Hpv - Kondylooma

  • Viestiketjun aloittaja Aina tautinen?
  • Ensimmäinen viesti
seuranta riittää usein
Alkuperäinen kirjoittaja ^^^:
naistentaudeista en tiedä, mutta kävin yksityisellä lääkäriasemalla. luulin yksityisen olevan jotenkin "hyvä" paikka käydä. täytyy varmaankin tämän jälkeen vaihtaa gynekologi toiseen..

onko sinulla joskus todettu litteä vai visvasyyliä aiheuttava kondylooma? mitkä testit litteässä otetaan? jos minulla on etiikalla katsottu ja löydetty jonkin sortin kondylooma (jäädytetty löydettäessä), voiko se olla litteä? asia litteästä kondyloomasta sätkähdytti ja pelkään pahinta.. olen taudin toteamisvaiheesta asti toivonut sen olevan "parempi versio".. kuinka arvokas tyyppikoe on? mitä asialle voi tehdä polilla tai jossakin muussa paikassa, jos virus on pahempaa sorttia? menetin asiasta jo yöunet..mikä neuvoksi?
Samalla ihmisellä voi olla molempia kondylooman muotoja. Litteä on yleensä se, joka voi vuosien mittaan kehittyä syövän esiasteeksi ja syöväksi.
Kukkakaalimainen kondylooma on helppo nähdä, jos sitä on ulkosynnyttimissä. Litteän näkemiseen tarvitaan papakoe, etikka tai jodivärjäys ja kolposkopian eli emättimen tähystyksen yhteydessä siitä voidaan ottaa myös koepala. Tyypitys tehdään koepalasta, jos tehdään.

Tyypityksen tekeminen on yleistynyt, mutta käytännössä kaikkia kondyloomia seurataan ja hoidetaan ikään kuin ne olisivat haitallisia.

Seuranta muutaman kuukauden välein riittää, jos näytteessä (papa tai koepala) ei näy muuta kuin kondyloomaa. Jos alkaa näkyä lieviä muutoksia soluissa, seurantaa voidaan tihentää ja tehdä hoitoja.

Millään hoidolla kondyloomaa ei saada pois, mutta hoidoilla voidaan tukea elimistön omaa paranemisprosessia. Hoitoja tehdään, jos solut ovat selvästi muuntuneet, etteivät ne pääse enää pahenemaan.

Tämä selostus on tällaista maallikon kieltä. Kokemusta seurannasta on monelta vuodelta, mutta vihdoin häämöttää paraneminen.

Limakalvojen kunnosta kannattaa huolehtia hyvällä ravinnolla ja tarvittaessa rasvoilla. Elimistöllä ei silloin kulu aikaa turhiin asioihin.
 
(haluu apua)
Eli siis, aikaa on kolmisen viikkoa, kun viimeksi pääsin poikaystävääni tapaamaan. Harrastimme ihan suojattua seksiä (=kondomin kanssa yhdyntää). Pari kertaa sormet olivat pelissä myös. Mulla ei tullut mieleenkään, että kondylooma tarttuisi kondomia käyttäessä. No.. kuitenkin. Mulle nousi torstaina (2 päivää sitten) kauhea kuume ja samalla ilmaantui emättimen reunalle 3 kirvelevää valkoista näppylää. Ei kutia millään tavalla. Virtsaaminenkin kirvelee. Tämä on jotenkin niin uutta ja oletan että on aika epänormaalia. Mä tulin jotenkin niin vakuuttuneeksi, että mulla olisi kondylooma (kun luin kauheesti netistä juttuja), koska aluksihan "syylät" ovat valkoisia? Kuitenkaan ei kerrottu, että kutiavatko ne,vai mitä tekevät. Mä toivoisin teiltä nyt apua tähän, että saisin mielenrauhan. (Olen 16 vuotias.) Ja maanantaina menen puhumaan terkkarini kanssa tästä. (epäilen myös olevan hiivasientä tai jonkin sortin herpestä, tai sitten tätä kondyloomaa.)
 
virtsis ja
Olet voinut saada virtsatietulehduksen ja se kirvelee.
Näpyt? Voivat olla finnejä tai sitten kondyloomaan kuuluvia visvasyyliä. Kondylooma voi kyllä lisäksi kutista.
 
(sama ihminen kun äskenkin)
En oikein usko et se olisi virtsatietulehdus, mutta voi vaikka ollakki.
Eikä ne näpyt näytä ollenkaan finneiltä, ja unohdin mainita että ne vuotavat verta, mutta kuitenkin aika vähän. Jotenkin epäilyttävää, kun nuo ihme näppylät ilmaantui samoihin aikoihin kuumeen kanssa. Ja "syön" myös e-pillereitä. Mitäs muut en ole viel kertonu, mikä vois auttaa.. noo eikai tässä sitten enää muuta..
 
kirsti84
kondylooma on viruksen aihe uttama ja niitä on yli 100 erilaista virustyyppiä mitkä oireilevat eri tavoin. yhtä aikaa voi sairastaa useampaa virustyyppiä ja yhdestä parannuttuaan voi altistua uusille tartunnoille. näkyvä kondylooma eli (vaalea syylämäinen muodostuma) tarttuu varmasti aktiivisena mutta ei tiedetä täysin varmaksi tarttuuko ns lepovaihessa jolloin muodostumaa ei ole, mutta koska
virusta on elimistössä ja sitä saattaa olla limakalvolla vaikka muodostumaa ei näy niin kannattaa kondomia käyttää jotta kumppani säästyisi tartunnalta. on myös ns. näkymätöntä virustyyppiä mikä ei oireile ja naisilla se huomataan usein papa-kokeessa solumuutoksena. solumuutokset ovat hpv-viruksen aiheuttamia ja siis eri virustyyppi kun kondulooman aiheuttava mutta kuitenkin molemmat kuuluvat
helposti tarttuviin
jotkin hpv- virus tyypit (näkymättömät) aiheuttavat solumuutoksia ja saattavat vuosien kuluessa muodostua kohdunkaulansyöväksi. sen takia säännölliset papa-seurannat ovat tärkeitä jotta solumuutokset voidaan hoitaa ennen kun niistä muodostuu syöpä. oireettomissa tartunnoissa sekä kondyloomatartunnoissa on mahdollisuus parantua viruksesta mutta osa jää taudin kantajaksi ja osa parantuu spontaanisti
mutta on silti altis uusille virustartunnoille joten suojautuminen kannattaa. kondomi ei täysin suojaa kondyloomalta koska virusta voi olla alueilla joihin kondomi ei yletä mutta se on korvaamaton apu estää virusta leviämästä!

 
just visiting
papilloomavirus poistuu elimistöstä, kun oma immuunijärjestelmä kehittää vasta-aineen sen kukistamiseksi. Samaa virustyyppiä ei siis voi enää saada, toki ne kymmenet muut voi. Sama juttu jokaisessa muussakin viruksessa kuten flunssassa, kerran sairastettua ja siitä parannuttua ei enää sama flunssatyyppi iske.
 
nainen´
jifsydoi: Mene vaikka suoraan terveyskeskukseen ja sano vaan siinä vastaanotolla, että tulit sukupuoli- tai seksitautitesteihin. Siitä sitten yleensä ohjataan terkkarille ja sitten testeihin. Käynti on ilmainen eikä siitä ilmoiteta vanhemmille. Minulta ainakin silloin kysyivät, että miten haluan testien tulokset; joko soittamalla itse sinne tai kirjeellä kotia.
 
heroine-2008
Alkuperäinen kirjoittaja miehelle haittaa:
Kondylooma viihtyy paremmin naisen elimistössä kuin miehen elimistössä. Miehellä se tykkää pesiytyä esinahan alle. Jos se pesiytyy oikein kunnolla, voi vuosien kuluessa tulla penikseen syöpä. Tämä on kuitenkin harvinaista.

Litteä kondylooma on miehelläkin litteä, eikä näy paljain silmin.

Miehethän tämän taudin levittävät naisesta toiseen pörrätessään.
Ja tuo on viimeinen toimii tietenkin myös toisin päin...!
 
Rotoplex
Alkuperäinen kirjoittaja n48:
Miehille ei viruksesta yleensä tule mitään oireita, ellei sitten näkyviä syyliä.
Siksipä se leviää sellaista vauhtia kun moni mies ei tiedä tartuntaa saaneensakaan.
Miehille tulee myös oireita. Monet naiset voivat myös levittää tautia "sellaista vauhtia" koska eivät nimenomaan tiedä tartuntaa saaneensa. Moni nainen voi tietämättään myös kuten mieskin levittää esim. klamydiaa tietämättä taudista.
 
minnä
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä!:
Edellinen oli aivan oikeassa. Ottakaa hyvät nuoret naiset ja äidit tyttärillenne tuo rokotus!!!
rokotus toki suojaa ko. taudilta, mutta lääketeollisuudessa uusiin rokotuksiin suhtaudutaan aika varovasti!
Syynä tähän on se, ettei tiedetä rokotusten mukana tuomia haittoja pitkältä aikaväliltä!!

Markkinoilla oli joku rokotus, nyt en kyllä yhtään muista mikä, mutta suosittu se maailmalla oli (ei niinkään suomessa) ja noin 10 v sen markkinoille tulon jälkeen alkoi tulla esiin paljon erilaisia muita ongelmia mm. maksassa.

Mielestäni kondomista pitäisi puhua enemmän!!!
 
tartutettu
sain aikoinaan mieheltäni tuliaisiksi pettämisreissulta.. kakkosta näytti 6v ajan ja kolmen vuoden päästä tartunta tiedosta otettiin koepalat jossa näytti olevan kaikki ok.. nyt odotan vuosi nro 7:n tuloksia. Tähän asti aina ollut taso 2.
Nykyistä aviomiestäni asia ei ole haitannut ja meillä on yhteinen lapsikin (ensin tietty varmistettiin lääkäriltä voiko olla haitaksi lapselle kun on kondylooma.. ja vastaus oli että ei).. elämä siis jatkuu tartunnasta huolimatta. Mies tietää että joskus/ vuosien päästä saattaa ilmestyä, mutta eihän tän voi saada kuin kerran (siis onhan näitä jotai 70 eri tyyppiä ja jokaisen niistä voi käydä läpi, mutta..)
 
niin tyhmä
pakko kysyä josko joku teistä viisaammista osaisi sanoa, mitä eroa on kondyloomalla ja hpv-infektiolla nimenomaan miehen kannalta?
kondyloomahan aiheuttaa selviä oireita mutta miten hpv-infektiot yleensä?
todella inhottavaa, ettei lääkäriltä saa juuri mitään tietoa, kaikki on itse jostain ongittava!
 
Litteä kondy
Alkuperäinen kirjoittaja niin tyhmä:
pakko kysyä josko joku teistä viisaammista osaisi sanoa, mitä eroa on kondyloomalla ja hpv-infektiolla nimenomaan miehen kannalta?
kondyloomahan aiheuttaa selviä oireita mutta miten hpv-infektiot yleensä?
todella inhottavaa, ettei lääkäriltä saa juuri mitään tietoa, kaikki on itse jostain ongittava!
Mun tietääkseni ne ovat just sama asia, voi laittaa yhdysmerkin väliin.
 
tiedon kyselijä
Olin sukupuoliyhteydessä naisen kanssa joka oli kuukausi sitten miehen kanssa jolla näkyvä kondylooma. Tällä naisella tauti ei vielä kuitenkaan ole puhjennut, millainen mahdollisuus sillä on tarttua kyseisessä tapauksessa?
 
Mutsi76
Mulla todettiin kondy noin 15 vuotta sitten ja hoidettiin silloin jäädyttämällä. Nyt kuitenkin synnytyksen jälkeen papa oli kakkonen ja kondy taas riesana. En osaa sanoa, onko tuo sama vanha vai eri tyyppiä, kun miehen kahdella exällä on myös kondy ollut. Se on siis voinut tarttua uudelleen mieheltänikin. Miehelle kerroin ja hän otti asian ihan hyvin, koska tietää kuinka yleinen sairaus on. Sehän on niin, että 80 prosenttia aikuisista kantaa kondylooma virusta elimistössään jossain vaiheessa elämää.
 
Vilina79
Kertokaahan kondylooman sairastaneet, voiko kyseisen syylän puristaa kuin finnin? mulla on ollut jonkun aikaa näppylöitä alapäässä, pitkään oli sellainen isohko pyöreä ihonvärinen, joka sitten muuttui keltapäiseksi ja sen sai puristettua kuin finnin. Mielestäni kaikki näpyt ovat karvoituksen alueella, ei niinkään synnyttimissä. Yksi isompi näppy on mielestäni kukkakaalimainen, mutta jotain märkää siitäkin sai puristettua. Voiko olla esim. karvatupin tulehdus, vai onkohan se kondylooma? Olen aivan epätoivoinen asian suhteen...
 
mahdollisesti
Kondylooman suomenkielinen nimi on visvasyylä, joten kyllä joistain sen tyypeistä saa puristettua visvaa.

Kannattaa mennä lääkäriin. Tulee sitten kunnon seuranta, mitä elimistössäsi tapahtuu.
 
adenoma?
Mulla oli toisessa häpyhuulessa kerran sellanen "pallo", aika kipeä ja vähän kutiseva. Menin lekuriin, joka totesi sen -muistaakseni- adenoomaksi tms. Voi olla, että muistan nimen väärin...

Käski olla koskematta ja antaa olla, hävisikin sitten itsekseen. Oli ikäänkuin iso finni ja varmaan taliakin olisi tullut, jos olisin onnistunut puristelemaan... Voi siis olla muutakin kuin kondyloomaa...??!
 
sama kuin edellinen
vai olisko ollut aterooma...en nyt muista, mutta kuitenkin ihan harmiton juttu, kun hävisi itsekseen. Ja toisilla niitä voi olla kuulemma vaikka kuinka paljonkin ja voivat tulla aina ajoittain.
 
puullapalloon
Minulla todettiin kondylooma n.4 vuotta sitten. Minulla oli nakyvia syylia seka muutoksia kohdunkaulalla jotka poistettiin laserilla. Viimeiset 2 vuotta on papat olleet normaaleja. Kondylooma ei nakojaan kauaa kehossani viihtynyt...voi tietenkin tulla takasin vuosien kuluttua, mutta en mitenkaan sita pelkaa kun kayn papassa joka vuosi ja muutokset saa hoidettua ennen kuin niista kehittyy syopa.

Siita kondylooma rokotteesta sellaista etta se ei ole ollut kaytossa kuin muutaman vuoden eika pitka-aikaisia vaikutuksia tiedeta. Rokote myos sisaltaa alumiinia 113mg per rokotus, niita tarvitaan kolme 6kk sisalla. En aio rokottaa lapsiani, minulle itselleni se olisikin jo liian myohaista...Usassa kaikille kansalaisuuttaa/green cardia havitteleville alle 26v naisille on pakkorokotukset, ihan kamalaa. Itse valtin myrkkypiikin sanomalla etta olen sellaiset jo saanut, vaikka tosiasiassa en ole rokotusta saanut vaan ne ihka aidot kondyloomavirukset seksista joihin kehoni sitten ihan itse keksi parannuskeinon/immuniteetin(sattipa p;emaan samat kuin rokotteessa plus viela yksi extra). Tietaako kukaan mita tapahtuisi jos rokottettaisiin tautia vastaan joka on jo ollut? Kondyloomarokotusta valmistavan laaketehtaan mukaan rokotus kondyloomaa(siis juuri niita viruksia joita varten rokote on, niita on 4) silla hetkella sairastavalle aiheuttaa 45% todennakoisyyden kohdunkaulansyovalle. Ymmarran etta lapsille jotka eivat ole viela seksia ikina harrastaneet annetaan rokotus, mutta aikuisille naisille joilla on jo monta kumppania ja altistuneet kondyloomalle pakotetaan ottamaan rokotus joka tutkimusten mukaan altistaa syovalle ja koko rokotteen tarkotus kaantyy itseaan vastaan??
En tieda vaheneeko riski myohemmin vai pysyyko samana loppuelaman. Muutaman vuoden paasta kuullaan tuhansista teineista joilla on syopa taman ihanan rokotteen ansiosta!
 
tietämätönnuori
Hei.
Itselläni ilmeni kondylooma 1½ vuotta sitten. Näkyviä syyliä alkoi tulemaan, joten menin lääkäriin ja sain kahta erilaista "voidetta/litkua", koska ensimmäinen ei tepsinyt.
Syylät hävisivät muuten kokonaan paitsi yksi jäi kummittelemaan peräaukon seudulle ja siellä se vieläkin on, mahtaako koskaan häipyä?? Papa koe näytti ensimmäisellä kerralla luokkaa 1 ja seuraavalla kerralla 2 ja kolmannella taas 1. Nyt en ole puoleenvuoteen papa-kokeessa käynyt, kuinka usein olisi hyvä käydä???
Syyliä ei ole näkynyt muuten ,mutta en ole aivan varma onko niitä emättimen sisäpuolella. Vähän tuntuu ja näyttää oudolta ja kun noita voiteita/litkujahan ei saa emättimen sisäpuolelle laittaa, joten miten ne sitten hoidetaan??
 

Yhteistyössä