** HUHTIKUISET 2010 **

Katyana: Viljami on 4,5kk. Oikeastaan harmittaa, ettei poika malta olla sylivauva, vaan liikkeelle on kova kiire. Hienomotoriikka on kuitenkin melko heikkoa, kun toinen tekee vaan noita "isompia juttuja".

Soseet uppoavat meillä kyllä ihan loistavasti. Kesäkurpitsaa on syönyt paljon, kun sitä löytyy omalta pihalta. Omena taitaa olla kyllä suosikki... Parin viikon päästä meinattiin aloitella puuro.

Whitney ja Viljami
 
Kauhee kun tulee huonosti kirjoiteltua tänne..facebookkiin kylläkin, kyllä mä täälläkin käyn lukemassa päivittäin mut kirjotettua tulee kyl huonommin :/

Noh eipä meille mittää ihmeitä kuulukaan..Torstaina oli 4kk neuvola-lääkäri. 6895g ja 65cm. Osittais imetyksellä tosiaan mennään, soseita annettu bataattia,porkkanaa,mangoa ja luumua nyt parisen viikkoa.. Ja hyvin kyllä menee :)
Tosin nyt on kovasti pojalla masu kovalla korvikkeesta :/ Sen takia tuota luumuakin annettiin, mut eipä oikein ole ollut vaikutusta, eilen ei kakannut ollenkaan (yleensä kakkaa 1-2 kertaa päivässä)
mallasuutetta ei haluttaisi antaa sen käymis reaktion vuoksi. Ei kellään ois mitään vinkkejä kuinka saada tuo poika kakkaamaan?!

Luca on alkanut nukkuun pidempiä pätkiä päivisin!! :)) Monesti nukkuu 1-2tuntia.. Toki edelleen on niitä puolentunnin uniakin mut silti monesti nukkuu myös pidempiäkin nunia :)
Nukutetaankin päivisin vallan parvekkeelle vaunuihin, nukahtaa sinne hyvin ja kiva kun voi nukkua ulkona. Sänkyyn nukuttaessa se olis niin hirviää huutoa ennen kuin malttaa rauhoittua ja alkaa nukkumaan, ihme juttu sekin..iltaisin ei sitten ole mitään ongelmaa kun yöunille nukahtaa.

Jaaha, tänään oliskin vuorossa ensin käyntiä Ikeassa ja sitten Lucan mummulla käymään :) He ovat kahdestaan tunnin verran ylihuomenna kun mennään puolison kanssa tutustuun soutuspinningiin.. :)
Eiköhän heil hyvin mene..toivotaan! :)


jastu ja Luca ylihuomenna 4kk
 
JääKyynel Meidän pojalla on noita taantumisia ja pysähtymisiä myös. Oppi kääntymään mahalleen kuukausi sitten ja harrastikin sitä viikon ajan innokkaasti, mutta unohti jokeltamisen tuoksi aikaa, ähisi vain. Nyt taas on oppinut uusia ilmaisumuotoja, mm. pärskimisen, eikä käänny ollenkaan.
Eilen löysi kuitenkin varpaat ja se onkin tämän hetken kivoin leikki! Aika kätevä, koska pääsee piereskelemään samalla :D

Lainasin kirjastosta sen kirjan Omin sormin suuhun ja onkin kivan oloinen kirja! Ihana saada vahvistusta sille, ettei niitä kiinteitä tarvitse vielä ruveta antamaan, kun on tullut sellainen olo, että pitäisikö jo ruveta maistattelemaan. Nyt voin rauhassa vielä odotella ja aloittelenkin sitten varmaan noilla paloilla. Kiitos vinkistä!

Whitneyn vauva ryömii!!! Ihan hurja kehitys! Meidän oma taitaa olla liian painava oppiakseen sitä hetkeen :LOL: Mutta kovasti jaloilla yrittää puskea eteenpäin ja on vasta ruvennut nousemaan käsiensäkin varaan, eli pikkuhiljaa yhdistämällä nämä taidot niin kaveri liikkuu. Eli täytyy ehtiä imuroimaan ennen sitä :whistle:

Sun Rise ja A. 4kk 1vk
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!
Enpä ole ehtinyt/jaksanut kirjoitella tänne, vaikkakin lueskelemassa olen silloin tällöin käynyt.

Meidän pikkumies täytti tänään 4 kk (maanantaina on 4 kk neuvola) ja voisin sanoa että ihanampaa lasta ei voisi olla! Jasuhan on 4 viikkoisesta lähtien nukkunut omassa huoneessa omassa sängyssä, viimeisen kuukauden ajan on nukkunut täyttä 12-13 tunnin yöunia (yhden kerran yössä - n. tuntia ennen heräämistä käyn laittamassa tutin suuhun). Yöunille siis käydään klo:19-20 välissä ja aamulla heräilee klo: 8 aikoihin uuteen päivään. Päivisin nukutaan parit päikkärit, kestoiltaan n.1-1,5h/päikkäri.
Soseita ollaan syöty kolmisen viikkoa (korvikkeella kun on 3 viikon ikäisestä menty kokonaan ja 3 kk ikäisenä korviketta meni jo 1,5l/vrk), tähän mennessä vatsaan on uponnut kaikki mitä antaa: kasviksista peruna, porkkana, bataatti, kukkakaali, parsakaali, kurpitsa ja hedelmistä päärynä, mango, omena, persikka sekä luumu ja kuningar-sose. Iltaisin hörpätään peruna-porkkanavelliä.
Viikon verran täällä on käännytty selältä vatsalleen ja viihtyy ajoittain pitkiäkin aikoja vatsallaan :)
Poika on hereillä ollesaan yhtä hymyä ja juttua (uusimpana kurlutus-ääni) piisaa vaikka muille jakaa.
Minkään sortin vierastamista ei ole esiintynyt. Ja onhan ukkeli ehtinyt jo kahteen kertaan olla mummilla yöhoidossa :)
Vauvauinti aloitettiin pari viikkoa sitten ja "tulevaisuuden-Sievinen" on aivan innoissaan uimailusta :)
Reilu kk sitten sairastettiin korvatulehdus joka parani lääkkeillä. Nyt pitäisi vielä varata lääkärille aika jälkitarkastukseen.

Sanoisinko että me vanhemmat emme tiedä lastenhoidosta mitään, sen verran helppo tapaus Jasu on ollut :)

Pöntinen ja Jasu 4 kk
 
Pöntinen Miten teillä voikin olla noin hyväuninen poika. :O Mulle kyllä riittäisi, että Joel nukkuisi yöllä esim. 4+4+4h, ettei tissit räjähdä.

Joel on nukkunut nyt vajaa 2h tuolla meidän sängyssä yksikseen, ja oon käynyt jo kerran imettämässä ja toisella kerralla vähän silittelemässä, kun hän nyyhkytti/itki. Eilen nukkui aluksi 1½h kunnes piti taas antaa rintaa ja taisi koko yön heräillä 1-2h välein. :headwall:

E ja J 4kk
 
Jastu mitä toi mallasuutteen käymis reaktio meinaa? En oo ikinä kuullutkaan, ja yritin googlettaa niin tuli vaan "kotipanimomestarin käsikirjaa" yms. :LOL: Huomasin vaan et Paavolle ei mallasuute käy ollenkaan, pulisee maha ihan hulluna sen jälkeen ja tulee vaan äkäsemmäks.

Jos oikeen tuskaseks menee mahansa kanssa niin ainahan voi kuumemittarilla vähän pyöräyttää, jos se auttais kakkaa tulemaan. Mut luumun lisäks en oikein muita pehmittäjiä tiiä =(. Meillä autto kovaan vatsaan lihojen alottaminen, molemmilla, esikoisella ja Paavolla. Kai se tavara on vaan niin tuhtia et väkisin työntyy pihalle :p?! Mut siihen on molempien vatsavaivat loppunu!

Empuuu voi jehna noiden yöheräämisten kanssa :hug: Tuntuuko susta et Joelilla on vaan niin usein nälkä vai hakeeko enemmän läheisyyttä/lohtua?

Musta tuntuu et tänne kirjottelu saattaa ehkä vähän jäädä ku helpompi pulista tuolla Facebookissa. En vaan yhtään muista koskaan et kuka on kukaki :D
 
Sonjasusanna No se tarkottaa just tota mitä kirjotit, kuinka Paavolla masu vaan pulisee. Alkaa käymään! Sen takia noita panimo juttujakin tuli kun googletit..eikös sitä kaljaa noin tehdä!? :D
Varmaan vähän samaa ku vetäisit hiivaa ni voi vaan kuvitella miltä se masussa tuntuu! Eli en todella halua tota mallasuutetta antaa juuri tuon takia, muutenkin Lucalla on välillä kakka vihreää/ryynimäistä= ilmaa mahassa

Eilen tosiaan Luca kakkas mut nyt sit tänään on taas jäänyt välistä! No onhan tässä toki iltaa viel jäljellä, mut voihan sekin olla että nyt sit kakkaa nykyään vaan harvemmin :)
Muuten ei erikoisempia :) Kovasti odotellaan ylihuomista laivalle lähtöä! :) <3


jastu ja Luca huomenna 4kk
 
sonjasusanna No eihän sillä nyt aina nälkä voi olla, mutta joskus saattaa kyl yölläkin imeä tunnin, yleensä varmaan joku 5min, jos siis keskellä yötä herää. Aamuyöt on todella katkonaisia, ja pitää vähän väliä laittaa tissi takas suuhun. Ei nukahda muutoin kuin rinnalla, eli jos yöllä havahtuu hereille niin vaatii tissiä. :( Mulla on toisesta rinnasta nänni ihan rikki, kun Joel on taas vähän imenyt. Auu.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en mistää kaljoista mitää tiiä, ku en sitä juo ja varsinkaa valmista :D Mut sehän selittää ton pulinan täysin! Ihme et neuvolassakin sit suosittelee : /. Esikoisel toimi kyllä hyvin, ilman pulinoita. Tai sit sil oli vaan niin paljo massaa et ne ei kuulunu läpi :LOL:
 
Jastu: Onko teillä teidän vauvalle passia tai muuta kuvallista henkilöllisyystodistusta kun lähdette laivalle? Mulla on ihan samanikäinen vauva kun sullakin ja mekin ollaan tiistaina lähdössä Ruotsiin, ja meillä ei ole muuta kuin kela-kortti.. Tässä puntaroin että mitenkähän on, oiskos sellanen kuvallinen kortti tarttettu.... Tuntuu vaan älyttömältä että hankkis passin RUottin reissua varten...
( vierailen tuolta toukokuisten ryhmästä... =)
 
Muumimamma En oo jastu, mut vastaan nyt silti, koska itse oltiin kesällä muumiristeilyllä ruotsinlaivalla. Ei siellä tarvi mitään henkkareita. Meiltä ei ainkaan kysytty.

Jastu Me annettiin jossain vaiheessa tota mallasuutetta, kun Mandilla meni maha kovalle Gavisconesta, eikä hälle ainakaan tullu siitä mitään "pulikointeja".. :D
Mut kai sekin vaikuttaa erilailla eri ihmisiin?
Ja onhan sekin ihan normaalia, ettei joka päivä kakkaa. Ei meillä ainakaan kakata. Sit jos useemman päivän on kakkaamatta, niin sit huolestuisin.. Tai jos jo pienemmän ajan jälkeen tuntuu, et maha vaivaa..?

Pitikin viimeks kirjotella, et me otettiin Mandille nyt myös kestoja käyttöön. Innostuin hieman kokeileen säästääkseni hieman vaippakuluissa ja sainkin sitten serkultani kasan vaippoja lainaan, niin mikäs siinä! :)

Muoks. Sellaista vielä, että jos täällä palstailee vielä sellasia, jotka poltti ennen raskautta, niin ootteko pystyneet oleen edelleen polttamatta? Itse oon nyt jonkin aikaa käyny aina välillä illalla sauhuilla, kun neiti on menny nukkumaan. :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Kakkaamisesta - eikö se ole normaalia että vauva kakkaa yhdenkin kerran viikossa? Jostain oppaasta luin että jotkut kakkaa joka päivä, jotkut kerran viikossa. Ihan yksilöllistä ja myös muuttuvaa tuo kakkarytmi. Meille neuvolalääkäri lykkäsi käteen jonkin reseptin jotta kakka tulisi useammin mutta miksi ihmeessä sitä antaisin kun tyttö on tyytyväinen kerran kolmessa päivässä kakkaamiseen.

Ella syö vielä ainakin 4x yössä. Mistä sen tietää onko sillä nälkä edes? Tyrkkään tissin suuhun kun alkaa ähisemään. Aika rasittavaa kun ei saa nukkua koskaan sitä 3-4h pätkää putkeen joka kai tarvittaisiin järjissäpysymiseen.
 
Sapfo, minäkin muistelen lukeneeni, että on ihan yhtä normaalia, jos kakka tulee kerran viikossa tai joka päivä. En minäkään siis mitään ylimääräisiä lääkkeitä sen vuoksi antaisi.

Meillä tyttö nukkui jokin aika sitten jo täysiä unia, mutta ollaan siis menty takapakkia asian suhteen. Ei mua haittaa, jos tyttö imee kerran tai kaksi, se on ihan ok. Mutta nyt ehkä viikon verran tytöllä on ollut ihan kauheita mahavaivoja ja neiti on saattanut heräillä jopa yli 10 kertaa yössä!!! Huutaa ja itkee tuskissaan, rupsuja tulee, mut aamulla ei ole vaipassa mitään. Sit lopulta, kun jotain tulee, se on vetistä ripulia. Osaako teistä kukaan sanoa, mistä tuollainen voisi johtua tai mitä sille voisi tehdä? Alkaa loppua omat voimat noihin yöheräilyihin. D-vitamiinikin vaihdettiin takaisin Jekovittiin, kun se ei aiheuttanut oireita. Välissä kokeiltiin D-tippoja.

Tyttökin on viikon päästä jo 5kk! Uskomatonta, miten aika meneekin. Ja neiti ryömii ympyrää sekä metrin säteellä hieman muutoinkin. Tosin kun neiti yrittää ryömiä eteenpäin, hän pukkiikin itseään käsillään taaksepäin. :D

Piipa + tytöt
 
Yeb
Jee, kakka-asiaa :D Meillä neiti kakkasi ekat viikot kerran päivässä, sittemmin on muuttunut niin että kakkaa suunnilleen joka kuudes päivä, harvemminkin. En ole mitään siihen antanut enkä koe että pitäisikään, tyttö on kuitenkin ihan tyytyväinen, paitsi jos mä oon syönyt jotain mikä aiheuttaa vatsavaivaa.

Kestovaipat on meillä edelleen tuolla kaapissa.. Olen esikoisen odotusaikaan ostanut tommosia yhdenkoon taskuvaippoja ja ne tuntuu niin kamalan isoilta paketeilta noin pienellä :ashamed: Esikollakin aloin niitä käyttämään vasta joskus lähempänä vuoden ikää. Nyt olen kerran kokeillut mutta musta tuntuu ettei aika riitä vielä siihen pyykkäämiseen, tai siis kuivumaan ripustamiseen ja viikkaamiseen. Millasia vaipparatkaisuja teillä on, ketkä nyt käytätte kestoja?

Yöllä heräillään täälläkin.. Kolmisen kertaa suunnilleen. Oon itse sen verran unenpöpperössä etten aina ihan rekisteröi kaikkia yöllisiä tapahtumia ja kun vieressä nukkuu niin en ole kerroista ihan varma. Nyt on pari yötä mennyt tolleen normaalisti, sitä ennen oli kaksi yötä kun heräsi tunnin välein! Oppi kääntymään vatsalta selälleen, se kai tuli uniin. Mutta joo, kivaa olis nukkua vähän pitempääkin pätkää, se 4h vaikka näin alkuun :) Väsyttää niin aamulla kun toi herää kellontarkasti aina seitsemältä.

Yeb ja E 4kk 2vko
 
Huomenta!

Meillä on unet parantunu vähän. Tällä hetkellä nukkuu jopa 3-6 tuntia putkeen ennen kuin on ruokaa vailla. Tai siis, pitää tuttia muutaman kerran olla laittamassa suuhun, mutt muuten nukkuu noin. Muutenkin toi on maailman ihanin, kun antaa äidin nukkua nykyään :heart: Tänäänkin noustiin ylös klo 11 (jätkä sammu illalla klo 18, kun ei päivällä nukkunu). En tiedä miten pitkään toi jätkä oli ollu hereillä sängyssään, mutt klo 11 alko protestoimaan, ett josko noustas ylös, kun vaippakin on niin märkä :D Veikkaan tosin, ett nää nukkumiset ja heräämiset muuttuu vielä moneen kertaan!

Kakkaamisesta. Meillä ei oo koskaan kakattu joka päivä. Paitsi sillon, kun NANista tuli vihreää ripulikakkaa. Pienenä toi kakkas 7-10 päivän välein. Kysyttiin neuvolasta asiaa ja sanoi, ett on ihan normaalia 10 päivänkin väli. Nykyään toi kakkaa joka toinen päivä. Varmaan kiinteätkin on vaikuttanu asiaan. Joten samoilla linjoilla muiden kans, ett ihan normaalia ettei kakkaa joka päivä. Niin ja tuota mallasuutettahan meillekin neuvolassa muinoin suositeltiin jos kakka on tiukassa. Eikä meilläkää mitään pulputusta kuulunu mahasta :D Päinvastoin, meillä autto se. Mutta niinku joku sanoin, ett kaikki ihmiset on yksilöitä :)

Meidän jätkä täyttää tänään 5kk ja neuvolakin olisi. Toka kerran suurinpiirtein niin ku pitää. Aikasemmin neki on olleet miten sattuu. Ja tänään reppana saa taas rokotuksia. Voi toista :(

Siinäpä näin hätäseen. Tarttee alkaa laittaa itteesä kunyoon ja sitten jätkää, ett päästään neuvolaan.

JääKyynel ja Herra Aurinkoinen 5kk :heart:
 
Vauvan henkkareista Joo ihan niinkuin Katyanakin kirjoitti et ei niitä kysellä,eihän niitä tosiaan kysellä mut siinäpä sitä sit oltaiskin kun kysyttäis :D Mut ei meilläkään Lucalle oo vielä henkkareita,passikuvassa on kyl käyty ja meinataan ne hankkia kun viroon lähdetään ens kuussa, mut kyl varmasti joo laivareissu menee hyvin ilman niitä vauvan henkkareitakin/passia. Ja onhan sitä tosiaan kuitenkin edes se kela kortti.

Kakkaamisesta Mä tiedän että on normaalia et vauva kakkaa 10 kertaa päiväs tai kerran 10 päivässä mutta sen takia asiasta olenkin ollut "huolissani" koska Luca on tähän asti kakannut päivittäin ja selvästi masu on kovalla, kakka on aivan kovaa kun sitä ulos tulee ja muutenkin tuskasena sitä ähkii.
Ja tuo vihreä väri sekä "ryynit" kertovat vain siitä että on ilmaa mahassa.
Mallasuute varmasti toimii eri tavalla eri vauvoille, mutta en tiedä haluanko tässä vaiheessa mahdollisesti lisätä masuvaivoja antamalla sitä.

Huomenna olisi tosiaan laivalle lähtö! :) Käytiin puolison kanssa testaamassa soutuspinning, oli kyllä kivaa! :) Ja kaloreita kuluu!! :)) Ajateltiin alkaa joka viikko käymään edes se yks kerta, saadaan siitä samalla yhteinen harrastus :)


jastu ja Luca tasan 4kk <3
 
Ruotsiin matkustaessa riittää vauvalle ihan virallisestikin kuvaton kelakortti, mutta Viroon tarvitsee kuvallisen henkkarin.

Tarvitsisin vinkkiä vauvan hoitoon liittyen. Eli meidän poika on nykyään niin kauhea pyörimään hoitotasolla, että kokoajan jalasta kiini pitäminenkään ei tunnu riittävän. Vaipan laittoa on mahdotonta kun on "kierteellään" koko poika. Miten ja missä hoidatte/ olette hoitaneet vauvanne? Meillä on pakko rasvata poika päästä varpaisiin kaksi kertaa päivässä, joten sekin hieman hankaloittaa tilannetta. Sylihoidosta olen kuullut puhuttavan, mutta miten se käytännössä toimii varsinkin kun toinen ei ole hetkeäkään paikallaan.

Poika huomasin tänään pistorasian.: / Silmät vaan rupesi kiiltämään ja sinne oli ehdottomasti päästävä ja kovaa...huoh...ei muuta kun pistorasiatulppien ostoon...:O

Kestovaipat olleet meillä käytössä alusta asti. Meillä on fuzzi bunz- taskuvaippoja, siis niitä joiden pitäisi mennä samojen koko vaippaiän. Toistaiseksi olen tykännyt kovasti, eikä mieskään valita. Yöllä meillä tosin on kertis, niin ei tarvi puoliunessa lähteä täyttynyttä vaippaa vaihtamaan.

Whitney & Viljami
 
Jee, Joel kääntyi just mahalta selälleen, en kyl tiiä että oliko sitten vahinko. :D Niin ja hammas tulossa alaikeneen.

Nyt on taas nukuttu aamulla pidempään, huh! On noustu vasta kahdeksan jälkeen. Kummasti jaksaa paremmin, vaikka joutuu heräämään ihan yhtä usein kuin ennen.

E ja J reilu 4kk.
 
Sun Rise Mukava kuulla että tykkäsit kirjasta! Ostin sen itselle ja ajattelin jossain välissä tehdä vähän tiivistelmää siitä kavereille joilla on asiaa kohtaan kiinnostusta. Neuvolaan vien sen lainaksi seuraavalla kerralla. Minusta on hienoa, että th oli siitä kiinnostunut. Ehkäpä hän innostuu kertomaan tästä toisenlaisesta tavasta aloittaa kiinteät ja ottaa asiaa puheeksi työkavereidenkin kanssa!

Kestoja käytetään vaihtelevasti. Mutta oikeastaan aina käytössä on bambuimu sopivasti taiteltuna, "alushousut" pitämässä paketin paikallaan ja villikset päällä. Tulee pieni paketti, aina sopiva tilanteeseen nähden ja on minusta ihan yhtä helppoa kun taskujen käyttökin. Sekin on ihanaa kun villiksiä tarvitsee pestä tosi harvoin! Cuddlewrap oli kovassa käytössä esikoisen kanssa pitkään, muttta Pikkuisella en ole niitä vielä juurikaan käyttänyt. Olen jäänyt "koukkuun" noihin villiksiin!:heart:

Pikkuinen pörrää myös hoitopöydällä melkoisesti. Kääntyminen on niin kivaa ja sitten ne varpaatkin pitäisi saada samaan aikaan suuhun, roikkuvaa leluakin pitäisi saada huitoa ja mielellään kaikki pitäisi tapahtua kerralla! Ihanaa katsella toisen löytämisen riemua ja kuunnella höpötystä, hihkuntaa
ja pöristelyä! :D

Donu ja Pikkuinen 4kk
 
Yeb
Donu, jos teet kirjasta tiivistelmää sähköisesti niin mäkin olisin siitä kiinnostunut :) Mullakin on se nyt kirjastosta nyt lainassa ja vasta ekan kappaleen lukenut mutta nyt jo helpottunut! Voi kun olisin esikoisen aikaan saanut samaa tietoa.. Itkua väännettiin välillä molemmat kun ei se syö(ttä)minen sujunut oikein ennen vuoden ikää.

*Muoksuti* Tiivistelmä kiinnostaa koska oon varma että en tältä imetysdementialtani kuitenkaan sitten parin kuukauden päästä muista jotain ;)
 
Viimeksi muokattu:
Whitney Itse en hoitopöytää käytä muuten kun kakkavaipan riisumiseen, niin pääsee helposti hanan alle. Muuten levitän aina aamuisin pyyhkeen taiteltuna sängylle ja hoidan siinä. Siinä on kivempi itsekin istuskella ja seurustella pidempään, ehtii hyvin peppu tuulettumaan :) Ja saa rauhassa kääntyillä ja pidellä varpaistaan kiinni!

Donu miekin jo tänään suosittelin sitä kirjaa tänään perhekahvilassa yhdelle, joka on juuri aloittanut soseet :) Hän oli siis itse kiinnostunut ja oli th:lta kysynyt neuvolassa, mutta th oli sanonut ei, koska tukehtuu... Sain kerrottua siitä mulle tärkeästä ahaa-elämyksestä eli kuinka näin pienellä on se kakomisrefleksi edempänä kielellä ja pääsee näin ollen turvallisemmin harjoittelemaan ruoan käsittelyä kuin vanhempi vauva, jolla refleksi on jo siirtynyt lähemmäs nielua. Hyvä työsi siis jatkuu, lumipalloefekti :D
 
Katyana mähän poltin ennen ja olen pystynyt kyllä olemaan polttamatta.Mutta edelleen välillä tulee tilanteita ja hetkiä mihin kuuluis se tupakka,mutta olen ollut kovana :)
Donu Tääki ois kiinnostunut siitä kirjasta,eli jos sähköistä teet,niin mulle kans :D en ehkä kuiten ihan pelkästään sormiruokaa,mutta ehkä osittain ja ois kiva lukea aiheesta.
Onko muilla ollut sammasta?Meillä huomasin eilen pojalla valkoista huulien sisäpinnalla,olen pyyhkinyt sitruunalla useita kertoja päivässä,joka kerran jälkeen peitteet katoaa,mutta ilmestyvät taas kohta takaisin.Onko muita vinkkejä hoitoon?
 
Hemmi kommentoin sammas-kysymystäsi, vaikka en nyt ketjussane ole.. Tytöllä (nyt 4,5kk) oli tuossa kuukauden ikäisenä sammasta, paheni ja paheni, kokeiltiin puolukkaa (kuulema parempi kuin sitruuna, kokeile ;) ) ei auttanu.. Levisi mullekin rintoihin, verta tippas ja ihan kauhean kipeät.. Saatiin lopuksi ihan kuuri lääkäriltä.. Katosi ja palasi.. Uusi kuuri.. Ei oikein muutosta.. Nyt "itsestään" vasta helpotti tuossa 3,5kk kohdilla..

Eli niin; kokeile puolukkaa, tai vicy-vettä.. Lisäksi jos pulloruokinnalla, niin tutteja täytyy keittää joka syötön jälkeen, kerran päivässä joku 20min, huvitutit sen 20min kerran päivässsä.. (tjn..) Muuten tämä "sammas-sieni" leviää aina uudestaan pullojen mukana.. Lisäksi ohjeena oli että kaikki tutit pitäisi uusia kun sammas on ohi, mutta itse en sitä tehnyt.. Edelleen keittelen sillontällöin eikä sammasta ole nyt ollut..

Toivottavasti oli jotain apua.. =)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä