Helsingin kaupungin vuokra-asunnot

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Viime päivinä on julkisuudessa ollut keskustelua stadin asunnoista. Alkukipinänä on ollut hesarissa julkaistu mielipidekirjoitus, jossa henkilö kertoo kahdesta hyvätuloisesta tai keskituloisesta ystävästään, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa selvästi alle markkinavuokran. Tätä on pidetty ongelmallisena koska alhainen vuokra nähdään vain köyhille tarkoitettuna etuna.

Asiassa on monta puolta. Toisaalta voi ymmärtää ajatuksen siitä, että kynnelle kykenevien pitäisi ostaa oma asunto tai maksaa ylihintaista vuokraa. Toisaalta on aivan älytön ajatus, että mokaamalla oman elämänsä esim. alkoholisoitumalla ja päättämällä jäädä loppuelämäkseen työttömäksi ansaitsisi palkinnoksi halvan asunnon. Ja sitten taas toisaalta, jos jossain vaiheessa elämäänsä saisi dokaamisen loppumaan ja pääsisi töihin, palkinnoksi kämppä lähtisi alta ja tilalle otettaisiin joku toinen housuihinsa paskova moniongelmainen juoppo.

Mikäli vuokra-asuntojen asukkaiden tuloja alettaisiin tarkastella asumisen aikana, luotaisiin massiivinen kannustinloukko. Jos ero vuokrassa markkinavuokraan olisi esim. 400 euroa kuukaudessa, ei ihmisen kannattaisi pyrkiä urallaan eteenpäin tai välttämättä edes työllistyä, jos se tarkoittaisi asunnon menettämistä. Tuollainen 400 nettoeuroa vuokraa on niin iso summa työnantajan palkkakuluina (verot + sivukulut tuohon päälle), ettei suurimmassa osassa ammatteja ole mahdollista saada sellaista palkankorotusta koskaan. Eli ei yksinkertaisesti kannata panostaa kun maksimaalisilla työuran aikaisilla palkankorotuksillakin pääsisi vain +- 0 -tilanteeseen.

Ja sitten toinen asia on se, että keskittämällä pelkästään ongelmatapauksia tiettyihin taloihin ja sitä kautta tietyille alueille luodaan ihan aito slummia. Sellaisessa ei ole mitään järkeä. Kaupungin asuntojen taso on nykyiselläänkin sen verran alhainen, että niistä lähdetään helposti pois kun rahaa on. Ostetaan se omistusasunto ja muutetaan pois monikulttuurisesta lähiöstä. Jos tätä vielä korostettaisiin ajamalla kaikki loputkin ns. normaalit kansalaiset pois, lopputulos olisi surkea.

Julkisuudessa esillä oleva ongelma on aika marginaalinen ja koskee lähinnä muutamia parempien alueiden taloja. Ja siinä olen kyllä samaa mieltä, että kaupungin ei pitäisi rakentaa enää asuntoja alueille kuten Jätkäsaari tai Kalasatama. Historiallisista syistä keskustassa olevat kiinteistöt pitäisi myydä markkinahintaan ja käyttää rahat uusien talojen rakentamiseksi kaukaisempiin lähiöihin. Jos kaikki kaupungin vuokratalot sijaitsisivat vähemmän optimaalisilla alueillla, se olisi riittävä sääntelytekijä siihen, että asukaskierto toimisi asukkaiden sosiaalisen tilanteen parantuessa. Asuminen stadin asunnossa Kontulassa ei ole niin suuri lottovoitto kuin asuminen stadin asunnossa Kampissa. Kontulasta saa ostettua vastaavan asunnon sadalla tonnilla ja siihen pystyy kuka tahansa työssäkäyvä, mutta Kampissa se kämppä maksaakin yli 250 tuhatta ja siinä on kummasti vetovoimatekijää hyvätuloisellekin.
 
vierailija
Pienituloisen, kuten eläkeläisen tai työttömän on hyvin vaikea saada tuolta asuntoa. Asukasvalinnassa suositaan hyvätuloisia ja keskituloisia. monet oikeasti asunnon tarpeessa olevat ovat hakeneet asuntoa vuosia. Aran tehtävänä olisi valvoa myös asukasvalintakäytäntäntöjä, mutta ei se sitä tee.
 
vierailija
Pienituloisen, kuten eläkeläisen tai työttömän on hyvin vaikea saada tuolta asuntoa. Asukasvalinnassa suositaan hyvätuloisia ja keskituloisia. monet oikeasti asunnon tarpeessa olevat ovat hakeneet asuntoa vuosia. Aran tehtävänä olisi valvoa myös asukasvalintakäytäntäntöjä, mutta ei se sitä tee.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Hyvätuloiset tai keskituloiset eivät käytännössä saa kaupungilta vuokra-asuntoa. Käytössä on ensinnäkin omaisuus- ja tulorajat ja siksi toisekseen pitää elämäntilanteen olla sellainen, että ylipäätänsä voi päästä riittävään kiireellisyysluokkaan. Ts. pitää olla esimerkiksi koditon tai kodittomuusuhan alla tjms.
 
vierailija
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Hyvätuloiset tai keskituloiset eivät käytännössä saa kaupungilta vuokra-asuntoa. Käytössä on ensinnäkin omaisuus- ja tulorajat ja siksi toisekseen pitää elämäntilanteen olla sellainen, että ylipäätänsä voi päästä riittävään kiireellisyysluokkaan. Ts. pitää olla esimerkiksi koditon tai kodittomuusuhan alla tjms.
Pötyä. Tunnen 2 asunnotonta, jotka ovat olleet "asuntojonossa" vuosia. Mitään jonoahan ei oikeasti ole, vaan asunnot annetaan hyväosaisille. Itse olin aikoinaan asunnoton, enkä koskaan saanut kaupungin asuntoa, vaikka hain sitä 3 vuotta. Tunnen myös työssäkäyviä, jotka ovat saaneet asunnon viikossa.
 
vierailija
Pötyä. Tunnen 2 asunnotonta, jotka ovat olleet "asuntojonossa" vuosia. Mitään jonoahan ei oikeasti ole, vaan asunnot annetaan hyväosaisille. Itse olin aikoinaan asunnoton, enkä koskaan saanut kaupungin asuntoa, vaikka hain sitä 3 vuotta. Tunnen myös työssäkäyviä, jotka ovat saaneet asunnon viikossa.
Kaikki asunnottomat eivät tietenkään saa asuntoja, mutta yksikään hyväosainen ei myöskään saa.
 
vierailija
Näihin HEKAn ns parempii osoitteisiin pitäisi asuttaa vain ja ainoastaan maahanmuuttajia.
Samaa mieltä. Väärin että me köyhien alueiden asukkaat ainoastaan saamme nauttia monikulttuurista.
Köyhät suomalaiset eivät saa kaupungin asuntoa. Meille sanottiin suoraan ettei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia vaikka emme saa muualtakaan ja olemme jumissa ylikalliissa asunnossa huonolla alueella.
 
vierailija
Minä olen tällainen keskituloinen kaupungin asunnossa asuva. Sain aikanaan asunnon kun olin työtön ja opiskelija-asunto meni alta. Sen jälkeen olen ollut työttömänä, pienellä palkalla töissä, työttömänä ja nykyään vähän isommalla palkalla töissä. Kämppä on pysynyt koko ajan samana ja pysyy kunnes tähän tulee peruskorjauksen jälkeen vuokrankorotus, mikä oletettavasti tapahtuu kymmenen vuoden sisällä.

Sen jälkeen ei asuminen vuokralla enää kiinnosta koska vuokran ollessa 13 euroa m2 luokkaa, kuten se peruskorjatuissa ja uusissa kaupungin taloissa on, ero yhtiövastikkeisiin kasvaa liian suureksi. Eli kun on mahdollista ottaa asuntolaina ja ostaa oma, se kannattaa tehdä.

Ja toinen juttu on, että ainakin tässä meidän taloyhtiössämme näkyy ja kuuluu vahvasti sellainen huono-osaisuuden läsnäolo, joka ei suoraan sanoen tee tästä talosta markkinavuokran arvoista. Eli tässä on ihan ok asustella halvalla, mutta vain halvalla. Jos vuokra alkaa nousta edes lähelle markkinavuokria, sietäisi asuijamistoksikin tulla vähän enemmän työntekijöitä ja vähän vähemmän narkkareita ja alkoholisteja.
 
Pötyä. Tunnen 2 asunnotonta, jotka ovat olleet "asuntojonossa" vuosia. Mitään jonoahan ei oikeasti ole, vaan asunnot annetaan hyväosaisille. Itse olin aikoinaan asunnoton, enkä koskaan saanut kaupungin asuntoa, vaikka hain sitä 3 vuotta. Tunnen myös työssäkäyviä, jotka ovat saaneet asunnon viikossa.
Tietysti on ihan loogista, että työssäkäyvä tarvitsee sen asunnon kipeämmin kuin työtön. Työtön voi asua jossain muuallakin kuin keskustassa?
 
  • Tykkää
Reactions: .......
vierailija
Minä olen tällainen keskituloinen kaupungin asunnossa asuva. Sain aikanaan asunnon kun olin työtön ja opiskelija-asunto meni alta. Sen jälkeen olen ollut työttömänä, pienellä palkalla töissä, työttömänä ja nykyään vähän isommalla palkalla töissä. Kämppä on pysynyt koko ajan samana ja pysyy kunnes tähän tulee peruskorjauksen jälkeen vuokrankorotus, mikä oletettavasti tapahtuu kymmenen vuoden sisällä.

Sen jälkeen ei asuminen vuokralla enää kiinnosta koska vuokran ollessa 13 euroa m2 luokkaa, kuten se peruskorjatuissa ja uusissa kaupungin taloissa on, ero yhtiövastikkeisiin kasvaa liian suureksi. Eli kun on mahdollista ottaa asuntolaina ja ostaa oma, se kannattaa tehdä.

Ja toinen juttu on, että ainakin tässä meidän taloyhtiössämme näkyy ja kuuluu vahvasti sellainen huono-osaisuuden läsnäolo, joka ei suoraan sanoen tee tästä talosta markkinavuokran arvoista. Eli tässä on ihan ok asustella halvalla, mutta vain halvalla. Jos vuokra alkaa nousta edes lähelle markkinavuokria, sietäisi asuijamistoksikin tulla vähän enemmän työntekijöitä ja vähän vähemmän narkkareita ja alkoholisteja.
Meillä on ihan samaa vaikka vuokramme on järjettömän kallis vakuutusyhtiön omistamassa kerrostalossa helsinkiläisessä lähiössä. Alueelle on viimeisen 10 vuoden ajan muuttanut enimmäkseen maahanmuuttajia jotka eivät osaa kunnioittaa saamaansa asuntoa, jonka me veronmaksajat kustannamme. Ei täällä juurikaan suomalaisia enää asu, ei ole varaa ja kuka haluaa asua Mogadishussa. Me joudumme kun emme saa asuntoa lukuisista hakemuksista huolimatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Meillä on ihan samaa vaikka vuokramme on järjettömän kallis vakuutusyhtiön omistamassa kerrostalossa helsinkiläisessä lähiössä. Alueelle on viimeisen 10 vuoden ajan muuttanut enimmäkseen maahanmuuttajia jotka eivät osaa kunnioittaa saamaansa asuntoa, jonka me veronmaksajat kustannamme. Ei täällä juurikaan suomalaisia enää asu, ei ole varaa ja kuka haluaa asua Mogadishussa. Me joudumme kun emme saa asuntoa lukuisista hakemuksista huolimatta.
Ei se asia siitä helpottuisi, vaikka kaupungin asunnon saisitte. Vuokra tietenkin pienenisi, mikä jeesaisi, mutta asuinympäristö ei paranisi. Itse en lapsia kaupungin vuokramurjussa kasvattaisi. Ainoa vaihtoehto köyhälle on yksinkertaisesti muuttaa kauemmas. Sipoo, Porvoo tai vaikka se Nurmijärvi. Työpaikat vaihtaa niin, että matkustaminen onnistuu järkevästi. Ja joo tiedän, että kaikille ei se duunin vaihtaminen onnistu, mutta monelle voi onnistua. Esim. kaupan kassan ei ole pakko olla keskustassa, vaan voi hakea työtä Jumbosta tai Itiksestä, johon pääsee helpommin vaikka sieltä Sipoosta.
 
No joo, mielestäni noissa pitäisi olla jotkut tulorajat. Eikös ennen ollutkin, ja ne jokunen vuosi sitten poistettiin, vai muistanko väärin?
Eihän siinä mitän järkeä ole, että jonkun hyväpalkkaisen asumista tuoetaan verorahoin.
 
Mitä tulee tuohon ongelmatapausten keskittymiseen, niin sitä estetään vain rakentamalla samalle alueelle sekä omistus- että vuokra-asuntoja. Esim. nuo hyväpalkkaiset, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa eivät useimmat asu niissä pitkään. Siinä vaiheessa kun saa lapsia, tai tulee oman asunnon ostaminen ajankohtaisesti, heittävät hyvästit kämpälle ja todennäköisesti alueelle.
 
Noita asuntoja ei kukaan viitsisi pitää hyvänä jos pitäisi ajatella ettei sinne saa jäädä asumaan kun edistyy urallansa
Jos joku jättää asunnon hoitamatta tai urallaan etenemättä sen tähden, että saa pitää jonkun vuokra-asunnon, niin en usko, että menetys yhteiskunnalle/työnantajille on iso. Ei sellaisia toopeja nyt niin paljoa voi löytyä, ja työnantajat eivät varmasti tuollaisia kaipaa.
 
vierailija
Esim. nuo hyväpalkkaiset, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa eivät useimmat asu niissä pitkään. Siinä vaiheessa kun saa lapsia, tai tulee oman asunnon ostaminen ajankohtaisesti, heittävät hyvästit kämpälle ja todennäköisesti alueelle.
Siitähän tämä juttu sai alkunsa kun jollain oli pari ystävää jotka edelleen saavat asua halvalla. Oliko toinen saanut sen asunnon 30 vuotta sitten
 
Mutta kun tämä yksi tyyppi oli niin tuohtunut kun joutuu veroissa maksamaan ystäviensä vuokran alennukset. Vaikka hyväpalkkaisina ne varmaan maksaa veroja enemmän kuin hän
No ainahan näitä itkijöitä riittää. Kuten sanoin, itse kannatan tulorajoja, mutta kun niitä ei tällä hekellä ole, niin mikään ei estä itkijää itseensä muuttamasta tällaisen vuokra-asuntoon. Ja sitten vaikka ottaa alivuokralaisen ja itse asuu siellä omistusasunnossa, ja näin kerää hyvät voitot taskuunsa (y)
 
vierailija
No joo, mielestäni noissa pitäisi olla jotkut tulorajat. Eikös ennen ollutkin, ja ne jokunen vuosi sitten poistettiin, vai muistanko väärin?
Eihän siinä mitän järkeä ole, että jonkun hyväpalkkaisen asumista tuoetaan verorahoin.
Tulo- ja omaisuusraja on asuntoa hakiessa eikä hyvätuloinen voi sitä saada. Mutta vuokrasuhteen aikana ei tuloja tarkastella uudelleen. Tämä oli tulossa takaisin pari vuotta sitten (joskus ollut käytössä), mutta siitä luovuttiin kun se aiheuttaisi niin älyttömän kannustinloukun ihmisille. Joku siivooja olisi vaikka saamassa ylennyksen aluepäälliköksi, mutta ei voi ottaa sitä vastaan kun kämppä lähtisi alta ja loppujen lopuksi palkankorotuksen jälkeenkin jäisi miinukselle.

Stadin asunnoissa asuvat ok-tuloiset ovat niitä, joilla on vuosien ja vuosikymmenten saatossa elämä kehittynyt niin kuin se ihmisillä usein kehittyy. Eli on tullut palkankorotuksia ja ylennyksiä ja työttömyys on loppunut ja koulusta on valmistuttu ja yritystoiminta on kasvanut jne. Oikein hyvätuloisia tuskin stadilla asuu koska miljoonatuloilla ei enää tyydy lähiöelämään, mutta tavallisia keskiluokkaisia saattaa joukossa olla. Ja se on ihan ok.
 
vierailija
Jos joku jättää asunnon hoitamatta tai urallaan etenemättä sen tähden, että saa pitää jonkun vuokra-asunnon, niin en usko, että menetys yhteiskunnalle/työnantajille on iso. Ei sellaisia toopeja nyt niin paljoa voi löytyä, ja työnantajat eivät varmasti tuollaisia kaipaa.
No mutta onko se sitten lottovoitto, jos se ei ole sen arvoinen, että jonkun ylennyksen jättäisi ottamatta vastaan? Mistä tässä oikein ollaan kateellisia?
 

Yhteistyössä