Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Labello: :hug: Aika kummaa käytöstä omalta isältä! :( Tsemppiä! Ja monon kuvaa persauksille jos alkaa nyppiä kiun tulee teille kylään!!! ps. Mun mielestä mulattilapset on iiiiiiiihania :heart: Niinkuin jasminkin!! :)

 
LABELLO: Koita kestää, jotkut ei vaan ole sopeutuneet vielä tähän tilanteeseen että voi olla ns rotujen välisiä suhteitä ym. Mun mielestä tummat vauvat on ylisöpöjä!!! Voimia sulle ja hali!

LENTSIKKA: Painon kehitys saattaa vauvaoilla vaihdella suurestikkin ja on niin sanotusti kasvukausia ja sitten kausia jolloin kasvu on hitaampa, älä turhaan huoli. Kasvua seurataan yleensä pidemällä aikavälillä silloinin kun on jotain epäillyksiä ett kasvu on esim hidastunu, mutta ei vielä tässä vauva vaiheessa niinkään, kunhan sitä painoa tulee lisää ja pituutta, vaikkakin sitten toisinaan pikkhiljaa.

PIXIE: Onko hyvä KIRJA LASTEN KEHITYKSESTÄ? Minkö niminen, tekijä ym. kun on ollut tarjoitus hankkia niin etsikelen tässä että mikä ois hyvä? Et kaikilta otetaan vinkkiä vastaan mikä ois hyvä kirja.

PUR: Tutulta kuulostaa toi teien itku ja mhan vääntely, koliikin määritelmähän on että itkee enemmän kuin 3h/vrk ja enemmän kuin 3 pvänä / vko. Ootko kokeillu Disfantylliä tai Cuplatonia
Rela tippojen lisäksi? Meillä oli kans noin viikon ajan putkeen poitsulla aivan hirveet mahan vääntelyt, (meillä syödään rintamaidon lisäksi Nania, kun oma maito ei millään riitä) olin jo tosi epätoivoinen itkuhan siinä ittelläänki pääsi moneen otteeseen kun vauvaan sattui ja se näkyi niin selvästi päällepäin. Meillä on nyt tilanne alkanu rauhoittua kun aloin jumpaa joka päivä ruokailujen välissä ihan tavallista ns kakka jumppaa eli vauva makaa selällään ja koukistan vauvan jalkoja mahan pääälle ja suoristan vauvan tahtiin, mahan päällä vähän täristän jalkoja, sitten hierotaan jalkapohjija ja varpaita keveyesti, ja sitten tehään kyykkyhyppyjä eli pomputetaan vauvaa ja jossain vaiheessa vauva alkaa auttaa ite ponnistamalla. Lisäksi ollaan pidetty systemaattisesti vauvaa noin puol tuntii pysty asennossa ruuan jälkeen ja sitten sylissä tai oman rintakehän päällä niin että vauva on mahallaan. Aika sekavaa mut jos tästä oi sees vähän hyötyy?

Meillä vauva on PITÄNY PÄÄTÄ kans melkeinpä synnäriltä asti, jos on tosi väsy niin silloin ei jaksa pitää mutta muuten ei tarvii hirveesti päätä kannatella.

Ihanaa kun ollaan päästy vauvan kaa vähän niinku RYTMIIN, eli nukkuu päivällä jo yhet pitkät päikkärit siinä 12-13 aikoihin alkaa nukkua ja 15-17 välil vasta herää. Yöllä ei sitten oo mitään rytmiä joskus herää ja joskus ei joskus valvoo 4h yöllä ja joskus vaan pari min.

Laitoin jo viikko sitten ensimmäiset pieneksi jääneet vaatteet pois, eli siis 1kk ikäisenä, nyt sitten ajattelin tehä niitä bodyn jatkopaloja jotta bodeja vois käyttää pidenpään kun ympäri ne mahtuu mutta ei alta kinni enää.

Toukka & Poitsu huomenna 5vko
 
Hei mä kävin pikaisesti vielä tuolla odotuspuolella kurkkaamassa ja tajusin yhden asian. Kimallus arvaas kuin meillä muuten lopulta kävi... B) Sun laskettuaika siirtyi mulle ja mun laskettu sulle. :D Siis papu syntyi sun laskettuna ja sun vauva meidän laskettuna. :D

Meidän syöttörumba jatkuu yhä, joskin oon jo keksinyt tähän ratkaisuja. Mulla tulee riittävästi maitoa, mut tänään neuvolan syöttöpunnituksessa testattu, et tuon vauvan maha ei ole mitään pingispalloja nähnykään, vaan neiti tarttee kerta-annoksena 70-100 ml maitoa. :xmas: Joten siksi hän ei jaksa imeä kaikkea itse tissistä, vaan nukahtaa nälkäisenä (vain hetkeksi ja herää kohta perään hirmuisen nälkäisenä ). Joten meidän taktiikka onkin ollut syöttää tunti, pumpata loput ja työntää pullosta alas se, mikä vielä menee. Pullosta tuo jaksaa onneksi ottaa, vaikka ois kuinka väsynyt. :)

Meillä on papulla vatsa kestänyt yllättävän hyvin, vaikka on lähes syntymästään lähtien joutunut olemaan antibiootilla ja relatipoilla. Pientä vatsanväännöstä ja kakassa huomas pienen muutoksen, kun antibiootti alkoi vaikuttaa. Papulla paljastui pieni syntymävika ja sen vuoksi joutuu leikkaukseen tässä jossakin vaiheessa. Ei vakava vika, mutta siitä vois kuulemma kehittyä vakava ja siksi pitää leikata ajoissa. Ja sen vuoksi myöskin tuo antibiootti estolääkityksenä ...ilmeisesti leikkaukseen asti. :( Mut onneksi tuolla on (ainakin toistaiseksi) kestävä vatsa ja ollaan selvitty ilman suurempia itkuja (itse asiassa tuo itkee aivan uskomattoman vähän). :)

Pakko mennä taas päikkäreille...

T. Kärppä ja paputyttö 2 viikkoa

P.s. Pixie: meillä kirottiin Liberot alimpaan helvettiin, kun ne ei pitäneet sitten yhtään. No joo, paljastui, et se liberokin saattais toimia paremmin, jos muistais laittaa sen edes vauvalle päälle. :snotty: :D Mutta en sentäs minä, vaan mies, joka on jo kolme kertaa unohtanut koko vaipan vauvalta. :D Mut juu, siltikään Liberot ei meillä oikein pelaa. Tosin paremmin myös sen jälkeen, kun sain miehenkin huomaamaan juuri samaiset sisävuotosuojat. :)
 
Kiitos toukka, en uskaltanut uloskaan lähteä, kun aattelin, että raukka on kipeä. Mä olen täällä ihan sydän syrjälään, kun pelkään että Gretalla on joku kauhea tauti, mulla on itselläkin maha (taas vaihteeksi sekaisin). Yritin tuossa nukkua Gretan vieressä, mutta eihän siitä mitään tuu, kun jokaista ääntä vahdin, että tuleeko sieltä oksennusta/onko tukehtumassa/hengittääkö... Voi apua, kun musta tuli hysteerinen yhden oksennuksen vuoksi :ashamed: Mutta aivan itkettää, kun pelkään, että pienellä voi olla joku vakava tauti :'( Onko tämä äitiys nyt sitten tällaista hysteeristä pelkäämistä lapsen vuoksi koko ajan? :/
 
pur
HÖH en saa jostain syystä laitettuu profiiliin uutta kuvaa....noh

LABELLO Joo kyllä mulla tosiaan oli tyttö sylissä, sille ei kyllä sattunu mitään kun puristin sen vaan käsieni suojaan vaistomaisesti. Ihme oli ettei pahemmin käyny, vähän ruhjetta kyynärpäässä ja nilkassa. Koko perhe kyllä säikähti pahan kerran, en kyllä varmasti uskalla yllä lähtee enää könyämään mihinkään.

TOUKKA noi niksit otetaan välittömästi kokeiluun kyllä kun tyttö kuuluukin jo pikkuhiljaa heräiolevän syötölle...............
 
Pur; meillä toinen ilta Relatippojen kanssa oli yhtä kitinää ja nukkumaan käynti vaikeampaa kuin koskaan... Kun sitten viimein nukahti, niin nukkui kyllä ihan hyvin ja yösyöttöjen jälkeen nukahti myös ihan kivuttomasta. Johtuisko tosiaan niistä Reloista?. Tosin mulla on se antibioottikuurikin menossa, joten siksi en antaisi vielä periksi. Meillä käytössä Disflatyl-tipat myös. Tsemppiä sulle!

Meillä kans poitsu kannatelut päätä ihan pienestä. Sai neuvolatädin kehut jo viikon vanhana :)

Lentoemo; tsemppiä sulle myös. Pulauttelu vaikuttaa ihan normaalilta, vauva vaan itse säätelee kuinka paljon sen mahaan mahtuu! Ymmärrän kyllä sun panikoinnin. Itse soitin tänä aamuna äidille, kun poika ei ollut kakannut kahteentoista tuntiin! Tähän asti on ollut kakka joka vaipassa ja nyt yhtäkkiä ei mitään... Mutta on kuulemma normaalia ja parin tunnin päästä se kakkakin sitten tuli. Laitan tuon kakattomuuden kyllä taas sen antibioottikuurin piikkiin. Vai kuinka usein teidän reilun kuukauden ikäisillä vauvoilla tulee kakkaa? Onko se sellaista löysää sinappia, keltaista tai vihreää?

Sitten yks extratyhmä kysymys; Saako neuvolasta muuten D-vitamiinitippoja lisää ekan putelin jälkeen, vai pitääkö ne jatkossa hommata itse?

Tuiskunen ja Alexi 5vko+
 
Niin joo Kyrsä, olen lukenut useasta lähteestä ihan samaa kuin Tuiskunen, eli liian kuuma lisäisi kätkytkuoleman riskiä. Monessa paikassa sanotaan, että esim. ihanteellinen huonelämpötila vauvalle (ei nyt tietty ekojen viikkojen aikana, jolloin ei vielä ole lämmönsäätelyä) olisi 16-18 astetta just kätkytkuoleman estämiseksi.Mutta ei tietty varmaan alilämpökään hyvää vauvalle tee.
 
lentis, joo, tosiaan ihan normaalia toi puklaaminen. Mutta mä oon kanssa ihan hysteerinen kaikkien asioiden kanssa. Toissailtana tyttö puklasi oikein kunnolla ja mä olin kanssa ihan paniikissa. hyvä että uskalsin laittaa tyttöä nukkumaan kun pelkäsin kaikkea.. Sellastahan tämä on... :p :heart:
 
Huomenia!

PUR hurjaa onneksi säilyitte ehjänä vaavin kanssa :heart:

Ihanaa täällä kyllä lukea kanssasisarien juttuja, niin samanlaisia asioita meilläkin. :wave:

Kaapsu kaks vko ja alkaa näyttää, että herra hakee RYTMIÄ elämään... NYT jo voisko olla??? Miten teillä muilla. Kuinka säännöllistä on elämä? Olen huomannut nyt, että yöllä virallisesti syö kaksi kertaa ja nukahtaa heti uudelleen.
Sitten kolmas kerta on jo aamu, vaihtelee aika kyllä 7,30-9,30 ja sitten ollaan ihan selvästi valmiita uuteen päivään :D Aamutoimet ihmettelee ja tillittelee virkeänä ja simahtaa pian aamutirsoille. Tänään vaunuihin... :whistle: Ja kun olemme kahdessa kerroksessa, tuli äipälle onkelma.... Miten saada lapsi alas... Kissojen tai nuoremman erittäin uteliaan herran takia ei voi yhtään jättää valvomatta!!! Kunnes tajusin, HAA meillä on KOPPA vaunuissa.. Hi eikun nuorimies kopassa alas, ja äippä koneelle :LOL:
Paiväseltään nukkuu vielä useamman kerran. pitkiäkin 2h Nokosia! Autossa ja milloin missäkin. On joo vähän huono omatunto täälläkin, kun kylillä olen pyöriny... Toissapv olin töissäkin ja kaupoilla... Eilen Hyvinkäällä Mummilla. Tänään kauppaan lähdetään..
Illalla ei tarvitsekaan enää roikkua The Tississä 18-24 välillä, vaan sielläkin selkeämpi väli tissittelyssä.
=) Yöunille käydään sitten 23-24.
Eilen käytiin näytillä fysioterapeutilla. Solisluu, kun sai kipeää synnytyksessä. Käsi on parantunut hyvin ja painoakin oli 4990g (4745g syntyessä siis)
Meilllä puklaillaan myös mutta ihan kohtuudella mielestäni.

kivaa päivää kaikille!

Seranzu ja Kaapsu 2vko 2pv
 
toukka: Mun mielestä toi on ihan hyvä kirja lasten kehityksestä. Mutta se on kirjoitettu lähinnä vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen näkökulmasta, pepun pesemis- tai ihonoito-ohjeita sieltä ei löydy. ;) Siihenkin mulla on kyl oma kirjansa, tai kaks, mut ei niistä sen enempää. :D Nimi on Pienten puhetta, kirjoittanut Richard C. Woolfson. Mun ystävä on lasten parissa työskentelevä psykologi ja suositteli tota kirjaa. Lapsen kehityshän etenee silleen että on herkkyyskausia, jonka aikana lapsen on mahdollista oppia joku tietty taito jos saa oikeanlaisia virikkeitä. Tossa kirjassa on tosi selkeesti esitetty mitä minkäkin ikäisen pitäis suurinpiirtein oppia ja mitä virikkeitä voi antaa tukeakseen sitä kehitystä. Lueteltu erilaisia leikkejä ja leluja kaikenlaista muutakin tietoa. Mun mielestä ihan hyvä kirja. Ilmankin pärjää, monelle noi on varmaan ihan itsestään selviä juttuja... Mulle ei ainaka esikoisen kanssa ollut. Ja oli kivaa lukea lastenhoitoon liittyviä kirjoja kun muuhun ei oikein osannut keskittyä. Nyt ostin samantyylisen kirjan, mutta luovuuden kehityksestä vähän isommille lapsille, Luova lapsi, Dorothy Einon. Mun mielikuvitus ei ainakaan riitä keksimään noin paljon erilaista puuhaa lasten kaa. Ja ihmeen paljo tosiaan pienenkin vauvan kanssa voi jo leikkiä!

Hui, mun pitäis kerätä rohkeutta et pakkaisin tän porukan autoon ja ajaisin maalle mummilaan. Miten mä saan pakattua auton kun eihän kumpaakaan tytöistä voi jättää mihinkään hetkekskään yksin? Kaikki tarttis saada autoon kerralla. En oo vielä ees pakannut mut osaan kuvitella et sitä tavaraa on paljon...

Pixie ja Pikkiriikki 2 vko
 
Heip taas!

Tuiskunen: Kyllä sun pitää apteekkiin suunnata kun se eka puteli tyhjenee. Ja kaikissa paikoissa ei saa sitä ekaakaan neuvolasta.

Omia kuulumisia - Tuntuu, ettei meidän jutut oikein kuulu tänne, kun kaikki muut vauvat on jo niin isoja... Mutta eiköhän me silti jatketa täällä jutustelua, kun tuttuja ollaan jo. Ainakin osaatte vastata jos mulla tulee kysymyksiä, kun olette jo meitä "edellä".

Meidän neiti on nyt kuuden päivän vanha. Alun pari vuorokautta ei olleet kivoja, neiti oli hyvin tyytymatön, kitisi vuorokaudet läpeenä ja olisi asunut tissillä. Tutinkin annoin, että olisin itse saanut välillä vähän lepuuttaa helliä nännejä... Ja jos neiti hetken lepäsi, naapurisängyn vauva huusi tai oli vierailijoita tai kätilö kävi herättelemässä neljältä aamuyöllä että " Oletko syöttänyt vauvaa?" kun juuri oli nukahtanut. (Ja olin syöttänyt koko hemmetin yön ja illalla sanonut, että ei tarvitse herättää kun vauva ihan varmaan kyllä herää itse syömään.)

Kotiin lähdettiin kahden päivän päästä, ihanaa, pääsin lepäämään. Maito nousi heti kotiin päästyä, rentouduin vissiin siinä. Ja neitikin alkoi tyyntyä kun sai mahansa täyteen. Sairaalassa oli annettu lisämaitoa, mutta siitä tuli masu kipeäksi niin ettei se kitinään juuri auttanut... Nyt omalla maidolla neiti on tyytyväinen pikku pötkylä. Tutti ei enää edes kelpaa. Vaikka eihän tuolla velä mitään vakiintuneita tapoja ole, päivä kerrallaan mennään.

Mutta on hän kyllä tällä hetkellä ihana, päivällä öhisee itsekseen sohvalla aika paljon joten isoveikalle on riittänyt syliä ja aikaa. Kitisee jos kaipaa röyhtäytystä tai tekee kakkaa tai tarvitsee maitoa. Nukkuu pitkiäkin pätkiä myös päivällä (tunnin tai pari), mutta toisaalta on paljon myös sellaista että haluaa tissiä, syö hetken, kaipaa röyhtäytystä, torkahtaa, kaipaa taas tissiä ja näin jatketaan jonkin aikaa kunnes nukahtaa taas pidemmäksi aikaa.

Yöllä nukkuu järjettömän hyvin, alkuun kuuden-seitsemän tunnin pätkän ja sitten herää parin tunnin välein. Eli 1-2 syöttöä on yössä. Tosin välillä olen vielä itse herännyt johonkin itkaisuun ja on ollut pakko nousta katsomaan, hengittääkö tyttö... Mutta kokemuksen perusteella veikkaan, että pian äippäkin rauhoittuu ja saadaan kaikki nukkua hyvät yöunet, jos vauvan rytmi vaan pysyy tällaisena. (Kop kop, koputan puuta)

Me siirrettiin tyttö jo yhden kotiyön jälkeen isosisaruksien huoneeseen niiksi öiksi, kun he ovat äidillään. Ei pysty valpas tuore äiti nukkumaan kun tyttö pitää meteliä vieressä, herään joka kitinään ja ähinään. Nyt saa tyttökin nukkua rauhassa kun en ole nostelemassa häntä turhaan sängystään.

Uusi isoveli on vielä tämän viikon tarhassa ja jää sitten kotiin, tähän mennessä hän on ottanut tulokkaan vastaan suurella rakkaudella. Eka kommentti oli "Paijaa!", hän halusi paijata vauvaa. Tarhasta tullessa kysyy ekana vauvaa ja haluaa jatkuvasti pitää sitä sylissä, pusutella ja paijata. Olen aika ihmeissäni, kun äidin pojasta on kuoriutunut tuommoinen hoivaaja. Tosin vielä ei tiedä, miten sitten käy kun parin viikon päästä isä palaa töihin ja ollaan kolmestaan kotona. Kun poika joutuu sitten odottamaan välillä omien tarpeidensa kanssa sillä aikaa kun hoidan vauvaa. Vähän jännityksellä odotan sitä aikaa. Mitenkäs te olette pärjänneet kahden tai useamman kansa itseksenne, miten huolehditte että sisarukset saavat riittävästi huomiota?

Mielenkiinnosta kysymys: Missä vaiheessa teillä on saavutettu taas syntymäpaino?

Naru ja neiti 6pv
 
Naru, toi ikäerohan tasottuu tosi nopeesti, älä vaan minnekään täältä katoa!

Meidän esikoinen on kans ihana hoivaaja. :heart: Oon yrittänyt ottaa sitä vauvan hoitoihin mukaan mahdollisimman paljon. Miehelle oon pitänyt tuhat puhuttelua siitä että sitten kun se tulee töistä ei ala heti "suorittamaan" mitään salille lähtöä tai kotitöitä vaan seuraava tunti rauhoitetaan yhdessä oloon ja että ehtisin touhuumaan esikon kanssa jotain kaksin. Sillon me askarrellaan, piirretään, lähdetään ulos tai kaupungille. Kerran parissa viikossa käydään tytön kaa kaksin nukketeatterissa ja kirjastossa. Mun mielestä toi on tehnyt myös miehelle tosi hyvää että on oppinut oleen heti vauvan kanssa kaksistaan. Tehnyt hyvää sen itsetunnolle kun huomaa että pärjää sen kanssa ja on tosi kiintynyt vauvaan jo. =)

Täällä mä vaan roikun vaikka pitäs lähteä ajamaan. Nyt meen herättämään ton pienemmän ja lähdetään. Laukutkin sain pakattua. Huiiii, mitähän tästä tulee... :wave:
 
oikeen paljon onnea teille kaikille ihanista vauvoista :heart:

Täällä ei sitte saadakkaan sitä toukokuun lasta se meni kesken mutta nyt ollaa taas raskaana ja tällä kertaa ois tulossa marraskuun vauva jos kaikki menee hyvin..nyt on menossa vasta rv 4+5

välillä käyn lukemassa teitin pinoa kun on kiva lukee teidän kuulumisa yms koska kuuluinhan vähän aikaan tähän porukkaan mukaan

mutta nyt on koitettava syödä jotain vähäsen
 
Naru; syntymäpaino saavutettiin 5pv iässä.

Seranzu
; meillä tuli elämään rytmi kans noin pari viikkosena ja kuullostaa aika samanlaiselta kun teillä. Nukkumaan mennään puolen yön paikkeilla ja tankataan pari kolme kertaa. Heräillään 8-9 maissa ja sitten ollaankin hereillä pidempään ja seurustellaan. Poika tykkää myös makoilla mummun ostamalla touhumatolla ja komentaa peilikuvaansa :LOL: Iltapäivällä klo 13-14 lähdetään mahdollisesti ulos ja klo 18 alkaa tiheämmän ruokailun kausi ja välillä ottaa pikku nokosia.

Toukka; me jumpataan kanssa samanlailla kun teillä. Varsinkin toi kyykkyhyppely on ihan suosikki ja siitäkös äidin olkapäät tykkää =) No, ainakin allit on hävinneet ja käsivarsiin tullut komeet lihakset, kun jätkää nostelee. Eipähän tarvi paljon salilla käydä =) Myös vatsanhierominen pyörivällä liikkeellä myötäpäivään helpottaa ja sitten puolelta toiselle keinuttaminen, kun poika makaa selällään (siis kyljeltä kyljelle).
 
Naru Meillä saavutettiin syntymäpaino vasta sillo 2 vko:n ikäisenä. Molemmat meijän lapset ollu vähä tommosia hitaamman puoleisia tossa alussa :D Meillä mies ollu nyt tän viikon töissä ja kyllä pitää sanoa että luovuutta on välillä tarvinu :D Ekana päivänä esikko istu mun vieressä ja huus aina kun syötin vauvaa, välillä tuli itekki syliin istumaan ja välillä vähä raapi mua. Vauvaa tuo ei kamalasti hoitele vielä, välillä vähän yrittää laittaa tuttia suuhun jos toinen huutaa :D Silmät pitää kyllä olla selässäkin. Meillä toi esikoinen on vasta vuoden niin ei oikein tajua kuinka vauvaan kosketaan, yleensä yritetään kurkkia vauvan silmäluomien alle :whistle: Me käytiin toissapäivänä ekaa kertaa neuvolassa kolmisin, onhan siinä oma hommansa saada kaikki autoon ja yrittää olla vielä ajoissa :D Esikoinenki kun päätti keskellä parkkipaikkaa että hän ei halua kävellä niin siinä sitte toinen kainaloon ja toinen toisessa kädessä kaukalossa :D Mutta nopeesti se helpottaa kun tulee vähä tuntumaa tähän arkeen. Mä uskon että meilläki toi esikko enemmän osotti mieltään kun iskä ei enää ollukkaa hänen kanssa leikkimässä kun kolme viikkoa pääosin iskä oli esikoisen kanssa ja vauva mun kanssa.
 
Jos nyt yrittäis jotain raapustaa... Suihkuun pitäis oikeastaan mennä ja kohta on taas lähtö esikoista hakemaan. Vähän väsy olen, vaikka ei kai olisi syytä, tänään heräsin yhdeksän jälkeen.

Jälkitarkastus oli ja vauvan lääkäri. Ei kuulemma uskois, että olen juuri synnyttänyt. Kaikki kunnossa sekä minulla että pojalla, vauva jopa hymyili lekurille. No, se olikin ihan mukava tätsy.

Keskimmäinen jää meillä varmaan eniten paitsioon tällä hetkellä. Olen huomannut, että se on tullut nyt enemmän halimaan mua kuin aiemmin. Mun tulee keskityttyä eniten vauvaan, ja keskimmäisestä voi tietty tuntua oudolta, kun aiemmin se oli mun "vauva" vaikka onkin jo 6. Pitäis keksiä jotain ihan omaa ohjelmaa tuolle keskimmäiselle. Toukokuussa se kyllä jää mun kanssa kotiin, eli silloin saa ainakin huomiota enemmän.

Rytmi: Ei ole vielä enkä tiedä koska tuleekaan, kun tää meidän elämä kaikkineen on aika rytmitöntä, menemistä ja tulemista ihan eri aikoihin.

Vauvan kehitys: Poitsu pitää jonkin verran päätään, mutta masullaan ei viihdy. Esinettä on seurannut katsellaan jo jokusen ajan, pari viikkoa suunnilleen. Mutta välillä sitten poikaa ei edes saa katsekontaktiin, joku tais puhella täällä samaa. Ja kun pienempänä vauva keekotti tyytyväisenä sitterissä, niin nyt pitäis jo olla enemmän viihdykettä.

Jahas, taas on kaivettava esiin The Tissi...

Kössi ja poika 7 vko








 
Moikka,

josko ehtis vähän kirjotella. Me otettiin Baby Björnin kantoreppu tänään käyttöön ja unilääkkeenä tuntuu toimivan, Nökerö nukahti jo toistamiseen siihen ja siirsin sitten omaan sänkyyn tutimaan..

Naru
meillä kans nukuttu alusta asti se n. 6 tuntia yöllä, vaikka nla tätit sanoi et pitäs herätellä pienipainoisena syntyneisyyden vuoksi. Enpä herätelly ja nyt likka kk vanha ja painaa 3,5 kg ( syntyessä 2,73kg).
Äkkiä te tosiaan ootte kans samoissa jutuissa kiinni =)
Syntymäpainossa oltin alle 2 vkoisena.

Rytmistä Tosiaan yöllä nukutaan n 0.00-6, sitten vaippa vaihtoon ja syödään tunnin kahden välein ihan pikkusen ja noustaan uuteen päivään siinä 10-11. Ulkoilut jossain kohtaa ja ulkotamineissa nukkuu useinkin 2-3 tuntia ( jatkot omassa sängyssä). Illalla sitten tosiaan tankkaillaan yötä varten, max syömisväli 2 tuntia ja sekaan pieniä tirsoja, max tunnin. Voisin sanoa että tosi helppo vauva( kop kop kop) ..toistaseksi ainakin. Ainoa vaikeuaste on ollut illalla nukkumaan meno, mutta siinäkin kestää kuitenkin 30-60min, että ei kai se nyt mahdoton ole, vai?
Miten teillä mennään nukkumaan? Me syödään molemmat tissit, sitten siirrytään sänkyyn, Nökerö keskelle, lisämaitoa pullosta 8 ei röyhtäytellä) ja silittelyä päästä. Aikansa öhisee ja vänttyröi, säpsähtelee ja on unen ja valveen rajamailla..kunnes...aa tuuti lullaa..

Lentis Meitin prinsessa ei pahemmin röyhtäile tai puklaile, mutta eilen lensi lisämaidot kaaressa rinnuksille. Enpä siitä sen kummemmin huolestunut kun seuraavat maidot pysyi taas normisti sisällä. Liekkö ahnehti likka...

Vaipoista Meillä on käytössä tytöllä Muumit, ollaan kokeiltu myös Liberoita ja Pamperseja, mutta Muumit olen kokenut parhaiksi :)
Vaipanvaihdolla avaan vaipan, mutta jätän sen vaavin alle ja pikkusen puhaltelen ilmaa Nökerön jalkoväliin ja likimain 3 x pvässä tulee pissat siihen avonaiseen/ käytettyyn vaippaan =) Viileä ilma saa ilmeisesti refleksin aikaan ja tyttö näyttää tyytyväistä ilmettä, äippä myös =)
Jumpasta Meillä kans aamutoimiin kuuluu jalkapohja hipexintää ja jalkojen vientiä puolelta toiselle. Myös navan alla n 1 cm on piste josta hellästi hieroen pitäisi auttaa kakan tuloon. Me ei olla vielä tarvittu mitään apteekin tippoja, mutta ennaltaehkäistään ja vauva nauttii..
Joku kysyi kakan tulosta, meillä 1 x päivässä, iltasella tulee vaipan täydeltä. Miten noin pienestä lähteekin kerralla niin isot kakat :p

Eilen uskallettin ekan kerran apteekkiin ja ruokakauppaan, Nöksy nukkui autuaana koko reissun, jes!!
Pian lähdetään hakemaan likkakamu asemalta, eli autoilemaan..hitsi mun pitääki nyt herätellä jo tuo vaavero.

Mukavaa päivää kaikille ja aurinkoa tilaukseen!!!

hm ja nökerö 1 kk
 
Meillä poika kääntyi tänään mahalta selälleen. :heart: Neljä kertaa sen teki, aina kun kerkesin kääntää hänet takaisin mahalleen niin jo oltiin selällään. Liekkö kuitenkin ollut jonkin sortin vahinko tuo, en tiedä.

Vaipoista: Meillä käytössä pampers. Ja edelleen se kaikista pienin, newborn 2-5kg. Kohta varmasti olis aika siirtyä seuraavaan kokoon. Muumit ja liberot ollaan testattu, mutta paras valinta näyttää olevan pampers.

Rytmistä: Meilläkään ei ole varsinaista rytmiä. Poitsu nukkuu yöllä niitä 3-6 tunnin pätkiä. Sekin vaihtelee paljon, mihin aikaan poika haluaa ruveta yöunille. Eilen se oli klo 22 ja joskus ollut jopa klo 01.

Syntymäpaino saavutettiin meilläkin alle 2 viikkoisena. =)

Mulla oli eilen päivällä menkkamaista juilintaa mahassa ja valkkarin mukana tuli muutama veriviiru. Mä jo mietin, että alkaako ne menkat, mutta ainakaan vielä ei näy. Hmm... :| Onko muilla ollut jo vastaavaa? Varsinkin teillä, jotka ette imetä?

Tinttu & Juuso 7 viikkoa
 
Haippa kaikki taas

Selväsi harvemmin ehtii nyt kirjoitella kuin aiemmin. Miksiköhän ; ) Juuri imuteltiin tissiä puolisen tuntia, mä en oikein kykene liikkumaan tms sinä aikana joten olen suuren osan päivää jumissa niissä hommissa. Mies taitaa tuntea itsensä hiukan ulkopuoliseksi kun ei voi imettää, vaikka illalla antaakin mun lypsämän 'lisäsatsin' pullosta (annetaan jotta saadaan D-vitamiinit ja relatipat menemään - ja hiukan pidemmät yöunet.) Olen muutenkin suunnitellut täysimetystä maksimissaan siihen 4 kk ikään ja tuo miehen halu syöttää kyllä entisestään vahvistaa tätä ajatusta.

Lisää kysymyksiä.

Mites teillä joilla vauvat jo esim kuusiviikkoisia - onko kakkaamistiheys muuttunut? Meillä poika kakkaa tosi paljon, varmaan joka vaipassa on kakka. Osaksi varmaan johtuu mun syömistä antibiooteista ja tietysti alussa näin kuuluukin kakata, mutta aika pian käsittääkseni muuttuu kokonaan eli kakkaa vain muutaman kerran viikossa? Onkos teillä siis näin jo muuttunut?

Ja entä rytmi, onko sellaista alkanut muodostua jo 'isommille' vauvoille? Meillä jonkinlainen aikataulu mutta parin tunnin joustolla, en vielä sanoisi että mitään varsinaista rytmiä.

Painosta vielä - meillä kanssa noussut hiukan naftisti mutta ei vielä mitään hälyyttävää tai erityisesti seurattavaa. Pituutta olisi noin kolmessa viikossa tullut neljä senttiä ja mietinkin, mahtoiko olla mittavirhe synnytyksen jälkeen. Vauva siis kasvaa kyllä mutta paino ei noussut suositellut 20g/päivä vertaa, tosin nyt tuntuu syövän niin tiheästi että eiköhän se kasva.

Mulla alkaa selkeästi olla tarvetta aikuiskontakteille kanssa. Vauva on ihana mutta silti olisi mukava nähdä muitakin aikuisia päivisin. Isä tietysti tulee töistä kotiin ja toisinaan tuntuu etten osaa enää muusta puhua kuin vauvelista. Jos teillä on hyviä vinkkejä missä tavata muita vauvallisia niin kertokaahan! Läheisen seurakuntatalon tiloissa näyttää kokoontuvan perhekerho mutta voiko sinne mennä jo näin pienen kanssa.

Terkuin
Almaa ja poika 3vko 4pv
 
Olen ollut laiska kirjoittelemaan viime päivinä, vaikka lukenut olenkin.

Meillä on vauvalla aika samanlainen rytmi kuin monella muullakin, Tuiskusen rytmi oli kuin meidän :) Viime yö oli paras koskaan. Vauva nukahti vähän ennen puolta yötä hetkeksi, söi n. 00.30 10min ja nukkui 4h, sitten 5min tissiä ja 3h unta. Kerrankin on aika hyvä virkeä olo aamulla! Tällaiset yöt kyllä kestäis, toivottavasti ei palata vanhaan...

Laittelen tuohon linkkiin kuvan tältä aamulta pojasta, ikää päivän vajaa 7 viikkoa :) http://www.aijaa.com/v.php?i=3784647.jpg

Äh, täytyy mennä taas, vaativa käsky kävi :D
 

Yhteistyössä