Hpv - Kondylooma

  • Viestiketjun aloittaja Aina tautinen?
  • Ensimmäinen viesti
apuva
Miehelleni on ilmestynyt pienen pieniä syyliä/näppyjä peniksen varteen.
Itselläni en ole huomannut oireita.

Jostain syystä minua huolettaa enemmän mieheni kohtalo, miten häntä hoidetaan? TUntuu että naisilta lähtee helpommin?
 
Farrah
apuva: enemmän olisin huolissani sinun kohtalostasi,sillä jos kyseessä on kuin onkin kondylooma se voi aiheuttaa vuosien saatossa hoitamattomana kohdunkaulan syövän. Ja sukupuolitaudit ovatkin hyvinkin usein naisella (kuten miehilläkin) oireettomia.


itselläni siis olisi myös pieni kysymys. mulla todettiin siis papa luokkaa 2 (LSIL) ja seuraava papa lukis tässä lausunnossa olevan 12 kk päästä..miksi vasta silloin ja eikö asialle siis tehdä mitään ?
Joillekin kun tehdään jo papa 2 luokassa jotain silmukkahoitoja ja mulla tässä ei lue mitään muuta kuin että uusi näyte 12 kk päästä.
 
Farrah
ja vielä yksi lisäys ! menin papaan siis genitaali alueella olevien syylien takia. Nyt syylät ovat kuitenkin lähteneet itsestään pois eikä mulle annettu mitään voiteitakaan , eikä myöskään papa lausunnossa lue noista mitään. Syylät siis voivat parantua itsestäänkin?
 
Normaalia on
Farrahille

On ihan normaalia, että erilaisia tulehduksia tai lieviä poikkeamia seurataan. Seurantaväli on paikkakunnasta riiippuen 6-12 kk.

Olet itse havainnut, että näkyvät syylät ovat itsestään kadonneet. Samaan tapaan siellä kohdunsuulla tapahtuu paranemista itsestään. Virusta ei saada pois ilman sinun oman elimistösi aktiivista toimintaa.

Seurannalla varmistetaan se, että virus ei pääse aiheuttamaan pahoja muutoksia. Jos sellaisia ilmenee, saat hoitoa. Muuten seurantaa voidaan jatkaa pari vuotta. Jos vielä silloin on jotain lievää poikkeamaa, tehdään kolposkopia eli emättimen tahystys. Parin vuoden kuluttua voidaan myös todeta, että elimistösi tarvitsee tukea viruksen häätämiseen ja siksi voidaan tehdä jotain hoitoja.
 
sansu
Heips! Mulla todettiin kondyloomatartunta n. 1,5v sitten ihan paljain silmin gynekologilla. Itse olin alkanut epäilemään että olisikohan se nyt se "visvasyylä", kun välilihan iholle oli alkanut muodostua röpelöisiä pieniä näppylöitä. Gyne sitten totesi että sepäs se on, ja kirjoitti Wartec-voidereseptin. En muista voiteen hintaa, mutta ei se kauheasti maksanut. Näppylät katosivat todella nopeasti kahden eri hoitojakson aikana (3pv rasvausta+4pv tauko), mutta ikävää kirvelyä syylien surkastuessa kyllä tuntui. 9kk jälkeen kävin tarkistuttamassa tilanteen, kun ajattelin että tais elimistö hoitaa hpv:n pois kun uusia iho-oireita ei syntynyt, ja lääkäri oli samaa mieltä. Yleensä kukkakaalimaista iho-oiretta aiheuttava hpv:n tyyppi ei aiheuta solumuutoksia, eikä siis syöpäriski tämän viruksen aiheuttamana ole mielestäni edes mahdollinen. Elimistöön voi tarttua kyllä mikä tahansa hp-viruksista ja tietyt tyypit ovat sitten niitä jotka voivat niitä solumuutoksia aiheuttaa. Samaan aikaankin voi jopa olla monta eri virusyyppiä elimistössä, joten papa on aina suositeltava rutiinitarkastus! Olen lukenut että viruksen saaminen elimistöstä pois voi olla erittäinkin hankalaa (ja kivuliasta eri hoitomuotoja kokeiltaessa) jos vasta-aineita ei muodostu tarpeeksi, mutta mun kohdalla oli tosi helppohoitoinen. Onko kokemuksia sitkeistä kondyloomista?
 
bobo
sansu: mistä tiedät onko sulla vaan ja ainoastaan tuo virustyyppi joka aiheuttaa syyliä? oletko ottanut papa kokeen?
mulla nimittäin oli näkyviä syyliä(jotka lähti itsestään pois) ja papa luokkaa 2 mutta kondyloomasta ei kyllä puhuttu sanaakaan vaikka juuri sen takia meninkin papaan että tulisi jotain tietoa asiasta. joulukuussa meen uuteen papakokeeseen ja aika aijoin pelottaa aika kovastikin että jos tulos onkin muuttunut pahempaan suuntaan. Ja olen siis aika nuori, 19 vasta niin jonkin verran pelottaa se joulukuinen koe:S ei voi muuta sanoa kuin että rasittava tauti ja tarttuukin vielä todella helposti.

kuinkahan suuri mahdollisuus oisi että tulos ois huonontunu joulukuuhun mennessä? kesällä siis otettiin viime papa.
 
" Masentunut"
Minua pelottaa pelkkä ajatuskin että minulla olisi kondylooma.. Kävin Terveyskirjasto.fi 'ssä lukemassa tietoa kondyloomasta ja muiltakin sivuilta, koska minulla on alakerrassa molemmilla puolilla juuri kuvauksien mukaisia "syyliä", ne eivät kutia eivätkä ole kipeitä. Kuitenkin säikähdin kuollakseni sivustoilta löytynyttä lausetta "Parantavaa hoitoa kondyloomaan ei ole." Jäi mietityttämään että tartutanko sitä muihin, jos näkyvät merkit ovat hävinneet mutta virus sisälläni ei? Olen vielä kuitenkin niin nuori että en ymmärrä näistä mitään. En tiedä olenko vain vainoharhainen tästä asiasta, olen kyllä käynyt lääkäreillä mutta en ole uskaltanut kenellekkään alakertaani näyttää koska olen tarkka siitä kenelle sen näytän, vaikka kyseessä onkin lääkäri.
Onko teillä mitään neuvoja kuinka pärjätä kondylooman kanssa? Tautia minulta ei ole vielä ainakaan diagnosoitu mutta olen lähes 100% varma, että minulla on kondylooma..
 
Hirtsu
Käytin silloin e-pillereitä ja sitten todettiin kondylooma. No hoidoksi sitten penslattiin etikalla ymmärtääkseni ja tehtiin kolkoskopia(kirjoitinkohan oikein)? Tämän jälkeen uusinta tutkimus puolen vuoden päästä ja papaluokitus oli 1. Tästä on jo vuosia ja mitään ei ole sen jälkeen ollut. Nytkin keväällä kun otettiin papa niin 1 oli ja sitten minulle laitettiin hormonikierukka Mirena.
 
vierailija
Itselläni todettiin n.4 kk sitten kondylooma ja sitä ennen otettu papakoe näytti luokka 3, jonka vuoksi minun piti käydä kolposkopiassa. En ollut huomannut mitään merkkejä kondyloomasta, mutta päätin mennä gynekologille koska alavatsassa oli vihlovia kipuja. Kondylooma hoidettiin laserilla ja muuttuneet solut kohdunkaulalta poistettiin. Tästä pari kuukautta, ja menin kontrolliin papa kokeiden vuoksi, sain tulokseksi 1, mutta gynekologi huomasi jälleen kondylooman, ja itse en ollut tiennyt mitään. Kondylooma hoidettiin jälleen laserilla, ja sain käyttöön Aldara voiteen. Kunnes taas 4 vk jälkeen operaatiosta, huomasin itse pienen näppylän, ja jouduin jälleen laser hoitoon. Kumppanini kävi urologilla, joka totesi että hänellä on kondylooma, ja mieheni lähti hoidattamaan sitä myös laserilla, kunnes toinen lääkäri totesi penslauksen avulla ettei hänellä olekkaan kondyloomaa. Lääkäri myös oli sanonut hänelle etten voi tartuttaa häntä, mutta epäilen että kumppanini kantaa tätä virusta muttei se hänelle ole vain puhjennut.
Tästä lähtien käyn säännöllisesti otattamassa papakokeen koska luokka 3 säikytti jo tarpeeksi. Ikää minulla kuitenkin on vasta 19-vuotta.
 
ACV
Miehelleni on ilmestynyt pienen pieniä syyliä/näppyjä peniksen varteen.
Itselläni en ole huomannut oireita.

Jostain syystä minua huolettaa enemmän mieheni kohtalo, miten häntä hoidetaan? TUntuu että naisilta lähtee helpommin?

Mies saa lääkäriltä voidetta tai liuosta näppyjen hoitoon. Toinen vaihtoehto on että ostat miehellesi pullon omenasiiderietikkaa kaupasta. (Apple Cider Vinegar) Mies laittaa pumpulitukkoon etikkaa ja teippaa tai laastaroi tukon syylän päälle yö ajaksi. Syylä vaalenee, menee mustaksi, kuivuu, kutistuu ja tippuu pois käsittelyä toistettaessa. Pientä kirvelyä voi esiintyä seuraavilla hoitokerroilla. Kokemusta on ja toimii hyvin, 10 kertaa paremmin kuin reseptillä saamani tuotteet.
 
Viimeksi muokattu:
ACV
[QUOTE=" Masentunut";10667482]Minua pelottaa pelkkä ajatuskin että minulla olisi kondylooma.. Kävin Terveyskirjasto.fi 'ssä lukemassa tietoa kondyloomasta ja muiltakin sivuilta, koska minulla on alakerrassa molemmilla puolilla juuri kuvauksien mukaisia "syyliä", ne eivät kutia eivätkä ole kipeitä. Kuitenkin säikähdin kuollakseni sivustoilta löytynyttä lausetta "Parantavaa hoitoa kondyloomaan ei ole." Jäi mietityttämään että tartutanko sitä muihin, jos näkyvät merkit ovat hävinneet mutta virus sisälläni ei? Olen vielä kuitenkin niin nuori että en ymmärrä näistä mitään. En tiedä olenko vain vainoharhainen tästä asiasta, olen kyllä käynyt lääkäreillä mutta en ole uskaltanut kenellekkään alakertaani näyttää koska olen tarkka siitä kenelle sen näytän, vaikka kyseessä onkin lääkäri.
Onko teillä mitään neuvoja kuinka pärjätä kondylooman kanssa? Tautia minulta ei ole vielä ainakaan diagnosoitu mutta olen lähes 100% varma, että minulla on kondylooma..[/QUOTE]

Äläpä murehdi pienistä syylistä. Ihmisillä on ollut syyliä vuosisatoja. Ensinnäkin virus on joidenkin arvioiden mukaan melkoisen monella, mutta syyliä melko harvalla. Kondylooma on todennäköisesti monella tutullasikin (tai tulee olemaan) "On arvioitu, että jopa 30-50 %:lla seksuaalisesti aktiivisista aikuisista on papilloomavirusinfektio mutta vain 1 %:lla silmin havaittavia kondyloomia (Koutsky ym. 1983). Lähde: Duodecim
2008;124(10):1121-5 "

Tartutat periaatteessa joo, ellet ole täysin kelmuun kääritty. Kumi suojannee melko hyvin. Periaatteessahan kondylooma tarttuu, lauteesta, ovenkahvasta, wc-renkaasta jne... hoh hoi. Tosi rakkaus kestää pienet syylät leikiten. Nauti elämästä. Hyvin voi minusta vakisuhteessa vedellä paljaalla. Melkeen pakko jos vauvoja haluaa. ;)

Lääkäreitä ei kannata ujostella, niille värkkien kahtominen on arkipäivää, se on niitten työ. Virukseen ei ehkä ole parantavaa hoitoa mutta syyläsi lähtevät aivan varmasti. Jos ei lääkärin määrämillä lääkkeillä niin omenasiiderietikalla lähtee. Kokemusta on. Olen mies.
 
kipu
Kylläpä "helpotti" huomata tuolta aikasemmista viesteistä että täällä on joku toinenkin 19-vuotias kenellä kondy. Itse olen saman ikäinen ja tuntuu nykyään vähän siltä että koko seksielämä pilalla kondylooman takia.
Sain tartunnan jo yli vuosi sitten poikaystävältäni, jolla itsellään ei ole näkyviä muutoksia missään vaiheessa ollut. Syylät hoidettiin wartec liuoksella penslaamalla.. Ja tästä on tosiaan aikaa jo noin vuosi. Kipu kuitenkin jatkuu yhä edelleen ja olen kokeillut kaiken maailman rasvoja, liukkareita ja kaikkea mitä on suositeltu että tulis paikat kuntoon mutta eipä ole auttanut!
Kondylooman näkyvät muutokset on jo aikoja sitten hoidettu pois tosiaan että siitä ei pitäisi olla kyse. Papakin oli viimeksi muutama kuukausi takaperin I luokkaa. Terveydenhoitaja ja ihan lääkärit ei ole oikeen osannut sanoa mitään sen kummempaa, suositelleet vain esim. rasvaamaan. Eikä ole ollut apua. Ja tietysti nyt on myös syntynyt "noidankehä" että ei oikeen enää ees huvita seksi kun tietää että se tulee sattumaan. Varmaan on siis pakko käydä taas gynellä.. Tuntuu ettei mikään enää auta ja yhdynnät tulee loppuelämän ajan olemaan kivuliaita :/

Kyselisenkin nyt että onko kellään samaa ongelmaa? Tai samankaltaista ongelmaa? Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä ainainen kipu.....
 
vanhahkonako?
Kylläpä "helpotti" huomata tuolta aikasemmista viesteistä että täällä on joku toinenkin 19-vuotias kenellä kondy. Itse olen saman ikäinen ja tuntuu nykyään vähän siltä että koko seksielämä pilalla kondylooman takia.
Sain tartunnan jo yli vuosi sitten poikaystävältäni, jolla itsellään ei ole näkyviä muutoksia missään vaiheessa ollut. Syylät hoidettiin wartec liuoksella penslaamalla.. Ja tästä on tosiaan aikaa jo noin vuosi. Kipu kuitenkin jatkuu yhä edelleen ja olen kokeillut kaiken maailman rasvoja, liukkareita ja kaikkea mitä on suositeltu että tulis paikat kuntoon mutta eipä ole auttanut!
Kondylooman näkyvät muutokset on jo aikoja sitten hoidettu pois tosiaan että siitä ei pitäisi olla kyse. Papakin oli viimeksi muutama kuukausi takaperin I luokkaa. Terveydenhoitaja ja ihan lääkärit ei ole oikeen osannut sanoa mitään sen kummempaa, suositelleet vain esim. rasvaamaan. Eikä ole ollut apua. Ja tietysti nyt on myös syntynyt "noidankehä" että ei oikeen enää ees huvita seksi kun tietää että se tulee sattumaan. Varmaan on siis pakko käydä taas gynellä.. Tuntuu ettei mikään enää auta ja yhdynnät tulee loppuelämän ajan olemaan kivuliaita :/

Kyselisenkin nyt että onko kellään samaa ongelmaa? Tai samankaltaista ongelmaa? Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä ainainen kipu.....
kkkkkkkk
 
Viimeksi muokattu:
vanhahkonako?
Kylläpä "helpotti" huomata tuolta aikasemmista viesteistä että täällä on joku toinenkin 19-vuotias kenellä kondy. Itse olen saman ikäinen ja tuntuu nykyään vähän siltä että koko seksielämä pilalla kondylooman takia.
Sain tartunnan jo yli vuosi sitten poikaystävältäni, jolla itsellään ei ole näkyviä muutoksia missään vaiheessa ollut. Syylät hoidettiin wartec liuoksella penslaamalla.. Ja tästä on tosiaan aikaa jo noin vuosi. Kipu kuitenkin jatkuu yhä edelleen ja olen kokeillut kaiken maailman rasvoja, liukkareita ja kaikkea mitä on suositeltu että tulis paikat kuntoon mutta eipä ole auttanut!
Kondylooman näkyvät muutokset on jo aikoja sitten hoidettu pois tosiaan että siitä ei pitäisi olla kyse. Papakin oli viimeksi muutama kuukausi takaperin I luokkaa. Terveydenhoitaja ja ihan lääkärit ei ole oikeen osannut sanoa mitään sen kummempaa, suositelleet vain esim. rasvaamaan. Eikä ole ollut apua. Ja tietysti nyt on myös syntynyt "noidankehä" että ei oikeen enää ees huvita seksi kun tietää että se tulee sattumaan. Varmaan on siis pakko käydä taas gynellä.. Tuntuu ettei mikään enää auta ja yhdynnät tulee loppuelämän ajan olemaan kivuliaita :/

Kyselisenkin nyt että onko kellään samaa ongelmaa? Tai samankaltaista ongelmaa? Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä ainainen kipu.....[/Q
minä taas kyselisin, olisko kellään n. 50-vuotiaana todettu papilloomaa?
jos ollut yhdynnässä miehen kanssa, jonka ex-vaimolla tiedetään olleen joskus papillooma.
 
Viimeksi muokattu:
Masentunut
Äläpä murehdi pienistä syylistä. Ihmisillä on ollut syyliä vuosisatoja. Ensinnäkin virus on joidenkin arvioiden mukaan melkoisen monella, mutta syyliä melko harvalla. Kondylooma on todennäköisesti monella tutullasikin (tai tulee olemaan) "On arvioitu, että jopa 30-50 %:lla seksuaalisesti aktiivisista aikuisista on papilloomavirusinfektio mutta vain 1 %:lla silmin havaittavia kondyloomia (Koutsky ym. 1983). Lähde: Duodecim
2008;124(10):1121-5 "

Tartutat periaatteessa joo, ellet ole täysin kelmuun kääritty. Kumi suojannee melko hyvin. Periaatteessahan kondylooma tarttuu, lauteesta, ovenkahvasta, wc-renkaasta jne... hoh hoi. Tosi rakkaus kestää pienet syylät leikiten. Nauti elämästä. Hyvin voi minusta vakisuhteessa vedellä paljaalla. Melkeen pakko jos vauvoja haluaa. ;)

Lääkäreitä ei kannata ujostella, niille värkkien kahtominen on arkipäivää, se on niitten työ. Virukseen ei ehkä ole parantavaa hoitoa mutta syyläsi lähtevät aivan varmasti. Jos ei lääkärin määrämillä lääkkeillä niin omenasiiderietikalla lähtee. Kokemusta on. Olen mies.
Kondyloomahan se minulla olikin niinkuin jo epäilinkin.. Se vain suoraan sanottuna vituttaa että piti moinen tartunta saada. Olen juuri täyttänyt 15 ja yritän pärjätä sen kanssa. Aloitin tällä viikolla penslaushoidon ja tuloksia siis odotellaan.. Masentaahan se mutta tiedänpähän nyt että kondomia kannattaa käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Osmo
Voiko kondylooma puhjeta yhtäkkiä n. neljän vuoden jälkeen jos aikaisemmin näppyjä ei ole ollut?
Naispuoliselle ystävälleni ilmestyi kondylooma näppyjä yhtäkkiä esimmäisen kerran. Hän kertoi kyllä aikoinaan jo että ex- miehellä oli ollut se (silloin kun he seurustelivat 4 vuotta sitten) mutta itselle ei kuulemma silloin ilmestynyt näppyjä ollenkaan, nyt sitten neljän vuoden jälkeen yhtäkkiä ilmestyi näitä.

Mietin vain voiko tälläinen olla mahdollista, tai kuinka todennäköistä ylipäätään?? Kellään käynyt saman lailla? Luulisi että jos olisi sen siltä ex:ltä saanut niin olisi jo silloin näppyjä ekan kerran ilmestynyt. Ei haluis epäillä mutta kyllähän tässä tulee varmaan kaikilla tulisi tahtomattakin mieleen että siellä mättäällä on joku muukin käynyt pukilla kun meikäläinen lähiaikoina.
 
kyllä kyllä
Voiko kondylooma puhjeta yhtäkkiä n. neljän vuoden jälkeen jos aikaisemmin näppyjä ei ole ollut?
Naispuoliselle ystävälleni ilmestyi kondylooma näppyjä yhtäkkiä esimmäisen kerran. Hän kertoi kyllä aikoinaan jo että ex- miehellä oli ollut se (silloin kun he seurustelivat 4 vuotta sitten) mutta itselle ei kuulemma silloin ilmestynyt näppyjä ollenkaan, nyt sitten neljän vuoden jälkeen yhtäkkiä ilmestyi näitä.

Mietin vain voiko tälläinen olla mahdollista, tai kuinka todennäköistä ylipäätään?? Kellään käynyt saman lailla? Luulisi että jos olisi sen siltä ex:ltä saanut niin olisi jo silloin näppyjä ekan kerran ilmestynyt. Ei haluis epäillä mutta kyllähän tässä tulee varmaan kaikilla tulisi tahtomattakin mieleen että siellä mättäällä on joku muukin käynyt pukilla kun meikäläinen lähiaikoina.

Kyllä se kondylooma on voinut piileskellä neljäkin vuotta. Sitten stressi, raskaus tai joku muu saa sen riehaantumaan.
 
Viimeksi muokattu:
viiskytä
Papa-kokeella ei valitettavasti kondyloomaa voi todeta eli papa luokka I ei tarkoita, etteikö voisi olla ko tautia.

Papa-kokeella tutkitaan solumuutoksia ja esim. minä sain kondyloomatartunnan, jonka lääkäri heti totesi etikkatestillä. Menin silloin lääkäriin alapään kutinan takia, mitään silmin nähtäviä syyliä ei ole koskaan ollut. Ensimmäiset kondylooman aiheuttavat muutokset papa-kokeessa näkyivät tuosta havainnosta vasta 12 vuoden kuluttua.

Kondylooman voi myös tyypittää, kaikki kondyloomat eivät aiheuta suurella todennäköisyydellä kohdunkaulan syöpää.

Relatkaa vaan te kaikki nuoret, itsekin sain slaagin kun kuulin taudista ja luulin että nyt elämä tai ainakin seksielämä on loppu. Nyt 20 vuoden kuluttua asia jo naurattaa, miten sitä ottikin tuollaisen sairauden niin tosissaan. Maailmassa on aika paljon pahempiakin tauteja.
 
voisko ?
Minulla kondylooma todettiin puolisen vuotta sitten ja oireina olivat yhdyntäkivut. Lääkäriin kun menin niin lääkäri sanoi heti, että kondyloomalta näyttää ja niinhän se sitten kondylooma olikin. Syylät hoidettiin wartec liuoksella penslaamalla pois. Kipu kuitenkin jatkui... Nykyään seksi kumppanin kanssa lähes mahdotonta ja vähintääkin kivuliasta ja paikat välillä jopa haavaumilla?! Mulla muutenkin ennestään jo kuiva ja atooppinen iho mutta ei mitään tällasta ole ennen ollut. Onko kellään samankaltaisia ongelmia?

voisko sulla olla vestibuliitti ?
 
Viimeksi muokattu:
syyläpimppi
vuoden pian vaivannut ja loppua ei näy. tiedän että vuosi ei oo vielä mitään verrattuna siihen mitä monet muut joutuu kamppailemaan, mutta oon vaan niin hirveen kärsimätön ja kyllästynyt näihin näppylöihin ja kipuihin ja kutinaan. tää vuosi on ollut yhtä helvettiä! tuntuu että näkyvistä syylistä on mahdoton päästä eroon, aina ku luulee että ne on vihdoinki poissa niin pian jonnekki ilmestyy uusia, seksistä ei oo tullut mitään sen jälkeen ku tauti todettiin, kutina vaivaa melkeimpä kokoajan ja tuntuu että koko alapää on ihan riekaleina. taitaa olla aika heittää kirves kaivoon ja antaa periksi?
 
Sama täällä
Minulla myös todettu ja on kipua/kirvelyä yms, joka on mielestäni sisällä emättimessä eniten, ei niinkään ulkoisesti. Ulkoisesti oli aiemmin.

Aion kokeilla Ovestin-voidetta, olen tosin vanhempi, mutta että pysyisivät limakalvot mahdollisimman kunnossa.

Kuinka moni on hoitanut kondyloomiaan Aldara-voiteella? Kuinka monella se on tehonnut?
 
kipu
Alkuperäinen kirjoittaja syyläpimppi;10697509:
vuoden pian vaivannut ja loppua ei näy. tiedän että vuosi ei oo vielä mitään verrattuna siihen mitä monet muut joutuu kamppailemaan, mutta oon vaan niin hirveen kärsimätön ja kyllästynyt näihin näppylöihin ja kipuihin ja kutinaan. tää vuosi on ollut yhtä helvettiä! tuntuu että näkyvistä syylistä on mahdoton päästä eroon, aina ku luulee että ne on vihdoinki poissa niin pian jonnekki ilmestyy uusia, seksistä ei oo tullut mitään sen jälkeen ku tauti todettiin, kutina vaivaa melkeimpä kokoajan ja tuntuu että koko alapää on ihan riekaleina. taitaa olla aika heittää kirves kaivoon ja antaa periksi?

Tiedän tunteen! Tosin itse olen syylistä eroon päässyt mut se kipu vaan jatkuu.. Mut älä kuitenkaan vielä sitä kirvestä kaivoon heitä. Ite oon huomannu et ihan joku perus bepanthen saattaa auttaa siihen kutinaan.. Kipuihin en osaa sanoo mitään ku niistä en pääse itsekkään millään eroon..

Osaisko joku kertoa enempi tästä vestibuliitista ja voiko sillä olla jotain yhteyttä et nä kondylooman aiheuttamat yhdyntäkivut on "muuttunu" vestibuliitiksi? Ja lähinnä nyt jos jollain omakohtaista kokemusta? Tietty kaikki tieto tervetullutta.
 
Condyleezza
Olen kolmikymppinen nainen. Ollessani alle 25v kohelsin yöelämässä vaikka mitä. Vanhempana, kun aloin sitten etsimään pidempää, vakavampaa suhdetta osui kohdalleni mies joka tuntui olevan unelma. Seurusteltuamme vuoden (käytimme noin puoli vuotta kondomia) hän ilmoitti itsellään todetun kondylooman ja kehotti minua lääkärireissulle.

Ensinnäkin, miesystäväni oli tiennyt tartunnastaan (2 vuotta aiemmin tapahtunut?), muttei ollut vaivautunut ottamaan selvää taudinkuvasta, eikä aiemmin kysyttäessä myöntänyt itsellään olleen mitään sukupuolitautia. Hän kuvitteli ensimmäisen penslauksen jälkeen olevansa parantunut. Raivostuin luonnollisesti, koska minulta hän oli tämän kaiken salannut.

Omalääkärini totesi, että olin tartunnan jo saanut. Noin kuukausi tarkastuksestani sain ensimmäiset näppylät. Ensimmäisen tautivuoteni aikana näppylöitä sai penslata Condylinellä noin kolme viikkoa, ennen kuin ne lähtivät. Näppylöitä tuli noin puolentoista kuukauden välein. Yksi näppylöistä ei lähtenyt laisinkaan, ja se jouduttiin poistamaan kirurgisesti. Puudutuspistos tuntui melko julmalta, mutta sairaalassa toimenpiteessä avustanut henkilö solidaarisesti piti minua kädestä kiinni toimenpiteen ajan, joka muuten oli lyhytkestoinen. Paraneminen sujui hyvin.

Sairauteni toisena vuotena näppylät edelleen ilmestyivät noin kahden kuukauden välein. Penslaan edelleen Condylinellä, joka tehoaa noin kahdessa viikossa. Minulla on myös Aldaran-resepti. Aldarania kokeilen seuraavaksi. Papa-tulokset ovat olleet OK, joten minulla papan normaaliudesta huolimatta ilmestyy näitä näppylöitä.

Seurustelusuhde minut tartuttaneeseen mieheen päättyi, koska en ole tähän päiväänkään mennessä pystynyt hänelle antamaan anteeksi. Minulla on uusi seurustelusuhde, joka alkoi kivikkoisesti: olin miehelle rehellinen ennen seksielämää, eikä alku sujunut mitenkään hyvin. Hän kuitenkin nieli tilanteen ja hyväksyi minut vikoineni. Olen tyytyväinen, että sain kerrottua rehellisesti tilanteen ja annettua toisen päättää, tahtooko ottaa kanssani tietoisen riskin vai ei. Itsehän en saanut valita, vaan jouduin valitettavan yleisen tartunnan uhriksi. Asiasta kertominen oli yksi vaikeimpia asioita elämässäni ja ymmärrän kaikkia, jotka painivat kertomisen kanssa. Muistutan vielä, että vaikka välillä teemme kaiken senssietiketin mukaisesti, onnettomat sattumukset saattavat tulla omaan niskaan. Kertokaa kuitenkin, jos kumppanistanne välitätte.

Kolmatta vuotta mennään, ja kondylooma ei jätä minua rauhaan. Stressi kondyloomasta on ollut sen verran vahva, että sain paniikkikohtauksia ja lähdin psykologille. Olen pärjännyt jonkin aikaa, mutta olo ei ole eheä, koska tämä virus muistuttaa minua jatkuvasti olemassaolostaan. Kävin yksityisellä gynekologillakin, mutta tämä ei kertonut minulle mitään uutta, eikä antanut oireiluni perusteella minkäänlaista ennustetta. Ymmärrän toki, että virus on kaikilla kärsijöillään erilainen ja taudinkuva ja -kesto kenties erilainen.

Kysynkin täällä nyt niiltä, keillä näppylät ilmestyvät sinne minne aurinko ei paista, kauanko olette oireiden kanssa kärsineet? Minulle on sanottu lääkärin toimesta, että "vuosi kondylooman kanssa on lyhyt aika" ja "kyllä siitä on mahdollista päästä eroon". Omalla kohdalla ei vain valo tule sisään :/ Internetistä saadut marginaalit ovat melko leveät; kolmesta oireettomasta kuukaudesta seitsemään vuoteen ja "olet parantunut". Kertokaa oma tarinanne ja kuinka paranitte?

Kiitos, ja halauksia kaikille tämän asian kärsineille ja kärsiville.

PS. Kaikille tällä saitilla surffaajille: mikäli teillä on mitään näppylöitä genitaalialueella, ne kannattaa käydä gynekologilla/lääkärillä näyttämässä, vaikka hävettäisi kuinka. Olen myös huomannut, että kaikki lääkärit eivät kommentoi/kerro/informoi kondyloomasta, joten kun olet lääkärillä KYSY rohkeasti kaikki mitä mieleen tulee. Tai valmistaudu ainakin siihen, että joudut kysymään. Tsemppiä.
 
Kokematon
Olen 17-vuotias tyttö ja sain juuri tietää että minulla on kondylooma. Kondylooma selvisi, kun lääkäri teki kynekologisen tutkimuksen ja minulla todettiin kukkakaalimaisia syyliä. Syylät alkoivat muodostua heti, kun aloin syömään e-pillereita. Että onkohan e-pillereillä vaikutusta asiaan? Ihmettelin sitä itse koska olen osallistunut HPV-rokotustutkimukseen, eli minulla on 75% varmuus että olen saanut kyseisen rokotteen, se selviää minulle 3-kuukauden päästä kun täytän 18-vuotta. Lääkäri ei kertonut pahemmin koko taudista, tulosti pelkästään netistä olevaa tietoa kondyloomasta. Pahinta tässä on että olen todenmukaisesti saanut kyseisen tartunnan raiskauksesta.
Tietääkö kukaan, että pystyykö kondylooman syntymishetkeä selvittämään mitenkään, että tietäisin oikeudessa todistamaan että olen saanut tekijältä tartunnan?
Ja kuinka todennäköistä on että kondylooma poistuu elimistöstäni muutaman vuoden kuluttua, kun se ilmeni kukkakaalin muotoisena syylänä?
 
Näin olen kuullut..
Olen 17-vuotias tyttö ja sain juuri tietää että minulla on kondylooma. Kondylooma selvisi, kun lääkäri teki kynekologisen tutkimuksen ja minulla todettiin kukkakaalimaisia syyliä. Syylät alkoivat muodostua heti, kun aloin syömään e-pillereita. Että onkohan e-pillereillä vaikutusta asiaan? Ihmettelin sitä itse koska olen osallistunut HPV-rokotustutkimukseen, eli minulla on 75% varmuus että olen saanut kyseisen rokotteen, se selviää minulle 3-kuukauden päästä kun täytän 18-vuotta. Lääkäri ei kertonut pahemmin koko taudista, tulosti pelkästään netistä olevaa tietoa kondyloomasta. Pahinta tässä on että olen todenmukaisesti saanut kyseisen tartunnan raiskauksesta.
Tietääkö kukaan, että pystyykö kondylooman syntymishetkeä selvittämään mitenkään, että tietäisin oikeudessa todistamaan että olen saanut tekijältä tartunnan?
Ja kuinka todennäköistä on että kondylooma poistuu elimistöstäni muutaman vuoden kuluttua, kun se ilmeni kukkakaalin muotoisena syylänä?

Minähän en mikään lääkäri ole mutta olen jostain lukenut että kun 5 vuoteen ei ole enää ollut mitään oireita kondyloomasta niin voi sanoa että se on "poistunut elimistöstäsi". Kondyloomahan on virusperäinen eli periaatteessa se ei poistu koskaan. Ja olen myös näitä tarinoita kuullut kun ei ole vaikka 10 vuoteen ollut mitään oireita ja sit on taas ilmestyny niitä syyliä.
Sekin vaihtelee että milloin oireet alkavat kun tartunnan on saanut, jos niitä edes koskaan tulee. Kondyloomahan voi olla myös oireettomana ilman että koskaan mitään oireita tulee ja eihän sitä sitten edes tiedä että kyseisen tartunnan on saanut. Itse sain tartunnan oireettomalta mieheltäni.
Kehotan kuitenkin lääkäriltä kysymään tällaisia kysymyksiä varsinkin jos tähän liittyy raiskaus niin ehkä lääkäri osaa arvioida jotenkin milloin olisit voinut saada tartunnan. Ja lääkäriltä tulee varmimmat ja luotettavimmat vastaukset yleensä... Vaikka itsekin sain huomata että lääkäri tosiaan antoi käteen jonkun esitteen kondyloomasta ja en edes mitään ymmärtänyt kysyä "shokiltani" :D Seuraavana päivänä ja tulevina viikkoina niitä kysymyksiä sit tulikin enempi ja vähempi mieleen...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä