Helsinki uudistaa työhönottoperiaatteitaan: ”Suomen kielen taidon vaatiminen voi olla syrjintää”

  • Viestiketjun aloittaja niin sitä pitää=)
  • Ensimmäinen viesti
niin sitä pitää=)
Helsinki uudistaa työhönottoperiaatteitaan: ”Suomen kielen taidon vaatiminen voi olla syrjintää”

9.8.2012 16:34
Suomen suurin työnantaja Helsingin kaupunki uudistaa henkilöstöhallinnon periaatteitaan.

Periaatteita on täsmennetty etenkin hakumenettelyyn, hakuaikoihin, hakemusten vastaanottamiseen ja hakijoiden tiedottamiseen liittyen. Lisäksi periaatteisiin lisättiin hakemusten julkisuutta ja arkistointia koskevat linjaukset.

Uudistetut henkilöstöhankinnan periaatteet korostavat Helsingin kaupungilla noudatettavaa yhdenvertaisuusperiaatetta, ja tästä tulee olla maininta jo hakuilmoituksessa.

–?Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti kahdesta ansiokkuudeltaan tasaveroisesta henkilöstä tulee valita aliedustettuun ryhmään kuuluva hakija, sanoo sivistys- ja henkilöstötoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Myös kielitaitovaatimuksiin kiinnitettiin huomioita. Uudistettujen periaatteiden mukaan kielitaitovaatimusten tulee riippua työtehtävien sisällöstä. Välillistä syrjintää on esimerkiksi se, että työtehtävässä edellytetään hyvää suomen tai ruotsin kielen taitoa, vaikka se ei ole välttämätöntä työn tekemisen kannalta.

Kaikki hakuun laitettavat virat ja työsuhteiset tehtävät tulee viedä Helsingin kaupungin sähköiseen rekrytointijärjestelmään www.erekryhelsinki.fi. Hakuaika virkojen osalta on vähintään 14 ja enintään 30 kalenteripäivää. Samaa periaatetta suositellaan myös työsuhteisiin. Hakijoille tulee varata mahdollisuus kysyä tehtävästä hakuaikana, ja rekrytointiprosessin etenemisestä kerrotaan aktiivisesti hakijoille. Uutta on, että jokaisesta hakemuksesta kiitetään.

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee uudistettuja henkilöstöhankinnan periaatteita maanantaina 13. elokuuta. Mikäli kaupunginhallitus hyväksyy esityksen, astuvat uudistetut periaatteet voimaan 1.1 lokakuuta.

Kaupungin palveluksessa oli vuoden 2011 lopussa yhteensä 39?438 henkilöä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26874977:
Saadaanpa helpommin mm. maahanmuuttajat töihin ja täytettyä työpaikat, jotka "eivät kelpaa" kaikille.
Älä ny, ei sellaisia työpaikkoja olekaan.

Tein jokin aika sitten hupaisan havainnon ruotsinlaivojen rantasiivoojista. Yksikään ei ollut suomalainen. Kun minä olin nuori (ja siitähän on aikaa :xmas:) niin meistä monestakymmenestä rantasiivoojasta ehkä yhdellä oli maahanmuuttajataustaa. Mamut on siis vieneet suomalaisilta työt :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26874977:
Ihan ok. Saadaanpa helpommin mm. maahanmuuttajat töihin ja täytettyä työpaikat, jotka "eivät kelpaa" kaikille.
Juu tämä on hyvä asia.

Mutta siinä menee joku yli, kun esim. täällä missä minä asun (n. 30 km venäjän rajalta), olen törmännyt asiakaspalvelijoihin ja jopa LÄÄKÄREIHIN, jotka eivät kunnolla edes puhu suomen kieltä.
 
mielenkiintoista
"Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti kahdesta ansiokkuudeltaan tasaveroisesta henkilöstä tulee valita aliedustettuun ryhmään kuuluva hakija" mitähän tällä aliedustettuun ryhmään kuulumisella tarkoitetaan?? et on vaikka kaksi lääkäri, joista toinen suomalainen ja toinen afrikkalainen ja molemmilla yhtä paljon työkokemusta samalta alalta, valitaan tämä afrikkalainen työhön?
 
-
No ei mun mielestä ole kovinkaan montaa duunia jossa suomessa ei suomenkieltä tarvita. Omassa duunissani jopa siivoojien on välttämätöntä osata suomea, vaikka monessa muussa paikassa ei.
 
"vieras"
Älä ny, ei sellaisia työpaikkoja olekaan.

Tein jokin aika sitten hupaisan havainnon ruotsinlaivojen rantasiivoojista. Yksikään ei ollut suomalainen. Kun minä olin nuori (ja siitähän on aikaa :xmas:) niin meistä monestakymmenestä rantasiivoojasta ehkä yhdellä oli maahanmuuttajataustaa. Mamut on siis vieneet suomalaisilta työt :(
Niin tai sitten tuo laivasiivoojan työ vaan ei kelpaa enää nuorille. Siitä kun mä olin nuori ei ole niin kovin montaa vuotta aikaa, ja kyllä moni mun ystävistä oli mieluummin työtön kuin laivasiivooja, koska se laivasiivoojan homma oli "paskaista, paskasti palkattua ja stressaavaa"...
 
-
"Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti kahdesta ansiokkuudeltaan tasaveroisesta henkilöstä tulee valita aliedustettuun ryhmään kuuluva hakija" mitähän tällä aliedustettuun ryhmään kuulumisella tarkoitetaan?? et on vaikka kaksi lääkäri, joista toinen suomalainen ja toinen afrikkalainen ja molemmilla yhtä paljon työkokemusta samalta alalta, valitaan tämä afrikkalainen työhön?
Kuulostaa mielenkiintoiselle. Eikö tällaisessa tapauksessa siis syrjitä sitten suomalaista? Miksi suomalaiset jäävät automaattisesti kakkoseksi?
Aika jänniä nämä yhdenvertaisuus periaatteet...
 
Juu tämä on hyvä asia.

Mutta siinä menee joku yli, kun esim. täällä missä minä asun (n. 30 km venäjän rajalta), olen törmännyt asiakaspalvelijoihin ja jopa LÄÄKÄREIHIN, jotka eivät kunnolla edes puhu suomen kieltä.
Onko parempi kielipuolilääkäri vai ei lääkäriä lainkaan? Pointtihan on juurikin se, että syrjäseutujen lääkäripaikat ei suomalaislääkäreille kelpaa. Lekureille sentään säilynee tietty kielivaatimus.

(Meillä Helsingissäkin päivystyksessä on usein lääkäreitä, joiden kanssa voi olla haastavaa keskustella, mutta sitten voi vaan selittää uudestaan ja kysyä uudestaan ja selittää ja kysyä ja...)
 
"vieras"
Ei mua haittaa jos mamu työntekijä ei osaa sanaakaan suomea niin kauan, kun tämä työntekijä tekee sitten työtä jossa suomenkieltä ei tarvita (ja mikähän sellainen työ on?).
Sitten pitää tietysti olla myös joku joka osaa tulkata ko. työntekijälle työtehtävät, säännöt, lakijutut, veroasiat jne jne jne....Hankalaksi menee.
Käytännössähän tuo on mahdotonta, ainakin jos työntekijä ei puhu englantiakaan/puhuu huonoa englantia. Miten työhaastattelu hoidetaan? Miten työntekijä ilmoittaa esim. sairastumisestaan tai ongelmista? Miten työnantaja neuvoo työntekijää?
 
[QUOTE="vieras";26875058]Lääkäriliiton mielestä on ihan ok vaikka potilaita kuolee jonoihin, kunhan vain koulutuspaikkojen vähyydellä saadaan pidettyä lääkäreiden palkat mahdollisimman korkealla.[/QUOTE]

Näinhän se on. Sitten on pakko "tuoda" (eli ottaa) lääkäreitä muualta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875050:
Onko parempi kielipuolilääkäri vai ei lääkäriä lainkaan? Pointtihan on juurikin se, että syrjäseutujen lääkäripaikat ei suomalaislääkäreille kelpaa. Lekureille sentään säilynee tietty kielivaatimus.

(Meillä Helsingissäkin päivystyksessä on usein lääkäreitä, joiden kanssa voi olla haastavaa keskustella, mutta sitten voi vaan selittää uudestaan ja kysyä uudestaan ja selittää ja kysyä ja...)
Tilapäisillä lääkäreillä ei ole samaa kielitaitovaatimusta kuin mitä vakituisiin virkoihin vaaditaan.

Lääkäripulan pointti on se, miksi lääkäreitä koulutetaan liian vähän.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875050:
Onko parempi kielipuolilääkäri vai ei lääkäriä lainkaan? Pointtihan on juurikin se, että syrjäseutujen lääkäripaikat ei suomalaislääkäreille kelpaa. Lekureille sentään säilynee tietty kielivaatimus.

(Meillä Helsingissäkin päivystyksessä on usein lääkäreitä, joiden kanssa voi olla haastavaa keskustella, mutta sitten voi vaan selittää uudestaan ja kysyä uudestaan ja selittää ja kysyä ja...)
No niin voi, mutta silloin kun on oikeasti sairas ja tuskissaan ja huolestunut niin tulee kyllä äärimmäisen turvaton olo siitä että edes lääkäri ei kunnolla ymmärrä mitä hänelle puhut, ja itse et ymmärrä lääkärin puheesta, etkä siten tiedä oletko tullut oikein ymmärretyksi ja ymmärsitkö nyt oikein mitä lääkäri sanoi.....
 
[QUOTE="vieras";26875060]Ei mua haittaa jos mamu työntekijä ei osaa sanaakaan suomea niin kauan, kun tämä työntekijä tekee sitten työtä jossa suomenkieltä ei tarvita (ja mikähän sellainen työ on?).
Sitten pitää tietysti olla myös joku joka osaa tulkata ko. työntekijälle työtehtävät, säännöt, lakijutut, veroasiat jne jne jne....Hankalaksi menee.
Käytännössähän tuo on mahdotonta, ainakin jos työntekijä ei puhu englantiakaan/puhuu huonoa englantia. Miten työhaastattelu hoidetaan? Miten työntekijä ilmoittaa esim. sairastumisestaan tai ongelmista? Miten työnantaja neuvoo työntekijää?[/QUOTE]

"Välillistä syrjintää on esimerkiksi se, että työtehtävässä edellytetään hyvää suomen tai ruotsin kielen taitoa, vaikka se ei ole välttämätöntä työn tekemisen kannalta."

Kyllähän moni osaa suomea välttävästi ja englantiahan osaa iso osa mamuista melkein kuten suomalaisistakin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26874977:
"Välillistä syrjintää on esimerkiksi se, että työtehtävässä edellytetään hyvää suomen tai ruotsin kielen taitoa, vaikka se ei ole välttämätöntä työn tekemisen kannalta."

Ihan ok. Saadaanpa helpommin mm. maahanmuuttajat töihin ja täytettyä työpaikat, jotka "eivät kelpaa" kaikille.
Kerrotko miten sä ohjeistat työntekijää minkä kanssa sulla ei ole yhteistä kieltä?
 
[QUOTE="vieras";26875078]No niin voi, mutta silloin kun on oikeasti sairas ja tuskissaan ja huolestunut niin tulee kyllä äärimmäisen turvaton olo siitä että edes lääkäri ei kunnolla ymmärrä mitä hänelle puhut, ja itse et ymmärrä lääkärin puheesta, etkä siten tiedä oletko tullut oikein ymmärretyksi ja ymmärsitkö nyt oikein mitä lääkäri sanoi.....[/QUOTE]

Kai ymmärrät, että vika ja syy ei ole siinä mamulääkärissä. Vaan siinä, että suomalaisia lääkäreitä ei kiinnosta ne virat, joissa mamulääkärit suostuvat olemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875050:
Onko parempi kielipuolilääkäri vai ei lääkäriä lainkaan? Pointtihan on juurikin se, että syrjäseutujen lääkäripaikat ei suomalaislääkäreille kelpaa. Lekureille sentään säilynee tietty kielivaatimus.

(Meillä Helsingissäkin päivystyksessä on usein lääkäreitä, joiden kanssa voi olla haastavaa keskustella, mutta sitten voi vaan selittää uudestaan ja kysyä uudestaan ja selittää ja kysyä ja...)
Ai onko Lappeenranta nykyään syrjäseutua?

Minä muistan kerran kun menin polvilumpion sijoiltaanmenon vuoksi päivystävälle, koska en kyennyt seisomaan jalan päällä ja olin tuolloin tehdastyössä josta suurin osa oli seisomatyötä (siis olihan lumpio jo tuolloin paikallaan). No, tämä nainen huonolla suomella sitten sanoi, että minä vain kuvittelen että polveen sattuu. Että se kipu on traumaperäistä. Sanoin että rouva hyvä, kun sitä polvea aivan oikeasti koskee, ja se että sitä muljuttelee ei asiaa ainakaan paranna. Kyllä hän sitten lopulta kun hammasta purren siinä aikani sanoin, etten sillä jalalla kykene kävelemään, tajusi etten ole työkykyinen sillä hetkellä.


Toinen hyvä oli kun olin ihotautilääkärillä, tämän henkilön kanssa ei ollut muuta ongelmaa (hän osasi työnsä todella hyvin), kuin se etten oikeasti tajunnut puoliakaan mitä puhuimme. Kysyin kyllä aina jos jotain tärkeämpää meinasi jäädä pimentoon kuten vaikka hoito-ohjeet tms.
Käynnin päätteeksi nainen sitten sanoi, että hän on lomalla loppuviikon, mutta puhelinpäivystys toimii. Maanantaina hän on taas olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875080:
"Välillistä syrjintää on esimerkiksi se, että työtehtävässä edellytetään hyvää suomen tai ruotsin kielen taitoa, vaikka se ei ole välttämätöntä työn tekemisen kannalta."

Kyllähän moni osaa suomea välttävästi ja englantiahan osaa iso osa mamuista melkein kuten suomalaisistakin.
Niin mutta jos osaa suomea välttävästi, ei todellakaan välttämättä riitä siihen että ymmärtäisi työasioita....Englanti auttaa työnantajan ja työntekijän väliseen kmmunikointiin, mutta jos työntekijällä on vähänkin asiakkaiden kansa tekemisissä olemista työssään, niin silloin pitäisi kyllä puhua ymmärrettävää suomea.
 
"vieras"
Kyllä täällä kehä kolmosen ulkopuolella kelpaa nuorille ja vähän vanhemmillekkin työ kuin työ, silti työttömyyttä on erittäin paljon.

Että eipä yleistetä sitä, että maahanmuuttajia tarvitaan tekemään ne työt, mitkä ei suomalaisille kelpaa. Siellä pääkaupunkiseudullakin varmasti riittäisi ihan työttömiä suomalaisiaki siivoushommiin ja muihin matalapalkkaisiin töihin, kunhan palkkoja ja työoloja parannettaisiin, mutta ei, nekin rahat millä voitaisiin työllistää suomalaisia ihmisiä ja näin edesauttaa koko valtion taloutta pusketaan ulkomaille.
 

Yhteistyössä