HOI Jännitysniskasta kärsivät oireita pinoon!

  • Viestiketjun aloittaja "amaryllis"
  • Ensimmäinen viesti
"amaryllis"
Olis kiva kuulla oireita että millaisia teillä on.. Mulla jännitysniska pahimmasta päästä, hartia jumeja, selkävaivoja ym. Oireet on mitä ihmeellisempiä. Pahinta on se ettei aina oikein haluais uskoa että kyse on vain niskasta. Monesti olen pelännyt että minulla on aivohalvaus, aivoverenvuoto, aivokasvain, ms-tautia, keuhkoveritulppaa jne...

Eniten mieltä askarruttaa juuri nyt se että onko oireeni puhtaasti jännistysniskaa vai voisko mulla ollu särytöntä migreeniä tai joku lievä aurallinen migreeni vai onko nämäkin oireet ihan puhtaasti vain jännitysniskaa.. Paniikkihäiriön olen ainakin saanut näitten ihme niska oireitten takia...

Lääkäreiltä saanut erilaisia diagnooseja mm jännitysniska, jännityspäänsärky migreeni komponenteilla(mikä ikinä tuokin tarkoittaa)...
 
"Sirkkeli"
Tässäpä minä. Juuri yöllä aloitin ketjun, missä kerroin säikähtäneeni jotain kohtausta päässä. Mutta olen myös niin jumissa, että veri kierrä enää kohta missään. Ei ollut aivoverenvuoto eikä infarkti, varmaan niskat. Ja piti ottaa rauhoittava, koska menin niin paniikkiin. Paska ja invalidisoiva vaiva.
 
"Sirkkeli"
Mulla on naamakipua,
korvat vaikuttaa usein tulehtuneelta,
hampaita saattaa särkeä,
huippaa niin että meinaa tie riittää
noita kohtauksia päässä mistä säikähtää
vasemmassa kädessä tunnottomuutta ja pistelyä/puutumista
ja ihan kaikkea mahollista. Ja mahotonta.
 
ap.
[QUOTE="vieras";26641335]Voisit kokeilla käsipainojen kanssa ylävartalojumppaa. Jos jännitysniska niin se auttaa. Eikö kivunpoisto kuitenkin ole tärkeämpää kuin diagnoosi?[/QUOTE]

Mulla kun ei ole kipuja yhtään. Vain sellainen tunne niskassa, hartioissa ja kallonpohjassa kova veto ikään kun olis kiree kuminauha sielä joka vaan kokoajan kiristyy.. mutta kipeää se ei tee, ärsyttävää vaan...
 
Kaikkien edellisten oireiden lisäksi mulla on myös öisin "halvaantumis" oire, eli herään siihen kun en voi liikkua mihinkään ja korva sattuu niin paljon että tuntuu irtoavan.
Hetken päästä pääsee taas liikkeelle.
 
ap.
muut oireet on sitten:

paineen tunne, purstuksen/kiristyksen tunne päässä.
puutumista koko vasen puoli(käsi,poski,jalka)
valon arkuus
huimaus
paniikin tunnetta
voimattomuuden tunne jaloissa ja käsissä
väsymys
huono muisti
rintapistokset
sydämen lisä lyönnit
 
"Sirkkeli"
Siis, sullahan on ihan samat oireet kuin mulla. Aivan samat. Mutta mie en tätä kiihtynyttä sydämen sykettä lue enää jännitysniskan oireisiin. Paitsikin kun iskee paniikki...
 
ex-kärsijä
- Kipu ja kireys hartioilla, kaulalla, niskassa ja takaraivossa
- Epätodellinen olo
- "Pamahdukset" kaulalla päätä kääntäessä, sekunnin murto-osan kestävä järjetön kipu
- Valon välähtely silmissä
- Korvakipu, ajoittain todella paha
- Hammaskipu
- Nielemisongelmat
- Silmissä sumenee, aivopöhnä

Sain viimein kuriin käytyäni vuoden kiropraktikolla. Ainakin mulla käsipainojen nostelu pahensi oireita todella paljon, mutta mulla olikin kai perimmäisenä ongelmana huono ryhti (josta aiheutui sitten myös refluksia ja muuta mukavaa...).
 
try
[QUOTE="vieras";26641335]Voisit kokeilla käsipainojen kanssa ylävartalojumppaa. Jos jännitysniska niin se auttaa. Eikö kivunpoisto kuitenkin ole tärkeämpää kuin diagnoosi?[/QUOTE]

Peesaan. Niska-hartiajumppa säännöllisesti pitää lihaksiston hartia-alueella kunnossa +venyttelyt. Ei vie niin paljoa aikaa, että tuosta kannattais kärsiä. Hartia-alueen jännittyneisyys tosiaan kompensoi niitä koko selän lihaksia, koska hartia-alue silloin "virheasennossa".
 
der
Mulla on ihan kaikkia oireita, mitä on jo mainittu. Olin juuri saikulla niitten takia ja onneksi on vielä viikkoja kesälomaa. Punttijumppa on mulle pahasta eli oireet suunnilleen tuplaantuvat, jos erehdyn punttijumppaa tekemään. Mulle fysiatri sanoikin, ettei se tosiaan sovi kaikille niskavaivaisille.
 
ap.
Mulla on ihan kaikkia oireita, mitä on jo mainittu. Olin juuri saikulla niitten takia ja onneksi on vielä viikkoja kesälomaa. Punttijumppa on mulle pahasta eli oireet suunnilleen tuplaantuvat, jos erehdyn punttijumppaa tekemään. Mulle fysiatri sanoikin, ettei se tosiaan sovi kaikille niskavaivaisille.
sama homma mulla kaikki puntti jutut tekee pahaa. kevyet liikunnat esim keppijumppa tekee hyvää.. Mulla jopa venyyttely pahentaa jos erehdyn sitä tekemään sillon kun jännitysniska oikein pahana jyllää...
 
ap.
tuli mieleen vielä lisääkin oireita tosin taitaa ne olla tässä jo mainittuja..

-hengenahdistusta
-nielemis vaikeus
-kuumat aallot päässä
-sitten sellainen tyhmä tunne ihan kun jotain valuis päätä pitkin.. hyi se on kamalaa tunne.. tulee heti mieleen joku aivoverenvuoto
-kylmät väreet päänahkaa pitkin
- sähköiskumaiset pistokset kipu piikit tuossa keskellä yläselkää
 
Kädet puutuu, huimaa/pyörryttää, oksettaa, tunnottomuutta päässä ja vihlaisuja, aurallisia migreenikohtauksia, olkapäät kipeät, nopeat liikkeet tekee huonon olon, näköhäiriöitä, poskiontelotulehdusmaista kipua jne jne.
Nyt helpompi vaihe menossa kun saatu virheasentoa hoidettua. Kamala vaiva, kertakaikkiaan :(
Muoks. ja tosiaan tuo ahdistus rinnassa sekä "humaukset" päässä.
 
Viimeksi muokattu:
ap.
Rintapistokset on kans tosi pelottavia.. joka kerta saa pelätä että nytkö se sydäri tulee...

mitenköhän muuten tuollaiset auraa muistuttavat oireet niin voiko mitenkään tietää onko ne tosiaan auroja vai vaan niskan aiheuttamia?? ei oikeen tiedä uskaltaako ottaa yhdistelmäpillereitä vai pitäiskö vaan ottaa suosiolla minipillerit kun ei tiedä varmaa mitä nuo on? ei kauheasti huvittais mikään aivoinfarkti...
 
Rintapistokset on kans tosi pelottavia.. joka kerta saa pelätä että nytkö se sydäri tulee...

mitenköhän muuten tuollaiset auraa muistuttavat oireet niin voiko mitenkään tietää onko ne tosiaan auroja vai vaan niskan aiheuttamia?? ei oikeen tiedä uskaltaako ottaa yhdistelmäpillereitä vai pitäiskö vaan ottaa suosiolla minipillerit kun ei tiedä varmaa mitä nuo on? ei kauheasti huvittais mikään aivoinfarkti...
Rintapistokset on melkein kaikkein kamalimpia! Mies on pariin otteeseen meinannu soittaa lanssin paikalle ku mä pitelen rinnuksista kiinni ja läähätän ku ei saa henkeä ja sydän hakkaa.
 
Mulla kun ei ole kipuja yhtään. Vain sellainen tunne niskassa, hartioissa ja kallonpohjassa kova veto ikään kun olis kiree kuminauha sielä joka vaan kokoajan kiristyy.. mutta kipeää se ei tee, ärsyttävää vaan...
Mulla on sama juttu. Tosi harvoin on mitään kipuja tai päänsärkyä mutta lihakset niska-hartiaseudulla on kuin viulunkieli. Oireina on huimausta, sellanen pyörryttävä olo, naaman, takaraivon ja käsien puutumista jne.
 
"Sirkkeli"
Siis teistä nuo sydäntuntemukset on kans tästä jännitysniskasta? Mulle ei sovi pyörällä ajo ollenkaan, eikä punttijumppa. Reppu on kanssa pahasta, niska menee huonoon asentoon, kun etukumarassa hiihdän painava reppu selässä.
Mulla on yläselkä liian suora, siinä pitäs olla kuoppaa. Saattaapi olla syy mun oireisin.
Kellään muulla suonenvetoja päässä? Tuntuu tosi ilkeältä. Nielemisongelmat ja sen takia sylki roiskuu puhuessa, ja hengenahistus paha välillä.
 
rotia!
Voi kiltit ihmiset, hankkikaa hoito joka tehoaa! Olen itse ollut joskus samassa jamassa enkä haluaisi takaisin. Mulla niskajumiin tehoaa stressin hellittäminen, jooga, alexander-tekniikka, selässä yhden nikamavälin niksahdus ja sirdalud.
 
ap.
Onko kukaan kokeillu käydä jäsenkorjaajalla?? Fysioterapeutilla kävin yhteen aikaan.. auttoi kyllä selkään ja hartioihin muttei niskaan mitään vaikutusta.

Mä huomaan että mä olen sellainen jännittäjä tyyppi että kaikki henkisetkin asiat saa niskan jumiin. Yleensä jännitän itseäni niin etten edes itekään huomaa että mulla on hartiat korvissa asti..

mulla vetää suonta kaulassa... veljeni puhui joskus tuosta suonenvedosta päässä...
 

Yhteistyössä