Hpv - Kondylooma

  • Viestiketjun aloittaja Aina tautinen?
  • Ensimmäinen viesti
pari huomiota
Olen 17-vuotias tyttö ja sain juuri tietää että minulla on kondylooma. Kondylooma selvisi, kun lääkäri teki kynekologisen tutkimuksen ja minulla todettiin kukkakaalimaisia syyliä. Syylät alkoivat muodostua heti, kun aloin syömään e-pillereita. Että onkohan e-pillereillä vaikutusta asiaan? Ihmettelin sitä itse koska olen osallistunut HPV-rokotustutkimukseen, eli minulla on 75% varmuus että olen saanut kyseisen rokotteen, se selviää minulle 3-kuukauden päästä kun täytän 18-vuotta. Lääkäri ei kertonut pahemmin koko taudista, tulosti pelkästään netistä olevaa tietoa kondyloomasta. Pahinta tässä on että olen todenmukaisesti saanut kyseisen tartunnan raiskauksesta.
Tietääkö kukaan, että pystyykö kondylooman syntymishetkeä selvittämään mitenkään, että tietäisin oikeudessa todistamaan että olen saanut tekijältä tartunnan?
Ja kuinka todennäköistä on että kondylooma poistuu elimistöstäni muutaman vuoden kuluttua, kun se ilmeni kukkakaalin muotoisena syylänä?

Kondylooman tartunta-aika on vaikea ehkä mahdoton selvittää.

Vaikka olet ehkä saanut hpv-rokotteen, niin voit silti saada kondylooman. Rokote sisältää vasta-aineet vain pahimpia hp-viruksia vastaan. Se kondylooma, joka ilmenee kukkakaalimaisena kasvustona ei yleensä toimi kohdunkaulansyövän esiasteena. Sen oireet voivat silti olla ikäviä kutinoineen.

E-pillereillä ei sinänsä ole yhteyttä kondyloomaan, mutta pillerien käyttäjät jättävät usein kondomin pois, mikä lisää sukupuolitautien tarttumisen mahdollisuutta merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
jäbä 93
Sain kondylooman tyttöystävältäni joku vuosi sitten kun harrastin hänen kanssa yhdyntää, eikä hän silloin tiennyt taudistaan vasta kun gynekologi vierailun jälkeen (3kk seurustelun alkamisesta). En ottanut asiaa silloin mitenkään vakavasti, mut sit mulle alkoi ilmestyä näppylöitä kuukauden jälkeen kun hän kerto siitä mulle.. niitä olen sitten nyppinyt pois sitä mukaan kun niitä tuli, enkä tiedä mistä voisin hakea apua/hoitoa niihin. Naisil o nii helppoo ku niiden ei tartte muutaku men niihi säännöllisiin gynekologi käynneil et ne saa jo hoitoo niihi, ku jätkien täytyy miettii et mistä sitä hoitoo saa tai et mist sitä voi hakee :D mut onks kondylooman hoitoon jtn. kotihoito vaihtoehtoja, ilman et sen takii täytyy lähtee johonki lääkäriin niit näppylöitä vilauttelee?
 
lääkäriin
Kyllä jäbän täytyy mennä lääkäriin, jotta kondyloomat saadaan hoidettua pois.

Terveyskeskuslääkäri tai sitten iho- ja sukupuolitautien lääkäri tai urologi tulevat lähinnä mieleen.

Ulkoisia kondyloomia voidaan hoitaa voiteilla, johin tarvitaan resepti lääkäriltä. Lääkkeet ovat kalliita ja hoitokin tuntuu epämukavalta. Kannattaa kuitenkin mennä sinne lääkäriin ja varmistaa diagnoosi.
 
anonyymi
olen 16v tyttö ja sain eilen kuulla että minulla on kondylooma.aluksi säikähdin kun en tiennyt tarkalleen että minkä nyt olen saanut,koulussa joskus puhuttu kaikista sukupuolitaudeista.lääkäri sanoi että minulla on "lievä" kondylooma ja käski unohtaa että se on edes olemassa.menetin yöunet tämän takia ja olen yrittänyt etsiä netistä tietoa tästä viruksesta.pitäisikö minun käydä ottamassa jotain piikkejä,lääkkeitä ym? ja mitenköhän minä pystyn elämään tämän asian kanssa.
 
ex-masentunut
Itse olen kamppaillut n. 4kk kondyloomien kanssa.. Ensimmäiset hoidettiin pois Wartecilla ja papan luokka oli normaali. Nyt on kuitenkin taas helvetillistä kutinaa alakerrassa ja koitan olla raapimatta koska ensimmäiset syylät minulle tulivat rankasta yhdynnästä jonka vuoksi ihoni hankautui verille asti. Onko kenelläkään tietoa Aldaran oikeasta hinnasta? Lääkärini suositteli sitä minulle ja arvioi hintahaarukaksi 60-100e? Ja onko näistä voiteista tullut ihoon rikkoutumia? Wartec tehosi minulla hyvin mutta haavojahan siitä tuli ja käveleminenkin oli tuskaa..
 
Masentunut
Tietääkö kukaan tarttuuko kondylooma yhtä helposti jos näkyvät oireet ovat kadonneet?

Omat oireeni ilmaantuivat kuukausi sitten ja papa kokeessa sain tyypin 2 (kondylooma) ja olen penslannut Wartec liuoksella. Jotkut ovat sanoneet täällä, että liuoksen käyttö on ollut suurta tuskaa, minulla ei ole esiintynyt minkäänlaisia haavoja eikä kirvelyä, muutakuin kolmannen hoitopäivän aikana lääkettä laittaessa, mutta menee samantien ohi.

Eilen kumminkin hämmästyin siitä, että myös kainalooni (?) oli ilmestynyt samanlainen nystyrä mitä itselläni oli uloimmissa häpyhuulissa. Voikohan siis kondyloomat esiintyä muuallakin kehossa..? :S
 
tämä hinta
Itse olen kamppaillut n. 4kk kondyloomien kanssa.. Ensimmäiset hoidettiin pois Wartecilla ja papan luokka oli normaali. Nyt on kuitenkin taas helvetillistä kutinaa alakerrassa ja koitan olla raapimatta koska ensimmäiset syylät minulle tulivat rankasta yhdynnästä jonka vuoksi ihoni hankautui verille asti. Onko kenelläkään tietoa Aldaran oikeasta hinnasta? Lääkärini suositteli sitä minulle ja arvioi hintahaarukaksi 60-100e? Ja onko näistä voiteista tullut ihoon rikkoutumia? Wartec tehosi minulla hyvin mutta haavojahan siitä tuli ja käveleminenkin oli tuskaa..

Yliopiston apteekin lääkelaskuria käyttäen perushinta 87 euroa ja loppuhinta noin 50 euroa.
Aldaran käytön jouduin jättämään kesken, kun oireet olivat niin hirveät.
Pakkauksessa on 12 annosta. Lääkärini suosituksesta ja käyttöalueen koosta johtuen yksi annos riitti itselläni aina kahteen käyttökertaan. Käyttöhän oli puoli viikkoa käyttöä ja puoli viikkoa ilman ja taas puoli viikkoa jkäyttöä jne.
 
Viimeksi muokattu:
voiei
Itse pelkään kondyloomaa, 3kk sitten papa oli luokkaa 3 (kaikki täällä on tainnut mainita luokan 1 tai 2...tosin testi tehtiin ulkomailla ja saattaa kuulemma olla korkeampi kuin suomen mittareilla tmv) No mutta kävin papa testissä taas ja samalla otettiin erikseen hpv-testi. Tuloksia odotellessa...Kuulemma jos hpv on positiivinen niin joutuu sairaalaan testeihin tmv, jos vain papa huono niin kai vaan jatketaan seuraamista. Näppylöitä on ollut noin vuoden välillä peräaukon suulla, olen itse ne repinyt pois. Gyne taisi tähän sanoa että saattaa olla jotain muuta. Ei ottanut kondyloomaa ainakaan vielä kovin vakavasti, hieman sekavaa. Ja on tosi kokenut ja hyvä gyne. Katsotaan miten ensi kerralla. Uskoisin että ainakin kondylooma löytyy. Toiv ei syöpää. En haluaisi loppuelämää harrastaa seksiä kondomin kanssa ja joutua kertoa joskus poikaystäville asiasta jne.
 
tyttönennnn
näitä tekstejä lukiessani olen törmännyt monta kertaa ohjeeseen, että kondyloomien hoitoon käytettäviä voiteita ei saisi käyttää emättimen sisäpuolella oleviin syyliin. minulla kuitenkin on noita syyliä nimenomaan ja ainoastaan emättimen sisäpuolella, ja lääkäri määräsi tuota voidetta niihin. olen sitä nyt muutaman viikon käyttänyt, mutta tietääkö kukaan mitä haittaa tuista emättimen sisäisestä käytöstä voi olla?
 
tietämätön...
Todettiin 1990 kondylooma. Oli kutinaa ja pieniä litteitä näppyjä sukuelimissä. Lääkäri (terveyskeskuksessa) määräsi kotona penslaukseen punaista liuosta. Lääkäri teki sen ekan kerran siellä käynnillä. Ainetta sai laittaa vain näppyihin, ja se aine jäi näkyviin, siitä tiesin missä näpyyjä oli. Parin päivän päästä se laittaessa se alkoi polttaa ja kirveltää ja loppuhoito oli tosi tuskaista. Hoidin kuurin kuitenkin loppuun.

Jonkun ajan kuluttua kuurista kutina alkoi taas. Ainetta oli vielä jäljellä, joten käytin sen loppuun, vaikka muistaakseni se oli mennyt hieman vanhaksi. Kutina loppui. Kun se kolmannen kerran alkoi, menin samaan lääkäriin. Sain lähetteen, että näpyt poltetaan pois. Siihen oli viikko aikaa. Sen viikon aikana kutina kuitenkin hellitti, vaikka liuostakaan en käyttänyt kun heitin jämät silloin pois vanhentumisen takia.
Kun olisivat laseroineet, ihmettelivät missä näpyt. Niitä ei ollut. Sanoivat, että joskus se vain poistuu itsestään - ja tätä sanamuotoa käytettiin, vaikka ajattelin, että eihän virus voi poistua?
Kutina ei enää koskaan palannut (tai palasi, mutta lääkärissä todettiin ihan vain hiivaksi - jopa kahdesti..., vaikka tietysti pelkäsin pahinta ja kerroinkin epäilyistäni).

Mitään papa-kokeita ei tuolloin otettu. Ekassa papakokeessa kävin 2000, sitten 2005 ja 2010. Joka kerta ovat sanoneet, että "puhdas, ei mitään". En tiedä onko se sitten luokka 0 vai mikä. Tänä aikana minulla on ollut kaksi miestä. Kumpikaan ei ainakaan ole sanonut saaneensa mitään oireita minulta, enkä minä heiltä.

Voidaanko siis katsoa, että en tartuta kondyloomaa?
 
Papoja
Tänä aikana minulla on ollut kaksi miestä. Kumpikaan ei ainakaan ole sanonut saaneensa mitään oireita minulta, enkä minä heiltä.

Voidaanko siis katsoa, että en tartuta kondyloomaa?[/QUOTE]

Hoitona sinulla on käytetty podofyllotoksiini-penslausta. Kyllähän kondylooman hoitoa voidaan joutua toistamaan useitakin kertoja uusimistaipumuksen vuoksi. HPV-tartunnoista paranee immuunivasteen kehittymisen myötä mutta seurantaa (Papa-kokeet) tulisi säännöllisesti suorittaa kaksi vuotta. Kondomin käyttöä suositellaan, mutta sekään ei aina suojaa tartunnalta.
 
tiiiikeri
Minulla on muistaakseni todettu papilloomavirus. Olen todella tietämätön näiden juttujen suhteen. Noin kolme vuotta sitten kävin kontrollipapassa ja siellä ei löytynyt mitään ja jossain vaiheessa muuten vain gynekologisessa tutkimuksessa tk:eek:ossa. En muista kummassa kävin ensin. Kuitenkin jossain vaiheessa minulla oli joku "tulehdus".

Olen päätellyt että kondylooma sillä emättimessä on muutama pieni näppy/rakkula, ollut varmaan pari vuotta, ja se miksi en ole hoitanut asiaa niin on ollut niin paljon muita vaivoja.

Mitä nyt siis teen? Yksityiselle en nyt voi mennä rahatilanteen vuoksi. Juuri kävin tk-lääkärillä ja hän omalääkärini on jotenkin töykeä sillä ei ota tosissaan oikein mitään ja hirveä kiire. En mielelläni menisi hänelle, mutta onko tässä vaihtoehtoja? Omalääkärinikö määrää jotain lääkettä noiden näppyjen poistoon? Eli siis varaus omalääkärille vai? Samalla otettaisiin papakoekin tutkimuksen yhteydessä? Papakoe otettiin kyllä eri paikassa julkisen sairaanhoidon piirissä. Ikää on jo lähemmäs 30. Nykyään täällä kaupungissani on varaussysteemi lääkärille omahoitajan kautta. Varmaan sen omahoitajan kanssa asiasta voisi keskustella tarkemmin..

No kumminkin ajattelin avautua että saisi näitä asioista joskus eteenpäin. Tämä on on siis ollut vaivana 2-3v. Ja muutenkaan seksielämää ei ole juurikaan ollut poikaystävän kanssa pitkiin aikoihin. Kävi jo mielessä että onko se tarttunut tai tullut näkyväksi silläkin, ja siinä syy seksittömyyteen. Alunperin virus on kyllä tullut poikaystävältäni, sillä hän on ensimmäiseni.
 
mirva
Alkuperäinen kirjoittaja Sama täällä;10701211:
Minulla myös todettu ja on kipua/kirvelyä yms, joka on mielestäni sisällä emättimessä eniten, ei niinkään ulkoisesti. Ulkoisesti oli aiemmin.

Aion kokeilla Ovestin-voidetta, olen tosin vanhempi, mutta että pysyisivät limakalvot mahdollisimman kunnossa.

Kuinka moni on hoitanut kondyloomiaan Aldara-voiteella? Kuinka monella se on tehonnut?

Minulla todettiin vähän aikaa sitten kondylooma. Lääkkeeksi määrättiin Aldaraa. Kerkesin käyttää sitä noin viisi kertaa ja syylät olivat tiessään. Nyt kutittaa melko paljon. Tuntuu kyllä oudolta, että syylät hävisivät niin äkkiä, mutta jospa kondylooma on kaikilla erilainen. Toivon vain, etteivät syylät uusi.
 
Nainen22v
Pelkkä ajatuskin tuntuu kauhealta, kun on tutustunut oikein mukavaa ja kaikin puolin hyvänoloiseen mieheen. Jos se onkin sit siinä... Kaikki loppuu samantien. Ihan kuin olisin viallinen ja tuottanut pettymyksen toiselle. Ja missä vaiheessa tälläinen on edes hyvä kertoa?? Haluaisimme molemmat harrastaa seksiä pian. Pelkään että voinko edes ikinä löytää ketään vakituista itselleni. Haluaisin kumminkin olla rehellinen ja esittää asian kuten se on. Mutta mitä siitä seuraa, pelkkää surua ja ahdistustako lisää? :( Harvoin ketään oikeasti kiinnostavia miehiä tulee vastaan. On todella surullista ajatella jos aina joutuisin vaan kertomaan tämän saman asian ja kukaan ei hyväksyisi ja haluaisi jatkaa juttua. Aina tulisi vaan hylätyksi tän hemmetin pienen asian takia.

En tiedä mitä tehdä. Itselleni se tuli n.16-17 vuotiaana, nyt olen 22. Omaan elämääni se ei vaikuta, mutta jos parisuhteeseen aikoisin niin... Olin ihan maassa kun sain nuorena tästä tietää. Nyt olen sen kumminkin hyväksynyt. Mutta tarpeeksi se jo silloin nuorempana masensi mielialaa. Olin epätoivoinen. En haluaisi enää joutua kärsimään lisää tän takia.

Kerran olen sen kertonut yhdelle seurustelukumppanille, mutta olimme n.6kk sitä ennen olleet yhdessä.(ja ennen seksin aloittamista) Ja olin muutenkin ollut koko seurustelun kanssa vähän epävarma. Se ei oikee ottanut tuulta purjeisiin. Juttua kumminkin jatkettiin tämän jälkeen vielä puolisen vuotta, kunnes lopetettiin omasta aloitteestani. Kumia käytettiin ja seksiä oli todella vähän, eikä ollut kummoista.. Tuntui enemmän kaverilta kuin seurustelukumppanilta.

Pointtina se, että nyt kun todella haluaisin tämän uuden miehen pitävän minusta ja ettei hpv olisi este edetä pidemmälle, asian kertominen pelottaa aivan hirveästi. Hän on tosissaan kanssani ja molemmat voimme hyvin kuvitella yhteisen tulevaisuuden. Eikä häntä kiinnosta yhdenyön jutut. Vielä ei olla seksiä harrastettu, mutta olen jo nyt kuullut että tämä mies ei kumia välittäisi käyttää kanssani. Vie tunnon, tunnelman jne...
En haluaisi, että kaikki hyvä mikä osuu kohdalle lipuu aina sormien välistä pois...
 
tulilintu
Olen ollut avioliitossa 30 vuotta, ja uskollinen. Gynekologisessa tutkimuksessa lääkäri totesi, että minulla on kondylooma. Mieheni väitti, että on ollut uskollinen kaikki nämä vuodet. Ennen avioliittoa minulla ja miehelläni on ollut useita seksikumppaneita, mutta siitä on siis 30 vuotta. Onko mahdollista, että tauti olisi ollut minussa piilevänä niin kauan, vai valehteleeko mieheni?
 
nimetön
Ensimmäiset kukkakaalet löysin alapäästäni ollessani juuri ja juuri 18. Olimme seurustelleet tuolloin puolen vuoden ajan. Poikaystävälläni oli ollu perin värikäs puolivuotinen ennen meidän juttumme alkua, joten yhteisesti oletamme, että hänen kauttaan vaiva meille tuli.
Jouduin aloittamaan aggressiiviset hoidot. Kohdunkaulaa höylättiin, syyliä jäädytettiin, penslattiin... Vähän kaikkea tehtiin. Oireet katosivat puolessa vuodessa.
Välillä olemme olleet erossa jolloin molemmilla on ollut muitakin seksisuhteita, osa suojaamattomiakin.
Päädyimme takaisin yhteen, perustimme perheen. Kummallakaan ei oireita. Kolme lasta kolmessa vuodessa laskivat kenties vastustuskykyni niin alas, että vuosi sitten kondylooma nosti jälleen päätään. Tällä kertaa kuitenkin litteänä (siis ei mitään silmälle erottuvaa), oireili kutinana. Hoitona Wartec, koepala ulkosynnyttimistä paljasti vain kroonisen tulehduksen.

Tietääkö kukaan, onko alkuperäinen virukseni muuntautunut horrostilassaan?
Leviääkö virus limakalvokontaktissa myös silloin, kun itsellä oireita ole? Ja mitä virustyyppiä "levitän"? Näkyviä syyliä aiheuttavaa vai litteää? Millä tavoin pahanlaatuiset virukset oireilevat?
 
useita kerralla
Alkuperäinen kirjoittaja nimetön;10850060:
Ensimmäiset kukkakaalet löysin alapäästäni ollessani juuri ja juuri 18. Olimme seurustelleet tuolloin puolen vuoden ajan. Poikaystävälläni oli ollu perin värikäs puolivuotinen ennen meidän juttumme alkua, joten yhteisesti oletamme, että hänen kauttaan vaiva meille tuli.
Jouduin aloittamaan aggressiiviset hoidot. Kohdunkaulaa höylättiin, syyliä jäädytettiin, penslattiin... Vähän kaikkea tehtiin. Oireet katosivat puolessa vuodessa.
Välillä olemme olleet erossa jolloin molemmilla on ollut muitakin seksisuhteita, osa suojaamattomiakin.
Päädyimme takaisin yhteen, perustimme perheen. Kummallakaan ei oireita. Kolme lasta kolmessa vuodessa laskivat kenties vastustuskykyni niin alas, että vuosi sitten kondylooma nosti jälleen päätään. Tällä kertaa kuitenkin litteänä (siis ei mitään silmälle erottuvaa), oireili kutinana. Hoitona Wartec, koepala ulkosynnyttimistä paljasti vain kroonisen tulehduksen.

Tietääkö kukaan, onko alkuperäinen virukseni muuntautunut horrostilassaan?
Leviääkö virus limakalvokontaktissa myös silloin, kun itsellä oireita ole? Ja mitä virustyyppiä "levitän"? Näkyviä syyliä aiheuttavaa vai litteää? Millä tavoin pahanlaatuiset virukset oireilevat?
Sinä olet saattanut jo silloin 18-kesäisenä saada useamman muodon kondyloomasta.

Hp-viruksen ja muidenkin sukupuolitautien leviäminen on helppoa, koska ne eivät anna oireita aina elimistösä ollessaan. Jos sitä näkisi kamalan kukkakaaliryöpyn jokaisella, joka sairastaa kondyloomaa ja voi tartuttaa sitä, niin sitä olisi helppo välttää. Asia ei vain ole niin.

Ne litteät muodot ovat hankalampia kuin näkyvä muoto. Litteät ovat niitä, jotka toimivat kohdunkaulansyövän esiasteena. Siksi on tärkeää käydä säännöllisesti papassa, jossa ne saadaan kiinni ja tarvittaessa hoitoon. Jos hp ei ole aiheuttanut merkittäviä muutoksia, on tärkeää antaa elimistölle mahdollisuus torjua se. Jos muutokset ovat merkittäviä, tarvitaan hoitotoimenpiteitä. Hoitotoimet ovat vain elimistöä auttavia. Oman puolustusmekanismin täytyy toimia.

Pahalaatuiset hp-virukset eivät siis välttämättä oireile millään. Vuosien kuluessa ne aiheuttavat muutoksia kohdunkaulalla ja muualla limakalvoilla.

Kondomi on hyvä suoja tilapäisissä suhteissa. Vakituisessa parisuhteessa, jossa kondomia ei ole käytetty, ei kondomia tarvitse ottaa käyttöön kondylooman toteamisen jälkeen. Kyllä se bakteeri- ja viruskanta on jo yhteistä. Toisella voi olla oireita ja toisella ei. Valitettavasti monilla taudeilla on parempi muhimispaikka emättimen poimuissa kuin esinahan alla.
 
nimetön
Sinä olet saattanut jo silloin 18-kesäisenä saada useamman muodon kondyloomasta.

Hp-viruksen ja muidenkin sukupuolitautien leviäminen on helppoa, koska ne eivät anna oireita aina elimistösä ollessaan. Jos sitä näkisi kamalan kukkakaaliryöpyn jokaisella, joka sairastaa kondyloomaa ja voi tartuttaa sitä, niin sitä olisi helppo välttää. Asia ei vain ole niin.

Ne litteät muodot ovat hankalampia kuin näkyvä muoto. Litteät ovat niitä, jotka toimivat kohdunkaulansyövän esiasteena. Siksi on tärkeää käydä säännöllisesti papassa, jossa ne saadaan kiinni ja tarvittaessa hoitoon. Jos hp ei ole aiheuttanut merkittäviä muutoksia, on tärkeää antaa elimistölle mahdollisuus torjua se. Jos muutokset ovat merkittäviä, tarvitaan hoitotoimenpiteitä. Hoitotoimet ovat vain elimistöä auttavia. Oman puolustusmekanismin täytyy toimia.

Pahalaatuiset hp-virukset eivät siis välttämättä oireile millään. Vuosien kuluessa ne aiheuttavat muutoksia kohdunkaulalla ja muualla limakalvoilla.

Kondomi on hyvä suoja tilapäisissä suhteissa. Vakituisessa parisuhteessa, jossa kondomia ei ole käytetty, ei kondomia tarvitse ottaa käyttöön kondylooman toteamisen jälkeen. Kyllä se bakteeri- ja viruskanta on jo yhteistä. Toisella voi olla oireita ja toisella ei. Valitettavasti monilla taudeilla on parempi muhimispaikka emättimen poimuissa kuin esinahan alla.
Mielenkiinnosta vielä kysyn (kun jotenkin oletan, että asiasta jotain tiedät), osaatko vastata tuohon 143:n kysymykseen? Onko todella mahdollista, että virus on piilevä 30vuotta olettaen, että papa-kontrollissa on käyty säännöllisesti, eikä sitä siten ole voitu huomata...?
 
Viimeksi muokattu:
useita kerralla
30 vuotta tuntuu pitkältä ajalta.

Papa otetaan kuitenkin vain kohdunkaulalta ja suulta, jotka ovat kriittisimmät paikat solumuutoksille. Siksi hp-virus voi hyvin piileskellä elimistössä useita vuosia. Virus ei aina ole yhtä aktiivinen. Sekin vaikuttaa asiaan. Oireilukin on aaltomaista, jos sitä on lainkaan.

Kohdunkaulalle voi tulla muutoksia myös ilman virusinfektiota, mutta se on harvinaista.
 
rok555
Nyt kun on tullut uutisia siitä, että papilloomavirus/kondylooma voi aiheuttaa suusyöpää, niin emäntä (jolla on joskus todettu olevan papilloomavirus) lopetti suuseksin harrastamisen siihen paikkaan.
Onko tämä nyt oikeasti niin vaarallista vai ylireagoiko nainen asian kanssa? Jotenkin tuntuu että seksistä on lähtenyt se paras terä kun suuseksi puuttuu. Omasta mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä, kun siihen asti kuitenkin on jo toisiamme tartutettu ties kuinka kauan. Ja kaiken lisäksi asiasta puhuminen on naiselle jostain syystä niin vaikeaa ettei siltä saa mitään vastauksia/mielipiteitä.
 
ei haittaa enää
Nyt kun on tullut uutisia siitä, että papilloomavirus/kondylooma voi aiheuttaa suusyöpää, niin emäntä (jolla on joskus todettu olevan papilloomavirus) lopetti suuseksin harrastamisen siihen paikkaan.
Onko tämä nyt oikeasti niin vaarallista vai ylireagoiko nainen asian kanssa? Jotenkin tuntuu että seksistä on lähtenyt se paras terä kun suuseksi puuttuu. Omasta mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä, kun siihen asti kuitenkin on jo toisiamme tartutettu ties kuinka kauan. Ja kaiken lisäksi asiasta puhuminen on naiselle jostain syystä niin vaikeaa ettei siltä saa mitään vastauksia/mielipiteitä.

Ei siitä enää ole mitään haittaa, kun olette yhdessä jo pitkään olleet. Kyllä ne virukset olisivat tiensä jo löytäneet.
Tottakai eri asia on, jos on joku tulehdus, niin silloin on aina kaikki herkempää tarttumaan.
Kondylooma ei kondomin kanssa tartu, mutta eihän se ole niin mukava maultaan kuin paljas.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä