// Helmivauvat 2015 - heinäkuu //

Uusille lämpimästi tervetuloa :wave:!

Minäkin osallistun seulontoihin. Saa tosin nähdä, tuliko kelvollinen verinäyte eilen, sillä tänään lääkärisanoi, että alkio on ainakin viikon pienempi, niin kuin epäilinkin. Eli laskurin mukaan nyt 10 + 3, mutta mittausten mukaan 9 + 1. Vaihdetaan se tänne listoihin sitten kun tarkentuu "virallisessa" ultrassa. Niin, ja ultrassa tosiaan näkyi kovasti myllertävä muutaman sentin kokoinen sintti :heart:. Hassua, miten jokin niin pieni asia näin ison ämmän sisällä voi aiheuttaa kehossa niin suuria asioita... Edelleenkin kehotan niitä, jotka ovat oireettomia, nauttimaan olostaan.

Pahoinvointi ollut helpottamaan päin. Koskaan ei ole tarvinnut olla tämän tilan takia saikulla, onneksi. Tulisipa pian jo ensi kesä :D! Oon jo nyt ihan tympääntynyt tähän olotilaan...

vadelmanlehti, silloin kun odotin ekaa lastani olin hyvin huolissani siitä, että oma elämä ja harrastukset joutuvat hyllylle. Siksi totutin vauvan heti myös pulloon ja lykkäsin isälleen hoidettavaksi, jotta pääsin heti agilitytreeneihin. Muutos elämään on suurempi kuin voi kuvitella, mutta tajusin sen, että kyllä vähemmälläkin kiireellä olisi ehtinyt ottaa omaa tilaa takaisin. Sen vain annan neuvoksi, että anna isän osallistua (mahdollisimman pian) ja anna hänen tehdä asioita omalla tavallaan, ei kannata arvostella eikä neuvoa liikaa. Minusta on fiksua, että mietit tällaisia asioita etukäteen, niin kai suurin osa tekee.

Juttelin muuten tänään lääkärille (täällä tosiaan käydään lääkärillä ennen ensimmäistä ultraa, lääkäri katsoo, onko ketään kotona ja laitttaa sitten asian eteenpäin sairaalalle, josta viikon sisään tipahtaa tieto, milloin ultra on) jo sterilisaatiosta :ashamed:, koska kondomiehkäisy on nyt jo kahdesti vuoden sisään pettänyt :O! Lääkäri sanoi, että yksi neljästä kumiehkäisyä käyttävästä tulee vuoden sisään raskaaksi :O?! WTF? Onko kyse vain käyttäjien huolimattomuudesta? Me on kyllä oltu tosi tarkkoja ja siitä huolimatta tää on mennyt näin. Ja siitä sterilisaatiosta lääkäri sanoi, että raskauden loppuvaiheessa voi ilmoittautua jonoon ja että nykyään se tehdään tähystyksellä, jossa laitetaan tulpat munasarjoihin. Jokohan sitten rupeis ehkäisy toimimaan ;)... nooh, meni taas vähän aiheen vierestä, mutta kaipa tänne voi kirjoitella itseään askarruttavista asioista, vaikka ne olisivatkin erilaisia kuin muilla :).

ututyttö, täällä sama: illan tullen vatsa turpoaa karmeaksi palloksi ja aamulla valittu hame näytti illallamun päälläni ihan hirveältä :(. Enkä ymmärrä, kuinka painoa voi tulla lisää pahoinvoinnista ja oksentelusta huolimatta :kieh: .
Huomenna pitäis suunnata Pohjois-Karjalaan ja sieltä sitten Etelä-Karjalaan ja tänne kotiin vasta 20.7. Saattaa olla, että olen välillä nettipimennossa, mutta luen sitten kun se on taas mahdollista :). Hyvää vointia jokaiselle! Ja jeee, Argentiina ja Messi :heart:!!!

väpä ja joku siinä viikon kymmenen kantturoissa...
 
  • Tykkää
Reactions: Vadelmanlehti
Tervetuloa uusille!

Pippurihäntäkö se oli joutunut turvautumaan sumatriptaaniin? Osanottoni. Mä käytin normaalisti aina eletriptaania (Relert), ja nyt kun jouduin kerran ottamaan sumatriptaania, järkytyin siitä, kuinka voimakkaat sivuoireet siitä tuli. Tuntui, että verisuonet supistuu ihan hirvittävästi joka puolelta, ja koko kehoa ahdisti. Tuntui hassulta, että raskauden aikana voi kyllä ottaa lääkettä, mikä supisti ainakin mulla noin voimakkaasti verisuonia, muttei melkein samanlaista lääkettä, jolla ei ole noin suurta vaikutusta verisuoniin siksi, että imeytyy elimistöön hitaammin. Mut todennäköisestihän se on vaan siksi, että sumatriptaani on triptaaneista vanhin ja käytetyin, joten se on ainoa jota on ehditty testata myös raskauden aikana. Mut pääasia tietysti, että auttaa. Mulla migreenikohtaus kestää 3 vuorokautta, jos en ota lääkettä, ja se on kyllä paljon pahempaa kuin edes pahimmassa krapulassa.

Minäkin osallistun sikiöseulontoihin. Ja jo etukäteen pelottaa, samoin np-ultra. Olen sekä kateellinen että iloinen kaikkien teidän puolesta, jotka innolla odottavat ultraa ja sikiön näkemistä ensi kertaa. Mä en vaan voi itselleni mitään, että edelleen olen aivan epäuskoinen ja jos raskaus onkin totta, niin sitten pelkään sitä, mikä kaikki on pielessä. Sen siitä saa, kun tällä ikää odottaa esikoistaan ja omaa pessimistisen luonteenlaadun :headwall:

9+2
 
Ututyttö: mulla on just toi kolmenpäivänhelvetti-tyypin migreeni ilman täsmälääkettä. Yhden sellaisen podin rv 7+ ja toista en kestänyt lusia. Jännä kyllä, mulla ei enää tule tuosta sumatriptaanista sivuoireita, annostus on kuitenkin pieni. Ja tiiän tasan tuon epäuskotunteen raskautta kohtaan, edellisen aikana olin ihan varma, kun odotettiin miehen kanssa ekaa yhteistä, että kohta tulee huonoja uutisia tai joku menee pieleen kun olen niin vanhakin. No ei mennyt :) Tsemppiä!
 
Hei! Pahoitteluni menetyksen kohdanneet ja tervetuloa uudet odottajat!
Kyllä kesä on ihmisen parasta aikaa! Lähdettiin maanantaina lasten kanssa minun kotikylään sukuloimaan! Ai että on ollut ihana nähdä tätejä ja serkkuja ja mummoja. Lapsilla on leikkikavereita pilvin pimein ja itse saa olla vähän aikaa pois kotitöiden ääreltä! Ah. :)
Hassua, kuinka tämä raskaus jo näkyy. Jo KOLME kaveriani on kysyneet olenko raskaana. :D Se siitä matalasta profiilista. Kummastuttaa vaan kuinka raskaus voi jo näkyä, ei ymmärrä!

mussukkanuppunen ja röllykkä 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: Ututytto
maikki1985:

Mitään ennakoivia oireita ei ollut, raskausoireet jatkuivat normaalisti. Mutta se, mistä hakeuduin sairaalaan oli kovat, yhtäkkiset vatsakivut, joiden tunsin olevan huono merkki. Tässäkin raskaudessa on ollu paljon vatsakipuja eri muodoissaan, ja nehän kuuluvat myös asiaan, jotenkin tuolloin vain tiesi, että ne olivat erilaisia, sellaisia jotka eivät normaali raskauteen kuulu, sillä olivat aaltomaisia kovia kuukautiskipuja, ikäänkuin supistuksia, eivätkä helpottaneet.

Mutta toivotaan nyt jokaiselle parasta, keskenmenoon ei voi itse mitenkään vaikuttaa, sitä ei voi aiheuttaa normaali elämäntavoilla, eikä sitä voi estää, se tapahtuu jos tapahtuu, ikävä kyllä. Oireista tai oireettomuudestakaan ei voi oikein mitään päätellä, joten meidän ei auta kuin odotella ja toivoa parasta.

Kyllähän tämä latistaa tunnelmaa, ja itsekin vain odotan että menisi aika nopeasti eteenpäin, vaikka tietäähän sen ettei se maaginen 12 raskausviikkoakaan mitään takaa, surullisia tarinoita on maailma täynnä. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, ei auttaisi kuin yrittää iloita tästä hetkestä, eikä murehtia sitä mitä voi tapahtua. Helpon kuuloista, toteutus onkin sitten ihan toinen juttu..
 
Osaako kukaan muuten sanoa ovatko tuoreet ulkomaiset marjat ei -suositeltuja?
Kun puhe on ollut neuvolassa vain ulkomaisten pakastemarjojen keittämisestä.. Haluaisin niin ostaa pensasmustikoita naposteltavaksi, mutta ainakin täällä pohjoisessa on vain espanjalaisia/puolalaisia myynnissä.
 
Kiitos vinkistä väpä. Niinhän se tosiaan on että harrastuksiin tulee tauko, joka jokatapauksessa tulisi sitten jossain vaiheessa jos lapsia haluaa. Ihana kun muistutit että niihin kuitenkin pääsee takaisin. Luin jostain odotuskirjasta että synnytyksessä syntyy kolme ihmistä - vauva ja uusi äiti ja isä. Siltä se tosiaan tuntuu kuin hyppäisi tuntemattomaan. Elämänmuutos on suuri. Meillä juuri mies on halunnut jo pitkään lasta, mutta tuntuu nyt kuitenkin olevan asian kanssa vähän poissa tolaltaan. Olen ajatellut että annan aikaa hänelle tottua ajatukseen. Kai se asia jossain vaiheessa sitten tulee hänellekin todeksi. Kummalliselta tämä tuntuu vielä itsestäkin. Onneksi on monta kuukautta aikaa asiaa ihmetellä.

Onko muilla ollut painon laskua? Minulla on paino laskenut 1-2 kg kuvotuksen ja närästyksen takia. Jos jollakulla on vinkata jotain hyviä ja helposti alasmeneviä proteiinin lähteitä niin mielellään otetaan vastaan. Maitotuotteet juuri aiheuttavat närästystä ja paistetun lihan haju oksettaa. Kala ja kananmunat saan pikkusen helpommin alas vaikkei nekään nyt niin hyvälle maistu. Huoh. Tuntuu jo tämä kuvotus ja sen kanssa jatkuvasti syöminen niin inhottavalle että pahaa tekee niiden puolesta jotka kärsii vielä migreeneistäkin. Tsemppiä kaikille inhottavien raskausoireiden kanssa painiville!

RV 9+6 (neuvolan arvio, joka voi vielä muuttua varhaisultrassa)
 
Vadelmanlehti, täällä paino tippu useemman kilon juurikin kuvotuksen ja oksentelun takia. Liha, peruna, maitotuotteet ja leikkeleet ällöttää joten nyt meneekin paljon salaatteja, hedelmiä, marjoja, uunilohta ja nyt kokeilin kokonaista grillattua broiskua kun kaupoilla pyörittiin ja jotain nopeeta ruokaa piti lapsille keksiä, salaatin kans uppos vaikkei hyvälle maistunutkaan. Mehukeitot on kans hyväksi todettu.

Pauliinalikos se mietiskeli pensasmustikoiden ostamista... Ite ainakin niitä söin kilo kaupalla kun meidän jäbää odotin, ei kyllä ees tullut mieleen miettiä onko niit ulkomaalaisia marjoja kuin turvallista syödä kun ei oo neuvolassa koskaan asiasta puhetta ollut ja terve ipana synty siitä huolimatta että mamma odotusaikana ulkomailta tuotuja marjoja söikin. Ja siis itse meinaan niitä nyttenkin syödä pestynä. Mutta jos mietityttää niin ei muuta kun omasta neuvolasta kyselemään niin eiköhän sieltä ohjetta marjojen suhteen löydy.

Täällä ei seuloihin osallistuta, ei osallistuttu aikaisemminkaan.

Mitenhän sitä jaksaa odottaa vielä 11 päivää nt-ultraan kun tuntuu että aika matelee...
 
  • Tykkää
Reactions: Vadelmanlehti
Moi kaikille pitkästä aikaa :)

Täällä pahoinvointi jatkuu näköjään. Toisaalta ihan "JEE", kun antaa uskoa raskauden jatkumiseen, ja toisaalta taas niin perseestä kärsiä koko ajan :D tosiaan ei tiedä mitä mieltä tästä olisi ;) Mielitekona kaikki tuore, mansikoita olen minäkin syönyt litratolkulla. Närästys on nyt ihme kyllä pysynyt nyt kurissa kun olen syönyt vain yhden liha-aterian päivässä, ja lopuilla sitten kaurapuuroa marjoilla, jugurttia, leipää.. Joku tuossa paaljon aikaisemmin tuskaili miten ruoka ei liiku mahassa minnekään, ja täällä on ihan samat vaivat. Kiva turvotus mahassa sen seurauksena :/ Aikaisemmissa raskauksissa on ollut ihan sama ongelma, että sinänsä ei mitään uutta :)

Joku kyseli hyvää proteiininlähdettä. Kvinoa on "lisäkkeistä" hyvä proteiininlähde. Siitä voi tehdä esim. salaatin tai syödä sellaisenaan keitettynä. Chian siemenet on myös hyviä ja niissä om myös paljon omega-3 rasvahappoja. Noista voi tehdä esim. smoothien tai vanukkaan marjojen, hedelmien, tuoremehujen kanssa, kun ne geeliytyy nesteen kanssa liuotessaan :)

Ja sikiöseulontoihin osallistutaan. Ensi viikolla labrat ja 30.7. nt-ultra. Huh.

Sinikuu 9+1
 
  • Tykkää
Reactions: Vadelmanlehti
Joku tuossa kyseli sikiöseuloista ja päätin harkinnan jälkeen osallistua. Verikokeet 1,5viikon kuluttua ja ultra sitten 1.8. Kovasti jännittää ja itse olen myös tuossa epäuskossa koko raskauden suhteen :) En käynyt vu:ssa, joten aika pimennossa mennään. Nyt vaan yritän olla kärsivällinen...

La. nyt neuvolan mukaan 14.2 eli ystävänpäivä-vauvaa odotellaan <3


Terkuin hennanennu ja mini 8+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ututytto
Osallistun kans seulontoihin, tuskimpa niistä haittaakaan oo :) pääseepähän ultraan aikasemmin kuin neuvolan puolella, täällä meinaan eka neuvola ultra vasta vk 13 ja nt-ultraan pääsee jo vk 11. Täällä ei vielä mitään havaintoo pikkusesta, vu:ssa en oo käyny, doppista en oo hankkinu eikä neuvolassakaan mitään sykkeitä kuunneltu. Uskon silti että siellä se köllöttelee :) en oo kyllä mistään stressannu, kaikki menee varmasti omalla painollaan.

Täällä on paino noussu kilon, omasta mielestä näkyy kyllä jo. Parin viikon päästä olis tarkotus vasta kertoa lähisukulaisille ja kavereille. Töissä kertomista yritän kyllä lykätä mahd. Pitkään.

ulkolaisista marjoista: ite en kyllä söisi edes pestynä, taitaa olla nuo tuoreet pakastettuja jopa pahempia kun pakastimessa kuolee kumminkin jotkut bakteetit. Myöskään mitään superfoodeja en söisi. Lueskelin netistä ettei niitä suositella kun ei ole riittävästi niitä tutkittu. Täällä ukko pitää huolen mun syömisistä. Kohta kolmeen kuukauteen en oo saanu mitään herkkuja, en edes keksejä tai pullaa. Kaikki limsat ja mehut on pannassa, myös kaikki suolaset ja rasvaset. Jopa leikkeleet ja juustot on vaihdettu mahd. Vähän rasvaa ja suolaa sisältäviin :D alkaa kyllä jo vähän tympäseen. :)

Elämän muuttumisesta, itellä kyllä käy varmaan niin että lapsen syntymän jälkeen tulee vaan entistä sosiaalisemmat ajat kun voi käydä lapsen kanssa vaikka missä ja tutustuu siellä uusiin ihmisiin. Tämänhetkinen tilanne kun on se että käy kotona vaan nukkumassa töiden välissä ja kavereita ehtii nähdä max. 4 kertaa vuodessa... :D
Tosin sit kun menee mammaloman jälkeen takas töihi niin tilanne on toinen. Sit ei kyllä enää ehdi mihkään.

onks täällä muita yliaktiivisia? :)
 
Etsimällä sai kyllä luotettavia suosituksia tuoreiden ulkomaisten marjojen syönnistä etsiä. Ainakin löytämieni tietojen perusteella olisi turvallista syödä tuoreita pensasmustikoita, kuumentamissuositus koskee vain ulkomaisia pakastemarjoja..

Nämähän on taas kyllä niitä asioita, jossa jokainen tekee niinkuin oma maalaisjärki sanoo. :)

Laitan vielä linkin, jos joku haluaa lukea. :)
Ulkomaiset pakastemarjat - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
 
En minäkään mitään hyvin eksoottisia ruokia uskaltaisi mennä syömään, enkä ainakaan ilman asiaa enemmälti tutkimatta :) Esim. Pellavansiemeniä en söisi raskasmetallivaaran takia. Tuo mainitsemani kvinoa on ihan "normaalia" ruokaa, täysin verrattavissa täysjyväriisiin, -pastaan tms. ruokiin. Koostumus vain parempi kuin näissä tavallisissa meikäläisissä lisäkkeissä. Googlailemalla löytää kyllä helposti tiedon, että mitä voi käyttää ja jopa suositellaan raskauden aikaiseen ruokavalioon :)

Top 10 Pregnancy Superfoods...
 
Miestä ei kiinnosta mitä mä syön ja jos nyt jostain alkaisi mäkättämään niin varmaan vetäisin pataan, pahoinvointia sen verran että kun syön normaalia vähemmän niin oon jotenkin tosi huonolla tuulella koko ajan, nälkä ei sovi minulle :LOL:

Alkuraskauden ultrassa tuli tänään käytyä, löytyi yksi asukki ja pieni sykkivä sydän, olin pakahtua onnesta :heart:

Facebook-ryhmään olisin myös minä kiinnostunut liittymään, kukas sitä nyt sitten hoitikaan? Kanan muisti :attn:

ON: Pahoinvointia on enemmän ja vähemmän, yleensä enemmän, maha on yhä edelleen ilmapallo ja ikävän kaasuuntumisen vuoksi myös vatsa on kipeä iltaisin. Muuten ei juurikaan ole ollut oireita.

Manta81 rv 6+5
 
Onhan tää hurjaa... tänään ultrattiin uudestaan. Kaks viikkoa sitten LA siirtyi siis melkein kuukaudella myöhemmäksi ja nyt siirtyi taas. Lääkäriin mennessä viikkoja piti olla kasassa 7+5 ja sieltä tullessa niitä onkin kasassa vain 6+0. Harvinaisen hitaasti etenee tää mun raskaus! :) Mutta super-positiivista on, että pieni sydän siellä jumpsutti! Toi uus laskettuaika siirtyi nyt sit maaliskuun puolelle 5.3., mutta mä haluaisin pysyä ainakin vielä toistaiseksi teidän seurassa, kun teidän juttuja on tässä tullu jo niin luettua ja tänne kirjoteltua. Mulla on kaks viimesintä raskautta käynnistetty (viikoilla 38 ja 39), joten jos tän kanssa menee samalla lailla niin saatanpa synnyttää kuitenkin helmikuun puolella. Kahden viikon päästä on vielä uus ultra, jolla varmistellaan tilannetta. Saa nähdä vieläkö LA muuttuu! :)

Seulonnoista, täällä on tarjolla raskausviikolla 10 verikokeeseen perustuva testi, josta selviää lähes samat asiat kuin niskapoimu-ultra&verikoe -testistä. Aattelin ainakin siihen osallistua. Testin tiedot saa jo rv 11 ja siinä näkyy myös lapsen sukupuoli. Varmistin vielä lääkäriltä, että tarkoittaako se tosiaan, että mun verestä saa selville vauvan tietoja ja niin se kuulemma on. "Vispaavat" verta niin kauan, että vauvan veri erottuu erilleen ja sit siitä saa tutkittua kaikenlaista.

hiukan hämmentynyt, mutta onnellinen Sulo-Sylvia ja papunen 6+0

Lisäys vielä tähän kummasteluun... tein positiivisen raskaustestin tasan kuukausi sitten! Mutta noitten nykyisten viikkojen mukaan senhän pitäs olla tosi lähellä hedelmöitysajankohtaa! Lääkäri kyllä katto kiekostansa, että olis mahdollista, mutta tuntuu itestä silti aika erikoiselta.

Muoks. Rupesin miettimään, että pitäiskö tonne etusivulle nyt sit päivittää uus LA... näyttääkö se tyhmältä, jos roikun tässä ketjussa vaikka LA on maaliskuussa? Uus LA 5.3.
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Illacrimolle kovasti voimia!

Sulo-Sylvia, annoit hiema toivetta koska LA:si on muuttunut niin paljon. Sillä minulle kävi eilen niin että menin ekaan neuvolaan ja siellä luvattiin ultrata, koska miehellä ni on kaksoset ennestään ja sovimme että katsotaa miltä siellä näyttää kun asiaa niin paljon ressasin..Noh menin sinne ja tosiaan täällä Jyväskylässä ei ole varhaisultaa kunnallisella puolella mutta tuolla neuvolassa on vanha laite. Toinen sh tuli ultraamaan mikä omamme on sillä hän ei osannut laitetta käyttää. Tilanne meni siihen etteivät löytäneet mitään, ei kohtua yms. yhtä kohtaa miettivät että onkohan tuossa jotain mutta vanhan koneen takia eivät saaneet sitä zuumattua. Tulokseksi sanoivat että raskaus on joko keskeytyny (ei ole tullut ulos) tai viikot eivät täsmää. Ensi pe on uusi aika. Ihan kamala olo jäi ja nyt sellainen olo että kesken se on menny. Viikkoja pitäisi olla kasassa 7+1 ja tosiaan mahan päältä ultrasivat, eli ei alakautta. Nyt olen ihan maassa. Yritin saada yksityiselle aikaa mutta ei vapaata kuin ens viikon lopulle. Onko kellään kokemusta tällaisesta ettei näillä viikoilla vielä ole mahan kautta näkynyt mitään? Mun sisko oli sitä mieltä etteivät osanneet käyttää laitetta ja muakin ihmetytti kun eivät saaneet koko kohtua ruudulle..noh viikon verran pitää tuskailla ja sit katsotaan onko mennyt kesken vai onko vielä aikasemmassa vaiheessa raskaus :ashamed:

Mukavaa viikonloppua kaikille ja toivotaan tarroja ihan jokaiselle meille:heart:
 
Eliaza nyt taitaa olla vika kyllä käyttäjissä! Eli älä turhaa murehdi sillä varhaisultra tehdään lähes poikkeuksetta alakautta, juuri siksi ettei vatsanpäältä koko kaveria välttis löydy! Eli nyt en luottais lainkaan tuohon tuomioon vaan eläisi. Raskaana kunnes toisin todistetaan. Tai jos hedelmöittyminen on tapahtubut myöhemmin niin.. Varhaisemmilla viikoilla on saatu tuulimunatuomioita ja viikon päästä tidettu että kaikki onkin hyvin.

Tsemppiä!
 
Sulo-Sylvia: Ei sillä ole mitään väliä, miltä se täällä "paperilla" näyttää :) Kannattaa se uusin tieto lasketuista ajoista tuonne päivittää. Juttelet siinä ryhmässä, missä tunnet olosi kotoisaksi! Jos se on meidän kanssa niin kiva! Meillä tulee todennäköisesti tähän ryhmään kuitenkin sekä tammikuun että maaliskuun vauvojakin vaikka lasketuille ajoille ei tapahtuisi yhtään mitään :) +-2vkoa varsinainen syntymä voi kuitenkin heittää joka tapauksessa. Yleensähän se virallinen laskettuaika lasketaan sitten siinä np-ultrassa eli nää varhaisultrat on vaan suuntaa antavia.

Eliazalle kyllä tuotettiin tuolla räpeltämisellä ihan turhaa huolta, jos siellä pelkästään kohtua joudutaan jo etsimään. Pistää ihan vihaksi. :mad: Onko sinulla mahdollisuutta hakeutua toiselle paikkakunnalle yksityiselle, jos sieltä löytyisi enemmän aikoja?

Onnittelut kuitenkin niille, jotka ovat hyviä uutisia nyt saaneet varhaisultrista :heart:

Sikiöseulontoihin osallistutaan, labrat kävin jättämässä eilen ja vajaa 2 vkoa niin on se ultra.

Joku viritteli tissikeskustelua tuossa aiemmin. Mullahan ei ollut mitään tuntemuksia rinnoissa ennen plussaa eikä sen jälkeenkään ole ollut. Aiemmissa raskauksissa jotain alkoi tapahtua heti alussa ja tissit reagoivat raskauden alkamiseen ihan huomattavalla tavalla. Ja nyt ei ole ollut mitään niinä alkuviikkoina. Vasta nyt viimeisen viikon aikana selvästi varustus on alkanut turvota. Tasoittaa mukavasti tuota turvonnutta keskivartaloa profiililtaan :LOL:

Sitten vähän omaa napaa. Me mahdollisesti löydettiin meille uus koti eilen :) Nyt pidetään viikonloppu miettimistaukoa ja tiistaina jatketaan neuvotteluita tämän nykyisen myynnistä ja sitten pankkiin hattu kourassa ja tarjousta tekemään uudesta... Olot alkaa pikkuhiljaa tasoittua, joku etomisen hetki aina välillä päivään tulee, mutta ei ihan jatkuvaa öllöä enää. Kyllä se tästä! Vauvamasua ootellessa...

PH 10+3
 
onnenpisara
Heippa kaikille!

Myönnän viihtyväni paremmin tuolla facebookin puolella, on huomattavasti kätevämpi keskustelupaikka. Olen yrittänyt kuitenkin satunnaisen säännöllisesti kurkkia mitä te täällä jutustelette. Mukava, että uusia on tullut lisää porukkaan, ja facebook-ryhmäänhän pääsi ainakin mukaan laittamalla yksityisviestiä täällä käyttäjälle Llinndda tai Hippu*. Surullisiakin uutisia täällä on jaettu, voimia teille kaikille! :hug:

En tosiaan edes muista kävinkö kertomassa, että ensimmäinen neuvolakäynti oli jo kesäkuussa ja nyt eilen kävimme varhaisultrassa. Koko ultra meinasi peruuntua lääkärikeskuksen oman virheen vuoksi - kaikki ajat oli tältä viikolta peruttu, meille ei oltu vain ilmoitettu. Voitte uskoa miten pettynyt fiilis tuli, kun valmistauduin lähtemään kotiin tyhjin käsin. Meillä kun tuota matkaa vielä kaupunkiin on ihan jonkun verran, ettei sinne huvikseen lähdetä todellakaan ajelemaan. :mad:

Loppuviimeiseksi raskaus konkretisoitui pienen näkemiseen monitorista. Siellä meidän vauva heilutti kättä tuleville vanhemmille ja sydän sykki. Pienet jalkojen ja käsien alut olivat jo nähtävillä, ja kovin oli vilkas kaveri. Saa nähdä millainen ADHD on syntyessään.. =)

Pikkuinen vastasi täsmällisesti viikkoja eli nyt ollaan menossa 9+1. Uskomatonta, että tässä ollaan jo kymmenellä raskausviikolla, kun vastasin sitä ihmetteli plussaa?! Pääasia oli, että kaikki oli pienellä hyvin ja kuten pitääkin eikä nt-ultraan ole enää kuin alle kuukausi. Haluaisin jo niin kovasti nähdä pikkuisen uudelleen. :heart:

Meille sattui todella asiansaosaava naislääkäri ultraamaan ja otti erittäin hienosti myös miehen huomioon. Kevyt ja rento tunnelma, ja lääkäri oli niin innoissaan pienestä elämän alusta. Hän myös kertoi että 90% tähän asti kestäneistä raskauksista tulee jatkumaan loppuun asti.

Ultran myötä raskaus todellistui itsellekin paremmin, kun mitään mielettömiä raskausoireita en omaa. Aamulla ehkä enemmän rakkoa painaa nykyisin ja täytyy syöksyä vessaan, mutta muuten ei vessahätä vaivaa. Rinnat ovat kasvaneet ja kävimme samalla kaupunkireissulla ostamassa minulle muutamat liivit tukemaan tuota etumusta. Pahoinvointi on ollut hyvin hallittavissa syömällä vain entistä paremmin ja säännöllisemmin. En ole joutunut oksentamaan sen yhden päivän jälkeen vielä kertaakaan, ja olen siitä todella iloinen. Vointi on muutenkin näin kesäkelien myötä superi, jotenkin tuntuu että akut ovat latautuneet tässä loman aikana.

Saa nähdä miten virta riittää, kun ensi viikolla palaan töihin. Teen pitkää vuoroa, ja kotiaika jää vähiin. Kotityöt tilalla vie loputkin mehut, ja toivon todella että jaksan puskea loppuun asti. Olemme jo alustavasti puhuneet työkavereiden kesken varovaisesti milloin jään pois töistä, ja itse olen pohtinut siirränkö sittenkin yhden kesälomaviikkoni talveen, näin pääsisin laskeutumaan loppuraskauteen kevyemmin. Täytyy jutella asiasta vielä miehen kanssa, sillä onhan tässä vielä pitkä matka ensi vuoteen.
 
Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille! :)

eliza84, Tsemppiä sinne! Enemmän kuulostais siltä, että vika on siinä kun vatsan päältä ultrasivat! Toivottavasti kaikki hyvin kun seuraavaksi ultraavat!

Ruokavalioista: Mulle neukussa sanottiin, että rasvaa pitäisi saada ruuasta silleen normaalisti. Ja kun oli tota pahoinvointia niin käski syömään rasvaista ja suolaista. Tosin kohtuudella. Noi marjat kiinnostais muakin kun mullakin himot mustikkaan. Suomalaisia mansikoita on tullut ostettua, mut noi mustikat himottais. Mulla on ihan kauheet himit keitettyihin uusiin perunoihin, kalan ja tuoreiden tomaattien kanssa. :D Voisin syödä joka päivä tota komboa!

Sulo-Sylvia, kuulostaa hurjalta miten paljon on LA muuttunut! Mutta hyvä, että sydän kuitenkin sykkii. :) Ja tosiaan kun Pippurihäntä sanoi niin sinne vaan juttelemaan missä tuntuu kotoisalta. :) Kyllä me mielellään sut täällä pidetään.

onnenpisara, hienoa että kuitenkin ultrasivat vaikka olivat mokanneet! :)

ON: Tein tänään sen gendemakerin sukupuolitestin. :D Ihan mielenkiintoista nähdä pitääkö paikkansa. Selkeää poikaa näytti. Joten jännityksellä rakenneultraa ootellessa. :D Mutta nyt kun noi pahoinvoinnit alko helpottamaan niin selkä tuntuu hajoavan. Äidin kanssa tuossa juttelin, niin kuulemma suvussa on ongelmana toi lantion löystyminen (mitä mulla oli edellisissäkin) ja alkaa aina vaan aiemmin mitä enemmän lapsia tehnyt. Hooray. Jos nyt jo selkä ja häpyliitos kipuilee niin hirvittää mitä se on sitten kun vatsa kasvaa.

Tässä vielä kuvaa siitä GM:n sukupuolitestistä: 20140711 111052

Kampiakseli ja heebo rv 10+2
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

En ole aikoihin kirjoitellut tänne. Kylläkin seurannut mielenkiinnolla teidän keskustelujanne.

Tänään herätessäni tuli veristävuotoa ja wc:ssä pyyhkiessä myös hyytymiä. Pelästyin! Onneksi vuoto ei jatkunut. Soitin kuitenkin neuvolan neuvontapuhelimeen, josta en saanut mitään irti... Päätin lähteä terveyskeskukseen. Ja mikä onni mulla kävi: siellä oli uä-laite ja lääkäri ultras mut. Ja siellä se pienen pieni sydän sykki! <3 Mikä helpotuksen huokaus. :)

LA tulee muuttumaan myöhemmäksi. Nyt viikkoja uä:n mukaan 7+0
 
Mennään sikiöseuloihin. Kyllähän pelko on aika vahvasti mukana tässä raskaudessa. Työni tekee vielä tämän hieman vaikeammaksi kun näen päivittäin vain niitä keskosia, erilaisia syndroomia, asfyksisia vauvoja ym. En ollenkaan niitä normaaleja vastasyntyneitä. Tuleeko niitä ollenkaan tähän maailmaan? Nyt stressataan että päästäänkö rv 12 ja mitä sikiöseuloista löytyy. Sen jälkeen pelätään varmaan edelleen sitä keskenmenoa sinne rv 23-24 kunnes vauva on elvytyskelpoinen. Ja tietty onko rakenneultrassa kaikki ok. Rv 24 jälkeen stressaillaan varmaan keskosuutta ja kohtukuolemaa. Sitten voikin alkaa miettimään mikä kaikki voi mennä synnytyksessä pileen :D No toivottavasti pelot ei ala hallitsemaan ja osaisin ottaa vähän rennommin rv 12 seulojen jälkeen.

Olen kyllä syönyt ulkomaalaisia tuoreita kirsikoita ja mustikoita. Neuvolassa sanottiin, että suositus koskee vain kypsentämisen osalta pakastemarjoja. Uskon heitä. Mies ei taida vieläkään ihan sisältävän tätä raskautta. Ei muista katsoa fetoja ym. ostaessa että onko pastoroitua vai ei.

Oksentelut tulivat tänne takaisin viikon oltua poissa. Eilen kun tulin autolla kotipihaan niin suoraan siitä kontilleen oksentamaan. Hieman luulen, etten ole työkuntoinen ensiviikolla :(

Muoks: Laitoin facebookiin päivityksen: oispa jo joulu <3. En niin hirveästi välitä helteistä ja olen todella kova jouluihminen. Niin tämä päivitys oli sitten saanut huhumyllyn käyntiin töissä, että olenko raskaana ja la joulukuussa. Hohhoijaa!
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille,

mäkin oon viime aikoina kirjottanu syntisen laiskasti tänne, vaikka oon juttuja kyllä käyny lueskelemassa! :ashamed:

Marjoista: Ite syön mitä marjoja sattuu, tosin pakastemarjoissa oon yleensä kattonu, että ovat suomalaisia (paitsi esim. nyt laitoin marjapiirakkaan ulkolaisia vadelmoja, mutta nehän kuumentukin siellä uunissa).

Seulojen suhteen en oo missään vaiheessa ees miettiny, osallistunko - jotenkin meen ihan automaattisesti vaan antamaan eri näytteitä, mitä nyt jossain neuvolassa on sanottu otettavan. Yhet veri- & pissanäytteet oonki jo antanu, ja eka varsinainen ultrakin on jo ens viikon torstaina.
Aika nopeesti loppujen lopuksi mennyt aika, kun aluksi tuntui, ettei päiviä saati viikkoja kerry millään, ja nyt jo melkein hirvittää, että kohta on ultrakin ohi, ja jos siellä on vielä hyviä uutisia, niin pitää varmaan alkaa useammallekin jo kertoa...

En jotenkin ite oo osannu pelätä, että siellä ultrassa paljastuis jotain "poikkeavaisuuksia" (ainoastaan lähinnä oon miettiny, että onkohan tyyppi vielä elossa), mutta näitä juttuja kun lukee, niin alkaa itteäki vähän jännittää...

Tisseistä: Täällä ei minkäänlaista muutosta, vaikka kovasti olis vähän isommat tissit tervetulleet. :D

Muutenkaan ei edelleenkään oo ollu hirveesti oireita, eikä ollenkaan pahoinvointia (viikkojakin jo 11+1), mutta varsinkin öisin, kun herää vessahätään, tuntuu, että koko maha räjähtäis - ei siis mikään kiva tunne! Nyt ihan parina viime päivänä on myös tuntunu, niinku maha ois vihdoin alkanu vähän pullottaa.

Sulo-Sylvia: Aikamoisia muutoksia tosiaan sulla tossa lasketussa ajassa. Ja voit musta ihan hyvin pysyä tässä ryhmässä :) - itelläki laskettu aika heittelee tammi- & helmikuun välillä.

eliaza84: Kuulostaapa ikävältä. Aika outoa tosiaan myös , että mahan päältä ultrattiin - ehkä asialla oli nyt vaan vähän amatöörejä. :| Voimia piinailuun!

Pippurihäntä: Onnea uudesta kodista! =)

Ihana helpotus varmasti, onnellinentyttö! :heart:

Kaneli88: Hyi, ei nyt vielä mitään joulua! :p
 
Hei, pääsisinkö vielä mukaan? LA 14.2.2015, ikää minulla 38v. ja lapsi ensimmäinen. Synnytyssairaala on Lohja. Olen seurannut ketjua alusta asti, mutten ole uskaltanut rekisteröityä, kun tiedän tämänikäisen riskit ja huhtikuussa normaali gynekontrollissa todettiin, etten todnäk tulisi raskaaksi ilman hoitoja - tulin sitten luomusti raskaaksi lapsettomuushoitojen kartoituskierrolla (pitkä nenä lääkärille ;) Terv, ystävänpäivävauvan toiveikas odottaja :heart:
 

Yhteistyössä