// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Noniin, kotiuduttu juhannusriennoilta. Pahaa oloa on kyllä riittänyt ihan tarpeeksi, niin on tainnut näillä viikoilla olla aiemminkin se pahin vaihe. Kotimatkalla piti vähän nieleskellä auton takapenkillä, mutta selvittiin yrskäämättä :)

Täällä oli tullut juhannuksen korvilla hirveästi uusia, toivottavasti kaikki löytävät nyt itsensä listoilta, enkä unohtanut ketään! Tervetuloa uudet odottajat minunkin puolestani!

Äitiysvaatteet: Myin edellisiä juuri pois ja olen nyt ostanut pari juttua lisää. Molemmat viime raskauden äitiyslegginsit ovat niin kauhtuneet, että hommasin kunnolliset alesta tilalle. Boobin mekko löytyi myös samaisesta nettikaupasta alesta, se on mallia ennen-ja-jälkeen, joten ei jää pelkästään odotus- ja imetysaikaan. Mitään kiristävää en kestä alavatsalla, sama juttu oli viimeksikin eli siirryin äitiysmallisiin housuihin jo rv7 eteenpäin, vaikka oikeaa mahaa ei silloin vielä ollutkaan. HM:llä on minusta hyviä hinta-laatusuhteeltaan näihin käyttömääriin nähden, ja löytyy myös ns. matalavyötärömallisia housuja. Itse en tykkään hirveästi niistä tuubimallisista, ennenkuin pitemmällä raskaudessa. Mulla on alavatsan tukivyönä ja ei-äitiyshousujen levikkeenä toimiva kevyt masutuubi edellisestä raskaudesta, joka on kyllä aika hyvä apuväline nyt kun omat pöksyt ovat vielä käytettävissä, mutta nappi ei vaan mene kiinni. Espritin belly belt ei kyllä tue yhtään, auttaa vaan peittämään raon normipaitojen ja housujen välissä ja mulle (kokoa S/M) se oli ihan liian iso. Ja sitten jostain syystä mun mahan ja lantion malli on semmoinen (lue: tarakkaa riittää), että omia housuja en pysty kovin pitkään pitämään, vaikka en lihoisikaan, kuten viime raskaudessa. Eli tarvitsen säädettävän vyötärön ja ainakin Espritin ja Mamaliciousin pöksyissä on sellainen. Tiedän myös sirompipyllyisiä odottajia, jotka ovat pärjänneet omilla housuilla ja levikkeillä koko raskauden, joten kandee itse kokeilla eri vaihtoehdot läpi ja miettiä, mikä sopii omaan tyyliin, kukkaroon ja tilanteeseen. Mekkoihmisille ainakin on paljon vaihtoehtoja empiremallisissa tavismallistojenkin mekoissa. Ja Zalandolla on ihan loputon valikoima odotusmekkoja, vink vink ;) Myönnän, olen paitsi mukavuudenhaluinen mutta myös turhamainen ja haluan käyttää myös odotus/imetysaikana semmoisia vaatteita, jotka istuvat ja näyttävät kivoilta. Sitten kun en niitä enää tarvitse, niin myyn ne pois.

Vastustuskyky: Viime ja tässä raskaudessa iski nuha ja kuumeinen olo, sekä huuleen herpes silloin, kun plussasin :) Tuo herpeksen ilmaantuminen oli mulle aika selvä merkki, että jotain on tapahtumassa. Mulla ei nimittäin muulloin oireile. Ruumiinlämpöhän on varsinkin alkuraskaudessa koholla, kun inkubaattori töhöttää täysillä tulokkaalle optimaalisia oloja. Keltarauhasesta saa sitä syyttää tai kiittää. Ja siitä tämä palelukin johtuu.

Kerrottiin sukulaisille juhannuksen yhteydessä ja kaikki olivat hirveän iloisia ja onnellisia meidän puolestamme, kuten uskalsimme toivoakin. Tottakai mitä tahansa voi nyt käydä edelleen, mutta syke on nähty ja alkio oikeassa paikassa, joten uskallamme iloita asiasta ihan julkisesti. Mun vanhin poika (10v) sai pienen hermoromahduksen asiasta (kuulemma liikaa lapsia ja kaaosta hänen elämäänsä), mutta sitten taas tokeni ja kyselee jo, että kumpikohan tulee ja miltähän se näyttää. Mitään muuta hyvää hän ei kuulemma asiasta keksi, muutakuin että jos se on yhtä söpö kuin tuo edellinen, niin se olisi plussaa :D

Oh, nyt saisi fastforwardoida kyllä aika sähäkkään muutaman viikon eteenpäin niin loppuisi tämä pahan olon kausi ja pakkosyöminen. Ikää rapsahti jussina lasiin vuosi lisää ja peilistä ei kyllä näine pöhöineen juuri nyt näy mitään kovin mieltä ylentävää. Onneksi tää alkuturvotus tästä helpottaa jossain vaiheessa. Niin ja olen samaa mieltä J2nskun kanssa, että keskitalvella loppuraskaus on huomattavasti mukavampi juttu, kuin keskikesän loppuraskaus. Mulla on keeppimallinen villakangastakkikin talvea varten niin voi rauhassa kulkea muumina kylmässä. Ja otan niin paljon mieluummin sen kylmän kuin helteen. Nimim. viimeksi elokuun loppupuolella synnyttänyt.

PH (ja nyt pitää oikein miettiä ja laskea) rv7+6
 
Tervetuloa uusille minunkin puolestani:wave:

Varhaisultrassa käyty tänään kera miehen ja muksun. Oikein kiva paikka oli tuo yksityinen neuvola. Saatiin uusi aika ensi viikon tiistaille: ultrassa näkyi alkio, ruskuaispussi ja pikkuinen syke, mutta kaveri ei vastannut viikkoja. 7+5 sijaan ultraaja meinasi että ollaan lähempänä 6+2:sta. Pikkuisen kaksijakoiset fiilikset jäi tuloksista. Mielessä jankkaa vaan että viikoissa tulee takapakkia taas niin kuin esikoisen kanssa. Tällaiselle malttamattomalle luonteelle tuo 10 päivääkin on kova pala. Vaivalla saanu laskettua päiviä tähän saakka ja iloinnu aina yhden päivän lisäämisestä....ja sitten viedään ainakin viikko niistä pois |O Toisaalta osaan kyllä olla pikkuisen helpottunut ja onnellinen siitä että syke kuitenkin näkyi. Toivottavasti kasvaa siellä nyt kuitenkin.

Ultraaja voivotteli että kohtuun on vaikea nähdä, koska se on tosi kallellaan taaksepäin. Muistan kyllä että on gynellä ollut puhetta taakse kallellaan olevasta kohdusta, mutta olen jotenkin aina ajatellut että se on ihan normaalia? Osaako viisaammat heittää kommenttia tähän? Esikoisen odotusajasta ei kyllä ole tuon asian suhteen mitään hajua.

Miehen vanhemmille kerrottiin tänään ja reaktio oli ihanan liikuttunut :D Viikonloppuna mennään festareille ja siellä sitten jään kyllä kiinni parille kaverille. Kukaan ei usko että ihan huvin ja urheilun vuoksi katselen kännikaloja 4 päivää itse selvinpäin :popcorn: Saas nähdä kuinka mulla hermo kestää toisten örveltämistä...

Sarah ja sorsa
 
Sarah85 ja Lainakengissä mekin ollaan menossa samaiseen paikkaan varhaisultraan 1.7. Saatiin onneksi viimeinen aika siihen, kun sitten on se paikka kiinni kesäloman takia pari viikkoa. En malttaisi siis odotella enää yhtään enempää kuin on pakko, jotta saa varmistuksen, että onhan siellä joku ja oikeilla paikoillaan. :)
 
Heipsan! Mä uskaltaudun kanssa mukaan, jos vielä mahtuu! Laitoinkin Llinndda:lle yksäriä facebook ryhmään liittymisestä, mutta kirjotetaan näin nyt sitten kaikkien nähtäville:) Olen siis 21vuotias porilainen ja odotan nyt toista lasta. Laskettu aika on 13.2 (perjantai!) ja ekassa neuvolassa käyty noin viikko sitten:) nyt odottelen aikaa varhaisultraan, jotta saadaan varmistus lasketusta ajasta, mutta kovin paljon ei varmaan heitä tuo, kun tiedän hedelmöityspäivän tarkalleen :D ceracettet lopetin toukokuun alussa, ja normaali kierto ei ole vielä edes ehtinyt tulla kun jo testi näytti plussaa! Nyt vaan kaikki varpaat ja sormet ristissä että kaikki menisi hyvin! Ensimmäinen on myös helmivauva, 16.2'13 syntynyt ja itsekin olen ollut joskus helmivauva ;) eli jonkin sortin sääntö tämä helmikuu :D onnea kaikille helmikuussa lapsen saaville ja onnea ja iloa odotukseen!
Eli siis minut saa lisätä listaan tiedoin 13.2 -nti.jrvn, 2.lapsi, satks
 
Uusiakin tullut mukaan, tervetuloa! :heart:

Äitiysvaatteista jotain tulee varmasti ostettua ja luulen että talvitakki on ainakin ostettava.

Varhaisultraan ajattelin mennä, kunhan kotiudumme ulkomaan reissulta, joka siis todella jo ahdistaa kun tuo pahoinvointi nostaa päätään.


ON:Oloja alkanut pikkuhiljaa ilmenemään, minä kun niin toivoin että etova olo olisi ollut vain vatsatautia, kun tuo inha tauti luonamme juhannuksena vieraili, mutta taitaapi olla raskauspahoinvointia :kieh:
Eilen haettu b6 vitamiinit, pahoinvointi rannekkeet on käytössä, vettä juon tolkuttomasti, minulla pahoinvointi luullakseni johtuu siitä että suoli laiskistuu raskausaikana niin paljon :(
Yhtään ei tee mieli mitään herkkuja, ruisleipää tekee kovasti mieli ja jotain suolaista, sokerisesta ja vaaleasta leivästä tulee niin ällötysolo että hyi olkoon :headwall:

Manta81 ja vielä nimetön 4+3
 
Heipat ja tervetuloa uusille :wave: !

Ihme on tapahtunut! Olen toennut sohvan pohjalta pöytätietokoneen ääreen ja harkitsen vakavasti vaihtavani tänään yöasun päivävaatteisiin ja ehkä jopa peseväni naamani ja kampaavani tukkani (mitään näistä ei ole tapahtunut sitten lauantain... mitä nyt suihkussa olen pari kertaa pikaisesti käynyt). Musta tuntuu, että haisen omaankin nenääni oksennukselle, yök. Mutta nyt siis hieman reippaampi olo. Toivottavasti tää tästä paranee...

Mä oon liian vanha tällaiseen... oon päättänyt, että kävi tässä raskaudessa hyvin tai huonosti, niin tämä saa olla viimeinen kerta :kieh:! Toivon todella, että muilla on sellainen olo, että raskaus on aika, josta voi nauttia ja josta voi innostua :). Minulle se on yhtä helvettiä: ensin tämä pahoinvointi, joka jatkuu hamaan tulevaisuuteen (aiemmin n. viikolle 16), sitten selkävaivat, sitten turhautuminen omaan pullistuneeseen ulkomuotoon, kyllästyminen äitiysvaatteisiin, närästys, jatkuva hengästyminen... lista on loputon! Ja oikeasti, minulle ei edes ole syytä valittaa, sillä en ole ikinä joutunut tämän tilan takia sairauslomalle, kärsinyt ennenaikaisista supistuksista tahi joutunut pakkolepoon. Mutta on tämä niin ***keleen ärsyttävää :kieh: ! Kun voisi suoraan hypätä synnytykseen :). Tai vielä mieluummin siihen, kun imetys on lopetettu :). No joo, turhaa narinaa, tiedän, mutta tännehän tätä ärsytystä on hyvä vuodattaa...

Sarah85 siitä taaksepäin kallistuneesta kohdusta... Minulla on sama. Kysyin aikoinaan ekan raskauden aikana lekurilta, että mitä se tarkoittaa, kun hän huomioi asian ja vastaus oli vain, että ennen uskottiin, että taaksepäin kallistunut kohtu vaikeuttaa raskaaksi tulemista, mutta että eihän tuosta ainakaan sulle ole ollut haittaa. Saattaa olla myös, että taaksepäin kallistunut kohtu aiheittaa sen, että supistukset tuntuvat erityisesti selkäpuolella (ainakin minulla on juuri näin!), mutta tää on tällaista mutu-tietoa :). Joo, ja taaksepäin kallistunut kohtu on ihan normaali, ei siitä oikeasti kai mitään haittaa ole :).

Äitiysvaatteista vielä... en niitä tarvitse, mutta tiedän, että tulen ostamaan kuitenkin jonkin vastustamattoman ihanan mekon, jota voi sitten imetysaikanakin käyttää... Pippurihännällä olikin kattava selostus äitiysvaatteista :)! Nettikaupoista myös asos.com on ehkä tsekkaamisen arvoinen. Edullisia ja kivoja äitiyskledjuja siellä. Ja Pippurihännän tavoin minäkin myönnän olevani turhamainen (mitä ei kyllä uskoisi nyt, kun istun tukka sekaisin hikisessä yöpaidassa tässä koneella...) ja on ehdottoman tärkeää säilyttää oma tyyli myös raskausaikana. Olisipa jo ensi kesä ja voisin käyttää taas "omia" vaatteitani :angel:...

Ai niin, ja meikäläisen tiedot ovat vielä hujahtaneet ohi silmien, joten tässä vielä vakiorivi:

LA 1.2./väpä/36/3. lapsi/PHKS

väpä ja joku 8 + 2
 
Onnea uusille!

Väpä mulla ihan sama olo, mä en jaksa tätä pahaa oloa, huuto kakomista, pyörryttystä jne! Tässä ei ole mitään nautinnollista, en osaa iloita ollenkaan. Hirveen kiva jos tää paha olo loppuis pian!

Onko muilla raskauspahoinvoinnit olleet verrattavissa oman äidin pahoinvointiin? Siis esim oma äitini oksensi koko ekan raskausajan alusta loppuun. Voinko siis olettaa että täten myös minä voin pahoin loppuun asti ja kun vielä tuplat tulossa?

No mutta olen yrittänyt joka päivä muistaa miksi voin pahoin ja että viimeistään helmikuussa loppuu.. Jee..

Rv 7+6
 
New Look - Womens Clothing, Mens fashion, Teen and Kids Fashion löytyy myös edullisia ja kivoja äitiysvaatteita. Tilasin sieltä jonkin verran viime vuonna kun olin raskaana. Mulla on vielä koko pino äitiysvaatteita tallessa niin uusia ei tarvitse ostaa, ellei halua, ja kyllähän sitä haluaa.. :cool:

Varasin just ekan ajan neuvolaan. Se on vasta 14.7, miten mä jaksan odottaa sinne asti?! Ja eka neuvolalääkäri on vasta rv10 paikkeilla. Siellä ne on yleensä ultralla tsekannu että onko ketään kotona. Siihen en ainakaan jaksa odottaa! Aika matelee.. :headwall: 50e ei ois kyllä paha sijoitus yksityisen ultraan. No, pitää miettiä.

Mulla kun ei oo mitään oireita ja oli vielä yksi testi kaapissa niin päätin kattoa mitä se näyttää. Nyt viiva oli huomattavasti vahvempikuin viimeksi, eli ainakin viime testistä on menty eteenpäin, toivottavasti edelleen.
Odottelen edelleen infernaalista pahoinvointia. Mun äidin raskauspahoinvoinnilla ja mun omalla ei ole ollut yhtäläisyyksiä. Kahdessa aikaisemmassakin raskaudessa on mennyt ihan eri lailla, ekassa ei mitään, toisessa kestokrapula. En usko siis että voi odottaa kovaa pahoinvointia sen perusteella että omalla äidillä on ollut. :)

F 4+4
 
Hei

Saanko liittyä seuraan? Äsken tein plussa testin. Viikkoja on jo ehtinyt tulla 5+1 tai 5+2
eli laskettu aika sijoittunee 22.2.15
Tämä on meidän viides lapsemme. Menkat oli jo rutkasti myöhässä meinasin Juhannus aattona testata mutta en ostanut testiä vaan ajattellin ettei kumminkaan ole..
Olot viikonlopun aikana vahvistui ja eilen oli jo selkeää painetta alavatsassa. Tänään tuli kasa testejä postista niin heti vessaan pissalle sekä tikkua kastamaan. Eka viiva mikä siihen tuli oli se plussa viiva =D Sitten tuli toinen. Olihan noi koopeet jo 39/30

Vähän on sellainen ihanaa jeejee mutta toisaalta APUA! fiilis

Mitä minun pitää nyt tehdä?!:D
 
  • Tykkää
Reactions: Fanning
väpälle,mantalle ja maikille tsempit pahoinvoinnin kanssa.

Tervetuloa jälleen uusille :wave: meitähän alkaa olla jo ihan mukava joukko!

No niin nyt meikäläinenkin pääsee tuhruttelijoiden joukkoon "iloiseen" : / Tänään tullut siteeseen vaaleanpunaista vuotoa. Saas nähdä muuttuuko johonkin suuntaan. Voi luoja että alko pelottaa: pysy sisällä, pysy sisällä, älä mene kesken! Kiva pakata festarireissua varten jos nyt alkaa vuotamaan oikein kunnolla :'( Apua!
 
Hei kaikille! Liityn mukaan joukkoon. :)

LA 17.2./onnellinentyttö/23/1.lapsi/KOS

Varasin tänään ajan neuvolaan. Parin viikon päästä sinne aika. :) Minkäänlaisia oireita mulla ei vielä ole. Kovasti niitä kyllä kaipaisin, jotta raskaus tuntuisi konkeettisemmalta. Mies on kyllä sanonut, että hyvä, jos vähillä oireilla pääsen. :)

Tänään 6+0.
 
Nyt uskallan virallisestikin ilmoittautua tähän jonoon.

LA 10.2./Sadana/38/1. lapsi/NKL

Kävin tänään ultrassa ja siellä näkyi viikkoa 7 vastaava pötkylä sykkivine sydämineen. Eli juuri sen kokoinen kuin lääkäri sanoikin sen olevan ennen ultraa. :)

Minun vähäiset oireet ovat vähentyneet entisestään. Tällä hetkellä raskaus tuntuu ainoastaan silloin kun otan rintaliivit pois.

Minä en hermoile vaatteiden suhteen. Vaatemakuni on sen verran löysä että samat vaatteet mahtuvat vielä hyvinkin pitkälle raskautta. Hyvällä tuurilla ihan loppuun asti.
Ainoat asiat mitä mahdollisesti pitää ostaa on uudet rintsikat ja alushousut, ne ovat sen verran hyvin mitoitettu tämän hetkiseen kroppaan että tulevat varmasti ahdistamaan jossain välissä ja pahasti.
 
Taidanpa liittyä porukkaan, vaikka vielä on aika epäuskoinen fiilis helmivauvasta. Olen 28-vuotias lastenhoitaja ja olen toivonut esikoista jo pitkään. Nyt aika kova menettämisen pelko päällä, vaikka ihan ensimmäisestä raskaudesta kyse. Ihana lukea muiden fiiliksiä ja juttuja täältä. Hirveesti tsemppiä kaikille. :)
 
Tervetuloa kaikki uudet joukkoon!

Täällä ei oo pysynyt enää mikään sisällä tänään. Kaikki lentää kaaressa ulos. Kävin lekurissa mutta oli aika turha käynti. Tai no huomennna ottavat tulehdusarvot ja elektrolyytit. Mitään pahoinvointilääkkeitä ei voi määrätä että se on vaan kestettävä ja sitten jos mikään ei pysy enää pariin päivään sisällä niin sitten sairaalan päivystykseen tiputukseen. Eiks täällä ollut joillekin määrätty jotain lääkkeitä??

Kaneli ja öttiäinen ~rv 7
 
Uusille tervetuloa joukkoon :)

Eilen miehen kanssa käytiin yksityisessä neuvolassa varhaisultrassa. Samassa paikassa ollaan Sarah85 eilen oltu :) Ultrassa kaikki näytti olevan hyvin ja pikkuinen syke löytyi :) Viikot 7+6 muuttui 6+5, viikkojen muuttumista osasin odottaa kun en koskaan ole menkkoja ylös merkannut..

Hetkisitten kaikki siis oli oikein loistavasti, mutta kuinkas sitten kävikään kun heräsin päikkäreiltä.. Nyt tiputtaa kirkkaanpunasta vuotoa vessassa käydessä :( Miten hemmetissä siellä kaikki eilen näytti olevan paremmin ku hyvin eikä mistään näkyny olevan tulossa vuotoa ja nyt sitten tilanne on tämä. Mitäs tässä nyt sitten?
 
vauvatoiveilija: onks tullut virhe tuohon 7+9?? Semmoista kun ei ole ;) on 7+6 ja sitten mennäänkin jo viikolle 8+0 :)

Täällä mennään toiseen vu 1.7 jolloin raskausviikkoja olisi 7-8. Kävin tosiaan viikko sitten vu jo ja silloin ei näkynyt kuin ruskuaispussi. Arvatkaa jännittääkö ensi viikon tiistai!
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tullut taas uusia. Tervetuloa! :wave:

sushan kai oot soittanu neuvolaan? Jos se johtu siit ultrasta. Mulle neuvolasta sanottiin, et joskus ultrauskin voi aiheuttaa kipuiluja niin miksei vuotoakin? :hug:

Täällä on kyl tää pahonvointi aivan järkyttävää. Oksentanu tänään kaks kertaa, mikään ei mee alas ja olo on muutenkin heikko. Mehujää tuntu hiukan helpottavan, mutta vaan hetkellisesti.
mites muuten, toi neuvolan ensikäynti...onkohan toivoa kuulla sykettä? olis niin kovin kiva kuulla, että siellä on kaikki hyvin.... :)
 
Uusia taas lisätty, ja väpä, joka oli lipunut silmäin välistä jotenkin :)

mammako86 ja hepokatti83: mimmoisella rivillä laitan teidät listoille? Hallinnoitavaa riittää ja proosan joukosta faktojen poimiminen on tällä raskausaivokapasiteetilla vähän liikaa vaadittu ;) Eli laitelkaa tulemaan rivinne muodossa

nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

ja mieluiten punaisella, jos käyttämänne päätelaite tukee väritoimintoja :)

Nillityksestä huolimatta listaemäntä toivottaa kaikki uudet odottajat enemmän kuin tervetulleeksi!

P.S: Pk-seudun odottajat ja muutkin nettikauppoja koluavat - Bebesillä on aika hyvä ale tällä hetkellä varsinkin mekoista ja odotuspöksyistä. Bebesin verkkokaupassa ei ole kyllä ihan kaikkia tuotteita minusta, mitä rekissä näkyi. Itselle lähti mukaan imetysmahdollisuudella varustettu BOOBin turkoosi perhoshihainen kietaisumallinen mekko, joka sopii vauvamasunkin kanssa. Noissa BOOBin trikoovaatteissa tosin ale ei ollut kuin 20%, mutta monissa pöksyissä 30-40-70%. Yhetkään niistä ei vaan sopineet malliltaan mulle *huokaus*.

sarah85 ja sushan - kurjaa huoltahan tuo tiputtelu helposti tuottaa, mutta toivokaamme, että menee siihen harmittoman vuotelun piikkiin, mikä on yllättävänkin yleistä.

Öyh, mulla alkaa mennä hermo tähän pahanolon kartteluun jatkuvalla syömisellä. Mulla on jo ihan kunnon pötsi, eikä varmasti oo vielä mitään kohdun kasvua se! Perjantain eka neuvola, saadaan ihan kivat pohjalukemat sinne sitten. Mua kyllä stressaa painonnousu, vaikka tiedän sen kuuluvan asiaan. Joka kerta on stressannut, korvien väliasia on ihan kokonaan, ja vaikeuksia teettää hyväksyä pyöristyvä ulkomuoto, vaikka tiedänkin tämän olevan nyt viimeinen kerta tälle ja sen jälkeen on koko loppuelämä aikaa timmiytyä. Silti **tuttaa. Vaikka onhan se vauvamaha ihan söpö, kunhan se tuolta hötön alta alkaa pingottua esiin. Sori tää avautuminen, oli vähän shokkihoitoa seistä sovituskopissa 360 asteen peiliympäristössä tänään...
 

Yhteistyössä