// Helmivauvat 2015 - heinäkuu //

Mä jo luulin että olo helpottaa, pariin päivään ei oksettanu ei yököttäny. Mut tänään yrjönny taas pariin kertaan. Voi yhyy...

Painosta: heti loppukierrosta mulle iski turvotusa muutama kilo, no alku pahoinvoinnit tiputti kiloja siitä 4,5kg. Ja nyt kilon tullu takas. Eli miinusta 3.5kg toistaiseksi

Rv 10+4
 
maikki1985, Tsemppiä oloihin! Mulla oli kans muutama päivä väliä. Tänään ollu taas ällö olo.

Sikiöseulannoista, niin osallistutaan myös. Oon sen verran kova sit taas stressaamaan sitä et mitä jos sattuiskin syntymään erityinen lapsi. Haluan valmistautua siihen henkisesti jos niin on ollakseen. Joku laittoikin tosi hyvän linkin noista seulonnoista.

Tukkoisuudesta: Mulla on myös nenä ollut tukossa. Tosin oon sitäkin miettinyt, että johtuisko tosta kun heinät kukkii. Jotain heinäallergiaa ollut jo vuosia, muttei sitä koskaan ole testattu. Ainakin kesäisin oon ihan tukkoinen muutenkin. Tosin nyt raskaana tuntuu, että enemmän kuin ennen. Ilmeisesti cetirizia saa ottaa siihen. Pitää varmaan kokeilla kun ei tästä meinaa mitään tulla kun koko ajan nokka vuotaa.

ON: Huomenna pitäisi lähteä kesäloma reissuun Ähtäriin. Hiukan mietyttää tuo eläinpuistossa käveleminen kun lyhyenkin matkan kävely saa kipuilua selkään ja lantion seudulle. Alkaa aina alamahaa myös kiristämään. Tosiaan huonompi olo ollut tänään. Toivottavasti huomenna ei ota pahasti takapakkia, kun pitäisi istua autossa yli 4h. Mutta tosiaan meillä tuo mieskin jo hiukan pikkusesta innostui kun kuuli myös sydän äänet. :) Aiemmin ollut vaan, et ei oo konkreettista vielä hänelle. Tässä kuvasaastetta mun pötsistä. :D 20140712 233038

kampiakseli ja heebo rv 10+4
 
Tosi vaikea koittaa näillä helteillä piilotella pullottavaa vatsaa. Järkyttävä turvotus. :D jos tämä ei tästä hellitä, niin ei enää pitkään kyllä pysy salaisuutena. Esikoista odottaessa minulla oli oikea jättivatsa, ja todennäköistä on että tulee taas, kai minulla on sitten sellainen ruumiinrakenne, että vatsa työntyy oikein ulospäin ja lyhyenä ihmisenä pituussuunnassakaan ei vatsalle ole kovin paljon tilaa kasvaa. Onneksi tällä kertaa loppuraskauden saa viettää viileillä keleillä. Esikoisraskaudessa olin viimeisilläni kesällä ja olihan se tuskallisen hikistä ja nukkuminen oli vaikeaa.. :D

Miehen osallistuminen synnytykseen on meillä itsestäänselvyys, mutta ymmärrän kyllä että joitakin miehiä voi se hirvittää ensimmäinen kerta, etenkin jos kammoaa sairaaloita/verta/kipua. Helpottaisikohan synnytyssaliin etukäteen tutustuminen jännitystä ja siellä keskustelu kätilön kanssa? (Jos paikkakunnalla mahdollista)

Tuntuu että raskausviikot ja päivät vain matelee nt-ultrakin vasta 7.8! Tämän vuoksi olen alkanutkin pyörtämään päätöstäni jättää varhaisultra käymättä.. Saas nähdä!
 
Rouva kampiakseli jestas, kun sun masu on jo kasvanut! Eikös sulla ollutkin ennestään lapsia, vai muistanko väärin? :)
Mun masu ei täältä rasvojen joukosta vielä näy mihinkään. :) turvotus on vaan kautta mahan ihan kauhiaton.

miten niihin seulontoihin oikein pääsee? oon vähän tyhmä, mut neuvolassa ei asiasta puhuttu mitään....

ON: täällä tosiaan pahoinvointi siirtynyt ällötykseen.eilen oli parempi päivä, tänään ei taas niin hyvä. Oon silti onnellinen jokaisesta ällökohtauksesta. Tiedämpä ainakin, että siellä joku vielä elelee.:)
Puhuin yks päivä tytön kanssa jolle oli nt-ultrassa todettu keskenmeno rv9-10. Se sanoi, että niin kauan kuin oireitakin on ei kannata huolehtia. Mä oon vaan jotenkin niin paniikissa ja haluisin HETI nähdä elävän pikkuisen tuolla masussa.
Mun nt-ultra on vast ei nyt mut sit maanantaina. Kuinka mä lainkaan jaksan?

En oo muuten asiaa enää salaillut, en nyt oo asiaa kailottanutkaan, mutta oon päättänyt, et mitä sitä salaamaan ja kaikille oon sanonut, että mikään ei oo varmaa ennen ultraa!

synnytyksestä ei oo meillä kyllä edes mielessä käynyt, ettei mies osallistuisi synnytykseen. On se sen verran tärkeä hetki molemmille. :heart:
Meiltä matkaa sairaalaan on sellanen 70km...

Jos alkais katsomaan jotain järkevää tuolta töllöstä, ennen kuin mies haluaa katsoa jalkapalloa... :)

Heilanga rv10+0
 
Rouva Kampiakseli, meillähän on saman kokoiset mahat! :) Ihanaa kun alkaa masu kasvaa niin isännällekin taas konkretisoituu tää raskaus muutenkin kun sydän ääniä kuuntelemalla aina iltaisin.

Täällä on puheltu synnytyksestä ja miehen osallistumisesta. Meillä matkaa vaan 48 kilsaa ja noin tunteroinen menee ajomatkaan aikaa, eli aika lähellä sairaalaa ollaan meidän mittakaavassa. Mä jo innolla ootan että pääsee synnyttämään, se kun on se paras ja hauskin vaihe koko tässä hommassa.
Meillä kun ei täällä lähellä asu sellaisia ihmisiä joita voisi lapsenvahdiksi pyytää kun synnärille lähtee pitäisi niin isäntä saapi vaan meikän sinne viedä ja tulla sitten kotiin lasten kanssa odottamaan että lapsenvahtiapuja tulee noin 200 kilsan päästä. Tää on ihan fine meille molemmille, ei tunnu siis pahalta isännästä että ei pääse mukaan vaikka siellä enemmän kun mielellään taas mukana olisi ja mun synnytykset on onneksi ollut niin nopeita että eipä oo paljon kerenny miettiä/tajuta onko siellä salissa ketään mukana.

Jos oma napailis sen verran että kirois pitkiä automatkoja ja pitkään istumista vaativia tilanteita ylipäätään... Täällä alkaa alamahaa kiristää ja supistelemaan liian pitkä istuminen, ihan siis samanlailla kun poikaa odottaessa. Niin tympee vaiva kun suku ja kaverit kaukana -.-
Muuten olot on energiset ja fiilis hyvä, masu kasvaa ja näkyy jo ihanasti. Ja elämä hymyilee muutenkin leveesti.

Tänään pyörähti taas yksi vuosi mittariin lisää jotrnmulle voi päivittää iäksi 24v. Pahoittelen kun en tällä tabletilla saa/osaa väriä vaihtaa.
Isäntä oli ihanan yllärin ja lahjan järkännyt kun haki meille akvaarion täysin yllätyksenä ja oli sinne upottanut aarrearkun jonka sisältä löytyi aivan ihana My iMenso medaljonki juuri niillä laatoilla mistä olin haaveillut.

Mutta nyt täytyy alkaa valmistella futiksen finaalia varten dippiä ja kasviksia. Saas nähdä kumpi on enemmän tunteella pelissä mukana, minä vai isäntä :D

BlackPearl 10+0 (muistaakseni, ei näissä viikoissa mukana pysy)
 
Minulla on tullut ylimääräistä painoa jo ~4 kg. :ashamed:
Osittain tuo johtuu siitä että jouduin lopettamaan aktiivisen urheilun jo melkeinpä alkumetreillä alavatsan kiristyksen ja rintojen arkuuden vuoksi. Lisäksi alkuoireina minulla oli jatkuva nälkä, joten tuli sitten syötyä enemmän kuin olisi ollut tarpeen. Ja varmaan oman osuutensa hommaan vielä laittoi kilpparin toiminnan heikentyminen.
Onneksi nyt näyttäisi tuo painon nousu pysähtyneen ja toivottavasti myös siinä sitten pysyykin pitkään.

rv 9
 
Heilanga: Ekassa neuvolassa annetaan ohjeeksi käydä antamassa verinäytteet labraan tietyllä viikolla (viim 10+6) ja sitten niskapoimu-ultrassa mitataan sikiön niskaturvotus. Nämä yhdessä kulkevat nimellä sikiöseulonnat. Näistä voi myös kieltäytyä, jolloin ultrassa katsotaan muuten mitat mutta ei lasketa turvotuksia ja verestä tutkitaan vain hiv, kuppa + hepatiitti ja veriryhmä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika moni näyttää seulontoihin osallistuvan. Mä kyselin siksi, että monelta on tullut ihan järkyttävä poikkituomio kun tietävät, että jos seulontatutkimuksista poikkeavuus löytyy niin keskeytykseen raskain sydämin päädymme. Meillä on suvussa downia niin läheltä nähneenä en ole tarpeeksi vahva hoitamaan erityislasta vaikka ihania ja arvokkaita ovat hekin :/
Jos mulla ei seula hälytä niin mietin, pääsisiköhän siihen lapsivesipunktioon kuitenkin kun ei tuo 100varma tuo eka seula kuitenkaan ole...täytynee kysellä sairaalasta ultrassa.

Mies on tulossa synnytykseen. Mietin vaan, kuinka saan sen pidettyä kiltisti hartialinjan yläpuolella ja kätilöt siellä alapuolella... :D

Tibt10+5
 
Viimeksi muokattu:
Wuf
Mies tulee synnytykseen tälläkin kertaa mukaan. Viimeeksi hänestä oli suuri tuki joten ilman en suostuisi menemäänkään.

Sairaalaan matkaa meillä on nyt vajaa 40km, saa nähdä miten se menee kun viimeeksi oli vain 5km, se kyllä meni onneksi nopeasti.

ON: vihdoinkin olo on sellainen, että koneella pystyy istumaan. Pahoinvointi siis iski reilu viikko sitten kunnolla ja kotosalla olen tämän viikon ollut ja seuraavankin vielä. Samalla tulee asia paljastumaan töissä, koska saikkutodistuksessa lukee syy...
Huomenna aamulla tartteekin sitten tsempata kunnolla sillä menen työpaikkahaastatteluun. Olo on vain hieman ristiriitainen siitä, että jos saan paikan niin kuinka reilua on jäädä sitten pian jo äitiyslomalle.
Neuvola onkin sitten torstaina :heart: Tuskin siellä sydäntä kuunnellaan, mutta toisaalta neuvolatätsykkä on meillä super mahtava niin jos vihjaisisin niin suostuiskohan se :whistle:

Wuf 7+6
 
Painosta, mulle tuli jo pari kiloa lisää ennen plussaamista. Oli jatkuva nälkä. neuvolassa mitattiin painon lisäystä 3,6 kg normaaliin, ennen hedelmöittymistä olleeseen painooni. uskoisin, et n. 4 kg on tullut lisää. Vatsa on turvonnut.

Veriseula keskiviikkona.

rv 9+6
 
Neuvolan täti mittas mulla 2,5kg nousua normaaliin, mutta siitä on jo kolme viikkoo. Sekin vaikutta että normaali mitattu aamulla kotona alasti ja neuvossa mitattu täydessä vaatetuksessa iltapäivällä. Oon kumminkin pystyny urheileen normaaliin tapaan. Iltasin vatsaa turvottaa, aamulla on ihan ok. Tiukkoja farkkuja ei kyllä enää pysty pitään. Ne ahistaa istuessa. :)
 
Täällä ollu todella huonovointinen päivä vaikka viikkoja kasassa jo yli 9... Ainakaan mulla nää olot ei mitään kaavaa tunnu noudattavan :D

Meillä mies tulossa ultriin ja neuvoloihin mukaan jos vain töiltään pääsee :) Synnytykseen on tulossa mukaan. Ensimmäinen lapsi meille molemmille. Synnytyssairaalaan matkaa noin 30km :)

Yleinen turvotus alkaa muutes helpottamaan vaikka maha pullottelee ja pillifarkut vatsasta kiristelee!

hennanennu 9+2
 
Hennannennu mulle neuvolassa sanottiin että ylensä pahin pahoinvointi on just viikoilla 9 ja sit pitäis alkaa vähän helpottaa. Toivotaan että sullakin pian helpottaa!

Tänään tuli doppleri kotiin. Ei sieltä sykkeitä kuulunut mutta vahva wiuh-wiuh ääni, ilmeisesti istukka? No enää tasan viikko ultraan niin saa varmistuksen jos ei dopplerilla saa sykkeitä enken kuuluviin.

Rv 10+5
 
Noniin, pitkästä aikaa tännekin :)

Ensin syvät pahoittelut ja osanottoni menetyksen kohdanneille <3

Seulonnoista, osallistutaan! Mutta huolestuinpa tässä, kun joku aikaisemmin tässä ketjussa kertoi huomanneensa tekstin fimlabin sivuilta, ettei perjantaisin näytteitä kannattaisi ottaa huonon säilyvyyden takia. No minultapa otettiin näytteet juuri viime perjantaina! :/ pitää huomenna soitella neuvolaan ja kysyä miten edetään. Ollaan nääs Pohjanmaalla lomailemassa enkä tiedä saanko täällä käydä antamassa uusia näytteitä, jos ne perjantaiset ei kelpaakaan :(

Synnytyksestä, mies oli mukana Esikon synnytyksessä ja oli se sen verta tärkeä kokemus hälle ettei varmasti aio olla poissa tälläkään kertaa :)

Ja Tamperelaiset, jos aiotte joukkomiittiä pitää, niin olisin kiinnostunut osallistumaan! :)

Tälläistä tällä erää! Pahoinvoinnit on väistynyt hieman, lähinnä ruokaällötykset on tullut tilalle. Ja tämä sanoinkuvaamaton turvotus, huhhuh! :p

Mai83 ja PikkuPanda 9+5
 
Onnittelut BlackPearl synttäreistä! :flower:

Turvotuksista, on se kumma miten iltaa kohti toi maha kasvaa. Tuntuu aika monella olevan samaa "vaivaa". Eihän mulla koskaan mikään littana maha ole, mutta aikamoinen ilmapallo iltaisin. Onko noilla raskaushormooneilla joku turvotusta lisäävä vaikutus? Ruuansulatushan vissiin saattaa hidastua, että siitäkö se sit johtuu.

Miehen osallistumisesta synnytykseen ei oo ollu meillä miehen kanssa vielä mitään puhetta. Kaikissa kolmessa aikasemassa hän on ollu erittäin innolla mukana, kameran kanssa. :) Jotenkin oletan, että ilman muuta hän on mukana, mutta se riippuu tietty aivan siitä, että saadaanko hoitajaa noille kolmelle siksi aikaa. Edellisen synnytyksen aikaan mun äiti lensi tänne jo noin kuukautta ennen ja oli varautunut oleen 2kk eli oli ainakin hoitaja paikalla. Ehkä tehdään taas joku vastaava järjestely.

(.) Kolmena päivänä tuli vähän tuhruvuotoa, mitä en muista, että mulla olis koskaan aikasemmin ollu. Vähän se huoletti, mutta arvelen sen johtuneen torstaisesta alakautta tehdystä ultrasta. Tänään ei oo onneks enää ollu tuhrua.
Väsymys on aikamoista. Tuntuu, että voisin loikoilla sängyssä vaikka koko päivän.

Sulo-Sylvia 6+
 
Viimeksi muokattu:
Mä elin viime yön ihan paniikissa. Meidän kissa päätti käyttää mun alamahaa ponnahduslautana. Se sattu kyllä niin perk. ja hetken aikaa tuli sellasia repäisykipuja. Mä sit paniikissa googletin kaikkea ja aika usein tommostakin vissiin sattuu. Ei pitäis kyl ol mitään hätää, mut kyl tommenen säikäyttää kun 4,5kg kasa tömähtää suoraan "vauvan päälle".
Enää ei maha satu. Ehkä mä kiinnitän siihen nyt liikaa huomiota, kun hieman se on sellanen arka vieläkin... :/
 
Huomentapäivää,

Täällä poksahti tänään täyteen 11 raskausviikkoa! Kohta on eka kolmannes lusittu :) Viikon päästä ultraan, kyllä sitä on odotettukin!

Mulla on tullut nyt viimeisen viikon aikana aika voimakkaita repäisykipuja ihan vaan kun kääntää kylkeä unissaan. Siinä saa sitten hetken hengitellä, kun alavatsa on ihan jumissa. Kyllä siellä joku taitaa siis kasvaa :)

Ja mikä ihana tunne - normaali näläntunne! Ei mikään paskanmakusuussa-pakko-syödä-ettei-okseta -fiilis vaan normaali nälkä. Oh. Nyt pystyy vähän venyttämään ruokailuvälejä taas ja valitsemaan ruokiakin järkevästi, eikä vaan sen mukaan, mikä pitää eniten pahoinvointia poissa. Kahvi maistuu aamuisin vähitellen hyvälle ja mielikin alkaa kirkastua. Seesteinen toinen kolmannes - täältä tullaan!!!

MUOKS: Painonnoususta... Heti ekoina viikkoina pompsahti 2-2,5kg. Siinä yritän pitää nyt tilanteen niin pitkään kuin mahdollista.

Mukavaa viikkoa ja paranevia vointeja teillekin :heart:

PH rv11+0
 
Viimeksi muokattu:
Ah olenkin unohtanut "normaalin näläntunteen"... Nykyään nälkä on juurikin tuo kuvotus ja mahan kouristelu :/ No toivottavasti vk 12 jälkeen alkaa helpottaa!!!

Edelleen on todella epäilevä olo koko raskaudesta. Varhaisultrassa ei tosiaan käyty ja sykkeitä ei neuvolassa kuunneltu. Kuulemma heidän laitteisiin vaaditaan vähintää viikot 10+ ja minulla oli neuvolan aikaan viikkoja vain 8+. Ja aika aatamin aikaiselta laitteet näyttivätkin :D :D Noin 2 viikkoa nt-ultraan. Kyllä jännittää onko masussa ketään.

9+3
 
Kiva, että monella alkaa pahoinvoinnit helpottaa! Tsemppiä kuitenkin vielä niistä kärsiville!

Täällä ei edelleenkään oikein mitään raskaustuntemuksia, ja onkin alkanut torstain NT-ultra vähän jännittää...Eli hennanennu: täällä myös epäilevät fiilikset, vaikka varhaisultrassa kävinkin. Ainut asia, mikä kertonee kasvavasta kohdusta(?), on järkyttävät vessahädät yöllä. Maha on kyllä vielä pysynyt piilossa.
Paino on mulla noussut ehkä noin kahdella kilolla - suht normaalisti oon siis syönyt (ei oo ollu pahoinvointia) ja liikkunut.

Hyvää infoa Ututytöltä noista seuloista - mulle ei ainakaan neuvolassa puhuttu mitään riskeistä tai oikeastaan vaihtoehdoista (siis osallistuuko niihin vai ei) muutenkaan.

Hippu*: Mulla näyttää etusivulla synnytyssairaala kysymysmerkkiä, koska täällä Helsingissä ei tiedä sitä etukäteen - siihen voi siis laittaa "NKL tai KOS". =)

Wuf: Miten työpaikkahaastattelu meni?

Mai83: Varmaan oli ihan ok perjantaina otetut näytteet, kun eivät erikseen siitä sanoneet - itekin kävin ne perjantaina antamassa.

Heilanga: Kaikki on varmasti ihan hyvin! :)
 
Pitkästä aikaa MOI!

Oon käyny lueskelemassa ja seuraileen kuulumisia, ei oo riittäny kärsivällisyys jotenkin kirjotella, mut hengessä mukana!

Täällä on ollut paljon juttuja! :)

Synnytykseen ollaan kyllä puhuttu, että mies tulee mukaan, on sen verran jännät paikat kyllä..

Seulontoihin osallistutaan.
tibt tähän asti ollaan kyllä miehen kanssa oltu samoilla linjoilla.
Mut tietysti tilanne täysin eri siinä kohtaa kun se päätös on tehtävä.. Hankala ja aika tabu aihe..

Ällöykset on täällä vähentyny monella, hyvä niin :) samoin itellä, mut ei kyllä kokonaan..
Vielä olis viikon turkin reissu tossa elokuun alussa, onko teillä itellä ollu jotain erityistä huomioitavaa etelänmatkoilla? Maitohappobakteerit?

Viikot vaan hurahtelee ja masu alkaa kyllä pyöristyyn, vielä oon selvitelly sen kesäkiloina ;) ei mee kyl kauaa kun käry käy.
Hyvä homma tässä nyt on että töissä on koeaika ohi ja voi hyvillä mielin sitten jäädä lomalle kun tietää että on paikka mihin palata.

Onko muilla minkälainen tilanne esim. työn suhteen, jännittääkö tai stressaako esimiehen ym suhtautuminen?

Pippurihäntä, myös täällä hiihdetään viikolla 11, upee fiilis ja minikauhu, kun tosiaan kohta 1/3 jo mennyt! :D

Toivottavasti ootte ehtiny nauttia keleistä ja kesästä, on tää hienoo <3
 
Hei!

Kiitokset tsempeistä..pääsin lopulta ultraan joka tehtiin alakautta ja siellä sykki yksi sydän <3 sen lisäksi siellä näkyi hematooma..hmmm..mutta ei kuulemma kannata sitä liikaa miettiä..tiedä sitten..4 päivää heitti LA joka nyt on 2.3 mutta uskoisin että helmikuun puolella tulee kuten tuo esikoinenkin tuli :) Aikoinaan mulle sanottiin ettei mikään vauva tule kestämään loppuus asti koska lantioni on niin ahdas..noh katsotaan :)

Ihania hetkiä kaikille ja tsemppiä yökötyksiin..Itsekkin olen nyt 1 krt/pvä oksentanu mutta ei se menoa ole haitannu..tänään menen vielä jalista pelaamaan..olen palloilija joten luotan kroppaani ja pelaan vielä muutaman viikon ajan ja sitten siirryn muihin jumppiin..(Olen hieman himoliikkuja)

Terkuin Eliaza ja heppu 7+1
 
Niin ja toki mies tulee synnytykseen mukaan. On se niin iso hetki kaikille että yhdessä menemme sinne ja tulemme kolmena kappaleena takaisin :) Toivon mukaan kaikki saatte ainakin tukihenkilön mukaan synnytykseen jollei mies pysty siihen osallistumaan:hug:
 
MaijaLeeEkassa raskaudessa asuin ulkomailla ekan kolmanneksen (Aasiassa) ja silloin söin maitohappobakteereja ja vitamiinejä :) Matkavakuutuksen kautta pääset lääkäriin nopeasti jos tulee jotain ja aina ulkomailla minut on ultrattu jos olen lääkärissä käynyt. Hyvää matkaa!!!
 
Eliaza: huippu-uutisia :) Ihanaa että näit tyypin! Vinkkinä vielä palstailuun, että peräkkäisten viestien välttämiseksi kandee käyttää viestikentän "muokkaa" toimintoa. Ei tuu niin pitkät ketjut, kun on vilkasta pulinaa muutenkin :)
 

Yhteistyössä