Hiljaiseksi

Tyttömme välillä herää yöllä ja huutaa täysillä kun joko on nenässä räkää mitä pyyhkiin noin 50 kertaa tai sitten tulee kyyneliä silmistä mitä täytyy pyyhkiä paperiin kun ei halua kastella käsiä tai tyynyä. sitten kun tarpeeksi kauan huutaa niin tulee kuolaa suusta mitä pitää pyyhkiä paperiin. huutaa täyttä kurkkua yöllä jotain aivan turhia aioita, jos ei mitään tollaista niin sitten jotain ettei halua kaveria huomenna kylään tai jotakin. ei auta vaikka yritän puhua rauhoittavasti. Pelkään että herättää vauvan viereisestä huoneesta, eikä sitä turhaa huutoa jaksa aina itsekään yöllä. onko teistä ihan kamala juttu kun laitan käden suun eteen välillä ja sanon etten ota pois ennen kun on hiljaa? hiljenee nopeiten tälläin. oon joskus hermostunut ja ottanut hiuksista kiinni kun vaan huutaa. en haluaisi niin tehdä ja en viitsisi yöllä yksin kämpän toiseen päähän pimeeseen sitä kiikuttaa mutta en halua että herättää koko talon.olen siis ekaksi aina sanonut että nyt pitää olla hiljaa on yö ja muut nukkuvat, mutta ei auta ja huutaa vaan niinpä laitan käden siihen suulle ja sanon että nyt hiljaa ja otan käden pois kun olet hiljaa. onko jollain vielä parempia neuvoja?
 
Minkä ikäinen tyttö teillä on? Meillä on ollut samanlaisia ongelmia 5 vuotiaan tytön kanssa, huutaminen alkoi kyllä jo n. 4 vuotiaana. Tyttö on luonteeltaan todella vilkas ja energinen. Ollaan keksitty ratkaisuksi hyvä rauhoittuminen ilalla. Mitään lastenohjelmia ei voi antaa katsoa seitsämän jälkeen, tietokonetta ei saa pelata ja muutenkin leikit pitää olla todella rauhallisia muuten yöllä ollaan raivokohtauksen partaalla. Olen huomannut myös sen et jos itse hermostuu niin tilanne vain pahenee entisestään vaikka myönnän et se ei ole aina niin helppoa.
 
Riippuen lapsen luonteesta voi olla useakin asia syynä. Ihan voi olla huomion hakemistakin ja hyppyyttäähän on kivaa niin kauan kun vanhemmat tekee kuinka käsketään. Mutta pelkääkö lapsi oikeesti siellä yksin ollessaan jotain? Meillä on ainakin ollut kausia (varsinkin kun vauva tuli taloon) että piti nukkua vieressä. Ja hyvä mielestäni oiskin aluksi uuden sisaruksen tullessa taloon ottaa se lapsi viereen. Siitä sitten asteittain siirtyy takaisin sinne omaan huoneeseen, eli vaikka niin että isä menee patjalla nukkumaan sinne aluksi. Ja kehumista vaan paljon ja kannustamista, että onpa reipas tyttö kun ihan omassa huoneessa nukkuu niin kuin 4- vuotiaiden kuuluukin tehdä. Ja ei liikaa huomiota näille yöpompottamisille. Onhan se selviökin, että uuden sisaruksen tuleminen on mieltä mullistava juttu ja tyttö voi tuntea monenlaisia tunteita. Tuntuu varmaan pahalta herätä yöllä ja tietää, että äiti ja isi on siellä vauvan kanssa ja minä joudun täällä ihan yksin olemaan. Mielikuvituskin voi lähteä laukkaamaan. Tosiaan kannattaa välttää liikoja telkkaria tms. mitkä voi aiheuttaa yölevottomuutta, tän ikäisellä on usein turhan vilkas mielikuvitus. meillä herää isi tarkistamaan ettei siellä ulkona ole mitään mörköjä ja tuuli vain pitää ääntä jne. Nykyään siis jo nukkuu omassa huoneessaan kun sisarus täyttänyt 1v. Joskus unia nähdessään kömpii viereen
 
tyttö 3 ja puoli vuotta.ei pelosta ole kyse. iltaisin ennen nukkumaan menoa voi pelätä jotain mutta hoidamme aina asian kuntoon..yö huutoja taisi olla jo ennen kun vauva syntyi ettei ole mustasukkasuuttakaan. lastenohjelmia ei enää illalla katsota ja tietokoneella ei osaa vielä käydä. en tiedä mistä johtuu?en viitsi opettaa meidän sänkyyn kun sitten en saa itse nukutuksi lainkaan. vauvakin nukkuu vallan omassa sängyssä. vauvan tarkoitus mennä samaan huoneeseen nukkumaan kun imetys loppuu, mutta mitä siitäkin sitten tulee jos toinen huutaa vieressä ja herättää toisen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2005 klo 16:14 Moilanen kirjoitti:
Riippuen lapsen luonteesta voi olla useakin asia syynä. Ihan voi olla huomion hakemistakin ja hyppyyttäähän on kivaa niin kauan kun vanhemmat tekee kuinka käsketään. Mutta pelkääkö lapsi oikeesti siellä yksin ollessaan jotain? Meillä on ainakin ollut kausia (varsinkin kun vauva tuli taloon) että piti nukkua vieressä. Ja hyvä mielestäni oiskin aluksi uuden sisaruksen tullessa taloon ottaa se lapsi viereen. Siitä sitten asteittain siirtyy takaisin sinne omaan huoneeseen, eli vaikka niin että isä menee patjalla nukkumaan sinne aluksi. Ja kehumista vaan paljon ja kannustamista, että onpa reipas tyttö kun ihan omassa huoneessa nukkuu niin kuin 4- vuotiaiden kuuluukin tehdä. Ja ei liikaa huomiota näille yöpompottamisille. Onhan se selviökin, että uuden sisaruksen tuleminen on mieltä mullistava juttu ja tyttö voi tuntea monenlaisia tunteita. Tuntuu varmaan pahalta herätä yöllä ja tietää, että äiti ja isi on siellä vauvan kanssa ja minä joudun täällä ihan yksin olemaan. Mielikuvituskin voi lähteä laukkaamaan. Tosiaan kannattaa välttää liikoja telkkaria tms. mitkä voi aiheuttaa yölevottomuutta, tän ikäisellä on usein turhan vilkas mielikuvitus. meillä herää isi tarkistamaan ettei siellä ulkona ole mitään mörköjä ja tuuli vain pitää ääntä jne. Nykyään siis jo nukkuu omassa huoneessaan kun sisarus täyttänyt 1v. Joskus unia nähdessään kömpii viereen
Luinkin liian hätäisesti, eli ilmeisesti lapsi on vieressänne? Kuulostaa siltä, että ihan hyppyyttää. Aika usein tyttöjen kanssa ollaan hellävaraisempia ja he kyllä sitten osaavat vedellä oikeista naruista. Poikia kun meillä vain on, niin meillä lähtis toiseen huoneeseen saman tien jos raivarit tulee keskellä yötä ja siellä rauhotuttais sylihoidolla. mä oon tästä keskustellut tyttöjen äitien kanssa ja just siitä, että tytöille annetaan ehkä enemmän mahollisuuksia siihen hyppyyttämiseen. Väsynyt ja sekaisin oleva lapsi ei kuuntele, vaikka kuinka yrittäis selittää mikä on järkevää. ja sillä tavoin selittelemällä saa vain huomiota. Voithan sä hälle antaa paperin yöksi, mutta kyllä 4v. jo itse osaa pyyhkiä jos tarve on. Ei siihen äidin huomiota tarvita. Ja helposti se menee siihen, ettei mikään oo hyvä koska oikeesti ei ole kyse siitä että nenä pitää pyyhkiä tai vettä saatava tai peitto huonosti. Mä en oo koskaan tämmösiä toiveita yöllä ruvennu passailemaan pojilla. Isi on kattonut möröt läpi yksin kun huoneessaan nukkuu ja vesilasi on aina valmiina. Eli selkeeksi vaan teet, että sä et palvele yöllä isoja tyttöjä (mustiskin voi olla jos imetät öisin sisarusta) ja että on hienoa kun osaa olla jo niin reipas. Ja mörköjä meille tulee jos on joku uusi asia elämässä tai muuten levoton ollut päivä
 
twiik

Meillä auttoi pojan yömekastukseen Furmanin Muksuoppi-tyylinen palkitseminen, eli vajaa 4v poika alkoi opetella "taitavaa nukkumista" unilelunsa kanssa. Pojalla oli tarravihko, jokaisesta nopeasta rauhoittumisesta yöllä sai valita tähti- tai sydäntarran, jokaisesta nukutusta yöstä tai "itse pärjätystä heräämisestä" (vanhempia herättämättä, unilelu auttoi ja lohdutti tarvittaessa) sai dinosaurustarran. Palkinnoksi taidon oppimisesta asetettiin äidin vanhat korvalappustereot ja pino kasetteja, niiden saamisen toivossa loppui öinen huutelu ja juoksutus nopeasti. Ei välttämättä toimi kaikkiin lapsiin, mutta kannattaa ehkä kokeilla! Kirjastossa on kirjoja tuosta aiheesta jos kiinnostaa..
 
jooo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 11:19 twiik kirjoitti:
Meillä auttoi pojan yömekastukseen Furmanin Muksuoppi-tyylinen palkitseminen, eli vajaa 4v poika alkoi opetella "taitavaa nukkumista" unilelunsa kanssa. Pojalla oli tarravihko, jokaisesta nopeasta rauhoittumisesta yöllä sai valita tähti- tai sydäntarran, jokaisesta nukutusta yöstä tai "itse pärjätystä heräämisestä" (vanhempia herättämättä, unilelu auttoi ja lohdutti tarvittaessa) sai dinosaurustarran. Palkinnoksi taidon oppimisesta asetettiin äidin vanhat korvalappustereot ja pino kasetteja, niiden saamisen toivossa loppui öinen huutelu ja juoksutus nopeasti. Ei välttämättä toimi kaikkiin lapsiin, mutta kannattaa ehkä kokeilla! Kirjastossa on kirjoja tuosta aiheesta jos kiinnostaa..
Voi kun ootte kärsivällisiä...
Meillä lähinnä karjaisen, että suut suppuun ja unta kalloon :ashamed:
Muuten se toimii...
 
jos menisin sinne vain huutamaan niin tyttö sekois täysin. ei nuku samassa huoneessa, mutta huoneet ovat toisissaan kiinni. hänen huoneeestaan on ovi meiän huoneeseen. en kyllä ala siirtämään hänen sänkyään meidän huoneeseen, sitten vasta ei nukukkaan tai meidän pitää näytellä nukkuvaa. on ollut huono nukkumaan koko ikänsä. nyt nukahtaa jo aika hyvin iltasadun jälkeen.Viime yöllä meni ihan hienosti kun tyttö heräsi ja itki ja tulin sitten huoneeseen ja kysyin mikä huonosti , sanoi että haluaa jutella mun kanssa.sanoin ettei yöllä jutella että nyt nukutaan ja kiltisti nukahti.
kai pitää yrittää hetken sitä että käy katsomassa ja sanoo että nyt nukut ja antaa huutaa sitten vaikka herättäis koko talon ja mennä ite pois.
on se äitiys välillä hankalaa
 
Toivottavasti toi oli provo :eek: Ajattele miltä itestäsi tuntuis jos joku laittais käden sun suun etee jos sinua itkettäisi ja olis paha olo??? Hui kamala! Ajattele, että lapsellasi taitaa vauvankin vuoksi olla sylin ja huomion tarve joka sitten yöllä purkautuu kun ei tule riitttävästi päivällä huomioitua. Siis tää kommentti siitäkin huolimatta että toivon ton olevan provo. (kamalaa ajtellakin mitä traumoja lapsi saisi tuollaisesta, huh :eek: :(
 
emppu harmailee
Mistä tiedät noin varmasti ettei ole pelkoja? Tuon ikäisethän voivat pelätä kovastikin jotakin aikuisesta aivan mitättömältä tuntuvaa asiaa. Vaikka puhuttekin illalla asiat selviksi voi pelko tulla yöllä uudestaan "kylään". Huutaminen tuskin on paras ratkaisu tai varsinkaan hiuksista repiminen :eek:
 
Nonnuli
Toivottavasti olet saanut vaikkapa täältä hyviä neuvoja selvitä levottomista öistä, sillä ainakin minusta käden laittaminen suun eteen tai tukistaminen ovat erittäin kyseenalaisia tapoja toimia. Neuvolassa auttavat varmasti myös, kun puhut siellä asiasta. Lapsilla tuntuu olevan ajoittain erilaisia ikäkausiin liittyviä pelkoja ja kommervenkkejä, jotka menevät itsestäänkin ajastaan ohi.
 

Yhteistyössä