Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

NARU ei kaikilla niin paljon viikkoja vielä ole. :) Meilläkin vasta 2vko ja 2pv ja oli muitakin. Hyvin mahdut mukaan. Ja kohta tasoittuu ei ole juuri eroa meidän kellään vaaveilla.
Aika samanlailla juu tuntuu menevän nää jutut pikkuisilla. :)
Meillä MENNÄÄN nukkumaan, myös meidän väliin. Koitan omaa sänkyä sitten, kun tasaantuu tuo nukkuminen yöllä. :whistle: Nyt tosin sitten tungen tissiä suuhun joka inahdukseen... Viime yönä olin skarpimpi ja en tyrkyttänyt heti ja kas kuhan ähki omiaan :) Me imutellaan sohvalla ensin ja sitten viimeinen vaipan vaihto ja pikkuisen unimaitoa sängyssä ja ukko on untenmailla.
SYNTYMÄPAINOSTA en meillä tiedä milloin saavutti sen, mutta eilen oli jo 250g yli ja 2vko tuli ti täyteen. Viikon ikäisenä neuvolas oli vielä alle syntymäpainon.
Lypsättekö mammat päivittäin? Minä olen lypsäny tasan kaks kertaa... :whistle: :whistle: Ja sekin siksi kun oli niin täynnä, kun maito nousi... Nyt vähän huono omatunto asiast. Meillä tuolla NANNIA jos tarvii lisämaitoa tai Isukki syöttää vaik mun ollessa jossain... Mietin, että huoliiko kohta pulloa, kun ei ole tarvinnut nyt antaa enää iltaisinkaan lisämaitoa... Niin, et kohtako oon tilantees, ettei tosiaan poistuta kotoa, kun syöttöväliksi... Pitäisikö pulloa harjoitella välillä? Mun ex ukko ei vahingossakaan hoitanut vauvaa/ vauvoja, joten ei tuollaist ole tarvinnut miettiä aikaisempien lasten kanssa...

Huomaan ettei mene enää kaikki aika vauvan kanssa. olen siivonnu, tehny yhden kakkupohjan, pessy kaks koneellist pyykkiä, ja oltiimpa kaupoillakin.... Hän kun nukkuu parikin tuntia kerralla...

Moikkelis taas
 
Labello, miten isä julkeaakin olla tuollainen :kieh: sulle jaksamisia tosi paljon ja niinkuin lentoemo sanoi niin yksinhuoltajana sulle erityinen halaus ja jaksamiset, ei vaan minusta olisi tuohon. :hug:

Päätä meilläkin pidettiin jo aikalailla synnäriltä asti. Toki sylissä rintaa vasten nosteli terhakasti päätään ja nyt vasta mahallaan hieman enemmän ja pidempään jaksaa jo kannatella, aikaa en osaa sanoa...

Kärppänä heinälatoon...Siis sinun mies unohtanu vaipan vauvalta KOKONAAN?! :LOL: Kuinka se on mahdollista? :D

Asunnon lämpö meillä n.21 astetta ja minun mielestä se on aivan liian viileä vastasyntyneelle ja vauvalle, kun itseäkin paleltaa. :/ Ja Lenttis sanoi että se olis hyvä olla 16-18 astetta, mutta tuohan on ÄLYTTÖMÄN kylmä, kuvitelkaa nyt!! Mistä tuollainen tieto? Haastan oikeuteen tuollaisen kirjoittajan. Paleltuuhan jo tuohon "lämpötilaan"...huh huh...

Onko muilla vaativa vauva eli kello kun lyö aamulla 7-8 niin unia ei enää jatketa vaan silloin aloitetaan aamu ja avataan verhot ja telkkari? Meillä ei ininä ja kiukkuaminen lopu enne tuota. Osaako 1kk ikäinen jo vaatia tuollaista vai olenko ihan höperö? :D

Nukkumaan mennään siinä 19-20 aikoihin ja ensimäisen kerran herätään aika tarkasti klo 22-22.30 välillä. Seuraava syönti klo 01.00 ja sitten 04.00. Aamulla sitten 06-08 välillä tissutellaan ja herätään. :)

Päivä rytmiä ei varsinaisesti ole... Nukutaan kun tuntuu siltä ja valvotaan kun jaksetaan. :)

Vaippoina meillä ensin oli Pampers, sit se rupes fuskaamaan ja vaihdoin suurempaan kokoon. No tuntui että sekään ei pitäny ja ostin sit Liberoo. Liberossa huonopuoli se että saman koon vaippa kuin Pampers, on vatsanympärykseltään paljon pienempi ja tuntuu, että puristaa, joten nyt mietin että pitäskö kokeilla isompaa kokoa Liberosta, kuin nyt on käytössä se nro.2 eli 3-6kg...? Kertokaas te viisaammat?? Ja meidän neiti painaa ehkä just ja just sen 4kg nyt, eli on aika pieni ja siro... :|

Jospi ja Henni 1kk+ :heart:
 
Vaipoista meillä on käytössä Pampersin 2-koko ja poitsu painaa jotain 4,5-5 kg:n väliltä tällä hetkellä. Kolmoskokoon siirtyminen ei varmaan ole ajankohtaista vielä pitkään aikaan. Kakkoja ei muuten tule enää niin usein kun alkuun, nyt 1-2 päivässä. Eilen kun annoin kolme kertaa Disflatyliä, niin tänään on taas pojulla masu pörissyt ja haju on melkoinen... :D
 
Jospi: siis tuo lämpötila 16-18 astetta lukee tosi monilla enkunkielisillä sivuilla, ja esim. Italiassa asuntojen lämpötilat on yleensä aina max. 18 astetta, oikein lailla kielletty lämmittää yli 20 astetta (liiallista energiankulutusta muuten). Meillä on n. 19 astetta, ja itse kärsinkin nykyään, jos on lämpimämpi, eli kyllä sekin on ihan tottumiskysymys. Mutta ei meillä tietty Greta pelkässä bodyssa kotonakaan ole, vaan puetaan
kerroksittain.

Tässä hyvä enkunkielinen linkki kätkytkuoleman estämisestä: http://hcd2.bupa.co.uk/fact_sheets/html/sids.html

Gretalla on ollut aika samankaltainen rytmi jo pari viikkoa, eli illalla 19/20-22/23 välillä ollaan hereillä, sitten nukahdetaan n. 3 tunniksi, sitten imetys ja vaipanvaihto ja toiset 3 tuntia unta, sitten 4/5-7/8 ollaan taas hereillä, sitten päivällä onkin aika vaihtelevaa, mutta yleensä nukkuu pari tuntia kerrallaan paitsi iltapäivällä 4 tuntia yhteenmenoon.

Syntymäpaino saavutettiin viikon vanhana.

Nyt muuten olen siirtynyt käyttämään kietaisuristi 2:sta kantoliinassa sekä sisällä että ulkona, paljon parempi kuin kehtosidonta, pitää vain muistaa tukea hyvin tuo pää. Mutta ilmavaivat tuntuvat hiukan helpottuneen ja tuntuu helpommalta omille hartioille ja selälle. Enpä tiedä kauanko pystyn kuskaamaan kantoliinassa näiden välilevyn pullistumien vuoksi, onneksi sektio sentään säästi selkää ja toisaalta jos mun selkä jaksoi raskausaikana kymmenen kiloa enemmän kuin nyt painan, niin periaatteessa luulisi kai selän kestävän myös Gretaa 10 kg saakka. Pitää vaan muistaa venytellä huolellisesti. Kai tää melkoinen riski on, mutta pidän tosi tärkeänä kantaa Gretaa mahdollisimman paljon ainakin näin alussa, huomaa kuinka toinen tarvitsee tätä läheisyyttä, jos on päiviä jolloin en ole kantanut vaan on ollut esim. vaunuissa, niin on kyllä illalla paljon kitisevämpi.

Onko teillä ollut 4 viikon tienoilla tiehän imun kausia? Meillä oli sellainen selkeästi 2 viikon iässä, mutta nyt taas on viihtynyt välillä tuntitolkulla tississä kiinni, tosin melkein vaikuttaa enemmän huvitutti-tisseilyltä kuin varsinaiselta nälältä.

Tv. Lentis ja Greta 4 viikkoa ja 4 päivää :heart:
 
Rytmit tuntuu oolevan aika samanlaiset ku muillaki, sellasen oikeestaa huomasin nyt ku on pariviikkonen.

Tänää kävi lastenneuvolan täti kyläs ja toi d-tipat ja punnitsi typyn. Oli nyt 4180(synt.paino 3740) eli syöny on.

Synt.paino saavutettii vajaan viikon iäs

Tääl ainaki puklu lentää usein kaares syöttöjen jälkee.

JeJa + typy 2vko 2pv
 
Huh. Maalla ollaan, we made it! :wave:

Mikä siinä on että vastasyntyneen kanssa ekalle vaunulenkille ja pitemmälle automatkalle lähteminen on ku erämaareissulle ois lähdössä! :LOL: Vähintään johonki viidakkoon. Ihan niinku täältä tai matkan varrelta ei sais vaippoja, vaatteita tai jekovittia jos jotain unohtuu... Nyt ollaan mummin täyshuollossa lauantaihin asti, sit siirrytään toiseen mummolaan samanmoiseen hoitoon. Ja sinne tulee sit iskäkin. :D Ihanaa kun on päivisin seuraa, niin mulle ku esikoisellekin, kun pappa on eläkkeellä ja mummi talvilomalla.

almaa: Ihan normaalia et vauva kakkaa 7 kertaa päivässä tai kerran viikossa ja kaikki siltä väliltä. Meillä oli esikoinen 7 kertaa päivässä-tyyppinen tapaus ja tahti alko hidastua muistaakseni vasta sit ku kiinteet tuli kuvioihin puoli vuotiaana. Vaippapyykkiä riitti, mut eipä ollu masuvaivoja.

Tekis mieli kirjottaa enemmänki, mut pitäs kai laittaa nimiäiskutsut valmiks et sais ne huomenna postiin. Totean vaan lyhyesti että rytmit on jees, vaippoja käytämme ja syntymäpaino saavutettiin joskus juu. :D

Pixie ja Pikkiriikki 2 vko
 
Glow
Ihanaa lukee teidän kuulumisia, mä niin tykkään teistä =)
Harmi vaan ettei ehdi aina kunnolla lukee, kun pitää tätä omaanapaakin ehtii kirjottaa :D :ashamed:

Mä alan harkitsee kohta niitä kestovaippoja! Olin eka niitä vastaa, siis hyvä asia mutta ajattelin etten jaksa pestä niitä ja on monimutkaista.
Noh, pojulla käytin eka liberoita, ihan ok. Vaihdettiin pampersiin (lähikaupoissa ei oo näkyny enää liberoissa oikeaa kokoa). Nytpä on hirvee vaippaihottuma! Ihan punainen läntti toisella puolella ja näppyläinen ja peppukin punoittaa. Oon myös tyhmänä aika paljon käyttäny kosteuspyyhkeitä, jokakerta ei siis vesipesua tehty. Kakat on lähes joka vaipassa... Vaihan aika usein vaipan.
Neuvolassa heti ehotti että vaippamerkin vaihtuminen voi olla syy... toinen ne kosteuspyyhkeet!
Teinpä sitten vaippa ostosmatkan markettiin ja sain liberoita!
Äsken annoin pojun olla ilman vaippaa ja kyllä oli tyytyväinen. Pitäis mennä ostaa hänelle alushousuja... sillai vois olla vaipatta eikä haittaa vaikka pissit tulee...sitä kun tulee kaaressa ja paljon kun tulee!
Tuli mieleen sekin, että kaverin kaverin vauvalla (muistan kuulleeni) kaikki vaipat aiheutti ihottumaa, vaihtoivat kestovaippoihin ja ihottuma hävis.
Juuh, tulipa selostus :whistle:

1 kk NEUVOLA oli tänään (Onni 3 vk+5pv) mitat 5165g ja 56cm, päänymp. 39,5 cm (syntymämitat 52cm 3820g py 37cm)
Rintamaito on siis tuhtia tavaraa! :)
Korviketta menee 60 milliä/vrk, mut ei läheskään joka päivä. Joskus on vaan semmoinen tilanne että korvikemaitoo annetaan. Mulla tulee maitoo, mut ei edelleenkään ollenkaan liikaa :/

Oma paino ois kiva tietää! En oo muuta liikuntaa harrastanu kun vaunulenkkejä. Uimaan tekis mieli mennä, mut vielä on vuotoa :(
Kävelin tänään neuvolaan (about 3km/suunta) ja takas, aika haipakkaa vauhtia ja kyl nyt on hyvä mieli! On vaan niiiin ihanaa kävellä vaunujenkaa :heart:
Tilasin tosiaan uudet vaunut sunnuntai iltana ja tiistaina ne oli jo perillä meillä! On todella näppärät ja kevyet ja hyvät!!! Toivotaan et pysyy kasassa ja hyvänä, kun ei nyt ollu mikään super kallis ostos...

 
Seranzu , mulla sama. en lypsä maitoa vaan jos mulla menoa niin että vauvan syöttää joku muu niin sitten annetaan nannia.

vaipoista, mä oon käyttänyt kaikilla lapsilla liberoa ja tykkään. nyt päätin kokeilla tämän kolmannen kanssa myös kestoja ja tänään ekaa kertaa laitoin tytölle keston: taittelin harson ja siihen päälle ä-pakkauksesta tullut kuori. pitää kyl vielä harjotella. tyttö nukkui parin tunnin päikkärit tuossa virityksessä ja oli tullut paljon pissaa ja läpi asti. lahkeen suusta ei sitten pitänytkään... :p

syntymäpaino
, enpä osaa sanoa. oltiin neuvolassa kun tyttö viikon vanha. silloin ei ollut vielä syntymäpainoa saavuttanut. ja seuraava neuvola vasta 1kk iässä.
 
lentis: tuosta huoneilman lämpötilasta, ihanne (ja lainkin velvoittama) olisi 21-22 astetta, ja tollanen 16-18 voi olla jopa terveyshaitta sekä sinulle, että lapselle.. ja onko se nyt kiva, että vauva joutuu sisälläkin olemaan kerrosvaatetuksessa :/
Muistelin asian olevan näin, mutta tarkistin vielä Allergia- ja astmaliiton sivuilta asian. Mutta valintansa kullakin...

Me ei saatu D-tippoja lainkaan neuvolasta, heti jouduttiin itse ostamaan, Helsingin kaupungin säästöä tämäkin varmaan... :( Tippojen aloittamisen jälkeen neiti on alkanut olla ilta-aikaan levottomampi ja itkuisempi, johtuisiko sitten niistä.. Kai sitä vatsalääkettä pitää testata sitten..

Kiitos vinkeistä niille, jotka vihjasivat villahousuista, kun kysyttiin kestovaipoista, ovat olleet ihan ehdottomat! :)

Syntymäpaino meillä saavutettiin muutamassa päivässä, ei tippunut paino kuin n. 3%.

Onko muilla alapäässä kipuja? Synnytyksestä jo yli 3 viikkoa, ja vieläkin erilaisia kipuja varsinkin kävellessä ja seisoessa..

Äidit + Ronja reilu 3 vkoa :heart:
 
Täällä taas... :whistle: Ne nimiäiskutsut makaa tossa pöydällä koskemattomina edelleen.

Kestoista: Glow, mun mielestä kestojen käyttö ei oo monimutkaista eikä vaadi ponnisteluja. Muuten tällanen laiska paksa joka vaan roikkuis päivät pitkät netissä ja vihaa kotitöitä ei todellakaan jaksais sellasten kanssa pelata. Mun mielestä kertsien käyttö vaatii enemmän ponnisteluja, niitä menee niin paljo et koko ajan pitäs muistaa tuoda kaupasta ja joka päivä kantaa pihan perälle roskikseen. Emmää jaksa. Helpompi kipata ämpäri parin kolmen päivän välein tohon metrin päähän pyykkikoneeseen. :p

Nyt ne kutsut ku pienempi typykin nukkuu...
 
taaperotx4 :hug: kyllä sua koitellaan, toivottavasti nyt marraskuun vauva pysyy loppuun asti mukana ja kaikki menee hyvin!

syntymäpaino saavutettiin 5 päivän ikäsenä :eek:

vitamiineja ei mekään saatu neuvolasta, täti vaan ohimennen kysyi 1kk neuvolassa että ookos muistanut aloittaa ne!

vauvan kakkaamisesta meillä oli alussa joka vaipassa kakka yötä päivää, nyt ikää reilu 5 viikkoa niin kakka tulee n kerran päivässä, kerran oli yksi päivä välissäkin.

Glow sitä uimista ei kyllä kannata kokeilla ennen ku jälkivuoto ihan ihan varmasti loppunut, ja jos imetät niin se vesi on aika kylmää, että toivottavasti ei tule rintatulehdusta. :|

Taitaa oma hormoonitoiminta vielä hieman hakea paikkaansa...mulla on tullut mitä uskomattomimpiin paikkoihin finnejä ja mulla ei ole koskaan niitä missään ollut ei edes teininä! Nyt niitä on olut selässä, korvissa, häpyhuulessa ja polvessa...
Menkat tästä vielä puuttuis |O
Ekan jälkeen alkoi 5 viikkoa synnytyksestä vaikka vaikka imetin, toisesta meni 5kk ja nyt en niitä vielä kyllä kaipailis!!!
 
D-tipat saatii tänää se eka purkki ku neukkutäti kävi. Hitsi jos niist alkaa kitinät ku on nii tyytyväine vaavi ainaki viäl.

Kipuja on satunnaisesti jotain sellasia ku raskausaikanaki. Just tänää oli outoi kipuilui alavattas. Alapää ei satu, ei oo sattunu missää vaihees.

Jälkivuoto vaihtelee kyl melkosest. Välil ei tuu mitää ja sit taas hulahtaa verilammikot. Ei uskal varmaa pitkiin aikoihin luopuu näist räteist. Ois iha kiva päästä niist jossai vaihees ku jouduin koko raskausajan pitää pikkuhousunsuojii kaikenlaisten liemien takii.
 
Glow
ohhoh, Onni nukahti ilman maratooni tissittelyä ja omaan sänkyyn! tunnin jo nukkunut :whistle: minä ihan hermona tietty kurkkinut jo 3 vai 4 kertaa että hengittäähän se... Nukkuu nimittäin nyt vatsallaan. Vatsallaan nukuttamisesta on juttua puolesta ja vastaan. Tänään neuvolan th sanoi jutelleensa fysioterapeutin kanssa asiasta ja totesi että ihan hyvin voi vatsallaan nukuttaa tai "puoliksi" vatsallaan/kyljellään asennossa. Ei oo helppoo tää vanhemmuus kun kokoajan saa pelätä jotain :attn:
Päivällä ukkeli nukkuu missä vaan ja miten vaan...onneksi!
Illat on ruvennu olee vaikeaa aikaa. Neuvolan th neuvoi nukuttaa omaan sänkyyn ja laittamaan sinne yölläkin, meinasi että vauva sekä minä nukuttais paremmin...
Mut voisko se vaippaihottuma tuntuu vauvasta pahalle? aika ikävän näköistä se on. Tuntu et tänään oli paljon rauhallisempi ilta kun esim. eilen. Ja tänään siis tajusin laittaa kunnon voidetta ihottumaan.

Väsyttää, mut ei malttais mennä nukkuu...
niin ja nyt kun Onni nukkuu niin tuo esikoinen äsken käveli tuolla unissaan, juuri kun ajattelin ettei oo sitä tehny vähään aikaan
:/

Nyt vois melkee tilata semmosen paidan missä lukee "äiti on vähän väsynyt" on vähän semmonen olo
:xmas:
 
taaperotx4 tsemppii kovasti paljon =)

JeJa kantsii varuiks aloittaa ne D tipat vähitellen, eka 1 tippa, sit 2 jne..ja mä annan ne heti aamusta että kitisis sit päivällä jos kitisee. Annan vaan 3 tippaa/pvä ku saa korviketta myöskin...ja lusikankärjestä suoraan suukkiin, eikä edes pahasti irvistä, mannikit nopskaa perään :)

Glow
Tääl kans outo tilanne ku vaavi nukahti jo soffalle ja siirrettii se sänkyyn ja siel se tutii jo valmiiks..eli nukutusrumba taitaa olla vasta edessä..vai nukkuikohan sen pitkän unen nyt eli heräis sit neljältä, kun simahti kympiltä...e-hei..öhinää kuuluu jo.
Meil kans jossai vaiheessa se omaan sänkyyn siirto edessä, mutta ans kattoen ny milloin...

Lypsystä Mä en tollasella käsivehkeellä saa ulos kun n 10 ml että olen jättänyt melkein kaappiin koko vempaimen, Nanilla mennään.

Pixie toi oli niin mainiosti kerrottu kestoilusta että piti oikein ukolle lukee ääneen, ku se ei edelleenkään ole ollenkaan innostunu koko ajatuksesta. Tänx!! =)

Hyvää yötä!!

hm ja nöksy 1 kk
 
Pääsin viimein lukemaan kuulumiset ja kirjaamaan omanikin;)
Meillä on ryhdytty reiluun lisäruokintaan koska huomasin yllättäen pitäneeni vauvaa nälässä :eek: Toisella neuvolakäynnillä paino oli yllättäen laskenut 80g, pituutta oli tullut silti useampi sentti. Terkka ei pitänyt erikoisena vaan laittoi seuraavan neuvola ajan normisti pain viikon päähän. Vauva alkoi pitää jatkuvaa huutokonserttia, halusi olla koko ajan rinnalla vaikka rinnat olivat ihan "rukkaseksi" imetyt. Luulin, että kyseessä on ilmavaivat ja ostin kaikki mahdolliset cuplatonit ja relatipat. Ei auttanut. Viikonloppuna juttelin asiasta siskoni kanssa ja hän ehdotti että kokeilisin Nan-korviketta että saisin pumppailtua ja tsekkailtua määriä tarkemmin. Kappas vain, ekalla syöttökerralla poju vetäisi 100ml ja sama satsi menee edelleen joka syötöllä(tarkemmin ottaen 80-120ml). Lisäksi loppui kitinä ja ilmavaivat, joita cuplaton vain loppujen lopuksi pahensi. Annan edelleen rintaa ensin koska pakkaantuvat kolmessa tunnissa kivikoviksi. Yhdellä lypsyllä maitoa tulee yleensä reilu 100ml, joten olen hiukan hämmentynyt määristä. Ja siitä, että jollen olisi alkanut ruokkia korvikkeella rinnan lisäksi, lapsi olisi todennäköisesti nähnyt nälkää pari viikkoa. Tämä ihan vaan vinkkinä ettei kyse aina ole ilmavaivoista jos vauva kitisee ja vääntelehtii kaiket yöt :hug:
Spectra ja poitsu(ylihuomenna 1kk)
 
taaperotx4 :hug: toivottavasti marraskuun vauveli pysyy matkassa mukana!! :hug:

lentis meilläkin lentää oksennus välillä kaaressa, monesti heti syömisen jälkeen tulee kaikki ulos mitä just söi. ja joskus tulee mahasta ihan kokkareisia maitoklönttejä :( mulla itellä on pienenä epäilty mahanportin ahtaumaa tai jotain ja meinattu leikatakin ni hirmu kauhukuvat kans välillä päässä et mitäs tää nyt on onko normaalia.

syntymäpaino saavutettiin alta viikon iässä.

neuvolakuulumisia kyllä sitä maitoo taitaa sinne masuunkinjäädä vaikka pukluina tuleekin pois, nyt neiti painaa 3viikkosena 4630g ja on 54.5cm pitkä :heart: (syntymäpaino 3820g ja lähtö sairaalasta 3.7kg)
Terkka kehui että tosi hienosti seuraa katseella ja osaa kohdistaa katseensa kasvoihin. helistintä kun heilutteli jasminin kasvojen edessä,niin kyllähän tuo pää kääntyili mukana. kuulema sitä ei vielä odoteta tämän ikäiseltä.
:saint: ylpeä äiti :saint:

sit jatkan tätä purkautumista ja väännän taas romaanin.
se iskä :kieh:
tämä on nyt sit kolmas päivä ku se on täällä ja huomenna jos kotiutuis...hyvin kai tuo viihtyy ku ruoka tulee nenän eteen ja peti laitetaan valmiiks ja tiskit tiskataan ja sotkut siivotaan,tää ei eväänsä liikauta :kieh: mä noin yleensäki inhoon yövieraita ku tulee lisähommaa,mut nyt sit vielä kun ois ehkä tätä tekemistä ihan omasta takaa tarpeeks.......
juu nimestä olen saanut uulla,se ei ole sopiva suomalaiselle lapselle.(ei mee kaaliin et jasmin onkin puoliks suomalainen..)ja eiks jasmin ny oo suomalainen nimi kele) ja onhan väristäkin huomauteltu et no vo ivoi kun on tumma :kieh: :kieh: :kieh: |O |O
Sitten ystäväni kävi kahvilla toissailtana,hällä on pikkasen ylipainoa ja sit loppuillan sain iskältä kuulla et "voi miten mahoton mähkiäinen se piip oli ja joutas mennä rasvaimuun ja plaaplaa" mua ainakin loukkaa nuo sen puheet ihan hirveesti. sanoin jo et saa lähtee kotiinsa jos ei voi hyväksyä mun lapsia,kavereita ja elämää ylipäätään.
vauvaa se nyt on pitäny sylissä pari kertaa ja lepertele sille kuitenkin, mut RAIVOSTUTTAA!!!!

kiitos tsemppaajille! ihana kun olette olemassa, pää hajois ilman palstaa. :hug: :heart:

absan kuulumisia kaipailen..

ihania vauveleita oli taas niisku ja glow

no nyt neitinen heräs.niimpä tietty kun sain takapuoleni laskettua tähän :D

labello ja jasmin myttynen 3vk+
 
Mae
Mä en olekaan vielä tälle puolelle kirjotellut. Enkä edes tiedä "saanko" kirjoitella, kun meidän ipana kuitenkin syntyi vasta maaliskuussa. ;)
Noista d-tipoista. Meillä ei esikoiselle käyny mitkään muut tipat kun Deetipat, kaikki muut aiheutti kauheat kitinät (extrakitinät). Nyt jännään sitten miten tämän toisen kanssa.
Ja vaipoista. Meillä pampersit on aiheuttanut molemmille pojille aivan kirjavan pyllyn, liberot ei. Pampersissa se sisä"verkko" tarttuu jotenkin niin tiukasti pyllyyn kiinni (vaikka ei olisi edes kakkoja), että ilmeisesti se aiheuttaa em. tilanteen.
Meillä tuo Joona (HUOM! Labello) on kyllä tosi rauhallinen tapaus. Yöt mennään 1-2 syötöllä ja päivälläkin välit on 2-4h. Toki mulla maitoa tulee ihan valtavasti (eilen vein esikoista kerhoon ja kävin kaupoilla, niin alta 5min. pumppasin 1dl maitoa). Toki tuosta on haittaakin kun Joona joutuu ahmimaan maidon, niin ilmaa menee valtavasti mahaan. Toistaiseksi siitä on selvitty useammalla röyhtäytyskerralla ja silloin tällöin Cuplatonia. :D
Nyt syöttöpuuhiin, ähinä kuuluu vaunuista (Joona ei juurikaan huuda, joskus saa hepulit, mutta rauhoittuu yhtä nopeasti kuin aloittaakin).

Jaksuja kaikille :flower:

Mae ja Joona 1vk

Ps. Glow Hyvä vinkki kosteuspyyhkeiden tilalle, jos ei halua/viitsi aina vesipesua tehdä. Perusvoidepesu eli hölväät rasvaa sinne pyllyyn ja sitten pyyhit vaikka sideharsolla pois. :)
 
Lenttis, onpas eri käytännöt eri maissa. Meillä täällä suomessa asunnot ovat yleensä sen 21 astetta ja minusta tuo tuntuu kylmältä. hrrr, tuli kylmänväreet kun ajattelin, että jos täällä meilläkin olis noin viileä asunto :snotty: No kai kaikkeen tottuu, mutta meidän muuttaessa tähän asuntoon oli lämpötila 19 ja sillon sai kulkea villasukat jalassa ennekuin sitten säätivät patterit muutaman asteen lämpimämmälle, nytkin siis saisivat vielä muutaman asteen nostaa, jotta minulla olisi lämmin :D No onneksi on keksitty suihkut ja saunat :)

Tänään sain olla sydänsyrjällään kun miehen äiti soitti ja kysy missä olen. Vastasin että odotan tässä kotipizzan edessä tätä minun miestäni. Siihen anoppi sanoi, että juu, joku on ajanu sen päälle :eek: vastahan minä sen mieheni näin ja se oli menossa hakemaan autoa toripysäköinnistä. Heti älysin että autonpäälle on ajettu, mutta kuinka pahasti. Sitten odottelin että anoppi tulee hakemaan meidät (minut ja Hennin) ja vievät kotiin. No kuinkas ollaakkaan mun mies oli kadun toisessa päässä sen autosa kanssa ja minä en huomannu mitään, samassa lähen kävelemään sinne ja kun pääsen autolle, kysyn että sattuko ja purskahdan itkuun, vaikka selvästi näin, että autossa oli toooosi pienet naarmut takapyörän kohdalla. Eli se joka ajoi autoon, ei ollut kovasti onneksi ajanut ja säästyttiin isoilta peltivahingoilta (ja henkilövahingoilta) :whistle: siinä se, olinpas herkkis, en "normaalissa olotilassa" ole nuin herkkä, mutta kai se on tämä äitiys :D

Labello, mun kummisedän tyttö on Jasmin ja täysin suomalainen on :D eli kyllä se Jasmin minusta suomalaiselta kuullostaa, kirjoitustavalla siitä olisi saanut ulkomaalaisen, kuten Yasmin :) Iskälle näytän sormee! :kieh:

Jospi ja Henni 1kk
 
Seranzu;vähän samaa olen miettinyt täälläkin tuon pullottelun kanssa. En lypsä päivittäin ja tällä hetkellä kysyntä ja tarjonta on tasapainossa, joten ei ole ollut tarvetta. Ja jotenkin mun tissit ei anna maitoakaan sille pumpulle, kun yritän puolityhjiä lypsää tyhjiin... Tuntuu tosiaan jo nyt, että on aika jumissa syöttöväleihin. Mies kyllä auliisti antaisi pullosta, jos olisi mitä antaa.

Almaa Meillä on poika lähes kuusi viikkoa ja kakkaa tulee tosiaan paljon vähemmän. Se on sellaista sinappista edelleen, ei kovin kiinteetä, mutta ei kai tissimaidolla ruokitulla pitäisi kiinteetä ollakkaan.

Vaipoista meillä kokeilti muumit, Liberot ja Rainbowt ja kaikki toimii mun mielestä yhtä hyvin, joten käytämme Rainbowta, koska se on halvin =)

Sektioäidit; joko olette nukkuneet mahallaan? Mä yks aamu vahingossa kierähdin mahalleni ja helvetti kun sattui mahaan!! Sen jälkeen pari päivää vatsa oli tosi arka. Entäs onko teillä palannut tunto vatsanahkaan? Mulla sellanen 5cm arven yläpuolella on ihan tunnotonta ihoa, normaalia? Jälkitarkastus on vasta parin viikon päästä...

Spectra; mä olen miettinyt ihan samaa, että saako vauva tarpeeksi ruokaa. Tissit tuntuu tosiaan välillä ihan kintailta ja poika vaan kitisee... No, maanantaina on lekuri, niin nähdään onko paino kehittynyt oikeeseen suuntaan. Meillä käytössä Disflatylit ja Relat, enkä oikeen ole huomannut niistä sinänsä mitään helpostusta. Poiskaan en uskaltais jättää, jos vielä pahenee. KÄÄK, on tää vaikeeta! :headwall:

NANnista; kun mietin tota lisämaidon antamista, niin onko tää NAN se suositelluin ja sopivin? Kaikki tuntuu puhuvan siitä...

Tissittelijä kutsuu, pitänee mennä!
Tuiskunen ja Alexi 5vko+
 
Hei taas... Nyt alkaa tämä istuminenkin sujua, joten voin vähän kirjoitella.

Spectra sai mut tosiaan miettimään noita määriä.. En edes tiedä, että kuinka paljon kerralla pitäisi vauvan syödä. Tämä on kasvanut todella hyvin (tokassa neuvolassa 10pvän ikäisenä oli paino jo mennyt 200gr YLI syntymäpainon), mutta esim viime yönä poju söi tuntikausia. 1.5 h jälkeen saattoi nukahtaa vartiksi ja sitten heräs taas syömään... Neuvolassa puhuttiin jotain siitä, että vauvat välillä syö enemmän nostaakseen maidontuotantoa. Oletteko muut kuullut sellaista? (sori jos mä kyselen tuplana juttuja, joita osa teistä on ehkä käynyt läpi jo viikkoja sitten...)
Kestoista me ollaan nyt muutama päivä kestoiltu (aluksi ei ollut pesukonetta ja käytettiin liberoita) ja sujuu (ainakin vielä) loistavasti. Kuten Pixie sanoi niin on paljon helpompi vaan pistää kone pyörimään kun koko ajan miettiä, että pitääköhän käydä kaupassa. Sitäpaitsi noi vaipat ei haise yhtään kun ne on kannellisessa ämpärissä kylmässä vedessä. Toisin oli libero-roskiksen kanssa. Se haisi jatkuvasti... Meillä on noita harsovaippoja,joiden viikkailu on ollut yllättävän helppoa ja sitten imse vimsen flanellivaippoja ja niissä lisäimuina vanhojen pyyhkeiden palasia. Sen lisäksi on imse vimsen kuoria ja parit villahousut. Toimii mainiosti! Mä odotin, että tää olis ollut paljon vaivalloisempaa!!
Kantoliina on mun uus suosikki. Keksin tänään vihdoin, että miten tää toimii. Aikaisemmin en osannut lukea ohjeesta kohtaa "liinan alaosa" vaan epätoivoisesti käänsin yläosaa ja ihmettelin, että mikä on kun ei tästä tule mitään...:D Pidän poikaa pystyasennossa, kun jotenkin se kehtoasento ei kuitenkaan toiminut. Pitää sitten vaan pitää lyhyempiä aikoja, jos ei kaksviikkoista vielä saisi pitää pystyssä.... ?
Kämpän lämpötilasta, meillä on kyllä varmasti alle 20 astetta. Asutaan pohjakerroksessa ja täällä vetääkin kaiken päälle. Vauvalla on aina mm villasukat ja nukkuessa myssy päässä. En tiedä onko se hätävarjelun liiottelua, mutta en ainakaan halua toista palelluttaa. Itse viihdyn paremmin näin, että on viileä huoneilma ja sitten reilusti vaatetta päällä. Mullakin on aina jotkut töppöset jalassa.
Lypsemisestä.. Miten te yleensä ajoitatte sen? Just ennen imetystä, heti sen jälkeen, välillä?
Jos tänään pääsisi ulos kävelylle.. Haluan hengittää raitista ilmaa!! Ollaan kahden viikon aikana oltu vaan kaks kertaa kämpän ulkopuolella kärryjen kanssa ja nyt alkaa täällä kyttäily ahdistaa. Itse olen parina iltana käynyt nopeasti kävelyllä, mutta kai tuon pienenkin olis hyvä joskus saada vähän happea :)

Kiitoksia kaikista vinkeistä! Tää palsta on ihan loistava.

Unikeko ja otus tasan 2vkoa
 
wuhuu,kerkeen toisen kerran tänään palstalle B)

jospi yasmin ois tehty,mut mun serkulla on yy-versio samasta nimestä :whistle:
Onneks miehelle ei käynyt mitään! hui hui.

asunnon lämpötila meillä on vissiin jotain n.20 asteen tietämillä ja KYLMÄ!!! mä palelen aina,ei puhettakaan et t-paidalla tarkenis. Lapset puen moneen kerrokseen sisälläkin ja vauvan kiedon vielä peittoon...mut ei ne kyllä kuumilta silti tunnu.

kantoliinasta kysyn nyt, niin minkä ikästä sitä sit saa pitää pystyssä siinä? kun se kehtoasento ei kyllä aukee mulle ei millään, eihän tuo mahu siihen millään. jotenkin kyllä arastelen koko liinaa ku tuntuu vaan etten saa vauvaa siihen hyvään asentoon vaikka ois miten tukevan olosesti,jotenkin ne jalat on hassusti ja pää hölmösti ja sit se kiemurtaa ja oon varmaet sillä on paha olla siinä.
Mites pitkiä aikoja vauvaa sit saa pitää siinä? Kun tosiaan pääse yhtään liikkumaan vauva siinä vielä niin eikö se puudu? :D

madonkerääjä ostin,kun o liivinsuoja aina toisesta rinnasta läpimärkä,kun vauva syö toisesta. Äsken testasin,niin jopas sieltä valuttikin aika paljon sitä maitoo :eek: Pois nyt sen kippasin,mut mietin sit et pitäskö sitä alkaa tuolleen kerään pikkuhiljaa pakkaseen,kun en muuten lypsä.vissiin vähän turhaa tuommosia minimääriä mut pitää nyt kattoo joku päivä paljonko sitä päivän mittaan sitten tulis ihan noin itekseen.. Eiks se 3kk säily pakastimessa??

Hatunnosto kaikille kestojen käyttäjille! Musta ei siihen touhuun olis, liberoilla mennään ja hyvin pelittää. Roskiskaan ei haise ku kippaan partsille haisuvaippaset.

rela-tipat voiko johtua niistä nyt et tyttö panttaa kakkaa??? joku joskus sano et ne voi aiheuttaa ummetusta? jasmin ei oo nyt kakkinut kahteen päivään ja meinaan heittää ne tipat huis hiivattiin jos tämmöstä alkaa tulla. vaikka onhan se normiakin ettei joka päivä kaki,mut jos se masu siitä lisää hermostuu. ota nyt sit selvää tuosta mahasta.

labello ja jasmin 3vk+
 
lypsän imettämisen jälkeen ja sitten, jos poitsu nukkuu extra pitkään (eli tosi harvoin) ja tuntuu, et rinnat pamahtaa. Mulla on pakkasessa 5dl pakasterasia ja yks kertakäyttöpullopussillinen. Noi pussit on siinä mielessä käteviä, et laitan pienetkin määrät (20ml) pussiin ja pakkaseen ja lisään jäätyneen päälle seuraavan satsin. Luin jostakin, et näin voi tehdä. Eli Labello, kantsii kyllä laittaa siitä kerääjästäkin ne pikkumäärät talteen =)

Kestoista; laitatteko villahousujen alle vain harsotaitoksen vai mitä?

Huonelämpötilasta; meillä alakerrassa, jossa ollaan päivät, on sellanen 20-22 astetta ja välillä saa kyllä pojan kanssa touhuilla hiki päässä. Yläkerrassa, missä nukutaan, on sitten 19-20 astetta. Alexilla on yleensä päällä body+potkuhousut tai potkupuku sekä villasukat. Öisin olen pitänyt myös tumppuja ja lakkia vaihtelevasti. Isovanhemmat kun kävi katsomassa lasta, niin heti tuli neuvoja, että sillä on liian vähän päällä... Edelleen äitini muistaa joka kerta soittaessaan muistuttaa, että pukisin pojalle tarpeeksi vaatetta. Ei se kyllä mun mielestä ole paleltumaan päässyt, eikä viluaan kitissyt.

Mies osti toissapäivänä kantorepun, kun poitsu tuntuu kovasti tykkäävän olla pystyasennossa eikä kukaan jaksa sitä koko aikaa hytkyttää ja hyppyyttää. Sitä ollaan nyt kovasti testailtu ja hyväksi todettu :D

Oma olo on tällä viikolla ollut tosi hyvä ja tunteet tasaiset. Jotenkin parin viime päivän aikana tuntuu, että olen "tullut äidiksi" enemmän ja alkanut nauttia tästä kaikesta. Ei tunnu enää siltä, että seinät kaatuisi päälle. Tuntuu, et olen alkanut ymmärtään pojan viestejä paremmin ja meille on löytynyt sellainen yhteinen sävel. No, mies on viikonloppuna töissä 10tunnin päivät, saa nähdä onko olo huomenna illalla enää näin varma :headwall:

Tuiskunen ja poika
 
Iltaa!

Lypsämisestä: Mä lypsän aina toisesta rinnasta samalla ku vauva syö toisesta. Maito heruu tosi nopsaan ku vauva heruttaa sitä. Pelkkä lypsäminen ilman vauvaa on mulla ainaki turhauttavan hidasta nyt ku maidon tulo on tasaantunut. Ja imetyksen jälkeen sieltä ei ainaka mitään irtois jollen jaksa pumpata niin kauan et nousee uudestaan. Vauva tekee sen paljo nopeemmin jos tarvis.
Maidonkerääjiä: Käytin alkuun kun valuin ihan kauheesti. Nyt on alkanut maidon tulo tasaantuun silleen etten valu kauheesti ylimäärästä vaan maito nousee sillon vaan ku vaavi syö. Mut Labello, Mä tein silleen et kaadoin maidot pulloon, jota säilytin jääkaapissa. Sit yhdistin ne lypsettyyn maitoon ja pakastin kerralla isommissa erissä. Myös maidonkerääjiä säilytin jääkaapissa ettei tarvinnu joka käytön jälkeen pestä. Joo, laiska paksa. ;)

Huonelämpötilasta: En lähtis kyl noudattamaan toisen maan suosituksia vaan menisin maassa maan tavalla. Kehon lämmönluovutukseen vaikuttaa myös ilmankosteus, joka on Italian leveyspiireillä varmaan ihan eri luokkaa ku täällä... Myös rakennustekniikka vaihtelee eri maissa niin paljon, että kovin monessa paikassa tuskin on mahdollista pitää asuntoja niin lämpiminä ku Suomessa ilman ihan järjetöntä energianhukkaa. Joten järkeenkäypältä kuulostaa ainaki mun korvaan et noi suositukset vaihtelee. Tosi hurjalta kuulostaa kyl toi 16-18 astetta, mut juu, pitäs ottaa vertailuun mukaan myös ilmankosteus.

muoks. Luin ton Lentiksen linkin, sehän on brittiartikkeli! Ihan ääripää niin rakennustekniikassa ku ilmankosteudessaki. Juuh, en kyl noudattas Suomessa sen enempää ku Italiassaka! :whistle:

Labello: Voi ei tota sun iskää. :headwall: Halaus! :hug:

Pixie ja Pikkiriikki 3 vko

 
Merkkaamassa, että tänne on nyt päästy. Täytyy huomenna lueskella kaikki läpi :)

LABELLO pistä vaan pojan nimeksi Atso Arvi Iivari, siltä se edelleen näyttää vaikka ei viel ole kastettu :D

absa ja atso 1vko 2pv
 
Mulla maitoa valuttaa vieläkin tosi runsaasti kun imetän. Monesti menee toisen rinnan liivinsuoja ihan läpimäräksi, niin että paitakin ehtii kostua. Käytän kestosuojia, sentään jotain kestävää tässä huushollissa, kun muuten kuluu pampersia (ei toi maitokakka mun mielestä kertseissäkään pahalle haise, odottakaas vaan kun kiinteät aloitetaan :whistle: :D )

Huonelämpötila: Täällä on lämmintä, näyttäis olevan 22,1 astetta. Vauvalla sisävaatetuksena yleensä body ja housut+sukat tai puolipotkarit. Makuuhuoneesta pidän tätä nykyä ikkunaa auki, nukuttaa paljon paremmin raittiissa ilmassa, ja koska kovimmat pakkaset on ohi ei tule liian kylmäkään.

Kössi ja pikku pallero 7vko+
 

Yhteistyössä