***Huhti-Hiput 2008 Lokakuussa***

Minä myös ryhdistäydyn ja kirjoittelen taas pitkästä aikaa. Oli vaan niin rajua tuo pahoinvointi ja väsymys aina viikolle 14+ asti, että en vaan jaksanut. Nyt on ollut kaksi viikkoa helpompaa, mitä nyt kovassa flunssassa ja yskässä olen ollut. Onko muuten muita astmaatikkoäitejä, jotka joutuvat käyttämään astmalääkkeitä raskauden aikana? Minä sain tämän flunssan yhteydessä vahvemmat lääkkeet ja niitä vähän ristiriitaisin tuntein hengittelen. Mutta pakko se on lääkettä ottaa, kun ilman niitä ei helgitys kulje.

Finni- ja näppyläongelma on täälläkin. Otsassa ja selässä on näppyjä, jotka vaan pysyvät ja pysyvät. :(

Varusteista on ollut juttua. Meillä on kaikki tarvikkeet ja vaatteet esikoiselta tallessa (vaunut, rattaat, kaukalo,sänky ...). Taidamme tyytyä niihin, vaikka ovatkin v.2000-01 mallia ja tyyliä. Vaatteet ovat tosin hyvin sini- ja vihervoittoisia, kun esikoinen oli poika.

Tyttö- ja poikaoloja on kyselty. Minä kovin aluksi arvelin pahoinvoinnin ja iho-ongelmien vuoksi, että tämä olisi tyttö. Esikoisesta ei tällaisia oireita ollut nimeksikään. Nettitestien mukaan olisi myös tyttö tulossa. Mutta sitten lääkärineuvolassa sanottiin, että syke olisi 140 ja eikös se viittaa poikaan? Samapa tuo, molemmat ovat tervetulleita. :wave:

Ja vielä siitä painonnoususta. Minulle tuli painoa ensimmäisessä raskaudessa 20 kg, mutta kaikki lähti pois korkojen kera imetyksen aikana. Nyt viikolle 16+ jotain mennessä on tullut jo 5kg ja maha on jo iso ja kiinteä.

Voikaa hyvin kaikki!
Terv. Delfiini 16+jotain
 
Joanna vielä sen verran, että itekin laihdutin ennen Minean odottamista 20kg. ja niistä odotuskiloista jäi vielä jotain 7kg jäljelle, kun aloin toista odottamaan. tarkoitus ois alkaa laskea Painonvartijoiden pisteitä jossain vaiheessa.
mun sisko on myöskin hieman pullukka, tosin ei samaa kaliiberia kuin mä. hällä oli tullut esikoista odottaessa rv25 kokonaiset 700g lisää, josta terkkari jaksoi joka kerta mussuttaa. sisko sitten vaihtoi terkkaria kun ei kestänyt kuunnella ainaista kettuilua (samainen terkkari aukoi päätään siskon yh-päätöksestä, mikä oli mun mielestä aika epäammattimaista).
 
Eilen oli tullut hirmuisesti tekstiä.. En nyt muista enää puoliakaan siitä mistä oli puhe.

Semmonen tuli mieleen ku puhuttiin hankinnoista niin esikoista odottaessa mulla oli kans niin et en ostanut mitään ennen joulua ku olin jotenki taikauskoinen, mut silti oli varmaan jo helmikuussa ihan kaikki valmiina. Niin ja äitiyspakkaus tuli jo ennen joulua (sillon la oli 8.4.)! Mut siis turha esikoisten odottajien suotta mitää kiirettä pitää hankintojen kanssa (tai siis ei kannata ressiä siitä ottaa), ehtii sitä vaikka kuukaudessa hankkia kaiken tarpeellisen.

Jaa.. Eipä mulla sit muuta tulekaan mieleen.

Anu ja rv 14+3
 
Nyt on äitiysvaatteita hankittu oikein olan takaa! Tyhmänä meni vaan ensin ostamaan useammat äitiyshousut ja vasta sen jälkeen koittamaan normaaleja farkkuja. No nehän tuntui aivan kamalalta äitiysfarkkujen jälkeen, joten jäivät kaupan hyllylle. Tänä aamuna olin laittamassa jalkaan, mutta vaihdoinkin näihin yhtiin normaaleihin farkkuihin mitkä menee jalkaan, kun masu näytti niissä äitiysfarkuissa niin isolta, että ajattelin ettei tänään ole se päivä kun jaksan töissä kuunnella kyselyitä. Jos huomenna sitten kun on se ultrakin!

En tarkoittanut uhkailla pudottaa ketään listalta :ashamed: Ihmettelin vain, kun jostain ei ole mitään kuulunut koko lokakuussa...
 
Huomenta kaikille! Minäkin olen vielä täällä! :wave: Kovasti vaan jännittää se torstain ultra, ei oikein muuta mieleen nyt sovi. Kirjoittelen enemmän sitten sen jälkeen. Hyvää päivänjatkoa kaikille!

Puella 13+0
 
Huomenia kaikille :wave: Eilen oli np ultra ja kaikki vaikutti olevan kunnossa =) Vaavi on kuulemma aika isokokonen sanovat ultrassa :/ ja vikkelä kun ei meinannut saada otettua kokokuvaa :D Joo mulla ja toi murkkuikä on tullu takas. Naamassa ja selässä on finnejä :( Mun on pitänyt ja siirtyä äitiyshousuihin ku norm.farkut puristaa. Aikasemmin kyseltiin hankinnoista. Olen ostanu joitain vaatteita,ku kaikki poikien vaatteet on tullut annettua aikoinaan pois. No eiköhä täs ollu tärkeimmät tällä kertaa =) Hyvää päivänjatkoa kaikille :wave:

Baby dream ja topi 13+1
 
Heippa!
täällä kans yksi mamma joka hamstrannut jo äitiysvaatteita.
Tulokkaalle ei olla vielä mitään ostettu.katsellut kyllä olen mm tuplarattaita ja vaatteita.Meille lapsi on neljäs joten jotain on jo valmiinakin mutta esim pojan vaatteita pitää ostaa aikaaan vaikka kuinka jos poika on tulossa.sellainen tunne kyllä välillä on! =)
Hankintoja aletaan tekemään varmaan vasta joulun jälkeen.
Mullaki on masu pullahtanu kunnolla esille. voisi kyllä luulla että ollaan paljon pidemmällä! :LOL:
liikkeitä olen ollut myös tuntevinani joskin ovat sellaisia hipaisuja vielä.. :heart:
vaikea ottaa siis selvää!
kirjottelen lisää paremmalla ajalla.. täällä kärvistellään hammassäryn kanssa!
:(
tanya1984 ja Onni 14+2
 
Terve! Olen uusi täällä.Olen seurannut näitä keskustelusivuja jo pari kuukautta, josko tänne vois liittyä? =) vai mites tänne liitytään..rviikkoja on nyt 13+ 6 maha on jo kauheen iso ja liikkeitäkin kait jo tuntenu =) Toista odotan johtuiskohan siitä. Mitkään housut ei enää mahdu päälle ei ees vetoketjut mene kiinni.. :LOL: on kyllä tullu muutenkin syötyä.Onkos muillaki aina nälkä?
 
Heippa!! =)

Minäkin olen joutunut ostamaan jo isompia vaatteita! Ostin tuossa yhdet aivan ihanat äitiysfarkut, tosin maha näyttää niissä aivan järjettömän isolta! :LOL:
Rintsikoita olen myös joutunut ostamaan. On niin vaikeaa löytää kokoja, kun tuo rintavarustus on muutenkin niin suuri!!
Tänään olisi taas tarkoitus mennä shoppaileen vähän housuja ja paitoja =)

Hankinnoista: Hyvä ystäväni on luvannut myydä minulle melkeimpä kaiken mitä tarvitsen eli pinnasängyn, sitterin, turvakaukalon autoon, hoitopöydän ja sit sellaisen keinun missä lapsen pitäisi hyvin nukahtaa. Ja kaikki nuo ovat kuin uusia!!! =)


Tuima ja masuasukki 13+3

 
Heissan!

Meninkin kehumaan pahan olon helpottaneen... Viikonloppuna oksensin taas niin, että naama on verenpurkautumilla :(
Mulla ei toistaiseksi ole painoa tullut yhtään, vaan pudonnut 4kg.
Molemmista tytöistä sitä tulikin ihan riittävästi (ekasta ainakin 16kg, tokasta 8kg) ja kaikki jäi :ashamed: Esikon kohdalla sain kuulla painon noususta, mutta kuopuksen kohdalla se oli sen verran kohtuullista nousua, ettei "toruttu". Nyt on eri terkkari.

Olo on kyllä ollut sellainen, että vois hyvinkin olla poika tulossa. Toisaalta en jaksa uskoa sellaiseen "ihmeeseen", kun kaks edellistä on tyttöjä. Tiedättehän kun samalla muotilla takoo niin... ;)
Siirsin rakenneultraa pikkuisen aikasemmaksi. Mulla kun olis ollut 19.11 jolloin Tehyn porukoiden pitäis lähtee talosta..
Nyt on sitten 16.11 aika.

Vielä vauvan hankinnoista lisää. Huusin muutaman vaatteen tulokkaalle. Ennestään kun lähes kaikki on "tyttövaatteita".
Toppapukukin pitäis hankkia, kun huhtikuun alussa on varmaan vielä sen verran viileää. Uutena en raaski ostaa, käyttöaika kun on muutama viikko ehkä.
Huutiksessa oli kivannäköisiä pikkuhaalareita :)

Syömisestä vielä.. Mulla ei oo ollu mitään erityisiä himoja. Tosin makea maistuisi, kuten aina ;) Pakko vaan pitää itsensä kurissa, ettei sokerit nousis liikaa.
Syön kuitenkin ihan normaalisti; aamupala, lounas, pieni välipala(esim. kahvi+ keksi tai leipä, omena tai jogurtti), päivällinen ja iltapala.
Ens viikolla on neuvola ja katsotaan samalla paastosokeri.

Niin ja omista vaatteista vielä.. Mulla menee vielä vanhat housut, tosin kuormia purkaessa oon todennu mammahousujen olevan mukavimmat. Ne kun ei purista mistään. Nuo samat mammapöksyt on jo kolmatta raskautta käytössä ja yhä hyvässä kunnossa. Ostin esikkoa odottaessa H&M:ltä.
Ne on ollu tosi mieluisat, enkä oo toisia niin hyviä löytänyt mistään.


Faerie ja toukka 15+2
 
Mukana ollaan myös!! :wave:

Toisin tuo kirjoittaminen on jäänyt todella vähäiseksi, kun kotona meillä ei ole yhteyksiä ja täällä töissä on yleensä sellainen kiire, ettei oikein kerkiä kirjoitella - mutta lukemassa ole yrittänyt käydä. Mukava, kun on tällainen paikka, jossa on suurin piirtein samoilla raskausviikolla meneviä, niin tällainen esikkoa odottava saa todella tärkeää tukea (kun voi lukea, että toisillakin on samanlaisia vaivoja/tuntoja, eikä tarvi yksin ihmetellä)

Minulla näin päivisin vatsaa ei oikein huomaa, mutta iltaisin taitaa turvotus kasvattaa vatsaa niin, että tuntee ja huomaa...
Minulla taas tuntuu, että kasvot ja hiukset voivat paljon paremmin. Ei ole näppyjä ja hiukset eivät rasvotu niin nopeasti kuin ennen raskautta.

Hankinnoista. En ole sallinut itseni hankkia vielä mitään. Ajattelin, että sitten joulukuussa voisi alkaa hankintoja tekemään. tarkoitus olisi, että hankittaisiin käytettyä tavaraa aika pitkälti. Olen muutaman kerran käynyt ihastelemassa äityispakkaustakin netissä - mielestäni vaatteet ovat ihania.

Moona 15
 
Malttamaton : Menikö sulla kauan siihen että sait sen dopplerin ? Itseä nyt vähän ihmetyttää tuo touhu... Tosiaan 10.10 sen tilasin ja maksoin heti. Vieläkään ei tähän päivään mennessä ole kuullunut vahvistusta siitä, että ovat maksun saaneet vaikka sellainen piti tulla. Sama pankki vielä on kuin niillä kuuntelevauvaa.fi sivustoilla käytössä,joten ei senkään puolesta pitäis mitään ongelmaa olla... Nyt olen laittanut jo kahdesti meiliä, että missäs on ongelma kun vahvistusta ei kuulu ja siellä nettisivuillakin hehkuttavat, että ennen klo 15 maksetut tilaukset postitetaan seuraavana päivänä jne... Eikä ole vastausta tullut niihinkään sähköposteihin... Alkaa vaan hermostuttaan, että mikäs nyt.. :kieh:

Missäs niitä sellaisia nettitestejä on missä voi testata onko tyttö vai poika ? Ei nyt sillä, että ne totta olis mutta mielenkiinnosta vois käydä kokeilemassa.. ;)

Olen nyt käynnyt netistä katsomassa sellaista vaunupakettia joka on tarjouksessa. Siihen sisältyy yhdistelmävaunut ja kaikkea muuta mahdollista vauvatavaraa. Hinta oli alle neljä sataa, oiskohan liian hyvä ollakseen totta ? Kellään kokemusta ?

Äitipeikko ja Joanna myös mulle on sanottu ettei sitä painoa sais lisää tulla nyt odotusaikana ollenkaan. Parhaani mukaan tietysti sitä yrittäen, mutta jotenkin luulen ettei se tule olemaan mahdollista. Jollei suuta teippaa kiinni kokonaan... :whistle:
 
Ihanaa!mulla on kampaaja tänään puol kolmelta,must on niin kiva istuu siin tuolissa ku joku rämplää hiuksii =)

Mullakin toi rakenneultra on "jo" 15 marraskuuta,mut eipä toi joukkoirtisanoutuminen meitä kyllä kovinkaan suuresti hetkauta,näin alkuun ainakaan,kun ei kymenlaakso ole siinä mukana :)

Noista kiloista sen verran et Veerasta tuli 16kg ,jotka kyl putos nopeesti ja vähä enempikin,mut ajan kans tuli kyl takaski kaheksan kiloo :(
 
Tiikeri auttoiko tiputus oloosi? mä olen täällä myös ollu rv 6 sairauslomalla, eikä loppua näy, nyt alkaa juuri rv17. Lääkärit sitä tiputusta ehdottaa aina välillä, toki olen saanu aina välillä ruuan pysymään sisällä niin ei oo silleen hätää.
Eilen ei mikään pysynyt sisällä, tänään taitaa jatkua samanmoisena. Hermot menee :kieh: kun mitään ei saa tehtyä, edes kauppaan ei jaksa. joten siis ei ole mitään hakintojakaan tehty ei vauvalle eikä itselle, en edes tiedä mahtuuko enää mitkään siistit housut jalkaan kun ei oo tarvinnu käyttää kun elämänpiiri pyörii sängyn ja vessa väliä... painokin on pudonnut.

Huolissanikin olen. neuvolan väliä on nyt kuukausi ja ei yhtään tiedä mitä vatsaan kuuluu. kovia vatsakipuja on ollu, lienee johtuu pahoinvoinnista, mutta säikäyttää silti. kaippa siellä kaikki on hyvin, en kai voisi näin huonosti jos jotain olisi sattunut. ja tuo tehyn "lakko" sattuu juuri alkamaan kun olisi se rakenneultra, toivottavasti se ei peruunnu, harmittaa...

vaikuttaakohan tuo voimakas oksentaminen mitenkään vauvan oloihin kohdussa kun kaikki vatsalihakset siellä kramppaa ja puristuu oksentaessa? ja koskakohan pitää alkaa miettimään että saako vauva tarpeeksi ravintoa kun ei mikään pysy sisällä?
 
Täällä kans yks jolla tosi iso maha, ja johtuu kyllä edellisen kiloista, joita jäi sellai 15kg. Tyttö on nyt 9,5kk.
Athena
Ei se oksentelu mitään haittaa kunhan paino nousee. Sitähän ne siellä neuvolas sit katsoo.
 
mua ärsyttää toi neuvolan tätejen hössötys tosta painosta. Mä painoin ekassa neuvolassa pari kiloa alle 60, olen 165 pitkä, eli hoikka tyttö sanoisin. silti täti sanoi mulle, että " ei toivota montaa kiloa tulevan".... siis TÄ??? viime raskaudessa painoin ekassa neuvolassa 64 kiloa ja siihen tuli lisää aika paljon, painoin 84 mennessä synnärille. olin jo lihonut ennen ekaa neuvolaa reippaat 5 kiloa, että yhteensä sellaset 25 kiloa tuli lisää. kaikki lähti ja korkojen kera muutamassa kuukaudessa, vaikka en edes imettänyt.

olen jo kerran sanonutkin neuvolassa että en aio tässäkään raskaudessa ottaa mitään paineita painon noususta, enkä suvaitse minkäänlaista painostusta neuvolan puolelta. mä meen tämän niin kuin itestäni hyvältä tuntuu. se hyvä kyllä tällä kertaa on ettei makeat herkut uppoa mulle ollenkaan, siksi painokin varmaan vielä ainakin pysynyt kurissa, suolaista syön kuitenkin tosi reippaasti. mutta sokerihan se on mikä ruoan sulatuksen pistää sekaisin.

että älkää te muutkaan ottako painetta tätien hössötyksistä, nauttikaa raskaudestanne ja hyvästä ruuasta ja sanokaa suorat sanat piinaaville tädeille. meidän raskaus tämä kuitenkin on eikä tätien :)

oikeen pääs verenpaineet kuohahtamaan, huh huh :kieh:
 
Kyselisin että onko kellään ollu painon laskua raskauden alussa? Siis nyt on menossa viikko15+6 ja neuvola käynnillä oli paino taas laskenu edellisest kerrast. Lääkäri sit määräs saikkua, mut kohta sekin loppuu ja paino edelleen laskussa. Pahoinvointia on edelleen, mut hyvin vähän ja ruokamääriä oon lisänny alkuun verrattuna. Mut ei kai täs auta ku tarkkailla vaan painoo kotona ja odottaa sen nousua. Seuraava neuvola olis vast 7 viikon kuluttua. :/
 
Yritin lähettää sinulle yksityisviestin, mutta yhteys tilttasi kokonaan. Lähetän sen siis tässä (sori muut palstatilan varastamisesta).

Luin äskön lapsettomuuspuolelta, että olet raskaana. Upeaa. Onnea! Olen joskus sinua etsinyt vauvakuumeen puolelta. Koska sinua ei ole siellä näkynyt, olen toivonut salaa, että olet jo siirtynyt parempaan vaiheeseen.

Ja niinhän olitkin! Ihanaa kuulla tällaisia selviytymistarinoita. Vauva näkyy ultrakuvassa ihmeen selvästi ja näyttää minun maallikon silmiin jo "vanhalta", kuin kohta aikoisi syntyä.

:heart: piip
 
pikkumyy2007 Mulla on pudonnut paino jo 4kg tän raskauden aikana. Viikkoja on nyt 15+2. Lääkärineuvolan aikaan lekuri painoa oli pudonnu 2kg, eikä siitä ainakaan sanonu mitään muuta kuin että pitää muistaa syödä.
Kyllähän mä syönkin ihan normaalisti/suositusten mukaan, mutta paino putoaa silti.
Saas nähdä onko terkkari mitä mieltä kun meen ens viikolla käymään.
Mulla tosin on reippaasti ylipainoa, joten sen suhteen ei varmaan oo syytä huoleen.
 
Niin siis alkuviikkoina lähti jo 4kg ja nyt siis vielä lisää. Tota ylipainoa ei oo ja siks se paino ei sais tippuu. Mut siis nyt lääkäri käski kans vaan levätä ja syödä, mut eihän sitä aina voi syödä. :)
Mut ehkä toi mahatoukka on vaan niin ahmatti, et meinaa viedä kaiken ravinnon äidiltäkin. :)
 
Athena kyllä arvelisin, että tiputuksesta oli hyötyä. Vaikkakin olen sen jälkeen kolme kertaa oksentanu vähän (kuuden päivän aikana), niin olen silti ollut pirteämpi, olen jaksanut käydä lenkilläkin eikä koko ajan ole ollu sitä kuvotusta. Ja suosittelen sitä kyllä, ihan jo senkin takia, että ainakin minulta otettiin kaikenmaailman kokeet ja tarkistettiin että kaikki on ok. Tähän mennessä vauvalla lienee kaikki ollu hyvin, koska mitään poikkeavaa ei ole kokeissa ilmennyt. Mulla on hempglobiini tippunu parin viikon sisällä 135:stä 120, ja verenpaine on vain 110/70, joten ne tekevät ilmeisesti olon heikoksi.
Ja lisäksi tein havainnon multitabsin raskausvitamiinista, se teki ainaki minulle tosi pahan olon, siinäkihän on rautaa!!
 
Niin ja mulla tippu paino 2kg eikä lähteny nouseen vaikka oli 13.viikko, niin silloin otettiin tiputukseen, olisin päässyt jo aiemminkin.

Muokkaan vielä sen verran, että olen siis 163cm ja tällähetkellä 65kg, menossa siis 13+1, tiputkseen lähtiessä n.64kg ja ekassa neuvolassa painoin n.67kg ja mullakin tuon s-loman aikaan oli niin, että joinain päivinä sain syötyä ja seuraavana päivänä saatoin oksentaa kaiken ulos.
 
moikka!
uusille tervetuloa ! iloisia ultrakuulumisia oli myös muutamalla ,ihanaa!


töistä kotiuduttu..huh,huh oli vähä kiirusempi päivä... kerroin pomollekkin uudesta tulokkaasta..(oli tainnut jo aavistellakkin uutista..)

mulla ensimmäinen lääkärineuvola 22.10. mutta jännitys on nyt pois kun on päässyt käymään siellä ensimmäisessä ultrassa.. oli se kyllä ihana kokemus.. :) nyt ehkä osaa ja uskaltaa ottaa rennommin tämän raskauden.. i hope. .. kuitenkin jossain taka-alalla hiipii pelko siitä,että raskausmyrkytys tulee myös nyt.

nyt levolle,kun esikoinenkin päikkäreillä

:wave:
 

Yhteistyössä