**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Pulttis : Mulla tulee toisesta tissistä maitoa pumpulla mutta toisesta ei.. Siitä samasta tissistä tulee muutenkin kyllä enemmän maitoa...

Ja tuohon äskeiseen liittyen niin taitaa olla mullakkin lievä rintatulehdus juuri tuossa tississä josta maitoa tulee enemmän.. MasterBlasterille siis :hug: , samassa junassa ollaan.. Paitsi että mulla ei kuumetta ole, flunssa kyllä muuten ja tissi arkana..

Kuinka usein te muut keitätte maidonkerääjät, tuttipullot, tutit ja pumpun osat jne.. ? Mie ne pesen tietty aineella ja kuumalla vedellä joka kerran jälkeen ja pariin otteeseen oon keittänyt.. Onkohan tarpeeksi usein ? Muutenkin tuntuu tää homma olevan jatkuvaa tiskaamista ja vedellä läträämistä kun noita maidonkerääjiä pitää pestä koko ajan ja sitten vielä muut jutut niiden lisäks, huoh.. :/

Eilinen olikin taas ihan erilainen päivä. Aamun/aamupäivän Tytsi veteli tyytyväisenä tissiä ja unta vuorotellen, mutta päivää kohden sitten tissin syönti vain kiihtyi muttei enää alkanutkaan nukkumaan.. Kituutteli heräillä niin että välillä n. puoleksi tunniksi antoi itsensä nukahtaa... Sittenhän ilta menikin ihan itkuisena ja ainoa paikka oli syli missä oli hyvä olla.. Kun sitten vihdoin ja viimein nukahti niin nukkuikin melkein 6 tuntia putkeen.. Sitten nopea ruokailu ja uudestaan nukkumaan 4 tunniksi.. Nyt sitten taas on välillä syöty ja oltu hetki hereilläkin, mutta onneksi uni silti tuli.. Mahaa taisi eilen vääntää välillä niin paljon ettei sitten voinut nukkua.. Mulla sitten niin huono omatunto koko hommasta, sillä edellisenä iltana vein suklaata kaksin käsin, taisi olla liikaa Tytsin mahalla se.. Noh, nytpä on ainakin ns. pakottava syy lopettaa suklaan syönti (ainakin hetkeksi).. :whistle:

Jälkivuotoa on vielä, tietysti, sillä eihän synnytyksestä ole kuin alle kaks viikkoa.. Mutta eipä ole onneksi koko aikana hulluna vuotanut, sillä sairaalassa jo vaihdoin pienempään siteeseen..

Pitääpä jälleen vähän yrittää pumpata tuota kipeää tissiä, jos se vaikka siitä helpottais..

Sofku ja Tytsi 12 vrk
 
Kiitos Hippoliina ja elzibelzi, ei se sisätutkimus tosiaankaan ollut paha nakki. Kohdunkaula vielä kiinni ja vauvalla kaikki oikein hyvin, joten käynnistyksen aloittamista odotellaan perjantaihin asti! Ellei lapsi siis tule itsestään ennen sitä, mihin en enää oikein jaksa uskoa... Niin ja muistin onneksi väärin sen perhehuonejutun - yliaikaisuus/käynnistys eivät vaikuta asiaan, jos vaan synnytys sujuu ok eikä johda esim. sektioon.

Hassua, että toiset jo pohtivat seksin aloittamista ja potevat uutta vauvakuumetta (Pulttis vissiin ainakin), kun täällä vielä kärvistellään =) Kiva lukea vauva-arjesta, antaa vähän toivoa itsellekin tähän odotteluun!

Viljaliina 41+5
 
Ilmoittautuu myös joukkoon mukavaan! Ts. syntynyt poika 24.3. (37+5), paino 3 740 g, pituus 49 cm.

En olekaan ehtinyt käydä palstoilla aikoihin. Meillä ollaan nimittäin kärsitty mahavaivoista. Nyt vauva nukkuu pitkästä aikaa (= pariin viikkoon) omassa kopassa ja aikaa on vierähtänyt jo yli 10 min.! Rela-tipat ja vyöhyketerapia on ollut hoitomuotoina.

Mutta nyt ulos kävelemään, kun on niin aurinkoinen ilma! Ihanaa päivää kaikille :wave:
 
Lueskelin muutaman sivun tässä vauvan mahaörinöitä kuunnellessa ja paria asiaa voisin kommentoida.

Ruoista mua neuvottiin jättämään pois vauvan mahavaivojen vuoksi seuraavat: maitotuotteet, ruisleipä, karkit, sitrushedelmät, omenat, viinirypäleet ja hiilihappoiset juomat. Mausteisia ruokia pitää myös välttää. Lista on melkoinen, mutta kaikki olen jättänyt pois, jotta pojan maha saataisiin asettumaan. Nytkin kopasta kuuluu melkoista örinää, mutta vielä ei sentään mahaansa itke.

Kakka-asiasta. Meillä kakataan kerran yhdessä tai kahdessa päivässä, ja koostumus on todella löysää. Sinänsä hyvä, sillä maha todellakin itkettää aika paljon. Pieruja tuleekin sitten senkin edestä! Mietinkin tässä, että ei taida tuleva kastejuhlakaan ilman ilmojen päästämisiä mennä ;)
 
Pulttis: Taisit kysellä että saako muut tulemaan rintapumpulla maitoa, niin mä en saa millään herumaan kun muutaman tipan. Nyt kun neiti on nukkunut kohta 5 h putkeen, alkaa rinnat tuntumaan täydeltä sekä paita kastuu niin koitimpa taas pumpata niin ei edes pullon pohja täyttynyt.

Täällä on alkanut masuvaivat toden teolla. Yöt kuitenkin menee hyvin, samoin aamupäivät mutta yleensä 1-2 aikaan päivällä kun herää uniltaan huuto alkaa ja se kesti eilen puoli 9 iltaan. Tosin otti muutamia puolen tunnin unia, mut suurimman osan ajasta hän vaan kitisee ja itkee. Melko raskasta, koska saa kanniskella lähes koko ajan sylissä ja esikko jää tällöin täysin taka-alalle. Onneksi aamut tyttö nukkuu hyvin niin voin pojan kanssa leikkiä koko ajan.

Esikko on nyt ottanut vauvan "omakseen". Eli ei enää anna suurempia mustasukkaisuus merkkejä, tosin huuto (ei itku) on voimistunut ja yleistynyt sekä nukkumaan mentäessä saattaa alkaa itkemään. Ehkä huuto on siitä, että hänkin on olemassa ja itku taas sitä että vauvakin yleisesti itkee kun hänet laitetaan nukkumaan.

Ristiäiset meillä on lauantaina. En todellakaan ole keittiö ihmisiä eli olen tilannut sukulaisilta tarjottavat. Siivoomisen jätän perjantaihin. Vielä muutama ikkuna pitäis pestä. Pidämme juhlat kotonamme ja vieraita tulee 20. Olemme kutsuneet vain omat lähisukulaisemme.

Omat päikkärit on jäänyt täysin ottamatta, sillä poika kun menee nukkumaan niin vauva herää ja päinvastoin. Toivoin mieheltä äitienpäivälahjaksi päiväunia!!! :LOL:

Huvikummun vääpeli ja tyttö (huomenna 4 vko)
 
ja saapi hysteerinen lisäillä listaan Piitsi ja Vilma (41+6) 4488g 53cm

Nyt koitan lueskella mitä ootte saanu aikaseks ja sit jos joskus kerkeän ni kirjotella kuulumisia :whistle:

juu ja joo se päivä jona meitin prinsessa syntyi oli 11.4 =)
 
Hysteerinen syntymäpäivä taisi tosiaan unohtua...eli 26.4. olisi tuo tärkeä päivä :heart:

täällä on eilinen ja tämä päivä menty max. tunnin unilla ja lähes koko ajan tissillä kun hereillä.Yön nukkui kuitenkin sellasia kölmen tunnin pätkiä.Ja vähän on itkeskelly...liekö mahavaivoja vai mitä.Tuntuu ettei maitoakaan tulisi niin paljoa/tarpeeksi kun on jatkuvaa toi tankkaaminen.Yritin pullosta äsken mut ei osannu siitä juoda :/

Nyt taas poju nukahti tissille...täytyy viedä hetkeksi sänkyyn jos ehtis perunat jo valmiiksi kuoria :wave:

Aippa3 ja poju 1vko ja 3 pvä
 
Heissan!ILmottaudun minäkin mukaan, jos vaan huolitta!!!
Ja tässä tiedot hysteeriselle lisättäväksi listaan: anri ja poika (rv 38+3) 19.3 3290g ja 51cm!
En hirveenä kerkeä käydä palstalla, mutta aina sillon tällön käyn kurkkimassa kuulumisia!

Meillä poika kasvaa hyvin ja on aika pyöreä poskinen, hymy on tullut nyt muutaman viikon ja yrittää selältään pyörähtää mahalleen muttei vielä oikein onnistu, mut eipä tuota vielä kiirettäkkään olis!!!Nyt on vähisä ollut vatsavaivoja, saa nähä onko allergioista johtuvaa, kun meillä ne allergiat on ruenu tulemaan pariin kuukauden iässä...Yöt nukkuu suht hyvin, syö pari kertaa yön aikana!
JOku kyseli pääkivuista:mulla on välillä, hartiat tosi jumissa ja varsinkin vasen puoli kipeänä: kättä särkee ym!Mutta meillä tuo poika on jo varmaankin lähemmäs 6 kilonen, että alkaa jo ottaa käsiin nosteleminen ym, ja nyt on ollut aika sylivauvana...

Isommat sisarukset tykkäis hoitaa kovasti vauvaa,mut hoitaminen on välillä aika "kovakourasen" oloista! :)

Mutta nyt täytyy mennä lapsille välipalaa antamaan ja kohta vauvakin taitaa herätä syömään!

anri ja poika huomenna 7 vk!
 
Tervehdys pitkästä aikaa! :flower:
Listaan voi laittaa meidän pojan tiedot, syntynyt 7.4. pituutta oli 50,5 cm ja painoa 3836g.

Palstailu on jäänyt kovin vähälle, kun energiat menevät tuon pienen poissulin hoitoon. Yöt meillä nukutaan tosi huonosti ja päivät menevät kitisten ja sylissä pientä kannetaan miltei koko ajan. En tiedä mikä vaivaa, vatsavaivat luultavasti. Ei poika kovin piereskele, mutta parkuu selkä kaarella, joten epäilen vatsavaivoja tai koliikkia. Eipä oikein muuta vaihtoehtoa olekaan! :/

Ajattelin kokeilla maidotonta ruokavaliota jättää pois myös nuo muut Mavin listaamat jutut. Kiitos muuten listasta! =) Kyssäri: jos maitotuotteet pitää jättää pois, voiko käyttää laktoosittomia tuotteita? Hylaa ei varmaankaan saa käyttää?

Nyt jatkuu taas kitinä, palataan! :wave:
 
Heippa pitkästä aikaa :wave:

Hysteerinen: voit lisätä meidät listaan, eli Veeti syntyi 05.04 (39+6) mitoilla 54cm ja 5110g ja on meiän kolmas lapsi.



Täällä on kans yks masuvaivainen vauva. Hirmuinen kurina pienen masussa joka päivä. Piereskelee paljon ja itkee. Sylissä ja pystyasennossa on ainut missä viihtyy. Ja pitäisi olla liikkeessä koko ajan. Jos käyn sohvalle istumaan, niin parku alkaa :/
Mutta yöt sentään nukkuu hyvin. Käy yleensä tuossa 23 aikoihin nukkumaan ja herää kerran syömään. Se on ollut iso helpotus.
Ristiäisiä ei olla vielä edes suunniteltu,kun ei ole kummeistakaan tietoa.. Saa nähdä kastetaanko tätä poikaa lainkaan.. :(

Jälkivuotoa ei juurikaan ole ollut viikkoon. Jotain ihan pientä tummahkoa vuotoa. Muutenkin on ollu tosi vähäistä verrattuna aikaisempiin kertoihin.

Pumppaamisestakin joku kyseli. En oo ku kaks kertaa lypsäny, kun poika alkoi nukkua pidempiä jaksoja yöllä. Aamulla oli tissit räjähdyspisteessä ja todella kipeät. Silloin sain helposti yhdestä rinnasta noin 70ml ja sillä oli vasta pahin kiristys poissa. Muuten on poika hoitanut tyhjennyksen. Mulla tuota maitoa suihkuaa itsestään. Kerran mittasin paljonko sitä heruu toisesta kun poika imee toista. Määrä oli 30ml :whistle:

Seksielämä on vielä tauolla. Ei oo tehny mieli vaikka paikat onkin jo kunnossa.


Tänään käytiin 1kk neuvolassa ja hyvin on poika kasvanut ja kehittynyt. Pituutta herralla oli 58,3cm ja painoa 5750g. Päänympärys 41,2cm.
Hymyistä ollaan saatu nauttia jo viikon ajan :heart:


Faerie ja Veeti 1kk
 
Unohtui vielä pariin juttuun kommentoida.. Eli juuri: kannattaa niitä lantionpohjalihaksia jumpata päivittäin. Ne on varmasti löystyneet raskauden ja synnytyksen takia, joten karkailun saa kuriin jumppaamalla. Jos jumpasta huolimatta kolmen kuukauden jälkeen karkailee, niin on aihetta käydä tutkituttamassa, ettei peräsuolen sulkijalihakset ole vaurioituneet. Tuskin sellaisesta kuitenkaan on kyse. :hug:

sofku maidonkerääjät, pumpun osat, tuttipullot yms. täytyy pestä ja keittää joka käytön jälkeen. Etenkin jos aiot maitoa pakastaa.

Vauvan kakkaamisestakin puhuttiin. Meillä poika kakkaa joka päivä ja moneen kertaan. Oikeastaan jokaisen syötön yhteydessä tulee tortut housuun ja vielä muulloinkin. Hyvähän se on, että suoli tyhjenee :D


-Faerie-
 
juu
Hei kaikille, mutkin voi lisätä listaan vaikka kerkeänkin aika harvakseltaan täällä käydä, eli 9.4. syntyi neiti Pikku2, mitat 45 cm ja 2970g, rv 37+6, 2.lapsi.

Paljon tuntuu täällä olevan masuvaivaisia vauvoja - meidän pikkuneiti on onneksi hyvin tyytyväinen, ainakin vielä toistaiseksi... Isosisko 2v2kk sen sijaan työllistää vanhempansa ihan tarpeeksi, joku kirjoittikin että kokoajan tunne että toinen jää paitsi, vähän sama täällä. Onneksi mies on nyt isyyslomalla ja sen jälkeen varmaan vielä ylityövapaalla, niin ehtii touhuta esikoisen kanssa. Anuu taisi kirjoittaa että esikoinen viihtyy vaikka piirrellen koneen vieressä, meidän tyttö ei kyllä sellaista tee vaan kyllä huomaa jos äiti tai isi yrittää jotain omaa hommaa niin keksii jotain 'pahantekoa' tai muuten on huomiota vailla... On muutekin sellainen erittäin vilkas ja ilkikurinenkin tyttö.

Ja sitten kysymys liinailijoille - ostin sellaisen rengasliinan, onko muilla kokemuksia sellaisista? Onko vauva ihan oikeassa asennossa kun tuntuu olevan ihan 'kyttyrällään' siellä pussissa ohjeen mukaisessa kehtoasennossa? On kyllä ihan tyytyväinen siinä mutta silti mietityttää. Pitäiskö hommata sellainen ihan tavallinen liinakin, ajattelin tuon rengasliinan siksi käteväksi kun ehkä siihen nopeampi laittaa vauva.

Ja onnea kaikille vauvan saaneille, ja kestämistä vielä kärvisteleville!

juu ja Pikku2 huomenna 4vkoa
 
terveiset neuvolasta
tyttö saanut kuulemma liian vähän painoa, joten kysynkin teiltä että paljonko teidän vauvat ovat saaneet painoa viikossa? tai jos vähän pidempi aika niin siitäkin tiedosta olen kiitollinen!!!!
meille tullut 240g 10 päivässä ja oli tädin mielestä aivan liian vähän, joten ensi viikolla painoseuranta käynti :ashamed: ottaa päähän. jotenkin tulee itselle tosi kurja fiilis :/
tekisi mieli iskeä tytölle pullo suuhun ja tankata se ihan täyteen ensi kertaa varten.

täti jotain sössötti. sanoin vaan että en jaksa stressata maidosta. ellei itseltä tule tarpeeksi maitoa tytön tarpeisiin niin ota korvikkeen käyttöön. tuijotti mua hetken pitkään.
:eek:
ehkä mä odotan ensi viikon neuvola käyntiä ennen kuin annan tippaakaan korviketta.. :whistle:

muuten kaikki tuntui olevan kunnossa.
mutta olisin kiitollinen jos te laittaisitte omia vauvan painojanne niin voisin vähän verrata, että onko tuo omani nääntymässä :ashamed: :snotty:

mutta, nyt kahvin keittoon ja sitten pitääkin lähteä poikia hakemaan. :wave:
 
Moikkelis kaikki!!Ilmottaudun mukaan,eli poika syntyi 8.4.08 painoa 3800g ja pituus oli 52 cm ja ompi meidän toinen lapsi :heart:
Pulttis meillä neuvola torstaina,niin sitten saa taas nähdä paljon painoa on tullu.
juuri mulla ekan kanssa kävi myös noin ja nytkin ollu lähellä pari kertaa :ashamed: Mutta mulla liittyy ihan noihin peräpukamiin,eli sulkija ei oikein voi toimia normaalisti.Nyt jo ihan hyvä tilanne onneksi!Jälkivuotoa on vieläkin vähän,sais riittää varsinkin,kun ei noi tikit mihkää sula.Ja niitähän riittää.Täytyy mennä otattaa pois kuulemma,jos ei ala sulaa.Tyhmää!!
Palaan taas,kun on parempaa aikaa.Jännä,että nyt kerkeen tännekkin,kun isi lähti töihin.Tais arkeen palaaminen olla hyväksi tälle porukalle :flower:
 
Kauheasti olette ehtineet kirjoittaa, sillä välin kun minä vaan yritin ährätä pojun kanssa. Masua vääntää, tai sitten jotai muuta, mutta ei meinannut nukahtaa aamun jälkeen millään. Tosin yökin oli taas todella huono ja eilen illalla väänti masua (minun tulkinan mukaan). Sain juuri tuon päivityksen tehtyä ja nyt poju huutelee jo sängystä...ääk. en ikinä ehdi itse kirjoittaa :'(

Pulttis
kyseli jälkivuodosta, mulla tulee vieläkin sellasta ruskeeta tuhrua, sen verran että pikkuhousunsuojaa täytyy pitää, mutta ihan verta ei ole tullut varmaan viikkoon, ja viimeeksi kun tuli niin oli vain yhtenä päivänä ja sitä ennen ei taas ollut tullut viikkoon. Mutta kai tämä tuhrukin pitää jälkivuodoksi laskea?? Ja pumpulle herumisesta kyselit myös, kyllä mä saan jonkun verran pumpattua, mut oikeestaan kunnolla vaan täysistä tisseistä "puoli täysistä" ei oikein irtoo mitään, ja jotenkin muutenkin vaihtelee...mut en hirveesti pumppaa, poika on aika syöppö, saan rinnat tyhjäksi pojan avulla :D

Joanna mä kuvittelen bonganneeni jokunen päivä sitten hymyn, mutta en osaa varmasti sanoa oliko se aito hymy vai refleksi jostain pierun vääntämisestä, mutta hereillä poika oli :heart: eli vielä sitä "aitoa" hymyä odotellessa. Ja seksi en uskalla vielä edes ajatella että tuonne vehkeeseen työnnettäis mitään, pelkkä jälkitarkastus mietityttää ja pitäis sitä ehkäisyäkin miettiä. Ei olla ollenkaan vielä puhuttu tuleeko meille lisää lapsia ja jos niin milloin.... :eek:

Jaaha...nyt on pakko mennä, huuto kovenee, ei auta kun jatkaa kirjoitellua myöhemmin....
 
Pulttis Meillä on painoa tullut n.300g viikossa, neiti kyllä roikkuu tississä koko ajan =)
Neuvolatäti sanoi silloin ensimmäisellä käyntikerrallaan, että vähintään 170g viikossa olisi hyvä tulla painoa.

Kysymys isyysrahasta. Eli kuinka nopeasti kela maksaa tuon isyysrahan loman jälkeen? Meillä mies piti sen 3 viikkoa putkeen ja rahat alkavat olla jo vähissä. Mitään tietoa sieltä ei vielä ole tullut. :kieh:
 
Marika75, en osaa sanoa tuosta laktoosittomuudesta, mutta itse jätin kaiken maidon pois, jotta varmasti voin sanoa, ettei mahavaivat maidosta johdu. Käytän itse normaalisti laktoosittomia tuotteita, joten meillä ainakaan se pelkkä laktoosittomuus ei auttanut.
 
meillä poika kyllä hymyilee :heart: eikä ne mitään ilmavaivoja ole, ihan hymyyn vastaa selkeästi.

ja pumpulle mulla EI heru maitoa kuin joku 20 milliä kerrallaan. tosin en ole aikoihin pumpannut.

seksi ei kiinnosta. tai kiinnostaa, mutta kun ei pirhana jaksa!

Miskalla oli tänään neuvola. painoa on nyt tullut 12 päivässä yhteensä 410g eli tosi hienosti. pituuttakin oli poika kasvanut ja kovasti terkka kehui miten terhakka ja tyytyväisen näköinen vauva, kertaakaan ei itkahtanutkaan koko tutkimuksen aikana. eli saatiin lupa vähentää ja sitten lopettaa lisämaito!
Pulttis älä stressaa siitä painonnoususta, vaikka se vaikeaa onkin. saako teillä tyttö lisämaitoa? meillähän poika vahvistui lisämaidosta tosi nopsaan niin hyvin että jaksaa nyt syödä hyvin.

muutenkin ollut kiva päivä. käytiin kaupungilla, ostin Minean kummisedälle Kumman Kaa-DVDt ja meinasin ne kattoa vielä :LOL: sitten käytiin Pikkukakkosen puistossa ja Pekan työpaikalla syömässä. tosin Minea veti siellä kilarit ja kiljui kurkku suorana. iskältä meni hermot ja sitä alkoi potuttaa mutta äitin kanssa tyttö rauhoittui. eli mulla oli toisessa kainalossa kiljuva 2v ja toisessa kainalossa kuukauden ikäinen muksu tissiä lussuttamassa - syö siinä sitten ite ennenkuin ruoka on kylmää :LOL:

juuri toi on kuulemma aika yleistä jos tulee enemmänkin nirhaumaa, epparia tvs synnytyksessä. ja varmasti on inha vaiva :hug: toivottavasti terkka osaa neuvoa mitä tehdä asian suhteen!

Ansa ja Miska tänään tasan 1kk :heart:

ps. tatskaajalta sain ajan 21.5 :D
 
TYTTÖ TULI
Meille syntyi lauantaina klo: 16.35 rv 41+2 kaunis tyttövauva. Mitat: 3455g, 51cm py 36cm.

Sairaalassa olin 5 tuntia, puudutuksia en ehtiny saamaan, ilokaasun avulla synnytin. 10 minuutin ponnistusvaihe. 2 asteen repeämä alapäässä kun ei välillihaa ehditty leikkaamaan. Lapsivesi oli vihreää, sydänäänet romahti, napanuora kaulan ympärillä ja solmussa. Paikalla kolme kätilöä, lastenlääkäri, synnytyslääkäri ja opiskelija sekä pari lastenhoitajaa. Nopeaa kävi mutta kipeää teki. Nyt kotona rauhallisen tytön kanssa..

sh07 ja rakkauspakkaus

 
Luultavasti noissa maitotuotteissa onkin kyse maitosokerissa eikä laktoosissa.. Joten ei riitä se että vaihtaa laktoosittomiin..

Meillä tulee huomenna neuvolatäti käymään niin saa tietää tuon painon kehityksen..

Tänään onkin mennyt rauhallisemmin päivä.. Noh, ainakin tähän asti.. Saas nähdä miten ilta jatkuu..

Mulla kanssa heruu toisesta tissistä aivan hulluna välillä maitoa kun imetän toisesta.. Eilen oli koko maidon kerääjä niin täynnä että tuli yli.. Vähintään sitä aina tulee 20 milliä..

Eipäs tällä kertaa muuta..

Sofku ja Tytsi 12 vrk
 

Yhteistyössä