***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Voi vee tolla meidän neidillä on kyllä joku "enhaluanukkua"-kausi, kun on jo kolmatta päivää huonoilla päikkäreillä. Tosi rasittavaa, kun saa tehdä töitä, että nukahtaa ja sit ei kuitenkaan pysy unessa, jos pysähtyy vaunuilla tai autolla, sisällä nukahtaa sitteriin puoleksi tunniksi max. Sänkyyn en edes yritä. Grrrr... Yöllä sentään vielä nukkuu (kop kop). Eikös tämän ikäisen pitäisi vielä nukkua pitkiä pätkiä?? No, huomenna palataan täältä maalta kotiin, joten toivossa on, että nukkuis taas koko automatkan.. Josta tuli mieleen tuo junamatkailu, josta on täällä ollu puhetta. Meillä ei onnistuis mitenkään junalla meno, kun on turvaistuinta, vaunukoppaa, kassia, sitteriä ja vaikka mitä, kun tänne mummilaankin tullaan. Pitäis vuokrata kokonainen vaunu junasta meidän kamoja varten :eek: Nytkin mietin, kun broidi ja sen vaimo tulee mun ja neidin kanssa takaisin Helsinkiin huomenna, että mahtuuko niitten kassit meidän autoon ja meillä sentään on farmari :LOL:
 
Moikka.
Meillä mies kesälomalla joten ei oo paljoo tullu koneelle istahdettua. Ollaan oltu paljo ulkona ja siivota kämppää, huomenna tulee esikoisen kummit meille viikonlopuksi ja sit heti perään maanantaina mun rakas siskoni saapuu englannista kotiin käymään - ollaan viimeksi nähty tammikuun 3.pvä joten on jo hillitön ikävä siskoa. Eikä se ole edes meidän vauvaa nähnyt! Kuvia toki mut....

Hoitovapaalla aion olla kauan, ainaki siihen saakka kun kuopus täyttää 2- tai 3-vuotta (joka ei vielä ole syntynyt, toiveissa 3 tai 4 lasta - 2 vasta on). Tai mistäs sitä ikinä tietää jos mieli muuttuu.. Mut olen kyllä viihtynyt oman rakkaan esikoisen kanssa hyvin nämä 2v3kk:tta kotona (itseasiassa sitten sitä vasta alkaakin viihtymään ku lapsi kasvaa - eihän vauvan kans vielä mitää voi tehdä mut esim 1-vuotias on jo ihanan valloittava pikku taapero), joten en nää syytä miksi veisin seuraaviakaan lapsia pieninä hoitoon vieraalle. Ja toki asiaan vaikuttaa myös se että mieskin haluaa että lapsia ei viedä vieraalle ja on valmis kantamaan taloudellisesti vastuun näinä vuosina kun minä hoidan lapsia kotona. Ehtii sitä sit tekeen kymmeniä vuosia töitä senkin jälkeen ku lapset on saatu vähän isommiksi.

Ai niin asiasta viidenteen - me aloitettiin vauvalla tuttipulloharjoittelu eilen ja tänään jo huimat 40milliä meni niin et minä juotin. Ollaan noin kerran viikossa tarjottu alusta saakka muttei se oikein ota opikseen joten nyt päätettiin joka ilta alkaa tyrkyttään pulloa. Pulloina on ollu Aventit ja Ainut luonnonkumitutilla. Molemmista juo jos haluaa, kyse ei ole siitä etteikö osaisi vaan ku se ei vaan halua. :headwall:

Jaa nyt kyllä ajatus katkesi pahasti..
Ei ku niin siitä maidon väristä, se on aluksi paksumpaa(=rasvaisempaa) ku vauva on pieni, sit sen koostumus muuttuu MUTTA se ei tarkoita että siinä ei olis ravinteita - päinvastoin, siinä on kaikkea mitä vauva tarvii.. Ja Joannako kyseli nan1 ja 2:sen eroista - 2:ssa on enemmän rautaa, äidinmaidon koostumus muuttuu kun vauva kasvaa joten nyt ne on korvikettakin kehitellyt sellaiseksi.. Muistaakseni sit ku alkaa syöttään kiinteitä, kuitenki aikaisintaan 4kk:n iässä, voi alkaa ostamaan sitä kakkosta.

Anu ja Arttu (ensi viikolla 3kk)
 
vilijonka08, kyselit rokotuksen jälkeisistä vaikutuksista. Meillä pistettiin eka rokotus pojalle tiistaina ja olin huomaavinani normaalia enemmän kärttyisyyttä, mutta lämpöä ei nostanut, vaikka sitä odotin. Sitten poika oli todella väsynyt.

Mitä mun nyt piti vielä kommentoida, pää on kyllä ihan seula!

Niin, unelmissani mullakin olisi olla kotona pidempään, ainakin nyt tuntuu siltä, mutta taloudellisesti siihen ei pystytä. Voi olla, että ne kolme kuukauttakin pitää kituuttaa aika lailla, mitkä nyt olen aikonut olla hoitovapaalla. On se vaan niin törkeetä, kun lasten kotihoitoa ei kannusteta ainakaan rahallisesti. Pitäisi kodinhoidontuki olla ainakin sama kuin työttömyyskorvaus!
 
Iltaa!

Anua peesaten, kun joku puheli siitä äidinmaidon koostumuksesta, eli tosiaan kyllä vaan muuttuu koostumus lapsen kasvaessa. Huvittaa, kun monet vanhan kansan ihmiset jopa puhuu "sokerilitkusta", jota muka tulee, kun lasta yli vuoden imettää. Ei pidä paikkaansa tuokaan kyllä, ravinteita siinäkin maidossa on yhä... Nimimerkki muutaman kerran näistä kuullut = ylipitkään esikoista imettä|nyt/-vä :whistle:

Rokotuksia on moni saanut, ja siitä tuli mieleen, että kyllä nyt näyttää siltä, ettei mekään olla siihen rokotekokeiluun menossa. En kyllä vieläkään ole aivan varma, en meinaa millään osata päättää. :headwall:

Ja nyt on meillä uutuuttaan kiiltävät kärryt, joita on eilen ja tänään käytettykin. Kylläpä ketterästi kulkevat, eikä ole enää tappelemista kahden lapsen, rattaiden ja liinan kanssa. Esikoinen pääsee jopa itse kipuamaan noihin tosi helposti, mahtavaa :D

Illalle jatkoja toivotellen
Kalenteri ja pojat 2 v 8 kk ja reilut 2 1/2 kk
 
hui, mulla jäi edellinen sivu lukematta.. vastasin jonku vanhemman sivun luettuani.. pitääpä lukea loppuun mistä puhuitte ja palata sit asiaan uudelleen. SORI jos vastailin jotain mihin oli jo moni vastannut
 
Katarina-81 mä pyydän aina lipun junaan INVA-paikan vierestä (niis on seinällä ihan kuvakin lastenvaunuista ja tilaa ainaki kolmille vaunuille) ja sit katson vaan tarkkaan että nousen junaan oikeasta ovesta ettei tule noita et koko junan läpi pitää kävellä.. Noi "invapaikat" on ihan ykköset, siinä saat vauvan nukkumaan vaunuihin ja voit ite istua rauhassa. Ja sit ku pyydät vielä perhelipun niin saat vauvalle ilmaiseksi istumapaikan joten voit pitää vaikka kaukaloa siinä viereisellä penkillä vauvan ollessa hereillä.
Niin ja sit vielä että IC on hyvä juna - Pendolino ei. Myös ne vanhat junat on ok, mutta IC on huippu kun vaan osaa ostaa oikeanlaisen lipun ja paikan.

Känkkäränkälle :hug: Toivottavasti siskollas ei lähe synnytys käyntiin.

JA vai on hysteerisellä ja angelilla Boksut! voi pussatkaa mun puolesta! :heart: mun lapsuudenkotona oli 2 boksua, tyttö ja poika. molemmat tosin jo edesmenneitä...
mutta meille otetaan kans bokseri heti ku vaan saadaan omakotitalo. ne on nii-in parhaita lapsiperheessä. :heart: ja mun vanhemmat kuulemma ottavat kans vielä bokserin kunhan ovat pahimman "reissuiän" ohittaneet.. on meinaan alkanu matkustaan tosi paljo kun lapset muutti pois kotoa.
 
Kiitokset taas vastauksista kaikille kysymyksiini... =)

sitten vielä:
nukutatteko vauvojanne vielä aina kyljellään, vai joko voipi kääntää ihan selälleen? Meillä Nella nukkuu lähes aina kyljellään, pinnasängys seka vaunuissa. ihan 1kk ikäisenä nukku joskus päikkärit mahallaan, mut ei enää malta nukahtaa siihen. Toki hän joskus yöllä kääntyy ittellään selälleen, ku ei sitä tietty enää tueta millään mut aika hyvin pysyy kyljellään. Tyttö ei oo koskaan myöskaan harrastanu puklausta eli varmaan jo vois selällään ihan rauhas nukuttaa?

kalenteri, sulla on selkeesti jotku uudet vaunut =) kerrotko millaiset vielä ku multa päässy menemään ohi. likkakaveri ettii just jotain toimivia sisarusrattaita 2vuotiaalle+vastasyntyneelle, tulossa loppuvuoden vauva. voisin antaa hyvii vinkkejä jos sulla on?

Tänään tuli postista nuo tilaamani nimitutit! ai että ne on söpöt ja tosi hyvän oloiset, toki tuttipää on tarkotettu +3kk eli vähän vielä ensituttiin verrattuna iso, mut kyl se siit.

Nyt vietään leffailtaa mieheni kans! :heart:

Meikä ja Tirriäinen 11vkoa
 
Heippa mammat!

Kalenteri löysin tälläsen tohon sokerilitku-asiaan liittyen:
http://yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=5887

Angel meillä poitsu on jo pitkään itse mennyt kyljeltä selälleen nukkumaan mennessä, joten en oo enää edes laittanut kyljelleen. En näe mitään syytä, miksei selällään vois nukkua.

Kiitos Anuuu tosta junailuvinkistä. Meilläkin tän kuun lopussa tarkoitus lähteä junalla reissuun.

Hoitovapaasta mä aion jäädä hoitovapaalle, haluaisin olla vähintään syksyyn 2010 asti, jos vaan talous antaa myöden. Ja eihän sitä tiedä vaikka nelosta vielä yritettäis. Jos näin olis, en haluais mennä välissä töihin.

En taaskaan muista, mitä muuta piti kommentoida.

Lilja + poitsu 9.pv 3 kk :heart:
 
angel meille ainakin suositeltiin laitoksella, että nukutus selällään, kun sitä kysyin. Meillä on aina nukkunut selällään, joskus kyljellään. Mahallaan ei tykkää olla.

Mä ajattelin myös jäädä hoitovapaalle helmikuussa, kun mies menee töihin. Varmaan sitten tapellaan siitäkin kumpi saa olla pois töistä :LOL:
 
Kirjottelin äsken pitkän selostuksen, mutta se hävisi johonkin bittiavaruuteen :(

Elikkäs terve vaan kaikille!
Haluaisimme mukaan pinoon, joten tässä tulee hieman tietoja:

30.4 syntyi esikoisemme Oskari Uolevi 3570g

Meillä on lähtenyt vauva-arki suhteellisen hyvin käyntiin. Tosin masukipuja on ollut aikalailla, mutta onneksi cuplaton on auttanut =) Yöt meillä nukutaan aika hyvin ja normaalisti pikkuherra herää vain kerran syömään ja täysi-imetyksellä porskutellaan. Päikkärit ovatkin asia erikseen. Aluksi ei nukkunut ollenkaan, mutta kun ilmat viilenivät, niin suotui nukkumaan vaunuissa uniliinaan käärittynä, mutta nyt kun on taas hellettä, niin ongelmat alkoivat taas, kuumaverisiä ollaan.

Vaippoista meillä käytetään pamperssin 3 kokoa, mutta nyt muutaman viikon totuttelun jälkeen meinataan siirtyä kokonaan kestoihin.

Meillä opittiin juuri kääntymään selälleen ja nyrkki on myös löytynyt ja useimpien tapaan on myös suussa vähän väliä. Lattialla meillä ei viihdytä ollenkaan yksin, mutta mikäli joku on viihdyttämässä, niin siellä vietetään hauskat hetket höpötellen ja naureskellen :LOL: On se vaan niin ihanaa nähdä poika iloisena.

Tällä hetkellä meillä on menossa myös tiheän imemisen kausi, joten tissillä ollaan melkein koko ajan. Hieman alkaa väsyttää, kun ei oikein pääse lepäilemään saatikka tekemään kotitöitä.

Haluaisin kovasti jäädä hoitovapaalle mikäli vaan rahatilanne sen sallii, mutta katsotaan nyt...

MiBa ja Oskari 2 kk 3 pv
 
Huh, yritin äsken katsoa sitä Kätilöt-ohjelmaa, josta täällä oli puhetta taannoin, mutta en pysty, kun tulee oma synnytys mieleen :eek: Mummi yrittää nukuttaa kitisevää neitiä toisessa huoneessa..mä oon niin kypsä nukutusyrityksiin, et hyvä et joku muu hoitaa :) Tissille se kuitenkin varmaan sit loppujen lopuksi nukahtaa...ehkä. Tänään kyllä tappeli tissilläkin ihan älyttömästi ja vielä alkoi huutamaan tissittelyn päätteeksi. Aivan omituinen koko neiti ollu tän reissun aikana. Ehkä se ei tunne oloaan kotoisaksi ;)
 
MB mä katoin ohjelman. Itku tulee aina, kun vauva syntyy. Ja äidin kivun voi melkein tuntea omassa kropassaan, auts :x . Seuraavassa jaksossa synnyttää äiti, jonka vauva on kuollu vatsaan, sitä ei kyllä kykene katsomaan :'(
 
Heippa!

Mulla on varmaan tosi paljon uusia ja ei niin uusia jäänyt toivottamatta tervetulleeksi omissa touhotuksissani... :ashamed: Mutta siis tervetuloa MiBa ja muutkin uutena mukaan tulleet! =)

Lilja, kiitos ja olipa hyvä pikku artikkeli sokerilitkuista. Sitähän minäkin. ;)

Angel, tässä linkki kuvaan meidän uusista kieseistä:
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://daddytypes.com/archive/phil_teds_vibe_kit.jpg&imgrefurl=http://daddytypes.com/2008/04/08/waiting_over_for_godots_stroller_the_phil_teds_vibe.php&h=298&w=487&sz=36&hl=fi&start=3&um=1&tbnid=fE1JoFCJjqDqxM:&tbnh=79&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3Dphil%2Bted%2Bvibe%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dfi%26sa%3DN
Meillä nuo ovat vähän eri asennossa, noita kun voi sisaristuimineen muotoilla vaikka miten ja nyt on siten, että Aaron alla vaaka-asennossa. Mutta olipa pahvilaatikossa huvitusta herättävä kuva, joku näkyy siitä ottaneen nettiin kuvankin:
http://bp0.blogger.com/_jsnvIDaBhAk/R_GrEMQlJMI/AAAAAAAAChM/tLxAHdt4BT8/s1600-h/IMG_5858.JPG
Kaikki sitä pitää tehdä asiakkaalle selväksi! :LOL:

Ja meitsi vieläkin pähkii sitä rokotuskokeilua, kun on niin toisaalta-toisaalta-tilanne. :ashamed: Ei kertakaikkiaan haluaisi mitään riskejä lapselleen, mutta onhan tuota jo testattu Englannissa vauvoilla ja turvalliseksi todettu. Ja saisi maksutta pneumokokkia ja hepatiitti B:tä vastaan rokotukset. Aargh!!! :headwall: Mikä nyt mättää etten pysty päättämään, ja kun mieskään ei sillä tavalla nyt olekaan enää mitään mieltä, kun joku lääkäri oli sanonut, että ehdottomasti ottaisi omalle lapselleen...

No jatketaan arvailuja... :whistle:
 
Täällä on nyt ollut muutaman päivän ajan varsinainen kiukkupussi.. Tuntuu että koko ajan vaan itketään.. Ei ole missään toisen välillä hyvä olla.. Ei vaunuissa, ei sylissä, ei lattialla jne.. :'( Äitin mieltä ollaan siis koeteltu ja paljon.. Itku on tullut monesti mullakin.. En oikein tiedä mikä on syynä.. Ei meinaa suostua syömään oikeen missään välillä... Tietysti saattaa nää helteet mitä meillä täällä ollut jo muutaman päivän niin vaikuttaa.. On vaan niin raskasta kun ei voi toista auttaa mitenkään..

Vettä ajattelin seuraavan kerran ottaa mukaan vaunu lenkille.. Tänään ainakin vaikutti selvästi siltä, että janoaan itki sillä ei ruokailusta ollut kuin hetki.. Eli meillä myös täällä kuumakalle..

Me ollaan myös sunnuntaina lähdössä junalla kohti Kokkolaa.. 6 tuntia kestää reissu sillä halusin ettei ole vaihtoa Oulussa ja ainoa tietysti sellainen juna on tuo hitain.. Onneks on luvattu nyt sunnuntaille viileämpää säätä.. Ehkäpä se siitä..

Onko muuten kukaan kuullut sellaisesta että 2 kuukauden kieppeillä vauvat olisi itkuisimpia kuin muulloin ? Kuulin vaan tuollaisen väitteen ja nyt sitten kovasti mietin että olisikohan noin.. :eek:

Angel : mie olen ainakin antanut nukkua selällään.. Eihän tuo kyllä hetkeäkään enää pysy kyljellään vaikka niin laittaisin sinne.. Niin ja meillä kyllä puklataankin ja välillä paljon.. En silti ole mitenkään ollut huolissani..

Mulla myös maidon väri vaihtelee.. Varsinkin silloin kun tissit on tosi täynnä maito saattaa olla alkuunsa ihan sellaista vetistä litkua mutta loppua kohden sitten löytyy väriäkin..

Hoitovapaalle en aio jäädä.. Ihan rahallisen tilanteen vuoksi että itseni takia.. Taidan vaan olla sellainen työmyyrä.. Nyt jo ollut muutamaan otteeseen ikävä töihin.. Hullua.. |O

MiBalle ja Oskarille tervetulo toivotukset myös täältä..

ja nyt vasta tajusin etten ole Hysteeristä kiittänyt ollenkaan uudesta pinosta :ashamed: Suuri kiitos jälleen...

Mutta mies tuli just töistä kotiin joten alanpa seurustelemaan sen kanssa..

OIKEIN HYVIÄ ÖITÄ KAIKILLE MAMMOILLE JA MUKSUILLE

Sofku ja Iida reilut 2 kk
 
Kiitoksia tuttipulloon totuttelu neuvoista! :)
Ostettiin tänään kaupasta kolmea eri laatua korvikkeita, ja testaillaan nyt sitten tulevien päivien aikana hieman niitä.

Huomiseksi on luvattu tänne pääkaupunkiseudulle ainakin niin hyvää ilmaa, että täytynee lähteä nauttimaan siitä jonnekin, eikä vain kököttää sisällä koko päivää..

Hyvää yötä kaikille!

elzibelzi ja Nooa
 
Huomenta :wave:

Meillä oli eilen 3kk neuvola. Painoa Pinjalta löytyy nyt 57,5cm ja painoa 5100g (jee.. päästiin 5kg yli) Ja rokotushan sitte saatiin kanssa, pieni itku tuli mutta rauhoittui kyllä heti. Mutta illalla neiti olikin sitten kuikkuinen. Selvästi reisi oli kipeä. Kipulääkettä annettiin vaikka ei kuumetta nostanutkaan. Neuvolantäti suositteli niin tekemään, jottei toisen aivoja nyt kuumella kuisattais kun se lääkityskin nyt on just lopetettu. Vaikka Pinja kasvaakin ihan hyvin (joskaan ei nopeasti) niin neuvolassa suosittelivat kokeilemaan korvikkeen antoa myös vaikka kerran päivässä. Meilläkun imetysväli on niin lyhyt, että toisinaan en muuta ehdi tekemäänkään. Ajattelin nyt kyllä ainakin viikon vielä katsoa, ennenkuin alan päivällä korviketta antamaan, välillä kyllä imetys ahdistaa ja kovaa :ashamed: Ja toisina hetkinä en voisi kuvitellakaan että siitä haluaisin luopua :heart:

Hoitovaasta ollut juttua. Mulla olis tarkoitus olla kotona syksyyn 2009 asti, eli menisin töihin kun Pinja on 1v ja 5kk. Tosin ei olla vielä laskettu onko se taloudellisesti mahdollista, olis tarkoitus tehdä se tässä lähiaikoina. Ja täytyy kyllä sanoa että koko kodinhoidontuki on ihan hanurista, sais tosiaan olla edes minimi työttömyyskorvauksen verran.

Joanna ja Pinja 3kk
 
Heissan!

Nukuttamisesta kyseli angel08. Veeti laitetaan yleensä kyljelleen nukkumaan, syystä että niin on tottunut nukkumaan. Jos syliin nukahtaa, niin välillä laitan selälleen taikka mahalleen.

Hoitovapaasta oli kans puhetta.. Mä en näillä näkymin voi jäädä, kun kotihoidontuki on ihan olematon :( Meen varmaan osa-aikatöihin. En raaski Veetiä viedä niin pikkuisena hoitoon. Rankkaa se tulee varmasti olemaan, mutta eiköhän sitä jonkin aikaa jaksa.

Tänään on esikoisen 6v synttäripäivä :heart: Vasta se oli vauva ja nyt jo iso tyttö ja aloittaa eskarin :)
Vietetään tyttöjen yhteiset synttärit parin viikon päästä. Tänään juhlistetaan oman perheen kesken menemällä ulos syömään. Esikko on puhunut haluavansa mennä joskus kiinalaiseen, kun on puikoilla syömistä opetellut ( viinirypäleillä ). Siispä luultavasti sinne sit mennään.
Lahjaksi saa ihanan vaaleanpunaisen juhlamekon, jota voi käyttää vaikka prinsessaleikeissä.


Faerie
 
Lilja-76 Ok kiitti!! =)

Mä täytän tänään 30-wee ja tarkotus olis lähteä kavereiden kans ulos! Mies jää lapsenvahdiksi ja vähän pelottaakin että miten ne pärjää täällä kotona. Toivottavasti ei mene koko ilta siinä että miettii sitä ja soittelee koko ajan kotiin :LOL:

Tuima ja Tyllerö kohta 3kk
 
Tuimalle hyvää syntymäpäivää ja hauskaa iltaa :flower:

Mä yleensä laitan pinjan kyljelleen nukkumaan koska niin pysyy tutti parhaiten suussa. Tosin ite neiti sitten kääntyilee miten sattuu ja välillä on ihan eripuolella sänkyäänkin kun mitä nukkumaan mennessä.

Joanna ja Pinja 3kk
 
Täällä ois taas yks uusi mamma haluamassa teidän joukkoon mukaan... Meille syntyi ensimmäinen lapsi, poika, 27. huhtikuuta. Odotusajasta asti olen lueskellut teidän juttuja ja osa kirjoittajista tuntuu jo ihan tutuilta!

Synnytys sujui ihan kivasti, päästiin suoraan saliin ahertamaan pojua maailmaan :) Jyväskylässä käytiin synnyttämässä, eikä kivunlievitystä tarvittu tai kyllähän se tietysti vähän sattui, mutta kipu ei ollut missään vaiheessa kamalaa - suosittelen kokeileen millasta on synnyttää luomuna jos vaan mahdollista! Oli jännää kun tunsi koko ajan että missä kohti vauva oli tulossa (tunsi myös että nyt ei mahdu tuleen, leikatkaa nyt prkle ennenkö toosa on ihan revennyt!!!) . Normaalisti siedän kipua huonosti, menkkakipuihinkin on tullut naposteltua särkylääkkeitä reilusti :LOL:

Vauva arkikin on sujunut ihan tosi hyvin, ainoot kunnon itkukohtaukset oli 2vkon iässä kun annettiin devitolia - pian siirryttiinkin jekovittiin ja se on sopinut masulle paremmin.

Meillä nukahdetaan kyljelleen, mutta aika pian poju kääntyy itse selälleen ja potkii usein peitonkin vielä pois. Välillä tulee kamalia pulautuksia selällään, onneks suurinosa on tullut hoitotasolla ja olen saanut käännettyä sitten kylkiasentoon. Masullaan kurkitaan ainoastaan leluja, välillä pitkiä aikoja välillä vaan kävästään ;)

Haaveilen että voisin ens vuoden olla hoitovapaalla - oon nauttinut vauvan kanssa kotona olosta aivan suunnattomasti. Ja kakkosen haluaisin n.2 vuoden ikäerolla. Eli jos kaikki menis nappiin, niin hoitovapaalta jäisin suoraan äippälomalle. Saakos sillon äitiyspäivärahana saman kuin esikoiselta?

Nyt kuuluu kutsuhuuto..

ansku ja poju 2kk ja risat
 

Yhteistyössä