HIENOA Turku, Turussa puhkesi vaippasota

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
tgfh
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Voi jestas! :headwall: Mä olisin niin vihanen jos mun pitäis likalle laittaa kertikset hoitoon.Onneks ei ole vielä ajankohtaista pariin vuoteen ja täällä saa käyttää kestoja hoidossa.
Miksi?
Ai miksi olisin vihanen?Mä en todellakaan halua laittaa lapselleni muovia päälle koko päiväksi.En itsekään laittais mitään alwaysia,kestositeet on huomattavasti mukavempia.
YÖK!!
 
++
ihan asiasta.mun mielestä ei kuulu tollanen hömppä päiväkotiin.paskavaipat roikkuu naulakoissa ja entäs sit jos vanhemmat ei muistakkaa viedä...huooh..kerttikset kunniaan vaan.ihan samallalailla ku jotkut ei hyväksy housuvaippojakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Ihan oikein. Täysin perusteltu hygienianäkökanta tässä. Haluaisitko itse pitää lastasi hoidossa kymmenisen tuntia päivässä paskanhajun keskellä? Kestovaippailijat jääkööt kotiäideiksi ja hoitakoot lapsensa itse. Ekologisuus näkökantaa ei näissä kohdin voida ottaa huomioon.
Ne kertikset haisee kuule paljon pahemmalle kuin kestot :x
 
mitäs...
.... jos ei kertisvaipoja päiväkotiin vie? Mä nimittäin en veis. Meillä käytetää kestoja sellaisista syistä että kaupunki puuttuu pahasti mun oikeuksiin jos sen yrittää kieltää. Ajat ja tavat muuttuu. Ehkäpä päiväkotien (tai niiden päättäjien) pitäisi tällasen typeryyden sijaan miettiä, että miten säilytys ym asiat ratkastaan. Ostavat vaikka koukkuja Ikeasta vessan seinälle, niin korkeelle ettei lapset yllä ja ripustavat vaippapussit sinne. Saavat vielä askarrellapaskarrella jokaisen lapsen pussinaulakolle nimilapunkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Ihan oikein. Täysin perusteltu hygienianäkökanta tässä. Haluaisitko itse pitää lastasi hoidossa kymmenisen tuntia päivässä paskanhajun keskellä? Kestovaippailijat jääkööt kotiäideiksi ja hoitakoot lapsensa itse. Ekologisuus näkökantaa ei näissä kohdin voida ottaa huomioon.
Entäs ennen kun kertsit alkoi yleistymään, oliko päivähoito kiellettyä lapsilta jotka eivät olleet kuivia?
Mä pysyn mielelläni kotiäitinä ja kestotan lapseni kotona, jos kertakäyttöisten vaippalioden äidit ovat yhtä tietämättömiä mitä sinä.
Meillä muksulla on ollut poikkeuksellisesti kertsit käytössä 2 päivää. Ja vessassa haisee ehta paska. Kestoillessa meillä ei kakka haise.
Hygieeniasyistä päivähoito täytyisi lopettaa kokonaan. Sillä päiväkodeissahan ne pöpöt jyllää ja täit, kihomadot ja taudit leviää.
 
Mä en nyt enää jaksa vatvoa kun olen jo koko päivän selitellyt tätä samaa. Mutta näistä ketjusita löytyy se mitä mulla ja monella muulla kestoilijalla on sanottavana. Ja kertisvaippailijoiden argumentit on kylläkin loppuneet kesken. Mutta pliis älkää vastailko ketjun keskellä oleviin viesteihin, koska niihin on todennäköisesti joku jo vastannut myöhemmin, joten lukekaa ensin kaikki loppuun ennen kuin alatte niitä samoja asioita nakkelemaan. Ollaan jo vastattu kaikkiin teidän argumentteihinne. Tai no, jos OIKEASTI löydätte jotakin UUTTA sanottavaa, niin sitten mä kuuntelen mielelläni, en minäkään ihan mahdoton ole vaikka siltä aluksi voi vaikuttaakin. Hyviä UUSIA perusteluja luen mielelläni :saint:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1193095

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1193114
 
sair.hoit.
On selvääkin selvempää että hygieniasyyt puoltavat kertakäyttövaippoja- eikä niitäkään missään tapauksessa saa säilyttää avoimissa roskiksissa.Tässä ei ole kyse mistään fanaattisesta uskosta jommankumman vaippatyypin paremmuuteen vaan kyse on silkasta hygieniasta.Sama hoitaja joutuu pesemään useita kakkapyllyjä ja hänen työskentelyssään tulisi välttää niin paljon kuin mahdollista suoraa kosketusta ulosteisiin.Kertakäyttövaipat voi heittää suoraan roskikseen,kestot joudutaan huuhtelemaan ja samalla ulostetta leviää väkisinkin pinnoille,joita ei joka välissä pestä.Ongelma tästä tulee varsinkin epidemia-aikoina.Lisäksi henkilökunta joutuu taatusti lipsumaan kiireessä aseptisesta työjärjestyksestä (josta tämän palstan kirjoittajista suurin osa ei kommenteista päätellen ymmärrä yhtään mitään).Ei se haju ole suurin ongelma vaan ulosteessa olevat mikrobit,mahdolliset taudinaiheuttajat.Eikä sen tarvii olla näkyvä kakkakokkare jossain- vähempikin riittää!Mm.rotavirus saattaa elää päiviä pinnoilla,myös niiden säilytyspussukoiden joita likaisin käsin suljetaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit.:
On selvääkin selvempää että hygieniasyyt puoltavat kertakäyttövaippoja- eikä niitäkään missään tapauksessa saa säilyttää avoimissa roskiksissa.Tässä ei ole kyse mistään fanaattisesta uskosta jommankumman vaippatyypin paremmuuteen vaan kyse on silkasta hygieniasta.Sama hoitaja joutuu pesemään useita kakkapyllyjä ja hänen työskentelyssään tulisi välttää niin paljon kuin mahdollista suoraa kosketusta ulosteisiin.
Minä ymmärrän kyllä osittain tämän hygienianäkökulman (kuten jo tuolla toisessa ketjussa kerroin). MUTTA kestovaippojen kanssa ei joudu suoraan kosketukseen ulosteen kanssa jollei ole todella kömpelö käsistään. Mutta siinä tapauksessa joutuu todennäköisesti myös kertisten kanssa kosketuksiin ulosteen kanssa. Joku jo kertoikin että on täysin mahdollista suihkuttaa kakkavaippa vessanpyttyyn niin että pitää koko ajankiinni vaipan kuivasta ja puhtaasta ulkokuoresta. En minäkään siihen ulosteeseen, tai edes sen lähelle koske kun huuhtelen kakan käsisuihkulla pyttyyn. Sen jälkeen vaipasta otetaan kiinni niin ettei edellenkkän koske tuohon nyt entistä märempää osaan, avataan toisella kädellä pussi, ja laitetaan vaippa pussiin. Sen jälkeen pestään kädet (aivan kuten pestäisiin joka tapauksessa koska on pesty lapsen pylly). No, jos nyt sanotaan että kädet tuossa välissä olivat saastuneet, niin aivan samalla tavalla ne olisivat olleet sitä pelkän pyllypesun jälkeen. Kai jokainen hoitaja tietää ettei hanaa saa avata tai sulkea likaisella kädellä? Tai jos ajatellaan että pussiin olisikin pinnalle tullut jotakin. Seuraavan kerran kun hoitaja siihen koskee (ja se roikkuu siis seinällä niin etteivät lapset siihen mitenkään ylety) hänen kätensä on joka tapauksessa taas "saastunut" jo ennen pussiin koskemista, joten hän ei siis saa pussista mitään uutta bakteeria, ja taas hän pesee kädet kuten olisi joka tapauksessa tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit.:
Kertakäyttövaipat voi heittää suoraan roskikseen,kestot joudutaan huuhtelemaan ja samalla ulostetta leviää väkisinkin pinnoille,joita ei joka välissä pestä. Ongelma tästä tulee varsinkin epidemia-aikoina.
Useat jo kirjoittivat, että heidän päiväkodissaan ei huuhdella ulosteisia vaippoja, vaan jos on isompaa mikä irtoaa itsestään se pudotetaan pönttöön, ja sitten vaippa laitetaan pussiin. Missään vaiheessa ei siis kosketa muualle kuin vaipan ulkopintaan, aivan kuten kertisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit.:
Lisäksi henkilökunta joutuu taatusti lipsumaan kiireessä aseptisesta työjärjestyksestä (josta tämän palstan kirjoittajista suurin osa ei kommenteista päätellen ymmärrä yhtään mitään).
Jos henkilökunnalla on liian kiire, eli heitä on liian vähän, ei siitä voi meitä vanhempia syyttää. Kyllä se vika on silloin jossakin muualla kuin että kestovaippaileva lapsi vie muutaman minuutin päivässä enemmän aikaa (jos sitäkään). Minusta vanhempien hyvillä neuvoilla ja asiaa hieman harjoittelemalla on erittäin helppo touteuttaa non touchia.

Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit.:
Ei se haju ole suurin ongelma vaan ulosteessa olevat mikrobit,mahdolliset taudinaiheuttajat.Eikä sen tarvii olla näkyvä kakkakokkare jossain- vähempikin riittää!Mm.rotavirus saattaa elää päiviä pinnoilla,myös niiden säilytyspussukoiden joita likaisin käsin suljetaan!
Mutta seuraavan kerran kun niihin likaisiin pussukoihin kosketaan (jos nyt ylipäätään ovat likasia, kuten tuossa yllä selitin) niin kädethän ovat ihan yhtä likaisia sillä kerralla. Ja vanhempien velvollisuus on yhtä lailla pestä nämä pussit joka päivä. Se jos joku ei sitä tee, on samanlaista typeryyttä kuin että sairaita lapsia tuodaan hoitoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, tavallaan ymmärrän, tavallaan en. Meillä ainakin käytössä huomasi että kestoja piti vaihtaa useammin kuin kertakäyttöisiä. Haju on kummassakin sama, kyllä molemmat haisee omalta osaltaan, kenenkä paska tai pissa hajutonta olis. Et jos 8h on lapsi hoidossa ja vaippoja menee 5 sinä aikana, sitä ei kukaan voi väittää että kesto olis pienempi koollisesti päiväkoti-ikäisellä kuin kerttis, aika pusseja siellä naulakossa roikkuu kun jokaisella 30 olis vaippapussit ja niissä olis esim. 5 vaippaa per pussi. Kuvitelkaa sitä likaisten vaippojen määrää eteises tuolla laskutavalla, yhteensä 150likaista vaippaa odottamas pesijäänsä :eek: Ja ihan samalla tavalla toki ne kerttiksetkin haisee, ei siinä mitään mut ei ne varmaan odota siinä eteises hakijaansa kuitenkaan? Ihan satavarmana 150vaipasta lähtee aika kaasut, mä meinasin pyörtyä tytön päivän kestovaippojen kanssa saati että niitä olis 150kpl :x Mutta tässä on puolensa kummassakin.
Mieti niitä 15 vaippaa kaatopaikalla, maatuu n. 100 vuodessa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Ihan oikein. Täysin perusteltu hygienianäkökanta tässä. Haluaisitko itse pitää lastasi hoidossa kymmenisen tuntia päivässä paskanhajun keskellä? Kestovaippailijat jääkööt kotiäideiksi ja hoitakoot lapsensa itse. Ekologisuus näkökantaa ei näissä kohdin voida ottaa huomioon.
mä olen sama mieltä B)
No, olettekos kokeilleet, kumpi haisee enemmän: asiallisesti käsitelty kestovaippapussi vaiko kertsiroskis? Meillä on kokemusta molemmista ja voin kertoa, että kyllä se kertsiroskis tämän skaban voittaa mennen tullen. Siellä kun pjaska muhii muovien ja kemikaalien seassa, niin siitähän vasta hajuja tulee. :x

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, tavallaan ymmärrän, tavallaan en. Meillä ainakin käytössä huomasi että kestoja piti vaihtaa useammin kuin kertakäyttöisiä. Haju on kummassakin sama, kyllä molemmat haisee omalta osaltaan, kenenkä paska tai pissa hajutonta olis. Et jos 8h on lapsi hoidossa ja vaippoja menee 5 sinä aikana, sitä ei kukaan voi väittää että kesto olis pienempi koollisesti päiväkoti-ikäisellä kuin kerttis, aika pusseja siellä naulakossa roikkuu kun jokaisella 30 olis vaippapussit ja niissä olis esim. 5 vaippaa per pussi. Kuvitelkaa sitä likaisten vaippojen määrää eteises tuolla laskutavalla, yhteensä 150likaista vaippaa odottamas pesijäänsä :eek: Ja ihan samalla tavalla toki ne kerttiksetkin haisee, ei siinä mitään mut ei ne varmaan odota siinä eteises hakijaansa kuitenkaan? Ihan satavarmana 150vaipasta lähtee aika kaasut, mä meinasin pyörtyä tytön päivän kestovaippojen kanssa saati että niitä olis 150kpl :x Mutta tässä on puolensa kummassakin.
Mieti niitä 15 vaippaa kaatopaikalla, maatuu n. 100 vuodessa!
Turussa ne vaipat eivät päädy kaatopaikalle vaan täällä on jätteenpolttolaitos. Niistä tulee kaupunkiin kaukolämpöä. =)



 
vieras
Monet taudit leviävät eritteiden ja mm. ulostekontaktin kautta. On selvääkin selvempää, että kestovaippoja käsitellessä hygieniataso kärsii. Ekologisen jalanjäjen kasvamisen uhallakin pitäisin sitä tässä tapauksessa pienempänä pahana kuin hoidossa olevien pienten terveyttä.
t. infektiokierteessä olleen entisen päiväkotilaisen äiti
 
mitenköhä meillä ois ku pojalla ei voi käyttää kertiksiä kun ne aiheuttaa sen että persiistä lähtee nahkat, maksasko kaupunki meille hoitajan kotiin vaiko jatkuvan lääkitysken ja jonku joka vavlvos pojan kans yöt???? |O
eipäs riitä sanat kertomaan mitä mieltä asiasta olen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, tavallaan ymmärrän, tavallaan en. Meillä ainakin käytössä huomasi että kestoja piti vaihtaa useammin kuin kertakäyttöisiä. Haju on kummassakin sama, kyllä molemmat haisee omalta osaltaan, kenenkä paska tai pissa hajutonta olis. Et jos 8h on lapsi hoidossa ja vaippoja menee 5 sinä aikana, sitä ei kukaan voi väittää että kesto olis pienempi koollisesti päiväkoti-ikäisellä kuin kerttis, aika pusseja siellä naulakossa roikkuu kun jokaisella 30 olis vaippapussit ja niissä olis esim. 5 vaippaa per pussi. Kuvitelkaa sitä likaisten vaippojen määrää eteises tuolla laskutavalla, yhteensä 150likaista vaippaa odottamas pesijäänsä :eek: Ja ihan samalla tavalla toki ne kerttiksetkin haisee, ei siinä mitään mut ei ne varmaan odota siinä eteises hakijaansa kuitenkaan? Ihan satavarmana 150vaipasta lähtee aika kaasut, mä meinasin pyörtyä tytön päivän kestovaippojen kanssa saati että niitä olis 150kpl :x Mutta tässä on puolensa kummassakin.
Mutta onko jossain päiväkodissa 30 lapsen ryhmiä, meillä on ainakin pienten puolella (alle 3v 12 lasta ryhmässä) joten jos siellä menee noin 5 per lapsi se on 60 vaippaa, taas isompien puolella ei niitä vaippapöksyjä varmaan montaa oo ->3-6 vuotiaiden ryhmässä :)

JA vielä KAIKKI eivät kestoile jos nyt lasketaan että joka kolmas lapsi kestoilee niin vaippoja tulee päivässä enää 15 kpl:ta
Meidän päiväkodissa on 5 pienten ryhmää (joissa jokaisessa 12 lasta)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monet taudit leviävät eritteiden ja mm. ulostekontaktin kautta. On selvääkin selvempää, että kestovaippoja käsitellessä hygieniataso kärsii. Ekologisen jalanjäjen kasvamisen uhallakin pitäisin sitä tässä tapauksessa pienempänä pahana kuin hoidossa olevien pienten terveyttä.
t. infektiokierteessä olleen entisen päiväkotilaisen äiti
mä en tätä väitettä vieläkää ymmärrä, ei oo tarvinnu kertaakaan pasata käsiään kestojen kanssa, toisin ku kertisten jotka päätti yleensä vuotaa jostain kohtaa..
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oikeesti ihmisten pitäis ajatella ekologisemmin, kohta ollaan kurkkuamyöden yhdessä paskassa.
No näinpä! Siks en vaan ymmärrä että mennään tässäkin asiassa takapakkia. Ja että joidenkin mielestä on hyvä että kestot kielletään. Aika pientä on paskanhaju (jota tuskin edes todellisuudessa ole) siihen verrattuna miten me ollaan ympäristöämme tuhoamassa. Kestoilu on kuitenkin yksi tekijä luontoa säästämässä. Paljon enemmänkin tietty pitää tehdä vaikka ei yhtään (joitakin) huvittais...

 

Yhteistyössä