku ei jaksasi,ni eikö ovikello soinnu! :kieh: Siellä mun äiti seisoskeli oven takana että tarttis päästä pissalle! :whistle: Ei muuten mutta kämppä ol ku hävityksen kauhistus!Meijän esikolla kun on tapana et ku mä imetän Miroa niin hän heittelee tavaroita ja vaatteita lattialle! :kieh: (Noh,myönnettävä on että ei kaikki sekasuus oo pojan vika! :whistle: )
Tarttis ehkä jaksaa nyt sit siivota,ku ei tiiä kuka siel oven takana seuraavaks on!

Ihanaa että alkaa viikonloppu ja mies on apuna pari päivää! =)

Jaahas,taas ois suihkutissille hommia! :LOL:

:wave:

Tyyppien äippä ja Miro 1kk1vrk :heart:
 
Huomenta ja tervetuloa & onnea uusille! :flower:

Tänään jaksoin nousta vaavin kans peräti kymmeneltä, pitäis kyllä ruveta tota rytmiä kääntämään, kun ens viikolla on taas koulut ja tarhat.

Suihkutissit: Jonkinasteista suihkuongelmaa löytyy. Aika usein poika horasee väärään kurkkuun kun ei yksinkertaisesti ehdi niellä, ja sitten yskitään ja poju parkuu loukatun näköisenä. :ashamed: Rintaraivareita ei toistaiseksi ole ollut, mutta poika saattaa kyllä keskeyttää syömisen ja ruveta pyörittämään päätään vimmaisesti, ja mä olen ihan hätää kärsimässä kun tissi tulvii mihin sattuu... Milla, en usko, että maidon saanti on teillä pulmana, vaikka ajat ovat lyhyitä. Ei meilläkään poika ole rinnalla kuin 2-10 min, eikä välttis syö kuin yhdestä rinnasta kerrallaan. Maitoa vaan tulee niin runsaasti, että pieni masu on pian täytetty (tosin sit sitä pukluakin tulee). Mut painon kehityksestähän sen sitten näkee. Veikkaisin kuitenkin, että turhaa huolehdit. Suihkutissejä voi torjua lypsämällä pahimmat suihkut pois ennen imetystä (liika pumppaus/lypsäminen tosin voi lisätä maitomäärää entisestään), syöttämällä samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin (ja lypsämällä toisesta vaikka pakkaseen, ettei räjähdä..) sekä syöttämällä mahdollisimman pystyssä asennossa. Voi myös kokeilla lapsi vatsan päällä imetystä, miten onnistuisi. Eri kulmista syöttäminen myös purkaa maidon pakkautumista.

Pesut: Kylpy kerran viikkoon vauvaöljyn kera. Ja nyt kun poju on vielä pieni, olen huuhtaissut sen aamuisin lavuaarissa. :xmas: Jotenkin helpompaa kuin ruveta pesulapun kanssa pyyhkimään.

Tutin huuhtelen vaan kraanan alla... Eri asia jos nyt jossain eteisen lattialla pyöris, mutta yleensä tutti löytyy sitteristä poikasen takapuolen alta. :D

Kössi ja poikanen huomenna jo 1 kk :eek: :heart: :heart:
 
Oon kokeillu tuota enimpien maitojen lypsämistä ennen imetystä, mutta eipä ole auttanut. Täällä tosiaan raivotaan rinnalla välillä ihan tosissaan, poika kirkuu ja hamuaa rintaa yhtäaikaa, imaisee pari kertaa ja taas huutaa, mulla maito roiskuu joka paikkaan, ei voi kuvitellakaan että jossain kyläpaikassa imettäis. Kyljellään kun imetän niin maitoa ei ihan niin vauhdilla tule, mutta tympeä on joka kerta mennä sänkyyn makaamaan kun olisi kiva vaikka istua olohuoneessa ja seurustella samalla miehen kans ja katsoa telkkua.
Oon yrittäny syöttää poikaa sillain pystyasennossakin mutta oon ite niin lyhyt ettei mun pituus riitä siihen hommaan.
Toivottavasti tää maidontulo kohta tasautuu kysynnän tasolle!
Mies sano et enkö vois ostaa sitä lypsykonetta (tarkotti rintapumppua)... että tällanen lypsylehmä täällä :D
 
Heissan, ihanaa lukea että samanlaisten probleemien kanssa painii myös kanssasisareni!!! =)

Kiirua pitää kun prinsessa on tänään viikon, tiistaina kotiuduttu eli 3 yötä takana. Eilinen oli kaiken huippu kun neiti imutteli tissiä klo18-23 ja pakko sitä NAN:iakin on ollu antaa. Siis viikon vanha ja noin kauan hereillä tai tissillä pikku tokkurassa tietty välillä. Edellinen yö oliki mennyt tisutellessa 1-2 tunnin välein niin olin jo tosi puhki siis eilen iltasella. Onneksi isäntä otti sitten lopulta homman hoitoon eli päästi mut nukkuu. Neiti nukku sitten reilu 5 TUNTIA putkeen!! Eikö se ole liikaa tuon ikäiselle?? Maitoa ei vissiin tule tarpeeks, ehkä hän oli niin väsynyt imu-marathonista. Vaikka imetän ja imetän niin korviketta on mennyt n. 120 ml/ pvä. Ja kerrallakin 40-60 ml. Miltä tuo kuulostaa??
Tänään aloitin aamun holittomalla olusella kun en muuta kerennyt ja sen pitäisi parantaa meijerituotantoa :whistle: Juu mies oli ekaa kertaa asioilla ja siinä jäi äipältä aamusuihkut ja -palat väliin. Kaffet keitin baby kainalossa. 'Terveellistä' ruokavaliota kahvia ja olutta.

Phoebs ..kuulosti kuin omalta kirjoitukseltani tuo teidän syöminen. Täällä kans simahtaa likka tissille ja kun luulen että saan hengähtää niin ininä kuuluu ja lisää tissiä!!!

Tuttia me ei olla vielä annettu. Eka koti-kylpy on tänään, sairaalassa iskä kylvetti viimeks maanantaina. :) Meillä aamutoimiin kuuluu kans vanulapuilla nassun ja silmien pyyhintä. Prinsessa tykkää kans pissiä vaipan vaihdon yhteydessä lavuaariin tai hoitopöydälle, myös kakka on siihen tullu pariin otteeseen.

Unipussi odottaa henkarissa myös käyttöön ottoa.

Mulla edelleen oikea käsi tai 2 sormea puuduksissa, joka tuli raskauden loppuvaiheessa- Kiloja lähtenyt jo 9, joita siis tuli 16. Turvotus laskenut ja aika simpsakka olla, mieskin ihan ihmeissään et " ootpas sä simpsakka!" Juu mutta tuo revennyt tikattu toosa on KIPEE edelleen, ei tarttee istua meillä varmaan viikkoihin :( Eilen ulkoilin 15 minuuttia ja heti kipeytyy paikat kun housut ja tena painaa jne..

Ukko pitää huomenna varpajaiset, on varannu saunatilat yhdestä ravintelista.

Nyt syömään hernekeittoa, senkin keittelin toisella kädellä joulukinkun rääppeistä...

HM ja nöksy 1 vko
 
pur
VAIPAN vaihto yöllä: Me ollaan nyt vaihdettu kahtena yönä kun sitä edellisenä kahtena oli tullu yli eka pissat ja sit kakat. Mies on niiin niin ihana kun ottanut ton asian hoitaakseen kun mun on vielä aika vaikee nousta ylös. Tai alkuun ei ollut mut ilmeisesti ne ihon alla olevat tikit alkaa sulaa ja siks hiukan on nyt vaikeutunu liikkuminen.

NUKKUMINEN: Meillä ei varsinaisesti oo ollu mitään ongelmia. Hiukan sellasta katkonaista äkisemistä tuppas tossa muutamana päivänä olemaan nukahtaminen ja nukkuminen myös. Ei suostunu nukkuu vaakatasossa ollenkaan, syliin ku nukutti ja heti ku vaakaan laitto ni alko huuto. Huomasin sit muutenki et hengityksen kaa on hiukka ahdasta varsinkin syötön jälkeen. Me ollaan nyt tehty sellasia paperitikkuja joilla ruuvvataan röörit auki ja mä keitin suolavettä mitä laitan pari kertaa päivässä, syötän tytön mahdollisimman pystyssä, enkä edes yritä laittaa vakaan nukkuu. Hyvin on sitten sujunut. Muuten tyttö on ollu melkeen alusta asti paljon hereillä. On jo ainakin kolme krt/pv noi tunnin verran vaan ja katselaa ja kuuntelee. Nukkuu 2-6 tunnin pätkissä. Noita pitempiä ollu nyt vähemmän kun tyttö on muuten virkistyny ja alkanutankkaa. Mä en yöllä pistä merkille välejä on syöny 2-5krt/yö, mies hommas sellasen yö valon ja tyttö nukku imetyksen ajan perhepedissä, niin ei tartte ku tissi suuhun tökätä ja jatkaa unia. Jostain syystä sen nenä ei niin kovin tukos oo makkarissa missä meillä vähän "raikkaampi" ilma.

HORMOONEISTA: Mulla kävi niin odottamattomasti, että mullei ei tullu mitään viipotusta mihinkään suuntaan. Päin vastoin kun aloin tajuta leikkauksen jäljiltä maailmenosta jotain ja vauva oli siinä niin RAUHA laskutuin mun mieleen. Tuntu siltä et just näin pitääkin meidän elämä olla just nyt. Vaikee selittää mut jotenki sellanen super luonnollinen ja, miellyttävä ja rauhallinen olo on lapsen tultua ollut. Ainut mitä oon itkeny omassa rauhassani päivittäin on pettymys ja huono omatunto siitä etten oikeen muista ensimmäisiä hetkiäni oman lapseni kanssa. Mutta se tuskin on hormonaalista, lienee varsin luonnollinen olo sekin.


TUTTI: Meille suositeltiin synnärillä et jos tuttia haluaa alkaa käyttää niin vasta parin vkon päästä, että varmistetaan vauvan oikea imuote rinnasta sillatavalla. Tää ei varmaan koske korvikkeen käyttäjiä kyllä. Ite en oo viel päättäny kumpaan suuntaan lähden sen asian kanssa, aika näyttää.

PISSATUS: Jännä juttu kun en ollu miehelle ees puhunu asiasta, että oon miettiny alkaa mahdollisimman pian opettaa vauvaa vaipattomuuteen tai ainakin osa sellaiseen. Olen kyllä neuvonut et voi koittaa välttää tytön pyllyn pesun jälkeen päälle pissaamisen kun nostaa lavuaarilla sen jalat koukkuun já koittaa pissattaa siinä, pysyy vaippakin sitten pitempään kuivana. Tänä aamuna isi oli kanssa kokeillu tuota iho ihoa vastan oloa ja mietti sen jälkeen ääneen oisko siihen mitään ratkaisua kun tytöllä tulee selvästi hyvä olo ja alkaa sitten pissimään syliin. Sain oivan tilaisuuden valasta miestä ensipotta-asioista ja isi oli ihan intona. :D

TYTÖN PAINO: On lähtenyt tavoiteltua paremminkin nousuun. Ensimmäisen kolmen kotipvn aikana 30g/pv ja siitä seuraavana kahden pvn aikan 50g/pv! Nl-täti ja tietysti minä toosi tyytyväisiä, pian voi nukuttaa ulos.

No niin siellä se tyllö taas tahtoo tankata, eli äiti tässä rientää hillittöminen hinkkeineen :D
Pur ja Pihla
 
Kylvettämisestä: Meillä poika kylvetetään 1-3 kertaa viikossa. Kasvot ja simmut pyyhitään vanulapulla aamuisin. Suu pyyhitään vanulapulla tarpeen vaatiessa.

Mulla ei oo suihkutissi ongelmaa, kun eipä tule maitoa laisinkaan. :( Oon kyllä jo ihan sinut asian kanssa ja on mukava, kun mies sekä isovanhemmatkin saavat syöttää poikaa välillä. Yölläkin on helpompi, kun mulla ei tartte aina nousta syöttämään vaan mies voi hoitaa homman.

Meillä poika syö korviketta n. 50-120ml kerrallaan. Määrä vaihtelee tosi paljon. Yleensä päivällä/illalla syö pienempiä määriä kerrallaan, mutta usein. Yöllä sitten isomman määrän kerrallaan ja harvemmin. Viime yönä poika nukkui 23.30-05.30 heräämättä eli 6h! :eek: Oltiin miehen kanssa ihan yllättyneitä, että noin pitkään nukkui.

Nukkuminen: Meillä poika nukkuu melko hyvin yöt ja omassa sängyssään. Yleensä 1-2 kertaa yössä herää syömään. Tai niinkuin viimeyönäkin ei periaatteessa herännyt yöllä kertaakaan, koska eka herääminen oli puoli kuudelta aamulla.

Haavemamma: Meidän poika söi viikon ikäisenä korviketta n. 20-40ml kerrallaan eikä juuri kyllä saanut rintamaitoa, että siinä suhteessa tuo teidän 40-60ml kuulostaa melko reiluhkolta määrältä, jos tytteli saa vielä rintamaitoakin. Mutta jos tyttö kerta syö noin "paljon" niin eikö se ole toisaalta ihan hyvä asia vain. =) Toisaalta tuo varmaan kertoo myös sen, että vauva ei saa rinnasta tarpeeksi maitoa.

Mä yleensä vain huuhtelen tutin hanan alla, jos se on pudonnut lattialle kotona ollessa. Toki riippuu minne tutti on tipahtanut. Jos esim. eteiseen niin kyllä silloin mielellään keitän.

Tinttu & Poitsu 4 vko 1 pvä
 
On tää äitiys sit aikamoista...koko ajan saa olla sydän sykkyräl!! :whistle:
Säikähdin tänään tosissani kun sukulaisnainen piti meijä poitsua sylissä ja hänen päänsä retkahti pahan näköisesti taaksepäin! :snotty: Onko muilla käynny näin että pää on retkahtanut?Miro ei oo kauheesti ollu sen jälkeen hereillä,mut se nyt ei välttämät johdu siitä!Syönny hän on hyvin,et en sit tiiä et onks jotain vahinkoa tapahtunut!

 
Tulin vaan kertoo nopaa et otin uuden asenteen et ollaan sit tissillä ja on oltuki jotain 6 tuntia. Join myös holitonta olutta eilen ja tänään, josko se lisäisi maidon tuloa. Korviketta menny tänään vain 35 ml, muuten omilla ja tavoitteena nyt vähentää korvikkeet minimiin. Mutta kyllä maitoa ei vain tule tarpeeksi koska 1,5 tunnin tissillä olon jälkeen vauva vain kiukkusi ja kun nnoin sen 35 ml hän rauhottui vihdoin. nyt jatketaan tilaamista...
 
Tervehdys! Aattelin myös siirtyä tänne puolelle tuolta helmimasuista. Siellä listalla olin aika hiljakseen, koska tähän odotusaikaan liittyi sen verran pelkoja edellisen raskuden kokemusten jälkeen. Jospa nyt osais hieman jo relata B)
milla kirjoitti suihkutisseistä. Täällä sama ongelma. Häiritsee varsinkin öisin, kun poika päättää lopettaa saman tien imemisen, kun saa maitosuihkun suuhunsa niin, että meinaa tukehtua...sitten taas torkutaan 15-20 min ja nälkä herättää uudelleen. Oon huomannut, että istualteen imettäminen helpottaa hieman ongelmaa, vauva ei vedä sitä maitoa silloin niin helposti vääräänkurkkuun.

Yöt on täällä aika risaisia ja väsymys alkaa jo pikku hiljaa tuntumaan, äidin aivot ei oikein enää toimi. Pojalla on ollut alusta asti selkeesti yö ja päivä vaihtuneet. Päivällä saattaa nukkua jopa 3h putkeen, mutta yöt mennään 1,5h pätkissä. Toissa yö meni paremmin, mutta tänä yönä toi sama tissirumba jatkui. Positiivinen juttu on tässä se, että poika oli saanut 3 päivässä syntymäpainonsa takaisin (4oog).

Onko muuten kenenkään vauvalla keltaisuutta? Meillä oli esikoisella (jatkui vielä tosi pitkään 1,5h kuukautta ja meinattiin jo laittaa jatkotutkimuksiin, mutta sitten ihan ihmeenä katos ja arvot normalisoitu) Tällä vauvalla on nyt myös tota keltaisuutta, mutta verikokeissa selvisi, että norm. rajoissa mennään onneksi.

hyvää laskiaisita kaikille!

Tuulen sydän ja Kasper 8pv

P.S osaisko joku kertoa, miten sinne helmimasujen kerhoon pääsee?
 

Yhteistyössä