HOI Tampereen tulevat äidit!

Täälläkin on tällänen ketju! Tuolla plussaajissakin on ketju Tamperelaisille.
Paljon siellä on jo synnyttäneitä ja kakkosta tai kolmosta odottavia! Mutta on myös niitä, jotka odottavat ensimmäistään.

Oma pienokaiseni täyttää tänään tasan 1kuukauden. <3 (Tyttö siis kyseessä)
Tuolla joku puhui poikien vaatteista ja mulla olis vinopino, enemmän tai vähemmän siistiä, mutta varmasti lämmintä ja käytettävää ja ne kyllä ihan joutais uuteen kotiin. :)

Niin, itse olen 17vuotias ja asustellaan miehen kanssa Itä-Tampereella, kumpikaan meistä ei ole täältä päin, joten loppuviimein aika vähän niitä kavereita täällä on. :)
Jos joku on kiinostunut tapaamaan mua ja meidän pientä peikkoa, niin mulle voi laittaa yksityisviestiä..ja toki muutenkin jos haluaa vaan jutella. :)
 
Nonniin, käväsin vaihteeks tiistaina neuvolassa ja mainitsin tuosta pienestä sf-mitasta, ja neuvolantätskä oli aika ihmeissään, että miten lääkäri on rv 26+6 saanu mitaks ton 19cm.. :D Mitattiin se uudestaan ja tosiaan 25cm oli, joten päin honkia se lääkäri mitannut sen sillon.. Nyt oli kumminkin viikot tasan 29, ja aivan täysin keskikäyrillä mennään, kai toi masu jää mulla sit vaan piiloon kun oon sen verran pidempi :) Vaikkakin pieni pallo kyllä tossa näkyy olevankin.

Ja memmmelille onnea pienestä, olispa itelläkin jo toi möllykkä sylissä eikä tuolla mahassa pahoinpitelemässä mua.. :D Varmastikkin jotain isompaakin tapaamista täälläkin suunnitellaan/on suunniteltu, mutta mitään ei oo vissiin vielä ihan lukkoon lyöty? :)

Ja jenniii, eiköhän mulle ens viikolla passaa hyvin! :) Tosin maanantaina on ainakin menoo, tiistaina vaihteeks neuvola (tosin se on aamulla), mutta muuta ei ainakaan vielä oo mitään sovittu. Tosin jos nyt noi mun sokeriarvot hyppii korkeiks, niin saan sen lähetteen sinne äitiyspoliklinikalle, mutta en kyllä yhtään tiedä, että kuinka nopeesti sinnekkin sit joudun. Mutta kyllä tällä hetkellä kuitenkin vaikuttais siltä, että melkeinpä joka päivä oon ihan käytettävissä, nyt kun oon jopa melkein täysin tervehtynytkin.

Ainiin, pistin alkuviikosta tosiaan ne vaunut tilaukseen ja JEE tänään tuli tekstari, että ne on tosta lähivaltsusta noudettavissa! Lähden varmaan oikeesti joku päivä kiertään Hervantaa tyhjien vaunujen kanssa, kun haluaisin niin kovasti jo työnnellä vaunuja hahah :D
 
Nonniin, käväsin vaihteeks tiistaina neuvolassa ja mainitsin tuosta pienestä sf-mitasta, ja neuvolantätskä oli aika ihmeissään, että miten lääkäri on rv 26+6 saanu mitaks ton 19cm.. :D Mitattiin se uudestaan ja tosiaan 25cm oli, joten päin honkia se lääkäri mitannut sen sillon.. Nyt oli kumminkin viikot tasan 29, ja aivan täysin keskikäyrillä mennään, kai toi masu jää mulla sit vaan piiloon kun oon sen verran pidempi :) Vaikkakin pieni pallo kyllä tossa näkyy olevankin.

Ja memmmelille onnea pienestä, olispa itelläkin jo toi möllykkä sylissä eikä tuolla mahassa pahoinpitelemässä mua.. :D Varmastikkin jotain isompaakin tapaamista täälläkin suunnitellaan/on suunniteltu, mutta mitään ei oo vissiin vielä ihan lukkoon lyöty? :)

Ja jenniii, eiköhän mulle ens viikolla passaa hyvin! :) Tosin maanantaina on ainakin menoo, tiistaina vaihteeks neuvola (tosin se on aamulla), mutta muuta ei ainakaan vielä oo mitään sovittu. Tosin jos nyt noi mun sokeriarvot hyppii korkeiks, niin saan sen lähetteen sinne äitiyspoliklinikalle, mutta en kyllä yhtään tiedä, että kuinka nopeesti sinnekkin sit joudun. Mutta kyllä tällä hetkellä kuitenkin vaikuttais siltä, että melkeinpä joka päivä oon ihan käytettävissä, nyt kun oon jopa melkein täysin tervehtynytkin.

Ainiin, pistin alkuviikosta tosiaan ne vaunut tilaukseen ja JEE tänään tuli tekstari, että ne on tosta lähivaltsusta noudettavissa! Lähden varmaan oikeesti joku päivä kiertään Hervantaa tyhjien vaunujen kanssa, kun haluaisin niin kovasti jo työnnellä vaunuja hahah :D
Tietääkseni se mahan koko ei riipu tosta kohdun korkeudesta vaan ihan miten kohtu sijaitsee, esim. onko takana vai edessä. Mulla näyttäis aika edessä olevan. Nytkin huomasin et taas se on kasvanu ihan muutamassa päivässä! Mut ihana se on <3

Harmi, et sulla on sokerit miten sattuu... Ite kävin sokerirasituksessa, mut onneks kaikki oli kunnossa. En tiä miten pystyisin jättään makeet pois, mulla on ihan hirvee himo ollu suklaaseen yms... Tosin tää flunssa on vähän vienyt mun makeenhimoo pois, mikä ei sinänsä haittaa yhtään :D

Hauska sattuma, et tekin saatte vaunut tällä viikolla, täti laittoi alkuviikosta viestiä, et tarttis tulla hakeen niitten yhdistelmät pois tilaa viemästä. :) Tänä viikonloppuna vois käydä hakemassa. Tekis mieli jo laittaa paikat vauvalle valmiiks, mut laskettuun on viä 2,5 kk et taidan malttaa oottaa viä ainakin tammikuuhun. Meillä on laskettu aika 29.2. Koska sulla on ringaa? :) Taitaa olla aika lähekkäin meillä.

Ootko jo miettinyt missä aiot synnyttää? Ite haluaisin Vammalassa, mutta saa nähdä miten käy :)

Mulla on koulua maanantaista torstaihin, tiistaina neuvola 14.15, mut sen jälkeen kävis kyllä. Tai toinen vaihtoehto olis torstai, sillon on joulujuhla, sen jälkeen päiväkodilla arviointikeskustelu klo 12.00 ja luulen et sieltä pääsen viimeistään yhteen mennessä et sen jälkeen käy kans. Kumpi nyt sulle sopii paremmin. :)
 
En oikeesti tiä näistä raskausjutuista mitään, oon ihan ulapalla kaikesta :D Mutta jotain se neuvolantätskä höpötti, että mulla se saattaa jäädä tonne just sillai piiloon että kun oon niin pitkä, niin sillä kohdulla on tuolla jotenkin enemmän tilaa, kun taas lyhyemmällä masu saattaa pullahtaa aikasinkin ulos kun se ikäänkun jää "puristuksiin" tai jotain.. :D En oikein oo ihan varma mitä se selitti kun putosin heti kärryiltä.. :D

Tosiaan noista sokeriarvoista niin en oo kyl pystyny kans jättään makeeta pois vaikka käskettiin. :D Silti suht normaaleina pysyny noi arvot, viime viikolla tosiaan taivaissa flunssan takia ja sitä edellisellä viikolla alkuun oli aamupala-arvot korkeet, kun en ennen oikein tahtonu syödä aamupalaa. :D Nyt on ainakin alkanu lupaavasti vaikka vähän namiin eilenkin sorruin.. Siis söin piparkakkutalon koristeet :D :D

Ja tosiaan meiltä puuttuu kans viel aika paljon noita juttuja, mm. hoitopöytä ja pinnis, mut niitä kattelen sit enemmän ens kuussa. Loppuja pikkujuttuja meinasin sit tammi-helmikuun vaihteessa viimestään hommata, pitää sillon viel käydä shoppaileen vähän vaatetustakin tolle pikkuherralle. :D

Ite oon vähän meinannu, et kyllä tossa TAYSissa synnytän. Oon jollain tapaa varma, että loppujen lopuks tulee niin äkkilähtö että se on turvallisempi vaihtoehto ja kun mulla tai tolla ukkelilla ei oo autookaan tällä hetkellä, niin helpommin pääsee sit kyydillä/taksillakin tohon TAYSille. Meillä on la 28.2, että jos päädytkin synnyttään TAYSissa, niin ehkä ollaan samaan aikaan synnärillä! :D Ihan huippua :)

Mut siis, mulle käy kyllä oikeestaan ihan mikä päivä vaan, että mikä sulle sopii parhaiten? :) Ja mikä paikka? :) Ihanaa päästä johonkin ihmisten ilmoille kunnolla, kun oon pääasiassa vaan istunu kotona ja käyny hoitamassa "oikeita" asioita :D

Muttajoo, eiköhän jenniii aleta tekeen suomalaista naimakauppaa kun meille tulossa poika ja teille tyttö ;D hahah
 
Heh, en mäkään sen enempää tiedä kun mitä oon lukenu netistä tai kirjoista :D Et älä huoli. Aika hauska juttu, et pituus vaikuttaa mahan kokoon, ite en sanois et oon lyhyt, ihan keskimittainen ja koen että mun masu on melko iso kuitenkin. Mut en tiä...

Ajattelinkin, et teillä mahtaa olla laskettu aika melkein samaan aikaan. Meillä tosin ultran mukaan nyt ois pari päivää myöhemmin mut sitä ei enää vaihdeta. :) Alunperin menkkojen mukaan piti olla 7.3. mutta lopetin pillerit ja tulin heti sen jälkeen raskaaks ja tiesin, et raskaus on pidemmällä. Np-ultrassa sit siirrettiinkin laskettua aikaa se viikko. Toivon vaan, ettei se pikkunen tulis karkauspäivänä, voi olla kurja kun synttäreitä vietetään neljän vuoden välein (vaikka kyllä niitä vietettäis joka vuosi, mut joku muu päivä) :D

Meinasin tänään ite ostaa toppahaalarin vaaville, mutta mies sai puhuttua, et ostetaan vasta kun vauva on syntyny. Kai se on pakko malttaa :) Mut jotain pientä täytyy ostaa sen kunniaks kun tiedetään kumpi on tulossa :)

Itse ajattelin olla kotona mahdollisimman pitkään ennen sairaalaan lähtöä, epäilen että meillä tulee niin kova kiire. :) Kuitenkin ensimmäinen synnytys yleensä kestää kauemmin. Mut jos tulis kiire, niin totta kai sitten TAYS on ihan 10min päässä meiltä.

Eli siis sovitaanko et nähään vaikka torstaina? Sillon vois sopia esim. 13.30. Nähdäänkö Koskarissa? Vois samalla vilkasta, mitä kivaa löytyis kaupoista :) Ja käydä jossain kahvilla.
 
Omien laskujen mukaan mulla olis la 27.2, kun laskin vähän et kierto on ehkä ollu sen päivän lyhempi ja neuvolassa taas katottiin normikierron mukaan että 28.2, np-ultrassakin la olis ollu 27.2, mutta ei sitä päivän heiton takia lähdetty muuttaan. Mullakin on pelko perseessä kokoajan että jos toi muksu meinaa änkee pihalle karkauspäivänä! Eiiii onnistu! Pidän vaikka jotain teräsvaippoja tai jotain jos se meinaa syntyä karkauspäivänä, en kans jotenki halua et olis synttärit "vaan neljän vuoden välein" :D

Muttajoo, sovitaan vaan noin alustavasti tosta torstaista! :) Ilmotan heti sit, jos sattuukin joku meno sille päivälle, mutta tiedän olla sille päivälle sopimatta ns turhia menoja ;D Ja sovitaan vielä vaikka joku tarkempi paikka lähemmin, että tunnistetaan sit toisemme :) Mua ei nimittäin välttämättä mahasta tunnista, kun saan sen niin hauskasti piiloon, että näytän vaan valaalta hahaa :)
 
ringaa Kiitos ! Nauti nyt vaan siitä masusta kun se sulla vielä on, usko pois, sitä tulee ikävä! Siitä kun ei jää sitä pinkeää kaunista ulkomuotoa jälelle synnytyksen jälkeen..

Puhuitte tuosta, että miten sf-mittaan vaikuttaa pituus, niin neuvolassa ne totes mut pitkäksi, mutta sf-mitta oli melkeimpä koko ajan yläkäyrillä..

Ja voin teille paljastaa, että meillä oli jo pari-kolmekuukautta ennen vauvan syntymää sille laitettu kaikki valmiiks.. Mä en vaan jaksanut odottaa. :p
Vaatteet tuli järjesteltyä useampaan kertaan ja sänkypedattua ja muutettua. :p
Meillä kun on kaks pinnasänkyä (toinen on kylläkin kasassa kellarissa), niin mulle iski valinnanvaikeus, että kumman haluaisin ja toista aloinkin hiomaan, että siihen voi vedellä sitten uuden maalin päälle.

Ja vielä tuosta synnytyksestä...sanotaan, että ensisynnyttäjien synnytykset kestää kauan....mutta jos teitä kiinostaa, niin tuolla synnyttäneissä ja siellä synnytyskertomuksissa on mun synnytyskertomus ja synnytys ei ollut kovin pitkä. :)

Anteeks, nyt oon ihan tunkenu tänne tulevien äitien keskusteluun...toivottavasti ette pahastu! :)
 
memmeli, ihan kiva kuulla juttua kyllä jo synnyttäneeltäkin, tässä kun ainakin itte oon ihan hukassa aivan kaiken kanssa! :D mulle oikeastaan on iskenyt jo pieni paniikki, että apua puuttuu viel hoitopöytä ja pinnis, turvakaukalokin pitäs vielä kotiin hakee jne. pelkään, että kaikki jää ihan viime tippaan vaikka reilu 2kk tässä on toivottavasti vielä aikaa! pitänee ens kuussa kyllä hommailla kaikkia jo kotiin, ompahan sitten jo täällä edes valmiina. kokoo niitä sitten helmikuun puolella, jos näyttää siltä ettei poitsulla oo vielä kova kiire pihalle :)

niinjoo ja tänään käväsin tosiaan fysioterapeutilla kovien niska-hartiakipujen takia ja sekin oli ihan järkyttynyt, että miten voin olla näin pitkällä raskaana kun mulla on niin pieni maha :D hah. no se oli kanssa sitä mieltä, että johtunee osittain pituudesta, mutta että mulla olis myös sen mallinen kroppa, että kohtu jää tonne lantioon jotenkin jänskästi vähän piiloon. toisaalta kiva ettei tuppaa oleen tiellä, mutta helvetti soikoon tahtoisin ison mahan, että edes ite tuntisin olevani kunnolla raskaana! :D kun ei vieläkään tunnu täysin todelta tää homma, vaikka toi muksu tuolla pyörii ja temuaa kokoajan. viime yökin meni vaihteeks valvoessa, kun eka oli niin kauheen kiva kolme tuntia möyriä edes takas pitkin masua ja sit ku jakso vähän rauhottua niin puoli tuntia pikkumies hikotteli ja koko sänky vaan heilu.. :D josko kumminkin vielä kymmenisen viikkoa jaksais masua kasvatella ja toi kaveri pysyis fiksuissa mitoissa ja muutenkin viihtyis tuolla masussa loppuun asti :)
 
Varmasti tuntuu, että on hukassa ja miettii, että mitenköhän kaikki menee ja millon sairaalaan lähetään, mitä siellä tapahtuu ja pitää opukset selailla läpi, että muistais/tietäis, mutta loppuviimein ei tartte muutakun muistaa ne supistusvälit ja synnytyssairaalan numero on hyvä olla puhelimessa, kaikki loppu meneekin sitten omalla painollaan. :)

Kyllä ne tavarat kerkiää, myös sitten kun lapsi on syntyny.. Paitsi tietty se turvakaukalo olis hyvä, jos siinä lapsen kotiin tuo. Nimittäin meillä ainakin on menny niin, että tyttö nukkuu kainalossa ja pinnis on jääny ihan täysin käyttämättä. :p Hoitopöytää meillä ei kyllä olekkaan, kun en sellasta halunnut, että kyllä ilman sitäkin tulee toimeen, ainakin hetken jos niin sattuu käymään, ettei se pöytä kerkiä kotiin ennen lasta.. :) ...mutta toivotaan toki, että kerkiää! :)
 
Ringaa, sopii! :) Tuli tosta pienestä mahasta mieleen, kun yks päivä kävi tuleva työharjoittelija tutustumassa tuolla päiväkodissa niin kun kerroin et mulle on tulossa helmikuun lopussa vauva, sekin ihmetteli et eihän sulla oo edes isoo mahaa :D Vaikka mun mielestä se on aika iso. Voi olla, et sattu oleen sellanen paita päällä, joka vähän pienensi sitä tai jotain :D

Mulla ei oo tavaroiden kanssa paniikkia, mietin vaan et kuinka ajoissa niitä kannattaa alkaa laittaan valmiiks. Tekis nyt niin mieli osta vauvalle haalari, kun kuitenkin se pikkunen pitää sairaalasta saada jollain pos ja äitiyspakkauksen haalari on ihan liian iso. No, tänään jouluostoksille, joten ehkä sit sieltä ostan sen haalarinkin :)

Ihanaa kun joulu lähestyy! Memmeli, teille varmaan satelee pieniä paketteja, kun on tytön eka joulu. :) Odotan itekin jo ens vuotta kun meidän pikkunen saa viettää ekaa jouluaan. Kyllä isovanhemmat ainakin hemmotelee pienen piloille silloin :)

Ringaa, meidän pikkusella hikka tuntuu vaan alavatsalla sellasena pienenä rytmisenä hytkymisenä :O Kai niillä vauvoilla on erilaisia hikkoja :D Meilläkin riehuttiin tänä yönä, hauska laittaa käsi navan yläpuolelle, kun tuntee jonkun osan niin selvästi siinä :)
 
Mulla on onneks äitiyspakkauksen haalarin lisäks kaks tommosta pienempää haalaria, että riippuen varmaan säästä laitan jommankumman niistä tai sit jos on kovin kylmä niin sen äippäpakkauksen haalarin. :) Onhan se joo aika iso, mutta niissä ne on muksut ennenkin kotiin kannettu.. :D

Tosiaan mulla on kaikki kotona olevat tavarat jo aika valmiina.. :D No vaatteet ajattelin vielä silittää tässä lähipäivinä ja sit järjestän ne tonne kaappiin. Mut vaatehuoneessa on nyt tosiaan ne yhdet rattaat ja noi uudet yhdistelmät koottuna :D Hoitopöydänkin tosiaan ajattelin hankkia siks, kun kivempi touhuta sen paskan hajun kanssa tuolla vessassa ja muutenkin, ei kai siitä haittaakaan oo :) Ja tosiaan, jos sattuskin käymään niin, että jostain syystä ei ehdi pinnistä ostaan, niin onhan sit olemassa toi äitiyspakkauksen laatikkokin. Mä en varmaan uskalla ottaa pikkukaveria viereen nukkuun, kun oon aika levoton nukkuja, et varmaan kierisin raukan päälle tai jotain :(

jenniii, mullakin tuntuu hikka ihan sellasena kun joskus rv 21 tuntu potkut, siis mahassa vaan pieni kohta pomppii :D Veikkaan, että se on joku käsi tms, joka sit aina hikan myötä heilahtaa masua vasten. Kuitenkin kun oon aina tykännyt nukkua mahallani ja nytkin nukun sillain puoliks mahallaan ja puoliks kyljellään, niin sopivasti kaikki ne liikkeet tuntuu tuolla kyljessä aina siinä asennossa maatessa, että alkaa koko sänky heilua :) Ite en oo vielä montaa kertaa paikantanu mitään osia, muutaman kerran löytäny vissiin jalkapohjan, kun on eka tullu monosta ja sit kädellä vähän painanu perään, niin tullu joku pikkusen jalkapohjan kokonen vastaan :) Hauskinta silti on kattella aina, kun toi kaveri hakee tuolla jotain asentoo, kun näkyy selvästi kun käsi tai jalka hakee uutta paikkaa :D Sit tulee aina sellanen olo, että apua mikä mun mahassa menee tollanen avaruusmato.. :D Tää on tätä, kun en oo tosiaan täysin sisäistäny tätä hommaa vielä vaikka tosiaan melkein 30 viikkoo täynnä... :D

Niinjoo ja tosta joulusta, mäkin oon jo tänä vuonna kattellu lehdistä ja telkkarista kaikkee kivaa pikkuselle ens vuotta ajatellen :D Oon sikäli ihan innoissani pojasta, kun pienenä päässy leikkiin poikien leluilla vaan jossain tutuilla, niin nyt kyllä poitsun kasvaessa ostetaan sille kaiken maailman kauko-ohjattavat ralliautot sun muut! :D Luulenpa vaan, että niistä taitaa olla iloa enemmän mulle kun tolle pojalle :)

On olevinaan niin kova vauvakuume, että vaikka tää pikkunen olikin aikalailla vahinko, niin pistin ukkelilta jo tilaukseen uutta vauvaa.. :D Ei ollut kovin mielissään ideasta, mutta sanoin vaan kylmästi, ettei oo kauheesti vaihtoehtoja, et mä haluan kyllä kohta jo toisenkin pikkusen :D
 
Ihanaa, vkn loppuna tuli ostettua loputkin lahjat (paitsi miehelle :D) ja itselle paita joulujuhlaan. :) Tuntuu vaan, et sellasia vaatteita, jotka menee päälle viä on tosi vähän, kaikki paidat on jääny pieneks ja housut kans. Tai sit täytyy vaan alkaa käymään oikeesti lenkillä ja jättää noi herkut pois, mut en viitti kyl ennen joulua alottaa koska se ei kuitenkaan onnistuis :D

Huomenna sitten pitkästä aikaa neuvolaan ja pelottaa et kuinka paljon se paino on noussut viime kerrasta. Melkein kuukaus sitten viimeks kävin, nyt olis jotain 4kg tullu siitä et vähän hirvittää :O Tiedän kyllä syynkin siihen, en jaksa kauheesti kattoo mitä syön. Jos yrittäis joulun jälkeen vähentää herkuttelua, kokonaanhan sitä en aio lopettaa. :)

Olis ollut kiva löytää jotain tyttömäistä vaatetta pienelle, mutta ei vaan oikeen mikään iskeny... Ehkä täytyy alkaa kattella netistä jostain vaateliikkeestä ihan. Joulun jälkeen ollaan menossa täysristeilylle Tukholmaan ja jos sieltä Ruotsin puoleltakin kattelis jos löytyis jotain kivaa :)

Käytiin lauantaina tädiltä hakemassa yhdistelmävaunut ja samalla saatiin syöttötuolikin. :) Pinnasänky saadaan sit lähempänä. Haluan itse, että lapsi oppii nukkumaan alusta alkaen pinnasängyssä. Sänky on tietty ihan meidän sängyn vieressä mun puolella, joten vauva on kuitenkin lähellä :)

Tänään olin taas pitkästä aikaa koulussa. Sai luokkakaverit ihmetellä kasvanutta mahaa :D Kaikki kyllä meidän ryhmässä tietää asiasta, toisin kun osa opettajista... Tai no, nyt ainakin tietää :)

Mulla ei jostain syystä oo ollut vauvakuumetta koko raskausaikana ollenkaan. Nauroin sitä äidille yks päivä, kun ekaa kertaa ei oo kunnon vauvakuumetta kun on jo se pikkunen siellä masun sisällä. Huomiokin on keskittyny lähinnä masuvauvaan eikä muiden vauvat kiinnosta niin paljon kun ennen :D Sitä vaan odottaa että on se oma pikkunen sylissä <3 Enää reilu 10 viikkoo, kyllä aika vaan menee niiin nopeesti!

Ootko ringaa huomannut mitään eroo sillon kun oot kyljellään potkuissa? Musta tuntuu välillä et vauva seisois patjaa vasten ja se sattuu välillä :D Tänään myös ekaa kertaa pikkunen osu kylkiluuhun kunnolla, tuli sellanen epämukava tunne.. Mut kyl ne liikkeet yleensä on tosi ihania, tunnillakin tänään pikkunen riehu kunnolla ruokailun jälkeen eikä siinä kauheesti keskittyyn opetukseen enää pysty :D

Itsekin haluaisin toisen lapsen aika pian ekan jälkeen, mutta en halua tulla raskaaks ennen kun tyttö on yli vuoden... Miehen kanssa ollaan puhuttu,et yhteensä neljä lasta, mut sekin voi vielä muuttua, aika näyttää :) Kunhan ensin hoidetaan tää ekakin niin sit katotaan mitä mieltä ollaan. Oon aina toivonu isoo perhettä ja mulle omat sisarukset on aina ollu tosi tärkeitä :)
 
Mä suosittelen lämpimästi ostamaan pienemmän haalarin, kun äitiyspakkauksessa oleva. Tai mulla ainakin on pienempiä haalareita ja niitä on ensinnäkin parempi pukea ja justiin esim kun käyttää turvakaukaloa niin lapsi ei oo miten sattuu siellä kun pienemmässä haalarissa näkyy onko jalat oikeissa kohdissa ja muuta, ettei sitten ole ihan kierossa ja puristuksissa. Tai meille meinas kerran käydä niin, kun oli isompi haalari päällä, niin tyttö sai vedettyä jalat koukkuun ja jotenkin oudosti mutkalle ja siitä haalarista sitä ei huomannu, onneks kuitenkin olin sitä haalaria avaamassa niin huomasin, että jalat on huonosti. :)

Meillä "hoitopöytänä" toimii hoitoalusta pesukoneen päällä. :)
Niin ja nukkumapaikaksi käy hyvin myös rattaiden kantokoppa jos sitä sänkyä ei oo kerenny hommaamaan. Meiltä sais sängyn ilmatteeks, mutta se pitäis vaan hioa loppuun ja maalata. :)

Ja juu, noista joululahjoista, meidän pikkuselle on kyllä oikeen sadellu paketteja.. :D Miehen sukulaiset toi paljon tytön syntymänjälkeen jonkulaisia lahjoja syntymästä ja nyt sitten perään jo joululahjoja. :D


Ootte kirjotellu niin paljon, että menee silmät ihan kieroon ja pää sekasin, ettei osaa kirjottaa enää mitään. :D

Niin ja noista raskauskiloista, itelle olis voinu jäädä moni kilo kertymättä, mutta niistä ei oikeasti kannata ottaa mitään paineita tai alkaa stressaamaan, vaikka ne puntarilukemat voi välillä vähän kauhistuttaa. Pitää muistaa pitää vaan mielessä, että se on pieni juttu sen rinnalla, että saa pienen pienen lapsen syliin.
Samaten se kannattaa synnytyksen jälkeen muistaa, kun voi oma kroppa ahdistaa, että se on muisto pienestä lapsesta ja pieni juttu, häviää sitten aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt parissa viikossa noussut paino sen 4kg. Siis aikalailla tasan kahdessa viikossa.. Jännittää ihan mennä ens kerralla kunnon neuvolaan, et miten paljon se vielä ehtii nouseen. Aamulla pikavisiitille kylläkin, pitää noi sokerihommat taas viedä ja mennä ottaan se tuomio vastaan, eli lähete äippäpolille :<

En oo ite tänä vuonna ostanu joululahjoja kenellekkään, enkä vissiin ostakkaan :D On sen verran tiukka rahatilanne. No, alan kyl jo hyvissä ajoin varmaan jo maaliskuussa pistään säästöön rahaa, että ens jouluna saan pikkukaverille ainakin kauheesti lahjoja!

Mäkin näin tänään kaveria pitkästä aikaa, ekaa kertaa ehkä kolmeen kuukauteen ja kauhee mahan hiplaus käynnissä, että käske sen potkia tai muuten liikkua jne :D Oli aika veikeetä.

Ja jenniii, kyljellään kun makaan niin aika usein toisesta kyljestä on vissiin kiva tunkee käsiä ja toisesta jalkoja läpi.. :D Aika hauskaa. Ja tosiaan nyt tänään toi kaveri on jumputellu ihan tohon tissien alle kauheella voimalla, jännä että alkaa oleen jo masussa iso mies, vaikka maha onkin jäänyt aika pieneks. :D

Iski taas kauhee paniikki, että tosiaan 10 viikkoa enää laskettuun. ENÄÄ! Ja mun säkällä toi mies on varmaan niin isokokonenkin tän raskausdiabeteksen takia, että saas nähdä montako viikkoo on synnytykseen! Ei mitään hajua kylläkään, että miten paljon ton kaverin kasvua seurataan loppuaika. 5.1 olis tosiaan se kontrolliultra, kai siel ainakin vähän kokoarvioo katotaan. Toivottavasti pysyis herra oikeissa mitoissa, että sais olla tuolla mahassa loppuun asti ja että saisin synnyttää alakautta! Tahdon niin kokee sen kivun ja tuskan, oon vähän meinannu koittaa ihan ilman kivunlievityksiä. Tosin sen näkee sit kun ne kivut tulee, että miten kestän :D Pelkään esim sitä epiduraalipiikkiä enemmän kun mitään supistuksia yms muita kipuja. No, se selviää sitten kun on sen aika, että miten käy :)
 
Oli lyhyt koulupäivä ja pikkunen oli tosi aktiivinen koulussa :D Pikkujalka meni koko ajan mahaa edes takasin :) Vaikeehan siinä on keskittyä. Nyt odottelen et pääsee neuvolaan pitkästä aikaa, viimeks tais varsinainen neuvola olla lokakuussa :O

Kyllä hermoja koetellaan taas kun pari puol vuotiasta kissaa juoksee ympäri kämppää ja toinen vetää pöytäliinan ja kaikki tavarat pöydältä alas... Osaa kyllä olla niin ärsyttäviä joskus, mut on ne niin ihaniakin :D

Kävin leikkauttaan hiukset tänään pitkästä aikaa, nyt on taas kiva malli :) Saa nähä mitä mies tykkää kun tulee töistä.

Kävin tänään nopeesti puhumassa opon kanssa mun keskeytyksestä. Sano vaan, et voin kuulemma ihan vapaasti käydä vielä tammikuun koulussa, en ihan tajunnut et mitä silläkin sit tarkotti. Kun äitiysloma alkaa tammikuun lopussa niin totta kai käyn loppuun asti. Ja kuulemma opettajilta täytyy selvittää, että mitä kursseja kannattaa käydä ja mitä jos jää joku kurssi kesken, et voinko tulla sen suorittaan äitiyslomalla... Monimutkasta :O

Toivotaan ringaa ettei vauva olis kauheen isokokoinen. Meillä onneks paino on ihan hyvällä mallilla. Oma paino vaan järkyttää :D Tai no, jos positiivisesti haluaa ajatella niin viimeks painoin näin paljon 1,5v sitten vaikken ollu ees raskaana :)
 
Mullakin se sokeriarvojen väliaikakäynti muuttui sit loppujen lopuks ihan oikeeks neuvolakäynniks, kun olis muuten pitäny viimestää ens viikolla mennä tekeen noi normijututkin. :D Paino oli noussu ihanasti 1145g/vko.. :ashamed: Hemoglobiiniki oli taas laskenu, vaikka viimeks olin saanu sen nouseen ylös... :D Hah. Nyt tosiaan odottelen sit sieltä äippäpolilta aikaa tai sit ne voi kuulemma sanoakkin, että pitää jatkaa tota kotiseurantaa loppuun asti. Ja sit jos sinne joudun, niin ne seurailee sielä aina ultralla pikkumiestä mut jos kotiseurantaa jatkan, niin neuvolassa ihan vaan käsikopelolla koittavat :D Perhevalmennuksiin sain jopa ajat, tuntuu että menee aika viime tippaan kun viimenen tais olla 13.2.. :D

Mullakin on tossa yks kissa ja en tiedä mitä se nyt oikein meinaa.. Annoin toisen kissani lokakuun lopulla pois, kun noi tappeli ihan kokoajan ja ajattelin että kivempi sit vauvanki kanssa olla kun toi oli niin rauhallinen kissa.. Nyt kun se on yksistään ni näköjään kauheen kiva tehdä kaikkee pahaa.. Tälläkin hetkellä se varastaa mun kengistä pohjallisia -.-

Voin kertoo, että tää on ihan kamalaa nykyään ihan vaan istua kun kokoajan jonkun jalka painaa tuolta ikävästi tohon tissien alle -.- Välillä vähän helpottaa kun toveri suvaitsee liikuttaa sitä jalkaansa ja potkia johonkin. Mut se on vissiin jossain parkissa tuolla vähän niinku kylkiluiden lomassa. :D
 
Meilläkin menee synnytysvalmennukset helmikuulle. Oon miettinyt et pitäis TAYSiin mennä tutustuun joku torstai kun siellähän on aina 15.30 se ryhmä. Vai ootteko jo käyny? Voitais mennä samaan aikaan, tutustuis miehetkin toisiinsa samalla :)

Mulla oli paino noussu reilu kilon viikossa ja kuulemma johtuu pitkälti turvotuksesta. Täytyy välttää suolaista ruokaa ettei tuu pahempia turvotuksia. Makeita ei kuitenkaan kielletty :D

Kissat on kyllä hauskoja :D Meidän poikakissa on aina pahanteossa, tyttökissa on rauhallisempi. Kai se siitä rauhottuu sit kun vanhenee vähän, toivottavasti ei oo enää yhtä villi kun vauva tulee taloon :)

Enää muutama päivä jouluun! Ja huomenna tulee tasan 30 viikkoo täyteen. :) Kyllä aika menee hirmu nopeesti. Kohta meillä onkin ne pienet nyytit sylissä. Joulun jälkeen aletaan pistään kämppää vauvalle valmiiks, tuntuu et tavarat on suunnilleen vaan sikin sokin lattialla viemässä tilaa... Niin ja vaatteita alan kans peseen nyt enemmän, oon pessyt vasta osan äitiyspakkauksen vaatteista ja laittanu kaappiin valmiiks. Oli hauska ripustella niitä kuivuun ekaa kertaa, tuli jotenkin tosi hassu olo :)
 
Olin muka aiemmin vastannu puhelimella tänne, mut ei se näköjään tullu.. :D Tosiaan, oon saanu sen lapun siitä TAYSin tutustumisesta jo ehkä loka-marraskuussa, mut ei oo vaan tullu käytyä. Ja se aikakin on sillain vähän perseestä, klo 15.30, kun toi ukko on viiteen asti aina töissä. Ja sit ku on ne kaikki perhevalmennukset ja muut, jotk on 16.30.. Tosin enpä tiiä, että meinaako toi ukko olla kuvioissakaan enää parin viikon päästä kun alkaa ne perhevalmennukset, alko sille taas toi kalja maistuun siihen malliin.

Mulla tosiaan toi paino kuulemma noussut siks, kun ton sokeriseurannan takia jouduin lisäileen aterioita normaaliin verrattuna, en siis esim syönyt aamupalaa ja söin vaan max kahdesti päivässä. No, saa nähdä meinaako se vielä nousta, jos nousee vielä samalla ryminällä ens neuvolaan niin sit aletaan jo huolestuun ja kopeloimaan mahaa, että alkaako toi muksu oleen jo kuinka iso.. :D

Mua vähän jännittää ton mun kissan kanssa, kun se tosiaan nyt sen toisen kissan lähdön jälkeen on alkanu elään jotain menetettyä nuoruuttaan taas.. :D Joko se on pahanteossa, tai sit mun sylissä kehräämässä ja pesemässä mua :D Ja sen toisen kissan kanssa se oli vähän mustasukkanen, hyökki sen kimppuun jne, et toivottavasti se ei ala vauvan kimppuun hyökkiin!

Mä oon tähän asti saadut vaatteet kaikki pessyt jo. Ne on ollu nyt pestynä jo varmaan kuukauden, pitäis vaan ottaa projektiks vielä silittää ne :D Tuolla ne odottaa, et jaksaisin roudata silitysvehkeet esille. Tosiaan ei siis oo kauheesti edes noita vaatteita viel, äitiyspakkauksen tietty plus sit toi yks ikean kassillinen, et kai niitäkin tarvii vaan lähtee viimesistä rahoistaan ostaan joulun jälkeen :D Ärsyttää, kun saan kaiken ostaa ite ja toi ukko ei meinaa osallistua mihinkään. Nytkin oon ihan kusessa, kun pitäs tän kuun vika päivä maksaa lapsen hoitokuluvakuutus (siis se varaus) ja nyt ukko kieltäytyki auttamasta sen kanssa, kun hän ei sitä halunnut, kun häntä ei kiinnosta viedä lasta yksityiselle tms. Huoh, miehet. Tosiaan piti yhdessä ostaa pinnasänky ja hoitopöytäkin, saa nähdä miten niiden kanssa käy kun mulla ei yksin tosiaan rahat kaikkeen riitä. Alkaa pikkuhiljaa hajottaan tää touhu.
 
Kuulostaa harmilliselta toi sun ja miehes tilanne :( Toivottavasti asiat muuttuu paremmaks ja mies osottaa enemmän kiinnostusta vauvaa kohtaan. Varsinkin kun sulla ei kovin hyvä taloudellinen tilanne.

Mekin otettiin vauvavakuutus, tosin se jäi viime tippaan, kun unohdettiin kokonaan täyttää paperit. Mies onneks hoito homman ja sai meille sen vakuutuksen. Se on muutenkin ollut tosi paljon mukana ja kiinnostunut mun voinnista yms. Ollaan parisen kertaa käyty neuvolassa yhessä ja kaikissa ultrissa tietysti. Koko ajan vaan mies odottaa enemmän pikkusen tuloo :) Ja kauheesti se on suunnitellu. Arvostan kyllä tosi paljon sitä, että mies on oikeesti tukena koska aina niin ei ole. Mutta ongelmiahan meilläkin on välillä, tosin oon yleensä ite se joka ne on aiheuttanu. :D

Niin sulla oli se ultra tammikuussa? :) Siellä varmaan sitten selviää tarkka paino. Jännittää varmaan tietää se. Kysyin ite, onko meillä vielä tulossa ultraa ja neuvolassa sanottiin jos kaikki menee hyvin niin sit on vaan neuvolan laitteilla tehtävä synnytystapaultra kuukautta ennen laskettua aikaa.

Meillä ei oo kans kauheesti viä vaatteita, äitiyspakkauksen lisäks on jotain saatu tutuilta, mut en nyt muista kuinka paljon kun ne on kellarissa. Ja suurin osa poikien vaatteita mut osa sellasia, jotka menee myös tytölle. Täytyy ne sitten tammikuussa vielä tarkemmin käydä läpi. :)

Harmi, et sun mies ei pääse mukaan tutustuun sairaalaan. Ja muutenkin toi on varmaan tosi rankkaa, kun ei saa kunnolla tukee mieheltä. Mun kaverilla oli aika samanlainen tilanne kun odotti poikaa ja kun poika oli syntyny niin mies vaan huiteli töitten jälkeen baarissa kattomassa jalkkista. Kaveri miettikin, että jaksaako enää, kun vauva oli 3kk ja niillä meinas sit tulla ero. Mut ne on siis edelleen yhdessä ja lapsi täyttää helmikuussa 2v, en tosin tiedä onko mies kuinka paljon muuttunut siitä, sen tiedän et edelleen se juo välillä töiden jälkeen ja on aika huoleton lapsen suhteen, ei niin kiinnostunut hoitaan sitä.

Kannattaa muuten oikeesti kattella noita tavaroita netistä käytettynä esim. tori.fi on hyvä sivu, mistä löytyy hyviä tavaroita halvalla. Ei kannata uutena ostaa, koska niihin uppoo sit kyllä rahaa ihan kivasti. Meillä on onneks melkein kaikki tavarat tullu tutuilta, mikä on tosi iso apu.

Ja niin, huomenna sitten nähdään ihan livenä. :) Ja voidaan vertailla mahoja :D
 
Olin muka aiemmin vastannu puhelimella tänne, mut ei se näköjään tullu.. :D Tosiaan, oon saanu sen lapun siitä TAYSin tutustumisesta jo ehkä loka-marraskuussa, mut ei oo vaan tullu käytyä. Ja se aikakin on sillain vähän perseestä, klo 15.30, kun toi ukko on viiteen asti aina töissä. Ja sit ku on ne kaikki perhevalmennukset ja muut, jotk on 16.30.. Tosin enpä tiiä, että meinaako toi ukko olla kuvioissakaan enää parin viikon päästä kun alkaa ne perhevalmennukset, alko sille taas toi kalja maistuun siihen malliin.

Mulla tosiaan toi paino kuulemma noussut siks, kun ton sokeriseurannan takia jouduin lisäileen aterioita normaaliin verrattuna, en siis esim syönyt aamupalaa ja söin vaan max kahdesti päivässä. No, saa nähdä meinaako se vielä nousta, jos nousee vielä samalla ryminällä ens neuvolaan niin sit aletaan jo huolestuun ja kopeloimaan mahaa, että alkaako toi muksu oleen jo kuinka iso.. :D

Mua vähän jännittää ton mun kissan kanssa, kun se tosiaan nyt sen toisen kissan lähdön jälkeen on alkanu elään jotain menetettyä nuoruuttaan taas.. :D Joko se on pahanteossa, tai sit mun sylissä kehräämässä ja pesemässä mua :D Ja sen toisen kissan kanssa se oli vähän mustasukkanen, hyökki sen kimppuun jne, et toivottavasti se ei ala vauvan kimppuun hyökkiin!

Mä oon tähän asti saadut vaatteet kaikki pessyt jo. Ne on ollu nyt pestynä jo varmaan kuukauden, pitäis vaan ottaa projektiks vielä silittää ne :D Tuolla ne odottaa, et jaksaisin roudata silitysvehkeet esille. Tosiaan ei siis oo kauheesti edes noita vaatteita viel, äitiyspakkauksen tietty plus sit toi yks ikean kassillinen, et kai niitäkin tarvii vaan lähtee viimesistä rahoistaan ostaan joulun jälkeen :D Ärsyttää, kun saan kaiken ostaa ite ja toi ukko ei meinaa osallistua mihinkään. Nytkin oon ihan kusessa, kun pitäs tän kuun vika päivä maksaa lapsen hoitokuluvakuutus (siis se varaus) ja nyt ukko kieltäytyki auttamasta sen kanssa, kun hän ei sitä halunnut, kun häntä ei kiinnosta viedä lasta yksityiselle tms. Huoh, miehet. Tosiaan piti yhdessä ostaa pinnasänky ja hoitopöytäkin, saa nähdä miten niiden kanssa käy kun mulla ei yksin tosiaan rahat kaikkeen riitä. Alkaa pikkuhiljaa hajottaan tää touhu.
Tuosta sun miehestä.. Tiedän paljon perheitä joissa on ollut niin, että kun esikoista on odotettu niin miehet on muuttunu ja kalja alkanut maistumaan, vielä enemmän kun normaalisti ja nainen ja tuleva vauva jää taka-alalle. Se on kuitenkin, kun miehelle se odotus ei oo yhtä todentuntusta kun naiselle, mies vaan näkee loppuvaiheessa ne liikkeet ja ultran monitorissa se kuva ei sille välttämättä näytä ihmiselle. Monille tulee myös se viimehetken paniikki "oonko tähän sittenkään valmis, mitä jos en ookkaan hyvä isä, meneekö kaikki hyvin yms". Sitten myös se, että juo ennen synnytystä kun ajattelee, että nyt on viimehetket vapaana ja kohta ei enää juodakkaan..
Monesti sitten jo laitoksella kun mies näkee sen lapsen ajattelee, että hitto nyt mulla on mun oma lapsi sylissä ja vastuu siitä..ja sitä mukaa ne miehet sitten muuttuu ja kapakkaillat jää pois yms..
Tiedän monia tälläsia perheitä.. :) ..ehkä hiukan lohdutukseksi. :)

Niin ja hei, jos sulle vaan kelpaa sellanen vanhempi pinnasänky, niin meiltä saa kyllä ihan ilmatteeks ja mulla on pojalle vaatteita vaikka kuinka, niin nekin saa meiltä kyllä ilmatteeksi, kun oon ne itsekkin saanut ja meillä sattuu tyttö olemaan. :) Voisin niitä "parempia" ja "hienompia" vaatteita kattoa, jos vaan kelpaa ja haluat? :)
 
Se pinnasänky on valkonen, tai niin, kun se pitäis hioa loppuun, olen siitä 2/4 osaa hionut ja sitten vaan maalata, sais maalta mielensä mukaseksi. Siinä hiomisessa ei oo kauhea homma, mutta vähän motivaatiota se tarttis.. Että hiomapaperitkin voisin antaa mukaan. Siinä on molemmilla puolilla kolme puupalloa mitkä liikku ja tosiaan, se on vanha, ja tukeva, ja siitä saa jopa laidan alas! :D Ja pohjankorkeutta muunneltua.. :)
Mutta juu, vaatteita löytyy. :)

Hmm.. Ehken enää osaa sanoakkaan mitään lohduttavaa. Mieti kuinka paljon sä sitä miestä tarttet, onko siitä tukemaan ja lohduttamaan yms.. Ja oot oikeassa, että mielummin ilman isää kun paska isä.
Istu alas sen kanssa ja kysy siltä suoraan, että meinaako se miksikään muuttua ja meinaako se laittaa korkin kiinni? Meinaako olla teidän elämässä tukena ja turvana, vai rillutella niin että sä joudut yös valvoa ja murehtia, mikäeli murehdit..
Nyt joutuu mennä, kun tuli kiire yhtäkkiä! :D
 
Joo pitää miettiä sitä pinnasänkyä! :D Toisaalta kun mulla ei olis tässä kun aikaa, mut tosiaan motivaatio voi olla jossain.... :D

Luulenpa etten aio siltä enää ite kauheesti kysellä, jos se on valmis isäks niin kyllä se tulee sit luonnostaan eikã kysymällä :)
 

Yhteistyössä